Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is toch erg? Ik voel mij net een vrijgelaten crimineel die vastbesloten is op het rechte pad te blijven, maar door zijn sociale omgeving die kans niet krijgt, omdat hij nog altijd als crimineel wordt gezien. Jammer hoor!
quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je postverleden spreekt niet in je voordeel. Ik heb jouw eerste periode hier ook erg gehekeld. Ik ben nu "om", maar het heeft ook een tijdje geduurt...
Nou je reacties in dit topic getuigen nog steeds van een diep Gristelijke inborst. dat is ook logisch, na een dag of 10 is dat er niet uit.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoezo doe ik mij zo voor? Leg dat eens uit!
Dogma?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:45 schreef FuifDuif het volgende:
Doffy, accepteer nu maar dat NDE realistisch zijn en de ziel daadwerkelijk uittreedt.
Da's mooi jongenquote:
De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekkerquote:Op vrijdag 10 juni 2005 18:14 schreef Godslasteraar het volgende:
Er was jaren geleden zo'n serie gesprekken met als gespreksleider een Nederlander met ooglap. Erg goeie serie. Kent iemand de naam? Die had bv. Stephen Jay Gould en Oliver Sacks als gasten.
quote:Op woensdag 15 juni 2005 19:36 schreef ice_age het volgende:
[..]
De naam van die serie uit 1993 was "Een schitterend ongeluk", en de interviewer was Wim Kayzer. De titel van dat boek van Cees Dekker over inteligent design heeft hij ook op de titel van deze serie gebaseerd. Naast de door jou genoemde interviews waren er o.a. ook interviews met Daniell Dennett en Freeman Dyson. De (Engelstalige) text uit de serie is later ook in boekvorm verschenen onder de titel "A Glorious Accident" en deze heb ik een tijdje geleden nog voor een habbekrats (goedkoper dan dat boek van dekker) gekocht bij "de boekenmarkt" in Den Haag. Mischien is het boek nog te krijgen, al zag ik verder het niet op hun website staan. http://www.de-boekenmarkt.nl/
quote:...Ondertussen wil de schrijver maar één ding: weg van hier, weg van die vreselijke Nederlandse interviewer. 'This, this is torture', zou hij later zeggen...
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.quote:Op woensdag 15 juni 2005 23:55 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, Van Dantzig vond ik erg goed. Een man die niet uit is op spot en belachelijk makerij. Muntz vind ik een loser.
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderenquote:Op donderdag 16 juni 2005 00:00 schreef het_fokschaap het volgende:
ik vind Muntz best leuk af en toe, maar niet in dit programma.
Ach ja, schandalig...het was niet nodig. Had het bij de interviews gehouden...quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen. Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
Nou, op zich kan ik de introductiepreek van hem nog wel waarderen. Maar inderdaad, niet die sketches zoals met Jezus die dat kind aanreed en zei "God... is Liefde!" Echt te schandalig voor woorden.
Het mag dan wel niet meteen gif zijn voor het individu, maar voor de samenleving werkt het christendom wel degelijk als een gif - om precies te zijn een moreel vergif. Neem nou eens het geloof aan Sinterklaas! Kinderen worden er mee groot gebracht, en geloven er heilig in dat deze ‘Grote Kindervriend’ ook daadwerkelijk bestaat. Zover zo goed kun je denken!quote:Op donderdag 16 juni 2005 01:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Hmm ik heb het andersom: ik vind het nou niet bepaald nodig om het geloof 'vergif' voor kinderen te noemen. Maar dat God is liefde niet rijmt met de harde werkelijkheid, is dan weer zo'n fundamenteel probleem waar Christenen zich vaak veel te gemakkelijk vanaf maken.
Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.quote:
Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te ver doorschiet in het persoonlijke drama, maar ik was dan ook niet zo'n fundementalistische sinterklaas aanhanger. Voor mij was het slechts een oude kerel met een nepbaard en een rood gewaad (ja, ik kon toen al zien dat het een nepbaard was en dat die gozer op de TV iemand anders was dan de gozer die bij ons op school kwam) die elk jaar cadeau's en snoep kwam uitdelen; niets magisch of ongelovelijk fantastisch aan de man (maar laten we eerlijk zijn: op het meerderheid van punten is sinterklaas geloofwaardiger dan een god), ik denk dat ik altijd al een scepticus was.
Op het punt dat religie 'vergif' is, kan ik zeggen dat dat natuurlijk niet voor alle gelovigen geldt, maar wel voor een hele hoop gelovigen. Religie is fout wanneer het mensen ervan weerhoudt om zelf na te denken en kritische punten van zelfbewustzijn, moraliteit en realiteitszin vervangt door een dogma die geen verklaring behoeft. Is het daarom een vergif? Ja, omdat het mensen (en niet alleen gelovigen) schaadt door het blokkeren van elke vorm van vooruitgang op die gebieden. Daarbij komt ook nog dat oorlog en nationale politiek geen andere legitimering behoeven, behalve dan de religieuze (zie V.S. en het Midden-Oosten).
Helaas zien we ook in Nederland dat religie nog steeds een plaats heeft binnen de politiek, terwijl kerk en staat hier toch gescheiden zouden moeten zijn. Hoe heeft het ooit kunnen gebeuren dat een POLITIEKE partij zich een religieuze affiniteit heeft mogen aanmeten? Is dit geen aanspraak maken op de stem van een bevolkingsgroep die sowieso een verstoorde realiteitszin heeft? In elk land waar kerk en staat gescheiden zijn zie je het weer: Christelijke partijen aan de macht! Hoe zou dat toch komen? Waarom heeft Bush gewonnen in de V.S.? Waren zijn punten beter? Nee, hij was een betere Christen dan Kerry en Gore. De laatste debatten tussen Bush en Kerry gingen er praktisch uitsluitend over wie de betere christen was! Als deze trend zich voortzet, dan stellen zich over 20 jaar bisschoppen kandidaat bij de U.S. elections..
Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
Dat zal toch ook wel weer meevallen lijkt mij.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik deel je angst, Nick. Ik ben echt bang dat we op een soort tweede Middeleeuwen afgaan...
We zien die trend ook al binnen de rechtspraak terugkeren waarbij - m.b.t. de verschillende uitspraken - de tendens valt te bespeuren dat er steeds meer een vorm van 'religieus recht' wordt gesproken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 10:52 schreef lucida het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Mijn reactie is niet ingegeven door een of ander persoonlijk drama. Voor het overige onderstreep ik jouw analyse van een christelijke "regressiepolitiek", waarvan ook ik voorzie dat het zich ontwikkelt richting een situatie waarin de scheiding tussen kerk en staat steeds meer zal vervagen.![]()
Ik ben het helemaal met je eens dat je het vergif zou kunnen noemen, maar ik vind de term een te sterke connotatie hebben. Elk kind zal in aanraking komen met gedachtes die objectief gezien minder juist zijn.quote:Op donderdag 16 juni 2005 02:21 schreef lucida het volgende:
-knip-
dat is juist leuk.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik weet niet of we nu zo pessimistisch moeten zijn. Nederland heeft nu eenmaal door een politiek bedrijfsongeval, de moord op Fortuyn, een door christenen gedomineerde regering gekregen. Waaronder, na achteraf blijkt, een aantal met hele suspecte opvattingen. Maar die mensen zijn géén afspiegeling van de maatschappij. Er is nog nooit een regering in Nederland geweest die zo impopulair is, ze breken alle records. Als er verkiezingen gehouden worden verdwijnt het CDA naar de oppositiebankjes. Dat hangt natuurlijk ook af van de kandidaten van de andere partijen. Een afspiegeling van onze maatschappij is deze regering in ieder geval zeker niet.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:04 schreef Nickthedick het volgende:
...................
Ik ben oprecht bang dat recente politieke gebeurtenissen de verzuiling weer zal laten toenemen en we een nieuwe duistere periode zullen krijgen als de kerk en de staat niet ABSOLUUT van elkaar gescheiden worden.
ik vond de gast uit deel 1 juist erg interessant. ik denk dat afdoende bewezen is dat religieuze zaken opgewekt kunnen worden dmv stimulering van bepaalde hersengedeelten. net als bde's.quote:Op donderdag 16 juni 2005 13:00 schreef Staps.nl het volgende:
De gast uit uitzending 1 bracht al zijn waarheden als absoluut. Bovendien vaak stellingen die niet onderbouwd werden of in de wetenschap niet (volledig) bewezen zijn.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Daarnaast los van de professor, voel ik overigens dat je bewustzijn niet in je hersenen zit. Waarom voel je dan emoties altijd in je lijf: vlinders, zenuwen, angst. Het is niet logisch dat de hersenen dit regelen.
Bewijs voor de ziel. De ziel weet niet dat je een been mist.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.
http://www.e-gezondheid.be/guide/article_7306_972.htm
Als 'voelen' via de zenuwbanen gaat, en deze vrijwel allemaal uitkomen in de hersenen, waarom is het dan niet logisch dat het registreren van voelen in de hersenen gebeurt?quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:27 schreef Staps.nl het volgende:
Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Misschien zou je je dan wat meer in de materie moeten verdiepen, want de hersenen regelen alles...
quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Boerenverstand is mooi, maar hou het daar waar het hoort, tussen de koeien.
Tja, ik geloof dat alles wat een mens is, voortkomt uit de materie.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
waarom niet ? is die ziel je karakter ? na een beroerte is je karakter veranderd. na een bijna-dood ervaring is het karakter van mensen soms ook veranderd, wat dan weer verklaard wordt uit een evt. ervaring in het hiernamaals. ik zou het eerder verklaren uit het afsterven van een gedeelte van de hersenen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
[..]
Dat zei de professor ook als eerste zin zelfs geloof ik.
Het zal ook wel dat de hersenen ja lichamelijke functies 'regelen'. Maar om nou de lichamelijke functies 'alles' te noemen wat een mens omvat.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
in Frieslandquote:Op donderdag 16 juni 2005 15:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is tenminste wel een argumentquote:Op donderdag 16 juni 2005 15:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mensen kunnen zelfs hun persoonlijkheid volledig kwijtraken door een hersenbeschadiging...
een rationeel wezen buiten hun persoonlijke (bij)geloven...quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
Je zou een dwarslaesie misschien een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht, kunnen noemen. Alhoewel sommige ademhalingsfuncties dan nog autonoom verlopen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn. Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen? Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:33 schreef Staps.nl het volgende:
Jammer dat we niet van een tegen experiment weten waarbij alleen het hoofd/hersenen nog in leven zijn.
Een mens is geen rationeel wezen, laten we daar eens mee beginnenquote:Zou de mens dan nog iets anders zijn dan een rationeel wezen?
Hersendelen die geen signalen meer krijgen gaan signalen verzinnen. Zie fantoompijn, onder andere.quote:Met een zenuwcentrum wat tevergeefs op externe impulsen wacht?
Dat kan ook te maken hebben met zogeheten biofotonen. De Duitse wetenschapper Fitz-Albert Popp heeft hier veel onderzoek naar gedaan. Hij heeft aangetoond dat ieder wezen een bepaald energieveld bij zich draagt, welke een blauwdruk vormt van de eindfase van de ontwikkeling (groei). Wanneer een been wordt geamputeerd bestaat het verschijnsel fantoompijn en dit kan te maken hebben met dat energieveld wat ondanks het ontbreken van het been nog altijd in tact is.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
wel eens van fantoom pijn gehoord ? als van iemand een been geamputeerd is voelt men nog jeuk aan de grote teen oid.
http://www.e-gezondheid.be/guide/article_7306_972.htm
Vet cool, die kende ik niet eens.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
Ik bedoel precies, of ongeveer:quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tegenvoorbeeld? Voorbeeld? De uitentreure uitgezochte zaak van Phinaes Gage misschien? Wat bedoel je precies?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |