abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:24:18 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_27948819
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 10:47 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is toch erg? Ik voel mij net een vrijgelaten crimineel die vastbesloten is op het rechte pad te blijven, maar door zijn sociale omgeving die kans niet krijgt, omdat hij nog altijd als crimineel wordt gezien. Jammer hoor!
Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...
pi_27956015
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...
, kijk dat vind ik nu eens lief !

Maar natuurlijk begrijp ik het wel. Het kost veel tijd eer dat ik als een ander mens wordt gezien EN behandeld .
  woensdag 15 juni 2005 @ 17:07:27 #153
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_27957215
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 10:40 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Hoezo doe ik mij zo voor? Leg dat eens uit!
Nou je reacties in dit topic getuigen nog steeds van een diep Gristelijke inborst. dat is ook logisch, na een dag of 10 is dat er niet uit.

Beetje zoeken:
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 11:45 schreef FuifDuif het volgende:
Doffy, accepteer nu maar dat NDE realistisch zijn en de ziel daadwerkelijk uittreedt.
Dogma?
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:28 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar ik persoonlijk geloof erin!
Da's mooi jongen

Het valt bij nader inzien wel mee, speelde toch je verleden onbewust mee

[ Bericht 43% gewijzigd door Bonobo11 op 15-06-2005 17:12:29 ]
Feyenoord!!! * Barça
pi_27961250
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 18:14 schreef Godslasteraar het volgende:
Er was jaren geleden zo'n serie gesprekken met als gespreksleider een Nederlander met ooglap. Erg goeie serie. Kent iemand de naam? Die had bv. Stephen Jay Gould en Oliver Sacks als gasten.
De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekker ) gekocht bij "de boekenmarkt" in Den Haag. Mischien is het boek nog te krijgen, al zag ik verder het niet op hun website staan. http://www.de-boekenmarkt.nl/
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution. (Theodosius
Dobzhansky 1900-1975).
pi_27965073
Bonobo, wat heeft een NDE met het christendom te maken?
pi_27965378
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 19:36 schreef ice_age het volgende:

[..]

De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekker ) gekocht bij "de boekenmarkt" in Den Haag. Mischien is het boek nog te krijgen, al zag ik verder het niet op hun website staan. http://www.de-boekenmarkt.nl/
ik zal anders eens bij Verwijs gaan informeren, goeie smoes om daar weer eens te gaan neuzen (niet dat ik daar een excuus voor nodig, maar goed)

Las wel een vrij vernietigende recensie in de Groene A'dammer, het schijnt dat hij Coetzee de stuipen op het lijf heeft gejaagd
quote:
...Ondertussen wil de schrijver maar één ding: weg van hier, weg van die vreselijke Nederlandse interviewer. 'This, this is torture', zou hij later zeggen...

http://www.groene.nl/2000/0021/pv_wimkayzer.html
pi_27969824
ik vond het weer een leuke uitzending. de gast is gelukkig veel aan het woord want de echt interessante inbreng komt niet van Muntz of van de Wint.

van Dantzig had wat mij betreft een goed verhaal en deed aan smaaloos godslasteren...

en het filmpje over het kind wat aangereden werd had er niet ingehoeven, maar anders was er helemaal geen rol voor Robbie Muntz.
pi_27970053
Ja, Van Dantzig vond ik erg goed. Een man die niet uit is op spot en belachelijk makerij. Muntz vind ik een loser.
pi_27970176
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 23:55 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, Van Dantzig vond ik erg goed. Een man die niet uit is op spot en belachelijk makerij. Muntz vind ik een loser.
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.
pi_27970239
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:00 schreef het_fokschaap het volgende:
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen . Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
pi_27970353
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen . Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Ach ja, schandalig...het was niet nodig. Had het bij de interviews gehouden...
  donderdag 16 juni 2005 @ 01:05:56 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_27971838
quote:
Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 16 juni 2005 @ 01:07:27 #163
8369 speknek
Another day another slay
pi_27971856
Ik vind van de Wint ook maar een beetje hijgerig ballen voor open doel op aan het gooien. Veel te duidelijk gestaged. Stel of intelligente vragen, of laat alleen de geinterviewde praten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 16 juni 2005 @ 02:20:48 #164
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_27972515
in aflevering 2 was de Wint veel meer in control van de interview, het lijkt alsof hij de wetenschapper in een bepaalde richting wil hebben, hij stopt hem paar keer woorden in zijn mond. Ook viel het me op dat er veel stukken van de wetenschapper uitgeknipt waren.. je zou bijna zeggen dat eindresultaat gemanipuleerd is tot wat de Wint wil dat het wordt.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  donderdag 16 juni 2005 @ 02:21:18 #165
85889 lucida
équilibre
pi_27972518
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 01:05 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.
Het mag dan wel niet meteen gif zijn voor het individu, maar voor de samenleving werkt het christendom wel degelijk als een gif - om precies te zijn een moreel vergif. Neem nou eens het geloof aan Sinterklaas! Kinderen worden er mee groot gebracht, en geloven er heilig in dat deze ‘Grote Kindervriend’ ook daadwerkelijk bestaat. Zover zo goed kun je denken!

Maar er komt een moment in het leven van diezelfde kinderen dat hun dwingt in te zien dat, hun geloof in deze 'Grote Kindervriend’ - in wie ze in al hun onschuld zo kinderlijk naïef geloofden - in werkelijkheid helemaal niet bestaat - of zoals het zo mooi heet 'een heilige leugen' was!

Hoe onschuldig dit radicaal omdraaien van het kinderlijk geloof wel of niet mag zijn, het is toch vaak de eerste grote zelfconfrontatie in de fantasie- en verbeeldingswereld van kinderen, waarbij van hun wordt verwacht opeens te geloven in een leugen om bestwil.

En het geloven in dit fabeltje om bestwil word vervolgens omgebogen tot een gewetenskwestie. Zo wordt van kinderen verwacht die er niet meer in geloven, dat ze aan kinderen die wel nog geloven in de 'Grote Kindervriend’, niet verklappen dat hij niet bestaat.

In feite worden de kinderen – nogmaals hoe onschuldig het ook mag lijken - voor een moreel geloofsdilemma geplaatst en, ongevraagd in een gewetenspositie gemanoeuvreerd waarbij van hun verwacht wordt - wanneer het de waarheid betreft - net te doen alsof!...

In die zin is het christelijke bijgeloof het ‘gif’ waarmee de zieltjes van kinderen - en in beginsel hun nog onbezoedelde geweten - op een moreel volstrekt onverantwoorde wijze worden geïnfecteerd en belast!

Met God is het al niet veel anders gesteld. Aanvankelijk wordt iemand geacht onvoorwaardelijk van zijn bestaan uit te gaan. Als hij dan op 'rijpere' en vaak meer rationele leeftijd de vele wonderbaarlijke onmogelijkheden van dit geloof heeft leren kennen, kan het voorkomen dat hij niet langer meer in God, en of het bestaande godsbeeld kan/wil geloven.

Echter dan nog wordt van hem verwacht dat hij - uit piëteit voor de gelovigen die (nog steeds) niet bij machte zijn het bijzonder resistente en persisterende christelijke bijgeloof m.b.t. tot het bestaan van God te ontmaskeren - zijn 'rationeel ongeloof' domweg onder stoelen of banken moet steken.

Deze op basis van een leugen aangekweekte solidariteit t.a.v. van de gelovigen en hun (christelijke) god, wordt dan vervolgens als een (vrome) deugd aangemerkt, terwijl de niet-gelovige in wezen met voorbedachte rade bezig is gelovigen een leugen voor te houden!.. .

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 16-06-2005 02:40:03 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:04:47 #166
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27973944
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 02:21 schreef lucida het volgende:

- knip -
Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.

Op het punt dat religie 'vergif' is, kan ik zeggen dat dat natuurlijk niet voor alle gelovigen geldt, maar wel voor een hele hoop gelovigen. Religie is fout wanneer het mensen ervan weerhoudt om zelf na te denken en kritische punten van zelfbewustzijn, moraliteit en realiteitszin vervangt door een dogma die geen verklaring behoeft. Is het daarom een vergif? Ja, omdat het mensen (en niet alleen gelovigen) schaadt door het blokkeren van elke vorm van vooruitgang op die gebieden. Daarbij komt ook nog dat oorlog en nationale politiek geen andere legitimering behoeven, behalve dan de religieuze (zie V.S. en het Midden-Oosten).

Helaas zien we ook in Nederland dat religie nog steeds een plaats heeft binnen de politiek, terwijl kerk en staat hier toch gescheiden zouden moeten zijn. Hoe heeft het ooit kunnen gebeuren dat een POLITIEKE partij zich een religieuze affiniteit heeft mogen aanmeten? Is dit geen aanspraak maken op de stem van een bevolkingsgroep die sowieso een verstoorde realiteitszin heeft? In elk land waar kerk en staat gescheiden zijn zie je het weer: Christelijke partijen aan de macht! Hoe zou dat toch komen? Waarom heeft Bush gewonnen in de V.S.? Waren zijn punten beter? Nee, hij was een betere Christen dan Kerry en Gore. De laatste debatten tussen Bush en Kerry gingen er praktisch uitsluitend over wie de betere christen was! Als deze trend zich voortzet, dan stellen zich over 20 jaar bisschoppen kandidaat bij de U.S. elections..

Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27973990
Ik deel je angst, Nick. Ik ben echt bang dat we op een soort tweede Middeleeuwen afgaan...
  donderdag 16 juni 2005 @ 10:52:46 #168
85889 lucida
équilibre
pi_27976539
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.

Op het punt dat religie 'vergif' is, kan ik zeggen dat dat natuurlijk niet voor alle gelovigen geldt, maar wel voor een hele hoop gelovigen. Religie is fout wanneer het mensen ervan weerhoudt om zelf na te denken en kritische punten van zelfbewustzijn, moraliteit en realiteitszin vervangt door een dogma die geen verklaring behoeft. Is het daarom een vergif? Ja, omdat het mensen (en niet alleen gelovigen) schaadt door het blokkeren van elke vorm van vooruitgang op die gebieden. Daarbij komt ook nog dat oorlog en nationale politiek geen andere legitimering behoeven, behalve dan de religieuze (zie V.S. en het Midden-Oosten).

Helaas zien we ook in Nederland dat religie nog steeds een plaats heeft binnen de politiek, terwijl kerk en staat hier toch gescheiden zouden moeten zijn. Hoe heeft het ooit kunnen gebeuren dat een POLITIEKE partij zich een religieuze affiniteit heeft mogen aanmeten? Is dit geen aanspraak maken op de stem van een bevolkingsgroep die sowieso een verstoorde realiteitszin heeft? In elk land waar kerk en staat gescheiden zijn zie je het weer: Christelijke partijen aan de macht! Hoe zou dat toch komen? Waarom heeft Bush gewonnen in de V.S.? Waren zijn punten beter? Nee, hij was een betere Christen dan Kerry en Gore. De laatste debatten tussen Bush en Kerry gingen er praktisch uitsluitend over wie de betere christen was! Als deze trend zich voortzet, dan stellen zich over 20 jaar bisschoppen kandidaat bij de U.S. elections..

Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_27976965
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik deel je angst, Nick. Ik ben echt bang dat we op een soort tweede Middeleeuwen afgaan...
Dat zal toch ook wel weer meevallen lijkt mij.

Op zich zou het wel mooi zijn .
  donderdag 16 juni 2005 @ 11:16:07 #170
85889 lucida
équilibre
pi_27977335
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 10:52 schreef lucida het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.
We zien die trend ook al binnen de rechtspraak terugkeren waarbij - m.b.t. de verschillende uitspraken - de tendens valt te bespeuren dat er steeds meer een vorm van 'religieus recht' wordt gesproken.
het is zoals het is
non-conforming link
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:06:00 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_27979006
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 02:21 schreef lucida het volgende:
-knip-
Ik ben het helemaal met je eens dat je het vergif zou kunnen noemen, maar ik vind de term een te sterke connotatie hebben. Elk kind zal in aanraking komen met gedachtes die objectief gezien minder juist zijn.
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:24:22 #172
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_27979629
quote:

[..]

dat is juist leuk.
En die jongen wil nou eenmaal graag de gelovigen belachelijk maken, en meer dan terecht.
Muntz is nu eenmaal een malloot die graag idiote dingen doet, dus dit soort dingen kon je wel verwachten. Ik moet er hard om lachen.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_27980835
De gast in deel 2 vond ik stukken beter dan deel 1.

Van van Dantzig was duidelijk dat het zijn mening was en ideeen die hij ventileerde. De gast uit uitzending 1 bracht al zijn waarheden als absoluut. Bovendien vaak stellingen die niet onderbouwd werden of in de wetenschap niet (volledig) bewezen zijn.

Ik vond de scene met Jezus en het kind aanrijden, op het gebrek aan nuance na, niet godlasterlijk. Het is wat letterlijk wordt verkondigd. Het wordt pas 'grappig' als je niet geloofd en denkt: 'ja, verrek, dat is wel raar wat die christenen geloven'.
'Boy, it's like a sauna in here'
pi_27981434
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:

...................

Ik weet niet of we nu zo pessimistisch moeten zijn. Nederland heeft nu eenmaal door een politiek bedrijfsongeval, de moord op Fortuyn, een door christenen gedomineerde regering gekregen. Waaronder, na achteraf blijkt, een aantal met hele suspecte opvattingen. Maar die mensen zijn géén afspiegeling van de maatschappij. Er is nog nooit een regering in Nederland geweest die zo impopulair is, ze breken alle records. Als er verkiezingen gehouden worden verdwijnt het CDA naar de oppositiebankjes. Dat hangt natuurlijk ook af van de kandidaten van de andere partijen. Een afspiegeling van onze maatschappij is deze regering in ieder geval zeker niet.
En kijk ook eens naar de reacties hier op Fok!, en elders. De grote meerderheid van Nederland walgt van die religieuze zeloten. Die zeloten, moslims of christenen, zijn zeer luidruchtig en zelfs geweldadig, maar daarmee hebben ze zichzelf definitief gediskwalificeert, belachelijk gemaakt. Je ziet dat deze zeloten een tegenreactie oproepen die langzaam maar zeker aan kracht wint.
pi_27982235
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 13:00 schreef Staps.nl het volgende:
De gast uit uitzending 1 bracht al zijn waarheden als absoluut. Bovendien vaak stellingen die niet onderbouwd werden of in de wetenschap niet (volledig) bewezen zijn.
ik vond de gast uit deel 1 juist erg interessant. ik denk dat afdoende bewezen is dat religieuze zaken opgewekt kunnen worden dmv stimulering van bepaalde hersengedeelten. net als bde's.

dat we niet precies weten hoe en waarom dit is is een tweede, maar we weten uiteindelijk nog maar weinig van de werking van de hersenen. wel vind ik het een pré voor zijn beweringen dat door stimulering de persoon vaak cultureel bepaalde religieuze ervaringen krijgt.
pi_27983993
Het ging me ook meer om de manier waarop hij het bracht, da's natuurlijk persoonlijk. Mijn persoonlijke ideeen blurren de waarneming wellicht

Het is bewezen dat je religieuze zaken/belevingen extern kunt opwekken. Maar je kunt het niet als bewijs brengen dat dat soort belevingen dus altijd (indien niet extern opgewekt) niet waar zijn of onzin of een kortsluitng in je hersenen.

Dat een islamiet geen jezus ziet is naar mijn idee gewoon omdat de gedachte, visioen van een heilige niet als een 2270x1786 pixel 32bit fotootje wordt waargenomen maar als de gedachte van een heilige, in te vullen door de waarnemer zelf.

Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
pi_27984183
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
Misschien zou je je dan wat meer in de materie moeten verdiepen, want de hersenen regelen alles...
pi_27985014
quote:

wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.

http://www.e-gezondheid.be/guide/article_7306_972.htm
pi_27985215
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.

Bewijs voor de ziel. De ziel weet niet dat je een been mist.
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:11:20 #180
8369 speknek
Another day another slay
pi_27985623
quote:
Als 'voelen' via de zenuwbanen gaat, en deze vrijwel allemaal uitkomen in de hersenen, waarom is het dan niet logisch dat het registreren van voelen in de hersenen gebeurt?

Daar zijn trouwens genoeg experimenten naar gedaan.
pi_27985978
Logisch zou zijn dat je het dan voelt waar het gebeurt, in de door jullie genoemde locatie: de hersenen?!

Waar zijn genoeg experimenten naar gedaan?

Externe pijn/jeuk etc prikkels worden naar je hersenen geleid. Fantoom pijn zal dan ook wel te verklaren zijn uit conditionering van de hersenen, of zenuwuiteinden die nog gevoelig zijn of wat dan ook. Dit heeft niks met de ziel te maken. Een ziel voelt geen lichamelijke pijn.
pi_27986073
Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van zoiets als een 'ziel'.
pi_27986085
Boerenverstand is mooi, maar hou het daar waar het hoort, tussen de koeien.
pi_27986094
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 14:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Misschien zou je je dan wat meer in de materie moeten verdiepen, want de hersenen regelen alles...
Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.

Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
pi_27986117
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
pi_27986196
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
Tja, ik geloof dat alles wat een mens is, voortkomt uit de materie.

Maar zenuwen en vlinders in je buik zíjn lichamelijke functies.
pi_27986227
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:

[..]

Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.

waarom niet ? is die ziel je karakter ? na een beroerte is je karakter veranderd. na een bijna-dood ervaring is het karakter van mensen soms ook veranderd, wat dan weer verklaard wordt uit een evt. ervaring in het hiernamaals. ik zou het eerder verklaren uit het afsterven van een gedeelte van de hersenen.
pi_27986280
Mensen kunnen zelfs hun persoonlijkheid volledig kwijtraken door een hersenbeschadiging...
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:31:42 #189
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27986372
quote:
'Nuff said
pi_27986419
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:31 schreef Doffy het volgende:
[afbeelding]
pi_27986430
quote:
in Friesland
pi_27986458
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mensen kunnen zelfs hun persoonlijkheid volledig kwijtraken door een hersenbeschadiging...
Dat is tenminste wel een argument

Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn. Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen? Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
pi_27986532
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:

Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
een rationeel wezen buiten hun persoonlijke (bij)geloven...
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:37:43 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_27986590
quote:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn. Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen? Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Je zou een dwarslaesie misschien een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht, kunnen noemen. Alhoewel sommige ademhalingsfuncties dan nog autonoom verlopen.
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:40:23 #195
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27986680
quote:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn.
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
quote:
Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
Een mens is geen rationeel wezen, laten we daar eens mee beginnen
quote:
Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Hersendelen die geen signalen meer krijgen gaan signalen verzinnen. Zie fantoompijn, onder andere.
'Nuff said
pi_27986766
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Dat kan ook te maken hebben met zogeheten biofotonen. De Duitse wetenschapper Fitz-Albert Popp heeft hier veel onderzoek naar gedaan. Hij heeft aangetoond dat ieder wezen een bepaald energieveld bij zich draagt, welke een blauwdruk vormt van de eindfase van de ontwikkeling (groei). Wanneer een been wordt geamputeerd bestaat het verschijnsel fantoompijn en dit kan te maken hebben met dat energieveld wat ondanks het ontbreken van het been nog altijd in tact is.

Salamanders hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun lichaam te hergenereren volgens de energie-blauwdruk.

Bij kinderen bestaat er bijvoorbeeld al een energieveld welke het formaat heeft van het kind in het eindstadium van de ontwikkeling (volwassenheid). Hierdoor vermoeden sommige wetenschappers, waaronder Popp zelf, dat de ontwikkeling van het lichaam en de communicatie tussen de cellen niet verloopt via uitsluitend de hersenen maar via dat energie draagvlak.

Zie onder andere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biophoton
http://www.biophotonik.de/
pi_27986788
Daar komen we ook niet uit helaas. Geeft verder niet

Wat dan te zeggen van het idee dat we volledig gestuurd worden door de hersenen. Zelfs onze eigen ideeen zijn volgens te theorie reacties op. Om het goed te praten als het ware, dat we toch wat in de hand hebben.

Dan zou zelfs deze discussie een zieke grap zijn van toevallig gemuteerde dna, cellen, wat al niet meer zij. Dat gaat er bij jullie in?
pi_27986804
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
Vet cool, die kende ik niet eens.
pi_27987045
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:

[..]

[..]
Ik bedoel precies, of ongeveer:

Als de ziel (als die er al is, noem het persoonlijkheid of wat ons dan ook van dieren onderscheidt) alleen zou huizen in de hersenen. Dan zou je dat kunnen waarnemen als je de rest van het lichaam wegneemt en kijkt of er nog de (volledige) ziel aanwezig is. Er zou dan geen verandering van de ziel waarneembaar zijn.
Overigens denk ik dat de ziel, energieveld, wat dan ook, niet alleen in het lichaam zit, als er al van een lokatie te spreken valt.
pi_27987126
Wie zegt dat er iets is wat ons van dieren onderscheidt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')