Overigens vraag ik me nog steeds af of de 'vlunk' die daar in de highscores staat het resultaat is van een samenwerkingsverband tussen twee legendarische fokkersquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:04 schreef thaleia het volgende:
Leuk ideeOefenen kan op de site van Noorderlicht: http://quiz.vpro.nl/wetenschap/netspanning/vpro.html
kleurquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:06 schreef thabit het volgende:
We beginnen met een eenvoudige. Wat is het verband tussen de volgende plaatjes?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom kan het niet gewoon altijd lekker makkelijk zijn?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Is niet het verband waar ik op doel, al is je denkwijze het niet helemaal uit de richting.
Sorry koekepanquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:45 schreef thabit het volgende:
En het heeft niets met wormpjes te maken.
dit waren mijn clues, ik heb nog even naar die andere gekeken maar die hebben er IMO niet echt mee te maken gehad.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:06 schreef thabit het volgende:
We beginnen met een eenvoudige. Wat is het verband tussen de volgende plaatjes?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
zit hier iets goeds tussen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:09 schreef thabit het volgende:
Nederland heeft er niets mee te maken, behalve dat je sommige plaatjes wegens woordspelingen in het Nederlands moet interpreteren.
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:58 schreef McCarthy het volgende:
Haak/vishaak = Hoek & Kaart van NL -> Hoekse en Kabeljouwse twisten?
Kleur -> Oranje ? Willem van Oranje? Appel -> sinaasappel? Van Oranje Nassau ? vorming NL staat?
De grootste Nederlander. W vOranje? dus P Fortuyn
Je zit helemaal uit de richting.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 19:05 schreef Enigmatic het volgende:
Samenvoegen tot een geheel![]()
Als je rood, geel en blauw bij elkaar voegt krijg je weer zwart.
Harten, klaver, schoppen en ruiten vormen samen een kaartenspel.
De provincies vormen gezamelijk weer Nederland.
De kleine haakjes geven opgeteld één grote haak.
En zoiets geldt ook wel voor de eerste 2 plaatjes alleen kan ik die wat lastiger verklaren![]()
Klopt het of zit allicht een beetje in de goede richting. Ben benieuwd.
Yo yo girl! Dat zijn alvast twee van de vier plaatjes.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 19:49 schreef Jojogirl het volgende:
Vierkleurentheorie?
Dat is volgensmij die theorie die zegt dat je minstens 4 kleuren nodig hebt om een landkaart in te kleuren zodanig dat geen twee ergens elkaar rakende landen/vlakken dezelfde kleur hebben.
ik wist het antwoordquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:18 schreef thabit het volgende:
Je mag die vraag pas posten als je het antwoord weet, McCarthy.
ik vind het wel een goeie, ik zocht echter een persoonquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:17 schreef Enigmatic het volgende:
Industriële revolutie, vanwege de kolen en de Engelse vlag?
Rosalind Franklin (sorry thabit)quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:11 schreef McCarthy het volgende:
-edit Alicey-
nee, hoe kom je er eigenlijk op?quote:
quote:
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:25 schreef zoalshetis het volgende:
volgens mij is het raadsel van thabit nog niet opgelost. kunnen we dat eerst ff afhandelen?
briljant maar hij is niet goed.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]Was een britse vrouwlijke chemicus die onderzoek deed naar de formatie van steenkool.
Laten we maar een voor een doen. Voorlopig zijn we nog bezig met de eerste puzzel.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:28 schreef McCarthy het volgende:
[..]
briljant maar hij is niet goed.
Ik heb nog een goeie hint
Kennelijk toch niet, daar thabit het heeft afgekeurd.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:29 schreef McCarthy het volgende:
ja joh wis hem maar. mijn antwoord was gewoon goed
nee dus.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:29 schreef McCarthy het volgende:
ja joh wis hem maar. mijn antwoord was gewoon goed
dat moet het wel zijn lijkt me.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:31 schreef ATuin-hek het volgende:
de "Four Color Theorem" ontdekt door K. Appel en W. Haken dan?
Dat is inderdaad het goede antwoord.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:31 schreef ATuin-hek het volgende:
de "Four Color Theorem" ontdekt door K. Appel en W. Haken dan?
Chiuahua had ook gekundquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het goede antwoord.
ATuin-hek krijgt 1 punt en mag de volgende vraag stellen.
het is al geraden.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:34 schreef McCarthy het volgende:
thabit loopt hier gewoon te pimpen (is hier een beschaafd woord voor) met zijn wiskunde kennis.
Waarschijnlijk staat die appel voor iets topologisch of zo.
Hij bedoelt vast algebraische topologie
Is al eerder gezegd door Jojogirl alleen dan in het Nederlands, ik vind dat zij het punt verdiend.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 19:49 schreef Jojogirl het volgende:
Vierkleurentheorie?
Dat is volgensmij die theorie die zegt dat je minstens 4 kleuren nodig hebt om een landkaart in te kleuren zodanig dat geen twee ergens elkaar rakende landen/vlakken dezelfde kleur hebben.
precies JOjo had hem alquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het goede antwoord.
ATuin-hek krijgt 1 punt en mag de volgende vraag stellen.
Nee, want zij heeft niet alle plaatjes met elkaar in verband gebracht.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:37 schreef Enigmatic het volgende:
[..]
Is al eerder gezegd door Jojogirl alleen dan in het Nederlands, ik vind dat zij het punt verdiend.
Mja owk, jammer want de grondslag van het werk lag toch bij haar en niet bij Tuinhek.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, want zij heeft niet alle plaatjes met elkaar in verband gebracht.
Da's het risico van een aanzet posten en het niet afmaken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:43 schreef Enigmatic het volgende:
[..]
Mja owk, jammer want de grondslag van het werk lag toch bij haar en niet bij Tuinhek.
snelle gok, Maxwellquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:44 schreef ATuin-hek het volgende:
Ok ik zoek een persoon
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
leek mij ook,. zeker gezien de laatste foto.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:47 schreef thabit het volgende:
Thomas Edison?
Het leek mij juist gezien de eerste foto.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
leek mij ook,. zeker gezien de laatste foto.
Dat is idd de schijf van Nipkowquote:
nopequote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:47 schreef thabit het volgende:
Thomas Edison?
Heeft edison dan een schotse vader?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Het leek mij juist gezien de eerste foto.
hoe verhoud de schotse vlag daarmee?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:51 schreef Alicey het volgende:
Paul Nipkow
Das dan 1 punt voor Enigmaticquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:52 schreef Enigmatic het volgende:
John Logie Baird
Maar wie is nou echt de uitvinder van de TV? Volgens Google is het deze heer maar volgens andere bronnen kan dat net zo goed Farnsworth geweest zijn.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:52 schreef Enigmatic het volgende:
John Logie Baird
quote:John Logie Baird werd op 13 augustus 1889 in Schotland geboren en overleed op 14 juni 1946. Hij kreeg als bijnaam de 'Vader van de Televisie'.
Zijn jeugd
Als kleine jongen interesseert John Logie Baird zich alleen maar voor draden, buizen, conservenblikjes en batterijen. Hij is een geboren knutselaar die alleen maar oog heeft voor alles wat met elektriciteit, telefoon en radio te maken heeft. Daarom besluit hij om voor ingenieur te studeren.
Geen geluk in zaken
Gezondheidsproblemen zorgen ervoor dat hij op jonge leeftijd verhuist naar de Antillen waar een zachter klimaat heerst dan in Schotland. Hier richt hij een jamfabriekje op dat zeer snel op de fles gaat. Hij keert terug naar Glasgow en start een fabriek dat schoonmaakproducten produceert. Ook dit bedrijf gaat failliet. Ook zijn derde bedrijf, een dameskousenfabriek, is geen lang leven gegund. Toch blijft hij doorzetten.
Televisie
Als hij hoort van Marconi's uitvinding, wordt hij behekst door de gedacht dat het mogelijk moet zijn om naast radiogolven ook beelden uit te zenden. Na een tijd van studie en proeven doen slaagt hij erin een kruisvormige figuur anderhalve meter ver door te seinen. Ondanks de slechte kwaliteit bewijst hij dat beelden doorgezonden kunnen worden.
In 1925 slaagt hij erin om voor het eerst een bewegend beeld van de ene kamer naar een andere door te zenden. Geleerden geven toe dat hij in zijn opzet geslaagd is en de televisie is geboren.
Dank zij de schenking van familieleden richt John een televisiemaatschappij op. Het duurt nog drie jaar eer de BBC (de Britse omroep) het eerste programma uitzendt. Vanaf dan verovert de televisie de wereld.
We wachten in spanning afquote:
google en een beetje eigenkennisquote:Op vrijdag 27 mei 2005 20:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
We wachten in spanning af
btw met google gevonden of wist je het zelf?
dat onderste plaatje is standaard op het VWOquote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:02 schreef Enigmatic het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zoek een persoon en volgens mij moet het wel te doen zijn met 2 plaatjes, hij is niet heel moeilijk.
Das goedquote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Robert Millikan
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:02 schreef Enigmatic het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zoek een persoon en volgens mij moet het wel te doen zijn met 2 plaatjes, hij is niet heel moeilijk.
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:04 schreef Enigmatic het volgende:
[..]
Das goed![]()
Ik wist dat die te makkelijk was![]()
ATuin-hek 2punten
kernfusiequote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:15 schreef ATuin-hek het volgende:
k komtie dan. Om het iets lastiger te maken vertel ik nog ff niet of ik een persoon of een concept etc zoek.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
suc6
nopequote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:17 schreef Enigmatic het volgende:
Werner von Braun
Ook nietquote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:19 schreef Anthraxx het volgende:
Plasma (fusie)?
nopequote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:20 schreef zoalshetis het volgende:
Kalman Tihanyi
Hmm kleine correctie, plasma heeft er wel wat mee te maken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:19 schreef Anthraxx het volgende:
Plasma (fusie)?
jepquote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:40 schreef Anthraxx het volgende:
Is het een zogenaamde Van Allen Belt, waar vooral satelieten voor uit moeten kijken wegens de hoge dosis radiatie?
Mijn fucking god. Die was écht lastig.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:42 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
jep
+1 punt voor Anthraxx Mag je de volgende bedenken.
het zou de volgende keer wel handig zijn als je toch naam of wetenschap noemt, nu is het te makkelijk inkoppen als de naam al gegeven is. veel plezier verder met wat je ook gaat doen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 21:42 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
jep
+1 punt voor Anthraxx Mag je de volgende bedenken.
Correct.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:08 schreef Aslama het volgende:
Kirchoff
Ah! Ik dacht nog altijd dat Delta de LaPlace-operator was. Maar het was dus gewoon "verschil".quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:10 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Correct.
+1 punt voor Aslama. Het was idd Gustav KirchhoffDeze formule staat tevens bekend als de "Spanningswet van Kirchoff". Oftewel: de spanning in een gesloten circuit (of systeem) moet opgeteld gelijk zijn aan 0. Jij mag er nu 1 verzinnen
Wel andere mensen vragen laten bedenken, maar zelf niet die moeite willen doen. Dat schiet natuurlijk niet op.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:14 schreef Aslama het volgende:
Ik vind het leuk om een antwoord te geven maar niet om een vraag te bedenken. Mag ik passen?
Volgens mij nietquote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:19 schreef Enigmatic het volgende:
Tim Berners-Lee
.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:20 schreef Enigmatic het volgende:
Bron:
http://www.pc-active.nl/toonArtikel.asp?artikelID=575
Hij is wel erg simpel![]()
Ik denk dat Anthraxx de vraag goed heeft beantwoord. Kun je dat even controleren?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
.
Uit het artikel is hij de uitvinder van de www-protocol, terwijl de internet is meer dan dat.
Als je het zo ziet wel inderdaad. Maar ik heb het hier over de techniek die de netwerken met elkaar verbindt dus de Internetquote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:26 schreef Anthraxx het volgende:
Het punt met zo'n globale vraag is natuurlijk, zeker in het geval van Internet, vrij moeilijk te omschrijven. Het internet is een stack van protcols die met elkaar samenwerking. Dus, hebben we het hier over het genie dat Ethernet bedacht heeft (als opvolger van ALOHA), het genie dat TCP bedacht heeft, het genie dat IP bedacht heeft, het genie dat RIP en GBP bedacht heeft etc etc etc
beetje zoals ik al belt noemde en jij toen erachteraan kwam met de wetenschap die aan de man vastkleeft.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:26 schreef Anthraxx het volgende:
Het punt met zo'n globale vraag is natuurlijk, zeker in het geval van Internet, vrij moeilijk te omschrijven. Het internet is een stack van protcols die met elkaar samenwerking. Dus, hebben we het hier over het genie dat Ethernet bedacht heeft (als opvolger van ALOHA), het genie dat TCP bedacht heeft, het genie dat IP bedacht heeft, het genie dat RIP en GBP bedacht heeft etc etc etc
Dat had meer met het plaatje te maken, omdat het vrij duidelijk werd voorgekauwd ineens.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
beetje zoals ik al belt noemde en jij toen erachteraan kwam met de wetenschap die aan de man vastkleeft.
Anthraxx zegt Al-Gore. In welke zin is hij de uitvinder ?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 22:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik denk dat Anthraxx de vraag goed heeft beantwoord. Kun je dat even controleren?
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 23:00 schreef thabit het volgende:
Ik kan er niet opkomen. Daarom gok ik maar Vint Cerf.
Kun je punten dikgedrukt aangeven? Als de punten geteld moeten worden is dat iets makkelijker.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 23:07 schreef Aslama het volgende:
[..]
Het eerste punt voor de TS.
Bob Kahn en Vint Cerf kunnen naar mijn idee worden beschouwd als de uitvinders van de Internet.
http://www.historyoftheinternet.com/chap4.html
http://www.inti.be/hammer/tbleefaq.htm
Inderdaad valt dit allemaal te discusseren.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 23:09 schreef thabit het volgende:
Ik ga door met gokken. Paul Baran.
Donequote:Op vrijdag 27 mei 2005 23:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Kun je punten dikgedrukt aangeven? Als de punten geteld moeten worden is dat iets makkelijker..
anders doe jij er weer een en kijk je zelf wanneer je vindt dat het goede antwoord gegeven wordt.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 23:38 schreef ATuin-hek het volgende:
mjah das lastig fokkenBen benieuwd of je weer zo'n uitdagende voor ons hebt thabit.
we hebben de tijd.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 00:09 schreef thabit het volgende:
Hmm. Wat een kutzooi met die picserver zeg.
Als je meer hints wilt geven. Ik herken ze echt nietquote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:34 schreef thabit het volgende:
Jullie moeten hem wel oplossen hoor, want ik ben vanavond weg en dan kom ik donderdag pas weer terug.
Dat zou niet in de kantlijn passen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:42 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Als je meer hints wilt geven. Ik herken ze echt nietKun je plaatjes erbij zetten wat ze ongeveer gedaan hebben?
ziet er uit als een duitserquote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:55 schreef thabit het volgende:
Nummer 6 is misschien niet heel bekend (maar ja we hebben Google), maar wel een stuk respectabeler dan de meeste mensen uit zijn tijd. Zeker respectabeler dan bovengenoemden.
Okee, we laten iemand anders een vraag doen en spelen mijn vraag verder zodra ik weer terug ben.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:09 schreef ATuin-hek het volgende:
Om het niet dood te laten vallen lijkt het me een goed plan om dan iemand anders een vraag te laten doen. Mee eens thabit? Wat mij betreft gaat de eer dan naar lupa gezien zij al aardig wat namen heeft gevonden.
Klinkt als een bugje.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom blijft die melding onder mijn molecuulplaatje staan terwijl ik de grootte al heb aangepast?
Dat laatste.quote:Op zondag 29 mei 2005 08:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Is mijn vraag te moeilijk, dat er nog niemand heeft gereageerd?
Equilibrium?quote:Op zondag 29 mei 2005 11:21 schreef Reya het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zoek een wetenschappelijke term
De laatste is goed...quote:Op zondag 29 mei 2005 12:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Fysionomie? Criminologie?
uhuhquote:Op zondag 29 mei 2005 13:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar je zegt 't niet omdat je niet de volgende wilt zijn?
Inderdaad, want ik las hem eerst op irc.quote:Op zondag 29 mei 2005 13:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jij weet 'm nu ook maar gaat 'm ook niet zeggen?
Een beetje wel en een beetje niet, omdat ik zo vertrek zal ik maar zeggen dat ik een vergelijking zoek.quote:Op zondag 29 mei 2005 16:05 schreef ATuin-hek het volgende:
ah ok
Rotatie impuls dan? Of zit ik in de verkeerde hoek te zoeken.
p=mv?quote:Op zondag 29 mei 2005 16:10 schreef pfaf het volgende:
[..]
Een beetje wel en een beetje niet, omdat ik zo vertrek zal ik maar zeggen dat ik een vergelijking zoek. [afbeelding]
Whehe, dan was het wel erg eenvoudig geweest hč.quote:
Fysica zit ver bij mij, enkel schrodinger is me heel hard bijgeblevenquote:Op zondag 29 mei 2005 16:24 schreef pfaf het volgende:
Helaas placebeau, zoek het iets klassieker.
Ik zie een balkje en een fotoquote:Op zondag 29 mei 2005 16:28 schreef pfaf het volgende:
Meer met het medium, dan met golven. Het zijn overigens 2 verschillende personen in mijn 15:23 post.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |