De oplossing is inderdaad dat de WS onder Marokko blijft vallen echter dat ze voor de rest een eigen autonomie hebben. Een constructie als de VS zelf dus. En over die kopstukken, het zijn er meer dan deze hoorquote:Op vrijdag 2 juni 2006 08:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hmmm, een schrijver uit Bahrein en een voormalig kopstuk van Polisario maken nog geen zomer
[..]
En die oplossing is uiteraard dat de WS onder Marokko blijft vallen?
Ik snap dit niet hoor, hoe je het überhaupt kunt rechtvaardigen tov jezelf als staat.
Doe je nou expres zo dom of ben je gewoon dom? Irak, Indonesie etc etc zijn altijd soevereine staten/landen geweest, de WS heeft nooit enige overheid gehad, het is ook nooit een land geweest. Het is een stuk grond, met een paar duizend inwoners die zonder Marokko dood gaan.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 08:27 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goed plan. Net zo'n goed plan als Irak voortaan de 51e (52e?) staat van Amerika maken.
Oh, en Zuid Afrika en Indonesie laten we natuurlijk ook weer gewoon onderdeel van het Groot Nederlandsche Rijk.
![]()
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 08:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Doe je nou expres zo dom of ben je gewoon dom?
Palestina en Koerdistan ook niet. Zelfbeschikkingsrecht hangt daar niet vanaf.quote:Irak, Indonesie etc etc zijn altijd soevereine staten/landen geweest, de WS heeft nooit enige overheid gehad, het is ook nooit een land geweest.
Nee hoor, ze hebben visrijke wateren, fosfaat en hebben het vanaf (uit het blote hoofd) 1071 ook gered zonder Marokko totdat dat ineens besloot een bijna duizend jaar oude koe uit de sloot te sleuren (overigens gelijk met Mauretanië en Algerije, dat net zomin iets te zoeken heeft in "dat stuk land".quote:Het is een stuk grond, met een paar duizend inwoners die zonder Marokko dood gaan.
Ik had het niet tegen jou vriendinquote:Op vrijdag 2 juni 2006 09:01 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
![]()
Ff dimmen, dit is een discussie vriend.
Koerdistan bestaat ook niet nee, en het verschil met de Palestijnen is dat de Palestijnen voordat de staat Israel bestond in die regio al de dienst uit maakte.quote:Palestina en Koerdistan ook niet. Zelfbeschikkingsrecht hangt daar niet vanaf.
LOL jij denkt dat vanaf 1071 Marokko ineens van de aardbodem verdwenen was? Onzin van de bovenste plank, ik heb overigens zelf in dit topique nog aangetoont dat Marokko veel langer banden heeft en had dan jij hier suggereert. Moet je maar eventjes teruglezen. Afgezien daarvan is de SADR niet tot staat haar eigen "land" te regeren, dat zien we nu al (het gebied is een terroristisch nest volgens de internationale gemeenschap). Ik dank god op mijn blote knieeen voor die muur die de Marokkanen daar geplaatst hebben. Alles wat daar nu staat qua infrastructuur hebben ze te danken aan Marokko, als het Marokkaanse leger daar zou vertrekken hebben ze 0,0 inkomsten, de nomaden leven van wat ze verkopen aan de soldaten en aangezien ze het geld en de technologie niet hebben om fosfaat e.d. te exploiteren... Het hof heeft erkent dat er weldegelijk historische banden zijn aan te tonen tussen Marokko en de WS, de argumenten die jij aanhaalt hebben dus geen zin, de banden bestaan en zijn er ook dat is gewoon een feit. Bovendien is er onder het madrid akkoord tesamen met Spanje (die de toenmalige kolonisator van de WS was) besloten dat Marokko een groot deel van de WS Sahara kreeg. zolang 46 landen de WS erkennen als staat en de overige +- 180 landen in de wereld niet, staat de WS erg zwak.quote:Nee hoor, ze hebben visrijke wateren, fosfaat en hebben het vanaf (uit het blote hoofd) 1071 ook gered zonder Marokko totdat dat ineens besloot een bijna duizend jaar oude koe uit de sloot te sleuren (overigens gelijk met Mauretanië en Algerije, dat net zomin iets te zoeken heeft in "dat stuk land".
Idd, sorryquote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik had het niet tegen jou vriendin
[..]
Nee hoor, het is altijd deel geweest van een andere mogendheid.quote:Koerdistan bestaat ook niet nee, en het verschil met de Palestijnen is dat de Palestijnen voordat de staat Israel bestond in die regio al de dienst uit maakte.
[..]
Natuurlijk niet. Maar het heeft vanaf dat moment niet meer als een eenheid zeggenschap gehad over "dat stuk land".quote:LOL jij denkt dat vanaf 1071 Marokko ineens van de aardbodem verdwenen was?
Ik zat er 100 jaar naast idd, na 1147 is de WS geen deel meer geweest dus van een staat die door te trekken is naar het huidige Marokko. Dit is ook door de VN zo bevestigd. Elke historische claim die Marokko meende te hebben of de WS is als irrelevant in die context bestempeld. Er zijn dus wel historische banden (handel, hier en daar eens een bondgenootschapje oid) maar deze rechtvaardigen geenszins een territoriale claim op de WS door Marokko.quote:Onzin van de bovenste plank, ik heb overigens zelf in dit topique nog aangetoont dat Marokko veel langer banden heeft en had dan jij hier suggereert. Moet je maar eventjes teruglezen.
Nee, omdat die in handen zijn van de bezetter Marokko. Tevens irrelevant. "Israël doet ook een hoop goeds voor de Palestijnen"quote:Afgezien daarvan is de SADR niet tot staat haar eigen "land" te regeren, dat zien we nu al (het gebied is een terroristisch nest volgens de internationale gemeenschap). Ik dank god op mijn blote knieeen voor die muur die de Marokkanen daar geplaatst hebben. Alles wat daar nu staat qua infrastructuur hebben ze te danken aan Marokko, als het Marokkaanse leger daar zou vertrekken hebben ze 0,0 inkomsten, de nomaden leven van wat ze verkopen aan de soldaten en aangezien ze het geld en de technologie niet hebben om fosfaat e.d. te exploiteren...
Niet dus, dat heb ik al meerdere malen weersproken met het VN-linkje, ff teruglezen dus.quote:Het hof heeft erkent dat er weldegelijk historische banden zijn aan te tonen tussen Marokko en de WS, de argumenten die jij aanhaalt hebben dus geen zin, de banden bestaan en zijn er ook dat is gewoon een feit.
Oh, dus als Groot-Brittannië het onder hun vallende gebied van Palestina officieel toe heeft gewezen aan de staan Israël, dan is het ook een beklonken zaak?quote:Bovendien is er onder het madrid akkoord tesamen met Spanje (die de toenmalige kolonisator van de WS was) besloten dat Marokko een groot deel van de WS Sahara kreeg.
De VN heeft daar andere ideeën over, gelukkig. Er zijn trouwens ook landen die Israël niet erkennen. Of het buurland.quote:zolang 46 landen de WS erkennen als staat en de overige +- 180 landen in de wereld niet, staat de WS erg zwak.
ik wou zelf iets typen maar jij hebt alles al weerlegd.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd, sorry
[..]
Nee hoor, het is altijd deel geweest van een andere mogendheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina
[..]
Natuurlijk niet. Maar het heeft vanaf dat moment niet meer als een eenheid zeggenschap gehad over "dat stuk land".
[..]
Ik zat er 100 jaar naast idd, na 1147 is de WS geen deel meer geweest dus van een staat die door te trekken is naar het huidige Marokko. Dit is ook door de VN zo bevestigd. Elke historische claim die Marokko meende te hebben of de WS is als irrelevant in die context bestempeld. Er zijn dus wel historische banden (handel, hier en daar eens een bondgenootschapje oid) maar deze rechtvaardigen geenszins een territoriale claim op de WS door Marokko.
[..]
Nee, omdat die in handen zijn van de bezetter Marokko. Tevens irrelevant. "Israël doet ook een hoop goeds voor de Palestijnen"
[..]
Niet dus, dat heb ik al meerdere malen weersproken met het VN-linkje, ff teruglezen dus.
[..]
Oh, dus als Groot-Brittannië het onder hun vallende gebied van Palestina officieel toe heeft gewezen aan de staan Israël, dan is het ook een beklonken zaak?
Oeps...
[..]
De VN heeft daar andere ideeën over, gelukkig. Er zijn trouwens ook landen die Israël niet erkennen. Of het buurland.
quote:The Mayor of Malaga, Francisco de la Torre Prados, has affirmed that the autonomy plan, proposed by HM King Mohammed VI, “is a process which deserves our respect and support,” reported MAP news agency.
In a meeting with a delegation of the Royal Advisory Council for the Saharan Affairs (CORCAS), the Spanish mayor underlined “Morocco's good will” to solve the conflict through peaceful means so as to establish “peace, stability and integration of all Sahrawis in an autonomy system.”
He insisted that “Morocco's autonomy plan is an initiative deserving support.”
The CORCAS delegation held talks in Malaga with a number of political officials and civil society representatives on the autonomy project that Morocco is preparing for the southern provinces.
During a working session with the Malaga mayor and the president of the Malaga provincial assembly, Salvador Pendon Munoz, the members of CORCAS delegation presented the main lines of the autonomy project and asked for the support of the Andalusians, who live under a Spanish autonomy system.
The Moroccan delegation started Monday a visit to Seville, as part of a tour to Spain which was launched in May.
The delegation's visit to the regional capital of Andalusia was marked by its meeting with the president of the Spanish region of Andalusia, Manuel Chaves, Andalusian political parties, parliamentary groups in the regional legislative assembly, professors and jurists from Pablo Olavide University and the press.
The CORCAS delegation is expected to continue its tour of self-governing regions of Spain to learn from the Spanish experience in terms of the local administration and to ask support for the autonomy project proposed by Morocco.
Boefjes zijn het.quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:16 schreef buachaille het volgende:
Weet iemand iets af van de situatie aldaar? Ik heb al gekeken op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_sahara
Het verbaast me altijd dat Marokkanen in Nederland altijd het hoogste woord hebben over Israël, maar voor het gemak maar even hun eigen moederland vergeten![]()
editquote:
Wat dingen op de goede plek gezet voor jequote:Op donderdag 30 juni 2005 21:45 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
Israel bestaat niet. Dat is een Joods waanbeeld wat gecreeerd is om mensen aan te zetten tot Moslimhaat.
bruine anti-semietquote:Op woensdag 7 januari 2009 12:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat dingen op de goede plek gezet voor je
bronquote:Fugro N.V. ondermijnt vredesproces in West-Sahara
Persbericht van Stichting Zelfbeschikking West-Sahara
Rotterdam, 14 januari 2009 - Deze week is in de Noorse media onthuld dat het Nederlandse bedrijf Fugro N.V. in opdracht van Marokko is begonnen met seismisch onderzoek voor de kust van het illegaal bezette West-Sahara. De Stichting Zelfbeschikking West-Sahara eist dat het bedrijf onmiddellijk zijn onderzoeksschip terugtrekt uit het bezette gebied.
Het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door een Noorse dochtermaatschappij die voor 100% het eigendom is van Fugro, is deze week bekritiseerd door de huidige en voormalige Noorse Ministers van Financiën. De huidige Noorse Minister van Financiën verklaarde dat de kans bestaat dat het Noorse regeringspensioenfonds een investering van 15 miljoen euro's in het bedrijf zal terugtrekken vanwege ethische redenen. De Deense Minister van Buitenlandse Zaken verklaarde dinsdagavond tegenover een Deens dagblad dat zij de zaak in onderzoek zal nemen. Fugro heeft een Deens schip voor het onderzoek gecharterd.
De VN beschouwen dergelijke werkzaamheden als een schending van het internationaal recht. De onafhankelijkheidsbeweging Front Polisario heeft de Marokkaanse plannen al een schending van het bestand genoemd.
"De frustratie in West-Sahara is bijzonder groot. Fugro maakt zich mede verantwoordelijk voor de blijvende bezetting door Marokko. Fugro ondergraaft het vredesproces voor eigen gewin. Dit is in hoge mate verwerpelijk", zegt woordvoerder Willems van de Stichting Zelfbeschikking West-Sahara.
Het Front Polisario heeft in de Noorse media dinsdag jongstleden laten weten dat zij van Fugro de onmiddellijke terugtrekking eist.
De Noorse regering heeft de zoektocht naar olie op het betreffende exploitatieblok "een buitengewoon ernstige schending van fundamentele ethische uitgangspunten" genoemd omdat het bijdraagt aan "de ondermijning van het vredesproces". De grootste Noorse vakvereniging voor de olieindustrie, met leden bij Fugro, heeft de operatie veroordeeld.
"In 2004 heeft Stichting Zelfbeschikking West-Sahara gesprekken gevoerd met de directie van Fugro. De directie heeft zich bij die gelegenheid uitgesproken voor een ethisch verantwoorde manier van ondernemen. Vorige week hebben wij contact gezocht met Fugro om te vragen of zij in het bezette gebied actief is en wij kregen ontwijkende reacties. Nu blijkt Fugro inderdaad een oorlogsprofiteur te zijn die over de rug van de Saharaanse bevolking zijn winsten wil behalen. De helft van de Saharaanse bevolking zit in vluchtelingenkampen in de woestijn terwijl de andere helft al dertig jaar het slachtoffer is van zeer grove onderdrukking. Fugro steunt de illegale Marokkaanse bezetting met het aannemen van deze opdracht en ondermijnt daarmee het werk van de Verenigde Natiesâ¤, zegt Willems.
Volgens een rapport van het Amerikaanse Freedom House is de mensenrechtensituatie in West-Sahara vergelijkbaar met die van Zimbabwe.
"Fugro moet onmiddellijk zijn samenwerking met Marokko stopzetten en zijn verontschuldigingen aan het Saharaanse volk aanbieden", volgens Willems.
Al in 2002 heeft de juridisch adviseur van de VN, de ondersecretaris-generaal Hans Corell, vastgesteld dat het zoeken naar olie zonder toestemming van de wettige vertegenwoordigers van het Saharaanse volk tegen het internationaal recht zou zijn.
Marokko maakt bezwaar tegen meer dan 100 VN-resoluties waarin om zelfbeschikking wordt gevraagd voor het Saharaanse volk en weigert mee te werken aan een referendum over de toekomst van het gebied, wat de voorwaarde was voor het bestand dat in 1991 van kracht werd. De Verenigde Naties hebben 17 jaar lang gepoogd om het referendum te organiseren en 17 jaar lang heeft Marokko die pogingen kunnen saboteren zonder dat er sancties van de internationale gemeenschap zijn gevolgd.
De muur die er is gebouwd is stukken langer dan de Israelische muur.quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:16 schreef buachaille het volgende:
Weet iemand iets af van de situatie aldaar? Ik heb al gekeken op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_sahara
Het verbaast me altijd dat Marokkanen in Nederland altijd het hoogste woord hebben over Israël, maar voor het gemak maar even hun eigen moederland vergeten![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |