abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28361012
Omdat ik geen topics erover vond dan maar nu eentje:

Binnekort mag ik lekker op vakantie , nu wil ik natuurlijk wel boeken meenemen omdat ik anders geen zak te doen heb! Maar ik heb een week geleden besloten om geen nederlandse boeken te kopen, maar engelse! Ik wil namelijk mijn engels improven

Nu is mijn vraag natuurlijk: Weten julie leuken engelse boeken (Ik zit op het 5VWO ) Ik hou van spannende boeken zoals Da vinci code, bernini mistery (ook allemaal in het engels gelezen).

Owja, mijn leraar zei een engelse vervanger voor leon de winter (die nog veel beter was volgens hem.. )

Ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen

Thnx
pi_28362690
Forsyth, Ludlum, Koontz en Stephen King zijn bekende schrijvers van spannende boeken, het is maar net of je van hun type boek houdt.

Als je het aangename met het nuttige wil combineren zijn 1984 en Animal Farm van Orwell. Topboeken en goed voor je engelse literatuurlijst
pi_28362852
Ben Elton is ook populair strandleesvoer.

Vond zelf High Society wel tof.
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_28362952
OK, met die topictitel had ik een ander genre verwacht maar vooruit, spannende boeken;
iets van Nicci French of Michael Crichton.

Goede boeken, vast wel geschikt voor 5vwo; The Stone Diaries van Carol Shields, The Chosen van Chaim Potok, Brave new world van Aldous Huxley en last but not least The hitch-hikers guide to the Galaxy van Douglas Adams (die mocht bij mij op school op je lijst ja ) zodat je lekker kan lachen, eindelijk snapt waarom mensen hun handdoek bij hebben en waarom het cijfer 42 vaak opduikt in allerlei andere cultuuruitingen.
pi_28363076
Catch22...klassieker + grappig
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
  donderdag 30 juni 2005 @ 18:04:17 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_28363156
[fantopic] John Connolly

Verder:

Birdman - Mo Hayder
Want to Play? - P.J. Tracy

Boeken van Karin Slaughter lezen ook best lekker weg, Lee Child idem

Dit zijn allemaal van de spannende...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_28363382
Ik houd van Dean Koontz, Stephen King, John Sandford, Robert Ludlum, John Grisham en eigenlijk alle goede Engelstalige thrillers en detectives die ik te pakken kan krijgen.

John Connoly ziet er ook interessant uit, binnenkort maar eens zoeken.
pi_28364867
Kee thnx allemaal Nog meer altijd welkom, ik ga nog wat info over zoeken
pi_28373032
The Secret History van Donna Tartt
Snow Crash van Neal Stephenson
The Mysterious Flame of Queen Loana van Umberto Eco

Maar je eerste keus moet natuurlijk The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy zijn
  vrijdag 1 juli 2005 @ 02:18:11 #10
3604 MightyV
Just Breathe
pi_28377017
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 23:20 schreef Dalai_Lama het volgende:

Hartgrondig met dit bericht eens! Paar namen die ik zou willen toevoegen:
- Day of the Jackal, Fist of God & Icon van Frederick Forsyth
- Gates of Fire van Steven Pressfield
- Alles van David Mitchell

Of LotR natuurlijk
  vrijdag 1 juli 2005 @ 12:03:04 #11
107574 K-jozz
Pantoffelheld op sokken
pi_28383479
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 23:20 schreef Dalai_Lama het volgende:

The little friend van Donna Tart is ook wel de moeite waard. Ik vond hem wel minder dan The secret history.
Ik heb vandaag ook een boek gelezen dat mijn moeder toevallig mee had genomen uit de bibliotheek. De Junius Brieven van Robert Goddard (Ik heb het zelf in het Nederlands gelezen, engelse titel is sight unseen ). Goed boek, ik vond een stuk beter dan de Da Vinci Code. (Wat ik een waardeloos boek vind.)
the answer is..........42
ta-tadaaa.... tadadada
  vrijdag 1 juli 2005 @ 19:30:37 #12
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_28396177
de boeken van Jonathan Safran Foër zijn momenteel erg populair, niet makkelijk maar wel mooi.

ik zou zeggen, kijk eens bij de betere boekhandel bij de sectie engelse literatuur, meestal liggen daar tafels vol moderne boeken.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_28396565
Ik kan je de boeken van Patricia Cornwell aanraden over Kay Scarpetta, een vrouwelijke patholoog-anatoom die moorden onderzoekt aan de hand van CSI-achtig onderzoek. Leuk en ze eindigen vaak bloedje spannend. Als je de eerste leuk vindt ben je voorlopig meteen onder de pannen, want er zijn al dertien delen. Wel in de juiste volgorde lezen, want ze volgen wel enigszins op elkaar. Je volgt namelijk ook het leven van Kay en in sommige boeken is ze op zoek naar dezelfde seriemoordenaar. Kijk hier voor alle titels: http://www.crimezone.nl/showauthor.php?authorID=8

Kan alleen qua Engelse taal misschien wel moeilijk zijn af en toe, omdat er nog al eens met medische termen wordt gesmeten.
  Moderator vrijdag 1 juli 2005 @ 19:45:32 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_28396616
Als je van spionage e.d. houdt is Tom Clancy misschien wel wat.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zaterdag 2 juli 2005 @ 03:36:58 #15
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28406349
World Without Cancer: The Story Of Vitamin B17 door G. Edward Griffin. Erg interessant als je de wereld ziet als een grote 'conspiracy theory'.
pi_28429336
The compleet works of William Shakespeare is een goed engels boek.

Verder heb ik veel plezier beleefd aan de originele Sherlock Holmes verhalen van Sir Arthur Conan Doyle. Dat is pas Engels! Veel van de hiervoor genoemde auteurs zijn Amerikaan.
Miskend genie
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:25:02 #17
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_28429454
Ira Levin, Boys from Brazil.
pi_28429756
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:25 schreef _Boo_ het volgende:
Okk weer een Amerikaan, niet dat Amerikanen noodzakelijk slecht zijn, maar zij spreken (en dus schrijven) Amerikaans, en dat is beduidend anders dan Engels!
Miskend genie
  zondag 3 juli 2005 @ 00:47:28 #19
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28432619
I Claudius - Robert Graves.
  zondag 3 juli 2005 @ 08:04:49 #20
1762 YPPY
Yppiaans
pi_28437648
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 18:01 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Catch22...klassieker + grappig
Deze vond ik juist tegenvallen. Ik heb het dan ook niet uitgelezen. Voor op vakantie neem ik meestal iets van Robin Cook in het Engels mee. Dan is het niet erg als de muziek ergens te hard staat, of er kinderen rondrennen, want veel concentratie is er niet nodig voor zijn boeken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_28437708
Cryptonomicon van Neal Stephenson: Drie verhaallijnen door elkaar welke elkaar beinvloeden, elk in zijn eigen tijdspanne.
pi_28455424
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:33 schreef HanvanMeegeren het volgende:

[..]

Okk weer een Amerikaan, niet dat Amerikanen noodzakelijk slecht zijn, maar zij spreken (en dus schrijven) Amerikaans, en dat is beduidend anders dan Engels!
Gut, dat valt toch ook wel mee... een armvol andere uitdrukkingen, een afwijkende spelling, sure, maar een Amerikaan kan Britse boeken lezen, een Brit Australische, een Australiër Ierse... het blijft hetzelfde taalgebied.
Dus als iemand om Engelse boeken vraagt lijkt me dat ze het niet erg vinden als daar Amerikaanse boeken tussen zitten. Onder "English Literature" worden meestal alle Engelstalige literaire werken gerekend, ook die van zeg Salman Rushdie (India), Margaret Atwood (Canada) of J.M. Synge (Ierland). Er werd ook niet om Britse literatuur gevraagd.

En de "compleet" works of Shakespeare vind ik zo'n dooddoener. Als je nou een specifiek stuk noemt met een toelichting, maar nee, weer even smijten met zo'n crappy cheap-ass uitgave van de complete werken alsof dat zaligmakend is.

On topic:

Ik vond Yann Martel's Life of Pi erg spannend en prachtig, en het lijkt me voor een 5 VWOer goed te doen.
Ook een heel mooi boek, een toneelstuk eigenlijk, wat geschikt zou zijn is Equus van Peter Shaffer.
Tot slot heeft Iain Banks heel spannende literaire dingen geschreven, probber bijvoorbeeld The Wasp Factory of Complicity.

Al deze boeken zijn ook heel geschikt voor je lijst.
pi_28457734
quote:

[..]

Dat valt wel mee, de verschillen zijn er wel, maar het is niet ineens een heel andere leeservaring.
  zondag 3 juli 2005 @ 22:30:01 #24
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_28458323
quote:
Op zondag 3 juli 2005 22:16 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat valt wel mee, de verschillen zijn er wel, maar het is niet ineens een heel andere leeservaring.
Mee eens... de schrijfstijl van een schrijver is een opvallender verschil dan de oorsprong van het gehanteerde Engels.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_28458898
Dat is inderdaad ook nog een factor! Irvine Welsh en Alasdair Gray lijken in geen enkel opzicht op elkaar en toch zijn het allebei Schotten, om maar eens een voorbeeld te noemen.
  zondag 3 juli 2005 @ 22:54:53 #26
3604 MightyV
Just Breathe
pi_28459408
quote:
Op zondag 3 juli 2005 22:42 schreef Melusine het volgende:
Dat is inderdaad ook nog een factor! Irvine Welsh en Alasdair Gray lijken in geen enkel opzicht op elkaar en toch zijn het allebei Schotten, om maar eens een voorbeeld te noemen.
En dan noem je ook nog eens een kei van een schrijver die (volgens mij) nog niet is genoemd in dit topic. En dan doel ik op Welsh.
  zondag 3 juli 2005 @ 22:57:31 #27
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_28459523
Ik vond zelf Hotel New Hampshire van John Irving erg leuk om te lezen. Leuk geschreven en interessante verhaallijnen en karakters.
pi_28459849
quote:
The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy
Wat moet ik me bij dit boek voorstellen (kort en bondig)?

(Ik heb al gegoogled, maar ik vind alleen hele uitgebreide verslagen....)
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_28460117
Nu ik er toch over denk, hier nog een paar leuke Engelstalige boeken - niet te moeilijk maar wel literair verantwoord, dus ook erg geschikt voor VWO boekenlijst.

Will Self - My Idea of Fun
Will Self - Dorian
(lezen in combinatie met Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray)
Margaret Atwood -Alias Grace
Margaret Atwood - The Handmaid's Tale
Salman Rushdie - Haroun and the Sea of Stories
Salman Rushdie - Shame
A.S. Byatt - Angels and Insects
Ian McEwan - The Child In Time
Ian Mc Ewan - Enduring Love
Mark Haddon - The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Sylvia Plath - The Bell Jar
Rose Tremain - Music and Silence
Iain Banks - Consider Phlebas

En als je er iets meer moeite in wil steken of goed in Engels en lezen bent:
Anthony Burgess - Earthly Powers
Salman Rushdie - Midnight's Children
Thomas Pynchon - The Crying Of Lot 49
A.S. Byatt - Possession
A.S. Byatt - Babel Tower
Alasdair Gray - Lanark
pi_28460211
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:05 schreef Harmen1984 het volgende:

Het is humoristische science fiction, dus met aliens en ruimtereizen enzo, maar op humoristische wijze verteld met om de zin een woordgrap, een absurdistische situatie etc.
  zondag 3 juli 2005 @ 23:15:08 #31
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28460222
quote:

[..]

Monty python meets starwars, maar dan in boekvorm.

Erg leuk.
pi_28460417
Woh! Wat een reactie thnx! Ik ga vandaag/morgen even op boeken googlen Thnx again!
pi_28460649
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:15 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Monty python meets starwars
Goeie omschrijving!
  maandag 4 juli 2005 @ 14:12:45 #34
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_28475808
My uncle Oswald van Roald Dahl. Leest lekker weg, bizarre humor en een mooi plot.
Wat betreft The Hitchhikers Guide To The Galaxy: Film gaat volgende maand in première. Ik heb de voorpremière al gezien, hij is erg leuk. Boek is oorspronkelijk een hoorspel. Via Internet de de Engelstalige versie wel te vinden (ik heb de Nederlandse). Zoals mijn voorgangers: absolute must om te lezen.
Verder: The loneliness of the long distance runner van Alan Sillitoe: Kort verhaal, sterk maatschappij kritsch (gaat over een draaideurcrimineel die heel hard kan lopen. Loopt ook wedstrijden voor de jeugdgevangenis waar hij in zit. Directeur wil goede sier met hem maken. Hij denkt f*ck you en gaat de wedstrijd expres verliezen.
Ik mocht ook songteksten op mijn lijst zetten. Ik heb Pink Floyd The Wall gedaan en lekker over de film gepraat (een vraag kan ik me nog herinneren: "Daddy's flown across the ocean" Is het "Daddy has flown of Daddy is flown" ? Antwoord: Hangt ervan af of Daddy piloot (has flown) of passagier (is flown). Als je nog (oude) gedichten op je lijst moet zetten doet Steeleye Span (folkband uit de jaren 70, All around my hat) het goed. Past misschien wel bij de leeftijd van je leraar)
Nog meer boeken: Graham Greene schrijft spannende thrillers. "The quiet American" is erg leuk om te lezen
Hemingway is waarschijnlijk al helemaal uitgekauws door je medescholieren, maar hij schrijft heel erg mooi, zou je eigenlijk gewoon moeten lezen: The old man and the sea en veel korte verhalen.
John Steinbeck (ook een nobelprijswinnaar): Tortilla flat (gaat over het zwerversleven, mooi en luchtig geschreven) The pearl ( over een arme visser die een grote parel vindt en daardoor in grote problemen komt), Mice and men (meesterlijk verfilmd)
Non possumus non loqui
pi_28478094
Ik kan de boeken van Paul Auster ook erg aanraden. Ze bevatten vaak een rare 'twist', iets wat niet echt kan, normaal gesproken houd ik daar niet zo van, maar in zijn boeken vergeet je eigenlijk dat het niet echt kan. Zo is zijn boek Timbuktu geschreven door de ogen van een hond (zijn baasje is een zwerver). Ik heb over het algemeen een hekel aan honden , maar dit is een prachtig ontroerend boek.

Mr Vertigo, ook van Paul Auster, is ook heel mooi, het speelt zich af in de jaren twintig, dertig in Amerika. Het gaat over een weesjongetje dat door een exentrieke Hongaarse man onder z'n hoede wordt genomen en die leert het jongetje vliegen. Echt vliegen dus, en het lukt nog ook. Prachtig verhaal.

Paul Auster heeft ook de scenario's van een aantal mooie films geschreven: Smoke (met Harvey Keitel en William Hurt), Blue in the Face en Lulu on the Bridge.
pi_28478456
Cool zeg, ik heb Smoke en Blue in the Face jaren geleden gezien maar ik wist niet dat de scenario's van Auster waren! Zijn boeken waren me al eens eerder aangeraden - toch maar eens gaan kijken dan.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 01:05:13 #37
3604 MightyV
Just Breathe
pi_28499260
Goede, humoristische schrijvers die ik nog niet genoemd heb zien worden zijn Stephen Fry (Melchett van Blackadder) en Neil Gaiman. Wel echt Engelse grappen.

Een zeer stoer boek is ook nog Stranger in a strange land van Robert Heinlein. De meeste andere Heinlein SF is goed te lezen als je daarvan houd, maar Stranger is een echt non-genre klassieker.

En Lord of the Flies van William Golding. Kort, bloederig en diepgaand.

Thomas Pynchon, eerder genoemd in dit topic, vond ik zeer pittig. Heb wel alleen Gravity's rainbow geprobeerd overigens, maar ik als zeer geoefend lezer van Engelstalige novels en textbooks kwam er niet doorheen. Zal het deze zomer vast nogmaals proberen, maar wees gewaarschuwd.
pi_28500408
Aan Gravity's Rainbow heb ik me ook nog niet gewaagd hoor. Pynchon is inderdaad niet makkelijk, maar The Crying Of Lot 49 (dat ik dus noemde) is, in tegenstelling tot al zijn andere boeken, heel erg dun. Pynchon gebruikt inderdaad ongewone zinsstructuren en woorden, maar dat kun je ook als een pluspunt beschouwen. Ik vond het boek in ieder geval de moeite van het doorzetten waard: het was verschrikkelijk spannend! Zijn behandeling van paranoia en complottheorieën deed me een klein beetje denken aan Eco's Foucault (of andersom!).

Stephen Fry is inderdaad erg leuk - ik heb een verzameling van radiostukjes, essays en columns van hem gelezen (Paperweight) en wil ook eens wat van zijn fictie gaan lezen. En over Fry gesproken, Hugh Laurie heeft ook een boek geschreven, The Gun Seller, dat erg vermakelijk is.

Van Gaiman heb ik American Gods gelezen en, co-written met Terry Pratchett, Good Omens.

Oh, en ik bedacht me nog dat The Hitchhiker's Guide steeds maar genoemd wordt, maar Adams' andere boeken bijna nooit. En die zijn toch ook heel leuk! Gaan over detective Dirk Gently en staan vol met grappige obscure literaire verwijzingen. Plus natuurlijk een typisch Adams-plot.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 02:26:16 #39
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_28500683
Ik vond Dracula wel leuk...
[KNE]-Mod
  dinsdag 5 juli 2005 @ 02:27:10 #40
105263 Litso
Interlectueel.
pi_28500695
A Clockwork Orange van Anthony Burgess!
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 5 juli 2005 @ 13:53:21 #41
3604 MightyV
Just Breathe
pi_28510403
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 02:06 schreef Melusine het volgende:

Oh, en ik bedacht me nog dat The Hitchhiker's Guide steeds maar genoemd wordt, maar Adams' andere boeken bijna nooit. En die zijn toch ook heel leuk! Gaan over detective Dirk Gently en staan vol met grappige obscure literaire verwijzingen. Plus natuurlijk een typisch Adams-plot.
Dirks Gently's Holistic Detective Agency en The Long Dark Teatime Of the Soul: alleen de titels zijn al
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:56:06 #42
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_28527746
quote:

[..]

hemhem....zij schrijven amerikaans engels, hetgeen beduidend anders is dan brits engels.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:50:27 #43
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_28530179
Ik zou een boek gaan lezen van Chuck Palahniuk. Om te beginnen het boek "Survivor", en dan "Choke".

Zeer zwarte humor met erg visueel taalgebruik.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:56:23 #44
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28530462
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 02:27 schreef Litso het volgende:
A Clockwork Orange van Anthony Burgess!
Droog! goeie tip
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  maandag 25 juli 2005 @ 07:33:39 #45
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_29103846
Year Zero van Jeff Long vond ik ERG gaaf om te lezen. Erg goed.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 25 juli 2005 @ 07:36:06 #46
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_29103856
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 13:53 schreef MightyV het volgende:

[..]

Dirks Gently's Holistic Detective Agency
Gelezen. Erg leuk!
quote:
The Long Dark Teatime Of the Soul: alleen de titels zijn al
Is los niet meer verkrijgbaar bij Donner. Ik ga over een uurtje of wat de 'Omnibus' ophalen.
Ik heb het boekje in Engeland liggen en was hem vergeten mee te nemen maar ik wil hem NU lezen

Die titel is al leuk, maar de omschrijving op de achter nog veel leuker!

"What do a dead cat, a computer whiz-kid, an Electric Monk who believes the world is pink, quantum mechanics, a Chronologist over 200 years old, Samuel Taylor Coleridge (poet), and pizza have in common?

Apparently not much; until Dirk Gently, self-styled private investigator, sets out to prove the fundamental interconnectedness of all things by solving a mysterious murder, assisting a mysterious professor, unravelling a mysterious mystery, and eating a lot of pizza - not to mention saving the entire human race from extinction along the way (at no extra cost).

To find out more, read this book (better still, buy it then read it) - or contact Dirk Gently's Holistic Detective Agency."

Dark Teatime heb ik even niet bij de hand...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 25 juli 2005 @ 23:50:35 #47
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29128559
Veel plezier ermee! Zal wel lukken dunkt me..
pi_29162449
quote:
Op maandag 25 juli 2005 07:36 schreef Nembrionic het volgende:

Dark Teatime heb ik even niet bij de hand...
Maar ik wel...

Douglas Adams. The Long Dark Tea-Time of the Soul

When a passenger check-in desk at Terminal Two, Heathrow
Airport, shot up through the roof engulfed in a ball of orange
flame the usual peaple tried to claim responsibility. First the
IRA, then the PLO and the Gas Board. Even British Nuclear Fuels
rushed out a statement to the effect that the situation was
completely under control, that it was a one in a million
chance, that there was hardly any radioactive leakage at all,
and that the site of the explosion would make a nice location
for a day out with the kids and a picnic, before finally having
to admit that it wasn't actually anything to do with them at
all.

No rational cause could be found for the explosion - it
was simply designated an act of god. But, thinks Dirk Gently,
which God? And why? What God would be hanging around Terminal
Two of Heathrow Airport trying to chatch the 15.37 to Oslo.
pi_29208788
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:25 schreef _Boo_ het volgende:
Wilde ik ook noemen, afgaand op het genre 'spannende boeken'. Hoewel van dit boek vooral het thema spannend is.

Amerikaans kan ook érg mooi Engels zijn trouwens. (*Denkt aan Edgar Allan Poe.*)
pi_29208901
quote:

[..]

Ik ben the Hitchhikers Guide nu aan het lezen, en het is echt een geweldig boek! Al houd je niet van sci- fi, het boek is voor iedereen weggelegd met een beetje fantasie en een voorkeur voor ironie.

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')