abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2005 @ 10:58:38 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735015
De Islam behandelt mannen en vrouwen anders. Dit is niet iets waar de Islam patent op heeft of wat alleen binnen de Islam geldt, maar in dit topic wil ik het beperkt houden tot de Islam.

Ik hoop in deze topic meer te weten te komen over de achterliggende gedachten, en ook uitzonderingssituaties.

De post naar aanleiding waarvan ik de topic open:
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bloed,
onrein.
mensen die op slagveld zijn (verwond) Mannen die en zaadlozing hebben gehad (intiem zijn geweest)
Vrouwen die een menstruatie hebben gehad, mogen gebed niet verrichten tot ze gereinigd zijn.

Mannen aan de andere kant moeten gebed wel inhalen.
Waarom moeten mannen wel inhalen, en vrouwen niet? Geldt dit voor alle vrouwen en mannen, of alleen voor bijvoorbeeld gehuwde mannen en vrouwen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:02:01 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735106
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:59 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

De achter-achter-achter liggende reden doet me denken aan de film Constantine, waar God wordt afgebeeld als een kind met een mierennest. Hij vind het leuk om ons te aanschouwen en regels te stellen waarvoor wij geen verklaring hebben. We moeten ons er alleen houden anders heb je een bliksemschicht in je nek.

Zou God geschaad kunnen worden door iemand die een vloeing gehad heeft? Lijkt mij niet. Misschien is de achterliggende reden dat je met gepaste eerbied iemand moet aanspreken die vele rangen hoger ligt als jou. Vroeger hadden ze nog geen tampons en in de visioenen zagen ze wel zo'n wit staafje, maar wisten niet wat het was, anders hadden ze wel opgeschreven dat als je jezelf netjes was en de nodige bescherming gebruikt dat het wel toegestaan is.
Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?
pi_27735362
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?

Je hebt geen idee hoe diep dit gaat.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:12:43 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735404
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je hebt geen idee hoe diep dit gaat.
Vandaar dus deze topic.
pi_27735421
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vandaar dus deze topic.

Prima, jij vroeg erom.

Weleens gehoord van Fiqh?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:20:30 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735611
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Prima, jij vroeg erom.

Weleens gehoord van Fiqh?
Eigenlijk niet.. Wat of wie is het?
pi_27735766
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Eigenlijk niet.. Wat of wie is het?

Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.

Man/vrouwen gaan helemaal zo diep.

Op welke punten precies wil je het erover hebben?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:26:27 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735789
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.

Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.
pi_27735935
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.

Laten we niet vergeten ik ben een man he. Vrouwelijke rechten enzo gaan mijn beetje ver maar ik doe mijn best.

Een algemene Fiqh verklaring is dat mannen maar enkel minuten een zaadlozing hebben, maar een menstruatie kan wel dagen oplopen. En je moet 5x per dag bidden. Wanneer een vrouw 4 dagen ongesteld zou zijn moest ze 5x4= 20 gebeden inhalen zonder dat ze er iets aan kon doen. En dat zou onrechtvaardig zijn.

"Hoort u mensen, uw heer. Allah is niet onrechtvaardig tegen hen die zijn harten schoon houden"
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:37:49 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736083
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laten we niet vergeten ik ben een man he. Vrouwelijke rechten enzo gaan mijn beetje ver maar ik doe mijn best.
Probeer maar eens.
quote:
Een algemene Fiqh verklaring is dat mannen maar enkel minuten een zaadlozing hebben, maar een menstruatie kan wel dagen oplopen. En je moet 5x per dag bidden. Wanneer een vrouw 4 dagen ongesteld zou zijn moest ze 5x4= 20 gebeden inhalen zonder dat ze er iets aan kon doen. En dat zou onrechtvaardig zijn.

"Hoort u mensen, uw heer. Allah is niet onrechtvaardig tegen hen die zijn harten schoon houden"
Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?
pi_27736109
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Probeer maar eens.
[..]

Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?

ja
pi_27736278
"Toen verhoorde hun Heer hen: "Ik laat het werk van iemand van jullie die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een vrouw, jullie horen bij elkaar. ..."" (Koran 3:195)
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:47:55 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736357
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ja
Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?
pi_27736420
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?

Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:54:39 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736573
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?
pi_27736630
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?

""Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)

"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)

Zoiets bedoel je?
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:05:13 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736920
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

""Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)

"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)

Zoiets bedoel je?
Zoiets bedoel ik ja.

Binnen het christendom gaat het in principe zelfs zo ver dat een gelovige man een ongelovige vrouw voor god kan rechtvaardigen, en andersom. Gaat het ook zo ver in de islam, of zijn er belangrijke beperkingen en/of voorwaarden?
pi_27737034
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zoiets bedoel ik ja.

Binnen het christendom gaat het in principe zelfs zo ver dat een gelovige man een ongelovige vrouw voor god kan rechtvaardigen, en andersom. Gaat het ook zo ver in de islam, of zijn er belangrijke beperkingen en/of voorwaarden?

Alles moet rechtvaardig zijn, en de vrouw staat vaak aan de gelijke kant.

"'Aisha vertelde dat Hint bint 'Utba zei: "O God's Apostel. Abu Sufuan is een vrek en hij geeft mij niet voldoende voor mij en mijn kinderen. Kan ik van zijn bezit nemen zonder dat hij er van weet?" De Profeet zei: "Neem wat voldoende is voor u en uw kinderen, en het bedrag moet eerlijk en redelijk zijn" (Bukhari)"

"Zij die hun echtgenotes beschuldigen en behalve zichzelf geen getuigen hebben, het getuigenis van hen zal zijn dat hij viermaal bij God getuigt dat hij iemand is die de waarheid zegt. En de vijfde maal [moet hij uitspreken] dat Gods vloek op hem zal rusten als hij een leugenaar is. En als zij viermaal bij God getuigt dat hij een leugenaar is, dan weert dat voor haar de bestraffing af. En de vijfde maal [moet zij uitspreken] dat Gods toorn op haar zal rusten als hij iemand is die de waarheid zegt." (Koran 24:6-9)
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:13:46 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737143
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles moet rechtvaardig zijn, en de vrouw staat vaak aan de gelijke kant.

"'Aisha vertelde dat Hint bint 'Utba zei: "O God's Apostel. Abu Sufuan is een vrek en hij geeft mij niet voldoende voor mij en mijn kinderen. Kan ik van zijn bezit nemen zonder dat hij er van weet?" De Profeet zei: "Neem wat voldoende is voor u en uw kinderen, en het bedrag moet eerlijk en redelijk zijn" (Bukhari)"

"Zij die hun echtgenotes beschuldigen en behalve zichzelf geen getuigen hebben, het getuigenis van hen zal zijn dat hij viermaal bij God getuigt dat hij iemand is die de waarheid zegt. En de vijfde maal [moet hij uitspreken] dat Gods vloek op hem zal rusten als hij een leugenaar is. En als zij viermaal bij God getuigt dat hij een leugenaar is, dan weert dat voor haar de bestraffing af. En de vijfde maal [moet zij uitspreken] dat Gods toorn op haar zal rusten als hij iemand is die de waarheid zegt." (Koran 24:6-9)
Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?
pi_27737264
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

"O mensen, jullie vrouwen hebben zekere rechten over jou en jullie hebben zekere rechten over hen".

In dit geval gaat eem huwelijk niet om de religie maar om goede daden
pi_27737291
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:19:19 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737304
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

"O mensen, jullie vrouwen hebben zekere rechten over jou en jullie hebben zekere rechten over hen".

In dit geval gaat eem huwelijk niet om de religie maar om goede daden
Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:20:34 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737332
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
Ik ben daar iets genuanceerder over gaan denken. Wat mij er vooral aan stoort is dat er gegeneraliseerd wordt in mannen en vrouwen, terwijl er veel vrouwen "mannelijker" zijn dan een man, en veel mannen "vrouwelijker" dan een vrouw.. Maar dat wordt weer een feminisme-discussie, en die hebben we al elders lopen.
pi_27737417
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:

Vrouw onderschikt? De man is onderschikt aan de vrouw in de Islam.
pi_27737456
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:19 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?

Nee, geen enkel ziel heeft macht/spraak over de ander in hiernamaals. Allah zal beoordelen, maar ja dat zal een atheist niet al teveel boeien denk ik
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:26:11 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737478
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, geen enkel ziel heeft macht/spraak over de ander in hiernamaals. Allah zal beoordelen, maar ja dat zal een atheist niet al teveel boeien denk ik
Een ieder is dus ook verantwoordelijk voor zichzelf, en niet voor diens partner?
pi_27737530
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een ieder is dus ook verantwoordelijk voor zichzelf, en niet voor diens partner?

juist. Op die dag zal niemand elkaar kunnen helpen. Buiten de profeet volgens de Islam
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:28:16 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737550
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

juist. Op die dag zal niemand elkaar kunnen helpen. Buiten de profeet volgens de Islam
Maar voor die tijd?
pi_27737591
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar voor die tijd?

Gaat te diep voor mij,

volgens de koran hebben ze wel rechten over elkaar en verantwoording, zoals voeding en bescherming/behoeften etc. Maar ik kan er geen spraak over doen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:30:37 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737615
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gaat te diep voor mij,

volgens de koran hebben ze wel rechten over elkaar en verantwoording, zoals voeding en bescherming/behoeften etc. Maar ik kan er geen spraak over doen.
Ok.
pi_27737645
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ok.

Sorry, ben simpel niet geautorisseerd
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:32:47 #32
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737674
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry, ben simpel niet geautorisseerd
Ik wacht af of er nog andere reacties komen dan, het is in ieder geval al iets duidelijker.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:34:39 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27737720
mooi topic. duidelijk ook. ik denk zelf dat er evenveel teksten in de koran staan, om de vrouw met gelijke rechten te behandelen, als dat die teksten in de bijbel staan.

ik denk dat het de manier is waarop teksten uit religieuze boeken geïnterpreteerd worden, die voor de ongelijkheid zouden kunnen zorgen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27737736
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik wacht af of er nog andere reacties komen dan, het is in ieder geval al iets duidelijker.

Prima, dan wil ik ook gelijk een beroep doen aan alle moslima's.. voel me hierzo eenzaam
pi_27737766
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:
mooi topic. duidelijk ook. ik denk zelf dat er evenveel teksten in de koran staan om de vrouw met gelijke rechten te behandelen, als dat er teksten in de bijbel staan.

ik denk dat het de manier is waarop teksten uit religieuze boeken geïnterpreteerd worden, die voor de ongelijkheid zouden kunnen zorgen.

Mee eens, of weer om politieke redenen de ander religie aanvallen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:37:38 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27737804
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mee eens, of weer om politieke redenen de ander religie aanvallen.
politiek kan idd ook volkomen verkeerd gebruikt worden, voorbeelden te over.
pi_27737885
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:37 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

politiek kan idd ook volkomen verkeerd gebruikt worden, voorbeelden te over.

Jupz, maar volgens mij gaat dat weer offtopic
pi_27738126
Nog geen Bsb hier?
Of valt hij dan door de mand??

(Verkapte tvp aangezien ik meelees)
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:51:12 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27738145
tenzij je de godsdienst heel prominent binnen de politiek plaatst en waardoor sommige rechten van vrouwen in bepaalde landen toch echt niet gelijk zijn. ik wil daarmee ook niet persé zeggen dat ik weet of het door die vrouwen ook als nadelig wordt ervaren.
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:11:32 #40
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27738811
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:
mooi topic. duidelijk ook. ik denk zelf dat er evenveel teksten in de koran staan, om de vrouw met gelijke rechten te behandelen, als dat die teksten in de bijbel staan.
Er zijn toch wel teksten waar je met de beste wil niets anders in kunt zien dan dat er geen gelijke rechten worden gegund. Vaak geldt hierbij wel dat ook in de plichten een aanpassing is. Minder rechten of ongelijkheid in een bepaald geval wordt gecompenseert met minder plichten/verantwoordelijkheid.

Zijn er islamitische stromingen die in gevallen waar ongelijkheid is de vrouw "gelijk trekken" met de man wanneer de vrouw de bijbehorende verplichtingen/verantwoordelijkheid aanvaardt?
pi_27738954
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef Triggershot het volgende:
Daarom loopt ze achter de man aan op straat, moeten ze hun kleding bedekken, mogen ze (vaak) geen functie in het bedrijfsleven hebben die hoger is dan dat van de man en wordt er standaard vanuit gegaan dat de vrouw het eten maakt en voor de kinderen zorgt. Daarnaast mag een man een vrouw slaan(onder de noemer corrigerende tik) maar andersom staat de doodstraf op.

Misschien wordt het niet zo beschreven allemaal, maar dit is even een greep van de realiteit die ik om mij heenzie.
Mijn fotoboek
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:18:48 #42
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739071
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:15 schreef -Lotte- het volgende:

Misschien wordt het niet zo beschreven allemaal, maar dit is even een greep van de realiteit die ik om mij heenzie.
Ik weet niet of er hier iemand bekend is met Saoedie-Arabie? Het ligt me wel bij dat er in Saoedie-Arabie aardig wat hoogopgeleide vrouwen topfuncties bekleden, maar is er iemand die dit kan bevestigen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:22:11 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27739209
de taliban in afganistan was toch wel te omschrijven als vrouwonderdrukkend. geen scholing voor vrouwen bijvoorbeeld.
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:25:40 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739333
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:22 schreef zoalshetis het volgende:
de taliban in afganistan was toch wel te omschrijven als vrouwonderdrukkend. geen scholing voor vrouwen bijvoorbeeld.
Absoluut, en zo geldt dat denk ik wel voor meer moslimstaten. Voor zover ik weet is het echter in Saoudie-Arabie anders, en is dat toch ook een "echte" moslimstaat.. Maar ik wacht even of dit bevestigd wordt.
pi_27739528
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:15 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Daarom loopt ze achter de man aan op straat, moeten ze hun kleding bedekken, mogen ze (vaak) geen functie in het bedrijfsleven hebben die hoger is dan dat van de man en wordt er standaard vanuit gegaan dat de vrouw het eten maakt en voor de kinderen zorgt. Daarnaast mag een man een vrouw slaan(onder de noemer corrigerende tik) maar andersom staat de doodstraf op.

De realiteit is dat jij een gezegend sterk vrouw bent die opzich zelf kan passen, en rechten heeft gekregen die elke mens hoort te hebben. Helaas is niet iedereen zo een geluksvogel als ons Lotte.

Nergens in de Koran staat een vers of iets over hoe een vrouw hoort te lopen, en een vrouw hoort zich te bedenken onder vrije wil niet onder dwang. En al helemaal niet onder die van haar man. Of wist je niet dat "Er geen dwang in de geloof is" volgens de Koran?

In Turkije is een vrouw premier geweest 10 jaar geleden al? Hoe zat dat met NL ?

Volgens de islam moet de man voor de vrouw zorgen. Het is de verantwoordelijkheid van de man dat alles goed reilt en zeilt in huis en dat er brood op de plank komt. Eigenlijk is de man dus de slaaf van de vrouw.''

slaan van de vrouw?

En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'.

Dit is de ware Islam en niet de politieke dictator staten die Islam, communisme en democratie mixen in een totalitaire staat waar jij de gebeurtennissen uit haalt.
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:33:08 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739598
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:30 schreef Triggershot het volgende:

Volgens de islam moet de man voor de vrouw zorgen. Het is de verantwoordelijkheid van de man dat alles goed reilt en zeilt in huis en dat er brood op de plank komt. Eigenlijk is de man dus de slaaf van de vrouw.''
Mag de vrouw echter ook voor zichzelf zorgen, of is het aanvaard dat een vrouw voor brood op de plank van het gezin zorgt?
quote:
En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'.
Duidelijk!
pi_27739600
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

Absoluut, en zo geldt dat denk ik wel voor meer moslimstaten. Voor zover ik weet is het echter in Saoudie-Arabie anders, en is dat toch ook een "echte" moslimstaat.. Maar ik wacht even of dit bevestigd wordt.

Do the math..

Een islamstaat is een gekozen kalifaat(president) met een erkende fiqh (senaat, geleerden en volk). Saudie Arabie is een koninkrijk van Wahabieten. term "echte" islamstaat vervalt.
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:33:58 #48
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739628
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Do the math..

Een islamstaat is een gekozen kalifaat(president) met een erkende fiqh (senaat, geleerden en volk). Saudie Arabie is een koninkrijk van Wahabieten. term "echte" islamstaat vervalt.
Bestaan er wel echte moslimstaten?
pi_27739666
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mag de vrouw echter ook voor zichzelf zorgen, of is het aanvaard dat een vrouw voor brood op de plank van het gezin zorgt?
[..]

Duidelijk!

De man MOET ervoor zorgen dat er brood op de plank is, daarnaast mag een vrouw werken ( zelf geld beziiten) En is niet verplicht om mee te delen aan de huishouden.
pi_27739701
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bestaan er wel echte moslimstaten?

Laatste Kalifaat heeft zichzelf opgeheven...
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:36:24 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739719
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De man MOET ervoor zorgen dat er brood op de plank is, daarnaast mag een vrouw werken ( zelf geld beziiten) En is niet verplicht om mee te delen aan de huishouden.
Hoe zit dat in het geval dat de vrouw zorgt voor brood op de plank voor 2, en de man zich wil bezig houden met huishoudelijke taken?
pi_27739873
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe zit dat in het geval dat de vrouw zorgt voor brood op de plank voor 2, en de man zich wil bezig houden met huishoudelijke taken?

Het is niet toegestaan dat een man een vrouw laat werken,(dwang) voor brood op de plank. Doet een vrouw het met eigen wil en wil ze bij schieten, prima geen probleem. Maar het is een man zijn taak om voor de brood te zorgen. En daarnaast doen ze alles in combinatie? Ze zijn allemaal vrij om te doen daarnaast wat ze willen
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:42:54 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27739937
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is niet toegestaan dat een man een vrouw laat werken,(dwang) voor brood op de plank. Doet een vrouw het met eigen wil en wil ze bij schieten, prima geen probleem. Maar het is een man zijn taak om voor de brood te zorgen. En daarnaast doen ze alles in combinatie? Ze zijn allemaal vrij om te doen daarnaast wat ze willen
Vanuit de islam wordt er dus feitelijk geen rolpatroon opgelegd, aangenomen dat beide partners zich kunnen vinden in hun rolverdeling?
pi_27740098
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vanuit de islam wordt er dus feitelijk geen rolpatroon opgelegd, aangenomen dat beide partners zich kunnen vinden in hun rolverdeling?

Abu Hurayra verhaalt dat de Boodschapper van God zei: "De meest volmaakte gelovige onder de gelovigen is hij die zich best gedraagt en vriendelijkst is tegenover zijn vrouw."

De profeet hielp zijn echtgenote constant met huishouden. En de vrouw van de profeet was een succesvolle zakenvrouw. dus echt rolverdeling was het niet.
pi_27740226
Voor er weer een reactie over uithuwelijken komt:

Het behoort tot de rechten van de vrouw dat zij haar echtgenoot kan kiezen. Een meisje kan niet verplicht worden met iemand te trouwen. Ouders kunnen wel een partner voorstellen, maar een meisje is niet verplicht het hiermee eens te zijn. Wanneer ze toch tegen haar zin uitgehuwelijkt wordt, geeft dit de vrouw het recht op echtscheiding:

"Er werd gemeld door Khansa bint Khidam Al-Ansariya dat haar vader haar ten huwelijk gaf en zij dit huwelijk niet graag had. Dus ging zij naar de Apostel van God en hij verklaarde het huwelijk ongeldig."

woensdag 8 juni 2005 @ 13:53:38 #56
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27740310
Vanuit de Hadith gezien zou je dus kunnen stellen dat de islam eigenlijk erg modern is, en op dat gebied allicht zelfs moderner dan onze maatschappij nu is ingericht.

Heb je een antwoord op de vraag waarom zoveel moslims dit zomaar kunnen negeren? Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een deel van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland en de moslims van Iran..
pi_27740447
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:53 schreef Alicey het volgende:
Vanuit de Hadith gezien zou je dus kunnen stellen dat de islam eigenlijk erg modern is, en op dat gebied allicht zelfs moderner dan onze maatschappij nu is ingericht.

Heb je een antwoord op de vraag waarom zoveel moslims dit zomaar kunnen negeren? Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een deel van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland en de moslims van Iran..

De meeste moslims weten het niet reageren ontwetend, zijn te lui om het op te zoeken, en zijn bang dat hun dochters/vrouwen hun famillie ten schande gaat zetten ( cultureel troep )

Moslims negeren het ook omdat ze niet uitkomt.. Als ze een mooie vrouw zien .. "Dan ben ik als een Moslim (man), vrij om haar te dwingen met mij te " Is de gedachtengoed, wat is gebasseert op onzin en niets meer dan gevoelens ( sexuele) naar haar. Zonder enige overweging wat zij wil.
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:01:10 #58
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27740572
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De meeste moslims weten het niet reageren ontwetend, zijn te lui om het op te zoeken, en zijn bang dat hun dochters/vrouwen hun famillie ten schande gaat zetten ( cultureel troep )

Moslims negeren het ook omdat ze niet uitkomt.. Als ze een mooie vrouw zien .. "Dan ben ik als een Moslim (man), vrij om haar te dwingen met mij te " Is de gedachtengoed, wat is gebasseert op onzin en niets meer dan gevoelens ( sexuele) naar haar. Zonder enige overweging wat zij wil.
Eigenlijk is het dus min of meer cultureel bepaald, en zijn zij waarschijnlijk ook om culturele redenen moslim (Net zoals in de jaren '50 praktisch heel Nederland katholiek was), en steekt het aloude gedrag van de man om de vrouw te onderdrukken de kop op..

Helaas zijn dit toch de moslims die je doorgaans ziet, en die de toon zetten. In moslimlanden schrijft echter ook vaak de imam voor dat mannen een stapje gelijker zijn dan vrouwen.. Wat zijn de motivaties van die imam?
pi_27741079
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Eigenlijk is het dus min of meer cultureel bepaald, en zijn zij waarschijnlijk ook om culturele redenen moslim (Net zoals in de jaren '50 praktisch heel Nederland katholiek was), en steekt het aloude gedrag van de man om de vrouw te onderdrukken de kop op..

Helaas zijn dit toch de moslims die je doorgaans ziet, en die de toon zetten. In moslimlanden schrijft echter ook vaak de imam voor dat mannen een stapje gelijker zijn dan vrouwen.. Wat zijn de motivaties van die imam?

De overheid bepaalt in zo een land welke interpretatie en stof jij krijg. Een imam doet zijn werk.. niet zijn aanbidding door les te geven.. Hij is bang dat hij zijn gezin niet kan voedden als hij iets verkeerds zegt wat de overheid niet bevalt.
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:27:43 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27741407
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De overheid bepaalt in zo een land welke interpretatie en stof jij krijg. Een imam doet zijn werk.. niet zijn aanbidding door les te geven.. Hij is bang dat hij zijn gezin niet kan voedden als hij iets verkeerds zegt wat de overheid niet bevalt.
Hoe zit het met de imams in Nederland? Die staan niet echt in dienst van de overheid..
pi_27741560
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe zit het met de imams in Nederland? Die staan niet echt in dienst van de overheid..

AIVD rapport:

Subsidies buitenland
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:32:54 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27741609
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

AIVD rapport:

Subsidies buitenland
Wat hebben buitenlanders er voor belangen bij?
pi_27741814
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

zeer interessante discussie en een goede vraag.
pi_27742032
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Turkse generalen die werden opgeleid in Duitsland betekende ook gelijk de einde van de Ottomaanse rijk...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2005 12:22:42 ]
pi_27742528
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb sowieso wat tegen 'moeten'. Ik moet niets en mijn toekomstige man 'moet' ook niets. Ik moet daarom ook al bij voorbaat zeggen dat mijn nekharen overeind gaan staan bij zulke dingen, maar vandaar dat ik soms ook lichtelijke conflicten heb met georganiseerde religie.

Wat is er mis met gewone normale communicatie tussen man en vrouw, en de normale afstemming. Waarom zou een man verantwoordelijk moeten zijn voor een vrouw, of andersom. Misschien hebben sommige vrouwen het nodig, maar ook genoeg voorbeelden van mannen die een sterke vrouw nodig hebben. Sterker nog, achter de meeste succesvolle mannen staat een sterke vrouw en achter de meeste succesvolle vrouwen een sterke man.

Mja, ik strompel zo met mijn mening wel naar een onderwerp over emancipatie..
Mijn fotoboek
pi_27742631
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:56 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Mee eens
pi_27742671
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
Jammer dat een cultureel iets dan de noemer krijgt dat het moet vanuit de Islam. Gaat iemand er namelijk tegenin, dan gaat iemand tegen het heilige geloof in en die groepsdruk is soms zo groot dat het buigen of sterven is, helaas.

Even tussendoor, ik vind dat er hier een hele mooie uiteenzetting is van de oorspronkelijke islamgedachte. Veel beter als wat ik om mij heenzie, bedankt.
Mijn fotoboek
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:18:45 #68
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27743335
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:56 schreef -Lotte- het volgende:

Feminisme is cool - Deel 2

Dat past daar dan wel weer.
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:43:05 #69
111206 achtbaan
There ain't no mountain h
pi_27744264
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

vasten mag wel ingehaald worden na afloop van ramadan, als de vrouw zwanger/ziek/ongesteld is...
maar er zijn ook alternatieven, indien het gaat om chronische ziekten ect..
trigg.. zou hier meer over weten neem ik aan
There ain't no mountain high enough
Ain't no valley low enough
Ain't no river wide enough
To keep me from getting to you
pi_27744841
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef achtbaan het volgende:

[..]

vasten mag wel ingehaald worden na afloop van ramadan, als de vrouw zwanger/ziek/ongesteld is...
maar er zijn ook alternatieven, indien het gaat om chronische ziekten ect..
trigg.. zou hier meer over weten neem ik aan

Idd, maar lijkt me niet dat mensen hier Oesoel Fiqh lessen willen gaan nemen, tot we dat hebben uitgelegd gaan er weken voorbij
  woensdag 8 juni 2005 @ 23:45:32 #71
111206 achtbaan
pi_27761288
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hier een leuk verhaaltje in het engels over het ontstaan van fiqh en fiqh-scholen en de gevolen ervan.
http://www.islamonline.ne(...)ay.asp?hFatwaID=8004
een van de gevolgen was de grote verschillen in Fatwa's over hetzelfde probleem en door verschillende 'fiqh'-geleerden. Moslims gingen steeds meer zich hechten aan de geleerde (persoon) zelf en niet aan de sterkte van de uitspraken van de geleerden, dat is natuurlijk in strijd met de beginselen van de islam.. er was correctie nodig, naar mijn mening, had hetzogenaamde 'wahabisme'(( soms ook selefisme genoemd)), belangrijke verandering hieraan gebracht, vooral in saudie arabie en de omgeving, dat was een van de bedoelingen van de 'wahabistische' revolutie,
meer over het ontstaan van 'wahabisme' staat op deze pagina:
http://www.islamonline.ne(...)y.asp?hFatwaID=39389

hier staan een aantal belangrijke uitspraken van de grootste 3 'fiqh'-geleerden binnen de islam:
" Imam Abu Hanifah is quoted to have said: “This is our opinion and we are ready to listen to him who brings a better opinion.” Imam Malik said: “Everyone’s opinion could be accepted or rejected except that of the one buried in this grave (pointing to the grave of the Prophet, peace and blessings be upon him). Ash-Shafi`i also said: “If a Hadith proves to be authentic (regarding a certain issue), then accept it and reject whatever religious opinion I may utter (regarding the same "
issue).”
hier staat meer over islamisische juridische scholen en hun methologie
http://www.islamonline.ne(...)y.asp?hFatwaID=29357

wat wel gemeen is bij al deze scholen, dat ze eerst beginnen met de koran en dan de soenna. Het zijn de 'constanten' waar de moslims niet van horen te afwijken. Zelfs de 'wahabistische' revolutie kwam om deze constanten te bevestigen en hun 'oorspronkelijke' waarden terug te geven..

k weet dat dit topic over vrouwen gaat... maar ik vond dit een heel essentieel ondwerp..! sorry
pi_27770404
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 23:45 schreef achtbaan het volgende:

[..]

k weet dat dit topic over vrouwen gaat... maar ik vond dit een heel essentieel ondwerp..! sorry

Topic gaat over Mannen en Vrouwen.. denk dat Alicey het niet erg vindt..
  donderdag 9 juni 2005 @ 17:13:38 #73
111206 achtbaan
pi_27779691
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 12:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Topic gaat over Mannen en Vrouwen.. denk dat Alicey het niet erg vindt..
alicey is lief..
geen misbruik van maken:D
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:54:04 #74
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_27796108
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De vrouw en man zijn in de Islam complementair aan elkaar

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:54:47 #75
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27796119
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 17:13 schreef achtbaan het volgende:

[..]

alicey is lief..
geen misbruik van maken:D
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:54:56 #76
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27796121
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 08:54 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

De vrouw en man zijn in de Islam complementair aan elkaar

²
Hoe moet ik dat concreet voor me zien?
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:12:28 #77
13462 BansheeBoy
pi_27796468
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 08:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat concreet voor me zien?
Man en vrouw zijn niet gelijk, zowel geestelijk als fysiek niet. De vrouw heeft (sociale en fysieke) eigenschappen die nuttig zijn die de man van nature niet heeft en vice versa. De Islamitische man heeft als plicht zijn gezin te verzorgen en te voorzien van alle noodzakelijkheden (kleding, voeding, onderdak etc.). En de vrouw heeft voornl. als taak om de opvoeding van de kinderen voor zich te nemen en het huishouden. De Islamitische vrouw wordt als een parel gezien die men goed dient te behandelen. Immers we hebben allemaal een moeder, en de vrouwen onder ons weten wat het bv. is om 9 maanden een kind te dragen, elke nacht wakker te worden en borstvoeding te geven aan kind o.i.d. Vrouwen verdienen respect, en dat krijgen ze echt in de Islam. Alleen werken wij niet op basis van gelijkheid zoals het hier in het Westen gaat maar op basis van "elkaar aanvullen/aanvoelen"

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:44:26 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27797128
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 09:12 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Man en vrouw zijn niet gelijk, zowel geestelijk als fysiek niet. De vrouw heeft (sociale en fysieke) eigenschappen die nuttig zijn die de man van nature niet heeft en vice versa. De Islamitische man heeft als plicht zijn gezin te verzorgen en te voorzien van alle noodzakelijkheden (kleding, voeding, onderdak etc.). En de vrouw heeft voornl. als taak om de opvoeding van de kinderen voor zich te nemen en het huishouden. De Islamitische vrouw wordt als een parel gezien die men goed dient te behandelen. Immers we hebben allemaal een moeder, en de vrouwen onder ons weten wat het bv. is om 9 maanden een kind te dragen, elke nacht wakker te worden en borstvoeding te geven aan kind o.i.d. Vrouwen verdienen respect, en dat krijgen ze echt in de Islam. Alleen werken wij niet op basis van gelijkheid zoals het hier in het Westen gaat maar op basis van "elkaar aanvullen/aanvoelen"

²
Hoe kijkt de islam aan tegen een man en een vrouw die besluiten de rollen anders te verdelen?
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:53:31 #79
13462 BansheeBoy
pi_27797357
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 09:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe kijkt de islam aan tegen een man en een vrouw die besluiten de rollen anders te verdelen?
Het is geen probleem voor een vrouw om te werken, het is het werk, de werkomgeving en de situatie die bepaalt of het mag of niet. Dit geldt overigens ook voor de man. Een man mag helpen in het huishouden. Het wordt zelfs aangemoedigd om elkaar in alles te helpen in het belang van de (liefdes)relatie en het gezinsleven. En natuurlijk is het geen probleem als de vrouw en man beslissen om het anders in te delen, zolang dit maar in overeenstemming is met het geloof en men niet ingaat tegen de geboden en verboden

²
pi_27797438
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 09:53 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Het is geen probleem voor een vrouw om te werken, het is het werk, de werkomgeving en de situatie die bepaalt of het mag of niet. Dit geldt overigens ook voor de man. Een man mag helpen in het huishouden. Het wordt zelfs aangemoedigd om elkaar in alles te helpen in het belang van de (liefdes)relatie en het gezinsleven. En natuurlijk is het geen probleem als de vrouw en man beslissen om het anders in te delen, zolang dit maar in overeenstemming is met het geloof en men niet ingaat tegen de geboden en verboden

²
Wat is de limiet dan die het geloof deze man en vrouw die het anders willen indelen oplegd? Logisch gezien zal hij niet het kind kunnen dragen... maar stel dat hij het kind zou willen opvoeden omdat zijn vrouw een belangrijke positie heeft binnen een gemeentelijke (westerse) instantie waarin ze contact heeft met veel andere mannen?

Aanvulling, je zegt elke keer dat een man mag HELPEN in het huishouden, maar niet dat het mogelijk is dat de rollen gewoon worden omgedraaid. En wat zou er mis zijn met een 50/50 verdeling. Beide werken 3 a 4 dagen, voeden samen het kind op en doen samen het huishouden?
Mijn fotoboek
  vrijdag 10 juni 2005 @ 10:15:28 #81
13462 BansheeBoy
pi_27797882
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 09:56 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Wat is de limiet dan die het geloof deze man en vrouw die het anders willen indelen oplegd? Logisch gezien zal hij niet het kind kunnen dragen... maar stel dat hij het kind zou willen opvoeden omdat zijn vrouw een belangrijke positie heeft binnen een gemeentelijke (westerse) instantie waarin ze contact heeft met veel andere mannen?
Het omdraaien van de rollen is op zich geen probleem als dit maar met wederzijds goedvinden is en het huishouden daar NIET onder lijdt. De primaire taak voor de vrouw is Islamitisch gezien nl. het opvoeden en verzorgen van de kinderen. Het voorbeeld dat jij hierboven geeft is vanuit Islamitisch oogpunt niet geoorloofd omdat ze teveel in contact zou komen met mannen. Islamitisch gezien is het zelfs verboden voor een man ( en ook voor een vrouw ) om alleen in kamer te zijn met een vrouw ( in het geval van de vrouw gaat het dan om een man uiteraard ) die je kan huwen.
quote:
Aanvulling, je zegt elke keer dat een man mag HELPEN in het huishouden, maar niet dat het mogelijk is dat de rollen gewoon worden omgedraaid. En wat zou er mis zijn met een 50/50 verdeling. Beide werken 3 a 4 dagen, voeden samen het kind op en doen samen het huishouden?
Daar is helemaal niets mis mee, het is dus wel mogelijk. Het gaat erom dat het huishouden de verantwoordelijkheid BLIJFT van de vrouw en hier dus niet onder mag lijden. En het levensonderhoud BLIJFT de verantwoordelijkheid van de man, ongeacht de gemaakte afspraken. Tevens gaat het er ook om wat voor soort werk en in welke omgeving/situatie ze buitenshuis gaat doen...

²
pi_27798139
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:15 schreef BansheeBoy het volgende:
Het omdraaien van de rollen is op zich geen probleem als dit maar met wederzijds goedvinden is en het huishouden daar NIET onder lijdt. De primaire taak voor de vrouw is Islamitisch gezien nl. het opvoeden en verzorgen van de kinderen.
En stel nou dat deze vrouw gewoon geestelijk/lichamelijk minder capabel is dan de man om deze taak te doen? Denk je niet dat zulke regels meer gegeven zijn als een soort van basis om vanuit te werken voor als je beide geen voorkeur hebt? Ik ken genoeg vrouwen die dolgraag lekker thuis voor de buis zitten en tussendoor wat kinderen opvoeden, veel liever dan een full-time job. Ikzelf ben echt totaal geen meisje-meisje... ik speelde nooit met poppen en werk als 1 van de weinige vrouwen in een mannencultuur ( ict ).

Maar ik heb mijzelf niet gemaakt, ik ben een product van mijn ouders en van de natuur. Ergens is er iets dat bepaald heeft dat ik zo denk, waarom ik zo ben. Ik zou het daarom super-oneerlijk vinden als ik een islamitische man zou trouwen die mij zou willen verplichten in zo'n rol te stoppen omdat het nou eenmaal 'moet'.

Ik hoop dat je begrijpt waarom het vanuit mijn standpunt belachelijk klinkt... ik zie ook geen enkele reden waarom het nodig zou zijn om als vrouw verantwoordelijk te zijn voor het huishouden. Ik kan misschien wel beter in het levensonderhoud voorzien dan menige man.

Waar ik dan over nadenk... had God op dat moment echt niets beters te doen dan mij het leven zo zuur maken, of waaren de profeten zo vrouw-onvriendelijk ( grr paulus ) en gooiden ze er wat van hun eigen gedachten tussendoor.
quote:
Het voorbeeld dat jij hierboven geeft is vanuit Islamitisch oogpunt niet geoorloofd omdat ze teveel in contact zou komen met mannen. Islamitisch gezien is het zelfs verboden voor een man ( en ook voor een vrouw ) om alleen in kamer te zijn met een vrouw ( in het geval van de vrouw gaat het dan om een man uiteraard ) die je kan huwen.
En als je al getrouwd bent? Dan kan je niet meer huwen, althans, niet zonder scheiding
Er is toch iets als vertrouwen? Je gaat toch een eed aan als je elkaar het ja-woord geeft? Waarom zou je dan moeten trouwen als het toch niets voorsteld?
Mijn fotoboek
  vrijdag 10 juni 2005 @ 10:59:01 #83
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_27799067
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:25 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

En stel nou dat deze vrouw gewoon geestelijk/lichamelijk minder capabel is dan de man om deze taak te doen? Denk je niet dat zulke regels meer gegeven zijn als een soort van basis om vanuit te werken voor als je beide geen voorkeur hebt? Ik ken genoeg vrouwen die dolgraag lekker thuis voor de buis zitten en tussendoor wat kinderen opvoeden, veel liever dan een full-time job. Ikzelf ben echt totaal geen meisje-meisje... ik speelde nooit met poppen en werk als 1 van de weinige vrouwen in een mannencultuur ( ict ).

Maar ik heb mijzelf niet gemaakt, ik ben een product van mijn ouders en van de natuur. Ergens is er iets dat bepaald heeft dat ik zo denk, waarom ik zo ben. Ik zou het daarom super-oneerlijk vinden als ik een islamitische man zou trouwen die mij zou willen verplichten in zo'n rol te stoppen omdat het nou eenmaal 'moet'.

Ik hoop dat je begrijpt waarom het vanuit mijn standpunt belachelijk klinkt... ik zie ook geen enkele reden waarom het nodig zou zijn om als vrouw verantwoordelijk te zijn voor het huishouden. Ik kan misschien wel beter in het levensonderhoud voorzien dan menige man.

Waar ik dan over nadenk... had God op dat moment echt niets beters te doen dan mij het leven zo zuur maken, of waaren de profeten zo vrouw-onvriendelijk ( grr paulus ) en gooiden ze er wat van hun eigen gedachten tussendoor.
[..]

En als je al getrouwd bent? Dan kan je niet meer huwen, althans, niet zonder scheiding
Er is toch iets als vertrouwen? Je gaat toch een eed aan als je elkaar het ja-woord geeft? Waarom zou je dan moeten trouwen als het toch niets voorsteld?
God heeft de vrouwen tot moeders benoemd. Dat is dus een eervolle rol.
Ik houd veel van mijn moeder en het is niet in waarde uit te drukken.
Doch mijn vader en moeder zijn gescheiden.
Vandaag de dag vinden veel vrouwen het ook aantrekkelijk om de mannenwereld gelijk(e) te zijn.
Het mogelijke gevolg kan zijn dat dadelijk de liefdevolle moeder zoals we die tientallen jaren hebben gekend, (te weten de "traditionele huisvrouw") langzaam aan verdwijnt en daarvoor in de plaats moeders komen die vaak minder emotioneel betrokken zijn met hun kinderen aangezien zij zichzelf ook een leven toedichten doormiddel van werk en studie..
Terwijl hele dagen met het kind doorbrengen juist de intense emotionele band sterkt tussen moeder en kind, en welk zo enorm gewenst is. (zo zegt ook deze zoon)
Het gevolg van carrierre vrouwen lijkt mij dan ook veel verstoorde moeder, kinder , echtgenoot problemen en nog meer psychiater voer in de realiteit van ongelovige mensen.
Een man die z'n ja woord geeft aan een vrouw dient van haar ziel meer te houden dan van haar vlees (vind ik).
Het zou namelijk smadelijk zijn, en een totaal gebrek aan eer beteken als op een dag je je vrouw "tot de dood ons scheidt" aan de kant zet omdat het lichaam waarin zij leeft, door ouderdom minder welgevallig word, terwijl ze juist een geschenk is van God.
(God weet namelijk hoe het is om eenzaam te zijn als man zonder vrouw !)
Trouwen is (vind ik) iets tussen God en het echtpaar endus niet tussen het echtpaar en de populaire culturele tradities, of de moderne tradities zoals flitsscheiden..
Ik persoonlijk vind het danook niet verkeerd hoe de Islam op vele mogelijke manieren "traditionele" normen probeert te verdedigen in haar gemeenschap.
Er ligt namelijk een grote les van opvoedkundigheid in verborgen voor wie het wil begrijpen.
Er is niets mooiers dan een vrouw die haar eer ten volste bezit.
En enige wijze (mits mogelijk) afgeschermd word tegen, door lust bevangen broeders die het niet zo nauw nemen met respect en vroomheid jegens (onbekende, ongehuwde) vrouwen wanneer ze deze tegenkomen en deze niet kennen.

(mijn mening)
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:06:36 #84
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27799280
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:59 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Ik houd veel van mijn moeder en het is niet in waarde uit te drukken.
Doch mijn vader en moeder zijn gescheiden.
Vandaag de dag vinden veel vrouwen het ook aantrekkelijk om de mannenwereld gelijk(e) te zijn.
Op zich is er toch niets mis met vrouwen die de traditie niet vinden passen voor zichzelf?
quote:
Het mogelijke gevolg kan zijn dat dadelijk de liefdevolle moeder zoals we die tientallen jaren hebben gekend, (te weten de "traditionele huisvrouw") langzaam aan verdwijnt en daarvoor in de plaats moeders komen die vaak minder emotioneel betrokken zijn met hun kinderen aangezien zij zichzelf ook een leven toedichten doormiddel van werk en studie..
Ik denk dat er ergens wel een grens is. Er zijn ook aardig wat vrouwen die redelijk traditioneel zijn. Verder hoeven werk en studie, mits met mate, de huishoudelijke taken van een vrouw niet in de weg te staan.
quote:
Terwijl hele dagen met het kind doorbrengen juist de intense emotionele band sterkt tussen moeder en kind, en welk zo enorm gewenst is. (zo zegt ook deze zoon)
Niet alle vrouwen willen kinderen.
quote:
Het gevolg van carrierre vrouwen lijkt mij dan ook veel verstoorde moeder, kinder , echtgenoot problemen en nog meer psychiater voer in de realiteit van ongelovige mensen.
Het ligt er aan. Een vrouw die zich niet in een verzorgende, huishoudelijke rol kan stoppen en dit toch doet lijkt mij nog veel schadelijker.
quote:
Een man die z'n ja woord geeft aan een vrouw dient van haar ziel meer te houden dan van haar vlees (vind ik).
Dat ben ik met je eens.
quote:
Het zou namelijk smadelijk zijn, en een totaal gebrek aan eer beteken als op een dag je je vrouw "tot de dood ons scheidt" aan de kant zet omdat het lichaam waarin zij leeft, door ouderdom minder welgevallig word, terwijl ze juist een geschenk is van God.
Er zijn ook vrouwen die op die manier hun huwelijk met mannen zien.
quote:
Trouwen is (vind ik) iets tussen God en het echtpaar endus niet tussen het echtpaar en de populaire culturele tradities, of de moderne tradities zoals flitsscheiden..
Ik persoonlijk vind het danook niet verkeerd hoe de Islam op vele mogelijke manieren "traditionele" normen probeert te verdedigen in haar gemeenschap.
Het verdedigen van traditionele normen an sich heb ik niets op tegen. Wat dat betreft is het imo ook wel iets te ver doorgeschoten met emancipatie. De keuze is er, en mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig in de meeste gevallen. Tegenwoordig lijkt het echter not done meer om traditioneel te leven. Dat is iets wat ik wel jammer vind.

Evenwel vind ik de keuze belangrijk. Als de partners het op een andere manier willen aanpakken omdat ze zo zijn, zal dat voor hun geluk, en dus ook voor hun daden richting anderen, op een positieve manier uitpakken.
quote:
Wat zie jij hier als eer van een vrouw?
quote:
En enige wijze (mits mogelijk) afgeschermd word tegen, door lust bevangen broeders die het niet zo nauw nemen met respect en vroomheid jegens (onbekende, ongehuwde) vrouwen wanneer ze deze tegenkomen en deze niet kennen.

(mijn mening)
Het soort broeders dat opmerkingen over een fotoboek gaat maken wanneer een vrouw naar hun zin een te grote bek heeft?
pi_27799435
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:59 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Voor de vrouwen die in die rol willen zitten wel ja, voor de overigen is het een levenslange pijniging
quote:
Het mogelijke gevolg kan zijn dat dadelijk de liefdevolle moeder zoals we die tientallen jaren hebben gekend, (te weten de "traditionele huisvrouw")
Sorry
quote:
langzaam aan verdwijnt en daarvoor in de plaats moeders komen die vaak minder emotioneel betrokken zijn met hun kinderen aangezien zij zichzelf ook een leven toedichten doormiddel van werk en studie..
Dat heet de drang tot ontwikkelen, een drang die genetisch bepaald is door mijn schepper.
quote:
Een emotionele band met een vader willen kinderen ook, alleen die kennen ze vaak niet omdat die vaak de hele dag werkt.. en dat komt deels omdat door religie en cultuur deze band onmogelijk gemaakt wordt.
quote:
Of een perfecte balans van twee mensen die beide evenveel om de kinderen geven en die beide betrokken willen zijn bij de opvoeding, ipv het op 1 persoon af te schepen. Een kind kan veel meer leren van twee personen dan van 1...
quote:
(God weet namelijk hoe het is om eenzaam te zijn als man zonder vrouw !)
Ook al wordt hij vaak mannelijk bestempeld, hij is geslachtsloos...
Althans... of jij moet hem liever zien als een gefrusteerde vent die boven met een goddelijke leuter zit te treuren omdat hij niets heeft om ermee te doen.
quote:
Er ligt namelijk een grote les van opvoedkundigheid in verborgen voor wie het wil begrijpen.
(mijn mening)
Tradiotioneel mag zeker aangemoedigd worden, daar is niets mis mee. Maar geef personen de ruimte die ze nodig hebben om een iets andere manier van leven te kiezen.

Sorry dat ik op sommige punten zo hard tegen je inga, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit echt juist hetgene is waar ik mij mijn hele leven al tegen verzet.
Mijn fotoboek
pi_27799464
Oeh.. het is wel 2 tegen 1 nu Alicey
Mijn fotoboek
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:13:36 #87
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27799485
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:12 schreef -Lotte- het volgende:
Oeh.. het is wel 2 tegen 1 nu Alicey
Vindt hij vast niet erg, want mannen zijn toch superieur.
pi_27799575
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

En vrouwen moeten overwonnen worden... beetje hard-to-get...
Anders raakt het jagersinstinct gefrustreerd :p

Oei.. wat ben ik gemeen... en sorry voor het offtopic
Mijn fotoboek
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:30:54 #89
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_27800025
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:06 schreef Alicey het volgende:

Wat zie jij hier als eer van een vrouw?
[..]

Het soort broeders dat opmerkingen over een fotoboek gaat maken wanneer een vrouw naar hun zin een te grote bek heeft?

Tja ik ben ook mens , en zeker niet achtelijk
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:31:59 #90
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27800062
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:30 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Tja ik ben ook mens , en zeker niet achtelijk
Ik hoop echter dat je ook op de rest kunt reageren, ik ben wel benieuwd hoe diep het bij jou nou precies gaat (no pun intended ).
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:37:33 #91
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_27800242
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:12 schreef -Lotte- het volgende:

[quote](God weet namelijk hoe het is om eenzaam te zijn als man zonder vrouw !)

Ook al wordt hij vaak mannelijk bestempeld, hij is geslachtsloos...
Althans... of jij moet hem liever zien als een gefrusteerde vent die boven met een goddelijke leuter zit te treuren omdat hij niets heeft om ermee te doen.

Sorry dat ik op sommige punten zo hard tegen je inga, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit echt juist hetgene is waar ik mij mijn hele leven al tegen verzet.
God is almachtig en nee hij speelt niet met z'n leuter (FOEI !! wat een beeldspraak Lotte !)
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat God mijn hart kent en dus weet dat ik als man, me behoorlijk eenzaam kan voelen zonder vrouw aan m'n zijde.
En je mag hard tegen me ingaan, hopelijk begrijp jij echter ook dat ik als man maar met moeite kan begrijpen waarom jij je zou verzetten ??
Niemand die je dwingt toch .........?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tiesemans op 10-06-2005 12:12:52 ]
pi_27800303
Een vrouw mag trouwens niet werken in een omgeving met heel veel mannen, want dan kan ze mogelijk verleid worden. Hoe zit het met islamitische mannen die tussen veel 'westerse' vrouwen moeten werken. In hun eigen cultuur zien ze weinig van vrouwen, terwijl westerse vrouwen met dit weer nogal eens schaars gekleed kunnen zijn.

Mag dat wel vanuit het geloof... en waarom dat wel en andersom niet?
Mijn fotoboek
pi_27800449
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:37 schreef Tiesemans het volgende:
God is almachtig en nee hij speelt niet met z'n leuter (FOEI !! wat een beeldspraak Lotte !)
Ik bestempelde hem niet als iemand met de menselijke emotie van het alleen voelen zonder vrouw...
maar je hebt net uitgelegd hoe je het bedoelde, dus ik zal me inhouden..
en als we op dit moment nog veroordeeld zouden worden voor blasfemie dan kan ik wel blijven rennen
quote:
En je mag hard tegen me ingaan, hopelijk begrijp jij echter ook dat ik als man maar met moeite kan begrijpen waarom jij je zou verzetten ??
Niemand die je dwingt toch .........?
Het geloof zou mij dwingen, de cultuur zou mij dwingen...
Ik zou niet Lotte kunnen zijn zoals ik nu ben en toch in jouw cultuur geaccepteerd kunnen worden.
Ik zou worden gezien als iemand met geen respect voor de man(hoewel ik dat zeker wel heb, als hij het ook voor mij heeft).. ik zou worden gezien als iemand die tegen de geboden ingaat (ik hoor in de keuken en bij de kinderen)... en ik zou mijzelf onterecht blootstellen aan de gevaren van het zijn bij andere mannen (hetgeen ik altijd toch wel een plezierige plek kan vinden).
Mijn fotoboek
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:55:29 #94
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_27800760
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik hoop echter dat je ook op de rest kunt reageren, ik ben wel benieuwd hoe diep het bij jou nou precies gaat (no pun intended ).
LoL...

De loodjes beginnen nu toch wel te wegen....

Zal m'n best doen komende nacht.;)
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:05:29 #95
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_27801082
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:39 schreef -Lotte- het volgende:
Een vrouw mag trouwens niet werken in een omgeving met heel veel mannen, want dan kan ze mogelijk verleid worden. Hoe zit het met islamitische mannen die tussen veel 'westerse' vrouwen moeten werken. In hun eigen cultuur zien ze weinig van vrouwen, terwijl westerse vrouwen met dit weer nogal eens schaars gekleed kunnen zijn.

quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:44 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Ik bestempelde hem niet als iemand met de menselijke emotie van het alleen voelen zonder vrouw...
maar je hebt net uitgelegd hoe je het bedoelde, dus ik zal me inhouden..
en als we op dit moment nog veroordeeld zouden worden voor blasfemie dan kan ik wel blijven rennen
[..]

Het geloof zou mij dwingen, de cultuur zou mij dwingen...
Ik zou niet Lotte kunnen zijn zoals ik nu ben en toch in jouw cultuur geaccepteerd kunnen worden.
Ik zou worden gezien als iemand met geen respect voor de man(hoewel ik dat zeker wel heb, als hij het ook voor mij heeft).. ik zou worden gezien als iemand die tegen de geboden ingaat (ik hoor in de keuken en bij de kinderen)... en ik zou mijzelf onterecht blootstellen aan de gevaren van het zijn bij andere mannen (hetgeen ik altijd toch wel een plezierige plek kan vinden).
Uhm Lotte, ook jou zal ik zo spoedig mogelijk, wederom te woord staan.
Ff heel kort over dat culturele .... kijk es naar die foto "zo rond de klok van 6 in de ochtend" in m'n fotoboek.
Zie jij iemand die er z'n best voor zou doen om jou te dwingen om anders te zijn of Alicey zou dwingen .... ??
Zie je iemand die er plezier in zou hebben om geen respect te tonen ?
Na alles gehoord te hebben, zou je dan niet vinden dan juist de keuken en de kinderen wat meer respect verdienen en dat het een beetje overtrokken is om te denken dat er gebodentwist zou ontstaan over het ouderschap in de praktijk ?
En tja in de huidige tijden weet een man die jaagt en uiteindelijk succesvol is ook heel goed dat de concurrende mannen ook jagen en mogelijk succes kunnen hebben.
En er is niks pijnlijkers dan de gedachte dat de man z'n zwaar bevochten vrouw moet verliezen aan een andere man.
Bijbel zegt ook niks voor niks dat getrouwde man en vrouw elkaars lichaam "bezitten als eigendom."

Truste allemaal
pi_27801258
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:39 schreef -Lotte- het volgende:

pi_27801433
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vrouwen zijn veel superieurder dan mannen in meeste gevallen
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:16:44 #98
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27801492
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vrouwen zijn veel superieurder dan mannen in meeste gevallen
Ach, mannen en vrouwen hebben beiden een voorsprong op bepaalde gebieden. Een vent die zowel fysiek sterker, emotioneel sterker en intelligenter is dan mij zie ik echter graag. Maar dat gaat erg off-topic
pi_27801639
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ach, mannen en vrouwen hebben beiden een voorsprong op bepaalde gebieden. Een vent die zowel fysiek sterker, emotioneel sterker en intelligenter is dan mij zie ik echter graag. Maar dat gaat erg off-topic

Laat Lotte het dan maar niet lezen, jij hebt een liever dominanter partner?
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:21:45 #100
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27801661
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laat Lotte het dan maar niet lezen, jij hebt een liever dominanter partner?
Ja, ik moet absoluut een dominante partner hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')