Hèhè, het gezond verstand breekt eindelijk door, het muntje begint te vallen. Nu nog de publieke opinie, die op grond van foute argumenten en valse sentimenten tegen is, om krijgen. Ik zie een belangrijke rol voor mensen die kunnen vertellen hoe de vork wel in desteel zit. Ik heb hierover trouwens ook een verhaal op mijn web-log gezet: klikkerdeklikquote:Het CDA wil niet alleen dat de kerncentrale in Borssele openblijft, maar ook dat er meer kerncentrales komen in Nederland. Dat staat in een manifest over duurzame energie van het CDA. Volgens de partij is kernenergie nodig om het dreigende tekort aan andere energiebronnen op te vangen.
Het CDA waarschuwt dat beperkte beschikbaarheid van fossiele brandstoffen er in de toekomst toe kan leiden dat energie onbetaalbaar wordt. Door minder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, kan bovendien de uitstoot van CO2 drastisch worden verlaagd, zo benadrukt het rapport.
Heb je al een goed argument als oplossing voor het afval-probleem?quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:37 schreef speedfreak1 het volgende:
CDA wil meer kerncentrales bouwen in Nederland
[..]
Hèhè, het gezond verstand breekt eindelijk door, het muntje begint te vallen. Nu nog de publieke opinie, die op grond van foute argumenten en valse sentimenten tegen is, om krijgen.
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar. Verder kunnen trroristen er absoluut niets mee.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:47 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Heb je al een goed argument als oplossing voor het afval-probleem?![]()
En wat het ongevalsrisico betreft, er is becijferd dat de kans op een ongeval één keer in de 6 miljard jaar is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:48 schreef Faceoff het volgende:
Mja en dan zag ik vandaag net weer in de krant dat greenpeace dr weer eens tegenin gaat..
Ik weet niet hoor, mar ze zijn toch zo voor een goed milieu..
Dan zullen ze toch moeten in zien dat op dit moment kernenergie toch nog het beste is voor het milieu.
misschien niet het veiligst en als het mis gaat, dan zijn we allemaal de lul. Maar tegenwoordig is die kans zo erg klein.. Ik denk dat de kans nog groter is dat er een aardbeving komt of een vliegtuig dr op neer pleurt dan dat dat ding vanzelf mis gaat.
Dat ben ik niet helemaal met je eens (zie ook reaktie Deetch)quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:53 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar.
Het afval kan wel gebruikt worden in een "dirty" bom. Dat is een conventionele bom volgeladen met kernafval dat op grote hoogte boven een stad tot ontploffing wordt gebracht.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:53 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Dat is geen probleem, de hoeveelheid is beperkt, sinds het bestaan van Borssele 40 m3, dus beheersbaar. Verder kunnen trroristen er absoluut niets mee.
Hoe groot is die 'berg'?quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef NorthernStar het volgende:
En toekomstige generaties tot praktisch in het oneindige opschepen met een steeds groter wordende berg radioactief afval.
Tegen de tijd dat we daar last van hebben projecteren we die dingen gewoon de ruimte in, dan is de techniek daarnaar.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef NorthernStar het volgende:
En toekomstige generaties tot praktisch in het oneindige opschepen met een steeds groter wordende berg radioactief afval.
Gezond verstand noemt ie dat.
"Tegen die tijd lost de techniek het op"quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:03 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat we daar last van hebben projecteren we die dingen gewoon de ruimte in, dan is de techniek daarnaar.
Zo redeneren we nu ook al schat, met kernafval idem dito....quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:05 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"Tegen die tijd lost de techniek het op"
Prima hoor. Zodra er een goede manier is om het afval onschadelijk te maken ben ik voor. Tot die tijd vind ik het een slechte keuze.
Er worden dingen door elkaar gehaald. Je hebt te maken met halfwaarde tijd, de tijd dat de activiteit halveert, en met stralingsniveau. Die laatste is afhankelijk van de hoeveelheid actieve stof. Die hoeveelheid is nou weer net niet te groot, in het afval is dat slechts een fractie. Er is becijferd dat in 50 jaar het afval vervalt van hoog naar midden actief, en dat na nog eens 50 jaar het afval laag-actief is geworden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:56 schreef Deetch het volgende:
Het grote nadeel van kernenergie is het afvalproduct dat 10.000 jaar stralingsgevaarlijk is. Er is niemand die over zo'n termijn kan kijken of een bepaalde opslagmethode wel veilig is. Daarom zijn politici en het volk terughoudend wat betreft toepassing van kernenergie.
Ikzelf ben redelijk voor alleen moet er dan in nederland wel gebruik gemaakt worden van de nieuwe Pebblebed reactoren die inherent (=altijd) veilig zijn bij storingen.
en dáár gaat het om, de energiebehoefte...quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:37 schreef nikk het volgende:
Het is kiezen of delen. Kernenergie is misschien geen ideale oplossing, maar we zullen wel moeten. Hoe willen we anders voldoen aan onze energiebehoefte?
Het hoeft ook niet vanzelf mis te gaan...quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:48 schreef Faceoff het volgende:
Mja en dan zag ik vandaag net weer in de krant dat greenpeace dr weer eens tegenin gaat..
Ik weet niet hoor, mar ze zijn toch zo voor een goed milieu..
Dan zullen ze toch moeten in zien dat op dit moment kernenergie toch nog het beste is voor het milieu.
misschien niet het veiligst en als het mis gaat, dan zijn we allemaal de lul. Maar tegenwoordig is die kans zo erg klein.. Ik denk dat de kans nog groter is dat er een aardbeving komt of een vliegtuig dr op neer pleurt dan dat dat ding vanzelf mis gaat.
Voorlopig nog prima uit fossiele brandstoffen aangevld met diverse zaken als water, zonne en windenergie.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:37 schreef nikk het volgende:
Het is kiezen of delen. Kernenergie is misschien geen ideale oplossing, maar we zullen wel moeten. Hoe willen we anders voldoen aan onze energiebehoefte?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |