abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:33 #52
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27435157
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.
Die gaan linea recta de vuilnisbak in.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:13:56 #53
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_27435165
gewoon nee stemmen
pi_27435488
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:13 schreef ChillyWilly het volgende:
Zo ken ik er nog een!

Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je voor stemmen. Je verandert dan immers de huidige situatie.
Alsof elke verandering altijd goed is
pi_27435586
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:
www. echtebevooroordeeldereferendumwijzer. nl
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_27435657
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?

Tuurlijk ben ik voor grensoverschrijdende aanpak van ziektes en terrorisme, en vind ik dat dierenrechten beschermd moeten worden. Maar ben ik dan ook meteen voor de grondwet?!
Nee dus..

Als je tegen die dingen bent, dan ben je een onmens, en dus tegen de grondwet..
Kromme redenatie!

pi_27435711
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:38 schreef Siegfried het volgende:
referendumwijzer.nl niet wilde je zeggen?
Nee, ik wilde alleen aangeven dat de naam 'echtereferendumwijzer' misleidend is, want dat ding is gemaakt door het nee-kamp en geeft in 99% van de gevallen een 'nee'-uitslag.
pi_27435773
Same geldt voor referendumwijzer.nl die gister is gebruikt voor de 'neutrale' uitzending van rtl4
  zaterdag 28 mei 2005 @ 18:46:52 #59
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27435794
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:41 schreef m021 het volgende:
goede redenen om ja te zeggen
Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_27436434
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat zijn juist argumenten om die grondwet af te wijzen, vooral dat geinstitutionaliseerde anti-amerikanisme.
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_27438064
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:22 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik kreeg meteen uitslag toen ik die GL-site zag. Kun je voortaan waarschuwen voordat je dit soort martelpraktijken post?
Ik krijg meteen uitslag als ik jouw avatar zie, daar klaag ik toch ook niet over?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 21:52:48 #62
81237 releaze
best of both worlds
pi_27439728
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 18:12 schreef Siegfried het volgende:

[..]

www.echtereferendumwijzer.nl
wat een pokketest was dat, die andere referendumwijzer vond ik beter. ik vond dit eerder een "test je kennis van de grondwet" test. Zucht.
pi_27442621
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:11 schreef SeLang het volgende:
Blanco stemmen is onzin.

Als je het niet weet dan moet je tegen stemmen. Je handhaaft dan immers de huidige situatie.
Als je het niet weet, stem niet. Laat het over aan de mensen die het wel denken te weten. Of het nou voor of tegen is.

Erg zielig dat 'jullie' tegenstanders stemmers proberen te trekken door mensen die er niet van afweten zo te proberen te pakken...

Alsof er een meerderheid voor het huidige europese situatie is....

Als je voor bent, stem je voor
Als je tegen bent, stem je tegen
Als je het niet weet heb je 3 keuzes:
- Stem Blanko
- Stem niet
- Ga als de wiedeweerga je inlezen!
pi_27442708
Tot slot: het is onzin te veronderstellen dat als je blanko zal stemmen, het door het parlement als voor-stem gezien wordt

De uitslag wordt geheel bekend gemaakt, dus ook de blanko stemmers. Mocht het parlement de blanko stemmers rekenen als voorstemmers, dan zal dat precies het zelfde zijn als mocht een meerderheid tegen zijn, toch de grondwet goed te keuren. Aangezien het geen bindend referendum is, kan het parlement (een partij) het referendum naast zich neer leggen (al dan niet met argumenten als 'Er zijn zoveel blanko stemmers, de nee-stemmers stemden toch alleen om de euro en niet om de grondwet' enzo) maar het is net zo duidelijk dat die partij zich verre van geliefd zal maken.
  zondag 29 mei 2005 @ 00:33:44 #65
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27442864
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27442884
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
pi_27442900
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  zondag 29 mei 2005 @ 00:57:50 #68
103249 Juichtoon
Play dead!
pi_27443263
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:33 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij 49% nee en 46% ja, dankzij 5% blanco stemmen.
Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
pi_27443319
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:57 schreef Juichtoon het volgende:

[..]

Heb ik al op de eerste pagina gezegd, kan je op je vingers natellen. Er is geen meerderheid tegen dus gaan ze het zelf maar bepalen...
Nee, er is wel een meerderheid

Een meerderheid is 50% +1 van de aantal geldige stemmen. Een blanco stem is het zelfde als een ongeldigde stem.

Dus er zal altijd een meerderheid zijn.
pi_27443605
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
  zondag 29 mei 2005 @ 01:47:06 #71
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27443822
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 17:33 schreef m021 het volgende:
Ik had hem al gelezen, en hoewel ik er wel om kon lachen, slaat Koelman hier de plank wel aardig mis. Zo heeft hij het bijvoorbeeld niet over de geweldige voordelen die de stofzuiger te bieden heeft, of over het feit dat als 30% van de buren gaat stemmen over de stofzuiger, ze zelf kunnen bepalen of ze hem wel of niet krijgen.
In de parabel wordt ook vergeten dat het publiek geheim is dat de verkoper drie jaar geleden 24 karaats ringen huis aan huis verkocht(maar daar nooit voor veroordeeld is) waarvan achteraf bleek dat ze van nepgoud waren gemaakt. Geloof je zo'n verkoper dan?

Overigens is de opkomst in principe niet meer van belang. Alleen PvdA en CDA zeggen hier op te letten (ik ga even uit van de betrouwbaarheid van de 2e kamer fracties ) en zij hebben samen een minderheid. De rest respecteert de uitslag hoedanook.
Wasserwunderland
pi_27445157
quote:
Op zondag 29 mei 2005 01:26 schreef LennyKravitz het volgende:
Ze gebruiken de blanco stemmen voor de opkomst...

Dus als van de 100 potentiele stemmers 30 tegen stemmen 25 voor en 5 blanco dan is de opkomst 60%. En van de stemming is 50% (30/60) tegen en 42% (25/60 voor en 8% (5/60) blanco.

De opkomst (hier 60%) wordt gebruikt omdat men bij een referendum soms een minimum opkomst wil... van bijvoorbeeld 30%. Weet niet of dat met dit referendum ook geld.

Stel dat er in heel nederland 1 persoon gaat stemmen (tegen) dan is het wel 100% tegen, maar is de opkomst te laag... zodat de regering het daarom naast zich neer kan leggen.

M.a.w. blanco stemmen heeft WEL zin, want anders is de opkomst misschien te laag en kan de regering de uitslag daarom naast zich neer leggen.
Klopt

Maar de meeste (iig pvda,d66,vvd,gl) partijen accepteren het zonder voorwaarde, dus ongeacht de opkomst.

En eigenlijk moet het wel erg vreemd lopen dat we niet boven die 30% (die door sommige genoemd wordt) komen.
pi_27445159
Je kunt ook gewoon niet gaan stemmen.
Als een dikke meerderheid van de bevolking nieteens de moeite neemt een aan die farce deel te nemen, is de boodschap stuk duidelijker en je bespaart kostbare tijd.
pi_27445697
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:34 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ok, Balkenende slaat al jaren een verschrikkelijk pleefiguur dus ik ga keihard NEE stemmen...
Als je tegenstemt is Balkenende hier nog steeds hoor (en slaat hij een nog harder 'pleefiguur').
quote:
Op zondag 29 mei 2005 00:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb gehoord dat er gefraudeerd gaat worden met de telling van de stemmen, klopt dat?
  maandag 30 mei 2005 @ 12:00:17 #75
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_27477582
Ik wil niet NIET stemmen, want het boeit me wel degelijk en ik heb er een mening over.

NEE zal voornamelijk worden geïnterpreteerd als onvrede over onze regering, en zo ontevreden ben ik helemaal niet (en eventuele onvrede heeft sowieso niets met dit referendum te maken). Bovendien ben ik wel voor een grondwet.

JA stemmen wil zeggen dat ik het met deze grondwet eens ben, maar dat is niet het geval.

Conclusie: ik stem BLANCO, ik denk (hoop) dat dat een ander signaal afgeeft dan NEE of NIET stemmen. Ik wil best, maar niet volgens de huidige opzet!

Een Europese Grondwet (of Verdrag, hoe je het ook noemt) lijkt me een goed idee, maar bepaalde onzin moet echt even anders dan nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')