bron: formule1.infoquote:Mosley zinspeelt op zware straffen
FIA-voorzitter Max Mosley dreigt de zeven Michelin-teams zwaar te bestraffen voor de gebeurtenissen in de Grand Prix van Amerika. De coureurs op Frans racerubber stuurden na de opwarmronde en masse de pit in en gaven op.
De Engelsman zegt in het gezaghebbende Britse dagblad The Guardian dat hij het gevoel heeft dat de gebeurtenissen rond de Michelin-banden zijn overdreven, dat het debacle met opzet is gecreëerd en dat hij hiervoor het liefst schorsingen zou uitdelen.
Maar Mosley zegt in de krant te beseffen dat schorsingen het einde van de Formule 1 zouden kunnen betekenen: ,,Zelfs al zou ik schorsingen willen opleggen, dan is het niet waarschijnlijk dat de andere twintig leden daarmee zullen instemmen. Ik kan er niet goed tegen dat er zo met mij wordt gesold.'' Mogelijk besluit het Hof van Beroep komende woensdag tot hoge boetes, of eventueel puntenvermindering bij de constructeurs.
Mosley haalt in The Guardian uit naar Minardi-teambaas Paul Stoddart, die herhaaldelijk op het vertrek van Mosley heeft aangedrongen. ,,Paul is een triest geval. Hij is zeker vergeten om zijn medicijnen te slikken.'' De FIA-voorzitter zegt te verwachten dat de gebeurtenissen van Indianapolis zich niet zo snel weer zullen voordoen. Zo vreest hij geen boycot of staking. ,,Als de teams gaan staken, dan benadelen ze daar vooral zichzelf mee. Ik maak mij geen zorgen.''
Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.quote:"Michelin has completed its investigations concerning the tyres used at Indianapolis and has communicated the results of these investigations to its partner teams," the statement said. "The tyres were not intrinsically flawed, but were insufficiently suited to the extreme racing conditions encountered through Turn 13 of the Indianapolis circuit this year. Given the evolutions concerning the cars' aerodynamics, the regulations which govern the sport and the nature of the track surfaces etc, Michelin carries out testing in the course of each season with a view to developing the tyres which are the most suited to each event. Two key elements must be known about the Indianapolis circuit: Turn 13, with its severe banking, is the only turn of its kind in a season of 19 races; Testing at Indianapolis was not possible.
"As a consequence, in order to define the specification of its tyres for Indianapolis, Michelin had to carry out simulation work based on the results of less severe testing at other venues and on estimations concerning the specific conditions likely to be met at Indianapolis in 2005. The Michelin investigations have revealed that the loads exerted on the rear left tyre through Turn 13 at Indianapolis were far superior to the highest estimations of Michelin's engineers. This year, the situation through this corner turned out to be altered by the extreme combination of the speed, lateral acceleration and additional dynamic load. The tyres which Michelin took were therefore insufficiently adapted to the extreme conditions of Turn 13 in 2005. This was a problem.
'On the other hand, investigations concerning the materials and construction employed for the tyres produced for Indianapolis have confirmed the absence of any anomaly. The tyres did not have an intrinsic flaw but they were not insufficiently suited to turn 13. Moreover, this analysis confirmed the pertinence of the tyre solutions specified for all the other circuits. In æretrospect, this analysis perfectly validates the pertinence of the precautionary measures requested by Michelin and its partner teams in the interests of driver safety and fully confirms that the addition of a chicane at the entrance of Turn 13, which would have guaranteed lower speeds through Turn 13, would have enabled spectators not to be deprived of a high class competition, while at the same time guaranteeing the safety of the drivers.
"As a consequence: Based on these investigations, Michelin has revised its simulation model for 'banked' corners such as Turn 13 at Indianapolis in view of the special effects caused by this corner; Michelin requests that it be possible in the future to undertake testing at Indianapolis before the Grand Prix; Michelin confirms that it will be present with safe, competitive tyres at the forthcoming Grand Prix races."
Vind het maar een zwak excuus van Michelin, Indianapolis is 1 van de beroemdste circuits ter wereld en dan kunnen zij een bocht niet goed inschatten? michelin heeft gewoon zwaar geblunderd en probeert zichzelf zo een beetje los te maken van alle kritiek. En het feit dat tijdens de indy 500 firestone banden het circuit al hebben bereden lijkt me ook al niet van toepassing vanwege de fundamentele verschillen tussen formule1 en indycar. De wagens zijn heel anders en ook het circuit waar ze op rijden is anders. Daar komt nog bij, voorgaande jaren deden ze het wel dus waarom dan nu niet? michelin heeft geblunderd en zwaar ook.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:00 schreef MonoSynth het volgende:
Persberichtje van Michelin:
http://www.grandprix.com/ns/ns15111.html
[..]
Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.
Daarnaast heeft Bridgestone/Firestone tijdens de Indy 500 en de voorafgaande kwalificaties enorm veel data kunnen verzamelen (in totaal meer dan 10000 ronden), en heeft zelfs aanpassingen laten maken aan de asfaltlaag om deze beter bij hun banden aan te laten sluiten! Ik vind Michelin dus niet 100% schuldig in deze zaak, en zonder de Indy 500 had Bridgestone ook problemen gehad.
Je kunt mijn reactie bijvoorbeeld ook lezen. De asfaltlaag is compleet veranderd, bleek te glad te zijn (Firestone heeft zich er in April tijdens de kwalificaties voor de Indy 500 ook op verkeken wat erg zware ongelukken opleverde), is opgeruwd, en was qua asfaltlaag dus een compleet andere bocht. Niets 'beroemdste ter wereld', het ging technisch gezien om een nieuwe bocht.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 07:42 schreef erikh het volgende:
[..]
Vind het maar een zwak excuus van Michelin, Indianapolis is 1 van de beroemdste circuits ter wereld en dan kunnen zij een bocht niet goed inschatten?
Als een auto met 350+ door die bocht jakkert dan is echt wel te meten hoeveel druk er op de bandjes komt te staan, en waarschijnlijk had Bridgestone echt wel een replica van een stukje asfalt liggen of in ieder geval genoeg data voor een fatsoenlijke computersimulatie. De verschillen tussen een Indycar en een F1-auto zijn groot, maar de overeenkomsten zijn imo genoeg om de testresultaten van de één te laten dienen voor de ontwikkeling van de banden van de ander.quote:michelin heeft gewoon zwaar geblunderd en probeert zichzelf zo een beetje los te maken van alle kritiek. En het feit dat tijdens de indy 500 firestone banden het circuit al hebben bereden lijkt me ook al niet van toepassing vanwege de fundamentele verschillen tussen formule1 en indycar. De wagens zijn heel anders en ook het circuit waar ze op rijden is anders.
Dan nog kun je mij echt niet wijsmaken dat een bedrijf als Michelin dat zelfs de banden voor vliegtuigen levert geen band zou hebben kunnen maken die het uit zou houden in die bocht.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 08:19 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
Je kunt mijn reactie bijvoorbeeld ook lezen. De asfaltlaag is compleet veranderd, bleek te glad te zijn (Firestone heeft zich er in April tijdens de kwalificaties voor de Indy 500 ook op verkeken wat erg zware ongelukken opleverde), is opgeruwd, en was qua asfaltlaag dus een compleet andere bocht. Niets 'beroemdste ter wereld', het ging technisch gezien om een nieuwe bocht.
Bridgestone heeft kennelijk de data wel gehad want de band hield het uit, er zijn nog meer circuits waar het nodige is aangepast wat dit jaar voor het eerst is maar daar rijdt Michelin toch ook gewoon.quote:Als een auto met 350+ door die bocht jakkert dan is echt wel te meten hoeveel druk er op de bandjes komt te staan, en waarschijnlijk had Bridgestone echt wel een replica van een stukje asfalt liggen of in ieder geval genoeg data voor een fatsoenlijke computersimulatie. De verschillen tussen een Indycar en een F1-auto zijn groot, maar de overeenkomsten zijn imo genoeg om de testresultaten van de één te laten dienen voor de ontwikkeling van de banden van de ander.
Dan starten de Michelin-teams weer niet en wordt de race weer zo'n aanfluiting.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:40 schreef Dos37 het volgende:
ik hoop niet dat ze teams gaan schorsen zeg. Dat word het helemaal een prut
Altijd maar dat gejank van die gast, als... als....quote:Salaris
“Ik stond op de grid voor mijn eerste race en realiseerde dat ik was beetgenomen.Ik denk dat geld toen iets meer voor me betekende dan nu, maar je zou nooit salaris boven prestaties moeten zetten. Dat was een grote fout.”
Wereldkampioen
“Dat jaar won Damon Hill de titel met Williams. Het jaar daarop deed Jacques Villeneuve hetzelfde. Ik kan me niet van de gedachten ontdoen dat als ik was gebleven bij Williams ik ook wereldkampioen zou zijn geworden.”
Het feit dat 'ie geen ruggegraat heeft bedoelt 'ie? Nee hoor, dat was al lang te zien al die jaren dat 'ie niet in durfde te halen. Noch concurrenten, noch achterblijvers, met als klap op de vuurpijl Bernoldi in Monacoquote:Juiste dingen
“Mijn wens om de juiste dingen te doen is tegen mij gaan werken. Ik denk daar vaak aan terug. Ik dacht dat als ik niet zou meewerken dit mijn positie en toekomst bij het team zou ondermijnen. Na de race (Jerez in 1997, red.) had ik een verhitte discussie met Ron Dennis. Hetzelfde gebeurde in de eerste race in 1998 in Australië. Mika werd later dat jaar wereldkampioen.”
Beslissingen
“Dat zijn twee races, die ik kon en had moeten winnen. Ik denk dat deze beslissingen een bepaald beeld bij de mensen heeft gevormd. Ik heb er sindsdien mee moeten leren leven en het achtervolgt me tot op de dag van vandaag.”
F1Racingquote:Red Bull geeft Frankrijk er van langs
Red Bull Racing heeft erg veel zin in de Grand Prix van Frankrijk. In een voorbeschouwing laat het team weten de race in Magny Cours de saaiste van het jaar te vinden. Als je wat leuks wilt doen rond de Grand Prix, kan je maar beter een paar uurtjes rijden naar Parijs, aldus het team.
De ontevredenheid heeft hoogst waarschijnlijk te maken met het verbod op Red Bull in Frankrijk. Het drankje zou volgens de Fransen gevaarlijk kunnen zijn voor de volksgezondheid en mag daarom niet verkocht worden. De stof taurine, de werkende stof in Red Bull, staat volgens Franse medici gelijk aan cocaïne.
"Magny Cours is wel een prachtige plaats om naar koeien te kijken," laat Red Bull weten. Het stadje Nevers krijgt er flink van langs. "Als je het in het Engels uitspreekt, weet je gelijk hoe vaak men terug wil komen. Reisgidsen beschrijven de streek als 'pittoresk'. Misschien staat dat woord hier gelijk aan kapotte toiletten en gevaarlijke electriciteit."
Ook over het land zelf is Red Bull niet echt te spreken. "Schrijver Mark Twain zei ooit dat Frankrijk normaal gesproken bestuurd wordt door prostituees, maar dat is niet helemaal eerlijk. Iedereen weet immers dat Frankrijk bestuurd is door Asterix , zijn zoon Charles de Gaulle, Sacha Distel, Brigitte Bardot, die ene acteur met die grote neus en Johnny Halliday."
DC is een van de meest tragische Formule 1 coureurs in het veld. Dit soort uitspraken bevestigen alleen maar mijn stelling dat hij een grote mond heeft buiten de baan maar op de baan nooit echt prestaties levert. Een typische what if coureur. Hij past in het rijtje van Rubens Barrichello en Eddie Irvine.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 15:38 schreef -Hans- het volgende:
(Ik plaats het hier maar even, want ik weet zo 1, 2, 3 geen beter topic voor het onderstaande)
Arme David Coulthard, hij had wereldkampioen kunnen worden.... ()
[..]
Altijd maar dat gejank van die gast, als... als....
9 jaar bij McLaren, en als je dan het artikel op RTL Grandprix leest begrijp ik niet waarom hij zolang bij McLaren is gebleven. Schijnbaar was het geld toch wel aantrekkelijk, of had hij de stille hoop dat hij wereldkampioen had kunnen worden? maybe in his dreams..
Montoya gaat aardig dezelfde kant op imo.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 17:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
DC is een van de meest tragische Formule 1 coureurs in het veld. Dit soort uitspraken bevestigen alleen maar mijn stelling dat hij een grote mond heeft buiten de baan maar op de baan nooit echt prestaties levert. Een typische what if coureur. Hij past in het rijtje van Rubens Barrichello en Eddie Irvine.
Veel woorden weinig daden.
Daar heb je gelijk in. Als hij niet oppast belandt hij in hetzelfde rijtje.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:04 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Montoya gaat aardig dezelfde kant op imo.
op een ander forum riep ik dit al omdat ik dat op ITV gezien had dat ze een nieuw stuk afaltlaag anders dan 2004 reden.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:00 schreef MonoSynth het volgende:
Persberichtje van Michelin:
http://www.grandprix.com/ns/ns15111.html
[..]
Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.
Daarnaast heeft Bridgestone/Firestone tijdens de Indy 500 en de voorafgaande kwalificaties enorm veel data kunnen verzamelen (in totaal meer dan 10000 ronden), en heeft zelfs aanpassingen laten maken aan de asfaltlaag om deze beter bij hun banden aan te laten sluiten! Ik vind Michelin dus niet 100% schuldig in deze zaak, en zonder de Indy 500 had Bridgestone ook problemen gehad.
laat maarquote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:57 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Tja...Monty kwam de F1 in als meer dan een aardig talent. Tot op heden, hoe lullig het ook klinkt, is ie niet veel beter gebleken dan Ralf Schumacher bij Williams en krijgt ie ongelooflijk op zijn ballen van Raikkonen. Ben een fan van die man (geen grote) maar ik hoop dat ie zijn talent snel tot uitdrukking laat komen in resultaten.
Je kunt het toch bijna niet ontkennen JPM? Zijn talent is al jaren duidelijk maar de vervulling daarvan is toch vrij laag.quote:
U slaat den spijker volledig op zijn kop; Onze Joske werd op het laatst volledig uitgekotst door zijn team. Letterlijke quote over de teamradio bij zijn laatste race: "He drove like a fucking wanker".quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:17 schreef MrX1982 het volgende:
Jos heeft zeker mooie acties geleverd en best af en toe goede prestaties in een minderwaardige auto. Zeker in de regen steeg hij boven zichzelf uit. Maar ik vind hem persoonlijk geen groot coureur. Komt wellicht vanwege zijn karakter ofzo en zijn gezeik altijd. Het verliep de laatste jaren altijd hetzelfde. Aan het begin van het seizoen was hij enthousiast maar naarmate het seizoen vorderde begon het gezeur.
En die praatjes na het seizoen van voornamelijk zijn manager dat ze verschillende opties hadden maar uiteindelijk kwam er nooit wat spectaculairs uit. Last but not least die hele show omtrent Trust. Nee ik mis hem niet
Was dat Stoddart himself. Hij gebruikt het woord fuck graagquote:Op woensdag 29 juni 2005 01:25 schreef sooty het volgende:
U slaat den spijker volledig op zijn kop; Onze Joske werd op het laatst volledig uitgekotst door zijn team. Letterlijke quote over de teamradio bij zijn laatste race: "He drove like a fucking wanker".
Ehm, nee. Dit waren zijn Orange-vriendjes bij zij laatste optreden in Aidelaide.quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Was dat Stoddart himself. Hij gebruikt het woord fuck graag![]()
...
Ehm, volgens mij was of is Tom Walkinshaw eigenaar van TWR, Tom Walkinshaw Racingquote:Op woensdag 29 juni 2005 01:43 schreef sooty het volgende:
(De renstal van de voormalige eigenaar van TVR, Tom Walkinshaw).
Geen bronvermelding. Onzinverhaal. Morgen komt men tesamen met Max Mosley van de FIA. Laten we daar maar even op wachten.quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:41 schreef Laton het volgende:
JUNE 28, 2005
Michelin to refund US GP tickets
....
Wat jij denkt of vindt zal mij worst wezen.quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:46 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Ehm, volgens mij was of is Tom Walkinshaw eigenaar van TWR, Tom Walkinshaw Racing
Ah ok daar begon idd zijn teloorgangquote:Op woensdag 29 juni 2005 01:43 schreef sooty het volgende:
Ehm, nee. Dit waren zijn Orange-vriendjes bij zij laatste optreden in Aidelaide.
(De renstal van de voormalige eigenaar van TVR, Tom Walkinshaw).
Met slechte mensen gaat het altijd goed; Ik vermoed dat Tom hierop geen uitzondering maakt,quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ah ok daar begon idd zijn teloorgang![]()
Hoe zou het eigenlijk zijn met die cowboy Tom Walkinshaw![]()
Met zijn bedrijf ging het anders niet zo goed dacht ik. Maar ja hij zal zijn kalfjes wel op het droge hebben staan.quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:58 schreef sooty het volgende:
Met slechte mensen gaat het altijd goed; Ik vermoed dat Tom hierop geen uitzondering maakt,
Inmiddels met bron; http://news.bbc.co.uk/spo(...)mula_one/4629819.stmquote:Op woensdag 29 juni 2005 01:48 schreef sooty het volgende:
[..]
Geen bronvermelding. Onzinverhaal. Morgen komt men tesamen met Max Mosley van de FIA. Laten we daar maar even op wachten.
Anders hebben ze natuurlijk geen poot om op te staan...quote:This morning in Paris, the Formula 1 world will make important decisions. The FIA World Council, a gathering of some of the top club officials in the automobile federation, will decide on whether Grand Prix racing should be ruled by commerce or by the book. It will decide whether the F1 teams who pulled off the race track before the start of the United States Grand Prix at Indianapolis did that on the grounds of safety or whether it was a deliberate act of rebellion.
Logic dictates that what the teams did was contrary to their best interest: they alienated not just the tens of thousands of fans in the grandstands at Indianapolis Motor Speedway, but also countless more TV viewers around the world. In addition to that the major competitors in the World Championship allowed Ferrari back into contention for the title. There is rarely anything more important to a racing team than World Championship points and one must ask what motivated such desperate action.
The political argument just does not wash.
Talk to any of the teams and they all say the same thing. They wanted to race, they wanted to put on a show and to grow their business - disjointed and self-defeating as it sometimes is. But on this occasion they could not. Michelin said that it could not guarantee its tyres and, faced by the laws of liability in the United States, the teams were left with no choice.
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=90931quote:
bronquote:PARIJS - Michelin heeft aangeboden de ruim 100.000 toeschouwers bij de Grand Prix van de Verenigde Staten schadeloos te stellen door hun de prijs van de tickets te vergoeden. De Franse bandenproducent had het verkeerde materiaal meegenomen naar Indianapolis en adviseerde zijn formule-1-klanten de bolides in de pits te laten uit angst voor ongevallen. Slechts zes wagens gingen van start.
Door dit financiële gebaar van hun leverancier naar de Amerikaanse raceliefhebbers hopen de zeven Michelin-teams op clementie van de internationale autosportfederatie (FIA). Deze stelt de affaire woensdag aan de kaak.
Voorzitter Max Mosley sloot in de aanloop naar het verhoor een schorsing van een of twee GP-wedstrijden wegens 'werkweigering' echter niet uit. " Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden: puntenaftrek, een geldboete of een berisping", zei Mosley.
quote:Voorzitter Max Mosley sloot in de aanloop naar het verhoor een schorsing van een of twee GP-wedstrijden wegens 'werkweigering' echter niet uit. "
daar ging het niet overquote:Op woensdag 29 juni 2005 00:26 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Je kunt het toch bijna niet ontkennen JPM? Zijn talent is al jaren duidelijk maar de vervulling daarvan is toch vrij laag.
quote:Word has it that matters are falling apart within the FIA World Council meeting in Paris today. The general hearing has already taken place, and the team principals are now coming out one by one - and are refusing to comment - but the word from within the meeting is that bad news is expected.
BAR principal Nick Fry has just come out of the meeting, with Ron Dennis expected to be the next to come out.
Minardi's Paul Stoddart came to Paris, but was refused entry to the World Council meeting.
An FIA press conference with Max Mosley is planned for 3pm local Paris time, while a press conference of the Manufacturers is expected sometime after - at which Stoddart is expected to be part of.
Rumours are that BAR is facing a ban - in which case it is anticipated that BAT and Honda would announce that they would pull out of the championship.
More as things develop...
BBC Sportquote:Teams found guilty on US fiasco
The seven teams who refused to start the US Grand Prix on 19 June face have been found guilty of bringing the sport into disrepute.
But motorsport's governing body the FIA will not decide their penalty until 14 September, it announced on Wednesday.
More to follow.
Het zal dus wel een zware straf zijn. Leuk racen, met zo'n zwaard van Damocles boven je hoofd. Het zou me niet verbazen als een of meer teams zich voor de rest van het seizoen terug zouden trekken om geld te sparen.quote:
De FIA zegt dat het hierom is:quote:Op woensdag 29 juni 2005 15:35 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Het zal dus wel een zware straf zijn. Leuk racen, met zo'n zwaard van Damocles boven je hoofd. Het zou me niet verbazen als een of meer teams zich voor de rest van het seizoen terug zouden trekken om geld te sparen.
Maar in hoeverre ik hier wat van moet geloven.quote:It said the delay was to allow it to assess what efforts had been made to compensate the fans at the race and to repair the image of the Indianapolis Motor Speedway and F1 itself.
bronquote:De Formule 1-wereld kan opgelucht ademhalen. Het World Motor Sport Council in Parijs heeft de Michelin-teams weliswaar schuldig bevonden aan twee van de vijf aanklachten, maar straffen zijn uitgebleven. Dit wil echter niet zeggen dat de teams helemaal geen straf krijgen. In september zal tijdens een extra bijeenkomst de zaak nogmaals onder de loep genomen worden.
De teams van Renault, McLaren, Williams, BAR, Red Bull, Sauber en Toyota zijn op twee punten schuldig bevonden aan de aanklachten van de FIA. Ten eerste waren de teams niet in het bezit van geschikte banden en ten tweede hebben de teams ten onrechte geweigerd om van start te gaan tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Ondanks het feit dat de teams hieraan schuldig bevonden zijn, heeft het World Motor Sport Council geen straffen uitgedeeld. Dit kan echter nog wel gaan gebeuren, bevestigt FIA-president Max Mosley. "Het WMSC wacht tot de buitengewone vergadering op 14 september. Dan zal nogmaals bekeken worden welke strafmaatregelen gebruik kunnen worden om de Formule 1-fans te compenseren."
"Bovendien moeten we kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat een dergelijke situatie nooit meer kan voorkomen. Pas als we dat allemaal in kaart gebracht hebben, kunnen we een definitieve beslissing nemen", zegt Mosley.
Ook bandenfabrikant Michelin kreeg geen straf opgelegd van het WMSC, hoewel Mosley dan misschien wel graag gezien had. "Het probleem is dat de FIA geen band heeft met Michelin. Michelin is slechts een leverancier, dus we zijn niet in de positie om Michelin te bestraffen."
Overigens liet Mosley weten enigszins begrip op te kunnen brengen voor het standpunt van de zeven teams. "Na het aanhoren van de verhalen, begrijpen we dat de teams zich in een erg lastige situatie bevonden", aldus de FIA-president.
En het lompste is dat Jean todt op dat fia board zit he...om de belangen van de constructeurs te behartigen.quote:Op woensdag 29 juni 2005 16:26 schreef JPM01 het volgende:
[..]
bron
met straffen uitdelen compenseer je de fans mee
![]()
wat een bulshit van de FIA ze kijken 14 september hoe ver Ferrari achter staat in het kampioenschap en gaan dan de straf geven om Ferrari alsnog kampioen te maken![]()
laat de GPWC maar komen
Niet echt. De teams zijn naar mijn mening al genoeg gestraft.quote:Op woensdag 29 juni 2005 16:26 schreef JPM01 het volgende:
[..]
met straffen uitdelen compenseer je de fans mee
![]()
wat een bulshit van de FIA ze kijken 14 september hoe ver Ferrari achter staat in het kampioenschap en gaan dan de straf geven om Ferrari alsnog kampioen te maken![]()
laat de GPWC maar komen
Natuurlijk. Maar Ferrari/FIA willen die makkelijk verdiende puntjes wel houden natuurlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2005 21:36 schreef McCarthy het volgende:
Het feit dat ze niet konden rijden is toch al de straf.
En wat iedereen vergeet is natuurlijk Joe Consumer; Geen enkele Amerikaan koopt die franse tyre nog.quote:Op donderdag 30 juni 2005 22:31 schreef Atreidez het volgende:
Het lijkt wel of de FIA ze gezicht niet wil verliezen voor de amerikanen door extra hard op te treden, maar uiteindelijk heeft de sport daar niks aan en de FIA al helemaal niet. Zeker nu Michelin al heeft laten blijken de Indyfans tegemoet te komen door of geld of kaartjes voor volgend jaar. De andere teams hebben een voordeel gehad, dus de michelin team benadelen is eigenlijk nergens meer voor nodig
Dat zou wel gaaf zijn zeg!quote:Robert Doornbos zal in Hockenheim de teamgenoot van Christijan Albers zijn, als Patrick Friesacher niet voor aanstaande zaterdag het sponsorgeld overmaakt aan het team. Dit meldt een anonieme bron van F1Racing.nl.
Doornbos heeft een voorcontract getekend bij het team en moet nu afwachten wat Friesacher doet. Mocht de Oostenrijker niet op tijd betalen, zou een voor Nederland unieke situatie ontstaan, met twee landgenoten bij hetzelfde team.
Dus de Michelin teams zullen wat anders moeten gaan bedenken om alsnog onder de straffen uit te komen.quote:Er zal geen extra race in Indianapolis verreden worden. De baas van het circuit, Tony George, heeft daar helemaal geen zin in. De Michelin-teams kwamen met het idee van een niet voor het kampioenschap meetellende race, om het publiek tevreden te stellen.
F1 Racing
Zou inderdaad leuk zijn. Al heb ik toch wel een wat dubbel gevoel bij. De Minardi is nou niet echt snel te noemen. Dus dan zou die beter bij Jordan kunnen blijven. Maar goed, we wachten afquote:
Ik denk dat jordan er niet wakker van ligt gezien er genoeg rijders zijn die er geld voor over hebben om 3e rijder te mogen zijn , en anders niemand houd ze tegen een mooi tegenbod te doen!quote:Op zondag 3 juli 2005 17:25 schreef Remzz het volgende:
Ik denk alleen dat Jordan daar niet zo heel blij mee zal zijn.
Al heeft Jordan natuurlijk allang alle kans gehad om die Kartikeyan de laan uit te schoppen.
Maar dat zal niet zo snel gebeuren(ass-kicken Albers), want Albers kent de auto door en door en heeft het team helemaal naar zijn hand gezet. Wat blijft er dan nog over voor Doornbos? Achteraan eenzaam zijn rondjes rijden en aan de kant gaan voor snellere auto's. Ook zullen de jordan's verder weglopen van minardi met hun B specificatie.quote:Op zondag 3 juli 2005 17:18 schreef MrX1982 het volgende:
Robert Doornbos op de zondag
Dat zou zeker cool zijn hoewel Minardi natuurlijk niet top is maar ja kan hij iig de ass kicken van Albers
Race ervaring is wel wat anders als je rondjes rijden op vrijdag hoor.. Ik ben van mening dat hij er juist zichzelf mee ontwikkelt, of je nou bij Minardi of elders rijdt; als ie genoeg talent heeft komt ie er wel.. oh, en een redelijke managerquote:Op maandag 4 juli 2005 15:02 schreef kriele het volgende:
Dit moet Robert NIET doen. Er is meer meee te verliezen dan te winnen.
En wát precies is er dan zo goed aan zijn seizoen? Die paar puntjes die hij cadeau kreeg in Amerika?quote:Op maandag 4 juli 2005 15:02 schreef kriele het volgende:
Valt me wel op hoeveel mensen Albers onderschatten. Ik had er ook niet zoveel vertrouwen in aan het begin van dit seizoen, maar hij is duidelijk bezig om een heel goed seizoen neer te zetten. Die jongen verdient gewoon meer krediet.
Achter bijna alle Formule 1-teams staan grote fabrikanten. in het geval van de GPWC zijn dit Williams-BMW (nu nog?), McLaren-Mercedes, BAR-Honda, Renault-Renault Sauber-BMW (sindskort) en Toyota-Toyota. Naast deze teams/fabrikanten maakt ook Jordan deel uit van de teams die zich in het GPWC verenigd hebben. Wat Minardi wil is onduidelijk, evenals Red Bull dat neigt naar de kant van de FIA.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:03 schreef ShaoliN het volgende:
Wat is nu eigenlijk de GPWC precies?
Aha, thanks. Dat is een duidelijke uitleg. Met dit soort gelazer zal de FIA ook steeds meer zieltjes verliezen denk ik.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:08 schreef kevin6188 het volgende:
[..]
Achter bijna alle Formule 1-teams staan grote fabrikanten. in het geval van de GPWC zijn dit Williams-BMW (nu nog?), McLaren-Mercedes, BAR-Honda, Renault-Renault Sauber-BMW (sindskort) en Toyota-Toyota. Naast deze teams/fabrikanten maakt ook Jordan deel uit van de teams die zich in het GPWC verenigd hebben. Wat Minardi wil is onduidelijk, evenals Red Bull dat neigt naar de kant van de FIA.
Deze teams hebben niet al te veel vertrouwen in Max Mosley met zijn regels en Bernie Ecclestone, die het vele geld naar zich toetrekt. Daarom willen ze buiten de FIA (lees: Mosley en Ecclestone) om een nieuw kampioenschap opstarten waarin de teams meer geld krijgen, dat is de achterliggende gedachte.
Ferrari wil hier niks van hebben, met als gevolgd dat het politieke spel op dit moment meer hoogtij lijkt te vieren dan de gevechten op de baan
Nee, niet die punten. Hij heeft veel vooruitgang geboekt in de kwalificaties. De laatste tijd(behalve afgelopen zondag) heeft ie gewoon knappe kwali-ronden neergezet en in de race zet hij ook fatsoenlijke tijden op de klok, voor minardi begrippen. Ook is hij bijna altijd sneller dan Friesacher. Friesachre is zeker geen toekomstig wereldkampioen, maar hij is nu ook weer geen Pedro Diniz ofzo. Hij heeft verdienstelijk gepresteerd in de F3000.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:02 schreef DeltaHF het volgende:
[..]
En wát precies is er dan zo goed aan zijn seizoen? Die paar puntjes die hij cadeau kreeg in Amerika?
Mmm ik niet.. vind hem een beetje wazig.. vreemd.. niet arrogant maar wel raar.. Doorbos vind ik veel "Normaler"quote:Op maandag 4 juli 2005 23:00 schreef MonoSynth het volgende:
ik begin idd ook steeds meer respect voor Albers te krijgen......
Albers valt bij mij in de catagorie "balletje", net als KImi bijvoorbeeld.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:05 schreef Giem het volgende:
[..]
Mmm ik niet.. vind hem een beetje wazig.. vreemd.. niet arrogant maar wel raar.. Doorbos vind ik veel "Normaler"
Schumi een rebel?quote:Op maandag 4 juli 2005 23:08 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Albers valt bij mij in de catagorie "balletje", net als KImi bijvoorbeeld.
Schumi valt bij mij in de catagorie "rebel" en dat is dan precies de reden dat ik daar fan van ben.
Doornbos lijkt me ook wel een "rebel" type, evenals Alonso, dus als het Schumi niet lukt dit jaar, dan maar Alonso.
Hoe Schumi thuis is zal mij persoonlijk worst wezen.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:38 schreef kriele het volgende:
[..]
Schumi een rebel?Schumi is zo huiselijk als wat. Vreemde uitspattingen zijn de man compleet vreemd. Nee, dan vind ik Villeneuve of een Irvine veel meer rebellen. In hun uitspraken en hun levenswijze.
Ik zeg ook niet dat het een absolute topcoureur is en dat ik hem als persoon mag, maar het verbaast me wel dat hij de laatste tijd vaak sneller is dan zijn teammaat, iets wat ik aan het begin van het jaar niet verwacht had.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:05 schreef Giem het volgende:
[..]
Mmm ik niet.. vind hem een beetje wazig.. vreemd.. niet arrogant maar wel raar.. Doorbos vind ik veel "Normaler"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |