Bron: Frontpagequote:Nawijn gaat samenwerken met Filip Dewinter
Hilbrand Nawijn, momenteel nog in de Kamer voor de LPF maar bezig met de oprichting van een eigen partij, gaat samen met de Belgische leider van het Vlaams Belang Filip Dewinter een denktank oprichten. De 'Willem van Oranje Stichting' zal maandag in het huis van Pim Fortuyn in Rotterdam worden gepresenteerd.
De nauwe samenwerking is bedoeld om de problematiek in het vreemdelingenbeleid en de integratie in Nederland en België te onderzoeken. Volgens Bart Bakker, woordvoerder van de voormalige minister, associeert de politicus zich hiermee niet met extreem-rechts. "Als ik je het programma van het Vlaams Belang laat zien en ik laat de naam weg, dan zul je zien dat de partij niet extreem-rechts is", zegt Bakker.
LPF-fractievoorzitter Gerard van As benadrukt dat de samenwerking van Nawijn en Dewinter op persoonlijke titel is. Hij heeft echter geen moeite met het Nederlands-Belgische verbond. "Het Vlaams Belang heeft het programma genuanceerd. Ik kan er dus nauwelijks wat van vinden", reageert Van As op het voornemen van zijn fractiegenoot.
Fortuyn had ook contact met De Winter en was een groot fan van Berlusconi dus ik denk dat hij lekker op zijn zij blijft liggen in zijn praalgrafquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:18 schreef pberends het volgende:
Nu gaat Nawijn de "Willem van Oranje"-stichting presenteren in het huis van nota bene Pim Fortuyn. Volgens mij draaien deze twee belangrijke geweldige figuren zich rechtstreeks om in hun graf.
Vlaams Belang heeft een uitstekende partijorganisatie. Bovendien weten ze precies hoe ze de kiezers aan moeten spreken. Vlaams Belang zal ook zeker geen problemen hebben met een bruggehoofd/zuster-organisatie in Nederland, Dewinter verschijnt niet voor niets geregeld in Nederland.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:38 schreef SCH het volgende:
Maar je hebt gelijk: het is wel uitermate bedenkelijk op welk pad Nawijn zich begeeft. Ik snap ook niet zo goed waarom hij deze contacten legt en zich op dit gladde ijs begeeft.
quote:Dewinter zoekt al langer naar een Nederlandse evenknie. Bij de LPF van Pim Fortuyn ving hij steeds bot. Fortuyn vond Dewinter namelijk te radicaal en wilde elke associatie met extreem-rechts vermijden. Michiel Smit en zijn Nieuw Rechts bleken wel bereid een alliantie aan te gaan.
Voor de buhne ja, daarachter was het een ander verhaal. Volgens DeWinter waren er wel degelijk contacten maar zouden die pas na de verkiezingen effectief worden omdat Fortuyn vreesde dat het slecht voor zijn imago en de resultaten zou zijn.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:28 schreef freako het volgende:
Fortuyn distantieerde zich overigens meerdere keren van Dewinter, en werd nogal kwaad als hij weer eens met het Vlaams Blok vergeleken werd.
quote:Marten Fortuyn, de broer van Pim Fortuyn, vindt het provocerend en ongehoord dat Nawijn en Dewinter het voormalige woonhuis van Fortuyn hebben gekozen om bijeen te komen. 'Ik had van Nawijn anders verwacht.'
Ook over de denktank is hij niet positief. 'Mensen moeten zich realiseren dat Filip Dewinter nog steeds tegen het rechts-extremisme aanschurkt. Het is onverstandig van Nawijn dat hij dit even terzijde schuift', aldus Fortuyn.
Dewinter liet in een interview met Radio1 weten dat het niet de bedoeling is een filiaal van het Vlaams Belang in Nederland op te richten. Ook een gezamenlijke politieke partij is niet zijn ambitie. 'Daar zit niemand op te wachten, denk ik', aldus Dewinter.
Bron: De Volkskrant
http://www.nos.nl/nosjour(...)nawijn_dewinter.htmlquote:Varela woedend over 'misbruik' Nawijn 19-06-05
LPF-Kamerlid Varela is woedend op zijn fractiegenoot Nawijn omdat hij in het voormalige woonhuis van Pim Fortuyn een samenwerking wil bezegelen met de Vlaamse rechts-nationalist Philip DeWinter.
Nawijn wil daar samen met de voorman van het Vlaams Belang een denktank oprichten die zich bezighoudt met vreemdelingenzaken en integratie. Volgens Nawijn is het "goed mogelijk" dat de beweging de opmaat is naar een nieuwe politieke partij in Nederland en Vlaanderen.
Ook Marten Fortuyn, de oudere broer van de vermoorde politicus, protesteert ertegen dat Dewinter en Nawijn het Rotterdamse 'Palazzo di Pietro' gebruiken. Hij noemt het een provocatie.
"Misbruik"
Varela vindt dat Nawijn en DeWinter de naam van Pim Fortuyn "misbruiken". "Laten ze naar een hotel gaan of zo, maar niet naar het huis van Pim", aldus een geëmotioneerde Varela.
Varela wil proberen om Nawijn en DeWinter morgen op andere gedachten te brengen bij het huis van Fortuyn.
Cordon sanitaire
Nawijn doorbreekt met het politieke verbond het 'cordon sanitaire', de afspraak onder Belgische partijen om niet met het Vlaams Belang samen te werken. Nawijn noemt die boycot onverstandig. "Je kunt beter de discussie met elkaar aangaan dan elkaar doodzwijgen", stelt hij in dagblad De Telegraaf.
Volgens Nawijn is de denktank nodig om het Nederlandstalige cultuurgoed en de gezamenlijke historie te bewaken in Europa. "Als we een Europa willen waar minderheden hun eigen cultuur kunnen behouden, dan hebben we sterke banden van Vlaanderen met Nederland nodig."
Een naam voor de beweging hebben Nawijn en De Winter nog niet, maar mogelijk zal de naam van Willem van Oranje er in voorkomen. Daarmee willen de oprichters het belang van het Nederlandstalige cultuurgoed benadrukken.
Vrije discussie
Nawijn denkt dat Fortuyn geen problemen zou hebben gehad met de samenwerking. "Pim stond juist voor een vrije discussie en het open debat. Het huis van Pim staat juist symbool voor vrijheid van meningsuiting en het uitwisselen van meningen om te kijken waar je het met elkaar eens bent en waar niet."
Fortuyn zette zich indertijd af tegen samenwerking met het Vlaams Blok, dat zijn naam vorig jaar veranderde in Vlaams Belang na een veroordeling wegens racisme. De oprichter van de LPF distancieerde zich meerdere keren van Philip DeWinter, die in 2002 probeerde aan te haken bij het succes van Fortuyns partij.
Ja, en eigenlijk is hetzelfde verhaal over de LPF te zeggen. Daarom is het ook wel een beetje vreemd dat diverse LPF'ers zoasl Varela en Marten Fortuyn zo hameren op dat negatieve imago van het VB en de samenwerking afkeuren.quote:Op zondag 19 juni 2005 19:06 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ach, het Blok is ondertussen al lang niet zo extreem meer als de reputatie die ze met zich meezeulen.
Het vlaams belang staat heel gewoon voor splitsing van de belgische staat in Vlaanderen en Wallonië. Die splitsing is er in feite al, zij het dat Vlaanderen zich scheel betaalt aan het feit dat wallonië maar niet tot ontwikkeling lijkt te komen. Wat jij vermoedelijk extreem noemt is het standpunt dat migranten zich dienen aan te passen aan het land waarin zij terecht komen, en niet andersom. Het is een te huldigen standpunt. Of wil jij liever dat je over enkele jaren je eigen homosexualiteit verborgen moet houden, omdat het volgens de koran een bloedzonde is?quote:Op zondag 19 juni 2005 23:09 schreef SCH het volgende:
Ik vind het VB nog steeds vrij extreem hoor, ze hebben hun tactiek noodgedwongen wat aangepast.
Met de kreet fatsoenlijk pretendeer je dat je andere partijen niet fatsoenlijk vindt......... gevaarlijk...........quote:Op zondag 19 juni 2005 23:37 schreef Ceylon89 het volgende:
En het zou allemaal niet nodig zijn geweest als de politieke elites wat verstandiger waren geweest de afgelopen twee decennia. We zitten straks na de verkiezingen met een behoorlijk gepolariseerd parlement
. Aan de linkerkant gaat de SP
natuurlijk flink scoren en op de rechterkant
is ook ruimte zat. Ik ben bang dat het liberalisme
![]()
het de komende jaren zwaar gaat krijgen, en nauwelijks een weerwoord heeft op het oprukkende linkse
en rechtse
politieke geweld. Of heb ik het mis? Willen kiezers uiteindelijk liever een fatsoenlijke club, zoals de VVD?
![]()
Ik ben er geen voorstander van dat allochtonen als tweederangs burgers worden gezien.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:05 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het vlaams belang staat heel gewoon voor splitsing van de belgische staat in Vlaanderen en Wallonië. Die splitsing is er in feite al, zij het dat Vlaanderen zich scheel betaalt aan het feit dat wallonië maar niet tot ontwikkeling lijkt te komen. Wat jij vermoedelijk extreem noemt is het standpunt dat migranten zich dienen aan te passen aan het land waarin zij terecht komen, en niet andersom. Het is een te huldigen standpunt. Of wil jij liever dat je over enkele jaren je eigen homosexualiteit verborgen moet houden, omdat het volgens de koran een bloedzonde is?
Nou, naast D66 en VVD deelt geen één partij mijn ideeën en opvattingen, dus 'k beschouw de liberale partijen (dus geen rechtse partijen zoals de CDA) daarom als fatsoenlijkquote:Op maandag 20 juni 2005 00:07 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Met de kreet fatsoenlijk pretendeer je dat je andere partijen niet fatsoenlijk vindt......... gevaarlijk...........
Waarom is dat gevaarlijk? Ik heb altijd de indruk dat jij bv. de PvdA niet zo fatsoenlijk vindt. Ik vind de VVD niet fatsoenlijk en dat kan ik goed uitleggen en lijkt me een heel normale opstelling.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:07 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Met de kreet fatsoenlijk pretendeer je dat je andere partijen niet fatsoenlijk vindt......... gevaarlijk...........
In tegenstelling tot wat jij eventueel zou kunnen denken laat ik mij nooit uit in termen als fatsoenlijk om politieke partijen te kwalificeren. Wel zeg ik het recht voor zijn raap als ik van mening ben dat wat ze beweren een pile of shit is.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom is dat gevaarlijk? Ik heb altijd de indruk dat jij bv. de PvdA niet zo fatsoenlijk vindt. Ik vind de VVD niet fatsoenlijk en dat kan ik goed uitleggen en lijkt me een heel normale opstelling.![]()
En daarmee de anderen als onfatsoenlijk?quote:Op maandag 20 juni 2005 00:17 schreef Ceylon89 het volgende:
[..]
Nou, naast D66 en VVD deelt geen één partij mijn ideeën en opvattingen, dus 'k beschouw de liberale partijen (dus geen rechtse partijen zoals de CDA) daarom als fatsoenlijk.
Uhm, nee 'k had het anders moeten formuleren. VVD (D66 ook wel) is opzich wel een fijne partij, in vergelijking met andere partijen, en daarom goed (is subjectief). Fatsoenlijk is een slecht gekozen woord hierquote:Op maandag 20 juni 2005 00:28 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
En daarmee de anderen als onfatsoenlijk?
Fatsoenlijk en onfatsoenlijk is daar een iets 'fatsoenlijker' term voor. UIteraard gaat mijn kwalificatie ook over de inhoud.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:27 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat jij eventueel zou kunnen denken laat ik mij nooit uit in termen als fatsoenlijk om politieke partijen te kwalificeren. Wel zeg ik het recht voor zijn raap als ik van mening ben dat wat ze beweren een pile of shit is.
Ene Thunissen. http://www.palazzodipietro.nl/html/site.htmlquote:Op maandag 20 juni 2005 08:44 schreef SCH het volgende:
Wie beheert eigenlijk tegenwoordig dat huis?
Oh die ja. Een van de vastgoedvriendjes.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:47 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ene Thunissen. http://www.palazzodipietro.nl/html/site.html
Wat een potsierlijke toko is het toch.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:47 schreef sizzler het volgende:
http://www.palazzodipietro.nl/html/site.html
Ik geloof dat dit het begin is van seizoen 4 van "LPF de soap". Het seizoen waarin de al gedecimeerde LPF-fractie volledig uiteen zal vallen, en dit seizoen loopt door tot de verkiezingen in 2007 waar de diverse Fortuynistische splinterpartijen geen zetels halen. Daarna zal "Wilders de soap" als spinoff doorgaan, zoals de LPF het stokje overnam van Fortuyn. Zo voorkom je naamgeving als "The new LPF-soap" of "LPF-soap: The next generation". Dat zijn verwarrende titels.quote:LPF neemt afstand van verbond Nawijn-Dewinter
Van onze verslaggever
DEN HAAG - De fractie en het partijbestuur van de LPF hebben zondag in een gezamenlijke verklaring hun afkeuring uitgesproken over de samenwerking die het LPF-Tweede-Kamerlid Nawijn aangaat met de partijleider van Vlaams Belang, Filip Dewinter. De twee willen vandaag in het voormalige huis van Pim Fortuyn in Rotterdam een denktank oprichten.
Volgens de verklaring is het ‘binnen de fractie noch de partij bekend welke bedoelingen Nawijn heeft met deze soloactie’. De LPF noemt het ‘zeer onverstandig’ dat de woning van Fortuyn wordt gebruikt ‘terwijl iedereen weet dat Pim absoluut geen enkele verbintenis – in welke vorm dan ook – met het Vlaams Blok wilde.’ Zo heette de partij van Dewinter totdat die in België werd verboden wegens racisme. Nawijn zet met zijn initiatief de LPF ‘in een negatief daglicht, hetgeen wordt betreurd’, aldus de verklaring.
Deze is voor Nawijn reden ‘om mij op mijn positie in de fractie te beraden’, zei hij gisteravond. Nawijn heeft eerder het lidmaatschap van de LPF opgezegd, maar maakt nog wel deel uit van de LPF-fractie. Eerder op de dag hadden fractiegenoten van hem verbolgen gereageerd op zijn keuze voor de woning van Fortuyn.
Bron: De Volkskrant
Volgens mij is hij nu 'Marnix van St. Aldegonde' stichting genoemd.quote:Op maandag 20 juni 2005 15:22 schreef dVTB het volgende:
Verder vraag ik me af of je maar zo de naam van Willem van Oranje kunt gebruiken voor een dubieuze stichting.
Ach so.. een allochtoon..quote:Op maandag 20 juni 2005 17:43 schreef Posdnous het volgende:
Marnix van St. Aldegonde was schijnbaar een vrijdenkend heerschap in Antwerpen dat moest vluchten naar Nederland om zijn vrijheid te behouden.
quote:'Pleinvrees'
'Er komt geen filiaal van Vlaams Belang in Nederland. We moeten het doen in ons eigen land,' zei Dewinter. Volgens hem is de denktank nodig 'om pleinvrees weg te nemen en weerstand te overwinnen'. De twee mannen zijn wel van plan samen een boek te schrijven.
Iedereen weet dat blanke Nederlanders hier in Nederland op gruwelijke wijze onderdrukt worden. Tibet is er niets bij...quote:Ik heb sympatie voor mensen die zich de onderdrukking van onze autochtone bevolking aantrekken.
Ik dacht dat je voorstander was van vrijheid van meningsuiting, maar dat blijkt dus een vergissing te zijn.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 00:43 schreef Jan_Klaassen het volgende:
[..]
Iedereen weet dat blanke Nederlanders hier in Nederland op gruwelijke wijze onderdrukt worden. Tibet is er niets bij...![]()
Achterlijke xenofoob...
Nee, de LPF is tegen samenwerking met Vlaams Belang. Omdat Pim Fortuyn daar ook tegen was.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Nawijn past wel goed bij Dewinter. Ik geloof niet dat er veel verschillen zijn tussen de LPF en het Vlaams Belang, maar ze maken zich kennelijk wel druk om het imago van het VB. Eigenlijk al zeer apart dat men bij de LPF zich drukmaakt om een negatief imago van een andere partij.
Vrijheid van meningsuiting is ook dat mensen jou een achterlijke xenofoob mogen noemen. Dus niet huilen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 08:21 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je voorstander was van vrijheid van meningsuiting, maar dat blijkt dus een vergissing te zijn.
We moeten verplicht allochtonen knuffelen, want anders zijn we achterlijk en xenofoob.
Omdat Nawijn nauwelijks serieus word genomen door de mensen op dit forum verbaast het mij niks.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:42 schreef -DailaLama- het volgende:
Het verbaast me trouwens dat dit topic zo barslecht loopt.
Idd. Ik kan me geen politicus herinneren die zo duidelijk lachwekkend infantiel is dat er gewoon verder niets meer over te zeggen valt.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:43 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Omdat Nawijn nauwelijks serieus word genomen door de mensen op dit forum verbaast het mij niks.
Wel een beetje overdreven trouwens.quote:Nawijn niet welkom bij Stadsloop Appingedam
Hilbrand Nawijn is niet langer welkom om aanstaande zaterdag het startschot van de Stadsloop in Appingedam te lossen. De organisatie vindt dat 'niet meer zo kies' sinds het LPF-kamerlid afgelopen maandag aankondigde met de extreemrechtse Belgische politicus Filip Dewinter een denktank te willen oprichten.
Nawijn, die zijn komst naar de Stadsloop al had toegezegd, zou op de wedstrijddag zelf gevraagd worden het startschot te lossen.
Kees Bijmolt zegt namens de organisatie van de Damster Stadsloop de situatie zeer vervelend te vinden, vooral omdat er nu een politiek standpunt wordt ingenomen. Bijmolt: "We zijn een onafhankelijke organisatie, maar in dit geval kun je het politieke niet los zien van het sportieve. We gaan ook niet zo ver dat we zeggen dat Nawijn nu helemaal niet meer welkom is bij de Stadsloop. Als hij aangeeft nog steeds te willen komen, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet mag? Het asfalt in Appingedam is van iedereen, de Stadsloop is een openbare aangelegenheid."
Voor de taak van Nawijn, het wegschieten van de recreanten, is nog geen vervanger gevonden. Minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken zal, dat verandert niet, het startschot bij de wedstrijdlopers geven.
Bron: Dagblad van het Noorde
Uh, nee, waar haal je dat idiote idee nu weer vandaan? Je mag van mij zeggen wat je wilt. Precies zoals anderen het recht hebben om daarop te reageren.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 08:21 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je voorstander was van vrijheid van meningsuiting, maar dat blijkt dus een vergissing te zijn.
Dat heb ik nooit gezegd, en hierboven al helemaal niet.quote:We moeten verplicht allochtonen knuffelen, want anders zijn we achterlijk en xenofoob.
De RVD heeft dat dan ook voorkomen:quote:Op maandag 20 juni 2005 15:22 schreef dVTB het volgende:
Verder vraag ik me af of je maar zo de naam van Willem van Oranje kunt gebruiken voor een dubieuze stichting.
En terecht.quote:Nawijn weerhouden van gebruik 'Willem van Oranje'
DEN HAAG - De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft er bij LPF-Tweede-Kamerlid Nawijn op aangedrongen niet de naam van Willem van Oranje te gebruiken voor zijn op te richten denktank met de Vlaamse politicus Dewinter, leider van het rechts-nationalistische Vlaams Belang.
Het hoofd van de RVD, Van der Wulp, belde maandag met Nawijn kort voordat die zijn denktank wilde presenteren. Van der Wulp vindt dat het Koninklijk Huis boven de partijen moet staan en geen onderdeel mag vormen van een politieke beweging.
In een toelichting zegt Van der Wulp dinsdag dat hij vanuit zijn functie contact opgenomen heeft met Nawijn, niet uit naam van koningin Beatrix. Wel treedt de RVD altijd op onder verantwoordelijkheid van de minister-president.
Na het gesprek met Van der Wulp heeft Nawijn gekozen voor de naam Marnix van St. Aldegonde, die vriend en particulier secretaris van Willem van Oranje was.
ANP
Bron: LC
Nou vind ik die Nawijn een vervelend stuk nageboorte maar ik hoop toch niet dat we hier ook gaan beginnen met zo'n achterlijk cordon sanitaire..quote:
en die toevallig uit Antwerpen kwam.quote:Na het gesprek met Van der Wulp heeft Nawijn gekozen voor de naam Marnix van St. Aldegonde, die vriend en particulier secretaris van Willem van Oranje was.
Sorry , wil je best wel volgen ; maar dat Dewinter een goede verstandhouding heeft met Smitquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Nawijn past wel goed bij Dewinter. Ik geloof niet dat er veel verschillen zijn tussen de LPF en het Vlaams Belang, maar ze maken zich kennelijk wel druk om het imago van het VB. Eigenlijk al zeer apart dat men bij de LPF zich drukmaakt om een negatief imago van een andere partij.
Dewinter had eigenlijk alleen een goede verstandhouding met Michiel Smit van NieuwRechts, maar die splintergroepering stelt vooralsnog niets voor. Ondanks zijn bungelende carriere als minister is Nawijn daarentegen wel een grote vis voor Dewinter.
bron 1quote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:23 schreef misteriks het volgende:
[..]
Sorry , wil je best wel volgen ; maar dat Dewinter een goede verstandhouding heeft met Smit![]()
De Winter is wel uit een ander kaliber gesneden; dat is géén straatjochie met lonsdale-vriendjes.
Jij moet er een waterfabriekje van maken, manquote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:38 schreef Yosomite het volgende:
[..]
bron 1
bron 2
bron 3
Dit lijkt me vol- en afdoende bewijs dat Belgische en Nederlandse rotzooi elkaar steunt om willens en wetens een nog grotere puinhoop te maken met oogkleppenmentaliteit.
Over wie gaat het dan wel?quote:Op woensdag 22 juni 2005 00:19 schreef misteriks het volgende:
Verleden week is gebleken dat in 2004 niet minder dan 6000 nieuwe Belgen de nationaliteit hebben verkregen zonder ooit in Belgie geweest te zijn... (en dit gaat echt niet over Belgische koppels ih buitenland die een kindje krijgen)
Je bent dus ook Nederlanderquote:Op woensdag 22 juni 2005 01:32 schreef gorgg het volgende:
[..]
En je post daarboven vind ik ook maar één hoop onzin.
Whehehe.quote:Ook nieuwe naam denktank omstreden
ROTTERDAM De ChristenUnie wil niet dat
de naam Marnix van Sint Aldegonde wordt
gebruikt door het LPF-Kamerlid Nawijn.
Dat schrijft het Algemeen Dagblad.
De ChristenUnie geeft onder dezelfde
naam boeken en commentaren uit en wil
niet met het gedachtengoed van Nawijn
in verband worden gebracht.De partij
heeft een jurist ingeschakeld.
Nawijn en de Vlaamse politicus Dewinter
willen de denktank gebruiken voor hun
verdere politieke samenwerking.Twee
dagen geleden wilden ze de naam Willem
van Oranje daarvoor gebruiken,maar daar
stak de Rijksvoorlichtingsdienst op het
laatste moment een stokje voor.
Het is een beetje sneu voor Michiel, maar het lijkt erop dat hij door Dewinter aan de kant is gezet nu de Vlaming volop met Nawijn aan het flirten is. Tsja, een ex-minister zorgt natuurlijk voor meer aanzien dan een Rotterdams raadslid.quote:Op woensdag 22 juni 2005 02:30 schreef sizzler het volgende:
Zal Nawijn nu ook met Michiel Smit samen gaan werken? Die is ook al fan van DeWinter.
Nouquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:00 schreef Tikorev het volgende:
Erg goed dat Dewinter interesse heeft in Nederland en de Vlaams-Nederlandse betrekkingen. Een Vlaams Belang achtige partij kunnen we in Nederland goed gebruiken.![]()
Dat zijn al twee mensen...quote:
Ja, het is een vredelievende intellectueel die steeds voor de dialoog gaat.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:23 schreef misteriks het volgende:
De Winter is wel uit een ander kaliber gesneden; dat is géén straatjochie met lonsdale-vriendjes.
Ik heb wel een nieuwe suggestie: de Joop Glimmerveen-denktank.quote:
Nah, laten we er dan "De Joop Glimmerveen Associatie" van maken, past wel Palazza di Pietro..quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:55 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb wel een nieuwe suggestie: de Joop Glimmerveen-denktank.
Waarom vergelijk je Nawijn en Dewinter met een racist?quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik heb wel een nieuwe suggestie: de Joop Glimmerveen-denktank.
Och, het is misschien overdreven, maar beide politici gelden als hardliners binnen hun eigen al behoorlijk rechtse partij. En vooral Dewinter heeft een nogal bedenkelijk verleden, waarin hij pleite voor een mono-raciale samenleving, of het 70-puntenplan waar onverholen racisme in te vinden was. Zelfs het nuanceren van dat 70-puntenplan was niet eens genoeg om de aanklacht wegens racisme te voorkomen. Dat staat niet ver van Glimmerveen af. Een vergelijking met Willem van Oranje of die voormalige burgemeester van Antwerpen is imho zelfs nog meer vergezocht.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:18 schreef DaveM het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je Nawijn en Dewinter met een racist?
Heb je misschien een linkje waarin ze rassenwetten verdedigen ofzo?
Dewinter die een mono-raciale samenleving propageert is an sich nogal debiel te noemen, gezien zijn banden met een aantal Orthodox Joodse organisaties, JDL als voorbeeld nemende.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Och, het is misschien overdreven, maar beide politici gelden als hardliners binnen hun eigen al behoorlijk rechtse partij. En vooral Dewinter heeft een nogal bedenkelijk verleden, waarin hij pleite voor een mono-raciale samenleving, of het 70-puntenplan waar onverholen racisme in te vinden was. Zelfs het nuanceren van dat 70-puntenplan was niet eens genoeg om de aanklacht wegens racisme te voorkomen. Dat staat niet ver van Glimmerveen af. Een vergelijking met Willem van Oranje of die voormalige burgemeester van Antwerpen is imho zelfs nog meer vergezocht.
Misschien is Dewinter in het verleden wel eens te ver doorgeschoten op bepaalde punten, maar je moet hem niet op z'n verleden beoordelen want dan kun je Duyvendak en Van Baalen ook wel uitsluiten van politiek. Het gaat toch om iemands recente standpunten en partijprogramma?quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Och, het is misschien overdreven, maar beide politici gelden als hardliners binnen hun eigen al behoorlijk rechtse partij. En vooral Dewinter heeft een nogal bedenkelijk verleden, waarin hij pleite voor een mono-raciale samenleving, of het 70-puntenplan waar onverholen racisme in te vinden was.
Vroeger was het al racisme als je onderzoek wilde doen naar het verband tussen allochtonen en criminaliteit. Dus zeker in een politiek-correct land als België vind ik een aanklacht wegens racisme vrij weinig zeggen.quote:Zelfs het nuanceren van dat 70-puntenplan was niet eens genoeg om de aanklacht wegens racisme te voorkomen. Dat staat niet ver van Glimmerveen af.
En wie bepaalt wie z'n stichting wel/niet mag noemen naar iemand uit onze geschiedenis?quote:Een vergelijking met Willem van Oranje of die voormalige burgemeester van Antwerpen is imho zelfs nog meer vergezocht.
En wat is er godverdomme mis met de Thora? Smerige teringracist en nazi?quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:19 schreef Graveland het volgende:
lezen we over 'n paar jaartjes allemaal de Torah
Oeh, leuke reactiequote:Op woensdag 22 juni 2005 17:53 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
En wat is er godverdomme mis met de Thora? Smerige teringrascist en nazi?
En als we het eventjes uit het oogpunt van Dewinter en Nawijn bekijken:quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:53 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
En wat is er godverdomme mis met de Thora? Smerige teringracist en nazi?
Van wie niet?quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:54 schreef Graveland het volgende:
Vloeken mag overigens niet.
Niet als je nog een beetje volwassen over wil komen.quote:
Ik wil hem toch niet uitsluiten van de politiek?quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:45 schreef DaveM het volgende:
[..]
Misschien is Dewinter in het verleden wel eens te ver doorgeschoten op bepaalde punten, maar je moet hem niet op z'n verleden beoordelen want dan kun je Duyvendak en Van Baalen ook wel uitsluiten van politiek. Het gaat toch om iemands recente standpunten en partijprogramma?
Is Joop Glimmerveen ook niet iemand uit onze geschiedenis?quote:[..]
En wie bepaalt wie z'n stichting wel/niet mag noemen naar iemand uit onze geschiedenis?
Ow, wacht es effe, jij probeert je wereldbeeld toe te passen op de rest.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:02 schreef Graveland het volgende:
Niet als je nog een beetje volwassen over wil komen.
Geheel niet, Ik geef m'n mening, en ik ben heus bereid tot discussie, jouw reactie is gigantisch kinderachtig te noemen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:04 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Ow, wacht es effe, jij probeert je wereldbeeld toe te passen op de rest.
Zo goed?
Heel moderne geschiedenisquote:Op woensdag 22 juni 2005 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik wil hem toch niet uitsluiten van de politiek?
[..]
Is Joop Glimmerveen ook niet iemand uit onze geschiedenis?
Graag.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:45 schreef DaveM het volgende:
[..]
Misschien is Dewinter in het verleden wel eens te ver doorgeschoten op bepaalde punten, maar je moet hem niet op z'n verleden beoordelen want dan kun je Duyvendak en Van Baalen ook wel uitsluiten van politiek.
Vergeet Smit dan ook nietquote:
Had ik nooit van jou verwacht.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:07 schreef Posdnous het volgende:
Graag.
Overigens doe ik zelf ook graag afstand van die mensen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:10 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Had ik nooit van jou verwacht.
Nu kan ik moreel ongestoord van Van Baalen en Nawijn afstand doen.
Thank You!
Oh, welk een schok, de Nederlandsche politiek zal in een diep gat sortenquote:Op woensdag 22 juni 2005 18:34 schreef Yosomite het volgende:
Nawijn uit de LPF
net na het nieuws van 18:00
Dat heb je inderdaad niet gezegd.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik wil hem toch niet uitsluiten van de politiek?
Als je dat echt zo'n goed alternatief vindt voor Willem van Oranje en Marnix van St. Aldegonde dan zou ik ze even mailen: hilbrandnawijn@opkomenvooreigenland&volkiszogeknogniet.nlquote:Is Joop Glimmerveen ook niet iemand uit onze geschiedenis?
Links tuig?quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:38 schreef Yosomite het volgende:
Verdeel en heers: het rechtse blok versplintert nog meer.
Dan is rechts geen enkel probleem meer voor de Goeden in de politiek.
Ze zullen verpulverd worden en hun as zal verstrooid worden over zee als voedsel voor de haring.
Welk deel?quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:00 schreef SCH het volgende:
Kwam Nawijn maar op voor dit land. Hij komt slechts op voor een deeltje van het land.
Er is ook een eigen topic voor die splitsing:http://forum.fok.nl/topic/717833quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:34 schreef Yosomite het volgende:
Nawijn uit de LPF
net na het nieuws van 18:00
Ik geniet mateloos van dit soort complimenten.quote:
Maar die begon pas na 19:00 door Tong80. Ik was helaas een half uur eerder met de gegevens. Sorry.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:07 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er is ook een eigen topic voor die splitsing:http://forum.fok.nl/topic/717833
Het kwam best links over.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:10 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ik geniet mateloos van dit soort complimenten.
Dat maakt mijn dag zo goed. Dat realiseer je je gewoon niet.
![]()
![]()
![]()
![]()
En als ik eens in een dip zet (een positieve opmerking maak over het kabinet of zo), dan kom ik weer terug bij jou om weer op het linkse pad gezet te worden.
Jij studeert toch politicologie?quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Waarom wil zo'n verstandig en ervaren politicus als Dewinter samenwerken met zo'n pafferige losbol als nawijn?
[off-topic]quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:12 schreef Graveland het volgende:
[..]
Het kwam best links over.
M'n oude communisten-partijgenoten zouden het zo gezegd kunnen hebben.
Nou ja, ik vrees dat Nawijn zich niks aantrekt van logica en theorieën (voor zo ver die er zouden zijn over dit soort situaties). Maar ik denk dat onze Hilbrand door anderen is uitgekotst en weet dat ie nergens anders meer heen kan en enorm pragmatisch is en daarom nu z'n heil maar bij Dewinter zoekt.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:19 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Jij studeert toch politicologie?
Dan verwacht ik eigenlijk een politieke analyse van jou, en niet de vraag.
Wat heeft Nawijn hiermee te winnen?
Hij verliest toch alleen maar als eenmansfractie?
Hij verliest omdat hij samenwerkt met een Dewinter?
Of heeft hij een tijdje zijn pillen niet geslikt?
I.R. de vloer is van jou. Ik luister.
Yeah, en ik luister naar RAC.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:30 schreef Yosomite het volgende:
[..]
[off-topic]
Jij bent nog te rechts voor mij. Een goede communist is een Kommunist
Een partij is een Eenheidsbeweging
Het land: Nederland
De gezonde theorie is marxistisch-leninistisch.
Je behoort eerder tot de verticalen dan tot de horizontalen. Dat zie je aan de C.![]()
![]()
[/off-topic]
In Engeland gewoond hebbende, weet ik dat het de Engelse ANWB is.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:36 schreef Graveland het volgende:
[..]
Yeah, en ik luister naar RAC.
Zoek maar 's op wat dat inhoudt.
Rock Against Communism.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:48 schreef Yosomite het volgende:
[..]
In Engeland gewoond hebbende, weet ik dat het de Engelse ANWB is.
Of anders; Radio Amateurs of Canada.
maw: ik heb geen idee.
De vraag is natuurlijk of die gematigde koers wel zo hartelijk wordt omarmt, of dat het meer de schijn ophouden is om de staatssubsidies te behouden en/of meer kiezers te trekken.quote:Is het Vlaams Belang extreemrechts?
Gepubliceerd op woensdag 22 juni 2005
Het Tweede-Kamerlid Hilbrand Nawijn is niet welkom om zaterdag in Appingedam het startschot te geven voor de lokale Stadsloop. Na het besluit van Nawijn om samen met de Belgische politicus Filip Dewinter een denktank op te richten vindt de organisatie het niet langer gepast het Kamerlid uit te nodigen.
De Rijksvoorlichtingsdienst heeft het diezelfde denktank eerder al verboden de naam van Willem van Oranje te gebruiken en in tal van reacties op de denktank wordt Filip Dewinter een fascist genoemd en zijn partij Vlaams Belang extreemrechts. Maar is het Vlaams Belang eigenlijk wel zo'n enge partij zoals in Nederland veelal wordt beweerd?
Cordon sanitaire
Terwijl Dewinter in België nog steeds verstrikt zit in het politiekcorrecte web van het cordon sanitaire, een boycot van de gevestigde orde tegen het Vlaams Belang, en de media hem negeren, lijkt de interesse in Nederland voor de partijleider toe te nemen, getuige interviews in Business Class en Metro.
Denktank
In de onkangs opgerichte denktank, die voorlopig nog de naam 'Marnix van St-Aldegonde' draagt, willen de beide politici het belang van het Nederlandstalige cultuurgoed benadrukken. Dit soort nationalistische doelstellingen roept bij sommigen al snel extreemrechtse associaties op, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.
De nauwere samenwerking is onder andere ook bedoeld om de problematiek inzake vreemdelingenbeleid en integratie in Nederland en België verder te onderzoeken. Tevens komen zaken als de culturele eigenheid en de nationale identiteit aan bod.
“Als we een Europa willen waar minderheden hun eigen cultuur kunnen behouden, dan hebben we sterke banden van Vlaanderen met Nederland nodig”, aldus Nawijn en Dewinter. “Tussen 1815 en 1830 waren Vlaanderen en Nederland tenslotte één."
Partijprogramma
Toen het Vlaams Belang nog Vlaams Blok heette, had de partij beduidend rechtsere standpunten. Daarnaast schuwde het Blok de krachtige taal niet, getuige een videofragment waarin Dewinter aangeeft waar het Vlaams Blok voor staat: 'Eigen volk eerst', 'een Vlaams Vlaanderen' en 'een blank Europa'
En ach, er zijn (voormalig) leden van de partij die er inderdaad een dubieus verleden op na houden. Maar in vergelijking met die aanvankelijke grondbeginselen van het Vlaams Blok, zijn in het huidige partijprogramma van het Vlaams Belang geen extreem racistische of fascistische elementen te ontdekken. En op de kieslijsten heeft het Vlaams Belang zelfs moslims staan.
Aanpassen aan onze cultuur
Enkele passages uit het partijprogramma die zouden kunnen afschrikken, zijn: "In Vlaanderen moet aan vreemdelingen duidelijk gemaakt worden dat zij in de eerste plaats onze wetten moeten respecteren en vervolgens dat zij zich moeten aanpassen aan onze cultuur, onze normen en waarden, onze leefgewoonten en aan belangrijke traditionele principes van de beschaving, die zich op het Europees grondgebied heeft ontwikkeld, zoals ondermeer de scheiding van kerk en staat, de democratie, de vrije meningsuiting en de gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Voor vreemdelingen die dit afwijzen, negeren of bestrijden, moet een terugkeerpolitiek worden ontwikkeld. Illegale en criminele vreemdelingen moeten daadwerkelijk worden gerepatrieerd. Stemrecht is vanzelfsprekend voorbehouden aan staatsburgers."
Of: "het Vlaams Belang is van oordeel dat islamitische hoofddoekjes in een aantal situaties zonder meer moeten
kunnen worden verboden, daar zij een ideologisch aspect veruitwendigen van de islam, namelijk het ongelijkwaardige sociaal verkeer tussen mannen en vrouwen."
Niet schokkend
Schokkend kan dit niet worden genoemd, in Nederland zijn de meeste deze punten al gemeengoed en ons land kan geen extreemrechts land worden genoemd. De partij neemt het Nederlandse vreemdelingenbeleid zelfs als voorbeeld voor Vlaanderen. Verder druist de tekst nergens in tegen de Belgische en Europese wetten of tegen conventies als die van Geneve.
Daarnaast is het Vlaams Belang geen one issuepartij en heeft zij naast het vreemdelingenbeleid nog tal van andere speerpunten zoals de onafhankelijkheid van Vlaanderen (maar wel als lid van de EU), een directere vorm van democratie in het land en bestrijding van bureaucratie en criminaliteit.
24 procent
Bij de laatste verkiezingen in Vlaanderen heeft bijna een kwart van alle kiezers op het, toen nog, Vlaams Blok gestemd, in Antwerpen zelfs vijfendertig procent. Allemaal racisten? De partij wordt in België naar eigen zeggen nog immer genegeerd door media en politiek.
Mark van Wonderen
Bron: Planet
met een verachtelijk ongeloofwaardig opportunist als Nawijn aan t roer en een demagoog die alleen op lokale bijeenkomsten zijn ' ware' partijprogramma onthuld ? sja zeker wel. Ik verkies dan liever Wilders voor mijn geld als ik perse rechts zou moeten stemmen. Dat Vlaams onbelang doet me trouwens denken aan zijn arabische tegenpool dat ruim 2jr geleden een stormachtige opkomst maakte idem vanuit t zuiden maar net zo snel weer geluwd was (gelukkig), AEL iemand ?. Frappante overeenkomsten trouwens, DeWinter streeft naar een vereninigd Vlaanden, Abu JahJah wilde een verenigd Osmaans rijkquote:Op woensdag 22 juni 2005 21:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of die gematigde koers wel zo hartelijk wordt omarmt, of dat het meer de schijn ophouden is om de staatssubsidies te behouden en/of meer kiezers te trekken.
quote:Bureau ChristenUnie sommeert Nawijn om naam denktank
ANP
DEN HAAG - Het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie (CU) wil via de rechter voorkomen dat de denktank van het Tweede-Kamerlid Nawijn en de Vlaamse politicus Dewinter naar Marnix van St. Aldegonde wordt vernoemd. Het instituut heeft Nawijn gesommeerd een andere naam te kiezen.
Het wetenschappelijk bureau van de partij, de Groen van Prinsterer Stichting, gebruikt de naam van Marnix van St. Aldegonde. Het geeft boeken en commentaren uit onder de naam Marnix van St. Aldegonde-stichting. CU-leider Rouvoet beklemtoont dat het wetenschappelijk bureau en niet de partij de zaak aanspant.
Bron: Volkskrant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |