Osama.Osama was de eerste film die in Afghanistan werd gemaakt na de val van het regime van de Taliban. Het verhaal gaat over een gezin wat alleen uit vrouwen en meisjes bestaat: de vader van het gezin is overleden. Het speelt zich af tijdens het Taliban-regime. Vrouwen mochten hier niet werken. Sterker nog: ze moesten de hele tijd binnen blijven zitten en als vrouwen buitenshuis kwamen moest men daar wel een goede reden voor hebben.
Het gezin heeft geen inkomsten en dreigt kopje onder te gaan. Een van de dochters van het gezin wordt kortgewiekt en gaat als jongen (Osama) geld verdienen.
De film is vreselijk indrukwekkend. Je kijkt naar een verhaal wat zich een paar jaar geleden afspeelt, maar het ziet er echt uit alsof je naar de middeleeuwen of vroeger kijkt. Dat is al heel bizar. Ook de manier waar in de film met vrouwen wordt omgesprongen is gewoon choquerend. Daar kun je als Nederlander niet met je gedachten bij.
Het verhaal wordt heel er mooi verteld. Marina Golbahari acteert geweldig als Osama.
Aanrader!
Before Sunrise.Française Celine ontmoet in de internationale trein naar Parijs de Amerikaan Jesse. Ze raken met elkaar aan de praat. Het klikt en daarom besluiten ze in Wenen (het eindstation voor Jesse) beiden uit te stappen en de nacht in Wenen door te brengen, totdat Jesse's vliegtuig naar de VS vertrekt. In deze nacht groeien ze naar elkaar toe en praten ze veel. Heel erg veel.
Dit was een ontzettend leuke film om te zien. De gesprekken tussen Celine en Jesse zijn erg boeiend om te volgen. En filosofisch. En diepzinnig. En gezellig. De chemistry tussen Julie Delpy en Ethan Hawke zit ook wel goed.
Deze film is fijn voor de romanticus in Tom.
![]()
.
Gummo.Gummo gaat over het stadje Xenia in Ohio, VS. Dit stadje is jaren geleden geteisterd door een tornado en is er nooit helemaal bovenop gekomen. De hoofdpersonen zijn Solomon en Tummler. Ze hebben weinig te doen, behalve wat katten vermoorden, lijm snuiven, naar een hoer gaan en rondhangen met de meest bizarre mensen.
Je wil niet in Xenia wonen als je dit zo ziet. Er woont werkelijk geeneen normaal iemand. De hoer is een achterlijke vrouw (of toch een meisje?). De travestiet van Xenia probeert de homoseksuele, zwarte dwerg te versieren. Stoelen en katten worden vernield. De mensen sporen niet, doen rare dingen en zien er afstotelijik uit.
Het is een grote aaneenschakeling van deprimerende beelden. Ik was blij dat de film minder dan anderhalf uur duurde, want anders was ik echt van ellende weggerend.
Lilja 4-ever.Lilja woont in een troosteloze flat in Rusland. Haar moeder gaat met haar nieuwe lover naar de VS en belooft Lilja geld te sturen en later zou Lilja ook naar de VS komen. Hier komt niets van terecht. De gemene, achterbakse tante van Lilja 'ontfermt' zich over haar. Lilja glijdt weg. Ze vult haar dag voornamelijk met lijm snuiven (daar hebben we het weer!) en niets doen. Ze hangt de hele dag rond met de jongere Volodya. Haar leven is een groot drama. Zou Andrei haar uit deze neerwaartse spiraal kunnen halen?
Als je denkt dat Osama en Gummo al deprimerend zijn, heb je Lilja 4-ever nog niet gezien.
![]()
. Echt, wat een drama en ellende. En wat een prachtige film. Oksana Akinshina speelt echt een geweldige rol (Lilja, dus). Ik werd echt het verhaal ingezogen en het liet me ook niet meer los. Wat een drama, wat een ellende.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik in Nederland woon.
![]()
.