abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27527337
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:07 schreef Shaman het volgende:
Recapitulerend; Jullie halen een chinese maaltijd zitten gezellig met z'n vieren te eten. Je broertje zit op jou te letten, jij zegt er wat van en out of the blue wordt je moeder pislink, roept dat je de maaltijd verpest hebt en dat jij maar voor de kosten moet opdraaien ?
Niet om jouw betoog in twijfel te trekken hoor, maar zulke gezinnen ken ik
Als het minder dan perfect is, is het verpest. Te triest voor woorden, maar het helpt de psych aan werk zullen we maar denken.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:30:50 #102
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_27529767
Allemaal leuk en aardig, maar zijn ze nou GGGGristelijk of niet?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_27532149
Bla bla bla... De ouders mogen doen en laten wat ze willen met het geld van de TS. Ze betalen er ook al belasting over (rente = inkomen). Feit blijft dat het imho een belachelijke actie is van je ouders.
pi_27532610
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 01:17 schreef galoptic het volgende:
Bla bla bla... De ouders mogen doen en laten wat ze willen met het geld van de TS. Ze betalen er ook al belasting over (rente = inkomen). Feit blijft dat het imho een belachelijke actie is van je ouders.
Dat mogen ze dus niet.

Het is en blijft het eigendom van de TS, de ouders zijn alleen maar bewaarders van iemand die volgens de wet nog geen zelfstandige beslissingen kan nemen, eigendomsrechten hebben er niets mee te maken.
Die rente moeten de ouders inderdaad opgeven omdat ze eigenaar zijn van de vruchten (= rente) van het geld van TS
pi_27532699
alle quotes komen uit burgelijk wetboek boek 1
quote:
Artikel 253i
1.
Ingeval van gezamenlijke gezagsuitoefening voeren de ouders gezamenlijk het bewind over het vermogen van het kind en vertegenwoordigen zij gezamenlijk het kind in burgerlijke handelingen, met dien verstande dat een ouder alleen, mits niet van bezwaren van de andere ouder is gebleken, hiertoe ook bevoegd is.
Zwart op wit dat TS dus bezittingen heeft, waar de ouders alleen maar bewindvoerders over zijn, geen eigenaar van zijn.
quote:
Artikel 253j
De ouders of een ouder moeten het bewind over het vermogen van hun kind als goede bewindvoerders voeren. Bij slecht bewind zijn zij voor de daaraan te wijten schade aansprakelijk, behoudens voor de vruchten van dat vermogen voor zover de wet hun het genot daarvan toekent.
De ouders moeten dus zorgen voor een goed beheer, iets wat hier niet het geval is. Schade (en dat is het bedrag van die overboeking) is dus verhaalbaar door TS
quote:
Artikel 253l
1.
Elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, heeft het vruchtgenot van diens vermogen. Indien het kind bij de ouder inwoont en anders dan incidenteel inkomen uit arbeid geniet, is het verplicht naar draagkracht bij te dragen in de kosten van de huishouding van het gezin.
De rente is voor de ouders, evenals de mogelijkheid om van TS te verlangen dat die meebetaald aan het huishouden (even ervan uitgaande dat die een vast inkomen heeft)
quote:
Aan bedoeld vruchtgenot zijn de lasten verbonden, die op vruchtgebruikers rusten.
lid 3 van artikel 253l, belasting over die rente (tegenwoordig box 3) is dus voor de ouders
quote:
Artikel 348
1.
De voogd kan, zonder dat de kantonrechter de te sluiten overeenkomst goedkeurt, geen inschuld ten laste van de minderjarige, noch enig beperkt recht op diens goederen van een derde verkrijgen.
2.
Ontbreekt deze goedkeuring, dan is de overeenkomst nietig.
(voor voogd kan ook ouder gelezen worden)
Een ouder kan zonder rechterlijke beslissing geen eigendommen van het kind verkrijgen, indien dat wel gedaan is dan bestaat die handeling juridisch niet.

Alleen indien je gebruik maakt van deze regels dan kun je een relatie met je ouders wel vergeten, maar ik kan me indenken dat er gevallen zijn waarin je zegt "welke relatie?" (zo heeft een collega een moeder waar die geheel mee gebroken is, mede omdat die zijn hele kapitaal in andere prive wensen heeft omgezet, in dat geval zouik gebruik maken van de mogelijkheden)
pi_27532734
Jammer maar helaas, je ouders hebben legaal beschikking over al jouw geld. Ook wat je zelf verdient hebt. Zo is de wet nou eenmaal, ook al is het erg kut. Misschien is het juist tijd om even een flinke probleempuber te worden, als je niet van je afbijt gebeurt er nooit wat.
We'll keep on whispering our mantras.
  woensdag 1 juni 2005 @ 02:44:53 #107
72550 blackmage
happy slap
pi_27532743
boeie je bent nog geen 18 je woont in het huis van je ouders waar je een gigantische kostenpost bent, je gebruikt stroom water en allemaal andere shit toen je jong was kreeg je nog veel meer shit.
wees blij dat ze niet al het geld terugvoorden wat jij ze kost/gekost hebt.

pfff voeden je ouders je op geven ze je onderdak en dan behandel je ze zo en ga je een beetje het verwende snotjoch uit staan hangen.
Holy-Gosh-Golly-Gee-Willickers-Zippity-Doo, Batman!
[Centraal] Icons klaar terwijl u wacht! #56
  woensdag 1 juni 2005 @ 07:47:02 #108
28167 matthijst
pi_27533342
t zijn gewoon kansloze gasten: gezelligheid kun je niet kopen....
tssss en dat soort tuig moet kinderen opvoeden
  woensdag 1 juni 2005 @ 07:54:40 #109
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_27533394
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 02:44 schreef blackmage het volgende:
boeie je bent nog geen 18 je woont in het huis van je ouders waar je een gigantische kostenpost bent, je gebruikt stroom water en allemaal andere shit toen je jong was kreeg je nog veel meer shit.
wees blij dat ze niet al het geld terugvoorden wat jij ze kost/gekost hebt.

pfff voeden je ouders je op geven ze je onderdak en dan behandel je ze zo en ga je een beetje het verwende snotjoch uit staan hangen.
Als zijn ouders zo naar hun eigen kinderen kijken, hadden ze ze gewoon niet moeten krijgen. Die kosten? Komt met het kind mee en dat wisten ze voordat ze eraan begonnen.

TS raad ik overigens aan een kluisje te huren waar hij zijn geld contant kan opbergen. Omslachtig en lastig, maar wel de enige manier om je eigen zuurverdiende geld veilig te stellen. Voor het huren van een kluisje kan het overigens best zijn dat je 18 moet zijn, maar dat kun je desnoods mbv een oudere vriend oid regelen.
pi_27533434
quote:
Op maandag 30 mei 2005 07:51 schreef Faat het volgende:
In mijn geval roep ik tegen mijn
smurf weleens dat ik zijn cavia in de container gooi als hij nu niet onmiddelijk luistert. Niet dat ik die
cavia echt in de container zou gooien, maar je probeert eens wat en op dit moment werkt dat (nog)
steeds goed.
Als het werkt neem ik aan dat hij het gelooft. Daarmee vind ik het een nog schofteriger streek dan die van de ouders van TS. Daarnaast leer je hem hiermee mee dat je levende wezens in containers mag flikkeren.
pi_27533449
Ik vind het vragen van kostgeld aan een kind van 15 trouwens ook al flink belachelijk... Als je achttien of ouder bent kan ik me er iets bij voorstellen, maar anders vind ik het gewoon idioot.
  woensdag 1 juni 2005 @ 08:08:51 #112
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_27533480
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 08:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het vragen van kostgeld aan een kind van 15 trouwens ook al flink belachelijk... Als je achttien of ouder bent kan ik me er iets bij voorstellen, maar anders vind ik het gewoon idioot.
Helaas heel gebruikelijk (sprak zij uit eigen ervaring ) Er zijn flink wat ouders die hun kind alleen als kostenpost zien en daar dus (voor 'al hun moeite') geld voor terug willen zien, want je verbruikt immers al 15 jaar water en elektriciteit zonder dat ze daar wat voor terug zagen. Dat soort mensen zouden uberhaupt geen kinderen mogen krijgen, wat mij betreft.
  woensdag 1 juni 2005 @ 08:09:26 #113
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27533485
Of het nou mag van de wet of niet.. wat maakt het uit, wat wou die doen, zn ouders aanklagen voor 20euro?
pi_27533573
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 08:08 schreef Maerycke het volgende:
Dat soort mensen zouden uberhaupt geen kinderen mogen krijgen, wat mij betreft.
Inderdaad. Waarom krijg je dan in godsnaam kinderen?
pi_27533578
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 08:09 schreef Varr het volgende:
Of het nou mag van de wet of niet.. wat maakt het uit, wat wou die doen, zn ouders aanklagen voor 20euro?
Jij kan je niet voorstellen dat dit hem behoorlijk dwars zit? Gewoon om het principe?
  woensdag 1 juni 2005 @ 08:34:08 #116
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27533727
Ja, maar het hele gedoe of het nou mag van de wet of niet heeft die dus geen fuck aan.
pi_27533804
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 02:39 schreef NiteSpeed het volgende:
Jammer maar helaas, je ouders hebben legaal beschikking over al jouw geld. Ook wat je zelf verdient hebt. Zo is de wet nou eenmaal, ook al is het erg kut. Misschien is het juist tijd om even een flinke probleempuber te worden, als je niet van je afbijt gebeurt er nooit wat.
Je hebt gelijk, het is te laat om het hele topic door te lezen
pi_27533955
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 08:34 schreef Varr het volgende:
Ja, maar het hele gedoe of het nou mag van de wet of niet heeft die dus geen fuck aan.
Daar heb je gelijk in, vraag is meer of we met constructief advies kunnen komen om deze situatie op te lossen.
  woensdag 1 juni 2005 @ 08:54:18 #119
28167 matthijst
pi_27534093
quote:
Op maandag 30 mei 2005 07:51 schreef Faat het volgende:
In mijn geval roep ik tegen mijn
smurf weleens dat ik zijn cavia in de container gooi als hij nu niet onmiddelijk luistert.
kansloos
pi_27535737
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 02:39 schreef NiteSpeed het volgende:
klopt helemaal, tenminste volgens mijn moeder. tot je 16de mogen je ouders gewoon geld van je rekening af halen. een constructie die ook al werd genoemd hier dat je dan samen met iemand anders een rekening gaat openen werkt ook niet. want iemand anders dan je ouders mag alleen een rekening in naam van openen. bv opa wil dat je wat extra geld hebt als je gaat studeren. degene die er dan als enigste aan mag komen is je opa. dit kan trouwens ook met je ouders zo zijn, want ik had bv een spaarrekening waar wel geld op gestort kon worden maar erafhalen kon alleen als mijn ouders meegingen naar de bank.

maar ts, misschien is het handiger om naar je bank toe te gaan. zo te merken weten veel mensen hier niet of het nou wel of niet mag. en de bank die zal dat zeker weten.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_27536233
Een bank zal een opdracht van een bewindvoerder uit moeten voeren, die heef het recht niet om te oordelen of die opdracht wel toegestaan is of niet. Het is een rechtsgeldige handtekening van diegene die beslissingsbevoegdheid over dat geld heeft.
Omdat de bank niets te maken heeft met de rechtsgeldigheid van de bestemming zal een gemiddelde bankmedewerker dus vermoeddelijk antwoorden dat hetgeen de ouders deden wettelijk mag, en daarmee zal een verkeerd antwoord gegeven worden.

Ik vraag me trouwens af hoeveel geciteerde wetsartikelen nog moeten komen voordat duidelijk is dat de gedachten van de meeste (toekomstige) ouder niet klopt met de werkelijkheid
pi_27548631
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:07 schreef Shaman het volgende:

[..]

Waar niet is een betere vraag...
Jouw verhaal:
[..]

[..]

Recapitulerend; Jullie halen een chinese maaltijd zitten gezellig met z'n vieren te eten. Je broertje zit op jou te letten, jij zegt er wat van en out of the blue wordt je moeder pislink, roept dat je de maaltijd verpest hebt en dat jij maar voor de kosten moet opdraaien ?
Ja, en omdat mijn ouders toen zeiden van "dat is niet zo" en ik "het is wel zo", is die ruzie een beetje uit de hand gelopen.
Maargoed, het is inmiddels al wel weer goed met mijn ouders en ik laat het er nu maar even bij, maar als ze volgende keer weer gaan dreigen met het afpakken van geld ga ik echt actie ondernemen. Misschien een eigen rekening openen ofzoiets.
pi_27548714
Eigen rekening openen gaat ook niet. Je bent nog geen 18, en dus heb je daar toestemming van je ouders voor nodig..
pi_27549421
neem gewoon met je pinpas(neem aan dat je die hebt) al het geld van je rekening en verstop het ergens op je kamer in een sok ofzo. vang je geen rente maar dat vang je bij veel banken tegenwoordig tog al niet.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:17:39 #125
3542 Gia
User under construction
pi_27549491
Bij de rabobank mag je op die leeftijd maar 150 euro per week? opnemen. Als je dus al een aardig bedrag hebt, duurt het een paar weken voordat je alles hebt opgenomen. Zijn je ouders er allang achter.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:51:40 #126
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27550393
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:39 schreef frederik het volgende:
Een minderjarige heeft gewoon eigen bezittingen, waar de ouders bewindvoerder over zijn (artikel 253i lid 1 burgelijk wetboek boek 1). Dit betekent niet meer dan dat het minderjarige kind eigen bezittingen heeft waar die niet zelf vrij over mag beschikken, maar waar zijn of haar ouders beslissingsrecht ove heeft.
Een bewindvoerder is echter verplicht om als een goed bewindvoerder zorgen (artikel 253j burgelijk wetboek boek 5), iets wat ze niet doen indien ze als straf die wel genuttigde maaltijd van je rekening afboeken (stel jezelf de vraag of ze bij onderlinge ruzie de chinees ook een dubbele betaling hadden gedaan van hun eigen geld, ruzie en betalen voor chinees hebben dus niets met elkaar te maken).
Na afloop van het bewindvoerderschap (op je 18de verjaardag) zijn je ouders verplicht om je inzage te geven in hun handel en wandel met jouw geld.
Je ouders hebben echter ook rechten:
- Ze hebben recht op de opbrengsten van jouw bezittingen (rente is voor hen) (artikel 253l lid 1 BW 5)
- Jij bent verplicht om na daadkracht mee te betalen aan de kosten van het gezin indien je vast inkomen hebt (vast in de vorm van niet incidenteel) (artikel 253l lid 1)

Kortom, je ouders mogen het geld weer terugstorten, indien ze zouden willen dat je meebetaalde aan de kosten dan moeten ze dat anders inpakken.
we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).

in zijn geval kan hij in ieder geval niet zomaar een andere rekening openen, maar het is niet een gek plan om simpelweg het internetbankieren te blokkeren evenals de bankpas die ze gebruiken wegens verlies (even aangenomen dat die wel op zijn naam staat) of anders gewoon al het geld er direct af te halen zodra het erop staat.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:53:19 #127
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27550425
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:17 schreef Gia het volgende:
Bij de rabobank mag je op die leeftijd maar 150 euro per week? opnemen. Als je dus al een aardig bedrag hebt, duurt het een paar weken voordat je alles hebt opgenomen. Zijn je ouders er allang achter.
alsof die gast een paar duizend euro per week beurt. maar goede gedachte.
  woensdag 1 juni 2005 @ 18:09:24 #128
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_27550797
mwa, je krijgt per maand afschriften ren aagezien zijn ouders dat vermoedelijk OOK nakijken komen ze er na een maand achter en kan TS max ¤600 redden
pi_27560127
Zijn je ouders misschien psychisch niet helemaal in orde?
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:58:10 #130
3542 Gia
User under construction
pi_27573952
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:51 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).
TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:07:55 #131
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27574307
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.
dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.

enige wat terzake doet, is of degene die het overboekt danwel overhandigt zelf ook minderjarig is danwel beschikkingsonbevoegd, geestelijk gestoord, onder curatele, etc.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:37:31 #132
3542 Gia
User under construction
pi_27604743
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:07 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.

enige wat terzake doet, is of degene die het overboekt danwel overhandigt zelf ook minderjarig is danwel beschikkingsonbevoegd, geestelijk gestoord, onder curatele, etc.
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.

Okay, laten we een ander voorbeeld nemen, omdat het hier nog gaat over de straf op zich. Is natuurlijk dom om hem voor de chinees op te laten draaien.
Maar stel hij schopt in woede een gat in de deur. Is het dan zo unfair om te eisen dat hij dit vergoedt? Dacht het niet.
En doet hij dat niet, dan haal je het gewoon van zijn rekening.

Met die chinees is het een rare straf, maar je kunt sommige dingen wel bestraffen door aan een kind zijn geld te komen.

Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
pi_27604799
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Gia het volgende:
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.
Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:42:17 #134
3542 Gia
User under construction
pi_27604874
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.
Heb net de vorige post geëdit, lees die even als je wilt?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:45:41 #135
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27604989
quote:

[..]

Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Vampire Romance O+
pi_27605132
Ik vind het eigenlijk een goede straf. Maaltijd verpest voor de ouders? Betaal m danook maar. Dit natuurlijk in het niet zo hypothetische geval dat jouw ouders niet zomaar ineens heel link werden nav 1 opmerking van jou naar je broertje. Kan ook zijn dat ze inderdaad overtrokken reageerden.
Kun je niet onder woorden brengen op papier wat je hier niet eerlijk aan vindt en waarom en dit aan je ouders geven? (Dit scheelt meestal een hoop gegil over en weer omdat jij ongestoord en zonder emoties je punt kunt maken zo).

[ Bericht 0% gewijzigd door Mwanatabu op 03-06-2005 13:02:37 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27605161
quote:
Maar stel hij schopt in woede een gat in de deur. Is het dan zo unfair om te eisen dat hij dit vergoedt? Dacht het niet.
En doet hij dat niet, dan haal je het gewoon van zijn rekening.
Het is niet unfair om te eisen dat hij het vergoedt, maar ik zou het persoonlijk niet eigenhandig van zijn rekening afhalen. Puur een principiële kwestie; van andermans eigendommen blijf je af, ook als het om je kinderen gaat.
quote:
Het lijkt mij persoonlijk handiger om met die kinderen een gesprek aan te gaan. Komt hun gedrag echt door dat spel? Zijn ze zich goed bewust van het verschil tussen werkelijkheid en fictie? Je kunt het van ze afpakken, maar dan leren ze er dus niet mee omgaan en omzeil je als het ware het werkelijke probleem. Kinderen moeten óók leren om conflicten zelf op te lossen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:52:13 #138
3542 Gia
User under construction
pi_27605201
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"

Ben voor hun gesmeek gezwicht, maar het is absoluut ongeschikt voor zo'n jonge kinderen.
Zag de oudste een paar maanden geleden tijdens een gewone broederruzie, zijn broertje trappen terwijl die op de grond lag. 't Was net alsof ik naar de computer zat te kijken!!
Dat was dan GTA. Het ligt nu in een la op onze kamer. De jongste heeft er laatst nog om gezeurd, maar ze krijgen het voorlopig niet meer.
Ze zijn sindsdien ook weer een heel stuk rustiger geworden. Heb echt het idee dat het invloed had op hun gedrag.
pi_27605247
Kan goed zijn dat het invloed heeft op hun gedrag, maar dan kun je ze toch beter leren daar goed mee om te gaan? Anders gaan ze het misschien op hun 18e spelen en dan echt iemand in elkaar rammen op straat...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:55:03 #140
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27605281
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"

Ben voor hun gesmeek gezwicht, maar het is absoluut ongeschikt voor zo'n jonge kinderen.
Zag de oudste een paar maanden geleden tijdens een gewone broederruzie, zijn broertje trappen terwijl die op de grond lag. 't Was net alsof ik naar de computer zat te kijken!!
Dat was dan GTA. Het ligt nu in een la op onze kamer. De jongste heeft er laatst nog om gezeurd, maar ze krijgen het voorlopig niet meer.
Ze zijn sindsdien ook weer een heel stuk rustiger geworden. Heb echt het idee dat het invloed had op hun gedrag.
Dan ga ik eigenlijk ook voor lupa's gesprek. Ik mis nu het leereffect een beetje.
Vampire Romance O+
pi_27605309
Verschilt trouwens blijkbaar erg per kind. Mijn neefje is 9 en hij speelt bij mijn ouders soms ook GTA. Ik merk geen enkele verandering in zijn gedrag, maar ik moet zeggen dat hij ook zeer non-agressief is en het spelletje vooral grappig vindt.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:00:29 #142
3542 Gia
User under construction
pi_27605444
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kan goed zijn dat het invloed heeft op hun gedrag, maar dan kun je ze toch beter leren daar goed mee om te gaan? Anders gaan ze het misschien op hun 18e spelen en dan echt iemand in elkaar rammen op straat...
Ik had vroeger altijd het idee dat de tv of computer spelletjes geen invloed hadden op het gedrag van kinderen. Schoof dat altijd op een slechte opvoeding, of zoals jij zegt, onvoldoende met je kinderen praten.

Toen ik dit zag gebeuren, zag ik echt het figuurtje van GTA effe lekker aan 't rammen.

Denk niet dat volwassenen hier geweldadig van worden. Ga er vanuit dat volwassenen wel kunnen relativeren en werkelijkheid en fictie uit elkaar kunnen houden. Hoewel ik toch ergens ook wel denk dat het toenemende geweld in de samenleving toch mogelijk wel een gevolg kan zijn van dit soort spellen en geweld op tv. Dus letterlijk kopieergedrag. Zie ook het "slapping" gedoe tegenwoordig.
Maar het kan natuurlijk ook wel zo zijn dat kinderen die hier niet mee opgroeien, zo'n spel niet eens willen spelen als ze volwassen zijn. Ik vind het bijvoorbeeld een stom spel, veel te geweldadig. Je sleurt mensen uit hun auto en slaat die met een knuppel in elkaar. Nou, geweldig leuk hoor!! Het is nog erger dan Doom en dat vond ik al erg.

Anyway, als ze 18 zijn kan ik ze niet meer verbieden dit spel te spelen. Ze zijn dan volwassen en mogen dat dan zelf weten.
pi_27605492
Ik vind GTA zelf enorm lachen eigenlijk. Maar goed, kun je ze dan niet beter nu alvast leren om werkelijkheid en fictie te onderscheiden? Da's niet iets wat 'zomaar' komt op de dag dat je 18 wordt.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:03:29 #144
3542 Gia
User under construction
pi_27605518
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Verschilt trouwens blijkbaar erg per kind. Mijn neefje is 9 en hij speelt bij mijn ouders soms ook GTA. Ik merk geen enkele verandering in zijn gedrag, maar ik moet zeggen dat hij ook zeer non-agressief is en het spelletje vooral grappig vindt.
Mijn kinderen zijn over het algemeen ook niet zo agressief. Schrok dan ook geweldig toen dat gebeurde.
Het was trouwens ook niet met één van de eerste delen. Daar reageerden ze niet zo op. Het gebeurde pas toen ze het laatste deel gekocht hadden. Vice city. Die is naar mijn mening veel te realistisch.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:07:15 #145
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27605624
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 13:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind GTA zelf enorm lachen eigenlijk. Maar goed, kun je ze dan niet beter nu alvast leren om werkelijkheid en fictie te onderscheiden? Da's niet iets wat 'zomaar' komt op de dag dat je 18 wordt.
Rond die leeftijd (nja, 13-14 that is) mocht ik van m'n ouders niet naar Tour of Duty kijken omdat ze dat te bloederig vonden. Naar mijn idee hadden ze het verbod dus niet goed uitgelegd en dat maakte het des te pijnlijker om het aan klasgenootjes uit te leggen als die het wel gezien hadden. Daarbovenop kwam nog dat toen ik het een paar jaar later zag ik het eigenlijk niet eens zo heftig vond en daarom juist nog minder begrip voor het verbod kreeg.

Erop terugkijkend denk ik dat het effect voornamelijk negatief is geweest en dat m'n ouders een kans gemist hebben om samen een paar afleveringen te kijken en er commentaar op te geven.

edit: Gia stelt min of meer tussen de regels door dat ze het wel vergeten als ze het even niet gespeeld hebben, maar ik denk juist dat ze er continu negatief aan herinnerd worden door gesprekken met klasgenootjes en dat "preventief verbieden" juist slecht is. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen ivm een andere maatschappijinrichting dat wat minder sterk telde.
Vampire Romance O+
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:08:37 #146
3542 Gia
User under construction
pi_27605658
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 13:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zoals ik als zei, daar hebben ze geen moeite mee. Het is puur kopieer gedrag. Ze doen na wat ze zien.
Kinderen die in een wijk opgroeien waar veel geweldadigheid voorkomt, gaan dat op den duur ook makkelijker overnemen. Ze doen wat ze zien. Heeft m.i. niets te maken met onderscheid tussen werkelijkheid en fictie. Wat ik bedoelde in die post is dat je op je 18de wellicht makkelijker kunt relativeren. Dat je beter in de gaten hebt dat je zoiets niet in werkelijkheid mag doen.

Mijn kinderen hebben overigens vrijwel nooit ruzie met andere kinderen en vechten nooit. Dus geweldadig zijn ze niet. Met dat spel werden ze dat wel. Nu zonder is het weer rustig.

En uiteraard hebben we hier met ze over gesproken. Ze weten dus heel goed waarom dat spel weggelegd is. En ik zie niet in waarom ze gewoon een spel voor 18 jaar en ouder zouden moeten blijven spelen om te leren hier mee om te gaan. Het spel is niet voor niets voor 18 +
pi_27605706
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 13:07 schreef MouseOver het volgende:
Rond die leeftijd (nja, 13-14 that is) mocht ik van m'n ouders niet naar Tour of Duty kijken omdat ze dat te bloederig vonden. Naar mijn idee hadden ze het verbod dus niet goed uitgelegd en dat maakte het des te pijnlijker om het aan klasgenootjes uit te leggen als die het wel gezien hadden. Daarbovenop kwam nog dat toen ik het een paar jaar later zag ik het eigenlijk niet eens zo heftig vond en daarom juist nog minder begrip voor het verbod kreeg.

Erop terugkijkend denk ik dat het effect voornamelijk negatief is geweest en dat m'n ouders een kans gemist hebben om samen een paar afleveringen te kijken en er commentaar op te geven.
Je bent maar één jaar jonger dan ik. Ik keek wel altijd naar Tour of Duty. Kan me niet herinneren dat het superheftig was, maar het heeft wel veel indruk op me gemaakt. Maar dan in de goede zin van oorlog = klote. Dus ja, misschien was het goed geweest als je er juist wél naar had gekeken.

Even geheel offtopic: de soundtrack van ToD
pi_27605775
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 13:08 schreef Gia het volgende:
Mijn kinderen hebben overigens vrijwel nooit ruzie met andere kinderen en vechten nooit. Dus geweldadig zijn ze niet. Met dat spel werden ze dat wel. Nu zonder is het weer rustig.

En uiteraard hebben we hier met ze over gesproken. Ze weten dus heel goed waarom dat spel weggelegd is. En ik zie niet in waarom ze gewoon een spel voor 18 jaar en ouder zouden moeten blijven spelen om te leren hier mee om te gaan. Het spel is niet voor niets voor 18 +
Okee, goed dat je het in elk geval hebt uitgelegd. Konden ze zich inleven in jullie redenering?

Toch zou ik zelf graag willen dat ze zouden leren om het te relativeren. Dus juist wel laten spelen, maar leren ermee om te gaan. Maar goed, ik wil geeneens kinderen, dus waar lul ik over.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:23:59 #149
3542 Gia
User under construction
pi_27606075
Ik ben 15 jaar ouder. Keek overigens ook naar Tour of Duty. Denk dat in die tijd veel ouders erg bezorgd waren over toenemende geweldadige programma's op tv. Misschien wel te bezorgd. Niks mis met ToD.
De kinderen van mijn schoonzus mochten niet eens naar Pokémon kijken, want dat was te geweldadig!!!

Kijk dat lijkt me wat overdreven.

Maar goed, we dwalen af.
Mijn punt is, dat alles wat van de kinderen is, in principe nog steeds ons eigendom is, dus inclusief hun geld. Tot hun 18de is zelfs hun onderbroek nog niet van zichzelf!! Wettelijk gezien dan.

Ethisch gezien is het natuurlijk een heel andere kwestie.

Maar ik denk dus dat de ouders van TS alle recht hadden dit te doen. Of het nou de verstandigste manier was om het gedrag van hun zoon te corrigeren, weet ik niet. Denk het niet. Hier is het ook weleens van die onzin: Kijkt de ene de andere aan en trekt een raar gezicht of maakt een raar geluid. Jongste irriteert zich daaraan en wordt boos, oudste gaat gewoon door, jongste wordt nog bozer. Sfeer weg. Wij vragen of ze effe normaal willen doen. Oudste super onschuldig: "Ik deed niks". Jongste super verontwaardigd: "Wel, hij zat gek te doen en daar kan ik niet tegen".

Tja, wat doe je dan? Tegen de oudste zeggen dat hij zich eens moet gaan gedragen naar zijn leeftijd en tegen de jongste zeggen dat hij eens niet zo gauw geïrriteerd moet zijn.

Verwacht dat het zoiets dergelijks is geweest bij TS. En als zoiets echt dag in dag uit gebeurd, kan ik me wel voorstellen dat die ouders het op een bepaald moment beu zijn. Dat niets meer echt hielp en dit een poging is hun zoon te leren zich te gedragen tijdens het eten.

Je krijgt nu eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij die kids. De ene denkt het zo te doen en de ander doet het anders. En wat voor het ene kind werkt hoeft voor een ander kind weer helemaal niet te werken. Daarom kan ook niemand bepalen hoe jij je kinderen op moet voeden.

Vind dit persoonlijk niet de handigste straf, zou het zelf niet doen.
pi_27606139
Daar kunnen we het over eens zijn. Ik vind de straf ook niet proportioneel. ¤ 20,- is best veel geld voor een kind van 15. Die jongen heeft daar keihard voor gewerkt. Had z'n broertje trouwens ook straf gekregen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')