De shuttle kets weer de ruimte in.quote:Op zondag 3 juli 2005 20:19 schreef TR08 het volgende:
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)
Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
zeg dan niets..quote:Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Hoeveel onbemande missies zijn er al mislukt.....quote:Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenquote:Op zondag 3 juli 2005 21:49 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.quote:Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomtquote:Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenVerder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
Op zich een puntje, maar....quote:Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt![]()
![]()
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
En als het stuiteren fout gaat zit je met hetzelfde probleem. Of erger..... ze drijven de ruimte in. Want ze hebben geen (niet genoeg) brandstof meer voor de stuwraketten.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:47 schreef TR08 het volgende:
[..]
Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
Dit werkt helaas niet zo. Flaps etc heb je niets aan als je in een grote bol plasma omlaag denderd. En met de constructie van de shuttle bedoel ik dan niet het hitteschild ed maar de dragende delen die dan langer aan hoge en wisselende G krachten worden blootgesteld. De shuttle kan ook niet zomaar op elke landingsbaan terecht mede omdat hij niet lang val/zweeftijd heeft en er giftige stoffen uit kunnen lekken na de landing. Daar is afvoerapparatuur voor nodig etc.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenVerder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
[..]
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.
@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum hequote:Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt![]()
![]()
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.
Dat ook nog ja...quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he![]()
Linke voertuigen waren dat.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
In vacuum worden ze ook echt heetquote:Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he![]()
zeg niet van die onnozele dingenquote:
Waar het mij om gaat is dat ze alleen heet worden bij hoge snelheid in relatief dichte lucht. In ijle lucht worden ze minder heet. Ik probeer alleen wat dingen die vrij zwart-wit gebracht worden te nuanceren.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:27 schreef JasperE het volgende:
[..]
zeg niet van die onnozele dingen
daar gaat het niet om
Hij moet eerst weer eens door de APK.quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:57 schreef Pinobot het volgende:
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
Nasa Ducktapequote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:22 schreef -CRASH- het volgende:
Ze hebben een nieuwe checklist erbij
Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is te hopen dat nu alles goed gaat.
Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
Yepquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |