Volgens mij begin ik Bokéh en Scherptediepte door elkaar te halen.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 18:07 schreef MaRySe het volgende:
Die eerste is heel mooi
Vooral door dat scherpte-diepte
quote:De scherptediepte (DOF: Depth Of Field) is het gebied in een foto dat scherp oogt. Bij een grote scherptediepte is een foto vanaf de voorgrond tot de horizon scherp. De scherptediepte strekt zich uit van /13 voor het scherpstelpunt tot 2/3 erachter. Drie factoren bepalen de scherptediepte:
Diafragma
Bij een kleinere diafragma-opening wordt minder licht toegelaten tot de CCD, maar neemt het gebied waarover de foto scherp is, toe. Hoe kleiner het diafragma (f 16 of f 22) des te groter de scherptediepte.
Brandpuntsafstand lens
Bij een bepaald diafragma zal, bij een korte brandpuntsafstand van de lens (f<35mm, groothoeklens) de scherptediepte groter zijn dan bij een lens met een lange brandpunt (f>85mm, telelens). Een 28mm lens bij f 8 heeft dus een veel groter scherptegebied dan een 300mm lens bij hetzelfde diafragma.
Voorwerpsafstand
Hoe kleiner de afstand van de camera tot het voorwerp, zoals bij macro-fotografie, des te kleiner de scherptediepte.
#1; ja deze is scherpquote:Op vrijdag 1 juli 2005 14:31 schreef Elefes het volgende:
[..]
#1: Mooie foto, ik kan niet helemaal goed zien of hij scherp is (bij zijn kop) maar ik geloof het wel.
#2: Ook wel een leuk plaatje, mooie uitdrukking op het koppie. Het licht is alleen een beetje raar, blauwig lijkt het. Misschien nog wat bijwerken in photoshop oid. Ook zijn er een paar stukjes van het wit overbelicht, maar dit is moeilijk te corrigeren omdat de rest al redelijk donker is.
#3: Op zich een superfoto (ik ben een paarden-fan) maar erg jammer van alle storende dingen in het beeld (het hek, de huizen, de stok). De houding van de paarden is super, maar dit zou pas echt een mooie foto zijn als hij bijvoorbeeld in een open weiland was genomen. Ook zijn de kleuren een beetje dof; het is mooier om in zonlicht te fotograferen, ook al kan dat niet altijd (dan zie je ook mooi de glans van de paarden), en misschien kun je het contrast nog iets omhoog gooien in photoshop.
#4: Mooie fotoGeen storende achtergrond, past goed bij het onderwerp. Toch zou ik de vlinder nog iets duidelijker in beeld zetten door de foto nog iets meer te croppen. Als je de achtergrond er duidelijk bij wilt houden, kun je misschien proberen de vlinder niet midden in het beeld te zetten, dan wordt de foto iets minder statisch en interessanter om naar te kijken. Het is zelden mooi het onderwerp midden op de foto te hebben staan (close-ups uitgezonderd)
#5: Leuk idee, maar de uitvoering vind ik wat minder. De pony kijkt niet echt blij, en je ziet nauwelijks het hoofd van het meisje. Verder staat er nog een man achter de pony die niet op de foto had gehoeven. Wel mooi in avondlicht gefotografeerd
#6: Als de kat in een groene tuin oid had gezeten was het een mooie foto geweest. Nu vind ik 'm minder; de achtergrond stoort te veel. De kat op zich staat er wel mooi op.
#7: Meer een "snapshot" dan een echte foto, grote neus en dat is het eigenlijk.
#8 Deze vind ik wat mooier dan #7, jammer van de belichting, de foto is een beetje donker.
Ga zo doorHet zijn best leuke foto's allemaal
#8 Donker is misschien niet het juiste woordquote:Op vrijdag 1 juli 2005 19:11 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
#1; ja deze is scherp
#2; blauwig?? bij de grote versie zie ik dat niet
#3; heb je helemaal gelijk in. ik heb er een hele reeks van, maar dit is de enige die echt is gelukt qua pose van de paarden. kan dat niet weggevaagd worden met photoshop?
#4; ah, das een goeie tip! dus eigenlijk de vlinder een beetje naar de zijkant van de foto verschuiven?
#5; dit was meer een probeerseltje en erg onverwacht voor de persoon/paard. die man had ik niet eens opgemerktgoed dat je het zegt. maar de pony is heel blij hoor
ik vond 'm alleen iets te donker zoals je al zei
#6; mee eens, maar die omgeving was helaas niet beschikbaar
#7; ik probeerde een close up te maken van de kop. kun je me tips geven hoe ik dat dan het beste kan doen? dat vind ik nl de mooiste soort foto's
#8; vind je deze foto donker? ik vond het wel meevallen. is overigens in de buitenlucht gemaakt. had ik er anders een bouwlamp op moeten zetten?
bedankt voor tips, ik kan er zeker wat mee
#1: De kleuren vind ik inderdaad ook erg mooiquote:Op vrijdag 1 juli 2005 18:03 schreef mwvdlee het volgende:
Mijn laatste paar foto's van afgelopen weekend, hoop dat ik dit weekend ook weer wat tijd heb, voor m'n gevoel gaat t gemiddeld toch steeds beter.
#1: Ben ik zelf wel blij mee, de kleuren zijn niet eens aangepast.
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0917.JPG]afbeelding][/url]
#2: Paardenoog; vind de trieste blik wel mooi.
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0919.JPG]afbeelding][/url]
#3: Persoonlijk vind ik deze foto mijn beste tot nog toe. Kijk s.v.p. fullscreen voor het beste effect
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0930.JPG]afbeelding][/url]
#4: Zelfde paard; beetje aandachtsgeil beest was 't
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0937.JPG]afbeelding][/url]
#5: Lekker monochroom
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0941.JPG]afbeelding][/url]
#6: Bloemmetje richting de zon
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0947.JPG]afbeelding][/url]
#7: Kerk met een gekleurde "omlijsting" voor de verandering.
[[url=http://www.vanderlee.com/photo/show.php?size=400x400&album_name=%2FMartijn%2F20050625%2F&obj_name=IMG_0951.JPG]afbeelding][/url]
Stuur maar lekker veel reacties, want vanavond zit ik nog wel ff op werk!
Niets mis met mijn tekstlogo. Wil alleen maar even de ©.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:07 schreef American_Nightmare het volgende:
Mooie zonsondergang hoor. Wel een oerlelijk logo.
Oh.. Wat ik bedoelde is het verschil in scherptequote:Op vrijdag 1 juli 2005 18:57 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Volgens mij begin ik Bokéh en Scherptediepte door elkaar te halen.Kwordgek
![]()
[..]
Dan lag het dus niet aan mij..quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:24 schreef MaRySe het volgende:
[..]
Oh.. Wat ik bedoelde is het verschil in scherpte
1. Jammer dat die zon ietwat doordringt, maar toch levert de onderbelichting van de overige onderdelen een redelijk gewenst effect op.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:37 schreef Melluh het volgende:
Ik heb flink wat foto's gemaakt in Australie, waar ik van augustus 2004 tot mei 2005 was.
Deze ziet er gewoon zo gelikt uit, het silhouet, de ondergaande zon, wat stof in de lucht.
[afbeelding]
Kostte nog flink wat moeite om m'n camera stabiel te krijgen voor dit nachtshot (ik had geen tripod)
[afbeelding]
De kleuren zijn in deze foto zo mooi, ik stond op een heuvel bij de in een half uur uur ondergaande zon. Ik denk dat het ook meeholp dat het voor het eerst sinds maanden had geregend daar. Mooi voor de omgeving maar de wegen waren soms compleet overstroomd.
[afbeelding]
Een zonsondergang die iedereen compleet verrastte, was zo intens, alles was oranje.
[afbeelding]
VET mooi man! Ik denk dat ik die derde het mooiste vind maar ze zijn allemaal vet gaaf!quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:37 schreef Melluh het volgende:
Ik heb flink wat foto's gemaakt in Australie, waar ik van augustus 2004 tot mei 2005 was.
Deze ziet er gewoon zo gelikt uit, het silhouet, de ondergaande zon, wat stof in de lucht.
[afbeelding]
Kostte nog flink wat moeite om m'n camera stabiel te krijgen voor dit nachtshot (ik had geen tripod)
[afbeelding]
De kleuren zijn in deze foto zo mooi, ik stond op een heuvel bij de in een half uur uur ondergaande zon. Ik denk dat het ook meeholp dat het voor het eerst sinds maanden had geregend daar. Mooi voor de omgeving maar de wegen waren soms compleet overstroomd.
[afbeelding]
Een zonsondergang die iedereen compleet verrastte, was zo intens, alles was oranje.
[afbeelding]
Nou melluh. God wat moet ik zeggen. Ik ben een enorme dylan fan (ik las je signature) maar als je zo weinig van katten houdt dan wordt het nooit wat tussen ons!quote:Op zondag 3 juli 2005 01:22 schreef Melluh het volgende:
Voor mij ook nummertje 1, de vitrage achter de kak is nogal irritant. Het rode kussen is wel fraai
Hmmm, helpt niet echt dat ik niet van katten hou. Sorry.
#1: Op zich leuk bedacht, maar toch stoor ik me juist aan het takje op de voorgrondquote:Op zaterdag 2 juli 2005 22:07 schreef Lord Dreamer het volgende:
Een rijtje experimentele fotos
Een scherpe druppel , achter een takje.
[afbeelding]
ontluikende bloemknop
[afbeelding]
Een vlinder hangend eigenlijk te hoog om goed te fotograferen.
[afbeelding]
Een vrucht, op de achtergrond hangt de rijpere variant.
[afbeelding]
Dit is een grijpspriet van een klimplant, gewoon de loshangende krul vond ik wat hebben.
[afbeelding]
Wat vinden jullie er van, vooral wat kan er beter. Wederom gemaakt met de Canon A80
De eerste !quote:Op zondag 3 juli 2005 00:29 schreef supah het volgende:
[..]
VET mooi man! Ik denk dat ik die derde het mooiste vind maar ze zijn allemaal vet gaaf!
Wat vind men de mooiste van deze drie?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vind de kleuren saai en de compositie. Ook is steeds het onderwerp in het midden, ook beetje.. saaiquote:Op zondag 3 juli 2005 23:39 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn vader heeft een paar dagen geleden een nieuwe camera gekocht (heb even geen idee hoe die heet, model van Lumix met een Leicalens). En ik, als absolute n00b in de fotografie heb er even wat foto's mee zitten maken en zoals een echte n00b betaamt zijn het tuinfoto's geworden![]()
Hier volgen de beste (volgens mij) uit de serie:
1) Het overblijfsel van een bloem in een Clematis
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/6215/031023495pi.th.jpg]afbeelding][/URL]
2) Net gesnoeide weet-ik-het-wat-voor-struik met een prachtige strontvlieg er op![]()
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/2664/031024471tz.th.jpg]afbeelding][/URL]
3) Een druppel op het blad van een plant. Geen idee wat voor één.
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/2638/031026104oo.th.jpg]afbeelding][/URL]
4) Een takje met een veertje eraan geplakt. Op zich dacht ik dat dit niet echt een leuke foto zou worden, maar ik vind 'm wel iets hebben.
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/7783/031027490xf.th.jpg]afbeelding][/URL]
5) Jammer van de achtergrond en de onscherpte, maar de hoek was erg moeilijk om te fotograferen.
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/6091/spin2yk.th.jpg]afbeelding][/URL]
6) Laatste van vandaag, niet van buiten, maar mijn moeder was in de keuken pizza aan het maken en dit vond ik wel een speciale foto![]()
[[url=http://img18.imageshack.us/img18/4923/031033395uo.th.jpg]afbeelding][/URL]
Vertel maar wat jullie er van vinden, maar wees niet te meedogenloos. Ik ben maar een n00b en ben me daar ook erg van bewust![]()
AMD!! je wordt een beetje irritantquote:Op zondag 3 juli 2005 22:35 schreef AMD64 het volgende:
Kan ik nog reacties van mijn laatste 3?
Sorry hoor :$quote:Op maandag 4 juli 2005 00:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
AMD!! je wordt een beetje irritant
Je kunt niet verwachten dat men op elke foto hier geplaatst reageert. De drie waar jij nu naar refereert, zijn gewoon geen goede foto's. Snapshots van de tuin zou ik het willen noemen.
Blijf doorgaan met fotograferen, maar plemp niet elke foto in dit topic.
Ik heb er ook twee geplaatst....geen reactie.....dat zegt mij al genoeg, en nee! ik voel me niet in mijn klompen gescheten, ik twijfelde er zelf ook aan. Geen reactie is voor mij een bevestiging, dat ze niet super zijn
Okee ik was misschien wat lomp, sorrie. Maar ik bedoel wel dat je iets selectiever moet zijnquote:
Geen probleem.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:42 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Okee ik was misschien wat lomp, sorrie. Maar ik bedoel wel dat je iets selectiever moet zijn
Ik ben het met het commentaar van Puckzzz eens, en verder nog een kleine toevoeging. Iets meer ruimte boven de kat zou ook wat mooier zijn imho (inderdaad staat hij ook wat erg in het midden) omdat hij nu wat erg aan het "einde van de foto" staat. Verder vind ik het best een foto met potentie om een hele mooie foto te wordenquote:Op maandag 4 juli 2005 00:52 schreef Xinouth het volgende:
[afbeelding]
Verveelde me een beetje en aangezien ik 't vrij leuk vind om te fotograferen ben ik dat maar even gaan doenM'n ouders vonden deze foto prachtig, maar ik zou graag ook de mening van een ander horen.
Als je die twee van je riem bedoelt.....die vind ik best leuk hoorquote:Op maandag 4 juli 2005 00:16 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb er ook twee geplaatst....geen reactie.....dat zegt mij al genoeg, en nee! ik voel me niet in mijn klompen gescheten, ik twijfelde er zelf ook aan. Geen reactie is voor mij een bevestiging, dat ze niet super zijn
Dankje, het doel was toch nog ff spelen met bokeh maar ook om het object volledig vrijstaand te fotograferen. Was dus meer een oefenshotje maar ik vond de uitkomst wel aardigquote:Op maandag 4 juli 2005 11:08 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Als je die twee van je riem bedoelt.....die vind ik best leuk hoorMooi gewerkt met scherptediepte daar
off-topic gesnater:quote:Op maandag 4 juli 2005 12:32 schreef supah het volgende:
Ik heb een prachtige live CD van Jimi die wordt verpest door het dronken geraas van Morrison ... zo typerend voor de man.![]()
Het probleem is dat je niet obejctief bent over die poes. Probeer het eens met onderstaande poes. Ik persoonlijk vind het een prachtfoto. Dat is namelijk mijn poes en ze staat er precies zo op als ze is. Ieder ander ziet dat dit niet zo'n goede foto is. De heflt van het koppie valt weg in de schaduw en de achtergrond leidt veel te veel af. Net (maar dan erger) als bij jouw foto's 2 en 3. Maar dat zie jij niet, want jij ziet jouw lieve poes.quote:Op maandag 4 juli 2005 12:32 schreef supah het volgende:
Dang iedereen vind net de foto leuk die ik het saaist vind.
Dat weet ik, maar ik ben niet objectief, net als jij over jouw (tweede en) derde foto niet objectief bent.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:43 schreef supah het volgende:
Hmmm MAAAR die foto is gewoon te donker.
Allemaal waar, maar het gezicht van de kat is onderbelicht en de achtergrond is storend, en die 2 factoren maken dat het geen goede foto is.quote:Mijn derde foto vind ik juist mooi door dat de kat scherp is, de achtergrond niet, dat de kat recht in de lens kijkt (ik noem dr dik, vandaar dat ze zo boos kijkt) en de silhouette werking door de lichte achtergrond.
Dit is imho geen kwestie van smaak, maar van gebrek aan afstand. Jij ziet jouw poes, iedereen die die poes niet kent, ziet een slagschaduw in het gezicht en een storende achtergrond. Al die elementen zijn inderdaad aanwezig, maar de weging verschilt.quote:Maar goed, smaken verschillend denk ik ... of ik heb gewoon geen smaak![]()
Oke, daar gaan we danquote:Op maandag 4 juli 2005 21:32 schreef Kitzbe het volgende:
Wat een prachtige foto's hier. Echt top.
Ik ben aan het sparen voor de 300d, maar doe het nu nog met de Canon Powershot G5.
Hier enkele fotootjes met de G5
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
Tips zijn echt meer dan welkom.
Hier ben ik het niet mee eens, ik vond 'm juist heel veel gevoel uitsralen nu, wat er niet was geweest als de ogen open waren geweest.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:41 schreef Elefes het volgende:
[..]
#2: Hier vind ik de compositie al iets leukerMaar helaas de ogen dicht.. Zulke foto's delete ik altijd meteen. Misschien nog een klein stukje meer van de bovenkant (richting oren) van het paardenhoofd laten zien, en proberen een iets minder storende en onnatuurlijke achtergrond te nemen, maar toch geen slechte foto.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |