abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27536233
Een bank zal een opdracht van een bewindvoerder uit moeten voeren, die heef het recht niet om te oordelen of die opdracht wel toegestaan is of niet. Het is een rechtsgeldige handtekening van diegene die beslissingsbevoegdheid over dat geld heeft.
Omdat de bank niets te maken heeft met de rechtsgeldigheid van de bestemming zal een gemiddelde bankmedewerker dus vermoeddelijk antwoorden dat hetgeen de ouders deden wettelijk mag, en daarmee zal een verkeerd antwoord gegeven worden.

Ik vraag me trouwens af hoeveel geciteerde wetsartikelen nog moeten komen voordat duidelijk is dat de gedachten van de meeste (toekomstige) ouder niet klopt met de werkelijkheid
pi_27548631
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:07 schreef Shaman het volgende:

[..]

Waar niet is een betere vraag...
Jouw verhaal:
[..]

[..]

Recapitulerend; Jullie halen een chinese maaltijd zitten gezellig met z'n vieren te eten. Je broertje zit op jou te letten, jij zegt er wat van en out of the blue wordt je moeder pislink, roept dat je de maaltijd verpest hebt en dat jij maar voor de kosten moet opdraaien ?
Ja, en omdat mijn ouders toen zeiden van "dat is niet zo" en ik "het is wel zo", is die ruzie een beetje uit de hand gelopen.
Maargoed, het is inmiddels al wel weer goed met mijn ouders en ik laat het er nu maar even bij, maar als ze volgende keer weer gaan dreigen met het afpakken van geld ga ik echt actie ondernemen. Misschien een eigen rekening openen ofzoiets.
pi_27548714
Eigen rekening openen gaat ook niet. Je bent nog geen 18, en dus heb je daar toestemming van je ouders voor nodig..
pi_27549421
neem gewoon met je pinpas(neem aan dat je die hebt) al het geld van je rekening en verstop het ergens op je kamer in een sok ofzo. vang je geen rente maar dat vang je bij veel banken tegenwoordig tog al niet.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:17:39 #125
3542 Gia
User under construction
pi_27549491
Bij de rabobank mag je op die leeftijd maar 150 euro per week? opnemen. Als je dus al een aardig bedrag hebt, duurt het een paar weken voordat je alles hebt opgenomen. Zijn je ouders er allang achter.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:51:40 #126
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27550393
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:39 schreef frederik het volgende:
Een minderjarige heeft gewoon eigen bezittingen, waar de ouders bewindvoerder over zijn (artikel 253i lid 1 burgelijk wetboek boek 1). Dit betekent niet meer dan dat het minderjarige kind eigen bezittingen heeft waar die niet zelf vrij over mag beschikken, maar waar zijn of haar ouders beslissingsrecht ove heeft.
Een bewindvoerder is echter verplicht om als een goed bewindvoerder zorgen (artikel 253j burgelijk wetboek boek 5), iets wat ze niet doen indien ze als straf die wel genuttigde maaltijd van je rekening afboeken (stel jezelf de vraag of ze bij onderlinge ruzie de chinees ook een dubbele betaling hadden gedaan van hun eigen geld, ruzie en betalen voor chinees hebben dus niets met elkaar te maken).
Na afloop van het bewindvoerderschap (op je 18de verjaardag) zijn je ouders verplicht om je inzage te geven in hun handel en wandel met jouw geld.
Je ouders hebben echter ook rechten:
- Ze hebben recht op de opbrengsten van jouw bezittingen (rente is voor hen) (artikel 253l lid 1 BW 5)
- Jij bent verplicht om na daadkracht mee te betalen aan de kosten van het gezin indien je vast inkomen hebt (vast in de vorm van niet incidenteel) (artikel 253l lid 1)

Kortom, je ouders mogen het geld weer terugstorten, indien ze zouden willen dat je meebetaalde aan de kosten dan moeten ze dat anders inpakken.
we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).

in zijn geval kan hij in ieder geval niet zomaar een andere rekening openen, maar het is niet een gek plan om simpelweg het internetbankieren te blokkeren evenals de bankpas die ze gebruiken wegens verlies (even aangenomen dat die wel op zijn naam staat) of anders gewoon al het geld er direct af te halen zodra het erop staat.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:53:19 #127
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27550425
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:17 schreef Gia het volgende:
Bij de rabobank mag je op die leeftijd maar 150 euro per week? opnemen. Als je dus al een aardig bedrag hebt, duurt het een paar weken voordat je alles hebt opgenomen. Zijn je ouders er allang achter.
alsof die gast een paar duizend euro per week beurt. maar goede gedachte.
  woensdag 1 juni 2005 @ 18:09:24 #128
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_27550797
mwa, je krijgt per maand afschriften ren aagezien zijn ouders dat vermoedelijk OOK nakijken komen ze er na een maand achter en kan TS max ¤600 redden
pi_27560127
Zijn je ouders misschien psychisch niet helemaal in orde?
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:58:10 #130
3542 Gia
User under construction
pi_27573952
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:51 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).
TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:07:55 #131
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27574307
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.
dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.

enige wat terzake doet, is of degene die het overboekt danwel overhandigt zelf ook minderjarig is danwel beschikkingsonbevoegd, geestelijk gestoord, onder curatele, etc.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:37:31 #132
3542 Gia
User under construction
pi_27604743
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:07 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.

enige wat terzake doet, is of degene die het overboekt danwel overhandigt zelf ook minderjarig is danwel beschikkingsonbevoegd, geestelijk gestoord, onder curatele, etc.
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.

Okay, laten we een ander voorbeeld nemen, omdat het hier nog gaat over de straf op zich. Is natuurlijk dom om hem voor de chinees op te laten draaien.
Maar stel hij schopt in woede een gat in de deur. Is het dan zo unfair om te eisen dat hij dit vergoedt? Dacht het niet.
En doet hij dat niet, dan haal je het gewoon van zijn rekening.

Met die chinees is het een rare straf, maar je kunt sommige dingen wel bestraffen door aan een kind zijn geld te komen.

Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
pi_27604799
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Gia het volgende:
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.
Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:42:17 #134
3542 Gia
User under construction
pi_27604874
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.
Heb net de vorige post geëdit, lees die even als je wilt?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:45:41 #135
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27604989
quote:

[..]

Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Vampire Romance O+
pi_27605132
Ik vind het eigenlijk een goede straf. Maaltijd verpest voor de ouders? Betaal m danook maar. Dit natuurlijk in het niet zo hypothetische geval dat jouw ouders niet zomaar ineens heel link werden nav 1 opmerking van jou naar je broertje. Kan ook zijn dat ze inderdaad overtrokken reageerden.
Kun je niet onder woorden brengen op papier wat je hier niet eerlijk aan vindt en waarom en dit aan je ouders geven? (Dit scheelt meestal een hoop gegil over en weer omdat jij ongestoord en zonder emoties je punt kunt maken zo).

[ Bericht 0% gewijzigd door Mwanatabu op 03-06-2005 13:02:37 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27605161
quote:
Maar stel hij schopt in woede een gat in de deur. Is het dan zo unfair om te eisen dat hij dit vergoedt? Dacht het niet.
En doet hij dat niet, dan haal je het gewoon van zijn rekening.
Het is niet unfair om te eisen dat hij het vergoedt, maar ik zou het persoonlijk niet eigenhandig van zijn rekening afhalen. Puur een principiële kwestie; van andermans eigendommen blijf je af, ook als het om je kinderen gaat.
quote:
Het lijkt mij persoonlijk handiger om met die kinderen een gesprek aan te gaan. Komt hun gedrag echt door dat spel? Zijn ze zich goed bewust van het verschil tussen werkelijkheid en fictie? Je kunt het van ze afpakken, maar dan leren ze er dus niet mee omgaan en omzeil je als het ware het werkelijke probleem. Kinderen moeten óók leren om conflicten zelf op te lossen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:52:13 #138
3542 Gia
User under construction
pi_27605201
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"

Ben voor hun gesmeek gezwicht, maar het is absoluut ongeschikt voor zo'n jonge kinderen.
Zag de oudste een paar maanden geleden tijdens een gewone broederruzie, zijn broertje trappen terwijl die op de grond lag. 't Was net alsof ik naar de computer zat te kijken!!
Dat was dan GTA. Het ligt nu in een la op onze kamer. De jongste heeft er laatst nog om gezeurd, maar ze krijgen het voorlopig niet meer.
Ze zijn sindsdien ook weer een heel stuk rustiger geworden. Heb echt het idee dat het invloed had op hun gedrag.
pi_27605247
Kan goed zijn dat het invloed heeft op hun gedrag, maar dan kun je ze toch beter leren daar goed mee om te gaan? Anders gaan ze het misschien op hun 18e spelen en dan echt iemand in elkaar rammen op straat...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:55:03 #140
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27605281
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"

Ben voor hun gesmeek gezwicht, maar het is absoluut ongeschikt voor zo'n jonge kinderen.
Zag de oudste een paar maanden geleden tijdens een gewone broederruzie, zijn broertje trappen terwijl die op de grond lag. 't Was net alsof ik naar de computer zat te kijken!!
Dat was dan GTA. Het ligt nu in een la op onze kamer. De jongste heeft er laatst nog om gezeurd, maar ze krijgen het voorlopig niet meer.
Ze zijn sindsdien ook weer een heel stuk rustiger geworden. Heb echt het idee dat het invloed had op hun gedrag.
Dan ga ik eigenlijk ook voor lupa's gesprek. Ik mis nu het leereffect een beetje.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')