afgezien van die sitatie natuurlijkquote:Op maandag 30 mei 2005 10:23 schreef Burbo het volgende:
Ws. liggen ze op elkaar ofzo
Klopt helemaal.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneidige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Dat is zoiets als zeggen dat de limiet van een reeks oneindig is; er is geen limiet, maar die noem je dan maar oneindig. Vreemde bewoording idd.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneidige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Inderdaad. Wat TS bedoelt is lijnen die oneindig naar elkaar toe bewegen.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:27 schreef Jegorex het volgende:
Evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit (in een plat vlak), anders zijn ze niet evenwijdig.
volgens brugklas VWO snijden ze elkaar in het oneindigequote:Op maandag 30 mei 2005 10:27 schreef Jegorex het volgende:
Evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit, anders zijn ze niet evenwijdig.
In de Euclidische meetkunde, ja.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:30 schreef _joepie_ het volgende:
Officieel is de stelling: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit in een plat vlak, of delen alle punten met elkaar...
In de hyperbolische meetkunde heb je geen plat vlak. (althans, volgens mij bedoelen ze dat daarmee)quote:Op maandag 30 mei 2005 10:32 schreef placebeau het volgende:
In de Euclidische meetkunde, ja.
Als je met hyperbolische meetkunde werkt snijden twee rechten bijvoorbeeld altijd.
In het platte vlak zoals wij die kennen heb je ook geen punten op oneindig. Pas in het projectieve vlak, en dat is groter dan het Euclidische (namelijk de compactificering ervan).quote:Op maandag 30 mei 2005 10:33 schreef speknek het volgende:
[..]
In de hyperbolische meetkunde heb je geen plat vlak. (althans, volgens mij bedoelen ze dat daarmee)
In projectieve meetkunde bestaat afstand niet.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:05 schreef M.Picanto het volgende:
als ze evenwijdig liggen, wil zeggen dat er ALTIJD een bepaalde afstand tussen de lijnen ligt, bijvoorbeeld 2cm, dus in het oneindige ligt er 2cm naast ook nog steeds die ene zelfde lijn.
zodra ze elkaar kunnen snijden betekend het dat ze NIET evenwijdig liggen
ik nam de afstand maar als voorbeeld, maar het lijkt mij dat een lijn 'naast' een lijn (dus evenwijdig) altijd 'naast' die lijn zal blijven, in principe bestaat 'het oneidige' niet, want je kan niet zeggen voorbij het oneindigequote:Op maandag 30 mei 2005 11:11 schreef placebeau het volgende:
[..]
In projectieve meetkunde bestaat afstand niet.
Volgens mij is het heel simpel twee evenwijdige lijnen snijden elkaar niet ze blijven oneindig lang parralel langs elkaar lopen. Maar in het oneidigen (vreemde plaats die niet bestaat omdat het nooit eindigt, maar wel gebruikt word in de wiskunden al zijn er ook wiskundige methodes die altijd eindig zijn) snijden ze elkaar. Vertaalt naar nederlands ze snijden niet, pas daar wat eigenlijk niet bestaat.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
Nee, het is echt zo dat evenwijdige lijnen elkaar uiteindelijk toch snijden. k Heb het ooit gehad op school, maar dat is dus al weer zo lang geleden dat ik niet meer weet waaromquote:Op maandag 30 mei 2005 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Denk dat dit wat te brugklasserig gezegd is, in de trant van treinrails: ze snijden elkaar nooit, maar toch kan je ze in de verte niet meer onderscheiden.
Wanneer we het hebben over evenwijdige rechten en snijdende rechten, hebben we het over meetkunde, niet over natuurkunde. In de natuurkunde heb je niet zoiets als rechten, je kunt ze wel gebruiken, maar dan ben je weer met wiskunde bezig.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Maar je zult gene vinden.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:50 schreef Allantois het volgende:
Twee haakse lijnen snijden elkaar in het midden.
Kantel je er een, dan snijden ze elkaar naast het midden.
Kantel je hem verder, ligt het snijpunt steeds verder van het midden.
Liggen ze bijna paralel, dan snijden ze elkaar heel ver van het midden.
Liggen ze evenwijdig, dan moet je verder en verder van het middenpunt afgaan om het snijpunt te vinden. Ieder punten dat je gaat controleren snijden ze elkaar niet en moet je verder van het midden om het snijpunt te vinden. Zover door dat je tot in het oneindige door kunt gaan om het snijpunt te vinden.
kijk, dat is het, evenwijdig en snijdend worden vrijwel altijd apart gezegtquote:Wanneer we het hebben over evenwijdige rechten en snijdende rechten
betekend dus NIET dat ze elkaar aan snijden zijnquote:maar toch kan je ze in de verte niet meer onderscheiden
1/n waarbij n -> oneindig is inderdaad hetzelfde principe. Je nadert 0 en komt steeds dichterbij. Daarmee benader je de 0 en als je steeds verder gaat kom je steeds dichterbij. In het oneindige wordt het dus wel nul, omdat je dan dat laatste stapje wel maakt.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:59 schreef placebeau het volgende:
[..]
Maar je zult gene vinden.
het getal 1/n ligt ook dichter en dichter bij 0 als n groter wordt, maar het wordt nooit 0.
De enige "natuurkunde" die ik hier bij kan bedenken is de zogenaamde "geodesic deviation, waarbij je een familie geodeten introduceert en dan 2 vectorvelden introduceert. Vervolgens kun je zien dat de versnelling tussen 2 geodeten afhankelijk is van de kromming tussen de geodeten, en dit kun je ook doen voor de plaats en snelheid ( versnelling en snelheid op een bepaalde manier via die vectorvelden gedefinieerd, en via de covariante afgeleides) . Als 2 geodeten elkaar dan in het oneindige snijden ,dan zou dat betekenen dat in een vlakke geometrie de kromming in het oneindige niet meer 0 is. Dat lijkt mij vrij onzinnig.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Juist Gr8w8!!quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
Als twee evenwijdige lijnen elkaar ergens snijden, betekent dat toch ook dat ze daarna dus van elkaar verwijderen. Anders waren ze immers evenwijdig en konden ze elkaar nooit snijden, maar waren het in het begin al geen evenwijdige lijnen en zouden ze elkaar al eerder dan in het oneindige snijden en is er dus geen probleem.
Bah. Dit gaat dus weer de hele dag in mijn hoofd zitten.
Dat is net zo'n paradox als dat 1/0 oneindig is...Oneindig is nou eenmaal een lastige factor.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
Als twee evenwijdige lijnen elkaar ergens snijden, betekent dat toch ook dat ze daarna dus van elkaar verwijderen. Anders waren ze immers evenwijdig en konden ze elkaar nooit snijden, maar waren het in het begin al geen evenwijdige lijnen en zouden ze elkaar al eerder dan in het oneindige snijden en is er dus geen probleem.
Het is denk ik net wat subtieler als je limietrekening in acht neemtquote:Op maandag 30 mei 2005 12:46 schreef Pinobot het volgende:
Oneindig betekent gewoon nooit.
Zo van:"Als jij nou even loopt naar waar de twee evenwijdige lijnen elkaar snijden dan krijg je 100 euro".
Je zou als tegenbewijs een driehoek ABC kunnen "constueren" met basis AB van 1 en AB = BC = oneindig. Hoek A = 90 graden en Hoek B is ook 90 graden => hoek C is dus 0 (som moet 180 zijn)quote:Op maandag 30 mei 2005 13:19 schreef MrTorture het volgende:
Als je twee lijnen laat snijden, kun je een lijn zo draaien dat de hoek tussen de twee lijnen steeds kleiner wordt. Op het moment dat de lijnen evenwijdig lopen, is de hoek oneindig klein (maar hij is er wel).
Dit is 1 van de theoriën, vind em zelf niet zo sterk, maar ik heb mijn natuurkundeleraar ooit eens iets zien doen waardoor hij kon aantonen dat die lijnen mekaar toch kruisen, ondanks de evenwijdigheid. Weet dus alleen niet meer wat
Ja inderdaad, daarom vond ik die theorie niet zo spannend, k las hem ergens als "serieuze" theoriequote:Op maandag 30 mei 2005 13:26 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je zou als tegenbewijs een driehoek ABC kunnen "constueren" met basis AB van 1 en AB = BC = oneindig. Hoek A = 90 graden en Hoek B is ook 90 graden => hoek C is dus 0 (som moet 180 zijn)
En 2 lijnen die een hoek van 0 graden maken vallen per definitie samen.
Dus zo'n driehoek bestaat niet, dus evenwijdige lijnen snijden elkaar niet.
zoals ik al zei, bestaan afstanden niet meer in projectieve meetkunde!quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
Mja, in bekrompen wiskunde-voor-beginners-theoriën jaquote:Op maandag 30 mei 2005 14:17 schreef Mikkie het volgende:
Wat een onzin.
beetje onlogisch om tijdens wiskundelessen poetische uidrukkingen te gebruiken, vind ik danquote:Op maandag 30 mei 2005 13:20 schreef Oud_student het volgende:
"Maar snijden in het oneindige" is een wel heel poetische uitdrukking.
Je zou ook kunnen zeggen ze snijden elkaar als pinksteren en pasen samenvallen of met St. Juttemis. etc
En zoals Placebeau ook reeds aangaf.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:17 schreef Mikkie het volgende:
Wat een onzin. Als lijnen evenwijdig aan elkaar lopen kúnnen ze elkaar niet snijden, anders zijn ze niet evenwijdig.
Het is dan ook projectiefquote:Op maandag 30 mei 2005 16:20 schreef M.Picanto het volgende:
in die tekeningen is het 3dimensionaal getekend.
de lijnen stellen evenwijdige lijnen voor, maar door de 3D manier van tekenen zijn ze niet meer evenwijdig geworden (op papier)
Dat is niet helemaal waar, je kunt wel degelijk de limiet van een reeks op zinnige manier als oneindig defini"eren hoor en dat is niet hetzelfde als het niet hebben van een limiet (zoals bijv. bij een alternerende rij kan voorkomen).quote:Op maandag 30 mei 2005 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is zoiets als zeggen dat de limiet van een reeks oneindig is; er is geen limiet, maar die noem je dan maar oneindig. Vreemde bewoording idd.
Dankjequote:Op maandag 30 mei 2005 19:54 schreef Koekepan het volgende:
Heeft zoals gezegd niets met poëzie te maken maar met projectieve meetkunde. Zie de uiterst leerzame posts van Placebeau..
Helaas:quote:Op maandag 30 mei 2005 19:54 schreef Koekepan het volgende:
Heeft zoals gezegd niets met poëzie te maken maar met projectieve meetkunde. Zie de uiterst leerzame posts van Placebeau..
Die leraar heeft bewezen dat de lijnen elkaar nooit snijden. 'In het oneindige snijden' is namelijk hetzelfde als 'niet snijden'. Als dat anders zou zijn dan zou oneindig eindig wezen en dan is het niet oneindig meer.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mja, da's ook waar.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:00 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, je kunt wel degelijk de limiet van een reeks op zinnige manier als oneindig defini"eren hoor en dat is niet hetzelfde als het niet hebben van een limiet (zoals bijv. bij een alternerende rij kan voorkomen).
Interessante benadering, maar de horizon is een denkbeeldige limiet. Je kunt wel punten berekenen die op de horizon geprojecteerd worden (punten die exact op jouw ooghoogte zitten, of punten die zich zo ver weg bevinden dat ze door de limiet van het oplossend vermogen op de horizon geprojecteerd lijken), maar je kunt geen punten berekenen die zich daadwerkelijk in die horizon bevinden. Er is namelijk altijd een punt te bedenken dat nog dichter bij die horizon ligt.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:12 schreef Yosomite het volgende:
[..]
En zoals Placebeau ook reeds aangaf.
In de projectieve meetkunde kunnen twee evenwijdige lijnen elkaar snijden op de horizon.
je bedoelt met oneindig kleine stukjes?quote:Op maandag 30 mei 2005 21:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, da's ook waar.
Het is trouwens mooi om es de Principia van Newton door te kijken. Hij maakt eigenlijk alleen maar gebruik van meetkundige bewijzen, terwijl hij wel wist hoe je moest differentieren toen hij het schreef. Kennelijk had Newton ook moeite met limiet- en infinitesimaalrekening. Maar dan met het idee an sich
Als je nou eens gewoon googlet op "projective geometry" en de gevonden links doorneemt, dan schiet het een stuk meer op.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:26 schreef Keromane het volgende:
[..]
Interessante benadering, maar de horizon is een denkbeeldige limiet. Je kunt wel punten berekenen die op de horizon geprojecteerd worden (punten die exact op jouw ooghoogte zitten, of punten die zich zo ver weg bevinden dat ze door de limiet van het oplossend vermogen op de horizon geprojecteerd lijken), maar je kunt geen punten berekenen die zich daadwerkelijk in die horizon bevinden. Er is namelijk altijd een punt te bedenken dat nog dichter bij die horizon ligt.
Zelfs in projectie snijden lijnen elkaar niet in de horizon, tenzij je vals speelt met het oplossend vermogen. En dat is nou precies heel het eieren eten: oneindigheid als eindig voorstellen.
Ja, maar dat gaat lichtelijk offtopic.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:37 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je bedoelt met oneindig kleine stukjes?
misschien zeiden ze dat om je oneindige veel vragen aan de leraar even te vermijden.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
volgens brugklas VWO snijden ze elkaar in het oneindige
Lichtbundels volgen altijd het kortste pad door de ruimte en tijd. En die ruime en tijd worden gekromd door de zwaartekracht. Zodoende zullen de paden van de lichtbundels worden afgeweken door zwaartekracht.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:17 schreef MrTorture het volgende:
Zou mijn docent destijds iets hebben laten zien met evenwijdige lichtbundels die dankzij de kromming van de aarde en de zwaartekacht ofzo wel dichter op mekaar kwamen? Ik haat het dat ik dit niet meer precies weet
Ja, weet ikquote:Op maandag 30 mei 2005 23:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lichtbundels volgen altijd het kortste pad door de ruimte en tijd. En die ruime en tijd worden gekromd door de zwaartekracht. Zodoende zullen de paden van de lichtbundels worden afgeweken door zwaartekracht.
Maar dat is meer natuurkunde dan wiskunde
Neenee, je haalt 2 dingen doormekaar !Het heeft niks te maken met het verschil tussen wiskunde of natuurkunde; het natuurkundige idee wat jij aanstipte heeft haar basis in de meetkunde, en dus zullen er dezelfde regels gelden.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:23 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Ja, weet ikvolgens mij beweerde ik hier ergens al dat wiskundig gezien twee evenwijdigen elkaar niet snijden, maar natuurkundig gezien weer wel.
Dan blijft het uiterst vervelend dat mijn geheugen me in de steek laatquote:Op maandag 30 mei 2005 23:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Neenee, je haalt 2 dingen doormekaar !Het heeft niks te maken met het verschil tussen wiskunde of natuurkunde; het natuurkundige idee wat jij aanstipte heeft haar basis in de meetkunde, en dus zullen er dezelfde regels gelden.
Dat is heel mooi uitgelegd, maar als jij een punt tekent en vervolgens stelt dat ie héél ver weg is, dan teken ik een punt op diezelfde plek en zeg ik dat ie nog veel verder weg ligt.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:42 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon googlet op "projective geometry" en de gevonden links doorneemt, dan schiet het een stuk meer op.
Ik ga met uw aller welnemen even in thabit-modus. Grofweg is het volgende het geval: de n-dimensionale projectieve meetkunde over een algebraïsch afgesloten lichaam F (notatie: Pn(F)) is gedefinieerd als de verzameling een-dimensionale deelruimten van de (n+1)-dimensionale vectorruimte Fn+1. Een equivalente definitie is: [...] de verzameling punten in Fn+1 verschillend van 0, onder de equivalentierelatie dat P ~ Q dan en slechts dan als P en Q een scalair veelvoud van elkaar zijn.
Nu heeft elke lijn in zeg de R2 (het platte vlak) een unieke continuatie naar P2(R). Dit gaat op zo'n manier dat elk punt uit de R2 correspondeert met een punt in P2(R), maar niet andersom: P2(R) is dus "groter" dan R2. Twee niet-evenwijdige lijnen snijden elkaar nog steeds in P2(R) (en wel in een projectief punt dat correspondeert met een punt in de R2), maar twee evenwijdige lijnen snijden elkaar ook, echter dan in een punt dat niet correspondeert met een punt in de R2: een punt op oneindig.
zoals al gezegd trouwens, bestaat afstand niet in het projectieve vlak, dus heel ver weg liggen en nog verder weg liggen zijn gewoon termen die je niet mag gebruikenquote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:06 schreef Keromane het volgende:
[..]
Dat is heel mooi uitgelegd, maar als jij een punt tekent en vervolgens stelt dat ie héél ver weg is, dan teken ik een punt op diezelfde plek en zeg ik dat ie nog veel verder weg ligt.
Je kunt niet iets tekenen dat oneindig ver weg ligt. Doe je dat wel dan teken ik een punt dat nog verder weg ligt. Kunnen we oneindig lang volhouden.
Je kon de vraag 'wat wil je aantonen' ook eerder stellen.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:20 schreef Koekepan het volgende:
Wat wil je nu aantonen dan? Ik begrijp heus wel dat een letterlijk punt op oneindig niet bestaat, maar wel als je 'm zo definieert zoals in de projectieve meetkunde. Plus het feit dat zo'n oneindig punt dan opeens alle eigenschappen blijkt te bezitten die je intuïtief zou toeschrijven aan een punt op oneindig (ook al bestaat dat dus niet).
1. In projectie is er absoluut verschil tussen 'ver weg' en 'nog veel verder weg', maar dat heeft te maken met het oplossend vermogen. De 'projectieafstanden' zullen 0 naderen maar nooit 0 worden.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:10 schreef placebeau het volgende:
[..]
zoals al gezegd trouwens, bestaat afstand niet in het projectieve vlak, dus heel ver weg liggen en nog verder weg liggen zijn gewoon termen die je niet mag gebruiken
Een tweede punt is dat in het projectieve vlak er niet langer een verschil is tussen punten op oneindig en de andere punten, ze zijn evenwaardig. Dat is ook logisch, want de projectie van het gewone affiene (zo u wilt euclidische) vlak kan op veel manieren gebeuren naar het projectieve vlak, de keuze van de rechte op oneindig hangt volledig af van welke projectie je neemt. Het is wat vaag, maar simpel in te zien met tekeningen. Op het internet is er vast wel wat over te vinden.
We praten een beetje langs elkaar heen, geloof ik.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:19 schreef Keromane het volgende:
Een niet bestaand punt kun je niet definieren, je kunt hooguit een limiet benaderen. Dat is exact wat projectie doet. Je projecteert geen punt maar een limiet. Als je een punt definieert en dit tekent dan teken ik een punt wat erachter ligt. That's it.
[...]
2 lijnen komen zo dicht bij elkaar dat ze niet meer van elkaar te ondescheiden zijn, bij 3d tekening is dit vaak de horizon, maar in theorie blijven de lijnen van elkaar gescheiden, ook al is dit niet te zien.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:32 schreef zoalshetis het volgende:
3-dimensionaal moet het mogelijk zijn dat twee lijnen elkaar snijden en toch evenwijdig blijven... hangt van je visie af.
Ik heb geen enkel verstand van wiskunde en/of natuurkunde, maar dit is toch gewoon aan te duiden met dat voorbeeld van een treinrails ? Stel dat je een treinrails hebt, die helemaal om de aarde heen loopt. Hij heeft dus geen begin en geen einde. Als je ergens op de rails gaat staan, en je kijkt naar de horizon in de richting van de rails, dan zal het lijken alsof de metalen balken elkaar aan de horizon snijden.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 08:50 schreef M.Picanto het volgende:
[..]
2 lijnen komen zo dicht bij elkaar dat ze niet meer van elkaar te ondescheiden zijn, bij 3d tekening is dit vaak de horizon, maar in theorie blijven de lijnen van elkaar gescheiden, ook al is dit niet te zien.
het LIJKT dus alsof ze elkaar "raken" maar snijden doen ze niet, want na de horizon (het oneindig) kan je de lijn niet verder trekken.
juist, zo iets ongeveer bedoelde ik ook !!!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel verstand van wiskunde en/of natuurkunde, maar dit is toch gewoon aan te duiden met dat voorbeeld van een treinrails ? Stel dat je een treinrails hebt, die helemaal om de aarde heen loopt. Hij heeft dus geen begin en geen einde. Als je ergens op de rails gaat staan, en je kijkt naar de horizon in de richting van de rails, dan zal het lijken alsof de metalen balken elkaar aan de horizon snijden.
In de werkelijkheid is dit niet zo, immers, die balken liggen gewoon parallel aan elkaar. Zou iemand naar dat snijpunt willen lopen, dan is hij eeuwig onderweg, omdat dat punt niet echt bestaat. Je ziet het alleen aan de horizon, en als je vooruit gaat lopen verplaatst de horizon zich naar achteren, en daarmee het zogenaamde snijpunt ook.
Lijkt me![]()
quote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:17 schreef M.Picanto het volgende:
[..]
juist, zo iets ongeveer bedoelde ik ook !!!![]()
quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:34 schreef Koekepan het volgende:
[..]
We praten een beetje langs elkaar heen, geloof ik.. Een oneindig punt bestaat niet in het platte vlak, zeg jij. Dat klopt helemaal. Ik leg een gerelateerd concept uit dat tevens ten grondslag ligt aan de misschien ongelukkig gekozen term "punt op oneindig". Dit zijn allemaal courante wiskundige definities, dus als je er bezwaren tegen hebt moet je niet bij mij zijn.
.
Inderdaad. mbv dit verhaal kan je ook inzien waarom het projectieve meetkunde heet, en wat het met die treinrails te maken heeft die naar elkaar toe lijken te lopen. Iets concreter:quote:Op maandag 30 mei 2005 21:42 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon googlet op "projective geometry" en de gevonden links doorneemt, dan schiet het een stuk meer op.
Ik ga met uw aller welnemen even in thabit-modus. Grofweg is het volgende het geval: de n-dimensionale projectieve meetkunde over een algebraïsch afgesloten lichaam F (notatie: Pn(F)) is gedefinieerd als de verzameling een-dimensionale deelruimten van de (n+1)-dimensionale vectorruimte Fn+1. Een equivalente definitie is: [...] de verzameling punten in Fn+1 verschillend van 0, onder de equivalentierelatie dat P ~ Q dan en slechts dan als P en Q een scalair veelvoud van elkaar zijn.
Nu heeft elke lijn in zeg de R2 (het platte vlak) een unieke continuatie naar P2(R). Dit gaat op zo'n manier dat elk punt uit de R2 correspondeert met een punt in P2(R), maar niet andersom: P2(R) is dus "groter" dan R2. Twee niet-evenwijdige lijnen snijden elkaar nog steeds in P2(R) (en wel in een projectief punt dat correspondeert met een punt in de R2), maar twee evenwijdige lijnen snijden elkaar ook, echter dan in een punt dat niet correspondeert met een punt in de R2: een punt op oneindig.
dat zeggen ze gewoon omdat je niet door kunt gaan tot het oneindige, dat is immers oneindig, en daarom kan men nooit zeker weten dat ze nooit snijden. (wie heeft ooit 2 evenwijdige lijnen doorgetrokken tot oneindig ver? neimand want dat kán niet)quote:Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneindige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Dan zou een lijn niet evenwijdig zijn aan zichzelf.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:05 schreef thabit het volgende:
De definitie van evenwijdigheid van lijnen in het vlak is dat ze elkaar niet snijden. Hop.
Jouw vermogen om conclusies te trekken stelt me bij deze allerminst teleur.quote:Op zondag 5 juni 2005 23:34 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Dan zou een lijn niet evenwijdig zijn aan zichzelf.
Dit is toch weer een beetje een klokklepelverhaal. Euclides ging ervan uit dat voor elke lijn l en elk punt P niet op l gelegen precies 1 lijn m bestaat door P evenwijdig aan l. Hij kon dit niet bewijzen dus stelde dit als axioma. Later zijn er meetkunden gevonden die aan alle axioma's van Euclides voldeden, behalve deze. In de hyperbolische meetkunde zijn er oneindig veel lijnen m die aan die voorwaarde voldoen.quote:Op maandag 6 juni 2005 01:25 schreef JackyVie het volgende:
Eén woord: Axioma
Iets wat je aanneemt dus. Euclides zei: "Ik denk dat evenwijdige lijnen elkaar nooit snijden." Dat kan je echt onmogelijk bewijzen. Maar Euclides ging er vanuit dat dat zo was en baseerde daarop de rest van zijn meetkundig onderzoek.
Het axioma van Euclides zegt dus: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit. Ofwel: evenwijdige lijnen hebben geen of meer dan één punten gemeen.
Op zekere dag was er iemand anders (weet niet precies wie) en die zei: "nou, evenwijdige lijnen snijden wel, in oneindig meerbepaald." Die man had dus een eigen axioma. Geen enkel van de twee is juister dan het andere, geen enkel van de twee is te bewijzen. Je kan gewoon de meetkunde op twee manieren bekijken, en als je aanneemt dat evenwijdige lijnen snijden in oneindig, dan blijkt dat je allerlei leuke dingen kan doen in verband met kegelsnedes, projecties en dergelijke meer.
Om daar nou 3 pagina's topic aan te wijten...
Mij niet.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:52 schreef ijsklont het volgende:
Het lijkt me natuurlijk om te veronderstellen dat evenwijdige lijnen een equivalentierelatie vormen.
Waarom niet? Misschien dat dat zich niet laat generaliseren naar de niet-euclidische meetkunde? Daar weet ik maar weinig van af eigenlijk.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:57 schreef thabit het volgende:
Kijk, dat zo'n relatie symmetrisch moet zijn, is misschien wel natuurlijk, maar waarom zou ze reflexief of transitief moeten zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |