Mja, in bekrompen wiskunde-voor-beginners-theoriën jaquote:Op maandag 30 mei 2005 14:17 schreef Mikkie het volgende:
Wat een onzin.
beetje onlogisch om tijdens wiskundelessen poetische uidrukkingen te gebruiken, vind ik danquote:Op maandag 30 mei 2005 13:20 schreef Oud_student het volgende:
"Maar snijden in het oneindige" is een wel heel poetische uitdrukking.
Je zou ook kunnen zeggen ze snijden elkaar als pinksteren en pasen samenvallen of met St. Juttemis. etc
En zoals Placebeau ook reeds aangaf.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:17 schreef Mikkie het volgende:
Wat een onzin. Als lijnen evenwijdig aan elkaar lopen kúnnen ze elkaar niet snijden, anders zijn ze niet evenwijdig.
Het is dan ook projectiefquote:Op maandag 30 mei 2005 16:20 schreef M.Picanto het volgende:
in die tekeningen is het 3dimensionaal getekend.
de lijnen stellen evenwijdige lijnen voor, maar door de 3D manier van tekenen zijn ze niet meer evenwijdig geworden (op papier)
Dat is niet helemaal waar, je kunt wel degelijk de limiet van een reeks op zinnige manier als oneindig defini"eren hoor en dat is niet hetzelfde als het niet hebben van een limiet (zoals bijv. bij een alternerende rij kan voorkomen).quote:Op maandag 30 mei 2005 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is zoiets als zeggen dat de limiet van een reeks oneindig is; er is geen limiet, maar die noem je dan maar oneindig. Vreemde bewoording idd.
Dankjequote:Op maandag 30 mei 2005 19:54 schreef Koekepan het volgende:
Heeft zoals gezegd niets met poëzie te maken maar met projectieve meetkunde. Zie de uiterst leerzame posts van Placebeau..
Helaas:quote:Op maandag 30 mei 2005 19:54 schreef Koekepan het volgende:
Heeft zoals gezegd niets met poëzie te maken maar met projectieve meetkunde. Zie de uiterst leerzame posts van Placebeau..
Die leraar heeft bewezen dat de lijnen elkaar nooit snijden. 'In het oneindige snijden' is namelijk hetzelfde als 'niet snijden'. Als dat anders zou zijn dan zou oneindig eindig wezen en dan is het niet oneindig meer.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Mja, da's ook waar.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:00 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, je kunt wel degelijk de limiet van een reeks op zinnige manier als oneindig defini"eren hoor en dat is niet hetzelfde als het niet hebben van een limiet (zoals bijv. bij een alternerende rij kan voorkomen).
Interessante benadering, maar de horizon is een denkbeeldige limiet. Je kunt wel punten berekenen die op de horizon geprojecteerd worden (punten die exact op jouw ooghoogte zitten, of punten die zich zo ver weg bevinden dat ze door de limiet van het oplossend vermogen op de horizon geprojecteerd lijken), maar je kunt geen punten berekenen die zich daadwerkelijk in die horizon bevinden. Er is namelijk altijd een punt te bedenken dat nog dichter bij die horizon ligt.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:12 schreef Yosomite het volgende:
[..]
En zoals Placebeau ook reeds aangaf.
In de projectieve meetkunde kunnen twee evenwijdige lijnen elkaar snijden op de horizon.
je bedoelt met oneindig kleine stukjes?quote:Op maandag 30 mei 2005 21:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, da's ook waar.
Het is trouwens mooi om es de Principia van Newton door te kijken. Hij maakt eigenlijk alleen maar gebruik van meetkundige bewijzen, terwijl hij wel wist hoe je moest differentieren toen hij het schreef. Kennelijk had Newton ook moeite met limiet- en infinitesimaalrekening. Maar dan met het idee an sich
Als je nou eens gewoon googlet op "projective geometry" en de gevonden links doorneemt, dan schiet het een stuk meer op.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:26 schreef Keromane het volgende:
[..]
Interessante benadering, maar de horizon is een denkbeeldige limiet. Je kunt wel punten berekenen die op de horizon geprojecteerd worden (punten die exact op jouw ooghoogte zitten, of punten die zich zo ver weg bevinden dat ze door de limiet van het oplossend vermogen op de horizon geprojecteerd lijken), maar je kunt geen punten berekenen die zich daadwerkelijk in die horizon bevinden. Er is namelijk altijd een punt te bedenken dat nog dichter bij die horizon ligt.
Zelfs in projectie snijden lijnen elkaar niet in de horizon, tenzij je vals speelt met het oplossend vermogen. En dat is nou precies heel het eieren eten: oneindigheid als eindig voorstellen.
Ja, maar dat gaat lichtelijk offtopic.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:37 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je bedoelt met oneindig kleine stukjes?
misschien zeiden ze dat om je oneindige veel vragen aan de leraar even te vermijden.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
volgens brugklas VWO snijden ze elkaar in het oneindige
Lichtbundels volgen altijd het kortste pad door de ruimte en tijd. En die ruime en tijd worden gekromd door de zwaartekracht. Zodoende zullen de paden van de lichtbundels worden afgeweken door zwaartekracht.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:17 schreef MrTorture het volgende:
Zou mijn docent destijds iets hebben laten zien met evenwijdige lichtbundels die dankzij de kromming van de aarde en de zwaartekacht ofzo wel dichter op mekaar kwamen? Ik haat het dat ik dit niet meer precies weet
Ja, weet ikquote:Op maandag 30 mei 2005 23:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lichtbundels volgen altijd het kortste pad door de ruimte en tijd. En die ruime en tijd worden gekromd door de zwaartekracht. Zodoende zullen de paden van de lichtbundels worden afgeweken door zwaartekracht.
Maar dat is meer natuurkunde dan wiskunde
Neenee, je haalt 2 dingen doormekaar !Het heeft niks te maken met het verschil tussen wiskunde of natuurkunde; het natuurkundige idee wat jij aanstipte heeft haar basis in de meetkunde, en dus zullen er dezelfde regels gelden.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:23 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Ja, weet ikvolgens mij beweerde ik hier ergens al dat wiskundig gezien twee evenwijdigen elkaar niet snijden, maar natuurkundig gezien weer wel.
Dan blijft het uiterst vervelend dat mijn geheugen me in de steek laatquote:Op maandag 30 mei 2005 23:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Neenee, je haalt 2 dingen doormekaar !Het heeft niks te maken met het verschil tussen wiskunde of natuurkunde; het natuurkundige idee wat jij aanstipte heeft haar basis in de meetkunde, en dus zullen er dezelfde regels gelden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |