abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27651645
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneindige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
dat zeggen ze gewoon omdat je niet door kunt gaan tot het oneindige, dat is immers oneindig, en daarom kan men nooit zeker weten dat ze nooit snijden. (wie heeft ooit 2 evenwijdige lijnen doorgetrokken tot oneindig ver? neimand want dat kán niet)

kortom, 2 evenwijdige lijnen snijden gewoon niet lijkt me
  zondag 5 juni 2005 @ 19:41:45 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_27653112
Een klein beetje wiskundige volledige inductie lost dit ook op: op punt x snijden ze niet. Op 1 meter verder liggen ze even ver van elkaar af, en snijden nog steeds niet. Dit kan je oneindig herhalen.
censuur :O
pi_27655593
De definitie van evenwijdigheid van lijnen in het vlak is dat ze elkaar niet snijden. Hop.
  zondag 5 juni 2005 @ 23:34:24 #105
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_27661101
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:05 schreef thabit het volgende:
De definitie van evenwijdigheid van lijnen in het vlak is dat ze elkaar niet snijden. Hop.
Dan zou een lijn niet evenwijdig zijn aan zichzelf.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
  maandag 6 juni 2005 @ 01:25:26 #106
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_27663758
Eén woord: Axioma

Iets wat je aanneemt dus. Euclides zei: "Ik denk dat evenwijdige lijnen elkaar nooit snijden." Dat kan je echt onmogelijk bewijzen. Maar Euclides ging er vanuit dat dat zo was en baseerde daarop de rest van zijn meetkundig onderzoek.
Het axioma van Euclides zegt dus: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit. Ofwel: evenwijdige lijnen hebben geen of meer dan één punten gemeen.

Op zekere dag was er iemand anders (weet niet precies wie) en die zei: "nou, evenwijdige lijnen snijden wel, in oneindig meerbepaald." Die man had dus een eigen axioma. Geen enkel van de twee is juister dan het andere, geen enkel van de twee is te bewijzen. Je kan gewoon de meetkunde op twee manieren bekijken, en als je aanneemt dat evenwijdige lijnen snijden in oneindig, dan blijkt dat je allerlei leuke dingen kan doen in verband met kegelsnedes, projecties en dergelijke meer.
Om daar nou 3 pagina's topic aan te wijten...
pi_27670091
quote:
Op zondag 5 juni 2005 23:34 schreef ijsklont het volgende:

[..]

Dan zou een lijn niet evenwijdig zijn aan zichzelf.
Jouw vermogen om conclusies te trekken stelt me bij deze allerminst teleur.
  maandag 6 juni 2005 @ 11:52:01 #108
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_27670491
Het lijkt me natuurlijk om te veronderstellen dat evenwijdige lijnen een equivalentierelatie vormen. Mijn definitie zou dan ook zijn: twee lijnen (in het vlak) zijn evenwijdig als ze elkaar nergens snijden of beide lijnen alle punten gemeenschappelijk hebben.
pi_27670519
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:25 schreef JackyVie het volgende:
Eén woord: Axioma

Iets wat je aanneemt dus. Euclides zei: "Ik denk dat evenwijdige lijnen elkaar nooit snijden." Dat kan je echt onmogelijk bewijzen. Maar Euclides ging er vanuit dat dat zo was en baseerde daarop de rest van zijn meetkundig onderzoek.
Het axioma van Euclides zegt dus: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit. Ofwel: evenwijdige lijnen hebben geen of meer dan één punten gemeen.

Op zekere dag was er iemand anders (weet niet precies wie) en die zei: "nou, evenwijdige lijnen snijden wel, in oneindig meerbepaald." Die man had dus een eigen axioma. Geen enkel van de twee is juister dan het andere, geen enkel van de twee is te bewijzen. Je kan gewoon de meetkunde op twee manieren bekijken, en als je aanneemt dat evenwijdige lijnen snijden in oneindig, dan blijkt dat je allerlei leuke dingen kan doen in verband met kegelsnedes, projecties en dergelijke meer.
Om daar nou 3 pagina's topic aan te wijten...
Dit is toch weer een beetje een klokklepelverhaal. Euclides ging ervan uit dat voor elke lijn l en elk punt P niet op l gelegen precies 1 lijn m bestaat door P evenwijdig aan l. Hij kon dit niet bewijzen dus stelde dit als axioma. Later zijn er meetkunden gevonden die aan alle axioma's van Euclides voldeden, behalve deze. In de hyperbolische meetkunde zijn er oneindig veel lijnen m die aan die voorwaarde voldoen.
pi_27670556
quote:
Op maandag 6 juni 2005 11:52 schreef ijsklont het volgende:
Het lijkt me natuurlijk om te veronderstellen dat evenwijdige lijnen een equivalentierelatie vormen.
Mij niet.
pi_27670699
Kijk, dat zo'n relatie symmetrisch moet zijn, is misschien wel natuurlijk, maar waarom zou ze reflexief of transitief moeten zijn?
  maandag 6 juni 2005 @ 12:03:58 #112
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_27670944
quote:
Op maandag 6 juni 2005 11:57 schreef thabit het volgende:
Kijk, dat zo'n relatie symmetrisch moet zijn, is misschien wel natuurlijk, maar waarom zou ze reflexief of transitief moeten zijn?
Waarom niet? Misschien dat dat zich niet laat generaliseren naar de niet-euclidische meetkunde? Daar weet ik maar weinig van af eigenlijk.
  maandag 6 juni 2005 @ 12:08:10 #113
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27671058
evenwijdige rechten kunnen ook samenvallen, parallelle rechten niet.
Dan is die relatie dus wel degelijk reflexief. En transitiviteit is toch ook heel eenvoudig aan te tonen.
  maandag 6 juni 2005 @ 12:13:10 #114
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27671206
het woord evenwijdig zegt het zelf, de twee rechten liggen even wijd van elkaar. Dus samenvallende rechten mogen ook.
pi_27672931
Evenwijdig is een term bedacht door Simon Stevin, geformuleerd vanuit een Euclidisch wereldbeeld. Het is het Nederlandse woord voor parallel. In het hyperbolische vlak is de relatie van evenwijdigheid duidelijk niet transitief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')