Waarom moeten mannen wel inhalen, en vrouwen niet? Geldt dit voor alle vrouwen en mannen, of alleen voor bijvoorbeeld gehuwde mannen en vrouwen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 10:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bloed,
onrein.
mensen die op slagveld zijn (verwond) Mannen die en zaadlozing hebben gehad (intiem zijn geweest)
Vrouwen die een menstruatie hebben gehad, mogen gebed niet verrichten tot ze gereinigd zijn.
Mannen aan de andere kant moeten gebed wel inhalen.
Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?quote:Op woensdag 8 juni 2005 10:59 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
De achter-achter-achter liggende reden doet me denken aan de film Constantine, waar God wordt afgebeeld als een kind met een mierennest. Hij vind het leuk om ons te aanschouwen en regels te stellen waarvoor wij geen verklaring hebben. We moeten ons er alleen houden anders heb je een bliksemschicht in je nek.
Zou God geschaad kunnen worden door iemand die een vloeing gehad heeft? Lijkt mij niet. Misschien is de achterliggende reden dat je met gepaste eerbied iemand moet aanspreken die vele rangen hoger ligt als jou. Vroeger hadden ze nog geen tampons en in de visioenen zagen ze wel zo'n wit staafje, maar wisten niet wat het was, anders hadden ze wel opgeschreven dat als je jezelf netjes was en de nodige bescherming gebruikt dat het wel toegestaan is.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?
Vandaar dus deze topic.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt geen idee hoe diep dit gaat.![]()
Eigenlijk niet.. Wat of wie is het?quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Prima, jij vroeg erom.
Weleens gehoord van Fiqh?
quote:
Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.
Man/vrouwen gaan helemaal zo diep.
Op welke punten precies wil je het erover hebben?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.
Probeer maar eens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten ik ben een man he. Vrouwelijke rechten enzo gaan mijn beetje ver maar ik doe mijn best.
Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?quote:Een algemene Fiqh verklaring is dat mannen maar enkel minuten een zaadlozing hebben, maar een menstruatie kan wel dagen oplopen. En je moet 5x per dag bidden. Wanneer een vrouw 4 dagen ongesteld zou zijn moest ze 5x4= 20 gebeden inhalen zonder dat ze er iets aan kon doen. En dat zou onrechtvaardig zijn.
"Hoort u mensen, uw heer. Allah is niet onrechtvaardig tegen hen die zijn harten schoon houden"
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Probeer maar eens.
[..]
Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?
Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?quote:
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?
Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?
Zoiets bedoel ik ja.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
""Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)
"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)
Zoiets bedoel je?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zoiets bedoel ik ja.
Binnen het christendom gaat het in principe zelfs zo ver dat een gelovige man een ongelovige vrouw voor god kan rechtvaardigen, en andersom. Gaat het ook zo ver in de islam, of zijn er belangrijke beperkingen en/of voorwaarden?
Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alles moet rechtvaardig zijn, en de vrouw staat vaak aan de gelijke kant.
"'Aisha vertelde dat Hint bint 'Utba zei: "O God's Apostel. Abu Sufuan is een vrek en hij geeft mij niet voldoende voor mij en mijn kinderen. Kan ik van zijn bezit nemen zonder dat hij er van weet?" De Profeet zei: "Neem wat voldoende is voor u en uw kinderen, en het bedrag moet eerlijk en redelijk zijn" (Bukhari)"
"Zij die hun echtgenotes beschuldigen en behalve zichzelf geen getuigen hebben, het getuigenis van hen zal zijn dat hij viermaal bij God getuigt dat hij iemand is die de waarheid zegt. En de vijfde maal [moet hij uitspreken] dat Gods vloek op hem zal rusten als hij een leugenaar is. En als zij viermaal bij God getuigt dat hij een leugenaar is, dan weert dat voor haar de bestraffing af. En de vijfde maal [moet zij uitspreken] dat Gods toorn op haar zal rusten als hij iemand is die de waarheid zegt." (Koran 24:6-9)
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?
Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
"O mensen, jullie vrouwen hebben zekere rechten over jou en jullie hebben zekere rechten over hen".
In dit geval gaat eem huwelijk niet om de religie maar om goede daden
Ik ben daar iets genuanceerder over gaan denken. Wat mij er vooral aan stoort is dat er gegeneraliseerd wordt in mannen en vrouwen, terwijl er veel vrouwen "mannelijker" zijn dan een man, en veel mannen "vrouwelijker" dan een vrouw.. Maar dat wordt weer een feminisme-discussie, en die hebben we al elders lopen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?
Een ieder is dus ook verantwoordelijk voor zichzelf, en niet voor diens partner?quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, geen enkel ziel heeft macht/spraak over de ander in hiernamaals. Allah zal beoordelen, maar ja dat zal een atheist niet al teveel boeien denk ik
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een ieder is dus ook verantwoordelijk voor zichzelf, en niet voor diens partner?
Maar voor die tijd?quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
juist. Op die dag zal niemand elkaar kunnen helpen. Buiten de profeet volgens de Islam
quote:
Ok.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gaat te diep voor mij,
volgens de koran hebben ze wel rechten over elkaar en verantwoording, zoals voeding en bescherming/behoeften etc. Maar ik kan er geen spraak over doen.
Ik wacht af of er nog andere reacties komen dan, het is in ieder geval al iets duidelijker.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry, ben simpel niet geautorisseerd
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik wacht af of er nog andere reacties komen dan, het is in ieder geval al iets duidelijker.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:
mooi topic. duidelijk ook. ik denk zelf dat er evenveel teksten in de koran staan om de vrouw met gelijke rechten te behandelen, als dat er teksten in de bijbel staan.
ik denk dat het de manier is waarop teksten uit religieuze boeken geïnterpreteerd worden, die voor de ongelijkheid zouden kunnen zorgen.
politiek kan idd ook volkomen verkeerd gebruikt worden, voorbeelden te over.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mee eens, of weer om politieke redenen de ander religie aanvallen.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
politiek kan idd ook volkomen verkeerd gebruikt worden, voorbeelden te over.
Er zijn toch wel teksten waar je met de beste wil niets anders in kunt zien dan dat er geen gelijke rechten worden gegund. Vaak geldt hierbij wel dat ook in de plichten een aanpassing is. Minder rechten of ongelijkheid in een bepaald geval wordt gecompenseert met minder plichten/verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:
mooi topic. duidelijk ook. ik denk zelf dat er evenveel teksten in de koran staan, om de vrouw met gelijke rechten te behandelen, als dat die teksten in de bijbel staan.
Daarom loopt ze achter de man aan op straat, moeten ze hun kleding bedekken, mogen ze (vaak) geen functie in het bedrijfsleven hebben die hoger is dan dat van de man en wordt er standaard vanuit gegaan dat de vrouw het eten maakt en voor de kinderen zorgt. Daarnaast mag een man een vrouw slaan(onder de noemer corrigerende tik) maar andersom staat de doodstraf op.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef Triggershot het volgende:
Vrouw onderschikt? De man is onderschikt aan de vrouw in de Islam.
Ik weet niet of er hier iemand bekend is met Saoedie-Arabie? Het ligt me wel bij dat er in Saoedie-Arabie aardig wat hoogopgeleide vrouwen topfuncties bekleden, maar is er iemand die dit kan bevestigen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:15 schreef -Lotte- het volgende:
Misschien wordt het niet zo beschreven allemaal, maar dit is even een greep van de realiteit die ik om mij heenzie.
Absoluut, en zo geldt dat denk ik wel voor meer moslimstaten. Voor zover ik weet is het echter in Saoudie-Arabie anders, en is dat toch ook een "echte" moslimstaat.. Maar ik wacht even of dit bevestigd wordt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:22 schreef zoalshetis het volgende:
de taliban in afganistan was toch wel te omschrijven als vrouwonderdrukkend. geen scholing voor vrouwen bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:15 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Daarom loopt ze achter de man aan op straat, moeten ze hun kleding bedekken, mogen ze (vaak) geen functie in het bedrijfsleven hebben die hoger is dan dat van de man en wordt er standaard vanuit gegaan dat de vrouw het eten maakt en voor de kinderen zorgt. Daarnaast mag een man een vrouw slaan(onder de noemer corrigerende tik) maar andersom staat de doodstraf op.
Misschien wordt het niet zo beschreven allemaal, maar dit is even een greep van de realiteit die ik om mij heenzie.
Mag de vrouw echter ook voor zichzelf zorgen, of is het aanvaard dat een vrouw voor brood op de plank van het gezin zorgt?quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:30 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de islam moet de man voor de vrouw zorgen. Het is de verantwoordelijkheid van de man dat alles goed reilt en zeilt in huis en dat er brood op de plank komt. Eigenlijk is de man dus de slaaf van de vrouw.''
Duidelijk!quote:En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Absoluut, en zo geldt dat denk ik wel voor meer moslimstaten. Voor zover ik weet is het echter in Saoudie-Arabie anders, en is dat toch ook een "echte" moslimstaat.. Maar ik wacht even of dit bevestigd wordt.
Bestaan er wel echte moslimstaten?quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Do the math..
Een islamstaat is een gekozen kalifaat(president) met een erkende fiqh (senaat, geleerden en volk). Saudie Arabie is een koninkrijk van Wahabieten. term "echte" islamstaat vervalt.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mag de vrouw echter ook voor zichzelf zorgen, of is het aanvaard dat een vrouw voor brood op de plank van het gezin zorgt?
[..]
Duidelijk!
Hoe zit dat in het geval dat de vrouw zorgt voor brood op de plank voor 2, en de man zich wil bezig houden met huishoudelijke taken?quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De man MOET ervoor zorgen dat er brood op de plank is, daarnaast mag een vrouw werken ( zelf geld beziiten) En is niet verplicht om mee te delen aan de huishouden.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe zit dat in het geval dat de vrouw zorgt voor brood op de plank voor 2, en de man zich wil bezig houden met huishoudelijke taken?
Vanuit de islam wordt er dus feitelijk geen rolpatroon opgelegd, aangenomen dat beide partners zich kunnen vinden in hun rolverdeling?quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is niet toegestaan dat een man een vrouw laat werken,(dwang) voor brood op de plank. Doet een vrouw het met eigen wil en wil ze bij schieten, prima geen probleem. Maar het is een man zijn taak om voor de brood te zorgen. En daarnaast doen ze alles in combinatie? Ze zijn allemaal vrij om te doen daarnaast wat ze willen
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vanuit de islam wordt er dus feitelijk geen rolpatroon opgelegd, aangenomen dat beide partners zich kunnen vinden in hun rolverdeling?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:53 schreef Alicey het volgende:
Vanuit de Hadith gezien zou je dus kunnen stellen dat de islam eigenlijk erg modern is, en op dat gebied allicht zelfs moderner dan onze maatschappij nu is ingericht.
Heb je een antwoord op de vraag waarom zoveel moslims dit zomaar kunnen negeren? Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een deel van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland en de moslims van Iran..
Eigenlijk is het dus min of meer cultureel bepaald, en zijn zij waarschijnlijk ook om culturele redenen moslim (Net zoals in de jaren '50 praktisch heel Nederland katholiek was), en steekt het aloude gedrag van de man om de vrouw te onderdrukken de kop op..quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De meeste moslims weten het niet reageren ontwetend, zijn te lui om het op te zoeken, en zijn bang dat hun dochters/vrouwen hun famillie ten schande gaat zetten ( cultureel troep)
Moslims negeren het ook omdat ze niet uitkomt.. Als ze een mooie vrouw zien.. "Dan ben ik als een Moslim (man), vrij om haar te dwingen met mij te
" Is de gedachtengoed, wat is gebasseert op onzin en niets meer dan gevoelens ( sexuele) naar haar. Zonder enige overweging wat zij wil.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Eigenlijk is het dus min of meer cultureel bepaald, en zijn zij waarschijnlijk ook om culturele redenen moslim (Net zoals in de jaren '50 praktisch heel Nederland katholiek was), en steekt het aloude gedrag van de man om de vrouw te onderdrukken de kop op..
Helaas zijn dit toch de moslims die je doorgaans ziet, en die de toon zetten. In moslimlanden schrijft echter ook vaak de imam voor dat mannen een stapje gelijker zijn dan vrouwen.. Wat zijn de motivaties van die imam?
Hoe zit het met de imams in Nederland? Die staan niet echt in dienst van de overheid..quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De overheid bepaalt in zo een land welke interpretatie en stof jij krijg. Een imam doet zijn werk.. niet zijn aanbidding door les te geven.. Hij is bang dat hij zijn gezin niet kan voedden als hij iets verkeerds zegt wat de overheid niet bevalt.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe zit het met de imams in Nederland? Die staan niet echt in dienst van de overheid..
Wat hebben buitenlanders er voor belangen bij?quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
AIVD rapport:
Subsidies buitenland
zeer interessante discussie en een goede vraag.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat hebben buitenlanders er voor belangen bij?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat hebben buitenlanders er voor belangen bij?
Ik heb sowieso wat tegen 'moeten'. Ik moet niets en mijn toekomstige man 'moet' ook niets. Ik moet daarom ook al bij voorbaat zeggen dat mijn nekharen overeind gaan staan bij zulke dingen, maar vandaar dat ik soms ook lichtelijke conflicten heb met georganiseerde religie.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De man MOET ervoor zorgen dat er brood op de plank is, daarnaast mag een vrouw werken ( zelf geld beziiten) En is niet verplicht om mee te delen aan de huishouden.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:56 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Mja, ik strompel zo met mijn mening wel naar een onderwerp over emancipatie..![]()
Jammer dat een cultureel iets dan de noemer krijgt dat het moet vanuit de Islam. Gaat iemand er namelijk tegenin, dan gaat iemand tegen het heilige geloof in en die groepsdruk is soms zo groot dat het buigen of sterven is, helaas.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
Eigenlijk is het dus min of meer cultureel bepaald, en zijn zij waarschijnlijk ook om culturele redenen moslim (Net zoals in de jaren '50 praktisch heel Nederland katholiek was), en steekt het aloude gedrag van de man om de vrouw te onderdrukken de kop op..
Feminisme is cool - Deel 2quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:56 schreef -Lotte- het volgende:
Mja, ik strompel zo met mijn mening wel naar een onderwerp over emancipatie..![]()
vasten mag wel ingehaald worden na afloop van ramadan, als de vrouw zwanger/ziek/ongesteld is...quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef achtbaan het volgende:
[..]
vasten mag wel ingehaald worden na afloop van ramadan, als de vrouw zwanger/ziek/ongesteld is...
maar er zijn ook alternatieven, indien het gaat om chronische ziekten ect..
trigg.. zou hier meer over weten neem ik aan
hier een leuk verhaaltje in het engels over het ontstaan van fiqh en fiqh-scholen en de gevolen ervan.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.
Man/vrouwen gaan helemaal zo diep.
Op welke punten precies wil je het erover hebben?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 23:45 schreef achtbaan het volgende:
[..]
k weet dat dit topic over vrouwen gaat... maar ik vond dit een heel essentieel ondwerp..! sorry
alicey is lief..quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Topic gaat over Mannen en Vrouwen.. denk dat Alicey het niet erg vindt..
De vrouw en man zijn in de Islam complementair aan elkaarquote:Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vrouw onderschikt? De man is onderschikt aan de vrouw in de Islam.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 17:13 schreef achtbaan het volgende:
[..]
alicey is lief..
geen misbruik van maken:D
Hoe moet ik dat concreet voor me zien?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:54 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
De vrouw en man zijn in de Islam complementair aan elkaar²
Man en vrouw zijn niet gelijk, zowel geestelijk als fysiek niet. De vrouw heeft (sociale en fysieke) eigenschappen die nuttig zijn die de man van nature niet heeft en vice versa. De Islamitische man heeft als plicht zijn gezin te verzorgen en te voorzien van alle noodzakelijkheden (kleding, voeding, onderdak etc.). En de vrouw heeft voornl. als taak om de opvoeding van de kinderen voor zich te nemen en het huishouden. De Islamitische vrouw wordt als een parel gezien die men goed dient te behandelen. Immers we hebben allemaal een moeder, en de vrouwen onder ons weten wat het bv. is om 9 maanden een kind te dragen, elke nacht wakker te worden en borstvoeding te geven aan kind o.i.d. Vrouwen verdienen respect, en dat krijgen ze echt in de Islam. Alleen werken wij niet op basis van gelijkheid zoals het hier in het Westen gaat maar op basis van "elkaar aanvullen/aanvoelen"quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat concreet voor me zien?
Hoe kijkt de islam aan tegen een man en een vrouw die besluiten de rollen anders te verdelen?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Man en vrouw zijn niet gelijk, zowel geestelijk als fysiek niet. De vrouw heeft (sociale en fysieke) eigenschappen die nuttig zijn die de man van nature niet heeft en vice versa. De Islamitische man heeft als plicht zijn gezin te verzorgen en te voorzien van alle noodzakelijkheden (kleding, voeding, onderdak etc.). En de vrouw heeft voornl. als taak om de opvoeding van de kinderen voor zich te nemen en het huishouden. De Islamitische vrouw wordt als een parel gezien die men goed dient te behandelen. Immers we hebben allemaal een moeder, en de vrouwen onder ons weten wat het bv. is om 9 maanden een kind te dragen, elke nacht wakker te worden en borstvoeding te geven aan kind o.i.d. Vrouwen verdienen respect, en dat krijgen ze echt in de Islam. Alleen werken wij niet op basis van gelijkheid zoals het hier in het Westen gaat maar op basis van "elkaar aanvullen/aanvoelen"²
Het is geen probleem voor een vrouw om te werken, het is het werk, de werkomgeving en de situatie die bepaalt of het mag of niet. Dit geldt overigens ook voor de man. Een man mag helpen in het huishouden. Het wordt zelfs aangemoedigd om elkaar in alles te helpen in het belang van de (liefdes)relatie en het gezinsleven. En natuurlijk is het geen probleem als de vrouw en man beslissen om het anders in te delen, zolang dit maar in overeenstemming is met het geloof en men niet ingaat tegen de geboden en verbodenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe kijkt de islam aan tegen een man en een vrouw die besluiten de rollen anders te verdelen?
Wat is de limiet dan die het geloof deze man en vrouw die het anders willen indelen oplegd? Logisch gezien zal hij niet het kind kunnen dragen... maar stel dat hij het kind zou willen opvoeden omdat zijn vrouw een belangrijke positie heeft binnen een gemeentelijke (westerse) instantie waarin ze contact heeft met veel andere mannen?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:53 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het is geen probleem voor een vrouw om te werken, het is het werk, de werkomgeving en de situatie die bepaalt of het mag of niet. Dit geldt overigens ook voor de man. Een man mag helpen in het huishouden. Het wordt zelfs aangemoedigd om elkaar in alles te helpen in het belang van de (liefdes)relatie en het gezinsleven. En natuurlijk is het geen probleem als de vrouw en man beslissen om het anders in te delen, zolang dit maar in overeenstemming is met het geloof en men niet ingaat tegen de geboden en verboden²
Het omdraaien van de rollen is op zich geen probleem als dit maar met wederzijds goedvinden is en het huishouden daar NIET onder lijdt. De primaire taak voor de vrouw is Islamitisch gezien nl. het opvoeden en verzorgen van de kinderen. Het voorbeeld dat jij hierboven geeft is vanuit Islamitisch oogpunt niet geoorloofd omdat ze teveel in contact zou komen met mannen. Islamitisch gezien is het zelfs verboden voor een man ( en ook voor een vrouw ) om alleen in kamer te zijn met een vrouw ( in het geval van de vrouw gaat het dan om een man uiteraardquote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:56 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Wat is de limiet dan die het geloof deze man en vrouw die het anders willen indelen oplegd? Logisch gezien zal hij niet het kind kunnen dragen... maar stel dat hij het kind zou willen opvoeden omdat zijn vrouw een belangrijke positie heeft binnen een gemeentelijke (westerse) instantie waarin ze contact heeft met veel andere mannen?
Daar is helemaal niets mis mee, het is dus wel mogelijk. Het gaat erom dat het huishouden de verantwoordelijkheid BLIJFT van de vrouw en hier dus niet onder mag lijden. En het levensonderhoud BLIJFT de verantwoordelijkheid van de man, ongeacht de gemaakte afspraken. Tevens gaat het er ook om wat voor soort werk en in welke omgeving/situatie ze buitenshuis gaat doen...quote:Aanvulling, je zegt elke keer dat een man mag HELPEN in het huishouden, maar niet dat het mogelijk is dat de rollen gewoon worden omgedraaid. En wat zou er mis zijn met een 50/50 verdeling. Beide werken 3 a 4 dagen, voeden samen het kind op en doen samen het huishouden?
En stel nou dat deze vrouw gewoon geestelijk/lichamelijk minder capabel is dan de man om deze taak te doen? Denk je niet dat zulke regels meer gegeven zijn als een soort van basis om vanuit te werken voor als je beide geen voorkeur hebt? Ik ken genoeg vrouwen die dolgraag lekker thuis voor de buis zitten en tussendoor wat kinderen opvoeden, veel liever dan een full-time job. Ikzelf ben echt totaal geen meisje-meisje... ik speelde nooit met poppen en werk als 1 van de weinige vrouwen in een mannencultuur ( ict ).quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:15 schreef BansheeBoy het volgende:
Het omdraaien van de rollen is op zich geen probleem als dit maar met wederzijds goedvinden is en het huishouden daar NIET onder lijdt. De primaire taak voor de vrouw is Islamitisch gezien nl. het opvoeden en verzorgen van de kinderen.
En als je al getrouwd bent? Dan kan je niet meer huwen, althans, niet zonder scheidingquote:Het voorbeeld dat jij hierboven geeft is vanuit Islamitisch oogpunt niet geoorloofd omdat ze teveel in contact zou komen met mannen. Islamitisch gezien is het zelfs verboden voor een man ( en ook voor een vrouw ) om alleen in kamer te zijn met een vrouw ( in het geval van de vrouw gaat het dan om een man uiteraard) die je kan huwen.
God heeft de vrouwen tot moeders benoemd. Dat is dus een eervolle rol.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:25 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
En stel nou dat deze vrouw gewoon geestelijk/lichamelijk minder capabel is dan de man om deze taak te doen? Denk je niet dat zulke regels meer gegeven zijn als een soort van basis om vanuit te werken voor als je beide geen voorkeur hebt? Ik ken genoeg vrouwen die dolgraag lekker thuis voor de buis zitten en tussendoor wat kinderen opvoeden, veel liever dan een full-time job. Ikzelf ben echt totaal geen meisje-meisje... ik speelde nooit met poppen en werk als 1 van de weinige vrouwen in een mannencultuur ( ict ).
Maar ik heb mijzelf niet gemaakt, ik ben een product van mijn ouders en van de natuur. Ergens is er iets dat bepaald heeft dat ik zo denk, waarom ik zo ben. Ik zou het daarom super-oneerlijk vinden als ik een islamitische man zou trouwen die mij zou willen verplichten in zo'n rol te stoppen omdat het nou eenmaal 'moet'.
Ik hoop dat je begrijpt waarom het vanuit mijn standpunt belachelijk klinkt... ik zie ook geen enkele reden waarom het nodig zou zijn om als vrouw verantwoordelijk te zijn voor het huishouden. Ik kan misschien wel beter in het levensonderhoud voorzien dan menige man.
Waar ik dan over nadenk... had God op dat moment echt niets beters te doen dan mij het leven zo zuur maken, of waaren de profeten zo vrouw-onvriendelijk ( grr paulus ) en gooiden ze er wat van hun eigen gedachten tussendoor.
[..]
En als je al getrouwd bent? Dan kan je niet meer huwen, althans, niet zonder scheiding
Er is toch iets als vertrouwen? Je gaat toch een eed aan als je elkaar het ja-woord geeft? Waarom zou je dan moeten trouwen als het toch niets voorsteld?
Op zich is er toch niets mis met vrouwen die de traditie niet vinden passen voor zichzelf?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:59 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
God heeft de vrouwen tot moeders benoemd. Dat is dus een eervolle rol.
Ik houd veel van mijn moeder en het is niet in waarde uit te drukken.
Doch mijn vader en moeder zijn gescheiden.
Vandaag de dag vinden veel vrouwen het ook aantrekkelijk om de mannenwereld gelijk(e) te zijn.
Ik denk dat er ergens wel een grens is. Er zijn ook aardig wat vrouwen die redelijk traditioneel zijn. Verder hoeven werk en studie, mits met mate, de huishoudelijke taken van een vrouw niet in de weg te staan.quote:Het mogelijke gevolg kan zijn dat dadelijk de liefdevolle moeder zoals we die tientallen jaren hebben gekend, (te weten de "traditionele huisvrouw") langzaam aan verdwijnt en daarvoor in de plaats moeders komen die vaak minder emotioneel betrokken zijn met hun kinderen aangezien zij zichzelf ook een leven toedichten doormiddel van werk en studie..
Niet alle vrouwen willen kinderen.quote:Terwijl hele dagen met het kind doorbrengen juist de intense emotionele band sterkt tussen moeder en kind, en welk zo enorm gewenst is. (zo zegt ook deze zoon)
Het ligt er aan. Een vrouw die zich niet in een verzorgende, huishoudelijke rol kan stoppen en dit toch doet lijkt mij nog veel schadelijker.quote:Het gevolg van carrierre vrouwen lijkt mij dan ook veel verstoorde moeder, kinder , echtgenoot problemen en nog meer psychiater voer in de realiteit van ongelovige mensen.
Dat ben ik met je eens.quote:Een man die z'n ja woord geeft aan een vrouw dient van haar ziel meer te houden dan van haar vlees (vind ik).
Er zijn ook vrouwen die op die manier hun huwelijk met mannen zien.quote:Het zou namelijk smadelijk zijn, en een totaal gebrek aan eer beteken als op een dag je je vrouw "tot de dood ons scheidt" aan de kant zet omdat het lichaam waarin zij leeft, door ouderdom minder welgevallig word, terwijl ze juist een geschenk is van God.
Het verdedigen van traditionele normen an sich heb ik niets op tegen. Wat dat betreft is het imo ook wel iets te ver doorgeschoten met emancipatie. De keuze is er, en mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig in de meeste gevallen. Tegenwoordig lijkt het echter not done meer om traditioneel te leven. Dat is iets wat ik wel jammer vind.quote:Trouwen is (vind ik) iets tussen God en het echtpaar endus niet tussen het echtpaar en de populaire culturele tradities, of de moderne tradities zoals flitsscheiden..
Ik persoonlijk vind het danook niet verkeerd hoe de Islam op vele mogelijke manieren "traditionele" normen probeert te verdedigen in haar gemeenschap.
Wat zie jij hier als eer van een vrouw?quote:Er is niets mooiers dan een vrouw die haar eer ten volste bezit.
Het soort broeders dat opmerkingen over een fotoboek gaat maken wanneer een vrouw naar hun zin een te grote bek heeft?quote:En enige wijze (mits mogelijk) afgeschermd word tegen, door lust bevangen broeders die het niet zo nauw nemen met respect en vroomheid jegens (onbekende, ongehuwde) vrouwen wanneer ze deze tegenkomen en deze niet kennen.
(mijn mening)
Voor de vrouwen die in die rol willen zitten wel ja, voor de overigen is het een levenslange pijnigingquote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:59 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
God heeft de vrouwen tot moeders benoemd. Dat is dus een eervolle rol.
quote:Het mogelijke gevolg kan zijn dat dadelijk de liefdevolle moeder zoals we die tientallen jaren hebben gekend, (te weten de "traditionele huisvrouw")
Dat heet de drang tot ontwikkelen, een drang die genetisch bepaald is door mijn schepper.quote:langzaam aan verdwijnt en daarvoor in de plaats moeders komen die vaak minder emotioneel betrokken zijn met hun kinderen aangezien zij zichzelf ook een leven toedichten doormiddel van werk en studie..
Een emotionele band met een vader willen kinderen ook, alleen die kennen ze vaak niet omdat die vaak de hele dag werkt.. en dat komt deels omdat door religie en cultuur deze band onmogelijk gemaakt wordt.quote:Terwijl hele dagen met het kind doorbrengen juist de intense emotionele band sterkt tussen moeder en kind, en welk zo enorm gewenst is. (zo zegt ook deze zoon)
Of een perfecte balans van twee mensen die beide evenveel om de kinderen geven en die beide betrokken willen zijn bij de opvoeding, ipv het op 1 persoon af te schepen. Een kind kan veel meer leren van twee personen dan van 1...quote:Het gevolg van carrierre vrouwen lijkt mij dan ook veel verstoorde moeder, kinder , echtgenoot problemen en nog meer psychiater voer in de realiteit van ongelovige mensen.
Ook al wordt hij vaak mannelijk bestempeld, hij is geslachtsloos...quote:(God weet namelijk hoe het is om eenzaam te zijn als man zonder vrouw !)
Tradiotioneel mag zeker aangemoedigd worden, daar is niets mis mee. Maar geef personen de ruimte die ze nodig hebben om een iets andere manier van leven te kiezen.quote:Ik persoonlijk vind het danook niet verkeerd hoe de Islam op vele mogelijke manieren "traditionele" normen probeert te verdedigen in haar gemeenschap.
Er ligt namelijk een grote les van opvoedkundigheid in verborgen voor wie het wil begrijpen.
Er is niets mooiers dan een vrouw die haar eer ten volste bezit.
En enige wijze (mits mogelijk) afgeschermd word tegen, door lust bevangen broeders die het niet zo nauw nemen met respect en vroomheid jegens (onbekende, ongehuwde) vrouwen wanneer ze deze tegenkomen en deze niet kennen.
(mijn mening)
En vrouwen moeten overwonnen worden... beetje hard-to-get...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vindt hij vast niet erg, want mannen zijn toch superieur.
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:06 schreef Alicey het volgende:
Wat zie jij hier als eer van een vrouw?
[..]
Het soort broeders dat opmerkingen over een fotoboek gaat maken wanneer een vrouw naar hun zin een te grote bek heeft?
Ik hoop echter dat je ook op de rest kunt reageren, ik ben wel benieuwd hoe diep het bij jou nou precies gaat (no pun intendedquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:30 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Tja ik ben ook mens , en zeker niet achtelijk
God is almachtig en nee hij speelt niet met z'n leuter (FOEI !! wat een beeldspraak Lotte !)quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:12 schreef -Lotte- het volgende:
[quote](God weet namelijk hoe het is om eenzaam te zijn als man zonder vrouw !)
Ook al wordt hij vaak mannelijk bestempeld, hij is geslachtsloos...
Althans... of jij moet hem liever zien als een gefrusteerde vent die boven met een goddelijke leuter zit te treuren omdat hij niets heeft om ermee te doen.
Sorry dat ik op sommige punten zo hard tegen je inga, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit echt juist hetgene is waar ik mij mijn hele leven al tegen verzet.
Ik bestempelde hem niet als iemand met de menselijke emotie van het alleen voelen zonder vrouw...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:37 schreef Tiesemans het volgende:
God is almachtig en nee hij speelt niet met z'n leuter (FOEI !! wat een beeldspraak Lotte !)
Het geloof zou mij dwingen, de cultuur zou mij dwingen...quote:En je mag hard tegen me ingaan, hopelijk begrijp jij echter ook dat ik als man maar met moeite kan begrijpen waarom jij je zou verzetten ??
Niemand die je dwingt toch .........?
LoL...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik hoop echter dat je ook op de rest kunt reageren, ik ben wel benieuwd hoe diep het bij jou nou precies gaat (no pun intended).
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:39 schreef -Lotte- het volgende:
Een vrouw mag trouwens niet werken in een omgeving met heel veel mannen, want dan kan ze mogelijk verleid worden. Hoe zit het met islamitische mannen die tussen veel 'westerse' vrouwen moeten werken. In hun eigen cultuur zien ze weinig van vrouwen, terwijl westerse vrouwen met dit weer nogal eens schaars gekleed kunnen zijn.
Mag dat wel vanuit het geloof... en waarom dat wel en andersom niet?
Uhm Lotte, ook jou zal ik zo spoedig mogelijk, wederom te woord staan.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:44 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik bestempelde hem niet als iemand met de menselijke emotie van het alleen voelen zonder vrouw...
maar je hebt net uitgelegd hoe je het bedoelde, dus ik zal me inhouden..
en als we op dit moment nog veroordeeld zouden worden voor blasfemie dan kan ik wel blijven rennen
[..]
Het geloof zou mij dwingen, de cultuur zou mij dwingen...
Ik zou niet Lotte kunnen zijn zoals ik nu ben en toch in jouw cultuur geaccepteerd kunnen worden.
Ik zou worden gezien als iemand met geen respect voor de man(hoewel ik dat zeker wel heb, als hij het ook voor mij heeft).. ik zou worden gezien als iemand die tegen de geboden ingaat (ik hoor in de keuken en bij de kinderen)... en ik zou mijzelf onterecht blootstellen aan de gevaren van het zijn bij andere mannen (hetgeen ik altijd toch wel een plezierige plek kan vinden).
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:39 schreef -Lotte- het volgende:
Een vrouw mag trouwens niet werken in een omgeving met heel veel mannen, want dan kan ze mogelijk verleid worden. Hoe zit het met islamitische mannen die tussen veel 'westerse' vrouwen moeten werken. In hun eigen cultuur zien ze weinig van vrouwen, terwijl westerse vrouwen met dit weer nogal eens schaars gekleed kunnen zijn.
Mag dat wel vanuit het geloof... en waarom dat wel en andersom niet?
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vindt hij vast niet erg, want mannen zijn toch superieur.
Ach, mannen en vrouwen hebben beiden een voorsprong op bepaalde gebieden. Een vent die zowel fysiek sterker, emotioneel sterker en intelligenter is dan mij zie ik echter graag.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vrouwen zijn veel superieurder dan mannen in meeste gevallen![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ach, mannen en vrouwen hebben beiden een voorsprong op bepaalde gebieden. Een vent die zowel fysiek sterker, emotioneel sterker en intelligenter is dan mij zie ik echter graag.Maar dat gaat erg off-topic
Ja, ik moet absoluut een dominante partner hebben.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Laat Lotte het dan maar niet lezen, jij hebt een liever dominanter partner?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |