Waarschijnlijk bereiden ze zich voor op de trek, zijn ze daar aan het verzamelen ofzo. Veel ooievaars trekken in de herft richting Afrika. Ze doen het beter dan wij, lekker overwinteren in één of andere oase.....quote:Op maandag 19 september 2005 08:25 schreef Againzender het volgende:
Afgelopen zaterdag reed ik van Frankrijk terug naar Nederland, en er viel mij tegen zonsondergang iets op. Op verschillende lantaarnpalen zag ik namelijk ooievaars staan. Ik had dit nog nooit eerder gezien!
Is dat iets nieuws van die beesten
Zie het in de buurt van de IJssel vaker, daar zitten veel ooievaars trouwens, in de IJsseluiterwaarden.quote:Op maandag 19 september 2005 08:25 schreef Againzender het volgende:
Afgelopen zaterdag reed ik van Frankrijk terug naar Nederland, en er viel mij tegen zonsondergang iets op. Op verschillende lantaarnpalen zag ik namelijk ooievaars staan. Ik had dit nog nooit eerder gezien!
Is dat iets nieuws van die beesten
Dat klinkt inderdaad logischquote:Op maandag 19 september 2005 22:20 schreef Daiha het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bereiden ze zich voor op de trek, zijn ze daar aan het verzamelen ofzo. Veel ooievaars trekken in de herft richting Afrika. Ze doen het beter dan wij, lekker overwinteren in één of andere oase.....![]()
Klopt, in b.v. het Rembrandpark, waar ik elke dag door fiets, barst het van die beesten. En het zijn nogal kuddedieren, dus ze zijn dan gelijk met een stuk of 30.quote:Op dinsdag 20 september 2005 09:45 schreef Marietje_34 het volgende:
afgelopen weekend zag ik in eens 2 van zulke papagaaien in m'n tuin, ik wist niet wat ik zag!
[afbeelding]
Blijkt heel normaal te zijn, er zijn in 2003 alleen in Amsterdam bijn 2000 halsbandparkieten (want dat zijn het dus) geteld. Erg leuk om te zien dat ze het in ons landje zo goed redden
Voor de geinteresseerden:
http://www.sovon.nl/broedvogel/hbp_inleiding.html
ja, ze vallen wel lekker op dan met dat gifgroene kleurtje!quote:Op dinsdag 20 september 2005 10:00 schreef Againzender het volgende:
Van de winter tijdens die sneeuwbuien was het overigens wel een prachtig gezicht
quote:'Aantal weidevogels halveert in 15 jaar'
Uitgegeven: 31 oktober 2005 14:34
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2005 16:42
VOORBURG - Het aantal kieviten, grutto's en andere weidevogels in Nederland zal zonder ingrijpen de komende vijftien jaar halveren. Vooral in Noord- en Zuid-Holland loopt de stand hard achteruit, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.
In de twee provincies wisten deze vogels aanvankelijk goed te overleven, maar sinds 2000 neemt hun aantal jaarlijks met 13 procent af. Dat betekent dat de stand hier in vijf jaar tijd halveert.
De Nederlandse weidevogelstand verslechtert versneld, aldus het CBS. Van 2000 tot en met 2004 daalde het aantal weidevogels landelijk met 4,5 procent per jaar. In de jaren daarvoor kromp dat aantal met 1,2 procent per jaar, blijkt uit de cijfers, die gebaseerd zijn op gegevens van het nationale weidevogelmeetnet.
Het ministerie van Landbouw is niet verbaasd over de meetresultaten. Volgens een woordvoerster van het departement is al langer bekend dat de stand ondanks beschermingsmaatregelen achteruit gaat.
Tureluurs
Het zijn vooral de veldleeuwerik, de slobeend en de gele kwikstaart, die fors terrein verliezen. Hun aantallen verminderen jaarlijks met meer dan 8 procent. Ook de groepen tureluurs en de kuifeenden, die net als de gele kwikstaart tussen 1990 en 2000 groeiden, krimpen de afgelopen jaren. Alle negen onderzochte weidevogelsoorten zitten 'in de min'.
Nederland wil via natuurbeheer de weidevogelstand verbeteren. Boeren en Rijk hebben beheersovereenkomsten gesloten om het deze vogels meer naar de zin te maken in bepaalde gebieden. Alleen al in 2004 meldden de boeren 10.000 hectare landbouwgrond aan voor de weidevogels.
Extra maatregelen
"Duidelijk is dat beschermende maatregelen die de laatste jaren op veel plaatsen zijn genomen de daling van de weidevogelstand niet hebben kunnen stoppen", stellen de CBS-onderzoekers. Ook Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) constateerde vorig jaar dat het huidige beleid om deze vogels te beschermen "onvoldoende effect" heeft en pleitte voor extra maatregelen als verhoging van de grondwaterstand.
Tja....als het devies is om alles maar kapot te maaien tijdens het broedseizoen dan is dit niet zo vreemd...daar zouden ze eens wat aan moeten doen ipv te zeiken over wat vossen of kraaien.quote:
hahaha, idd daiha, is allemaal wat specifieker zo héquote:Op dinsdag 15 november 2005 09:45 schreef Daiha het volgende:
Ah ik zie dat het topic wintervogels beter loopt.....
Mar gelukkig zijn er ook mensen die hier daadwerkelijk iets aan doen. Laatst een reportage over dit project 'Nederland-gruttoland' gezien, echt fantastisch.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Tja....als het devies is om alles maar kapot te maaien tijdens het broedseizoen dan is dit niet zo vreemd...daar zouden ze eens wat aan moeten doen ipv te zeiken over wat vossen of kraaien.
hmm de kant van 16hoven bij rotterdam staan ook van die nestpalen voor ooievaarsquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 20:33 schreef Scootmobiel het volgende:
Gisteren reed ik op de dijk bij Kralingseveer (tussen Capelle a/d IJssel en Rotterdam), zie ik onder aan de dijk, achter wat hekwerk, tot mijn stomme verbazing een ooievaar lopen!![]()
![]()
Ik ben meteen afgestapt en ben 'm héél voorzichtig genaderd, met m'n digicam in de aanslag. Gelukkig had ik die bij me!
Hij bleef heel rustig staan, en het was werkelijk een prachtexemplaar.
Een eind verderop liep er nog eentje, meer in de bosjes, die was wat takken aan het verzamelen. Waarschijnlijk een vrouwtje dus, terwijl het mannetje (neem ik aan) de wacht hield, vlak achter het hek.
Ik kon er heel dicht bij komen, zelfs met m'n digicam tussen de mazen van het hek door, en die voorste bleef gewoon staan...!
[afbeelding]
Rechts achter hem zie je ook die andere nog staan, onder de bomen.
Ze schijnen daar dus ergens een nest te gaan bouwen, blijkbaar.
Leuk om ze echt eens in het wild te zien, en dan ook nog van zo dichtbij!![]()
Het gaat over het algemeen slecht met de weidevogels... Heeft veel te maken met de afwatering van agrarische gronden (zie de vele afwateringsgreppels en sloten in de weilanden).quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:28 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Mar gelukkig zijn er ook mensen die hier daadwerkelijk iets aan doen. Laatst een reportage over dit project 'Nederland-gruttoland' gezien, echt fantastisch.
Nu gaat het in dit geval spcifiek over het behoud van grutto's, maar er lopen nog veel meer van dit soort projecten.
Voor meer info:
http://www.grutto.nl/content.aspx?cid=11
wat ik net las op www.dierennieuws.nl:quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:53 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Het gaat over het algemeen slecht met de weidevogels... Heeft veel te maken met de afwatering van agrarische gronden (zie de vele afwateringsgreppels en sloten in de weilanden).
Ook de kluut heeft enorm te lijden (gehad) door opoffering van reservaat de Beer bij Rotterdam dat werd opgeofferd voor havenuitbreiding (was ooit de grootste populatie van Nederland).
Gelukkig wordt ook hier nu iets aan gedaan.
prachtige vogelquote:Op woensdag 16 november 2005 21:22 schreef -CRASH- het volgende:
Nu Er was op BBC2 een programma over "Eagle Owls" oftewel de Oehoe...
O.a. ook over het bestand in Nederland (ST. Pietersberg)
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Voorwaarde is inderdaad dat men knopen durft door te hakken; Boeren hebben heel andere belangen dan vogelbeschermingsorganisaties.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:09 schreef Marietje_34 het volgende:
Dat vind ik nou goed nieuwsBen benieuwd naar die nieuwe doelstellingen.
ik ben van plan om morgen naar een stuk Veluwe natuurgebied nabij Arnhem (Veluwezoom) te gaan om te wandelen door de natuur en met de hoop ook nog wat leuke vogels te zien. Ik heb nog geen idee wat ik er kan verwachten maar goed dat zie ik vanzelf en als de natuur mooi is vind ik dat ook al goedquote:Op dinsdag 15 november 2005 09:44 schreef Daiha het volgende:
Nou dit loopt ook niet echt storm..... Is er niets interessants te melden over vogels?
Gaan er nog mensen vogelen? Vermeldt hier wat je bent tegengekomen!
Ik ben van plan binnenkort een keer weer te gaan vogelen met een mijn 'oude vogelmaatje' ik denk dat het nu zo ongeveer 6/8 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevogeld. In het verleden was ik heel actief en ging menig vogelkamp in Nederland af. De JNM versierde leuke kampen in Vlieland en op Schiermonnikoog. Zijn er hier misschien ook mensen die naar deze kampen zijn geweest. Het lijkt me leuk weer wat mensen te spreken uit die tijd. Volgens mij wek ik nu de mening op dat ik nogal oud ben, het valt gelukkig mee want ik ben 23 jaar oudquote:Ga nooit met een vogelaar op stap. U kent ze wel, de helden van de afgezakte baard, die zich elk weekend gewapend met een kijker in bos en hei aan de zondagochtendwip onttrekken. Onuitstaanbaar zijn ze. Iets zien wat jij niet ziet, is tot daar aan toe, het ergst is dat ze ook nog weten hoe het heet. Waar jij hooguit een flits ziet, nemen zij een bruinkopmees of kleine kortteenleeuewerik waar. Voor elke deur die even piept, hebben ze een Latijnse naam. Met een terzijde als 'de roodkeel is wel erg vroeg dit jaar' wordt gewone mensen hun onbenul ingepeperd.
Ontzag is hier niet op zijn plaats. Al wat je nodig hebt om te vogelen is een redelijke kijker, een tikje mensenschuwheid en een boek. In dat boek zoek je je vogel op. Dat is gemakkelijker dan het lijkt. Elke vogel is van een kleurcode voorzien. De ene heeft een rode kop, groen buik en gele poten, de andere rode poten, groene kop en gele buik. Door vergelijking met de kleurcode van de vogelplaatjes in het boek kom je na enige oefening snel op de naam. Tot zover is vogelen niet verontrustender dan handwerken of internetten . Maar nu komt het. Met zijn naam geeft een vogel zijn ziel en zaligheid prijs. Zodra je weet hoe hij heet, heeft hij geen geheimen meer voor je. Dankzij je vogelgids weet je dat die stip in de lucht drie tot vijf eieren legt, dat de jongen na zeven weken vliegvlug zijn en dat de winter in Afrika wordt doorgebracht. Het arme dier heeft zelf niets meer te zeggen. Nooit kan het besluiten nu eens zeven tot negen eieren te leggen, zijn jongen met vijf weken het nest uit te doen of voor de afwisseling eens met de kerst naar Denemarken te gaan. Het zit gevangen in zijn soort.
Erg goed boek heb m onlangs ook gelezen.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:02 schreef Pearly het volgende:
Vogel Gedrag
Stephen Moss
ISDN 90 5210 530 8
Nico de Haan heeft een voorwoordje erin geschreven
joh dan ben je jonger dan mij, ik ben 25! En ik maar denken dat je begin 40 zou zijnquote:Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef ImmovableMind het volgende:
Toen ik tijdens het lezen van het boek 'de Larf' van Midas Dekkers het volgende stuk over vogels tegenkwam moest ik zeker even lachen.
[..]
Ik ben van plan binnenkort een keer weer te gaan vogelen met een mijn 'oude vogelmaatje' ik denk dat het nu zo ongeveer 6/8 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevogeld. In het verleden was ik heel actief en ging menig vogelkamp in Nederland af. De JNM versierde leuke kampen in Vlieland en op Schiermonnikoog. Zijn er hier misschien ook mensen die naar deze kampen zijn geweest. Het lijkt me leuk weer wat mensen te spreken uit die tijd. Volgens mij wek ik nu de mening op dat ik nogal oud ben, het valt gelukkig mee want ik ben 23 jaar oud![]()
als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten,quote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:35 schreef stumbleupon het volgende:
Over de zogenaamde exoten valt ook het nodige te zeggen. De halsbandparkieten die de parken in Amsterdam en den Haag bewonen zouden nogal wat schade aanrichten aan de "inheemse" vogelstand. In de praktijk blijkt dit nogal mee te vallen.
Dit geldt ook voor de nijl en canadeze gans trouwens.
Deze mensen hebben duidelijk geen verstand van zaken. Kraaien, Kauwen en Ekster zullen zich nooit snel in de buurt wagen van een weidevogel nest. Alleen als het verlaten is of bezet door een verzwakt adult. Tevens twijfel ik eraan of katten het durven.....wie ooit kwade Scholeksters heeft gezien weet precies waar ik het over heb. Vossen zijn al eerder een probleem in Nederland geweest. Ze hebben de complete nestplaats van de Lepelaars in het Naardermeer (in 2 nachten) uitgemoord. Sinds dien broeden er geen Lepelaars meer in het Naardermeer.quote:Sommige mensen wijten dit aan predatoren zoals de vos, katten, kraaien, eksters en kauwen
OF......alle vogels zijn dan stand- en broedvogels. Wie was er eerst de kip of het ei?quote:als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten
Yepss.. en wel degelijk ook een héél ander klimaat!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten,
een interessant plan... waar gaat dit dan precies gebeuren? En zitten er (al) koereigers in Nederland??? en het effect op kwartelkoningen betwijfel ik(als het alleen maar moerassen zijn) ik dacht dat die met name in hooilanden zitten langs grote rivieren.(en die vogels zie je echt niet, ik heb in Polen, in de Biebrzavallei, op ongeveer twee meter afstand van een roepend exemplaar gestaan maar niks gezienquote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:35 schreef stumbleupon het volgende:
Als het goed is, worden binnenkort de concrete plannen op tafel gelegd voor het realiseren van het aaneensluiten van een aantal grote plas en moerasgebieden. Dit zal de vogelstand zeker ten goede komen (met name de soorten die hier vroeger in groten getale voorkwamen: Kwak, kwartelkoning, roerdomp maar ook de koe en purperreiger, grote en kleine zilverreiger, lepelaar etc)
Een stukje uit het plan:quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:01 schreef attila het volgende:
een interessant plan... waar gaat dit dan precies gebeuren?
Zeker... kijk maarquote:En zitten er (al) koereigers in Nederland???
Klopt... Maar in het plan worden ook riviergebieden meegenomen met overlopen naar plas & dras e.d.quote:en het effect op kwartelkoningen betwijfel ik(als het alleen maar moerassen zijn) ik dacht dat die met name in hooilanden zitten langs grote rivieren.
Ja, ze kunnen heel goed "buikspreken" en zijn daardoor bijna niet te traceren ook al sta je er met je neus bovenop.quote:(en die vogels zie je echt niet, ik heb in Polen, in de Biebrzavallei, op ongeveer twee meter afstand van een roepend exemplaar gestaan maar niks gezien)
Een paar cijfers over jaarlijks afschot (alleen al in Frankrijk)quote:Leuk gegeven, maar laten ze er ook even bij vermelden dat ondertussen alles wat over de pyreneeën vliegt neer wordt geknald. Dat heeft IMO een hogere prioriteit. Want de meeste van de vogels op de schitterende illustratie zullen de reis niet overleven.
Veel van de gebieden op de kaart zijn reeds natuurgebieden. De bedoeling is (zoals ik het begrepen heb) de gebieden meer naar elkaar toe te brengen. Dit kan grotendeels door een bepaald gebiedsbeheer te voeren en hier en daar aansluitpunten te maken door middel van wildwissels en tunnels. Vogels hebben het voordeel dat ze over gebieden heen kunnen vliegenquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:06 schreef ReVolt het volgende:
Tjah...
Als ik het kaartje zo bekijk ziet het er leuk uit. Het idee, zeg maar. Maar voor ik hier echt inhoudelijk op in kan gaan wil ik toch graag iets meer weten. Want dat plaatje ziet er leuk maar totaal onhaalbaar uit. 'Een aaneengesloten natuurgebied... wat moet ik me daar bij voorstellen?' Gewoon écht een gebied met afrastering en staatsbosbeheerpaaltjes?
Ik heb er natuurlijk geen enkel probleem mee dat men van plan is om het e.e.a. grootschalig aan te pakken. Kleine, geïsoleerde natuurgebieden hebben het nu eenmaal moeilijk, en zijn van mindere waarde (doch niet verwaarloosbaar) voor 'de natuur', welke dan als groter plaatje gezien moet worden. Wat betreft vogels moeten we dan ook niet alleen kijken wat we hier in Nederland kunnen bieden. Als deltagebied waren (zijn?) we voor veel (water)vogels van onschatbare waarde. Ontegenzeggelijk feit. Toch zijn wij voor vooral trekvogels maar een klein gebied.quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:11 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Veel van de gebieden op de kaart zijn reeds natuurgebieden. De bedoeling is (zoals ik het begrepen heb) de gebieden meer naar elkaar toe te brengen. Dit kan grotendeels door een bepaald gebiedsbeheer te voeren en hier en daar aansluitpunten te maken door middel van wildwissels en tunnels. Vogels hebben het voordeel dat ze over gebieden heen kunnen vliegenVoor hun zijn steden en dorpen niet meer dan rotsformaties met rare wezentjes waar ze bang voor moeten zijn.
haha. Ja joh? dacht dat wij alleen vogels zagen die niet konden vliegen en dan hopeloos van ons probeerden te vluchten. Desnoods in een put waar ze wel veilig was voor ons maar niet van de verdrinkingsdood.quote:Dat vogels kunnen vliegen was mij laatst ook opgevallen
Lijkt me op zich een goed plan maar ik heb eerst weer wat oefening nodig. Heb de afgelopen jaren nou niet echt intensief gevogeld. Als ik dan besluit mee te gaan op een excursie dan wil ik niet op het 'Vrije Vogels' niveau zitten van Nico de Haan maar weer op mijn DBA Pacifische Waterpieper niveauquote:Mochten jullie er iets voor voelen lijkt het me leuk om met een groepje "vogelfokkers" de zaterdag na de uitzending eens door het gebied te struinen. 's Morgens door het Markiezaatgebied
Hiervan wil ik me toch distantiëren, denk dat mijn vriendin ook niet blij is met die uitspraak. Het woord vogelaar gaat er nog net inquote:"vogelfokkers"
dat lijkt mij echt hartstikke leuk!quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:20 schreef stumbleupon het volgende:
Mochten jullie er iets voor voelen lijkt het me leuk om met een groepje "vogelfokkers" de zaterdag na de uitzending eens door het gebied te struinen. 's Morgens door het Markiezaatgebied.. lunch en dan Molenplaat en Zoomland / Boslust. Eventueel kunnen we ook nog de grote tuinen van Landgoed Mattemburgh meepakken.
De Markiezaat is hoofdzakelijk plas, dras en moerasgebied met een stuk spontaan bos en een wat ouder bos op de Brabantse wal. Zoomland en Boslust is bos (naald en loofbomen).
Datum wordt dan zaterdag 4 maart 2006.
die dingen zijn idd best duur.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:18 schreef ImmovableMind het volgende:
Tevens keek ik op het net wat een gemiddelde telescoop kost. Lijkt erop dat niet alleen de winegums bij de C1000 van de gulden een euro heeft gemaakt. Nu is het helemaal onbetaalbaar ook al is het ondertussen jaren later en verdien ik meer. Damn those peopleeeeeeee![]()
Mwah, die kennis van IM valt nog wel mee hoor. 't Is allemaal al weer wat weggezakt bij hem vrees ik. Moet dan gelijk toegeven dat het bij mij hetzelfde is. Wij keken vogels in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:55 schreef daniman het volgende:
[..]
Ik denk alleen wel dat ik veel minder ervaring heb dan jou en IM.
De Bijbel onder de vogelboeken. Ligt hier ook in de kast, compleet versleten. (Geen idee hoeveelste kalenderjaar alweer maar de rui zit er niet aan te komenquote:Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson)
Vroeger waren die Zilverreigers echt zeldzaam, nu heeft bijna elke 'vogelaar' heb op zijn hitlist staan. Dat was in de tijd dat je buzzer nog af ging voor een Zilverreiger ^_^. Een buzzer is een kein apparaatje waar je korte berichten mee kon ontvangen. Een soort van primitief sms toestelquote:Wij keken volgens in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.
Welcome to the club, je hoort er nu echt bij ^_^. Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lolquote:Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson)
Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflexquote:fotooestel plus grote lens,
In het Markiezaatgebied hebben vorig jaar zo'n 125 soorten gebroed.quote:Wat voor een soorten kunnen we er verwachten, met 4 maart in het achterhoofd?
Ja, een fieldscope met een Nikon Coolpix bijvoorbeeld. Er zijn speciale beugeltjes waarmee je de camera heel makkelijk voor de scope kunt schuiven... Fotograferen maar (eeeh digiscopen maar).quote:Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflex
Ja, die heb ik ookquote:Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lol
De Cryptische omschrijving van ReVolt duidt op de wonderschone Metropool Almelo.quote:Er ligt tussen Regge en Dinkel een land, het schone en nijvere Twente.
Met een simpele digitale camera kun je vaak nog verrassende dingen doen (met een adapter op een scoop plaatsen bijvoorbeeld)quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:10 schreef daniman het volgende:
alles leuk en aardig over spiegelreflexen maar ik heb op dit moment een digitaal cameraatje met beperkte mogelijkheden. Van Canon EOS'en en lenzen zoals een collega van mij die heeft durf ik alleen maar te dromen
quote:Je programma klinkt goed evenals de vogels die je noemde die je er tegen kunt komen. Die namen onder "meerkeuzemenu", hoort dat bij het markiezaat of ligt dat in de buurt van het markiezaat?
Het Smelleken is er nog niet broedend aangetroffen (helaas) maar wordt er wel vaak gespot.. (Laatst zat er eentje op de uitkijktoren bij het bezoekerscentrum)quote:Hebben er Smelleken gebroed in dat gebied? dat is aardig zeldzaam. Wel ontzettend toffe beesten trouwens. Welke ondersoort Blauwborst praten we hier eigenlijk over, de witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) of de roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica).
Persoonlijk wil ik graag de Zwartkopmeeuw en de Grote Zilverreiger scoren op die dag ^_^
Mocht je het gebied ooit eens willen bezoeken, schrik dan niet van de staat waarin het nu verkeerd. Afgelopen jaar is men namelijk bezig geweest om enorme dammen in het gebied aan te leggen, om zo het waterpijl hoog te houden. In het gebied ligt namelijk een nog levende hoogveenkern, (een van de allerlaatste in Nederland) en men probeert hiermee deze kern in leven te houden. Het ziet er alleen op zijn minst 'apart' uit: dammen van 30 meter breed (aan de basis) en meer dan tien meter hoog. Klein voordeel is dat je er op sommige plaatsen op kunt lopen en je zo een goed overzicht van het gebied krijgt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:08 schreef daniman het volgende:
zo zo IM, dat klinkt ook als een mooie plek om eens naar toe te gaan! k zet hem op mijn lijstje.
ai Bono, beterschap joh!!!quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:17 schreef bonootje het volgende:
ik ga die datum ook vast zetten maar wel onder voorbehoud... ik moet namelijk aan mijn enkel geopereerd worden maar weet nog niet precies wanneer.
greetzzz ro
als zou moeten gokken zou ik gokken op een zeearend.quote:Hierboven is nog niet vermeld dat er een paar keer per jaar een vage Arend overvliegt. Het moeilijke hiervan is dat het vaak Juveniele exemplaren zijn en dus heel erg moeilijk te determineren.
Is februari geen goed plan...flevo?quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:58 schreef daniman het volgende:
binnenkort moeten we anders maar es een nieuw vogelmeet topic openenDan hebben we dat bij elkaar
Wacht maar tot het "het seizoen" weer begintquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:55 schreef Staaf het volgende:
Ik ben onlangs nog op de Molenplaat (Bergen op Zoom) geweest, maar ik zag er niet veel moet ik zeggen! Alleen een hoop fazanten en kuifeenden! Alleen op die lange strook richting de Bergse Plaat zag ik aan de Markiezaatsmeerkant vele wilde (of kleine?) zwanen en smienten. Maar andersoort vogels echt niet!
Die heeft nu inderdaad een plekje gevonden bij het bezoekerscentrum, samen met een kerkuil (niet opgezet overigens)quote:toch heb ik daar eens een velduil "gescoord"
dat ging eigenlijk meer over wat stumbleupon voorstelde over 4 maart, maar als jij een idee hebt voor februari hou ik me aanbevolenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |