"(don't eat that) yellow snow"quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin, als er op gepoept is is het bruine sneeuw, is erop gepist is het gele sneeuw etc.
Ik vind em goed!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:21 schreef winterhammer het volgende:
Gewoon alle islamitische landen ombouwen tot een multi cultuur, 75% niet islamitisch, gooien we er van alles in, alle rassen, kerken, Hindoe tempels, Boeddha tempels, Synagogen, veel mcdonalds en andere Amerikaanse cultuur zooi, Marokkaanse rode wallen, gothic scène in Iran!
multi cultuur mensen zijn toch voor een wereldwijde multi cultuur![]()
ik wil wel als minderheid in een islamitisch land even een gothic zaakje binnen hoppen voor me satanische spul, daarna even varkens vlees eten bij de mcdonalds en daarna Nederlands praten met de locale hangjeugd![]()
multi cult voor de hele wereld! overal! ook bij jouw in de buurt!
Wat was dan jouw beeld van een multiculturele samenleving? Jij leek het sterk met me oneens te zijn, dan moet je toch een idee gehad hebben van wat een multiculturele samenleving multicultureel maakt, en waarom dit voor de ene samenleving wel op zou gaan, en voor de andere niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daar breng ik niks tegenin, omdat als je die definitie hanteert, je gelijk hebt.
[..]
Nope. Die definitie onderstreept mijn gelijk.
Want welk land is niet opgebouwd uit meerdere culturele invloedden.
En dan is het benoemen nogal zinloos.
We spreken immers ook niet over witte sneeuw; sneeuw is immers altijd wit.
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:10 schreef kLowJow het volgende:
Ten eerste treedt vermenging altijd op wanneer verschillende culturen (langdurig) met elkaar in aanraking komen. Deze vermeninging is een continu proces.
Hiernaast is de mate van vermenging tussen een willekeurige cultuur en een willekeurige andere irrelevant voor de vraag of er sprake is van een multicultuur, aangezien wanneer je van mening bent dat juist deze vermenging voorwaarde is voor multiculturaliteit, je moet beseffen dat elke hedendaagse cultuur een vermenging is van andere culturen, waardoor automatisch al aan je eigen voorwaarde wodrt voldaan.
Of wil je zeggen dat er pas sprake kan zijn van een multicultuur wanneer elke cultuur ter wereld vertegenwoordigd is, en compleet vermengd is met elke andere zodat er nog maar één over is?
ik zeg niet dat de vermening gewenst is of niet gewenst. ik probeer aan te geven dat multicultureel een prullenbak begrip is omdat het op verschillende manieren kan worden uitgelegd en niet kan worden vastgesteld of een cultuur multicultureel is.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mul·ti·cul·tu·reel (bn.)
1 uit elementen van verschillende culturen bestaand
betekent dit een vermenging en is die gewenst. gedeeltelijke overnames van gewoontes zie je meestal pas na jáááren.
dan begrijpen we elkaarquote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:14 schreef Airstream het volgende:
[..]
ik zeg niet dat de vermening gewenst is of niet gewenst. ik probeer aan te geven dat multicultureel een prullenbak begrip is omdat het op verschillende manieren kan worden uitgelegd en niet kan worden vastgesteld of een cultuur multicultureel is.
want op het moment dat in nederland alle inwoners die 'we' nu als allochtoon benoemen, niet meer als allochtoon worden gezien, er wel weer een nieuwe groep is die niet is 'vermengd' is of goed meedraait met de samenleving.
en inderdaadovername van gewoontes duurt hééél lang, ben ik volledig met je eens.
Nog even en families vergelijken is multicultuur. Wat jij noemt zijn streken binnen landgrenzen. In mijn optiek is het pas multikultuur als je over mengeling van culturen uit verschillende delen van de wereld praat. Als je het rituele slachten wat een stam in de binnenlanden van Ghana praktiseert tegenkomt in de geschiedenisboeken van bijv. de Achterhoek. Niet streken die aan elkaar grenzen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Inderdaad. Vergelijk de gewoonten en tradities van de inwoners van een dorpje in Zuid-Limburg eens met die van een dorpje in Zeeland, Groningen, Friesland en de Veluwe.
Vergelijk de talen en dialecten eens met elkaar. De geschiedenis en de symbolen.
Dat zeg ik.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:10 schreef kLowJow het volgende:
Ten eerste treedt vermenging altijd op wanneer verschillende culturen (langdurig) met elkaar in aanraking komen. Deze vermeninging is een continu proces.
Hiernaast is de mate van vermenging tussen een willekeurige cultuur en een willekeurige andere irrelevant voor de vraag of er sprake is van een multicultuur, aangezien wanneer je van mening bent dat juist deze vermenging voorwaarde is voor multiculturaliteit, je moet beseffen dat elke hedendaagse cultuur een vermenging is van andere culturen, waardoor automatisch al aan je eigen voorwaarde wordt voldaan.
Of wil je zeggen dat er pas sprake kan zijn van een multicultuur wanneer elke cultuur ter wereld vertegenwoordigd is, en compleet vermengd is met elke andere zodat er nog maar één over is?
Komop, je snapt toch zelf ook wel dat het niet zo simpel is? Wel eens gehoord van Friezen, Batavieren, Chatten, Romeinen, Kelten? Wat denk je dat er vroeger gebeurde? Er was een homogene groep mensen die met een stokje een grens in het zand tekenden en uitriep, dit is Nederland, hier wonen wij Nederlanders, wij zijn allemaal hetzelfde en dit is onze cultuur?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:44 schreef wonko het volgende:
[..]
Nog even en families vergelijken is multicultuur. Wat jij noemt zijn streken binnen landgrenzen. In mijn optiek is het pas multikultuur als je over mengeling van culturen uit verschillende delen van de wereld praat. Als je het rituele slachten wat een stam in de binnenlanden van Ghana praktiseert tegenkomt in de geschiedenisboeken van bijv. de Achterhoek. Niet streken die aan elkaar grenzen.
Nee, dat denk ik niet. Die vermenging heeft decennia zoniet eeuwen geduurd. En kan ik na eeuwen ook geen multicultuur meer noemen. Anders is de hele wereld multicultuur en dus de term waardeloos. Want elke samenleving of groep heeft wel iets geleend of geerfd van anderen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:53 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Komop, je snapt toch zelf ook wel dat het niet zo simpel is? Wel eens gehoord van Friezen, Batavieren, Chatten, Romeinen, Kelten? Wat denk je dat er vroeger gebeurde? Er was een homogene groep mensen die met een stokje een grens in het zand tekenden en uitriep, dit is Nederland, hier wonen wij Nederlanders, wij zijn allemaal hetzelfde en dit is onze cultuur?
Wat een interessante visie op multiculturaliteit.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:00 schreef wonko het volgende:
De term multicultuur zoals die in NL gebezigd wordt staat voor het importeren van allerlei mensen en hun culturen en proberen deze met dwang te integreren in de nederlandse samenleving. Aangezien een heleboel mensen hier niet op zitten te wachten wil het niet niet zo vlotten. Men vergeet echter dat er meestal een aantal decennia overheen gaat om culturen te laten samensmelten en dat dwang daar niet bij helpt, integendeel zelfs.
En toch, Amerika ís multicultureel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het wel rete irritant als mensen menen een kunstwerk van een half ontkleede vrouw te moeten bedekken [...] dat vind ik dan nét weer géén teken van multicultuur.
Die opmerking is eigenlijk al een topic op zichzelf waard. Ik denk dat dwang inderdaad niet helpt bij het samensmelten, maar iets van sturing/controle moet er wel zijn, anders krijg je ruzie.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:00 schreef wonko het volgende:
[..]
Men vergeet echter dat er meestal een aantal decennia overheen gaat om culturen te laten samensmelten en dat dwang daar niet bij helpt, integendeel zelfs.
En Ashcroft is weg, Gonzales heeft de gordijnen weer laten weghalenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
En toch, Amerika ís multicultureel.
ik snap je opmerking, maar amerika is niet mijn land van voorliefde. ik zou me graag willen concentreren op de discussie die ontstaat binnen europa/nederland. anders moeten we er zo veel landen bij gaan halen enzo.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
En toch, Amerika ís multicultureel.
Sorry, maar ik moest gewoon even denken aan Ashcroft.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik snap je opmerking, maar amerika is niet mijn land van voorliefde. ik zou me graag willen concentreren op de discussie die ontstaat binnen europa/nederland. anders moeten we er zo veel landen bij gaan halen enzo.
geeft niet, dat geeft aan dat je hersens het nog doen. ik krijg bij verschillende topics zo vaak associaties, maar denk dan bij mezelf: "neuh, het heeft ook geen zin".quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sorry, maar ik moest gewoon even denken aan Ashcroft.
Dat kun je die arme mensen in Iran toch niet aan doen man!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:21 schreef winterhammer het volgende:
gothic scène in Iran!
Dat is natuurlijk ook weer onzin. Ik stel hier gewoon de vraag wat dat begrip dan inhoud.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:15 schreef Monidique het volgende:
Maar dit is wel een aparte situatie, hè...
Multiculturaliteit bestaat aldus ExTec niet. Goed, dus tenzij ExTec van mening is dat culturen exáct te definiëren zijn langs landsgrenzen, en dat betwijfel ik, is er in zijn gedachtegang geen plaats voor verscheidene culturen.
Wederom mis.quote:Er is volgens die gedachtegang dus maar één cultuur op de hele wereld. Net zei hij nog "En als iedereen en alles een bepaalde eigenschap bezit, heeft het benoemen daarvan geen zin. Exit het begrip 'multiculti' dus." Hetzelfde geldt nu dus voor cultuur op zich, als ExTec van mening is dat er slechts één cultuur op aarde is, en dat is, tenzij hij dus van mening is dat culturen exáct te definiëren zijn volgens landsgrenzen, de logische gevolgtrekking.
Nee, toch echt beter lezen.quote:ExTec vindt dus dat cultuur of culturen niet bestaan. Niet om lullig te doen, natuurlijk, maar het is nogal lastig om te discussiëren met iemand over multiculturaliteit als hij zelfs het begrip cultuur op zich verwerpt.
'De multiculturele samenleving' bestaat niet. Dat is een natte droom van links NL.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 14:12 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Wat was dan jouw beeld van een multiculturele samenleving? Jij leek het sterk met me oneens te zijn, dan moet je toch een idee gehad hebben van wat een multiculturele samenleving multicultureel maakt, en waarom dit voor de ene samenleving wel op zou gaan, en voor de andere niet.
Couscous en döner kebab!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
-knip-
Want als je die aanhoud, kun je jezelf afvragen wat bv. de marokkaanse of de turkse cultuur toegevoegd hebben aan de NL'se cultuur.
Helemaal niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |