Dear Wendy.Erg hippe film geschreven door Lars von Trier (en dat merk je ook aan het verhaal) en geregisseerd door Thomas Vinterberg. Het gaat over Dick (Jamie Bell) die in een klein dorpje in Amerika woont. Het dorpje bestaat vooral uit mijnwerkers, maar hij heeft niets met in de mijnen werken. Zijn ouders zijn overleden en hij woont alleen in een flatje. Als hij een pistool vindt verandert alles voor de pacifistische Dick. Hij richt met wat vrienden een pacifistische club op: Dandies. En dan begint alles nog maar net.
Aangezien ik films van von Trier altijd goed kan waarderen wist ik van tevoren eigenlijk al dat ik deze film erg hip zou vinden. En dat is dus ook zo. Het verhaal zit goed in elkaar. De acteurs zijn goed. Het is leuk om te zien dat Jamie Bell van Billy Elliott is veranderd in een jonge, mannelijke Sarah Bettens. Als je niet van von Trier films houdt is dit een kutfilm voor je. Als je er wel van houdt, of als je neutraal tegenover von Trier staat moet je 'm zeker gaan bekijken want deze film is meer dan in orde.
![]()
.
Les Invasions Barbares.Een Canadese film over een man op zijn sterfbed. Hij lijdt aan kanker en heeft niet lang meer te leven. Het contact met z'n zoon is verwaterd en oude vrienden ziet hij ook niet meer. Na een moeilijke hereniging met zijn zoon, zet deze alles op alles om zijn vader te laten genezen. Oude vrienden komen langs. Zijn ex-vrouw zit met ex-minnaressen aan zijn bed.
Ik vond het maar een vervelende film. Ik had veel verwacht, ik bedoel, de film heeft toch een Oscar voor beste buitenlandse film gewonnen, maar nee. Het deed me niks. Dus ja, helaas.
Pollock.Biopic over het leven en de carriere van de Amerikaanse kunstenaar Jackson Pollock (Ed Harris). Hij woont bij zijn broer en is aan de alcohol. Z'n carriere zit in het slop. Dan komt hij de kunstenares Lee Krasner (Marcia Gay Harden) tegen en die helpt hem weer op de rails. Om hem van de alcohol af te houden verhuizen ze naar een huisje op het platteland en daar ontwikkelt Pollock zijn beroemde stijl (gewoon wat verf op het doek dat op de grond ligt laten druppelen/vallen). Hij wordt wereldberoemd enzo.
Wederom een vervelende film. Er zit wel verhaal in, maar ik vond de film veel te fragmentarisch vertellen. Je kreeg de hele tijd stukjes van het leven van Jackson Pollock te zien en niet zelden ging het verhaal daarna in een flash forward naar iets anders, wat eigenlijk niet echt bij elkaar aansloot. Wat misschien nog erger is, is dat Marcia Gay Harden een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol heeft gewonnen voor deze film, het enige wat ze doet is moeilijk en boos kijken. Ja, zo kan ik ook een film maken en Oscars winnen. Zelfs Jennifer Connelly kon deze film niet redden. En dat wil wat zeggen.
Sin City.Sin City is een stad waar je niet wil wonen. Agenten zijn corrupt. Criminelen zijn overal. Moorden zijn aan de orde van de dag. De film is gebaseerd op 3 strips uit de Sin City reeks van Frank Miller. In de film zien we dus ook drie verhaallijnen: Marv (Mickey Rourke) de stoere man die wraak wil nemen op de moordenaar van Goldie, het hoertje waar hij een nacht plezier mee heeft gehad. Hartigan (Bruce Willis), een oud politieman die tijdens zijn laatste werkdag Nancy Hartigan heeft gered uit de klauwen van een moordenaar en haar (Jessica Alba) nu weer moet beschermen. Dwight (Clive Owen) is het vriendje van de barvrouw van de bar in Sin City, maar heeft ook nog goede banden met Gail (Rosario Dawson), de opperhoer in Old Towne. Dwight moet de hoertjes in Old Towne beschermen voor Jackie-Boy (Benicio del Toro).
Sin City is een ware lust voor het oog. Alles ziet er zo ontzettend goed uit met dat stijlvolle zwart-wit en afentoe wat kleuren er doorheen (de ogen van Alexis Bledel, mensen!). De film is erg gewelddadig, maar ook erg humoristisch. Je hoorde de zaal in de bioscoop vaak lachen. En dat is natuurlijk goed. De vrouwen zijn ook prachtig in deze film, met extra vermeldingen voor Alexis Bledel, Rosario Dawson en Brittany Murphy. Ik vond niet dat het verhaal ondergeschikt is aan de beelden. Het verhaal zat behoorlijk goed in elkaar, en ik denk dat er bepaalde dingen zullen zijn die ik pas zie als ik de film nog een keer zie. Ik kan dan ook niet wachten op de release van een geile 3disc versie van Sin City op DVD. De soundtrack was ook heel erg goed, vond ik.