Daarmee staat de onderzoeker voor de keuze, aan welke these hij een groter werkelijkheidvinding en aldus waarheidsgeldigheid toeschrijft. De scheppingtheorie, waarbinnen een denkbeeldige “godsgestalte” het heelal, de aarde en de mensen naar het eigen evenbeeld boetseert en dit als een onherroepelijk voorbeschikking propageertquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:18 schreef Godslasteraar het volgende:
Wat betreft Dawkins, Zoals ik eerder schreef heb ik - BBC Profile Richard Dawkins (Religion Evolution Biology Dna) - gedownload en de eerste helft gekeken. Zeker de moeite waard. De aanleiding van dit programma is zijn ''Devils Chaplain". Edit: er wordt uitgebreid ingegaan op The Selfish Gene. Waarbij ik wel waarschuw dat de BBC een beetje E.O.-achtige trekjes heeft als het om religie gaat.
De show waarin hij een zaal vol tovenaars verpletterde heb ik nog niet gevonden. Mischien staat die op de site hieronder.
Voor meer downloads deze site:
http://www.reitstoen.com/dawkins.php
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, kijk zelf maar even of het wat is en of het werkt.
Is dit een leuke toevoeging voor het Evolutie FAQ ?
Alzo sprach Nietzschequote:"Das Maß der All-Kraft ist ein bestimmtes, nichts Unendliches. Unendlich ist eine Ausschweifung des Begriffes. Die Zahl der Lagen, Veränderungen, Kombinationen und Entwicklungen der All-Kraft ist zwar ungeheuer groß und praktisch unermeßlich, aber jedenfalls auch bestimmt und nicht unendlich.
Die Zeit, in der das All seine Kraft übt, ist unendlich, das heißt, die Kraft ist ewig gleich und ewig tätig - bis zu diesem Augenblick ist schon eine Unendlichkeit abgelaufen, das heißt alle möglichen Entwicklungen müssen schon dagewesen sein.
Zusammengefaßt: unendlich neue Veränderungen und Lagen einer bestimmten Kraft ist ein Widerspruch. Also wäre zu schließen: 1. Entweder sie ist erst von einem bestimmten Zeitpunkt an tätig und wird ebenso einmal aufhören, - aber Anfang des Tätigseins ist absurd-, wäre sie im, Gleichgewicht, so wäre sie es ewig! 2. Oder es gibt nicht unendlich neue Veränderungen, sondern ein Kreislauf von bestimmter Zahl derselben spielt sich wieder und wieder ab: Tätigkeit ist ewig, die Zahl der Produkte und Kraftlagen endlich.
Das Leben, alles Gesetzmäßige und Rhythmus, Lauf und Ablauf weist darauf, daß sich alles wiederholt, schon dagewesen ist und immer wiederkommt: das Naturgesetz wie der Traum, der Sternenlauf wie die Menschheitsgeschichte, Jahreszeiten wie der Wechsel der Jahressiebente, das Wachsen der Pflanzen und Tiere wie Ebbe und Flut. Alles ist Wiederkehr.
Doch läuft solche Anschauung einer Offenbarungsreligion zuwider, Gott-Vater spielt hier eine andere Rolle. Soweit der Philosoph.
onderaan de openings postquote:Op zondag 12 juni 2005 12:40 schreef LouiisVerschoor het volgende:
weet iemand wanneer de herhaling van de 1e uitzending is? Ik hoorde dat het zondag half 4 op nederland 3 is. Maar in de gids op teletekst staat iets anders.
Dit argument (gebaseerd op de theorie van Freud) wordt door veel mensen gebruikt om aan te tonen dat God niet zou kunnen bestaan. Alleen jammer dat ze daarmee veel te ver doorschieten.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 23:08 schreef L.Mo het volgende:
God bestaat niet. Zal wel vaker gezegd zijn, maar imo is het slechts een zingevings systeem, ontstaan uit behoefte van de mens om een zekerheid te hebben.
Helaas schiet jij hier ook te ver door, want mensen projecteren niet alleen een god, maar ook idolen, een ideaal zelfbeeld etc.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:03 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Dit argument (gebaseerd op de theorie van Freud) wordt door veel mensen gebruikt om aan te tonen dat God niet zou kunnen bestaan. Alleen jammer dat ze daarmee veel te ver doorschieten.
Volgens Freud is het geloof in een God het resultaat van een projectie - een projectie van verlangens en behoeften 'op' een wezen dat niet werkelijk bestaat maar dat althans de allure heeft van God. Freud meende dat als zijn theorie waar is dit een reden is om te denken dat er geen God is. Zijn theorie geeft een psychologische verklaring van het geloof in God en verklaart het aldus (denkt hij) weg.
Hier maakt Freud echter een denkfout. Want zelfs als men aaneemt dat het projectiemechanisme bestaat en dat het bij iedereen die in God gelooft werkzaam is, dan nog is dat geen reden om te denken dat er geen God is. Het bestaan van Freuds mechanisme is volkomen verenigbaar met het bestaan van God. Iemand die in God gelooft kan immers als volgt redeneren: "God wil dat mensen in hem geloven. En opdat de mens gaat geloven, heeft hij hen uitgerust met het projectiemechanisme. Het is door de werking van dit mechanisme dat God mensen kennis van Hem laat hebben".
Samenvattend: Freuds theorie geeft alleen maar aan door de werking van welk mechanisme mensen in God geloven. Maar het betekent niet dat wat wordt geloofd dus onwaar is.
So what? Mijn punt is dus dat Freuds theorie het bestaan van een God niet kan uitsluiten; en dat mensen inderdaad ook idolen en een ideaal zelfbeeld 'projecteren' doet daar niets van af.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:06 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Helaas schiet jij hier ook te ver door, want mensen projecteren niet alleen een god, maar ook idolen, een ideaal zelfbeeld etc.
Wat betreft mijn redenatie die een gelovige kan maken heb je inderdaad gelijk. Daarin heb ik inderdaad God al een eigenschap geattribueerd, terwijl dat logisch gezien niet kan.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:38 schreef speknek het volgende:
Ja de redenatie die je geeft die een gelovige kan maken is een 'vicious loop' en dus niet valide. Immers, god moet een eigenschap geattribueerd worden om hem te kennen, maar god moet al gekend zijn om hem een eigenschap te attribueren.
Je samenvatting is dat daarentegen wel, dat de god die mensen kennen puur door projectie komt, wil nog niet zeggen dat die god niet bestaat.
En hoe ga je van die redenatie naar de redenatie dat: als de mens een god kan projecteren, moet god wel bestaan? Naar mijn weten gebruiken atheisten Freud's 'projectie-theorie' niet eens als 'bewijs' dat er geen god is. Ik kan me ook een wezen voorsellen die roze is, 3000 kilo weegt, puntoren als een konijn heeft en graag taco's eet; maar dat betekent nog niet dat dat wezen bestaat.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:27 schreef Vanitas het volgende:
[..]
So what? Mijn punt is dus dat Freuds theorie het bestaan van een God niet kan uitsluiten; en dat mensen inderdaad ook idolen en een ideaal zelfbeeld 'projecteren' doet daar niets van af.
quote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:19 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ik wil leven in het paradijs met alles erop en eraan. Meer wil ik niet. En dat vraag ik dus en dat streef ik na. En dat is mijn levensdoel ook.
quote:Alle Welt hält uns schon für ertrunken, aber da tauchen wir immer wieder auf und bringen sogar aus der Tiefe etwas mit herauf!...
"Das Glück der Erkennenden mehrt die Schönheit der Welt und macht Alles, was da ist, sonniger; die Erkenntnis legt ihre Schönheit nicht nur um die Dinge, sondern, auf die Dauer, in die Dinge; – möge die zukünftige Menschheit, für diesen Satz ihr Zeugniss abgeben!"
(Nietzsche, Briefe, III/1. 101)
Je zou kunnen zeggen dat er een universeel geloof in een God of goden is in elk land op aarde. Dit in tegenstelling tot jouw mooie roze, zwaarlijvige wezen. Hoewel er natuurlijk ook een flink aantal mensen zijn die geloven in UFO's, terwijl het ook niet bewezen is dat die bestaan.quote:Op zondag 12 juni 2005 23:14 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
En hoe ga je van die redenatie naar de redenatie dat: als de mens een god kan projecteren, moet god wel bestaan? Naar mijn weten gebruiken atheisten Freud's 'projectie-theorie' niet eens als 'bewijs' dat er geen god is. Ik kan me ook een wezen voorsellen die roze is, 3000 kilo weegt, puntoren als een konijn heeft en graag taco's eet; maar dat betekent nog niet dat dat wezen bestaat.
Het grappige daaraan is eigenlijk dat god zelf geevolueerd is. Primitieve bevolkingsgroepen zijn eerder geneigd 'simpele' dingen zoals: water, de zon of natuurrampen te aanbidden. Dit heeft niets te maken met het aanbidden van iets wat 'allesomvattend' is, maar juist met verlatingsangst of de normale angst dat je iets overkomt.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 00:10 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat er een universeel geloof in een God of goden is in elk land op aarde. Dit in tegenstelling tot jouw mooie roze, zwaarlijvige wezen. Hoewel er natuurlijk ook een flink aantal mensen zijn die geloven in UFO's, terwijl het ook niet bewezen is dat die bestaan.
Het geloof in een God of goden lijkt iets wat altijd maar weer terug blijft komen, ondanks dat gelovigen werden/worden uitgeroeid. Vervolgens kun je daarmee natuurlijk weer een aantal kanten op; of God bestaat daadwerkelijk of het geloof is gewoon een religieus besef wat genetisch bepaald. Zie bijvoorbeeld het artikel in de Elsevier van 3 april, waar wordt gesproken over de (evolutionaire) voordelen van geloof.
(Link artikel:http://66.102.9.104/search?q=cache:QItXk8LI2P0J:www.elsevier.nl/magazine/print/asp/
artnr/40012/jaargang/61/week/16/+elsevier+geloof+evolutionair&hl=nl&start=1)
Ik kon er wel een beetje om lachenquote:Op woensdag 15 juni 2005 00:29 schreef DionysuZ het volgende:
dat stukje met jezus die dat kindje aanrijdt en dan zegt dat god liefde is kan wellicht wat commotie opleveren
Jij zult branden in de hel.quote:Op woensdag 15 juni 2005 00:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik kon er wel een beetje om lachen.
Hehehequote:Op woensdag 15 juni 2005 00:34 schreef Elroyb het volgende:
Jij zult branden in de hel.![]()
Morgen biechten, Fuifduif?
Uiteraard, je kunt blijven geloven naar believen, tegen alle redelijke denken in.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:27 schreef Vanitas het volgende:
[..]
So what? Mijn punt is dus dat Freuds theorie het bestaan van een God niet kan uitsluiten; en dat mensen inderdaad ook idolen en een ideaal zelfbeeld 'projecteren' doet daar niets van af.
Heb je weer tegenargumenten voor deze aflevering?quote:Op woensdag 15 juni 2005 00:36 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hehehe, nee toch maar niet. Als ik iets te zeggen heb tegen God, doe ik dat wel zelf. Daar heb ik geen pastoor voor nodig
.
Ik ben deze keer overtuigdquote:Op woensdag 15 juni 2005 00:40 schreef Elroyb het volgende:
[..]
Heb je weer tegenargumenten voor deze aflevering?
Of ben je deze keer wel overtuigd
Zou jij, Fuifduif, als een godvrezende man, zo'n absoluut hierarchische maatschappij prefereren?quote:Op woensdag 15 juni 2005 00:57 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben het zeer eens met die stelling. Een democratie is bij uitstek onverenigbaar met een hierarchie. Binnen een democratie wordt een echte leider met macht niet getolereerd. Binnen een democratie is een ieder gelijk en heeft een ieder het recht op een invulling van het eigen leven.
Een geloof poneert een ultieme leider, God, en een ieder is op welke wijze dan ook onderworpen aan deze leider. Niemand kan ongestraft de macht van de leider ontkennen of negeren, omdat God almachtig is en altijd zal straffen. Binnen een samenleving waarin een dergelijk geloof wordt gevoerd vanuit een regering of een bestuur is een hierarchie dus eenvoudiger aan te houden.
Een goede vraag. Het hangt er van af. Als die maatschappij menswaardig is wel, anders niet. Maar zoals we weten is zo'n systeem nog nooit menswaardig gebleken in de praktijk, dus ik ga voor: nee, zo'n maatschappij prefereer ik niet.quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:00 schreef Elroyb het volgende:
Zou jij, Fuifduif, als een godvrezende man, zo'n absoluut hierarchische maatschappij prefereren?
Is het christendom wel menswaardig?quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Een goede vraag. Het hangt er van af. Als die maatschappij menswaardig is wel, anders niet. Maar zoals we weten is zo'n systeem nog nooit menswaardig gebleken in de praktijk, dus ik ga voor: nee, zo'n maatschappij prefereer ik niet.
Over welke God hebben we het anders?quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:10 schreef FuifDuif het volgende:
Ho wacht even. Jij denkt dat ik een godvrezende christen ben?
Als het geloof de scheiding van kerk en staat accepteert hoeft dat geen enkel probleem te zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2005 00:57 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben het zeer eens met die stelling. Een democratie is bij uitstek onverenigbaar met een hierarchie. Binnen een democratie wordt een echte leider met macht niet getolereerd. Binnen een democratie is een ieder gelijk en heeft een ieder het recht op een invulling van het eigen leven.
Een geloof poneert een ultieme leider, God, en een ieder is op welke wijze dan ook onderworpen aan deze leider. Niemand kan ongestraft de macht van de leider ontkennen of negeren, omdat God almachtig is en altijd zal straffen. Binnen een samenleving waarin een dergelijk geloof wordt gevoerd vanuit een regering of een bestuur is een hierarchie dus eenvoudiger aan te houden.
Ja, althans zo doe je je voor, ondanks je zogenaamde verlichting.quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:10 schreef FuifDuif het volgende:
Ho wacht even. Jij denkt dat ik een godvrezende christen ben?
Every natural fact is a symbol of some spiritual fact. The world is emblematic. Parts of speech are metaphors, becuase the whole of nature is a metaphor of human mind. (...) This relation between the mind and matter is not fancied by some poet, but stands in the Will of God, and so is free to be known by all men.quote:
Nee, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat ze om die denigrerende sketches. Zoals gisteravond ook: Jezus in een oude Amerikaanse slee die een kind aanrijdt die voetbalt met zijn vader. De vader pakt het kind verdrietig in de armen, Jezus stapt uit (koorgezang) en zegt tegen de man: "God is liefde!"quote:Op woensdag 15 juni 2005 04:37 schreef spooky1234 het volgende:Want het valt me op dat EO-scum wel volop kritiek heeft op "God bestaat niet" maar met geen 1 argument kan zeggen wat er zoal niet waar is wat er verteld wordt.
Dan niet nee, maar het ging erom dat je het geloof kunt gebruiken als een zeer stabiel instrument om de hiërarchie te bewaken, MOCHT je het geloof centraal stellen binnen het bestuur van de staat.quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:40 schreef Vanitas het volgende:
Als het geloof de scheiding van kerk en staat accepteert hoeft dat geen enkel probleem te zijn.
Hoezo doe ik mij zo voor? Leg dat eens uit!quote:Op woensdag 15 juni 2005 06:36 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Ja, althans zo doe je je voor, ondanks je zogenaamde verlichting.![]()
Ja, dat vond ik ook wel een goede. Ook een goede vraag trouwens, de grens tussen geloof en bijgeloof.quote:
Sorry, druk van tijd tot tijd en nu zit ik in een drukke piekquote:Op woensdag 15 juni 2005 10:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Duiffie.Ik zie je veel te weinig!
Ik ben het met je eens. Maar wellicht is het je reputatie die je achtervolgt. Ikzelf heb daar soms ook last van.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:44 schreef FuifDuif het volgende:
Hey, maar Lupa, vind jij dat ik mij hier in dit topic nog altijd profileer als een hardcore christen, zoals Bonobo dat zegt hierboven? Ik vind zelf van niet.
Dat is toch erg? Ik voel mij net een vrijgelaten crimineel die vastbesloten is op het rechte pad te blijven, maar door zijn sociale omgeving die kans niet krijgt, omdat hij nog altijd als crimineel wordt gezien. Jammer hoor!quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Maar wellicht is het je reputatie die je achtervolgt. Ikzelf heb daar soms ook last van.
Prove them wrong.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:47 schreef FuifDuif het volgende:
Dat is toch erg? Ik voel mij net een vrijgelaten crimineel die vastbesloten is op het rechte pad te blijven, maar door zijn sociale omgeving die kans niet krijgt, omdat hij nog altijd als crimineel wordt gezien. Jammer hoor!
Nog zo'n mooie. De aanhanger van een godsdienst is in weze bijna net zo atheistisch als een atheist zelf. Want om een godsdienst te erkennen, moet hij er tegelijk honderden ontkennen.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, dat vond ik ook wel een goede. Ook een goede vraag trouwens, de grens tussen geloof en bijgeloof.
Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is toch erg? Ik voel mij net een vrijgelaten crimineel die vastbesloten is op het rechte pad te blijven, maar door zijn sociale omgeving die kans niet krijgt, omdat hij nog altijd als crimineel wordt gezien. Jammer hoor!
quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...
Nou je reacties in dit topic getuigen nog steeds van een diep Gristelijke inborst. dat is ook logisch, na een dag of 10 is dat er niet uit.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoezo doe ik mij zo voor? Leg dat eens uit!
Dogma?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:45 schreef FuifDuif het volgende:
Doffy, accepteer nu maar dat NDE realistisch zijn en de ziel daadwerkelijk uittreedt.
Da's mooi jongenquote:
De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekkerquote:Op vrijdag 10 juni 2005 18:14 schreef Godslasteraar het volgende:
Er was jaren geleden zo'n serie gesprekken met als gespreksleider een Nederlander met ooglap. Erg goeie serie. Kent iemand de naam? Die had bv. Stephen Jay Gould en Oliver Sacks als gasten.
quote:Op woensdag 15 juni 2005 19:36 schreef ice_age het volgende:
[..]
De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekker) gekocht bij "de boekenmarkt" in Den Haag. Mischien is het boek nog te krijgen, al zag ik verder het niet op hun website staan. http://www.de-boekenmarkt.nl/
quote:...Ondertussen wil de schrijver maar één ding: weg van hier, weg van die vreselijke Nederlandse interviewer. 'This, this is torture', zou hij later zeggen...
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.quote:Op woensdag 15 juni 2005 23:55 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, Van Dantzig vond ik erg goed. Een man die niet uit is op spot en belachelijk makerij. Muntz vind ik een loser.
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderenquote:Op donderdag 16 juni 2005 00:00 schreef het_fokschaap het volgende:
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.
Ach ja, schandalig...het was niet nodig. Had het bij de interviews gehouden...quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen. Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen. Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Het mag dan wel niet meteen gif zijn voor het individu, maar voor de samenleving werkt het christendom wel degelijk als een gif - om precies te zijn een moreel vergif. Neem nou eens het geloof aan Sinterklaas! Kinderen worden er mee groot gebracht, en geloven er heilig in dat deze ‘Grote Kindervriend’ ook daadwerkelijk bestaat. Zover zo goed kun je denken!quote:Op donderdag 16 juni 2005 01:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.
Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.quote:
Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.
Op het punt dat religie 'vergif' is, kan ik zeggen dat dat natuurlijk niet voor alle gelovigen geldt, maar wel voor een hele hoop gelovigen. Religie is fout wanneer het mensen ervan weerhoudt om zelf na te denken en kritische punten van zelfbewustzijn, moraliteit en realiteitszin vervangt door een dogma die geen verklaring behoeft. Is het daarom een vergif? Ja, omdat het mensen (en niet alleen gelovigen) schaadt door het blokkeren van elke vorm van vooruitgang op die gebieden. Daarbij komt ook nog dat oorlog en nationale politiek geen andere legitimering behoeven, behalve dan de religieuze (zie V.S. en het Midden-Oosten).
Helaas zien we ook in Nederland dat religie nog steeds een plaats heeft binnen de politiek, terwijl kerk en staat hier toch gescheiden zouden moeten zijn. Hoe heeft het ooit kunnen gebeuren dat een POLITIEKE partij zich een religieuze affiniteit heeft mogen aanmeten? Is dit geen aanspraak maken op de stem van een bevolkingsgroep die sowieso een verstoorde realiteitszin heeft? In elk land waar kerk en staat gescheiden zijn zie je het weer: Christelijke partijen aan de macht! Hoe zou dat toch komen? Waarom heeft Bush gewonnen in de V.S.? Waren zijn punten beter? Nee, hij was een betere Christen dan Kerry en Gore. De laatste debatten tussen Bush en Kerry gingen er praktisch uitsluitend over wie de betere christen was! Als deze trend zich voortzet, dan stellen zich over 20 jaar bisschoppen kandidaat bij de U.S. elections..
Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
Dat zal toch ook wel weer meevallen lijkt mij.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik deel je angst, Nick. Ik ben echt bang dat we op een soort tweede Middeleeuwen afgaan...
We zien die trend ook al binnen de rechtspraak terugkeren waarbij - m.b.t. de verschillende uitspraken - de tendens valt te bespeuren dat er steeds meer een vorm van 'religieus recht' wordt gesproken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 10:52 schreef lucida het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.![]()
Ik ben het helemaal met je eens dat je het vergif zou kunnen noemen, maar ik vind de term een te sterke connotatie hebben. Elk kind zal in aanraking komen met gedachtes die objectief gezien minder juist zijn.quote:Op donderdag 16 juni 2005 02:21 schreef lucida het volgende:
-knip-
dat is juist leuk.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen. Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Ik weet niet of we nu zo pessimistisch moeten zijn. Nederland heeft nu eenmaal door een politiek bedrijfsongeval, de moord op Fortuyn, een door christenen gedomineerde regering gekregen. Waaronder, na achteraf blijkt, een aantal met hele suspecte opvattingen. Maar die mensen zijn géén afspiegeling van de maatschappij. Er is nog nooit een regering in Nederland geweest die zo impopulair is, ze breken alle records. Als er verkiezingen gehouden worden verdwijnt het CDA naar de oppositiebankjes. Dat hangt natuurlijk ook af van de kandidaten van de andere partijen. Een afspiegeling van onze maatschappij is deze regering in ieder geval zeker niet.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:
...................
Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
ik vond de gast uit deel 1 juist erg interessant. ik denk dat afdoende bewezen is dat religieuze zaken opgewekt kunnen worden dmv stimulering van bepaalde hersengedeelten. net als bde's.quote:Op donderdag 16 juni 2005 13:00 schreef Staps.nl het volgende:
De gast uit uitzending 1 bracht al zijn waarheden als absoluut. Bovendien vaak stellingen die niet onderbouwd werden of in de wetenschap niet (volledig) bewezen zijn.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
Bewijs voor de ziel. De ziel weet niet dat je een been mist.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.
http://www.e-gezondheid.be/guide/article_7306_972.htm
Als 'voelen' via de zenuwbanen gaat, en deze vrijwel allemaal uitkomen in de hersenen, waarom is het dan niet logisch dat het registreren van voelen in de hersenen gebeurt?quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Misschien zou je je dan wat meer in de materie moeten verdiepen, want de hersenen regelen alles...
quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Boerenverstand is mooi, maar hou het daar waar het hoort, tussen de koeien.
Tja, ik geloof dat alles wat een mens is, voortkomt uit de materie.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
waarom niet ? is die ziel je karakter ? na een beroerte is je karakter veranderd. na een bijna-dood ervaring is het karakter van mensen soms ook veranderd, wat dan weer verklaard wordt uit een evt. ervaring in het hiernamaals. ik zou het eerder verklaren uit het afsterven van een gedeelte van de hersenen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
[..]
Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.
Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Boerenverstand is mooi, maar hou het daar waar het hoort, tussen de koeien.
in Frieslandquote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Boerenverstand is mooi, maar hou het daar waar het hoort, tussen de koeien.
Dat is tenminste wel een argumentquote:Op donderdag 16 juni 2005 15:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mensen kunnen zelfs hun persoonlijkheid volledig kwijtraken door een hersenbeschadiging...
een rationeel wezen buiten hun persoonlijke (bij)geloven...quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
Je zou een dwarslaesie misschien een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht, kunnen noemen. Alhoewel sommige ademhalingsfuncties dan nog autonoom verlopen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn. Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen? Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn.
Een mens is geen rationeel wezen, laten we daar eens mee beginnenquote:Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
Hersendelen die geen signalen meer krijgen gaan signalen verzinnen. Zie fantoompijn, onder andere.quote:Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Dat kan ook te maken hebben met zogeheten biofotonen. De Duitse wetenschapper Fitz-Albert Popp heeft hier veel onderzoek naar gedaan. Hij heeft aangetoond dat ieder wezen een bepaald energieveld bij zich draagt, welke een blauwdruk vormt van de eindfase van de ontwikkeling (groei). Wanneer een been wordt geamputeerd bestaat het verschijnsel fantoompijn en dit kan te maken hebben met dat energieveld wat ondanks het ontbreken van het been nog altijd in tact is.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.
http://www.e-gezondheid.be/guide/article_7306_972.htm
Vet cool, die kende ik niet eens.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
Ik bedoel precies, of ongeveer:quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |