Sinds dat voorval mogen ze ook geen spellen meer kopen met een 16 + of 18 + rating.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Okee, goed dat je het in elk geval hebt uitgelegd. Konden ze zich inleven in jullie redenering?
Toch zou ik zelf graag willen dat ze zouden leren om het te relativeren. Dus juist wel laten spelen, maar leren ermee om te gaan. Maar goed, ik wil geeneens kinderen, dus waar lul ik over.
Hmm, maar zou het ethische aspect bij het opvoeden niet veel belangrijker moeten zijn dan het juridische?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:23 schreef Gia het volgende:
Ik ben 15 jaar ouder. Keek overigens ook naar Tour of Duty. Denk dat in die tijd veel ouders erg bezorgd waren over toenemende geweldadige programma's op tv. Misschien wel te bezorgd. Niks mis met ToD.
De kinderen van mijn schoonzus mochten niet eens naar Pokémon kijken, want dat was te geweldadig!!!
Kijk dat lijkt me wat overdreven.
Maar goed, we dwalen af.
Mijn punt is, dat alles wat van de kinderen is, in principe nog steeds ons eigendom is, dus inclusief hun geld. Tot hun 18de is zelfs hun onderbroek nog niet van zichzelf!! Wettelijk gezien dan.
Ethisch gezien is het natuurlijk een heel andere kwestie.
Maar ik denk dus dat de ouders van TS alle recht hadden dit te doen. Of het nou de verstandigste manier was om het gedrag van hun zoon te corrigeren, weet ik niet. Denk het niet. Hier is het ook weleens van die onzin: Kijkt de ene de andere aan en trekt een raar gezicht of maakt een raar geluid. Jongste irriteert zich daaraan en wordt boos, oudste gaat gewoon door, jongste wordt nog bozer. Sfeer weg. Wij vragen of ze effe normaal willen doen. Oudste super onschuldig: "Ik deed niks". Jongste super verontwaardigd: "Wel, hij zat gek te doen en daar kan ik niet tegen".
Tja, wat doe je dan? Tegen de oudste zeggen dat hij zich eens moet gaan gedragen naar zijn leeftijd en tegen de jongste zeggen dat hij eens niet zo gauw geïrriteerd moet zijn.
Verwacht dat het zoiets dergelijks is geweest bij TS. En als zoiets echt dag in dag uit gebeurd, kan ik me wel voorstellen dat die ouders het op een bepaald moment beu zijn. Dat niets meer echt hielp en dit een poging is hun zoon te leren zich te gedragen tijdens het eten.
Je krijgt nu eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij die kids. De ene denkt het zo te doen en de ander doet het anders. En wat voor het ene kind werkt hoeft voor een ander kind weer helemaal niet te werken. Daarom kan ook niemand bepalen hoe jij je kinderen op moet voeden.
Vind dit persoonlijk niet de handigste straf, zou het zelf niet doen.
Het is geen verplichte zaak hoor.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:27 schreef MouseOver het volgende:
Ik geef trouwens toe dat kinderren opvoeden me gruwelijk lastig lijkt,
Tuurlijk wel. Ze moeten leren zuinig te zijn op hun spullen. Ze moeten leren met geld om te gaan. Maar ze moeten ook leren zuinig te zijn op de spullen van anderen en dat het vergoed moet worden als je iets stuk maakt. En dan vind ik het echt niet erg om een kind in zijn portemonnee te treffen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:27 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Hmm, maar zou het ethische aspect bij het opvoeden niet veel belangrijker moeten zijn dan het juridische?
Volgens mij is kinderen opvoeden bij uitstek iets wat veel zwaarder is als je het te weloverwogen doet. Ook al zal het eindresultaat mogelijk beter kunnen zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is geen verplichte zaak hoor.Maar goed, ondanks het feit dat ik geen kinderen wil, heb ik wel vrij duidelijke ideeën over opvoeden. Natuurlijk ook vanuit mijn opleiding. En vanuit het feit dat ik vind dat mijn ouders het ontzettend goed hebben aangepakt.
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ze moeten leren zuinig te zijn op hun spullen. Ze moeten leren met geld om te gaan. Maar ze moeten ook leren zuinig te zijn op de spullen van anderen en dat het vergoed moet worden als je iets stuk maakt. En dan vind ik het echt niet erg om een kind in zijn portemonnee te treffen.
Stel je voor: hij molt iets bij een vriendje waar hij ruzie mee heeft. Kan je dat wel op gaan geven aan de verzekering, want kinderen zijn nog niet verantwoordelijk voor hun daden, maar ik denk dat zelf betalen beter werkt. (ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de schade)
Als mijn kind zonder licht fietst en een bekeuring krijgt, mag hij die ook zelf betalen. En doet hij dat niet, dan doe ik dat voor hem, van zijn geld.
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:35 schreef Marczilla het volgende:
De nieuwe keuken die hier nieuw is geplaatst, heb ik betaald.............uhhhhhhh.......ik bedoel voorgeschoten. Jammer dat ik er nog geen cent van heb terug gezien.
Ook een vorm van geld afpakken.
Kun je iets op een verstandige en doordachte manier aanpakken zonder verder te veel na te denken?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:34 schreef MouseOver het volgende:
Volgens mij is kinderen opvoeden bij uitstek iets wat veel zwaarder is als je het te weloverwogen doet. Ook al zal het eindresultaat mogelijk beter kunnen zijn.
Volgens mij zijn de mensen die het gewoon op een verstandige en doordachte manier aanpakken, zonder er verder te veel over na te denken het beste af.
Denk ik ook. Iemand met een cursus kinderpsychologie doet het nog niet per definitie beter dan iemand die gewoon ergens op de administratie werkt.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:34 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Volgens mij is kinderen opvoeden bij uitstek iets wat veel zwaarder is als je het te weloverwogen doet. Ook al zal het eindresultaat mogelijk beter kunnen zijn.
Volgens mij zijn de mensen die het gewoon op een verstandige en doordachte manier aanpakken, zonder er verder te veel over na te denken het beste af.
Ja, je kunt vooraf een globale strategie opzetten, daarnaar handelen, en die zo af en toe eens tegen het licht houden om te kijken of die nog kloptquote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Kun je iets op een verstandige en doordachte manier aanpakken zonder verder te veel na te denken?
Nu snap ik het. Eensch.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:41 schreef MouseOver het volgende:
Ja, je kunt vooraf een globale strategie opzetten, daarnaar handelen, en die zo af en toe eens tegen het licht houden om te kijken of die nog klopt
Je kunt ook in den beginne de meest perfecte strategie uitdenken, die continu evalueren om te zien of het wel nog steeds de meest perfecte strategie is, en daarnaast ondertussen je nog zoveel mogelijk inlezen om daarmee jezelf nog extra te verwarren.
Ik denk dat kinderen de tools bij uitstek zijn om een aanpak zoals #2 te frustreren en je richting een rustoord te helpen.
Ook wettelijk is er niets van jou als ouder.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:23 schreef Gia het volgende:
Mijn punt is, dat alles wat van de kinderen is, in principe nog steeds ons eigendom is, dus inclusief hun geld. Tot hun 18de is zelfs hun onderbroek nog niet van zichzelf!! Wettelijk gezien dan.
Ethisch gezien is het natuurlijk een heel andere kwestie.
Tuurlijk betaal ik als ik een boete zou krijgen voor zonder licht rijden, of als ik iets sloop. Dat lijkt me meer dan logisch. Maar zoals jij zegt, het is idd een beetje anders als je dat ook laat gelden voor een verpeste maaltijd. En de schuldvraag was idd al helemaal niet duidelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:36 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Helemaal mee eens
Alleen twijfel ik of je dat ook kunt laten gelden voor zoiets subjectiefs als een verpeste maaltijd. Ook al omdat de schuldvraag niet helemaal duidelijk was.
Is niet weggegooid, maar weggelegd. Blijft hun spel, ze mogen het alleen de komende jaren niet spelen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 18:38 schreef frederik het volgende:
[..]
Ook wettelijk is er niets van jou als ouder.
Jij bent bewindvoerder, dat is iets anders dan eigenaar.
Wat betreft je recht om op te voeden heb je gelijk, alleen daarbij zul je wel de belangen van de minderjarige in acht moeten nemen (GTA de asbak ingooien zal bijvoorbeeld niet mogen, want al verbiedt jij je kinderen om er mee te spelen, verkopen van dat spel zal meer opbrengen dan weggooien, waardoor je door het eventueel weg te gooien niet in het belang van de minderjarige handeld)
niet naar de bekende weg vragen hequote:Op woensdag 1 juni 2005 22:40 schreef amr_diab het volgende:
Zijn je ouders misschien psychisch niet helemaal in orde?
Had ik ook wel in de gaten, daarom gebruikte ik het woord bijvoorbeeld ook, omdat die situatie zich ook vrij makkelijk zou kunnen voordoen (bij andere ouders misschien)quote:Op zondag 5 juni 2005 09:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Is niet weggegooid, maar weggelegd. Blijft hun spel, ze mogen het alleen de komende jaren niet spelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |