Let op de dik gedrukte tekst.quote:Grondwet definitief van de baan na zes maal nee.
BRUSSEL - Als zes van de 25 lidstaten de Europese Grondwet afwijzen, verdwijnt het document automatisch in de prullenmand. Als vijf of minder landen nee zeggen, is eerst overleg nodig, zeggen afgevaardigden van Europese Commissie (dagelijks EU-bestuur) en europarlement maandag.
"Zes lidstaten moeten nee zeggen voordat de grondwet volledig van de baan is", vindt voorzitter Borrell van het Europees Parlement. Hij baseert zich op artikel 30 van de slotakte van de grondwet. Daarin staat dat als viervijfde van de lidstaten (20 dus van de 25) de tekst hebben bekrachtigd en andere landen moeilijkheden hebben ondervonden, de Europese leiders de kwestie bespreken.
Tweede referendum
Onduidelijk is waar dat toe kan leiden. Eerder is al gesuggereerd, onder meer door huidig EU-voorzitter Juncker, dat de neestemmers nogmaals naar de stembus moeten. De grondwet kan hoe dan ook pas van kracht worden als alle lidstaten haar hebben bekrachtigd.
Geen juridische plicht
Net als Borrell leidt ook een woordvoerder van de Commissie uit artikel 30 af dat de Europese leiders zich er politiek toe verbonden hebben om op zijn minst een poging te doen om het verdrag te ratificeren. De zegsman stelt dat er echter geen juridische plicht is om dat te doen. In theorie kunnen andere EU-landen zeggen dat ze de grondwet niet aan hun volk of hun parlement ter goedkeuring voorleggen na een nee in Frankrijk of andere landen.
Welkom in de POL SCquote:
**&&%$, en ik weet niet meer van wie ik hem gejat heb.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:01 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Je usericon is weer eens stuk, Johan.
U vraagt, wij draaien.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
**&&%$, en ik weet niet meer van wie ik hem gejat heb.
Kun jij deze verkleinen?
[afbeelding]
Dan doe ik het zolang met het herkenningsteken van een van Fok's grootste kneuzen..
formeel juridisch is er al geen voorstel meer voor een eu-grondwet, want er is een lid dat nee gezegd heeft. Dat getal 6 is net zo'n onzin als wat het cda uitkraamt over het percentage nee-stemmersquote:Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef chairman.fx het volgende:
Grondwet definitief van de baan na zes maal nee
Jammer voor de tegenstemmers
Omdat ik denk dat die grondwet van belang is voor de toekomst van Europa.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:22 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarom tovert dat een glimlach op jouw gezicht?
Nee, want de TK stemt uiteindelijk.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:22 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
formeel juridisch is er al geen voorstel meer voor een eu-grondwet, want er is een lid dat nee gezegd heeft. Dat getal 6 is net zo'n onzin als wat het cda uitkraamt over het percentage nee-stemmers
Die heeft een ereplaats naast de Watskeburt-tieten in mijn foto-album. Op de volgende Illuminativergaderingin de catacomben, wandelstok verplicht zal ik op je drinken.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:
http://img259.echo.cx/my.php?image=punisherteaserposter8to.jpg
Zou je dan niet eerder tegen moeten stemmen?quote:Op maandag 30 mei 2005 17:24 schreef du_ke het volgende:
En ik wel kan waarderen dat die dwazen met hun vage motieven geen gelijk krijgen.
Ja hoor, ouwehoer. Je leest net als dat warrige mens, Halsema -die er ook nog eens niet lekker meer uit ziet-quote:Op maandag 30 mei 2005 17:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat ik denk dat die grondwet van belang is voor de toekomst van Europa.
En ik wel kan waarderen dat die dwazen met hun vage motieven geen gelijk krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |