De laatste paar weken tekent zich in de peilingen een linkse meerderheid af met een signatuur die we sinds de jaren '70 (Den Uyl) niet meer hebben gezien.
Een extreem linkse partij als de SP zou volgens de peilingen 20 zetels of meer kunnen krijgen. Dit in combinatie met een naar links opschuivende PvdA doet vrezen dat er een reeele mogelijkheid bestaat op een extreem links kabinet.
In de jaren '70 stelden veel bedrijven nood plannen op om eventueel naar het buitenland uit te wijken. De Amerikaanse activiteiten van het (toen nog) oer Hollandse Albert Heijn stammen bijvoorbeeld uit die tijd. Er dreigden nationalisaties en andere nare dingen en daarom besloot men om zich op veiliger landen te richten.
Nu is het bedrijfsleven vandaag de dag veel internationaler dan toen en daarom mischien minder kwetsbaar voor politiek onheil. Maar voor de meeste privé personen ligt dat anders. Ik vraag me af in hoeverre Fok!ers zich op dit moment voorbereiden op een extreem links bewind.
De mensen die denken veilig te zijn omdat ze denken geen 'hoog' inkomen te hebben moeten maar eens gaan checken wat de SP eigenlijk onder een 'hoog' inkomen verstaat.
Zelf ben ik redelijk onkwetsbaar omdat me buiten NL bevind en een groot deel van m'n spaarcentjes buiten NL heb. Mijn in NL opgebouwde pensioen is natuurlijk wel in gevaar om door het regime verkwanseld te worden, maar dat heb ik toch al min of meer opgegeven en bouw in eigen beheer een potje op.
Ik ben benieuwd wat voor noodmaatregelen andere Fok!ers hebben genomen of nog gaan nemen.