abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 juli 2005 @ 20:19:31 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28453616
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)

Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
pi_28456734
quote:
Op zondag 3 juli 2005 20:19 schreef TR08 het volgende:
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)

Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 3 juli 2005 @ 21:59:48 #3
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28457092
Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_28457374
Wat er allemaal komt kijken bij een re-entry
Reentry Heating
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_28459783
Inderdaad wel sneu als je gepland hebt in de atlantische oceaan te landen maar per ongeluk op de sfinx landt, omdat je een keer te vaak "skimt"...
=)
pi_28459880
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 3 juli 2005 @ 23:15:05 #7
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28460219
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
zeg dan niets..
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_28460829
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Hoeveel onbemande missies zijn er al mislukt.....
Meer dan bemande.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 3 juli 2005 @ 23:35:45 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28461044
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:49 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
quote:
Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.

@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.

[ Bericht 27% gewijzigd door TR08 op 03-07-2005 23:45:25 ]
pi_28461353
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:

Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.

[ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 03-07-2005 23:50:53 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 3 juli 2005 @ 23:47:59 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28461460
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
pi_28461612
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:47 schreef TR08 het volgende:

[..]

Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
En als het stuiteren fout gaat zit je met hetzelfde probleem. Of erger..... ze drijven de ruimte in. Want ze hebben geen (niet genoeg) brandstof meer voor de stuwraketten.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 4 juli 2005 @ 00:34:03 #13
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28462972
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroeren Verder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
[..]

Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.

@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.
Dit werkt helaas niet zo. Flaps etc heb je niets aan als je in een grote bol plasma omlaag denderd. En met de constructie van de shuttle bedoel ik dan niet het hitteschild ed maar de dragende delen die dan langer aan hoge en wisselende G krachten worden blootgesteld. De shuttle kan ook niet zomaar op elke landingsbaan terecht mede omdat hij niet lang val/zweeftijd heeft en er giftige stoffen uit kunnen lekken na de landing. Daar is afvoerapparatuur voor nodig etc.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 4 juli 2005 @ 20:26:58 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28488512
Maar het is dus zo dat je -zodra je in aanraking komt met atmosfeer- gelijk gloeiend heet plasma om je heen hebt?
De eerste temperaturen die ik in die grafiekjes zag waren tot 300 graden C. Als je dus hoog en in ijle lucht weet te remmen zou de warmte in ieder geval binnen de perken moeten blijven leek me.
  maandag 4 juli 2005 @ 23:47:42 #15
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28496548
En hoe wil je daar remmen dan? Zodra je afremt kom je in een lagere baan en dus dikkere lucht terecht. Actief in de bovenste luchtlagen blijven gaat niet zomaar werken.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 5 juli 2005 @ 13:37:37 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28509771
Bij hoge snelheid zou je -leek mij- toch genoeg lift moeten kunnen hebben om hoog te blijven. Remmen kan dan gewoon met remkleppen of door lang door te zweven.
Als die eerste luchtlagen voldoende lift kunnen genereren om zo'n shuttle weer terug de ruimte in te stuiteren zouden ze ook genoeg lift moeten kunnen bieden om gewoon de hoogte vast te houden.
Naarmate je snelheid afneemt kun je ook weer dikkere luchtlagen opzoeken, waardoor je harder remt, etc etc. Uiteindelijk zweef je dan met een relatief koele shuttle netjes naar je landingsbaan
  dinsdag 5 juli 2005 @ 15:10:57 #17
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28513146
Dat terugstuiteren gaat niet door lift maar door hetzelfde effect als een steentje over een vijver. Bovendien kost lift weer meer weerstand wat weer meer hitte oplevert.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 5 juli 2005 @ 15:16:58 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28513329
Maar is daar geen tussenweg in dan? Dwz het is of er door heen, of terugstuiteren?
  dinsdag 5 juli 2005 @ 16:29:24 #19
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28516090
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:11:34 #20
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28523672
Ik heb het voor de gein nog es nagezocht en skip reentry is wel es gebruikt voor een onbemande sonde maar omdat het zo nauwkeurig moet worden gemikt is het een te groot risico en is het makkelijker en veiliger om een 'normale' re-entry te doen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 6 juli 2005 @ 17:05:28 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28555781
Ah, wel jammer. Op zich zou een concept met weinig last van warmte ontwikkeling zich wel veel meer lenen voor snel hergebruik dan de shuttle nu. Dank voor de info in ieder geval
pi_28581441
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
pi_28581823
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
Dat ook nog ja...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_28583357
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
Linke voertuigen waren dat.
verkeerd landen ...en je stuiterde over de landigsstrip
(Een beroemde crash was altijd te zien in de serie "The Six-Million Dollar Man")


De vliegende badkuipen


Maar er werdt later ook weer mee geexperimenteerd

a model of the HL-20 lifting body aerodynamics which
was used to perform approach and landing tests in the
NASA Langley Visual/Motion Simulator in the early 1990's
and in the NASA Ames Vertical Motion Simulator in 2001.


[ Bericht 2% gewijzigd door -CRASH- op 07-07-2005 12:04:38 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:13:54 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28634798
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he
In vacuum worden ze ook echt heet
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:27:58 #26
104022 JasperE
daar is de kont
pi_28638717
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:13 schreef TR08 het volgende:

[..]

In vacuum worden ze ook echt heet
zeg niet van die onnozele dingen

daar gaat het niet om

[ Bericht 8% gewijzigd door JasperE op 08-07-2005 22:33:37 ]
gezellig!
pi_28639319
Hij heeft wel gelijk
  zaterdag 9 juli 2005 @ 01:30:20 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28644318
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:27 schreef JasperE het volgende:

[..]

zeg niet van die onnozele dingen

daar gaat het niet om
Waar het mij om gaat is dat ze alleen heet worden bij hoge snelheid in relatief dichte lucht. In ijle lucht worden ze minder heet. Ik probeer alleen wat dingen die vrij zwart-wit gebracht worden te nuanceren.

Waar ging het voor jou om?

ps: Over een half jaartje krijg ik meer les in supersone/hypersone aerodynamica, inclusief een windtunnel praktikum in de HSL tunnel van L&R aan de TU Delft. Tot die tijd zal ik het met een licht gebrek aan kennis op dit gebied moeten doen, maar ik ben wel behoorlijk nieuwsgierig, dus ik vraag de dingen toch maar vast.

[ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 09-07-2005 01:37:13 ]
pi_28644987
Erg veel leesvoer over werking van de shuttle
How The Space Shuttle Works
O.A
Return to Earth: Re-entry and Landing

LINKS

[ Bericht 15% gewijzigd door -CRASH- op 09-07-2005 02:26:35 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_28780040
quote:
jammer
pi_28780385
Hé wat jammer, ik zat me al te verheugen op 21:51 uur...
  woensdag 13 juli 2005 @ 22:57:56 #33
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28784923
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_28786633
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 22:57 schreef Pinobot het volgende:
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
Hij moet eerst weer eens door de APK.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 14 juli 2005 @ 06:24:55 #35
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28790840
What the f#ck is APK?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_28791206
  zaterdag 16 juli 2005 @ 09:56:16 #37
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28852314
Lancering weer minstens één week uitgesteld.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 09:09:35 #38
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28935443
Lancering uitgesteld tot minstens 26 juli, gaat lekker zo.
De reden is ook grappig, ze willen niet dat er bij de EERSTE lancering sinds de laatste shuttle opbrandde er iets misgaat.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:07:21 #39
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_29134173
Aftellen is weer begonnnen, de problemen met de brandstofsensoren zijn NIET opgelost maar dat maakt niets uit (?).
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 12:47:18 #40
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_29138309
t- 3 hours and counting
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_29139253
Ze hebben een nieuwe checklist erbij

Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is te hopen dat nu alles goed gaat.

Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  dinsdag 26 juli 2005 @ 13:42:28 #42
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_29139942
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:22 schreef -CRASH- het volgende:
Ze hebben een nieuwe checklist erbij

Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is te hopen dat nu alles goed gaat.

Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
Nasa Ducktape
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_29140391
spannend weer
pi_29141679
Nog 1 uur en 3 minuten
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_29141890
Benieuwd of het deze keer gaat lukken!

*keeps fingers crossed
pi_29142201
En het sardineblikje is gesloten
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_29142266
Dat wou ik maar net zeggen
pi_29142446
Zijn ze nu alles aan het checken?
pi_29142492
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 15:09 schreef MikelenniuM het volgende:
Zijn ze nu alles aan het checken?
Yep
De deur moet goed dichtzitten....
De cabine is nu onder druk gezet
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_29142651
ehmm... wat zijn ze nu dan nog aan het rommelen bij die deur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')