abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2005 @ 10:58:38 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735015
De Islam behandelt mannen en vrouwen anders. Dit is niet iets waar de Islam patent op heeft of wat alleen binnen de Islam geldt, maar in dit topic wil ik het beperkt houden tot de Islam.

Ik hoop in deze topic meer te weten te komen over de achterliggende gedachten, en ook uitzonderingssituaties.

De post naar aanleiding waarvan ik de topic open:
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bloed,
onrein.
mensen die op slagveld zijn (verwond) Mannen die en zaadlozing hebben gehad (intiem zijn geweest)
Vrouwen die een menstruatie hebben gehad, mogen gebed niet verrichten tot ze gereinigd zijn.

Mannen aan de andere kant moeten gebed wel inhalen.
Waarom moeten mannen wel inhalen, en vrouwen niet? Geldt dit voor alle vrouwen en mannen, of alleen voor bijvoorbeeld gehuwde mannen en vrouwen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:02:01 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735106
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:59 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

De achter-achter-achter liggende reden doet me denken aan de film Constantine, waar God wordt afgebeeld als een kind met een mierennest. Hij vind het leuk om ons te aanschouwen en regels te stellen waarvoor wij geen verklaring hebben. We moeten ons er alleen houden anders heb je een bliksemschicht in je nek.

Zou God geschaad kunnen worden door iemand die een vloeing gehad heeft? Lijkt mij niet. Misschien is de achterliggende reden dat je met gepaste eerbied iemand moet aanspreken die vele rangen hoger ligt als jou. Vroeger hadden ze nog geen tampons en in de visioenen zagen ze wel zo'n wit staafje, maar wisten niet wat het was, anders hadden ze wel opgeschreven dat als je jezelf netjes was en de nodige bescherming gebruikt dat het wel toegestaan is.
Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?
pi_27735362
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ook hier kan ik me wel in vinden. Is het niet een erg oud gebruik, en kan niet gezegd worden dat de gebruiken niet meer gelden nu het mogelijk is om hygienisch met ongesteldheid om te gaan, en het mogelijk is om verwondingen te verbinden zodat het zowel medisch als esthetisch "rein" is?

Je hebt geen idee hoe diep dit gaat.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:12:43 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735404
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je hebt geen idee hoe diep dit gaat.
Vandaar dus deze topic.
pi_27735421
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vandaar dus deze topic.

Prima, jij vroeg erom.

Weleens gehoord van Fiqh?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:20:30 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735611
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Prima, jij vroeg erom.

Weleens gehoord van Fiqh?
Eigenlijk niet.. Wat of wie is het?
pi_27735766
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Eigenlijk niet.. Wat of wie is het?

Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.

Man/vrouwen gaan helemaal zo diep.

Op welke punten precies wil je het erover hebben?
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:26:27 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27735789
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Islamitische jurisprudentie. De ware Islam. De enige geautoriseerde om de fatwa uit te roepen.

Man/vrouwen gaan helemaal zo diep.

Op welke punten precies wil je het erover hebben?
Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.
pi_27735935
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld de punten die ik in de eerste 2 posts heb aangegeven, ik denk dat we wel even bezig zijn als we het voorlopig alleen daarbij houden.

Laten we niet vergeten ik ben een man he. Vrouwelijke rechten enzo gaan mijn beetje ver maar ik doe mijn best.

Een algemene Fiqh verklaring is dat mannen maar enkel minuten een zaadlozing hebben, maar een menstruatie kan wel dagen oplopen. En je moet 5x per dag bidden. Wanneer een vrouw 4 dagen ongesteld zou zijn moest ze 5x4= 20 gebeden inhalen zonder dat ze er iets aan kon doen. En dat zou onrechtvaardig zijn.

"Hoort u mensen, uw heer. Allah is niet onrechtvaardig tegen hen die zijn harten schoon houden"
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:37:49 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736083
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laten we niet vergeten ik ben een man he. Vrouwelijke rechten enzo gaan mijn beetje ver maar ik doe mijn best.
Probeer maar eens.
quote:
Een algemene Fiqh verklaring is dat mannen maar enkel minuten een zaadlozing hebben, maar een menstruatie kan wel dagen oplopen. En je moet 5x per dag bidden. Wanneer een vrouw 4 dagen ongesteld zou zijn moest ze 5x4= 20 gebeden inhalen zonder dat ze er iets aan kon doen. En dat zou onrechtvaardig zijn.

"Hoort u mensen, uw heer. Allah is niet onrechtvaardig tegen hen die zijn harten schoon houden"
Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?
pi_27736109
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Probeer maar eens.
[..]

Geldt dit ook voor mannen die (om wat voor reden dan ook) gewond zijn geraakt?

ja
pi_27736278
"Toen verhoorde hun Heer hen: "Ik laat het werk van iemand van jullie die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een vrouw, jullie horen bij elkaar. ..."" (Koran 3:195)
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:47:55 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736357
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ja
Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?
pi_27736420
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Feitelijk geldt dus de uitzondering alleen voor situaties waarin er ingehaald kan worden? In gevallen van menstruatie of verwonding, waarbij er meerdere dagen "verloren" gaan, hoeft er dus niet ingehaald te worden?

Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:54:39 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736573
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Juist. Meer bidden mag altijd. Maar Allah heeft enorm veel uitzonderingen geopenbaart en gemakkelijker gemaakt voor de moslims.
Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?
pi_27736630
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Geldt er in de islam eigenlijk nog iets dat de getrouwde man en vrouw voor elkaar verantwoordelijk zijn, en elkaar ook kunnen rechtvaardigen?

""Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)

"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)

Zoiets bedoel je?
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:05:13 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27736920
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

""Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)

"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)

Zoiets bedoel je?
Zoiets bedoel ik ja.

Binnen het christendom gaat het in principe zelfs zo ver dat een gelovige man een ongelovige vrouw voor god kan rechtvaardigen, en andersom. Gaat het ook zo ver in de islam, of zijn er belangrijke beperkingen en/of voorwaarden?
pi_27737034
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zoiets bedoel ik ja.

Binnen het christendom gaat het in principe zelfs zo ver dat een gelovige man een ongelovige vrouw voor god kan rechtvaardigen, en andersom. Gaat het ook zo ver in de islam, of zijn er belangrijke beperkingen en/of voorwaarden?

Alles moet rechtvaardig zijn, en de vrouw staat vaak aan de gelijke kant.

"'Aisha vertelde dat Hint bint 'Utba zei: "O God's Apostel. Abu Sufuan is een vrek en hij geeft mij niet voldoende voor mij en mijn kinderen. Kan ik van zijn bezit nemen zonder dat hij er van weet?" De Profeet zei: "Neem wat voldoende is voor u en uw kinderen, en het bedrag moet eerlijk en redelijk zijn" (Bukhari)"

"Zij die hun echtgenotes beschuldigen en behalve zichzelf geen getuigen hebben, het getuigenis van hen zal zijn dat hij viermaal bij God getuigt dat hij iemand is die de waarheid zegt. En de vijfde maal [moet hij uitspreken] dat Gods vloek op hem zal rusten als hij een leugenaar is. En als zij viermaal bij God getuigt dat hij een leugenaar is, dan weert dat voor haar de bestraffing af. En de vijfde maal [moet zij uitspreken] dat Gods toorn op haar zal rusten als hij iemand is die de waarheid zegt." (Koran 24:6-9)
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:13:46 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737143
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles moet rechtvaardig zijn, en de vrouw staat vaak aan de gelijke kant.

"'Aisha vertelde dat Hint bint 'Utba zei: "O God's Apostel. Abu Sufuan is een vrek en hij geeft mij niet voldoende voor mij en mijn kinderen. Kan ik van zijn bezit nemen zonder dat hij er van weet?" De Profeet zei: "Neem wat voldoende is voor u en uw kinderen, en het bedrag moet eerlijk en redelijk zijn" (Bukhari)"

"Zij die hun echtgenotes beschuldigen en behalve zichzelf geen getuigen hebben, het getuigenis van hen zal zijn dat hij viermaal bij God getuigt dat hij iemand is die de waarheid zegt. En de vijfde maal [moet hij uitspreken] dat Gods vloek op hem zal rusten als hij een leugenaar is. En als zij viermaal bij God getuigt dat hij een leugenaar is, dan weert dat voor haar de bestraffing af. En de vijfde maal [moet zij uitspreken] dat Gods toorn op haar zal rusten als hij iemand is die de waarheid zegt." (Koran 24:6-9)
Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?
pi_27737264
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dit gaat vooral over echtelijke ruzies. Maar stel dat een moslim trouwt met een niet-moslim. Hoe moet dan de positie van de niet-moslim (m/v) ten aanzien van Allah gezien worden?

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

"O mensen, jullie vrouwen hebben zekere rechten over jou en jullie hebben zekere rechten over hen".

In dit geval gaat eem huwelijk niet om de religie maar om goede daden
pi_27737291
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:19:19 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737304
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

"O mensen, jullie vrouwen hebben zekere rechten over jou en jullie hebben zekere rechten over hen".

In dit geval gaat eem huwelijk niet om de religie maar om goede daden
Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:20:34 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27737332
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:
Heel even tussendoor... er is volgens mij geen enkele religie waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man. EN DAT IS NIET EERLIJK!!!
Ik ben daar iets genuanceerder over gaan denken. Wat mij er vooral aan stoort is dat er gegeneraliseerd wordt in mannen en vrouwen, terwijl er veel vrouwen "mannelijker" zijn dan een man, en veel mannen "vrouwelijker" dan een vrouw.. Maar dat wordt weer een feminisme-discussie, en die hebben we al elders lopen.
pi_27737417
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef -Lotte- het volgende:

Vrouw onderschikt? De man is onderschikt aan de vrouw in de Islam.
pi_27737456
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:19 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik zie er alleen wel in dat dat alleen voor hen die geloven (Zoals Christenen) geldt. Iemand die echt atheistisch is, geldt dat voor diegene ook dat de werken hem of haar rechtvaardigen? Kan een islamitische partner daarbij helpen?

Nee, geen enkel ziel heeft macht/spraak over de ander in hiernamaals. Allah zal beoordelen, maar ja dat zal een atheist niet al teveel boeien denk ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')