Ja, en omdat mijn ouders toen zeiden van "dat is niet zo" en ik "het is wel zo", is die ruzie een beetje uit de hand gelopen.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:07 schreef Shaman het volgende:
[..]
Waar niet is een betere vraag...
Jouw verhaal:
[..]
[..]
Recapitulerend; Jullie halen een chinese maaltijd zitten gezellig met z'n vieren te eten. Je broertje zit op jou te letten, jij zegt er wat van en out of the blue wordt je moeder pislink, roept dat je de maaltijd verpest hebt en dat jij maar voor de kosten moet opdraaien ?
![]()
we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).quote:Op maandag 30 mei 2005 10:39 schreef frederik het volgende:
Een minderjarige heeft gewoon eigen bezittingen, waar de ouders bewindvoerder over zijn (artikel 253i lid 1 burgelijk wetboek boek 1). Dit betekent niet meer dan dat het minderjarige kind eigen bezittingen heeft waar die niet zelf vrij over mag beschikken, maar waar zijn of haar ouders beslissingsrecht ove heeft.
Een bewindvoerder is echter verplicht om als een goed bewindvoerder zorgen (artikel 253j burgelijk wetboek boek 5), iets wat ze niet doen indien ze als straf die wel genuttigde maaltijd van je rekening afboeken (stel jezelf de vraag of ze bij onderlinge ruzie de chinees ook een dubbele betaling hadden gedaan van hun eigen geld, ruzie en betalen voor chinees hebben dus niets met elkaar te maken).
Na afloop van het bewindvoerderschap (op je 18de verjaardag) zijn je ouders verplicht om je inzage te geven in hun handel en wandel met jouw geld.
Je ouders hebben echter ook rechten:
- Ze hebben recht op de opbrengsten van jouw bezittingen (rente is voor hen) (artikel 253l lid 1 BW 5)
- Jij bent verplicht om na daadkracht mee te betalen aan de kosten van het gezin indien je vast inkomen hebt (vast in de vorm van niet incidenteel) (artikel 253l lid 1)
Kortom, je ouders mogen het geld weer terugstorten, indien ze zouden willen dat je meebetaalde aan de kosten dan moeten ze dat anders inpakken.
alsof die gast een paar duizend euro per week beurt.quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:17 schreef Gia het volgende:
Bij de rabobank mag je op die leeftijd maar 150 euro per week? opnemen. Als je dus al een aardig bedrag hebt, duurt het een paar weken voordat je alles hebt opgenomen. Zijn je ouders er allang achter.
TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:51 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
we kunnen het ook veel korter houden en simpelweg stellen, dat de bezitter van het geld TS is en er een onverschuldigde betaling richting de ouders heeft plaatsgevonden; hoe dan ook: ze mogen dit niet doen, de machtiging heeft een processuele functie, ze mogen niet zomaar geld afnemen van TS als hij dat zelf verdiend heeft (wat aantoonbaar is).
dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
TS laat niet even weten of hij naast zijn baantje ook nog zakgeld krijgt. Want dan zou het niet alleen eigen verdiend geld zijn.
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.quote:Op donderdag 2 juni 2005 13:07 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dat doet niet terzake; bij een gift gaat de zaak over, of de ontvanger nou minderjarig is of niet.
enige wat terzake doet, is of degene die het overboekt danwel overhandigt zelf ook minderjarig is danwel beschikkingsonbevoegd, geestelijk gestoord, onder curatele, etc.
Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Gia het volgende:
Denk toch echt dat een minderjarige niet kan doen en laten met zijn geld wat hij zelf wil. Niet voor niets zijn ouders gemachtigd geld op te nemen van die rekening. Ik kan gewoon geld opnemen van de rekening van mijn zoon.
Heb net de vorige post geëdit, lees die even als je wilt?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wil nog niet zeggen dat je -ethisch gesproken- het recht hebt om dat ook echt te doen als je daar toevallig zin in hebt.
Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
Het is niet unfair om te eisen dat hij het vergoedt, maar ik zou het persoonlijk niet eigenhandig van zijn rekening afhalen. Puur een principiële kwestie; van andermans eigendommen blijf je af, ook als het om je kinderen gaat.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Gia het volgende:
Maar stel hij schopt in woede een gat in de deur. Is het dan zo unfair om te eisen dat hij dit vergoedt? Dacht het niet.
En doet hij dat niet, dan haal je het gewoon van zijn rekening.
Het lijkt mij persoonlijk handiger om met die kinderen een gesprek aan te gaan. Komt hun gedrag echt door dat spel? Zijn ze zich goed bewust van het verschil tussen werkelijkheid en fictie? Je kunt het van ze afpakken, maar dan leren ze er dus niet mee omgaan en omzeil je als het ware het werkelijke probleem. Kinderen moeten óók leren om conflicten zelf op te lossen.quote:Mijn kinderen hebben van hun eigen geld GTA gekocht. Nu vond ik dat ze zich gemener gingen gedragen naar elkaar en heb dat spel afgepakt en weggelegd. Krijgen ze voorlopig niet meer. Mag dat dan ook niet? Het is tenslotte hun spel, gekocht van geld wat ze voor hun verjaardag hadden gekregen.
Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ai, erg op het randje. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Dan ga ik eigenlijk ook voor lupa's gesprek. Ik mis nu het leereffect een beetje.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijna 11 en bijna 13. GTA is ook eigenlijk pas vanaf 18 jaar, maar "al mijn vriendjes hebben het ook!!"
Ben voor hun gesmeek gezwicht, maar het is absoluut ongeschikt voor zo'n jonge kinderen.
Zag de oudste een paar maanden geleden tijdens een gewone broederruzie, zijn broertje trappen terwijl die op de grond lag. 't Was net alsof ik naar de computer zat te kijken!!
Dat was dan GTA. Het ligt nu in een la op onze kamer. De jongste heeft er laatst nog om gezeurd, maar ze krijgen het voorlopig niet meer.
Ze zijn sindsdien ook weer een heel stuk rustiger geworden. Heb echt het idee dat het invloed had op hun gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |