Hèhè, het gezond verstand breekt eindelijk door, het muntje begint te vallen. Nu nog de publieke opinie, die op grond van foute argumenten en valse sentimenten tegen is, om krijgen. Ik zie een belangrijke rol voor mensen die kunnen vertellen hoe de vork wel in desteel zit. Ik heb hierover trouwens ook een verhaal op mijn web-log gezet: klikkerdeklikquote:Het CDA wil niet alleen dat de kerncentrale in Borssele openblijft, maar ook dat er meer kerncentrales komen in Nederland. Dat staat in een manifest over duurzame energie van het CDA. Volgens de partij is kernenergie nodig om het dreigende tekort aan andere energiebronnen op te vangen.
Het CDA waarschuwt dat beperkte beschikbaarheid van fossiele brandstoffen er in de toekomst toe kan leiden dat energie onbetaalbaar wordt. Door minder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, kan bovendien de uitstoot van CO2 drastisch worden verlaagd, zo benadrukt het rapport.
Heb je al een goed argument als oplossing voor het afval-probleem?quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:37 schreef speedfreak1 het volgende:
CDA wil meer kerncentrales bouwen in Nederland
[..]
Hèhè, het gezond verstand breekt eindelijk door, het muntje begint te vallen. Nu nog de publieke opinie, die op grond van foute argumenten en valse sentimenten tegen is, om krijgen.
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar. Verder kunnen trroristen er absoluut niets mee.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:47 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Heb je al een goed argument als oplossing voor het afval-probleem?![]()
En wat het ongevalsrisico betreft, er is becijferd dat de kans op een ongeval één keer in de 6 miljard jaar is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:48 schreef Faceoff het volgende:
Mja en dan zag ik vandaag net weer in de krant dat greenpeace dr weer eens tegenin gaat..
Ik weet niet hoor, mar ze zijn toch zo voor een goed milieu..
Dan zullen ze toch moeten in zien dat op dit moment kernenergie toch nog het beste is voor het milieu.
misschien niet het veiligst en als het mis gaat, dan zijn we allemaal de lul. Maar tegenwoordig is die kans zo erg klein.. Ik denk dat de kans nog groter is dat er een aardbeving komt of een vliegtuig dr op neer pleurt dan dat dat ding vanzelf mis gaat.
Dat ben ik niet helemaal met je eens (zie ook reaktie Deetch)quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:53 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar.
Het afval kan wel gebruikt worden in een "dirty" bom. Dat is een conventionele bom volgeladen met kernafval dat op grote hoogte boven een stad tot ontploffing wordt gebracht.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:53 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar. Verder kunnen trroristen er absoluut niets mee.
Hoe groot is die 'berg'?quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef NorthernStar het volgende:
En toekomstige generaties tot praktisch in het oneindige opschepen met een steeds groter wordende berg radioactief afval.
Tegen de tijd dat we daar last van hebben projecteren we die dingen gewoon de ruimte in, dan is de techniek daarnaar.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef NorthernStar het volgende:
En toekomstige generaties tot praktisch in het oneindige opschepen met een steeds groter wordende berg radioactief afval.
Gezond verstand noemt ie dat.
"Tegen die tijd lost de techniek het op"quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:03 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat we daar last van hebben projecteren we die dingen gewoon de ruimte in, dan is de techniek daarnaar.
Zo redeneren we nu ook al schat, met kernafval idem dito....quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:05 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"Tegen die tijd lost de techniek het op"
Prima hoor. Zodra er een goede manier is om het afval onschadelijk te maken ben ik voor. Tot die tijd vind ik het een slechte keuze.
Er worden dingen door elkaar gehaald. Je hebt te maken met halfwaarde tijd, de tijd dat de activiteit halveert, en met stralingsniveau. Die laatste is afhankelijk van de hoeveelheid actieve stof. Die hoeveelheid is nou weer net niet te groot, in het afval is dat slechts een fractie. Er is becijferd dat in 50 jaar het afval vervalt van hoog naar midden actief, en dat na nog eens 50 jaar het afval laag-actief is geworden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:56 schreef Deetch het volgende:
Het grote nadeel van kernenergie is het afvalproduct dat 10.000 jaar stralingsgevaarlijk is. Er is niemand die over zo'n termijn kan kijken of een bepaalde opslagmethode wel veilig is. Daarom zijn politici en het volk terughoudend wat betreft toepassing van kernenergie.
Ikzelf ben redelijk voor alleen moet er dan in nederland wel gebruik gemaakt worden van de nieuwe Pebblebed reactoren die inherent (=altijd) veilig zijn bij storingen.
en dáár gaat het om, de energiebehoefte...quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:37 schreef nikk het volgende:
Het is kiezen of delen. Kernenergie is misschien geen ideale oplossing, maar we zullen wel moeten. Hoe willen we anders voldoen aan onze energiebehoefte?
Het hoeft ook niet vanzelf mis te gaan...quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:48 schreef Faceoff het volgende:
Mja en dan zag ik vandaag net weer in de krant dat greenpeace dr weer eens tegenin gaat..
Ik weet niet hoor, mar ze zijn toch zo voor een goed milieu..
Dan zullen ze toch moeten in zien dat op dit moment kernenergie toch nog het beste is voor het milieu.
misschien niet het veiligst en als het mis gaat, dan zijn we allemaal de lul. Maar tegenwoordig is die kans zo erg klein.. Ik denk dat de kans nog groter is dat er een aardbeving komt of een vliegtuig dr op neer pleurt dan dat dat ding vanzelf mis gaat.
Voorlopig nog prima uit fossiele brandstoffen aangevld met diverse zaken als water, zonne en windenergie.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:37 schreef nikk het volgende:
Het is kiezen of delen. Kernenergie is misschien geen ideale oplossing, maar we zullen wel moeten. Hoe willen we anders voldoen aan onze energiebehoefte?
En wanneer zijn de fossile brandstoffen uitgeput?quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voorlopig nog prima uit fossiele brandstoffen aangevld met diverse zaken als water, zonne en windenergie.
het is ook een hypocriete zooi natuurlijk, maar op auto's kan grof geld worden verdiend dus daar spelen andere belangen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:52 schreef Underdoggy het volgende:
fossiele brandstoffen zijn veel schadelijker voor he milieu... Over auto's etc zitten we te zeuren terwijl die energiecentrales het veelvoudige daarvan uitstoten...
30 jaar geleden zeiden ze dat ze nog voor 30 jaar fossiele brandstoffen hadden....Nu zeggen ze dat we nog voor 30 jaar fossiele brandstoffen hebben....Tsja, als jij het echte antwoord weet, mag je het zeggenquote:Op donderdag 23 juni 2005 12:51 schreef Elgigante het volgende:
En wanneer zijn de fossile brandstoffen uitgeput?
Kernfusie is onuitputtelijk (Tegen de tijd dat we alle waterstof op deze planeet tot helium omgeturnd hebben, is de zon ook door haar voorraad heen) dus die opslag? Mhoa, zo zuinig hoeft dan niet meerquote:Nog beter dan kernfusie lijkt me een doorbraak op het gebied van energie-opslag eeigenlijk.
Ongeveer op dezelfde termijn als het uranium uitgeput zou zijn als we daar massaal op overstappen. (dikke halfe eeuw dus).quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:51 schreef Elgigante het volgende:
[..]
En wanneer zijn de fossile brandstoffen uitgeput?
Doch, ze kunnen wel degelijk een aardige bijdrage leveren. Het zijn nu nog experimenten maar met getijdenenergie kan je een mooi eind komen en ook waterkrachtcentrales doen het heel aardig. Al heb je hier in NL niet gek veel aan.quote:Water en wind zijn energie arm,
Bij voorkeur de combinatiequote:alleen met zonne-energie in woestijngebieden zou je iets kunnen bereiken...
Nog beter dan kernfusie lijkt me een doorbraak op het gebied van energie-opslag eeigenlijk.
Een roestvrijstalen container van 10 meter lengte, wanddikte van een meter, erin zit een in glas gegoten gruis. Daar kun je inderdaad niets mee. Hoe stel je voor dat tot ontploffing te brengen? De benodigde springstof is op zich al voldoende om een complete stad van de kaart te vagen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:58 schreef Deetch het volgende:
[..]
Het afval kan wel gebruikt worden in een "dirty" bom. Dat is een conventionele bom volgeladen met kernafval dat op grote hoogte boven een stad tot ontploffing wordt gebracht.
Trust me daar wordt je niet blij van.
Daar kan met technische aanpassingen nog een hoop winst worden behaald. CO2 is prima af te vangen b.v. en we hebben lege gasvelden genoeg om het op te slaan.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:52 schreef Underdoggy het volgende:
fossiele brandstoffen zijn veel schadelijker voor he milieu... Over auto's etc zitten we te zeuren terwijl die energiecentrales het veelvoudige daarvan uitstoten...
getijdenenergie lijkt me het enige rendabele, net zoals men zich moet focussen op het omzetten van bliksem in energie en de zon wat beter benutten.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ongeveer op dezelfde termijn als het uranium uitgeput zou zijn als we daar massaal op overstappen. (dikke halfe eeuw dus).
[..]
Doch, ze kunnen wel degelijk een aardige bijdrage leveren. Het zijn nu nog experimenten maar met getijdenenergie kan je een mooi eind komen en ook waterkrachtcentrales doen het heel aardig. Al heb je hier in NL niet gek veel aan.
[..]
Bij voorkeur de combinatie.
Dan kan je met wat verbeterde technologie en aandacht voor opslag best veel bereiken. Dit gecombineerd met een gascentrale die vrij snel en precies te sturen is. Dan zijn er zeker kansen!quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:59 schreef Elgigante het volgende:
[..]
getijdenenergie lijkt me het enige rendabele, net zoals men zich moet focussen op het omzetten van bliksem in energie en de zon wat beter benutten.
Maar zolang wind variabel is kun je er niet op rekenen en is het vrijwel onbruikbaar.
In de meest ideale situatie wordt het uranium in de reactor volledig verbruikt. In de praktijk gebeurt dat niet, omdat de splijtstofelementen op zeker moment te weinig vermogen leveren. Splijtstof elementen gaan naar een opwerkingsfabriek, waar men het bruikbare uranium uit de gebruikte elementen haalt, en verwerkt tot nieuwe elementen. Al doende wordt bereikt dat van het originele uranium uiteindelijk een zeer kleine fractie overblijft. Zoals ik al zei, halfwaardetijd is niet de enige zaligmakende grootheid, het is wel het getal dat door sceptici wordt gebruikt om het publiek zand in de ogen te strooien, het doemscenario wordt ermee "onderbouwd".quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:21 schreef mordradead het volgende:
Uranium..... ik zie het niet tussen het systeem der elementen staan, moet ik naar uraan kijken? Bij die stof is, afhankelijk van de atoommassa, de halveringstijd op zijn kleinst 1.6x10^5 jaar en maximaal 4,47x10^9 jaar
En hoeveel voudig in je gedachtengang zou de uitstoot door fossiele brandstoffen gestookte centrales zijn tov uitstoot van verkeer.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:52 schreef Underdoggy het volgende:
Dus enrgiecentrales kunnen volgens deze regel niet eens het dubbele halen, want ook de industrie is ook nog een groot gedeelte verantwoordelijk voor de uitstootquote:Het verkeer en vervoer is voor eenderde verantwoordelijk voor de uitstoot van broeikasgassen. Het verkeer en vervoer stoten vooral stoffen uit als koolstofdioxide, koolstofmonoxide, stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen en fijn stof.
http://www.lenntech.com/lucht-faq-luchtverontreiniging.htm
En welke bron raadpleeg je daarvoor?quote:Op donderdag 23 juni 2005 13:10 schreef speedfreak1 het volgende:
Zuiverder gesteld, gestookte centrales veroorzaken 10 % van alle uitstoot, verkeer iets van 3 %, en de rest komt op conto van industrie en verwarmingsinstallaties.
Het is een feit dat er sinds de WO 2, maar 1 groot gasveld (noordzee) is gevonden en dat bijv de amerikaanse oliebronnen al zo goed als leeg zijn. Met de opkomende economien in Azie denk ik niet dat we nog 30 jaar lekker door kunnen tuffen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:57 schreef Vhiper het volgende:
[..]
30 jaar geleden zeiden ze dat ze nog voor 30 jaar fossiele brandstoffen hadden....Nu zeggen ze dat we nog voor 30 jaar fossiele brandstoffen hebben....Tsja, als jij het echte antwoord weet, mag je het zeggen
[..]
Er is in principe zat uranium. Het punt waar het om draait is het gemak waarmee het gewonnen kan worden. Hetzelfde geldt overigens voor olie.quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:53 schreef menesis het volgende:
Eergens had ik gelezen dat er ook lang niet genoeg uraniom voorhanden is om het lang met kernenergie te kunnen uithouden...
kan iemand dat bevestigen danwel ontkennen?
Intressant rapportquote:Op donderdag 23 juni 2005 17:13 schreef Sidekick het volgende:
Nu de fossiele brandstoffen nog decennia voorhanden zijn, is er geen grote financiele impuls om over te stappen naar het duurdere kernenergie. Daarnaast kent kernenergie nog meer nadelen, zoals ook een beperkte hoeveelheid uranium van goede kwaliteit en de opslag van nucleair afval.
rapport over geschreven.
Maar wel heel kort door de bocht over de olie voorraden.quote:To start with the last factor, some authors expect that the danger of depletion of oil fields is
looming. Campbell (2000), Laherrere (2003) and Ivanhoe (1995) for instance, expect oil output
to peak during the first decade of the 21st century with a rapid decline thereafter. However, this
view is hotly debated. “The fact (…) that predictions for the peak of world oil production have
always been some 10 years (on average) ahead of the current year gives ground for optimism
that depletion issue is not a problem on the supply side in the near term and medium term. Oil
supply constraints are more likely to arise from lack of investments than a lack of
opportunities.” (OIES, 2003).
Over the past twenty years, proven reserves of conventional oil have increased globally. Current
world-wide conventional reserves would last for more than 34 years if production remains at
present levels. Besides these reserves, geologists believe that the earth’s crust contains large
quantities of undiscovered resources. Moreover, in particular in Canada and Venezuela, there
are large amounts of non-conventional oil: the volume of oil sands in Canada amounts to almost
310 billion barrels, the volume of heavy-oil and bitumen in Venezuela amounts to 270 billion
barrels (IEA, 2002b).
Houd het maar op minimaal 5000 jaar.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ongeveer op dezelfde termijn als het uranium uitgeput zou zijn als we daar massaal op overstappen. (dikke halfe eeuw dus).
helaas....peak oil lijkt geen propaganda.quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:30 schreef lurf_doctor het volgende:
Het is een feit dat er sinds de WO 2, maar 1 groot gasveld (noordzee) is gevonden en dat bijv de amerikaanse oliebronnen al zo goed als leeg zijn. Met de opkomende economien in Azie denk ik niet dat we nog 30 jaar lekker door kunnen tuffen.![]()
Krijg je nu nooit pijn van aan je duim te zuigen, en kun je nu echt geen realistische plaatjes schetsen, en feiten weergeven?quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:34 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Houd het maar op minimaal 5000 jaar.
Ja en als we dan verder gaan lezen op die site welke erg pro uranium is komen we er ook wel achter dat er nog veel en veeel meer uranium te winnen is maar nog niet rendabel op dit moment.quote:Thus the world's present measured resources of uranium in the lower cost category (3.5 Mt) and used only in conventional reactors, are enough to last for some 50 years.
http://www.world-nuclear.org/info/inf75.htm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |