abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28066143
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:08 schreef hmmmmmmmmm het volgende:

[..]

Hoe heb je dat zo even berekend als ik vragen mag?
vraag ik mij ook af want dan gaan we nogal terug. de btw is al 19% laat staan dat de inkomsten belasting daar tegenaan gaat zitten.

verder noemde iemand de gemeentelijke belastingen omdat die een vast bedrag heffen dat laat juist zien dat de armen er op achteruiitgaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 19 juni 2005 @ 17:32:09 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28066454
quote:
Op zondag 19 juni 2005 16:44 schreef TimT het volgende:

De vlaktax heeft ook nog een ander probleem. De zwakkere in de samenleving. Op dit moment zijn er voor mensen met een laag inkomen aftrekposten mogelijk. Zorgtoeslag, huursubsidie, kindertoeslag etc. Als je één tax krijgt moet die ook rekening houden met de zwakkere. Dus dan val je waarschijnlijk na enkele jaren toch weer terug in het oude stelsel.
Die zwakken in de samenleving betalen verhoudingsgewijs veel belasting en hebben een laag vrij besteedbaar inkomen. Doordat ze een groot gedeelte van hun vrij besteedbaar inkomen consumeren betalen ze verhoudingsgewijs veel BTW
Ze betalen gemeentelijke lasten die niet op inkomen gebaseerd zijn maar per hoofd
Kinderbijslag is geen argument, die is niet inkomensafhankelijk

Juist zaken als kinderbijslag en de hypotheekrente aftrek, de subsidies en aftrekposten zijn vooral van profijt voor hogere inkomens, veel meer als huursubsidie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juni 2005 @ 17:34:41 #53
45206 Pietverdriet
pi_28066507
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..
verder noemde iemand de gemeentelijke belastingen omdat die een vast bedrag heffen dat laat juist zien dat de armen er op achteruiitgaan
Bij een vast bedrag, dat is niet een procentueele flat tax, maar juist zeer nadelig voor lage en gunstig voor hoge inkomens. Een vast bedrag aan belasting is een nog stommere belasting als het huidige stelsel van inkomsten belasting.
pi_28066642
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij een vast bedrag, dat is niet een procentueele flat tax, maar juist zeer nadelig voor lage en gunstig voor hoge inkomens. Een vast bedrag aan belasting is een nog stommere belasting als het huidige stelsel van inkomsten belasting.
dat zeg ik
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_28066882
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

vraag ik mij ook af want dan gaan we nogal terug. de btw is al 19% laat staan dat de inkomsten belasting daar tegenaan gaat zitten.

Jullie kunnen ook zelf op onderzoek uitgaan? Peter Heemeijer van de UvA heeft er interessant studie over geschreven, net als de wetenschappelijke bureaus van de VVD en het CDA. Ook het ESB heeft er laatst nog een artikel aan gewijd.

Omdat je ook te maken het met zaken als deadweight loss etc is het niet eenvoudig om zo een snelle berekening te maken. Overigens schrappen alle onderzoekers geen "taken" van de overheid.

Trouwens, "armen" krijgen in veel gevallen korting op gemeentelijke belastingen of ze hoeven deze in het geheel niet te betalen.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_28067014
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:

Juist niet. De uitgaven worden zo beperkt want hogere inkomens impliceert niet automatisch meer geld voor de gemeente. Natuurlijk is dit theorie, aangezien de bedragen gewoon nominaal met een procentje of 7% stijgen ieder jaar.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
  zondag 19 juni 2005 @ 18:15:51 #57
45206 Pietverdriet
pi_28067204
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:54 schreef TheGreatDictator het volgende:
Trouwens, "armen" krijgen in veel gevallen korting op gemeentelijke belastingen of ze hoeven deze in het geheel niet te betalen.
Vergeet het maar, mischien als je een bijstandsmoeder met 2 gehandicapte kinderen bent, maar anders echt niet.
  zondag 19 juni 2005 @ 18:16:49 #58
45206 Pietverdriet
pi_28067224
quote:
Op zondag 19 juni 2005 18:01 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Juist niet. De uitgaven worden zo beperkt want hogere inkomens impliceert niet automatisch meer geld voor de gemeente. Natuurlijk is dit theorie, aangezien de bedragen gewoon nominaal met een procentje of 7% stijgen ieder jaar.
DUs het werk dubbel averechts
  zondag 19 juni 2005 @ 18:41:43 #59
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28067648
quote:
Op zondag 19 juni 2005 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt mij een prima manier om in europa de economie zeer concurerend te maken,
Afschaffing van alle subsidies, aftrekposten, toeschoten en begunstigingen
Vlaktax op max 20%
Afschaffen van alle handelsbeperkingen
Afschaffen van ontwikkelingshulp
Drastisch inkrimpen van overheden
Drastisch reduceren van regelgeving
Drastisch vereenvoudigen van belastingwetgeving
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_28067680
quote:
Op zondag 19 juni 2005 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vergeet het maar, mischien als je een bijstandsmoeder met 2 gehandicapte kinderen bent, maar anders echt niet.
Ja, en weet je hoeveel bijstandstrekkers hier in A'dam zijn?
  zondag 19 juni 2005 @ 18:51:33 #61
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_28067820
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die zwakken in de samenleving betalen verhoudingsgewijs veel belasting en hebben een laag vrij besteedbaar inkomen. Doordat ze een groot gedeelte van hun vrij besteedbaar inkomen consumeren betalen ze verhoudingsgewijs veel BTW
Ze betalen gemeentelijke lasten die niet op inkomen gebaseerd zijn maar per hoofd
Kinderbijslag is geen argument, die is niet inkomensafhankelijk

Juist zaken als kinderbijslag en de hypotheekrente aftrek, de subsidies en aftrekposten zijn vooral van profijt voor hogere inkomens, veel meer als huursubsidie
De kinderbijslag krijg je maakt niet uit wat je verdiend. Kindertoeslag of kinderkorting kan je via de belasting aanvragen. Ik kon de pagina even niet zo snel vinden, maar dat is een bijdragen per maand om je kinderen te onderhouden. Een paar belastingschijven hebben daar recht op.

[ Bericht 16% gewijzigd door TimT op 19-06-2005 18:59:15 (Aanpassing) ]
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
pi_28067904
quote:
Op zondag 19 juni 2005 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

DUs het werk dubbel averechts
Nee hoor. Dit is veel zichtbaarder dan wat in Den Haag gebeurt, vandaar ook ieder jaar weer die commotie. Dat mensen zich vrijwillig ieder jaar weer die centen laten afpakken is hun probleem.

De vraag is dus wanneer de bevolking zich gaat verzetten tegen de moderne Alva.
  zondag 19 juni 2005 @ 19:34:06 #63
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28068676
quote:
Op zondag 19 juni 2005 18:51 schreef TimT het volgende:

[..]

De kinderbijslag krijg je maakt niet uit wat je verdiend. Kindertoeslag of kinderkorting kan je via de belasting aanvragen. Ik kon de pagina even niet zo snel vinden, maar dat is een bijdragen per maand om je kinderen te onderhouden. Een paar belastingschijven hebben daar recht op.
waar denk je dat de kinderbijslag van betaald wordt
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 19 juni 2005 @ 19:40:05 #64
61927 DaveM
uitgefokt
pi_28068826
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 18:02 schreef McCarthy het volgende:
Ik zelf vind het dus geniaal en ben dan ook een groot voorstander v d Flattax. Maakt een einde aan de gevende en nemende overheid die alleen maar welvaart verspilt.
uit een van bovenstaande artikelen:
quote:
Bovendien is een vlak belastingtarief makkelijker te verzamelen en te controleren.
Ik vraag me af waar dit soort beweringen op gestoeld zijn, klinkt toch een beetje als propaganda.

Overheidsverspilling en flattax staan namelijk los van elkaar.
Je kunt in principe alle subsidies en aftrekposten schrappen en toch vasthouden aan een progressieve manier van belastingheffen.

Ook van dit argument:
quote:
In Estland droeg een vlak belastingtarief bij tot kapitaalformatie, leidde tot hogere productiviteitsniveaus, hogere lonen, en banenschepping.
zou ik graag een onderbouwing zien. Dat een instituut als het IMF hier vraagtekens bij plaatst kun je niet zomaar afdoen als conservatisme.

Verder is de vlaktax gebaseerd op een veronderstelling die ik niet deel, namelijk dat bestaande inkomensverhoudingen zouden kloppen en dat het daarom ook gerechtvaardigd zou zijn om bij iedereen een gelijk percentage aan IB te heffen en vervolgens een taboe te plaatsen op extra heffingen of kortingen voor bepaalde beroepsgroepen.

Daarmee maakt de overheid zich vleugellam, iets waar de bedrijfsbobo's natuurlijk alleen maar om lachen.

Dat is een van mijn bedenkingen (ik heb er nog een maar die komt later wel) tegen de vlaktax.
  zondag 19 juni 2005 @ 19:46:12 #65
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28069009
quote:
Op zondag 19 juni 2005 19:40 schreef DaveM het volgende:

[..]

uit een van bovenstaande artikelen:
[..]

Ik vraag me af waar dit soort beweringen op gestoeld zijn, klinkt toch een beetje als propaganda.
lijkt me duidelijk, je hoeft niet meer te controleren of ieders aftrekpostje wel klopt en het formulier correct is ingevuld.
Om nog maar te zwijgen over al die ambtenaren die het scheelt om alle vragende belastingbetalers aan de telefoon te woord te staan. Ik dacht dat in april op het hoogtepunt zo'n 70.000 mensen per dag belde
quote:
zou ik graag een onderbouwing zien. Dat een instituut als het IMF hier vraagtekens bij plaatst kun je niet zomaar afdoen als conservatisme.
ach, wie financieert het IMF, landen waar nog geen flattax is, die vinden het dus niet geweldig zo'n "revolutionair" tax systeem
quote:
Verder is de vlaktax gebaseerd op een veronderstelling die ik niet deel, namelijk dat bestaande inkomensverhoudingen zouden kloppen en dat het daarom ook gerechtvaardigd zou zijn om bij iedereen een gelijk percentage aan IB te heffen en vervolgens een taboe te plaatsen op extra heffingen of kortingen voor bepaalde beroepsgroepen en daarmee maakt de overheid zich vleugellam, iets waar de bedrijfsbobo's natuurlijk alleen maar om lachen.

Dat is een van mijn bedenkingen (ik heb er nog een maar die komt later wel) tegen de vlaktax.
b-bobos lijkt mij een enorm cliche. Je moet niet teveel in stereotypes denken, misschien zijn er mensen die onterecht veel verdienen (graaien in de bedrijfskas) maar moeten wij daar dan allemaal de dupe van worden?
  zondag 19 juni 2005 @ 20:27:28 #66
61927 DaveM
uitgefokt
pi_28070370
quote:
Op zondag 19 juni 2005 19:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lijkt me duidelijk, je hoeft niet meer te controleren of ieders aftrekpostje wel klopt en het formulier correct is ingevuld.
Om nog maar te zwijgen over al die ambtenaren die het scheelt om alle vragende belastingbetalers aan de telefoon te woord te staan. Ik dacht dat in april op het hoogtepunt zo'n 70.000 mensen per dag belde
Je gaat niet in op m'n punt. Je kunt toch morgen alle aftrekposten en subsidies schrappen zodat je inderdaad van dat omslachtige systeem af bent, terwijl je wel de verschillende belastingschijven in stand houdt omdat dat idee geen extra bureaucratie met zich meebrengt?

Ik sta open voor een vlaktax-pleidooi, maar gebruik dan geen argumenten die er niks mee te maken hebben.
quote:
ach, wie financieert het IMF, landen waar nog geen flattax is, die vinden het dus niet geweldig zo'n "revolutionair" tax systeem
ik moet toegeven dat ik niet weet wat de invloed van Westerse regeringen is op deze club bankdirecteuren, maar ik vind het toch wel vreemd dat ze niet warmlopen voor de ideeën van Friedman in de prakijk gebracht.
quote:
b-bobos lijkt mij een enorm cliche. Je moet niet teveel in stereotypes denken, misschien zijn er mensen die onterecht veel verdienen (graaien in de bedrijfskas) maar moeten wij daar dan allemaal de dupe van worden?
Iedereen is inderdaad de dupe van het dure en omslachtige systeem van subsidies/aftrekposten ja.
Van het progressieve systeem op zich zijn alleen de rijken "de dupe", maar dat is imo te rechtvaardigen omdat rijkdom in principe ook progressief werkt.
  zondag 19 juni 2005 @ 20:56:11 #67
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_28071282
quote:
Op zondag 19 juni 2005 19:34 schreef McCarthy het volgende:

[..]

waar denk je dat de kinderbijslag van betaald wordt
Dat weet ik Mc. Maar er is een verschil tussen kinderkorting en kinderbijslag. Dat wilde ik benadrukken.
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
  zondag 19 juni 2005 @ 21:15:01 #68
45206 Pietverdriet
pi_28071877
* Pietverdriet geeft TimT een sigaar uit eigen doos, en ziet hoe hij kraait van de pret, een sigaar, een sigaar, ik heb een sigaar gekregen roepend...
  zondag 19 juni 2005 @ 21:20:53 #69
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28072087
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:27 schreef DaveM het volgende:

[..]

Je gaat niet in op m'n punt. Je kunt toch morgen alle aftrekposten en subsidies schrappen zodat je inderdaad van dat omslachtige systeem af bent, terwijl je wel de verschillende belastingschijven in stand houdt omdat dat idee geen extra bureaucratie met zich meebrengt?
op die fiets
dat is mogelijk ja, maar waarom zou de overheid mensen zwaar belasten? Zeker nu er geen reden meer voor is aangezien de overheid geen/weinig subsidies meer uitkeert en dus ook niet veel geld meer nodig heeft.
  zondag 19 juni 2005 @ 21:31:44 #70
99433 Tup
Tupperwaar
pi_28072475
Vlaktaks is het laatste modespeeltje van gefortuijneerde en redelijk opgeleide lieden die leven in een wereld waarin een kleine overheid en een vrije markt zegeningen voor eenieder brengt. Aangezien je met geld geld maakt, is een progressief systeem best te verdedigen (behalve als je halsstarrig en dogmatisch komt aanzetten met het libertarische eigendomsprincipe). Argumenten die wijzen op het rondpompen van geld snijden wel enige hout, maar daar hoeft geen vlaktaks voor geregeld worden. Beter is het afschaffen van vrijwel alle aftrekposten (ook hyporente) en alle schijven omlaag laten gaan.

Bij het succes van O-Europa kun je vraagtekens zetten. Dat doet menigeen ook als ze met de auto naar het oosten trekken en concluderen dat wegen óf onberijdbaar zijn, óf dat deze zijn aangelegd mbv. EU-subsidie. Kortom, om algemene voorzieningen te hebben, heb je inkomsten nodig. Logisch dat libertariers niet allemaal wel OK vinden: zij willen geen algemene belastingen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Tup op 19-06-2005 21:37:46 ]
Wasserwunderland
  zondag 19 juni 2005 @ 21:35:10 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28072608
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:31 schreef Tup het volgende:
Vlaktaks is het laatste modespeeltje van gefortuijneerde en redelijk opgeleide lieden die leven in een wereld waarin een kleine overheid en een vrije markt zegeningen voor eenieder brengt. Aangezien je met geld geld maakt, is een progressief systeem best te verdedigen (behalve als je halsstarrig en dogmatisch komt aanzetten met het libertarische eigendomsprincipe). Argumenten die wijzen op het rondpompen van geld snijden wel enige hout, maar daar hoeft geen vlaktaks voor geregeld worden. Beter is het afschaffen van vrijwel alle aftrekposten (ook hyporente) en alle schijven omlaag laten gaan.
je doet jezelf weer eens ingewikkelder voor dan je bent
Als je nou gewoon alleen dat laatste had gezegd dan was het voor ons ook duidelijk
  zondag 19 juni 2005 @ 21:40:40 #72
99433 Tup
Tupperwaar
pi_28072837
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:35 schreef McCarthy het volgende:
je doet jezelf weer eens ingewikkelder voor dan je bent
Als je nou gewoon alleen dat laatste had gezegd dan was het voor ons ook duidelijk
Ik kan het niet helpen: ik moet altijd even door de gebakken lucht die libertarisme heet, heen prikken.
Wasserwunderland
pi_28073145
In deze discussie wordt volgens mij te vaak naar het Oosten gewezen. Maar de onderzoekers geven zelf aan dat Ierland ook een erg goed voorbeeld was. Het is een beetje koffiedikkijken, maar als Nederland het Ierse voorbeeld in de jaren 90 had gevolgd, dan hadden wij nu geen staatsschuld meer, geen 1 miljoen WAO'ers en geen half miljoen werkelozen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 19 juni 2005 @ 21:55:14 #74
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_28073437
Ik zie er wel wat in, vooral in de afschaffing van al die volstrekt belachelijke aftrekposten en in een beperking van de omvang en macht van de overheid. Maar als dat betekent dat Nederland z'n sociale gezicht compleet verliest, dan hoeft het van mij niet.

Ik pleit dan ook voor een middenweg: streven naar zo min mogelijk 'aftrekposten' en andere bureaucratische bullshit, maar het genivelleerde belastingstelsel in stand houden. Er wonen al genoeg (criminele) paupers en zwervers in Nederland, met zo'n 'flattax' wordt dat alleen maar erger.

Of je moet ervoor pleiten om de hele publieke sociale zekerheid af te schaffen, maar dan verhuis ik liever .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 19 juni 2005 @ 22:45:48 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28075285
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:55 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zie er wel wat in, vooral in de afschaffing van al die volstrekt belachelijke aftrekposten en in een beperking van de omvang en macht van de overheid. Maar als dat betekent dat Nederland z'n sociale gezicht compleet verliest, dan hoeft het van mij niet.
wat is er sociaal aan om in de WAO te zitten terwijl je wel kan werken (mijn buurman bv)? Wat is er sociaal aan om voor iemand anders zijn pensioen te betalen terwijl het twijfelachtig is of er nog wel genoeg werkenden zijn om jouw pensioen te betalen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')