quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:33 schreef HanvanMeegeren het volgende:[..]
Okk weer een Amerikaan, niet dat Amerikanen noodzakelijk slecht zijn, maar zij spreken (en dus schrijven) Amerikaans, en dat is beduidend anders dan Engels!
Gut, dat valt toch ook wel mee... een armvol andere uitdrukkingen, een afwijkende spelling, sure, maar een Amerikaan kan Britse boeken lezen, een Brit Australische, een Australiër Ierse... het blijft hetzelfde taalgebied.
Dus als iemand om Engelse boeken vraagt lijkt me dat ze het niet erg vinden als daar Amerikaanse boeken tussen zitten. Onder "English Literature" worden meestal alle Engelstalige literaire werken gerekend, ook die van zeg Salman Rushdie (India), Margaret Atwood (Canada) of J.M. Synge (Ierland). Er werd ook niet om Britse literatuur gevraagd.
En de "compleet" works of Shakespeare vind ik zo'n dooddoener. Als je nou een specifiek stuk noemt met een toelichting, maar nee, weer even smijten met zo'n crappy cheap-ass uitgave van de complete werken alsof dat zaligmakend is.
![]()
On topic:
Ik vond Yann Martel's Life of Pi erg spannend en prachtig, en het lijkt me voor een 5 VWOer goed te doen.
Ook een heel mooi boek, een toneelstuk eigenlijk, wat geschikt zou zijn is Equus van Peter Shaffer.
Tot slot heeft Iain Banks heel spannende literaire dingen geschreven, probber bijvoorbeeld The Wasp Factory of Complicity.
Al deze boeken zijn ook heel geschikt voor je lijst.