Het is een originele opzet. Maar daarmee zijn mijn inziens alle positieve zaken wel opgesomd.quote:Pechtold: burgerraad moet nieuw kiesstelsel ontwerpen
ANP
DEN HAAG - Minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing wil dat een 'burgerraad' een opzet voor het nieuwe kiesstelsel schrijft. De bewindsman vindt dat vervolgens het kabinet en mogelijk alle Nederlanders hun goedkeuring aan het voorstel moeten geven. Dat heeft zijn ministerie vrijdag gezegd.
Met deze onorthodoxe aanpak wil Pechtold de politiek dichter bij de burger brengen. De minister denkt dat de politieke partijen niet om de plannen van de burgerraad heen kunnen.
Om hun hervormingsplan voor het kiesstelsel op te stellen moeten de tientallen Nederlanders in de burgerraad scholing en ondersteuning van ambtenaren krijgen. Pechtold zelf zal de voorzitter benoemen. De ideeën voor het nieuwe stelsel komen van bijeenkomsten in het land en schriftelijke bijdragen van burgers en deskundigen.
Het is het de bedoeling dat de leden van de burgerraad actief voorlichting over hun plannen geven. Zo raken alle Nederlanders bij het proces betrokken, denkt de minister.
Bron: De Volkskrant
"Pechtold zelf zal de voorzitter benoemen."quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:19 schreef SnookieMJ het volgende:
Ik vind het kansloos dat het werk van politici weer door burgers gedaan moet worden. Laat de politici lekker gaan doen waarvoor ze gekozen zijn: werken. Wie stelt die raad eigenlijk samen?
Democratie kost geld, en dat is ook niet verkeerd. Maar aangezien ik niet denk dat dit de democatie gaat versterken is het idd weggegooid geld.quote:Moeten daar ook weer verkiezingen voor komen? Het gaat ons in ieder geval weer flink veel geld kosten!
Een soort Dit Was Het Nieuws dus? Maar in plaats van humorloze celebs onkundige burgers?quote:Om hun hervormingsplan voor het kiesstelsel op te stellen moeten de tientallen Nederlanders in de burgerraad scholing en ondersteuning van ambtenaren krijgen.
Hij komt er eindelijk achter waarom Thom de Graaf opstapte.quote:CDA blokkeert radicaal plan Pechtold
Van onze verslaggevers Marc Peeperkorn, Philippe Remarque
DEN HAAG - Minister Pechtold (D66) van Bestuurlijke Vernieuwing wil het Nederlandse staatsbestel radicaal hervormen. Maar de CDA-ministers in het kabinet wijzen de meeste van zijn voorstellen af.
Zo blokkeert het CDA de invoering van een raadgevend referendum. Pechtold stuit volgens bronnen rond het kabinet ook op weerstand met zijn plan grondwetswijzigingen eenvoudiger te maken.
CDA én VVD voelen niets voor de door Pechtold voorgestelde ‘burgerraad’ van 160 Nederlanders, die een nieuwe kieswet zou moeten opstellen. Er is nog on-enigheid over een Ronde-Tafelconferentie van parlementariërs. Volgens Pechtolds ‘democratische vernieuwingsagenda’, die in het bezit is van de Volkskrant, zou de conferentie moeten oordelen over belangrijke zaken als de positie van de premier en de toekomst van Eerste Kamer en Raad van State.
Het kabinet staat wel positief tegenover Pechtolds idee om de gemeenteraadsverkiezingen te spreiden over verschillende data. Nationaal-politieke overwegingen zouden dan minder invloed hebben op de uitslag.
Ook voert het kabinet twee maatregelen uit die al in het Paasakkoord waren afgesproken: verankering van de gekozen burgemeester in de Grondwet en een versterking van de voorkeursstem. Door het laatste kunnen kiezers meer dan voorheen bepalen wie in de Kamer komt.
Pechtolds voorstellen zijn ambitieuzer en veelomvattender dan die van zijn voorganger Thom de Graaf, die viel over de gekozen burgemeester. D66 bleef onder andere in het kabinet omdat Pechtold opdracht kreeg tot een breed onderzoek naar bestuurlijke vernieuwing. Ook moest hij draagvlak zoeken in het parlement.
Maar bij zijn coalitiepartners heeft Pechtold inmiddels irritatie gewekt. Zijn voorstellen werden meerdere keren teruggestuurd. Het CDA klaagt dat de minister met een ‘boodschappenlijstje met bestuurlijke vernieuwingen’ is gekomen, terwijl in het Paasakkoord een ‘fatsoenlijke analyse’ was beloofd. Hij moet bij het CDA eerst draagvlak zoeken, vindt de fractie.
Zijn referendumvoorstel is volgens het CDA te weinig onderbouwd. ‘Je kunt niet als een vrolijke Frans na drie maanden ministerschap even voor het zomerreces het referendum erdoor drukken’, zegt een bron in de CDA-fractie. ‘We praten hier niet over een scoutingclub, maar over het Nederlandse staatsbestel.’
Na het EU-referendum van 1 juni bleek er grote steun in de bevolking en de politiek te zijn voor meer referenda. Maar doordat het CDA tegen blijft, kan het referendum er alleen komen als VVD en D66 zich scharen achter een wetsvoorstel van de oppositie. Of het CDA dat aanvaardbaar vindt, is nog niet duidelijk.
Het kabinet wil nog voor de zomer beslissen over de voorstellen van Pechtold. De minister heeft haast omdat hij de vernieuwingen nog in zijn begroting voor Prinsjesdag wil aankondigen.
Bron: De Volkskrant
Ik las in Elsevier al dat het kabinet deze raad idd als een soort excuus zal gaan gebruiken. En dan met name om de Europese grondwet met kleine aanpassingen toch goed te keuren. Dan kunnen ze zeggen: "Hé de burgerraad is het er mee eens, dus vindt het volk het nu wel goed. Hup invoeren dat ding!"quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:06 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het laten vervullen van enkele Melkertbanen (c) klowjow de politiek niet dichter bij de burgers brengt. Deze mensen zullen toch gestuurd worden, zowel door de begeleidende ambtenaren, de deskundigen en de overheid zelf. Excuusburgers om te laten denken dat dit in naam van het volk is gemaakt.
quote:Op woensdag 29 juni 2005 17:21 schreef kenz het volgende:
Vraag me wel af wat er straks nog komt. Als de kloof tussen burger en burgerraad net zo groot blijkt als die tussen het land en de tweede kamer. Een inwonerraad die straks de kloof tussen de burgerraad en de inwoners gaat dichten? En ook het woord volksvertegenwoordiger mag in de prullenbak, want blijkbaar zitten die in de burgerraad en niet in de tweede kamer. Ik ben de weg iig al kwijt.![]()
Niet te snel oordelen, D66 spreekt weer eens "harde woorden":quote:
Maar we weten allemaal wat de krachtige woorden van D66 waard zijn, dus:quote:D66 pikt afwijzing CDA niet
Van onze verslaggever Raoul du Pré
DEN HAAG - D66 zal niet accepteren dat het CDA serieuze vernieuwingen van het staatsbestel blokkeert. ‘Minister Pechtold moet echt met iets thuiskomen’, aldus D66-leider Dittrich. Om te dreigen met een kabinetscrisis vindt hij het te vroeg.
Dittrich reageert daarmee op de weerstand die minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing (D66) in het kabinet ondervindt bij het uitvoeren van zijn radicale hervormingsplannen. Pechtold heeft een pakket gemaakt met de invoering van het raadgevend referendum, de gekozen burgemeester en een Ronde-Tafelconferentie.
Die conferentie moet zich onder meer buigen over de toekomstige positie van de premier (direct gekozen of toch niet), de Eerste Kamer en de Raad van State. Daarnaast wil Pechtold een ‘burgerraad’ in het leven roepen van 160 Nederlanders die een nieuw kiesstelsel moeten bedenken.
Met het pakket gaat Pechtold nog verder dan zijn voorganger Thom de Graaf. Die trad af in maart omdat hij zijn plannen voor de gekozen burgemeester en een nieuw kiesstelsel geblokkeerd zag worden. Pechtold nam zijn portefeuille over in de hoop dat hij nog iets van de ‘kroonjuwelen’ van D66 zou kunnen redden, maar heeft nu met zijn dadendrang irritatie gewekt bij de coalitiepartners CDA en VVD.
Vooral het CDA wijst erop dat Pechtold eerst een goede analyse zou maken van de noodzaak tot bestuurlijke vernieuwing en daarvoor vervolgens draagvlak zou zoeken bij de coalitiegenoten. Daarna zou hij pas met concrete plannen komen. De ergernis van de christen-democraten treft dan ook het ‘boodschappenlijstje’ dat Pechtold in het kabinet heeft ingebracht. ‘Het ontbreekt aan een analyse en aan draagvlak’, aldus CDA-fractieleider Maxime Verhagen. ‘Ik had sowieso niet verwacht dat Pechtold al voor de zomer met een lijstje zou komen met daarbij de boodschap: dit is het.’
In het CDA wordt Pechtold al vergeleken met zijn voorganger De Graaf. Die was er afgelopen voorjaar tot op het laatste moment van overtuigd dat hij zijn plan voor de gekozen burgemeester door de Eerste Kamer zou slepen, totdat de PvdA-fractie toch tegen bleek te stemmen. De Graaf trad daarop af.
Achter de schermen laat D66 echter doorschemeren dat over het lijstje van Pechtold wel te onderhandelen valt. Pechtold zou in het kabinet expres hoog hebben ingezet, in de hoop dat er voor D66 aan het eind van de onderhandelingen genoeg overblijft.
Bron: De Volkskrant
quote:Analyse
Het ziet er somber uit voor het plan van Pechtold
Raoul du Pré, Philippe Remarque
Na het aftreden van vice-premier Thom de Graaf rijst in de boezem van de regeringscoalitie opnieuw een conflict over bestuurlijke vernieuwing. De Graafs opvolger, Alexander Pechtold, zet in op een hervorming van ongekende omvang, inclusief de gekozen minister-president en het referendum. Maar nu al staat vast dat de doorbraak lang niet zo groot zal zijn als Pechtold en andere vernieuwers hopen.
Pechtold grijpt het momentum aan: na de dreigende kabinetscrisis in maart kreeg D66 de kans om in het zogeheten Paasakkoord de coalitiepartners CDA en VVD alsnog tot concessies op het terrein van bestuurlijke vernieuwing te dwingen. Pechtold verwierf de opdracht ‘een brede agenda’ te maken.
Het momentum werd versterkt door het nee van de burgers tegen de Europese Grondwet: politiek Den Haag constateerde opnieuw met schrik hoe groot de kloof met de kiezers is. Het referendum groeide plots in ogen van velen uit tot hét instrument om die kloof te dichten. De derde ontwikkeling speelde zich af in de VVD, die zegt de koudwatervrees voor bestuurlijke vernieuwing te boven te zijn.
Maar al die ontwikkelingen kunnen niet voorkomen dat Pechtold nu het CDA op zijn weg vindt. Fier staan de christen-democraten overeind in de golf van vernieuwingsdrift die het Binnenhof overspoelt. Het is niet alleen behoudzucht, ze hebben ook argumenten. Het referendum en de gekozen premier achten zij een uitholling van de vertegenwoordigende democratie en het primaat van de politiek. ‘Het kabinet vraag ’s ochtends “wilt u deze wet veranderen” en de burger kan op de ja- of neeknop drukken en dan kan het kabinet de rest van de dag rustig op een zonnig terras gaan zitten’, spot CDA-fractieleider Verhagen deze week in Vrij Nederland. Hij wijst erop dat in landen waar wel referenda worden gehouden, ook wordt geklaagd over de kloof met de burgers.
De christen-democraten gruwen ook van Pechtolds plan grondwetswijzigingen mogelijk te maken zonder de veiligheidsklep van twee behandelingen in het parlement, met daartussen verkiezingen. Juist nu het humeur van de kiezers onvoorspelbaarder is dan ooit, heeft de democratie die veiligheidsklep nodig, zegt het CDA.
Er is voor de partij ook eigenbelang in het geding: Het CDA gedijt bij uitstek in het huidige Nederlandse coalitiemodel. De paarse kabinetten uitgezonderd, is het in de naoorlogse jaren bijna een wetmatigheid dat PvdA en VVD voor het smeden van een regering zijn aangewezen op het CDA. Vernieuwingen in het kiesstelsel en andere hervormingen kunnen die positie ernstig ondergraven. Zou Jan Peter Balkenende ook minister-president zijn als hij rechtstreeks gekozen moest worden?
Het CDA staat overigens niet alleen. Ook binnen de VVD en de grootste oppositiepartij PvdA waarschuwen gezaghebbende stemmen tegen de gevolgen van de directe democratie. Zelfs de twee punten die het kabinet wel wil uitvoeren, zijn daardoor nog zeer omstreden: de gekozen burgemeester en de verlaging van de voorkeursdrempel.
Als het aan Pechtold ligt, zijn enkele duizenden voorkeursstemmen straks genoeg om met voorrang de Tweede Kamer binnen te stomen. Dat dwingt politici hun eigen kiezers voor zich te winnen en na de verkiezingen voortdurend verantwoording te blijven afleggen over hun politieke daden, zeggen de voorstanders. De sceptici vrezen iets anders: het zal de drift van Kamerleden aanwakkeren om met makkelijke plannetjes te scoren in de media en zo hun gezicht te laten zien.
Al met al ziet het er somber uit voor Pechtolds ambitieuze plan. Het CDA heeft in het Paasakkoord in maart slechts beloofd mee te doen aan een ‘onderzoek’ naar hervormingen, meer niet. Bovendien vindt D66-leider Dittrich de bestuurlijke vernieuwing niet nogmaals een kabinetscrisis waard. Hoewel hij het CDA nu geselt met harde taal, vindt hij het belangrijker dat D66 zich de komende jaren profileert op andere punten. Pechtolds hervormingen zullen daarom precies zo ver gaan als de christen-democraten toestaan.
Bron: De Volkskrant
Je bedoelt het schaduwparlement?quote:Op donderdag 30 juni 2005 13:06 schreef sizzler het volgende:
Is er eigenlijk ooit wat gekomen van het schaduwkabinet van Wouter Bos?
Och, het Amerikaanse jury-of-peers systeem in de rechtspraak is mede ook bedacht omdat een uitspraak van medeburgers de publieke acceptie van een vonnis zou vergemakkelijken. Ik denk dat zo'n uitwerking ook een drijvend idee is achter Pechthold's plan. En in die zin vind ik het nog niet eens zo verkeerd. Veel mensen reageren bij voorbaat als spastisch als "Den Haag" (om het even wie) iets bedenkt, en zo'n reactie kan je op deze manier beteugelen.quote:Op woensdag 29 juni 2005 18:32 schreef Sidekick het volgende:
Inderdaad, als volksvertegenwoordigers al niet helpen, waarom zouden willekeurige mensen dan wel het volk goed vertegenwoordigen?
Ik moest gelijk ook denken aan de juryrechtsspraak, en vooral aan de peiling na de vrijspraak van Jackson die stelde dat 66% van de Amerikanen het niet eens was met de beslissing van de jury. Die kloof is imho gewoon het logische gevolg van het laten nemen van beslissingen door een paar mensen. Een burgerraad zal daarin geen verschil maken.quote:Op donderdag 30 juni 2005 14:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Och, het Amerikaanse jury-of-peers systeem in de rechtspraak is mede ook bedacht omdat een uitspraak van medeburgers de publieke acceptie van een vonnis zou vergemakkelijken. Ik denk dat zo'n uitwerking ook een drijvend idee is achter Pechthold's plan. En in die zin vind ik het nog niet eens zo verkeerd. Veel mensen reageren bij voorbaat als spastisch als "Den Haag" (om het even wie) iets bedenkt, en zo'n reactie kan je op deze manier beteugelen.
Toch wel.quote:
Het CDA heeft twee nieuwe standpunten, en dat noemen ze iets bereiken.quote:Opnieuw rel bestuurlijke vernieuwing
Van onze verslaggever Philippe Remarque
DEN HAAG - In het kabinet is vlak voor de zomerpauze een bittere strijd uitgebroken over het referendum en andere voorstellen van minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing). De VVD is kwaad over de ‘reactionaire’ opstelling van premier Balkenende en diens CDA, zo melden liberale bronnen.
In de ministerraad moeten vandaag knopen worden doorgehakt, want D66-minister Pechtold wil per se ‘s middags een pakket met bestuurlijke vernieuwingen aan de pers presenteren. Maar betrokkenen betwijfelen of de onenigheid kan worden bijgelegd.
Tot half één ‘s nachts voerden Balkenende, de vice-premiers Zalm en Brinkhorst en Pechtold donderdag besprekingen in het Torentje. Daarbij bleek dat het CDA invoering van het referendum koste wat kost wil voorkomen.
Een kabinetsvoorstel voor een referendum komt er hoe dan ook niet. Ook dreigen Balkenende en zijn CDA-ministers geen handtekening onder de initiatiefwet te zetten als een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wél een referendum wil.
Volgens de VVD is dit tegen de parlementaire gewoontes. Het CDA wijst tevens Pechtolds plan af om een grondwetswijziging eenvoudiger te maken. ‘Op die manier komt het land nooit in beweging’, klinkt het in VVD-kring. ‘Het CDA wil echt helemaal niets. Dit is schaamteloos reactionair.’
CDA-fractievoorzitter Verhagen wijst de beschuldigingen van de hand. ‘Wij houden ons gewoon aan de afspraken.’ Het is juist de VVD die plotseling zijn mening heeft veranderd, zegt Verhagen. In het regeerakkoord is het referendum met steun van de VVD afgewezen. In het paasakkoord is slechts een onderzoek afgesproken. ‘We hebben expliciet vastgelegd dat we geen enkele commitment zijn aangegaan’, aldus Verhagen.
‘Het CDA is nu voor de gekozen burgemeester en voor een sterkere voorkeurstem. Dat is meer dan D66 in veertig jaar heeft bereikt’, zegt Verhagen. ‘Ik constateer dat de PvdA de gekozen burgemeester om zeep heeft geholpen en de VVD een nieuw kiesstelsel, en dan worden wij reactionair genoemd.’
Pechtold heeft bij de twee grote coalitiepartners wel enkele andere voorstellen erdoor gekregen: een conventie van Kamerleden, wetenschappers, opiniemakers en journalisten zal zich buigen over knelpunten in het Nederlandse staatsbestel als de Eerste Kamer en de grondwetswijziging.
Ook Pechtolds omstreden ‘burgerraad’ komt er. In het plan stellen 160 burgers dan een nieuw kiesstelsel op.
Bron: De Volkskrant
Euhhhh....*denkt na*....*denkt nog meer na*....wat mankeert er aan ons kiesstelsel eigenlijk?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:06 schreef Sidekick het volgende:
Maar misschien dat we hier op Fok! alvast een 'userraad' kunnen houden. Dus kom maar op met originele ideeen of verbeteringen aan ons kiestelsel.
Mên.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Toch wel.![]()
[..]
Het CDA heeft twee nieuwe standpunten, en dat noemen ze iets bereiken.
Hee, dat leek mij nou juist zo'n leuk bijbaantje!quote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Mên.
Ik ga mijn campagne voor de burgerraad maar eens opstarten dan.
Je mag op mijn lijst.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:37 schreef freako het volgende:
[..]
Hee, dat leek mij nou juist zo'n leuk bijbaantje!
Ze willen nationale partijpolitiek er buiten houden, alleen gaat het ook zorgen voor minder nationale media-aandacht. Het zal nog spannend worden dus of het opkomstpercentage wel hoger dan de provinciale staten gaat liggen.quote:Op zondag 10 juli 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:
Dat gekloot met de gemeenteraadsverkiezingen is ook te stompzinnig voor woorden. Wat levert dat nou op?
We moeten met zoveel mogelijk Fokkers proberen mee te doen, en dan die raad van binnenuit uithollen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:38 schreef Pool het volgende:
[..]
Je mag op mijn lijst.
Het is vast zo'n heerlijke job van 8 uur in de week en een Rosemöllereske onkostenvergoeding.![]()
De kans is eerder groter op een soort Duitsland-effect: als er een verkiezing aan zit te komen in een grotere stad, dat dan de hele landelijke politiek weer een paar maanden stilvalt.quote:Op zondag 10 juli 2005 16:58 schreef Sidekick het volgende:
Ze willen nationale partijpolitiek er buiten houden, alleen gaat het ook zorgen voor minder nationale media-aandacht. Het zal nog spannend worden dus of het opkomstpercentage wel hoger dan de provinciale staten gaat liggen.
Frans Weisglas staat meestal bij de VVD wel vooraan om dergelijke bestuurlijke vernieuwing tegen te houden, op basis van goede argumenten. Ik kan hem hier ook geen ongelijk gevenquote:Weisglas voelt weinig voor burgerraad
ANP
HILVERSUM - Tweede-Kamervoorzitter Weisglas voelt weinig voor het instellen van een ‘burgerraad', zoals minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing voorstaat. Weisglas benadrukte zondag in een interview op Radio 1 dat de Tweede Kamer de burgers vertegenwoordigt en dat het tot de taak van politici behoort om beslissingen te nemen.
‘Dit is een beetje luie politiek’, aldus Weisglas. Hij vroeg zich af of straks de burgerraad wordt gevraagd om knopen door te hakken over bijvoorbeeld een nieuw WAO-stelsel of over de aanleg van wegen.
De Kamervoorzitter stelde bestuurlijke vernieuwing niet als de oplossing te zien van het grote probleem van dit moment: het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Volgens hem moeten de gekozen Tweede-Kamerleden ervoor zorgen dat ze weten wat er leeft in de samenleving en vooral luisteren, maar uiteindelijk wel zelf de beslissingen nemen.
Plannen voor bestuurlijke vernieuwing kwalificeerde hij als ‘speeltjes voor politici’, omdat kiezers daarin zelf geen interesse zouden tonen. ‘Elke zaterdag ga ik naar de markt in Rotterdam en daar ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zei: ik wil een gekozen minister-president. Nee, mensen hebben het over veiligheid en economie.’
Weisglas ziet daarom wel wat in de mogelijkheid tot ‘burgerinitiatief’ uit de Europese grondwet. Als burgers voldoende handtekeningen ophalen, kunnen ze een onderwerp dat zij van belang vinden op de agenda van de Tweede Kamer laten zetten en daarmee een besluit van de politiek afdwingen.
Verder wees de Kamervoorzitter erop dat de huidige ‘vluchtigheid’ in de politiek het vertrouwen er niet beter opmaakt. Al eerder dit jaar beklaagde hij zich bij de leiding van politieke partijen over de hoeveelheid debutanten in de Tweede Kamer en de geldingsdrift van Kamerleden in de media.
Sinds de verkiezingen in 2003 zijn volgens Weisglas al dertien Kamerleden opgestapt. Mensen verruilen volgens hem hun lidmaatschap voordat ze hun eerste termijn van vier jaar hebben afgemaakt en volledig zijn ingewerkt voor een wethouderschap of burgemeesterspost. ‘Terwijl Tweede-Kamerlid het hoogste politieke ambt is.’
Volgens Weisglas draagt de vluchtigheid bij aan het negatieve beeld van de politiek. ‘Mensen prikken er doorheen, want ze willen resultaat zien.’ Verwijzend naar Kamerlid Nawijn, stelde hij: ‘En ze willen geen klachten horen over hun werkkamer.’
Bron: De Volkskrant
Yep! De opkomst bij burgerraadverkiezingen is natuurlijk toch lager dan 10%, dus fok! plus aanhang moet voldoende zijn voor wat zetels.quote:Op zondag 10 juli 2005 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
We moeten met zoveel mogelijk Fokkers proberen mee te doen, en dan die raad van binnenuit uithollen.
Burgerraadverkiezingen? Hallo, het gaat hier om democratie op de D66 manier. Die selecteren gewoon willekeurig 160 mensen die de toekomst van ons politieke systeem gaan bepalen.quote:Op zondag 10 juli 2005 21:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Yep! De opkomst bij burgerraadverkiezingen is natuurlijk toch lager dan 10%, dus fok! plus aanhang moet voldoende zijn voor wat zetels.![]()
Dus toch bestuurlijke vernieuwingquote:Op zondag 10 juli 2005 21:38 schreef Sidekick het volgende:
Weisglas:
Plannen voor bestuurlijke vernieuwing kwalificeerde hij als ‘speeltjes voor politici’, omdat kiezers daarin zelf geen interesse zouden tonen.
[..]
Weisglas ziet daarom wel wat in de mogelijkheid tot ‘burgerinitiatief’ uit de Europese grondwet.
Nou ja, een burgerinitiatief is geen speeltje van politici.quote:Op zondag 10 juli 2005 21:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dus toch bestuurlijke vernieuwing
Beetje hypocriet van Weisglas: bestuurlijke vernieuwing is bestuurlijke vernieuwing.
Welke 'bestuurlijke vernieuwing' is dat dan wel, en waarom een burgerinitiatief niet?quote:Op zondag 10 juli 2005 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Nou ja, een burgerinitiatief is geen speeltje van politici.
Bij een burgerinitiatief moet het initiatief bij de burgers vandaan komen. Doh.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:01 schreef Doffy het volgende:
[..]
Welke 'bestuurlijke vernieuwing' is dat dan wel, en waarom een burgerinitiatief niet?
Dat geldt voor referenda ook. Gekozen MP's en burgemeesters leggen het bestuursprimaat juist dichter bij de bevolking, waardoor zij hun mening (iniatiatief) meer kunnen laten gelden. Ik vind de scheidslijn een beetje dun.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:04 schreef Sidekick het volgende:
Bij een burgerinitiatief moet het initiatief bij de burgers vandaan komen. Doh.
Zo kan je het uitleggen, ja. Je kan ook zeggen dat je op deze manier draagvlak creeert, omdat het juist een gegeven is dat "men" "de politiek" niet vertrouwt. In theorie is de regering een afspiegeling van het volk, maar wat nu als dat niet meer zo ervaren wordt?quote:Speeltjes van politici is bijvoorbeeld het instellen van een burgerraad, waar dus het initiatief bij de politici ligt, en zo als speeltje kan worden gezien om beslissingen te ontwijken.
Mja, het is niet een zwart-wit-situatie waarin je voor alle bestuurlijke vernieuwing moet zijn of helemaal tegen. Mijn opmerking over Weisglas was misschien ook wat te ongenuanceerd dat hij probeert om bestuurlijke vernieuwing tegen te gaan. Hij is erg kritisch, maar wil best nadenken voor wel goede zaken.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:07 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat geldt voor referenda ook. Gekozen MP's en burgemeesters leggen het bestuursprimaat juist dichter bij de bevolking, waardoor zij hun mening (iniatiatief) meer kunnen laten gelden. Ik vind de scheidslijn een beetje dun.
En los daarvan: het is 'bestuurlijke vernieuwing', hoe je het ook keert.
Uiteraard wordt er via deze burgerraad draagvlak gezocht, maar mijn inziens niet 'terecht'. Zoals gezegd, waarom zouden 160 burgerraad-leden (die waarschijnlijk geselecteerd gaan worden door wat ambtenaren van het ministerie van Pechtold) wel betrouwbaar zijn, en 150 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers niet? Dat is de schijn ophouden alsof er nu met instemming van "het volk" iets wordt beslist.quote:[..]
Zo kan je het uitleggen, ja. Je kan ook zeggen dat je op deze manier draagvlak creeert, omdat het juist een gegeven is dat "men" "de politiek" niet vertrouwt. In theorie is de regering een afspiegeling van het volk, maar wat nu als dat niet meer zo ervaren wordt?
Mijn punt was ook niet zozeer over jouw opmerking, maar over die van Weisglas. Hij moet niet zeggen 'er zijn geen oplossingen in bestuurlijke vernieuwing', en dan even verderop zeggen dat een burgerinitiatief toch wél nuttig kan zijn.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:28 schreef Sidekick het volgende:
Mja, het is niet een zwart-wit-situatie waarin je voor alle bestuurlijke vernieuwing moet zijn of helemaal tegen. Mijn opmerking over Weisglas was misschien ook wat te ongenuanceerd dat hij probeert om bestuurlijke vernieuwing tegen te gaan. Hij is erg kritisch, maar wil best nadenken voor wel goede zaken.
Ik ben het met je eens, dat je als politici niet alles uit handen moet geven, maar daarbij is bij een raadgevend referendum en de gekozen burgemeester en MP helemaal geen sprake. Integendeel, je geeft het volk juist meer mogelijkheden om hún vertegenwoordiger te kiezen en die daarmee een duidelijke opdracht en mandaat mee te geven.quote:En dan noemt hij het burgerinitiatief een middel voor burgers om een politiek punt op de agenda te zetten, en het grootste verschil met andere bestuurlijke vernieuwingen is dat bij een burgerinitiatie uiteindelijk de politiek wel de keuzes maakt nadat de burgers iets op de agenda hebben gezet. Bij die directe democratie geef je het als het als politicus uit handen en kies je de makkelijke weg. En dat terwijl je als volksvertegenwoordiger toch bent gekozen om beslissingen te nemen.
Wat betreft dat selectieproces zou ik niet zo snel oordelen; dat is wel erg makkelijk.quote:Uiteraard wordt er via deze burgerraad draagvlak gezocht, maar mijn inziens niet 'terecht'. Zoals gezegd, waarom zouden 160 burgerraad-leden (die waarschijnlijk geselecteerd gaan worden door wat ambtenaren van het ministerie van Pechtold) wel betrouwbaar zijn, en 150 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers niet? Dat is de schijn ophouden alsof er nu met instemming van "het volk" iets wordt beslist.
We hebben nu al relatief een van de kleinste parlementen van Europa. Alleen Duitsland heeft minder parlementariërs per inwoner. We zitten nu ongeveer gelijk aan het niveau van Engeland, Frankrijk en Spanje. Dat probleem met idioot kleine portefeuilles doet zich ook alleen voor met de grote drie fracties. De SGP heeft nu al moeite om alles bij te houden.quote:Op zondag 10 juli 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:
Verklein de 2de kamer, kunnen al die woordvoerders printerpatroonbeleid ook de deur uit. Maar dit is werkelijk nonsens.
Nou ja, het blijft natuurlijk stompzinnig dat in 2002 D66 lokaal bijna weggevaagd is omdat dat landelijk ook het geval wais. Hernoemde een afdeling zich echter tot "Leefbaar ..." dan werden ze in 1 keer de grootste partij.quote:Dat gekloot met de gemeenteraadsverkiezingen is ook te stompzinnig voor woorden. Wat levert dat nou op?
Dan is dit dus per definitie geen burgerinitiatief, Sidekick, aangezien het 'initiatief' van een minister komt.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:04 schreef Sidekick het volgende:
Bij een burgerinitiatief moet het initiatief bij de burgers vandaan komen. Doh.
Speeltjes van politici is bijvoorbeeld het instellen van een burgerraad, waar dus het initiatief bij de politici ligt, en zo als speeltje kan worden gezien om beslissingen te ontwijken.
Dus, 160 wilekeurig geselecteerde gemotiveerde mensen, vooral gestuurd door deskundigen en ambtenaren gaan een advies uitbrengen. Die kloof tussen het volk en de politiek verdwijnt als sneeuw voor de zon!quote:Analyse
Bestuurlijke vernieuwing kan nog lang duren
Raoul du Pré
Toen de regeringspartijen CDA, VVD en D66 in maart, na de val van minister De Graaf (D66), nieuwe afspraken maakten over bestuurlijke vernieuwing, sprak D66-kopstuk Laurens Jan Brinkhorst van ‘een revolutionair moment’. De Graafs opvolger Alexander Pechtold (eveneens D66), die vrijdag zijn vernieuwingspakket presenteerde, toonde zich daarbij niet minder opgetogen. ‘De bestuurlijke vernieuwing is binnen, het reces kan beginnen’, riep hij. Niettemin is er reden dat optimisme met enige scepsis te bekijken.
Optimisme minister Pechtold (D66) over zijn plannen is misplaatst; vijf van zijn zes voorstellen lopen risico te sneuvelen
De belangrijkste voorstellen van Pechtold op een rijtje.
Een: de instelling van een ‘burgerforum’. Dat forum moet een nieuw kiesstelsel in elkaar gaan zetten. De politiek komt er zelf namelijk niet uit, stelt Pechtold vast. Iedere Nederlander kan zich opgeven om mee te doen in het forum. Om de beschikbare plaatsen zal worden geloot. Het forum begint volgend jaar en moet in het najaar van 2006 klaar zijn. Over wat er met het werk van het forum vervolgens gebeurt, durft Pechtold niet te speculeren. Het kabinet zal de opmerkingen van het forum beschouwen als een ‘advies’.
Twee: een nationale conventie van politici, wetenschappers, jongeren, journalisten en opiniemakers gaat een ‘grondige analyse’ maken van het constitutioneel bestel. Voldoet de huidige Grondwet nog aan de eisen van de tijd? Is de Eerste Kamer niet overbodig? Zijn politieke partijen niet achterhaald? De conventie begint later dit jaart en zal, alweer, ‘advies’ uitbrengen aan het kabinet. Dat kan vervolgens zelf beslissen wat het daarmee doet.
Drie: een ‘grondig en gericht onderzoek’ naar de positie van de minister-president, uit te voeren door de minister-president zelf. Heeft hij genoeg bevoegdheden? Moet hij wellicht direct worden gekozen? Dit onderzoek was ook al afgesproken in het regeerakkoord van 2003, maar er is sindsdien weinig van vernomen. Balkenende maakt geen haast. Pechtold houdt de moed erin en hoopt nog deze kabinetsperiode op ‘concrete maatregelen of voorstellen’.
Vier: het referendum. Dat komt er niet, als het aan het kabinet ligt. Pechtold heeft het wel geprobeerd, maar hij liep stuk op het geharnaste verzet van het CDA. Datzelfde CDA volgt intussen met argwaan de initiatieven vanuit de Tweede Kamer om op een of andere manier toch een referendum in het leven te roepen. De coalitiepartners D66 en VVD moeten natuurlijk zelf weten of ze de oppositiepartijen PvdA en GroenLinks hierin steunen, zei CDA-leider Balkenende vrijdag. Maar achter de schermen is in christen-democratische kringen andere taal te horen.
Vijf: de direct door het volk gekozen burgemeester. Afgelopen voorjaar gesneuveld door toedoen van de PvdA in de Eerste Kamer. Het plan wordt nu opnieuw in de steigers gezet. Er zijn twee adders onder het gras. Waarom zou de PvdA (voorstander van een door de gemeenteraad gekozen burgemeester) de benodigde grondwetswijziging straks opeens wel aan de benodigde tweederde meerderheid helpen? Bovendien moet een grondwetsherziening twee keer door het parlement. Daartussen zitten verkiezingen. Weinigen achten de kans groot dat D66 na 2007 nog in de regering zit. De druk op de dan regerende partijen om dit plan door te zetten, is dan niet erg groot meer.
Zes: de verlaging van de voorkeursdrempel. Dit lijkt het enige plan waarin alle betrokkenen Pechtold zonder veel mitsen en maren willen volgen. Het wordt bij de volgende verkiezingen voor kandidaat-Kamerleden makkelijker om met voorrang in de Tweede Kamer te komen. Nu nog ligt de grens op 25 procent van de kiesdeler (het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de 150 beschikbare zetels). Dit wordt verlaagd naar 12,5 procent. Bij een gemiddelde kiesdeler van 60 duizend stemmen heeft een kandidaat dan aan 7500 stemmen genoeg om met voorkeur te worden gekozen. Pechtold hoopt dat dit de ambitie van politici zal vergroten om een eigen achterban te vinden.
Van de zes plannen zijn er dus vijf waarvan de uitkomst allerminst zeker is. Het optimisme van Pechtold is dan ook lastig te verklaren. Zeker voor wie weet met hoeveel cynisme in het CDA en een belangrijk deel van de VVD over de vernieuwingsdrang van D66 wordt gedacht. Van opmerkingen dat Pechtold vooralsnog niet meer is dan een minister van Onderzoek en Analyse, raakt de bewindsman doorgaans zeer geïrriteerd. Maar voor de conclusie dat hij veel meer is, is het toch nog veel te vroeg.
Bron: De Volkskrant
Die verlaging van de kiesdrempel lijkt me wel aardig. Ik denk overigens dat vooral allochtonen en boeren op die manier verkozen kunnen worden, die hebben een achterban die aan voorkeursacties mee willen doen.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:09 schreef Sidekick het volgende:
Over de burgerraad, maar ook over andere bestuurlijke vernieuwing in de steigers en de kansen daarvan:
Ik ga me in ieder geval wel aanmelden als het zover komt. Zoals ik al eerder zei, het lijkt me wel een aardig bijbaantje.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:09 schreef Sidekick het volgende:
Over de burgerraad, maar ook over andere bestuurlijke vernieuwing in de steigers en de kansen daarvan:
[..]
Dus, 160 wilekeurig geselecteerde gemotiveerde mensen, vooral gestuurd door deskundigen en ambtenaren gaan een advies uitbrengen. Die kloof tussen het volk en de politiek verdwijnt als sneeuw voor de zon!
Ik vind die verlaging van het aantal voorkeursstemmen ook wel goed. Misschien is het zelfs een idee om gewoon de benodigde voorkeursstemmen op 0 te zetten, zodat de politici met de meeste stemmen van de partij gewoon erin komen. De partij blijft dan uiteraard wel gewoon fractie-sturing geven door de volgorde.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 15:20 schreef freako het volgende:
[..]
Die verlaging van de kiesdrempel lijkt me wel aardig. Ik denk overigens dat vooral allochtonen en boeren op die manier verkozen kunnen worden, die hebben een achterban die aan voorkeursacties mee willen doen.
Mij schoot net ook nog een aardig ideetje binnen. Waarom is het niet mogelijk om op een partij te stemmen, zonder dat je direct een voorkeursstem uitbrengt? Nu stemt iedereen die niet echt een voorkeur heeft per definitie op de lijsttrekker, die daarmee meteen verkozen wordt, alleen omdat hij als eerste op de lijst staat.
Het ligt eraan wat mijn situatie dan zal zijn, maar bestuurlijke vernieuwing is erg interessant, ook al ben erg dan vrij behouden als het gaat om directe democratie.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 15:21 schreef freako het volgende:
[..]
Ik ga me in ieder geval wel aanmelden als het zover komt. Zoals ik al eerder zei, het lijkt me wel een aardig bijbaantje.
Dan maakt die volgorde ook geen donder uit, hooguit een adviesje aan de kiezer. Eigenlijk is 1 enkele stem dan ook wat te weinig, je zou dan misschien naar een systeem toe moeten waar je bijvoorbeeld 5 stemmen uitbrengt. Anders loop je het gevaar dat de eerste 10 fractieleden met honderdduizend(en) voorkeursstemmen verkozen worden, omdat ze een bekende kop hebben, terwijl daarachter de rest van de fractie met Kamerleden met zo'n 1000 voorkeurstemmen gevuld wordt.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 17:58 schreef Sidekick het volgende:
De partij blijft dan uiteraard wel gewoon fractie-sturing geven door de volgorde.
Toevalligerwijs ook 160 burgers, ook willekeurig geselecteerd, en ze moesten een nieuw kiessysteem ontwerpen.quote:The Assembly was an independent, non-partisan assembly of 160 randomly selected British Columbians, with a mandate to look at how votes cast in provincial elections translate into seats in the Legislature. Their final report and recommendation to the people of B.C. was submitted on 10 December 2004, and the Assembly then disbanded.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |