abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27391187
Ik ben van plan om een boek over/van Charles Darwin te kopen. Op bol.com hadden ze een 4-tal boeken, waarvan deze mij nog wel interessant leek. Nu is mijn vraag of dit bok de moeite waard is, of dat er nog betere/interessantere boeken zijn over/van Darwin en zijn theorieën.
pi_27391504
Ik heb een electronische versie van 'On the origin of species' als je die nog niet hebt.
mailen?
pi_27391529
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:25 schreef Yosomite het volgende:
Ik heb een electronische versie van 'On the origin of species' als je die nog niet hebt.
mailen?
mail-adres staat in mijn profiel.
pi_27391729
Nog een voorkeur wat betreft de taal?
pi_27391853
Ik ben geen expert op dit gebied, maar The Selfish Gene van Richard Dawkins is volgens mij een heel goed boek over het darwinisme. In begrijpelijke taal wordt evolutie uitgelegd, met veel voorbeelden. Ook wordt uitgelegd hoe eigenlijk al onze eigenschappen en conflicten gevormd zijn door evolutie: de spanning tussen man en vrouw, tussen ouder en kind, tussen egoisme en sociaal gedrag. Echt een eye opener! In de nieuwere druk, die ik ook heb, is nog een interessant stuk toegevoegd waarin het darwinisme op ideeen en gedachten (memes) wordt toegepast in plaats van op genen (genes).
Small minds, cold hearts and lost souls are the most dangerous weapons of mass destruction
pi_27392084
In het http://wiki.fok.nl/index.php/Evolutie vind je onderaan een aantal boekentips, waaronder een gratis download van Dawkins' The Blind Watchmaker'
The Selfisch Gene is toch wat voor de wat gevorderde lezer. The Blind Watchmaker is wat dat betreft toegankelijker en breder van opzet.
Wel zijn al deze boeken in het Engels, waarbij opgemerkt dat Dawkins een buitengewoon begaafd schrijver is. Zijn boeken zijn bijzonder plezierig om te lezen, en hij is een formidabel ''uitlegger''.

Richard Dawkins: books: what to read ??

Maar wat betreft boeken over Darwin, ben zelf ook benieuwd naar een paar tips
pi_27392912
Dank aan allen. Het boek wat ik in de OP had staan, is dat nog wat?
pi_27414419
Omdat je je natuurlijk in alle kanten van de zaak moet verdiepen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/boek.html
pi_27415157
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:41 schreef gargamel het volgende:
Zo voorspelbaar, die creationisten. Je ziet onmiddelijk dat deze schrijver niet eens het verschil tussen evolutie en Darwin's theorie begrijpt. En dat terwijl deze creationist het volgende beweert. '' Ik wilde zekerheid of de bioloog wel gelijk had. Verzon hij het? Of... sprak hij een waarheid die veel anderen verzwegen?

Ik zocht antwoorden, door boeken te lezen, films te bekijken, mensen te interviewen, lezingen bij te wonen, en uren door te brengen in diverse bibliotheken en musea''.

Zou hij de waarheid spreken? Maar zoals bekend jokken christenen nooit, dat mogen ze niet. Dan moet je je toch afvragen welke boeken, films, mensen, bibliotheken en musea hij heeft bezocht. Mischien het bijbelmuseum in A'dam? een interview met Peter Scheele? The Passion of the Christ van Mel Gibson bekeken? de bibliotheek van de theologische universiteit van Kampen bezocht?
pi_27417746
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:41 schreef gargamel het volgende:
ik wil wel waar voor mijn geld en geen spul wat meteen op de brandstapel kan.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 22:03:27 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27418780
Ik maak hier even een centraal literatuurtopic van.
pi_27419140
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 21:17 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Nou ja er is op zich toch niks mee om je te verdiepen in verschillende kanten van de zaak?
Dit is een redelijk populair stukje literatuur in christelijke kringen.
pi_27419178
Aah, kijk, het topic wordt breder.
Mijn tip:

Daddy, Why Did Jesus Kill Grandma?
quote:
Remember dear Grandma, who baked so well?
Soon she will be baking - This time in Hell!

Dear Daddy, why Grandma? What did she do?
Don't question it child, or God will GET YOU!
Summary: God's violent anger is directed toward those who dare to question His perfect love for them. Grandma Jenkins is no exception. One little slip of the tongue on her deathbed secured an eternity of separation from God. Marooned alone in the lake of fire, her only company is a visiting red-finned water demon who sodomizes her from the deep as fire waves crash into her screaming head and burst her wrinkled body into flames.

This beautifully illustrated Christian children's book is grounded in the timeless words of Jesus Christ. Jesus teaches all of his children not to be afraid of the Devil, but to be afraid of God. "But I forewarn you whom ye shall fear." Jesus says in Luke 12:5, "Fear Him, who after he hath killed hath the power to cast into hell." This is sound, true Christian doctrine, grounded in the Holy Bible. Talking to a four-year-old child about God's carefully constructed plan of eternal torture in Hell and His unquenchable thirst for human blood can be difficult, but this book makes it easy and fun!

[ Bericht 9% gewijzigd door Godslasteraar op 28-05-2005 03:45:10 ]
pi_27419797
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:40 schreef Godslasteraar het volgende:
..........
The Selfisch Gene is toch wat voor de wat gevorderde lezer. The Blind Watchmaker is wat dat betreft toegankelijker en breder van opzet.

Richard Dawkins: books: what to read ??
Ehm in je link staat The Selfish Gene onder "I'll read one book and i'm not a biologist". De hele opzet is juist dat het voor leken is geschreven. Je moet misschien een klein beetje niveau en wat doorzettingsvermogen hebben, maar dat wordt wel beloond. Ik ken twee biologen en die vinden dat dit een uniek boek is omdat het evolutie haarfijn en foutloos uitlegt zonder te vervallen in allerlei vaktermen, overbodige details en academisch taalgebruik. Dat is ook de reden dat ik het heb gelezen. De Blind Watchmaker had ik trouwens nooit van gehoord, dus daarover kan ik niet oordelen.
Small minds, cold hearts and lost souls are the most dangerous weapons of mass destruction
pi_27420956
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:40 schreef 1.61803399 het volgende:

[..]

Ehm in je link staat The Selfish Gene onder "I'll read one book and i'm not a biologist". De hele opzet is juist dat het voor leken is geschreven. Je moet misschien een klein beetje niveau en wat doorzettingsvermogen hebben, maar dat wordt wel beloond. Ik ken twee biologen en die vinden dat dit een uniek boek is omdat het evolutie haarfijn en foutloos uitlegt zonder te vervallen in allerlei vaktermen, overbodige details en academisch taalgebruik. Dat is ook de reden dat ik het heb gelezen. De Blind Watchmaker had ik trouwens nooit van gehoord, dus daarover kan ik niet oordelen.
Het is een meesterwerk, zonder meer, wereldberoemd, The Blind Watchmaker is simpelweg wat breder van opzet. Mischien is ''River Out Of Eden'' ook niet gek, een zeer toegankelijk boek en niet al te omvangrijk. De TS vroeg natuurlijk specifiek om een boek over Darwin, daar kan ik hem eigenlijk niet echt mee helpen. Hij moet zelf maar het een en ander afwegen.
Die link over welke volgorde van lezen is een beetje typisch. Ik ben zelf ooit begonnen met dit rijtje:
# River out of Eden
# The Blind Watchmaker
# The Selfish Gene
En nu lees ik ''Darwin's Dangerous Idea'' van Daniel Dennett, en dat ís een moeilijk boek
Hier staan een reeks boeken van Dawkins, deze zijn vrijwel overal te krijgen, en anders te bestellen. En duur zijn ze ook niet. En anders hopen dat iemand een goeie tip heeft voor een boek over Darwin.
http://www.simonyi.ox.ac.(...)rk/Books/index.shtml

In het Evolutie FAQ staan ook een aantal boekentips.
pi_27425191
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:18 schreef Godslasteraar het volgende:
knip
Landover Baptist Church
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  zaterdag 28 mei 2005 @ 08:10:25 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27426259
Is er trouwens een natuurkundige die nog adviezen heeft?
pi_27428026
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 08:10 schreef Alicey het volgende:
Is er trouwens een natuurkundige die nog adviezen heeft?
Prachttopic ! Voor leuke natuurkundeboeken kan ik iig de volgende schrijvers aanraden: David Bodanis, en Brian Greene. David Bodanis heeft oa "de biografie van E=mc2 geschreven, een erg leuk geschiedenisboek over de formule, en de mensen die er mee te maken hebben gehad. Een heuse aanrader ! Hij heeft nu net een nieuw boek geschreven over de geschiedenis van elektriciteit, welke ik eigenlijk nog even zou moeten doorlezen.
Brian Greene heeft natuurlijk "de kosmische symfonie" geschreven, het lekenboek over snaren. Erg mooi geschreven, alleen kon de snaartheorie in lekentaal me niet altijd erg bekoren; het werd soms gewoonweg te abstract om het met analogieen neer te zetten. Toch heel erg de moeite waard.

Er zijn iig veel meer boeken dan "het heelal" van Stephen Hakwing Gerard t Hooft is oa met "de bouwstenen van de schepping" gekomen, een boekje over het standaardmodel van deeltjes en krachten. Ook dit is een erg leuk boekje, en niet eens zo duur.

Het boekje wat je eigenlijk over speciale relativiteit zou moeten lezen, heet "mijn theorie", van de uberDuitser himself: Albert Einstein. Erg leuk geschreven, amper wiskunde ( wel voor de geinteresseerde, maar je kunt het volgen met een erg kleine wiskundige achtergrond) en ik geloof niet eens 10 euro. Dus geen excuus om het te laten liggen !

Voor de iets meer die-hard natuurkunde vind ik "de aard van ruimte en tijd" een mooi boekje, en ook weer niet duur ( onder de 10 euro ). Het enige wat jammer is, is dat er wordt vermeld dat er een "summiere kennis van de quantumfysica en relativiteitstheorie" wordt verwacht, maar het vereist wel degelijk een goede basis in deze theorieen. Het beschrijft een aantal debatten tussen Roger Penrose en Stephen Hawking, die op sommige punten erg verschillende denkbeelden hebben. Dat levert dus leuke discussies op, en zo is het ook geschreven. Inclusief vragen uit het publiek.
pi_27431360
"Over het ontstaan van soorten" van Darwin is voor een kleine ¤ 31,95 te verkrijgen op bol.com, en is daar bekroond met 5 van de 5 sterren. Mijn vraag is of dit boek het geld waard is, en of het niet té oppervlakkig is en het redelijk wat info bevat. Brand maar los zou ik zeggen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:22:42 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27433179
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:33 schreef mrkanarie het volgende:
"Over het ontstaan van soorten" van Darwin is voor een kleine ¤ 31,95 te verkrijgen op bol.com, en is daar bekroond met 5 van de 5 sterren. Mijn vraag is of dit boek het geld waard is, en of het niet té oppervlakkig is en het redelijk wat info bevat. Brand maar los zou ik zeggen.
Is het niet gewoon een rechtstreekse vertaling?
pi_27451065
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is het niet gewoon een rechtstreekse vertaling?
Hoe bedoel je? Het is gewoon de nederlandse versie van On The Origin Of Species.
  zondag 29 mei 2005 @ 13:54:41 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27451155
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:50 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Het is gewoon de nederlandse versie van On The Origin Of Species.
Dat bedoelde ik dus ja.
pi_27451381
ok, maar mijn vraag is dus of dat boek nog de moeite om het te lezen en het geld waard is, en is het niet erg droge stof, net als bijv. The Art Of War van Sun Tzu?
  zondag 29 mei 2005 @ 21:45:28 #24
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27464931
Mooi topic!

Steve Jones (genetica, University College, London) heeft Darwin's 'On the Origin of Species' "herschreven", zoals Darwin het tegenwoordig zou doen - in zijn ogen. Hij volgt dus dezelfde lijnen als 'On the Origin', maar ingevuld met de moderne kennis van evolutie. Het boek heet 'Like a Whale', of letterlijk vertaald als 'Als een Walvis'. Het leest als een trein en geeft een uitstekende geillustreerde weergave van hoe evolutie werkt - van het HIV-virus tot de landbewonende voorouders van de walvis. Het is geen briljant werk -ik vind Jones iets te hakopdetakkerig- maar niettemin een aanrader.
'Nuff said
pi_27469605
Ik heb zelf net twee boeken besteld:

The Road to Reality van Roger Penrose:
quote:
The Road to Reality, some 1000 pages long, aims to provide a comprehensive account of our present understanding of the physical universe, and the essentials of its underlying mathematical theory. No particular mathematical knowledge on the part of the reader is assumed - the early chapters providing the essential mathematical background for the physical theories described in the remainder of the book. The aim is to convey something of an overall understanding - a feeling for the deep beauty and philosophical connotations of the subject, as well as of its intricate logical interconnections. Clearly, a work of this nature is challenging, but there is enough descriptive material to carry the less mathematically inclined reader through, as well as some 450-500, mostly hand-drawn, figures. The book provides a feeling for all the key issues and deep current controversies, and counters the common complaint that cutting-edge science is fundamentally inaccessible.;The topics covered in this book include: the roles of different kinds of numbers and of geometry in physics; the ideas - and magic - of calculus and of modern geometry; notions of infinity; the physics and mathematics of relativity theory; the foundations and controversies of quantum mechanics; the standard model of particle physics; cosmology; the big bang; black holes; the profound challenge of the second law of thermodynamics; string and M theory; loop quantum gravity; twistors; fashions in science; and new directions.
en The Structure of Evolutionary Theory van Stephen Jay Gould:
quote:
The world's most revered and eloquent interpreter of evolutionary ideas offers here a work of explanatory force unprecedented in our time--a landmark publication, both for its historical sweep and for its scientific vision. With characteristic attention to detail, Stephen Jay Gould first describes the content and discusses the history and origins of the three core commitments of classical Darwinism: that natural selection works on organisms, not genes or species; that it is almost exclusively the mechanism of adaptive evolutionary change; and that these changes are incremental, not drastic. Next, he examines the three critiques that currently challenge this classic Darwinian edifice: that selection operates on multiple levels, from the gene to the group; that evolution proceeds by a variety of mechanisms, not just natural selection; and that causes operating at broader scales, including catastrophes, have figured prominently in the course of evolution. Then, in a stunning tour de force that will likely stimulate discussion and debate for decades, Gould proposes his own system for integrating these classical commitments and contemporary critiques into a new structure of evolutionary thought. In 2001 the Library of Congress named Stephen Jay Gould one of America's eighty-three Living Legends--people who embody the "quintessentially American ideal of individual creativity, conviction, dedication, and exuberance." Each of these qualities finds full expression in this peerless work, the likes of which the scientific world has not seen--and may not see again--for well over a century. Stephen Jay Gould is the Alexander Agassiz Professor of Zoology at Harvard University and Vincent Astor Visiting Professor of Biology at New York University. A MacArthur Prize Fellow, he has received innumerable honors and awards and has written many books, including Ontogeny and Phylogeny and Time's Arrow, Time's Cycle (both from Harvard).
Verder vind ik vooral The Elegant Universe van Brian Greene erg mooi, en is On The Shoulders Of Giants van Stephen Hawking een erg mooie weergave van de theorieën van oa. Einstein, Newton en Copernicus.
  maandag 30 mei 2005 @ 00:52:20 #26
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27470465
Interessant topic!
Ik begin met een enorme aanrader voor mensen die geīnteresseerd zijn in wiskunde. "The man who only loved numbers" is een prachtig relaas over het leven van Erdös, geschreven door Hoffman. Het beschrijft niet enkel het leven van de grote getalkundige op een vlotlezende manier, maar het schept ook een algemeen beeld van de geschiedenis en structuur voor wiskunde. Het is zowel voor leken als voor gevorderden zeer interessant. Maar vooral erg leuk om te lezen.
  maandag 30 mei 2005 @ 00:53:38 #27
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27470482
Oja, dat oorspronkelijke boek van Darwin (origin of species), was dat niet uiterst racistisch?
  maandag 30 mei 2005 @ 00:56:51 #28
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27470526
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:18 schreef Godslasteraar het volgende:
Aah, kijk, het topic wordt breder.
Mijn tip:

[afbeelding]

Daddy, Why Did Jesus Kill Grandma?
[..]

Summary: God's violent anger is directed toward those who dare to question His perfect love for them. Grandma Jenkins is no exception. One little slip of the tongue on her deathbed secured an eternity of separation from God. Marooned alone in the lake of fire, her only company is a visiting red-finned water demon who sodomizes her from the deep as fire waves crash into her screaming head and burst her wrinkled body into flames.

In het nieuwe testament wordt het beeld van de op wraak beluste god net doorbroken, en vervangen door de liefdevolle god, de god die mens is geworden. Maar ik vermoed dat dit niet de plaats is om hierover te discussiëren.
  maandag 30 mei 2005 @ 09:25:48 #29
27698 Doffy
pi_27473484
quote:
Op maandag 30 mei 2005 00:53 schreef placebeau het volgende:
Oja, dat oorspronkelijke boek van Darwin (origin of species), was dat niet uiterst racistisch?
Niet 'uiterst' nee, al staan er wel opmerkingen in die we tegenwoordig als zodanig zouden opvatten. Maar dat was in die dagen gemeengoed.
'Nuff said
pi_27473808
quote:
Op maandag 30 mei 2005 00:12 schreef Dalai_Lama het volgende:
Ik heb zelf net twee boeken besteld:

The Road to Reality van Roger Penrose:
[..]
Dat boek van Penrose heb ik ook gezien, maar volgens mij had je daar een aardige natuurkundige basis voor nodig. Het was overigens niet eens zo duur voor die 1000 blz; minder dan 60 euro, geloof ik.

Ik zit er trouwens nog steeds over te denken om het introductieboek van Zwiebach over de snaartheorie te kopen, maar ik heb nog genoeg vakken die ik moet halen
pi_27474619
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:40 schreef Haushofer het volgende:Dat boek van Penrose heb ik ook gezien, maar volgens mij had je daar een aardige natuurkundige basis voor nodig. Het was overigens niet eens zo duur voor die 1000 blz; minder dan 60 euro, geloof ik.
Bijna de helft zelfs, bij bol.com is ie 34 euro!

En met de natuurkundige basis valt het, van wat ik erover gelezen heb, best mee. Ik lees overal dat in de eerste hoofdstukken de nodige 'inwijding' gegeven wordt in de wis- en natuurkunde. Ik ga het in ieder geval proberen
  maandag 30 mei 2005 @ 10:16:42 #32
27698 Doffy
pi_27474696
Sinds ik 'The Emperor's New Clothes' heb gelezen, kijk ik altijd enigzins sceptisch aan tegen boeken van Penrose... maar deze gaat ook niet over cognitieve onderwerpen, gelukkig
'Nuff said
pi_27475031
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:13 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Bijna de helft zelfs, bij bol.com is ie 34 euro!

En met de natuurkundige basis valt het, van wat ik erover gelezen heb, best mee. Ik lees overal dat in de eerste hoofdstukken de nodige 'inwijding' gegeven wordt in de wis- en natuurkunde. Ik ga het in ieder geval proberen
pi_35299799
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:25 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

mail-adres staat in mijn profiel.
Even een ongegeneerde topickick. Wat betreffende The Origin of Species: die kun je nou bij de Scholtens Wristers kopen voor 8 euro.

En vanmiddag dan eindelijk maar The Road to Reality gekocht. Ben benieuwd. Fasten your seatbelts !
  maandag 20 februari 2006 @ 19:59:56 #36
27698 Doffy
pi_35300017
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:55 schreef Haushofer het volgende:
En vanmiddag dan eindelijk maar The Road to Reality gekocht. Ben benieuwd. Fasten your seatbelts !
Ik ben inmiddels in hoofdstuk 13... en ik moet zeggen, het is een eh... apart boek.
'Nuff said
pi_35300433
Ah, groepentheorie. Da's inderdaad wel een vereiste om iets van de hedendaagse natuurkunde te begrijpen.

Maar ook al is het appart en is Penrose vooral sinds zijn ideeen over bewustzijn controversieel, voor iemand die zo'n boek uberhaupt durft te schrijven heb ik diep respect.
  maandag 20 februari 2006 @ 21:01:39 #38
27698 Doffy
pi_35303086
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:08 schreef Haushofer het volgende:
Ah, groepentheorie. Da's inderdaad wel een vereiste om iets van de hedendaagse natuurkunde te begrijpen.

Maar ook al is het appart en is Penrose vooral sinds zijn ideeen over bewustzijn controversieel, voor iemand die zo'n boek uberhaupt durft te schrijven heb ik diep respect.
Nou, ik vind het zeker geen slecht boek. Het is gewoon een raar boek: te popi voor echte technici, te technisch voor leken. Ideaal dus voor mij, want ik ben beide niet. Penrose beweert dat mensen zonder wiskundige voorkennis het zouden moeten kunnen snappen, maar dat is pertinente flauwekul. Ik heb toch heel wat wiskunde mogen verteren tijdens mijn studie, maar ik heb er geregeld sterk moeite mee - ook omdat natuurkundigen toch anders met wiskunde omgaan dan wiskundigen en informatici
'Nuff said
pi_35319039
Nou, zo raar vind ik het niet. Er staan allemaal referenties in waar je eventueel meer informatie uit kunt halen. Het is wel een bijzonder curieus boek, omdat Penrose één van de eersten is die zich er aan waagt, Daarbij is, naar mijn bescheiden mening, de markt voor populaire literatuur over natuurkunde, zo langzamerhand aan het verzadigen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wat verder willen gaan dan analogieen. En ook al snap je de helft van het boek niet, het geeft je toch nog een goede indruk over wat de moderne natuurkunde inhoudt. Daarbij is het boek niet eens 26 euro, dus een miskoop heb je niet.

Ik zag trouwens laatst bij de Scholtens Wristers ook boeken over de algemene relativiteitstheorie en quantumfysica. Zelfde opzet: wel voor leken, maar ook met formules en de benodigde wiskunde. Bij die boeken had ik echter wat meer twijfels, maar misschien dat sommige mensen er iets uit kunnen halen.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 11:54:17 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35321670
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 21:17 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Ah! een one-track mind. heel wetenschappelijk!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 21 februari 2006 @ 11:55:18 #41
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35321703
voor wie echt een top boek wil lezen:

Adam Smith - The Wealth of Nations
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_35331577
The Selfish Gene van Dawkins, is dat niet achterhaald? Ik las laatst dit, maar ik ben hier totaal niet deskundig in, dus wie wil, mag het toelichten:
quote:
The "selfish gene" theory proposed by Richard Dawkins has been an influential thread in scientific and popular thinking for the past 25 years. The key concept is that any action is a supremely self- serving one on the part of the actor, devoid of motivation to serve the larger group to which the actor belongs (i.e., genes as parts of an organism).

As far as Dawkins is concerned, the struggle for survival always takes place at the scale of the individual gene. Instead of thinking that organisms compete, Dawkins would have us think that different versions of the gene, known as alleles, compete.

(The reason we shouldn't think about organisms as competing is that we would then have to think about genes that are part of the same organism as cooperating -- which, according to Dawkins, genes don't really do.)

The "selfish gene" perspective has not gone unchallenged. Among others, the well-known evolutionary biologist Richard Lewontin and philosopher Elliott Sober have raised specific objections to this focus on the gene.

The debate remains unresolved because the gene-centered view is, demonstrably, partially valid.

Having difficulty figuring out when it works and when it doesn't, some scientists carried the argument over into the political/ philosophical realm:

Arguments about the gene-centered view often focused on whether people should believe that altruism exists at all.

In the current issue of Advances in Complex Systems (February-April), Dr. Yaneer Bar-Yam, president of the New England Complex Systems Institute and an expert on the application of mathematical analysis to complex systems, contends that the selfish-gene theory of evolution is fatally flawed.

If his mathematical proof gains general acceptance, it will shut the door on controversial "gene-centered" views of evolution.

Bar-Yam, in the upcoming article, proves that the "selfish gene" approach is not valid in the general case. He demonstrates that the gene-centered view, expressed in mathematical form, is only an approximation of the dynamics actually at work.

And this approximation does not always work. Specifically, it breaks down when a process called symmetry breaking enters the picture. Symmetry breaking is a concept borrowed from physics. It corresponds, in evolution, to trait divergence of subpopulations.

In this view, genes relate to each other differently than theory would predict when the organisms to which they belong are themselves components of groups that are at least partially distinct, one from another.

The key to Bar-Yam's analysis lies in recognizing three levels of structure in nature: the gene, the organism and the group (or network) of organisms.

According to Dr. Bar-Yam, the effective evolutionary fitness of each allele depends on the distribution of alleles in the population. Thus, the fitness of an allele is coupled to the evolution of other alleles.

The self-selecting process predicted by the selfish-gene model becomes quickly skewed when correlations in reproduction exist which give rise to less than complete mixing of alleles in the gene pool. This may occur through several mechanisms, including mate selection and partial geographic isolation.

The gene-centered view, Dr. Bar-Yam points out, can be applied directly only to populations in which sexual reproduction causes complete allelic mixing. (Such populations are called "panmictic" in biology.)

Many organisms are part of populations that do not satisfy this condition. Thus, the gene-centered view and the concept of the "selfish gene" does not describe the dynamics of evolution, Dr. Bar-Yam concludes.
bron & onderzoek
pi_35331663
De boeken van Walsche vind ik ook wel een aanrader voor het gebied van L.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 16:26:00 #44
27698 Doffy
pi_35331753
Dawkins' idee is nooit onomstreden geweest, en persoonlijk vind ik het ook nogal scherp door de bocht; wat niet wil zeggen dat er sterke argumenten in zitten die best eens een belangrijk deel van evolutie uit kunnen maken, welicht in combinatie met andere theoriën. De natuur zit complex in elkaar en één proces hoeft niet per sé altijd op dezelfde manier plaats te vinden. Kortom: zijn boek is nog steeds interessant, niet omdat het de Onfeilbare en Definitieve Blik op Evolutie is, maar omdat het nog steeds veel bevat waar grondig over na te denken valt.
'Nuff said
pi_35341351
tvp
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_35352375
quote:
Op zondag 29 mei 2005 21:45 schreef Doffy het volgende:
Mooi topic!

Steve Jones (genetica, University College, London) heeft Darwin's 'On the Origin of Species' "herschreven", zoals Darwin het tegenwoordig zou doen - in zijn ogen. Hij volgt dus dezelfde lijnen als 'On the Origin', maar ingevuld met de moderne kennis van evolutie. Het boek heet 'Like a Whale', of letterlijk vertaald als 'Als een Walvis'. Het leest als een trein en geeft een uitstekende geillustreerde weergave van hoe evolutie werkt - van het HIV-virus tot de landbewonende voorouders van de walvis. Het is geen briljant werk -ik vind Jones iets te hakopdetakkerig- maar niettemin een aanrader.
Ik heb de Engelse versie net even besteld op bol.com. Worden de theorieën van b.v. Dawkins & Gould ook behandeld in dit boek eigenlijk?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 22 februari 2006 @ 00:38:00 #47
27698 Doffy
pi_35352755
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 00:26 schreef Monolith het volgende:
Ik heb de Engelse versie net even besteld op bol.com. Worden de theorieën van b.v. Dawkins & Gould ook behandeld in dit boek eigenlijk?
Ik moest het boek er weer even bijpakken, maar ik kan zo snel geen letterlijke referenties vinden. Wel worden er verschillende invalshoeken van evolutie beschreven, dus ik geloof dat de principes wel behandeld worden.
'Nuff said
pi_35360858
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 10:20 schreef Haushofer het volgende:
Bij Scholtens kost de nederlandse versie 5 euro
Ik lees persoonlijk liever originele versies. De Engelse versie is bij Scholtens E19.95 en heeft een levertijd van 15 dagen t.o.v. 3-4 bij BOL.
pi_35368843
Nou, als het een factor 4 scheelt heb ik liever de Nederlandse
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:38:50 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_35391938
Ik heb al een tijdje The Ancestor's Tale ongelezen op m'n kast staan (ook van Dawkins), zijn 'magnum opus' over de evolutie van alle soorten. Misschien wel interessanter (en leesbaarder) dan The origin of species. Die ook al een tijdje ongelezen op m'n kast staat. Ik zou het in ieder geval nog niet kunnen zeggen, want ik ben nog bezig met het Heelal van Stephen Hawking .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:42:05 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_35392064
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 11:17 schreef Haushofer het volgende:
Prachttopic ! Voor leuke natuurkundeboeken [..]
Grappig dat jij natuurkunde boeken zo leuk vind. Ik heb een keer op een hoop aanraden Gödel Escher Bach gekocht van Hofstadter. Over AI en dergelijke. Maar ik vond het echt verschrikkelijk! Ik was de hele dag op de universiteit al bezig met formele talen, had ik echt geen zin om dat thuis nog een keer te lezen! .

Maar goed, theoretische natuurkunde spreekt misschien ook iets meer tot de verbeelding.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35396998
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Grappig dat jij natuurkunde boeken zo leuk vind. Ik heb een keer op een hoop aanraden Gödel Escher Bach gekocht van Hofstadter. Over AI en dergelijke. Maar ik vond het echt verschrikkelijk! Ik was de hele dag op de universiteit al bezig met formele talen, had ik echt geen zin om dat thuis nog een keer te lezen! .

Maar goed, theoretische natuurkunde spreekt misschien ook iets meer tot de verbeelding.
Die boeken heb ik allemaal gekocht lang voordat ik met mn studie begon. Lees tegenwoordig vrijwel geen populaire literatuur meer over natuurkunde, behalve als ik es iets terug wil lezen wat over een vak gaat, dat kan soms wel wat verhelderend zijn. Ik was van plan om es te beginnen in "the origin of species", maar de komende weken ben ik denk ik wel bezig om Penrose's weg van de waarheid te bewandelen
pi_35397012
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:38 schreef speknek het volgende:
Ik heb al een tijdje The Ancestor's Tale ongelezen op m'n kast staan (ook van Dawkins), zijn 'magnum opus' over de evolutie van alle soorten. Misschien wel interessanter (en leesbaarder) dan The origin of species. Die ook al een tijdje ongelezen op m'n kast staat. Ik zou het in ieder geval nog niet kunnen zeggen, want ik ben nog bezig met het Heelal van Stephen Hawking .
Die had ik gisteren nog in mijn handen ! Ga ik ook zeker kopen als ik door mijn geplande stapeltje heen ben
pi_37043997
Heb een paar dagen terug "Darwins gevaarlijke idee" gekocht, van Daniel Dennet. Leek me na wat doorgeblader een erg mooi boek over evolutie. Iemand die het ook kent?
pi_37047479
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 09:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die boeken heb ik allemaal gekocht lang voordat ik met mn studie begon. Lees tegenwoordig vrijwel geen populaire literatuur meer over natuurkunde, behalve als ik es iets terug wil lezen wat over een vak gaat, dat kan soms wel wat verhelderend zijn. Ik was van plan om es te beginnen in "the origin of species", maar de komende weken ben ik denk ik wel bezig om Penrose's weg van de waarheid te bewandelen
Heeft-ie al antwoorden van de sommetjes op z'n website staan? Het staat wel barstensvol van de leuke dingetjes, ook qua wiskunde, maar het is wel een beetje heftig. Ik kan me voorstellen dat je als geīnteresseerde leek wel wat geīntimideerd bent door zijn stelling, alhoewel terecht, dat je zonder wiskunde natuurkunde niet goed begrijpen kunt, maar ik geloof dat hoofdstuk twee met niet-Euclidische geometrie begint, of niet? En dan word je nog op complexe en hypercomplexe getallen vergast, op n-dimensionale variëteiten, Riemannoppervlaktes, Minkowskiaanse geometrie, etc.

Het is wel bere interessant, maar als je iets als A Brief History of Time verwachtte dan heb je waarschijnlijk eerder een 5cm brede stofvanger gekocht.
  maandag 17 april 2006 @ 23:11:44 #57
27698 Doffy
pi_37048265
Ik vind het een heerlijk boek, zij het in kleine stapjes tegelijk - maar het opent wel een nieuwe wereld.

Al vermoed ik dat het te bereiken publiek bijzonder klein is
'Nuff said
pi_37054846
quote:
Op maandag 17 april 2006 22:51 schreef Nekto het volgende:

[..]

Heeft-ie al antwoorden van de sommetjes op z'n website staan? Het staat wel barstensvol van de leuke dingetjes, ook qua wiskunde, maar het is wel een beetje heftig. Ik kan me voorstellen dat je als geīnteresseerde leek wel wat geīntimideerd bent door zijn stelling, alhoewel terecht, dat je zonder wiskunde natuurkunde niet goed begrijpen kunt, maar ik geloof dat hoofdstuk twee met niet-Euclidische geometrie begint, of niet? En dan word je nog op complexe en hypercomplexe getallen vergast, op n-dimensionale variëteiten, Riemannoppervlaktes, Minkowskiaanse geometrie, etc.

Het is wel bere interessant, maar als je iets als A Brief History of Time verwachtte dan heb je waarschijnlijk eerder een 5cm brede stofvanger gekocht.
quote:
Solutions

For the purposes of further print runs (necessitated by the high sales), the whole book has required detailed checking for misprints, other minor errors, and missing references, for which I apologize.

I am afraid this (together with other duties) has delayed the solutions. I expect to start providing solutions sometime in November. The solutions and misprints etc. will be on this website.

I am very sorry for this delay.

Roger Penrose
Njet. Erg jammer idd, want hoewel ik die sommen niet maak ( heb zulke meuk al genoeg in mn studie ) ben ik naar sommige antwoorden best wel benieuwd. Zijn stuk trouwens over Riemann oppervlaktes vond ik niet echt verhelderend, maar daar had ik sowieso al wat moeite mee. Veel verder ben ik nog niet gekomen, moet het boek maar weer eens openslaan
pi_37055716
Dat november was volgens mij november 2005.
  dinsdag 18 april 2006 @ 11:47:44 #60
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_37057158
Ik spaar goede leerboeken dus mijn lijst kan enigszins lomp overkomen haha...

Hierbij 3 maand boeken

Gekocht:Nietzsche Vol 1&2 en Vol 3&4 by heidegger
Doel 1, Heidegger in het engels kennen,
doel 2 Nietzsche met heideggers gereedschapskist behandelen.

Gekocht:One Thousand Most Important Words
Norman W. Schur
Lekker goedkoop en spelenderwijs mijn engels vocabulair wat interessanter maken

Volgende maand:Children and the Law
Ray Bull &
Filosofisch materiaal

Volgende maand:Textbook on Roman Law
Andrew Borkowski & Paul Du Plessis
Filosofisch materiaal

Volgende maand:Hegel een inleiding in zijn denken
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Dit moet ik toch een keer bestuderen

Vorige maand gekocht:Philosophy of Science: The Central Issues by J. A. Cover and Martin Curd (Paperback - Jan 1998)
Metname gericht op exacte vakken

Volgende maand:Philosophies of Social Science
Paperback
Mijn sociale alternatief op het vorige boek

gekocht:Basic Writings : Second Edition, Revised and Expanded (1964) by Martin Heidegger (Paperback - Feb 26, 1993)

Elk moment dat ik tijd heb bestudeer ik zo'n beetje : De verwaarlozing van het zijnde van Ad Verbrugge

Al ben ik het niet altijd met hem eens zijn uitgangs punten zijn wel vruchtbaar binnen de analyse.
Mundus vult decipi
  donderdag 20 april 2006 @ 21:03:14 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37140076
Centraal.
pi_37162698
ik las gisteren in de Intermediar een stukje over Existentiële Psychologie. Zijn hier nog interessante boeken over te vinden?
  zondag 23 april 2006 @ 11:29:19 #63
63792 0d1n
pi_37206514
Damn. Ipv van het geplande heb ik dit gekocht.. Nu hoef ik echt tijden geen boeken meer te kopen! Ha!

Nouja.. ik was op koopjes jacht gegaan en heb devolgende boeken bemachtigd..
Nietzsche.....Boek De genealogie van de moraal
Descartes.....Boek Over de methode
James...........Boek Pragmatisme
Ponty.............Engels Boek Phenomenology of Perception
Wittgenstein..Engels Boek Culture and Value
Wittgenstein..Engels Boek Remarks on Colour
Rousseau.......Engels Boek On the Social Contract
Iemand...........Engels Boek Source Book in Chinese Philosophy
Stuart Mill......Engels Boek On Liberty
Confucius......Engels Boek The Analects
Sun Tzu.........Engels Boek Art of War
Wittgenstein..Engels Boek Tractatus Logico-Philosophicus
Camus...........Engels Boek The Myth of Sisyphus
Epicurus........Engels Boek The Essential Epicurus
Wittgenstein..Engels Boek On Certainty
Wittgenstein..Engels Boek Remarks on the Philosophy of Psychology
Wittgenstein..Engels Boek Last Writings on the Philosophy of Psych
ology
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 11:29:47 #64
63792 0d1n
pi_37206524
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:40 schreef mrkanarie het volgende:
ik las gisteren in de Intermediar een stukje over Existentiële Psychologie. Zijn hier nog interessante boeken over te vinden?
http://en.wikipedia.org/wiki/Existential_therapy
http://psych.eiu.edu/spencer/Existential.html

Allemaal heidegger..

Ik zou gewoon Ad verbrugge's Verwaarlozing van het zijnde maar lezen na een goede heidegger introductie onder ogen te hebben gehad (en begrepen te hebben!), http://www.visual-memory.co.uk/b_resources/being_and_time.html & evt http://myweb.lmu.edu/bstone/beingandtime.htm . Dan Freud as philosopher (Lacan and beyond), dan kijken of je ondertussen niet via internet het meeste kan begrijpen..

[ Bericht 20% gewijzigd door 0d1n op 23-04-2006 11:35:46 ]
Mundus vult decipi
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:21:51 #65
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_38185868
Ging laatst naar de boekhandel in nijmegen om "Rudiger Safranski - Nietzsche een biografie van zijn denken" te halen, maar ik kwam terug met "Rudiger Safranski -het kwaad".

Het boek van hem over nietzsche heb ik onlangs gelezen en was zeer onder de indruk van zijn schrijven. Heeft iemand het ´`kwaad`van deze `belangrijkste filosoof van duitsland van het moment` al gelezen en wat vond je er van? (odin misschien?)
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_38206259
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:25 schreef Haushofer het volgende:
Heb een paar dagen terug "Darwins gevaarlijke idee" gekocht, van Daniel Dennet. Leek me na wat doorgeblader een erg mooi boek over evolutie. Iemand die het ook kent?
Moet zeggen, leuk boek. Maar de beste man gebruikt naar mijn mening iets te vaak zinnen als "met een beetje gezond verstand" en "iedereen weet". Ook zet ik soms serieus vraagtekens bij beweringen die hij doet, terwijl ik toch echt niet zo op de hoogte ben van evolutie en zaken er om heen. Het heeft in ieder geval mijn kennis over evolutie goed gedaan
pi_38764682
Nog een boek wat ik met WFL wil delen ( ), dit keer in de categorie religie:

Learn Biblical Hebrew, van John Dobson.

Heb het in Cambridge gekocht, het is hier niet zo makkelijk in de winkel te krijgen geloof ik. Echt een ontzettend leuk boek, makkelijke instap, motiverende woorden ( heeeel motiverende woorden ) en niet zo duur; was er 15 pond voor kwijt, dus ca 22 euro. Dus voor wie de taal van het oude testament wil leren: sla je slag, hier heb je zeker geen miskoop aan. Amazon linkje:

klik!
pi_40252320
Druk topic

Dan laatst toch maar de Biblia Hebraica Stuttgartensia gekocht,

Bijna 50 euri's, maar het staat erg tov in je boekenkast ( en er wordt uit gelezen uiteraard )

Jehova ro-ie lo esgaar enzo
  donderdag 27 juli 2006 @ 22:27:19 #69
27698 Doffy
pi_40252495
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 18:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Moet zeggen, leuk boek. Maar de beste man gebruikt naar mijn mening iets te vaak zinnen als "met een beetje gezond verstand" en "iedereen weet". Ook zet ik soms serieus vraagtekens bij beweringen die hij doet, terwijl ik toch echt niet zo op de hoogte ben van evolutie en zaken er om heen. Het heeft in ieder geval mijn kennis over evolutie goed gedaan
Ik heb het niet zo op Dennett, om precies de redenen die jij schetst Het is iemand met een enorme eruditie, maar dat ook van zichzelf weet en daarom nogal eens gewaagde uitspraken wil doen over gebieden waar ie eigenlijk niet helemaal in thuis is.
'Nuff said
  donderdag 27 juli 2006 @ 22:31:51 #70
27698 Doffy
pi_40252656
Mijn laatste aanwinst:

De hele Nag Hammadi bieb in één mooie band, op bijbel-papier, met introducties, noten, contexten, alles
'Nuff said
pi_40274466
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 22:27 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik heb het niet zo op Dennett, om precies de redenen die jij schetst Het is iemand met een enorme eruditie, maar dat ook van zichzelf weet en daarom nogal eens gewaagde uitspraken wil doen over gebieden waar ie eigenlijk niet helemaal in thuis is.
Nou ja, het was mn eerste boek over evolutie, en de laatste tijd ben ik weer met hele andere zaken bezig. Ben nu ongeveer 200 bladzijden verder. Als ik het weer es oppak en uitlees, wil ik nog wel es wat van Gould of Dawkins kopen, die Ancestors tale ofzo.
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 22:31 schreef Doffy het volgende:
Mijn laatste aanwinst:

[afbeelding]

De hele Nag Hammadi bieb in één mooie band, op bijbel-papier, met introducties, noten, contexten, alles
Waar heb je em gekocht, en hoe duur was ie? En in welke taal zijn die teksten eigenlijk geschreven, koptisch ofzo? En staan die er ook bij?

vragen, vragen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 16:25:32 #72
27698 Doffy
pi_40275308
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 16:01 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, het was mn eerste boek over evolutie, en de laatste tijd ben ik weer met hele andere zaken bezig. Ben nu ongeveer 200 bladzijden verder. Als ik het weer es oppak en uitlees, wil ik nog wel es wat van Gould of Dawkins kopen, die Ancestors tale ofzo.
Dawkins' 'An ancestors tale' is inderdaad een geweldig boek. Beschrijft de evolutie van eerste procaryoten tot de mens.
quote:
Waar heb je em gekocht, en hoe duur was ie? En in welke taal zijn die teksten eigenlijk geschreven, koptisch ofzo? En staan die er ook bij?

vragen, vragen
Heb 'm gekocht bij Scheltema, voor de standaardprijs van 59,50. De codices zijn inderdaad in het koptisch, maar het zijn allemaal vertalingen van (goeddeels verloren gegane) originelen in mn. het grieks, en hier en daar wat aramees. Sommige stukken, met name het Evangelie van Thomas, zijn vermoedelijk in het aramees geschreven, later in het grieks in brede circulatie gebracht en tot ons overgeleverd in (voornamelijk) koptisch.

Tel uit je vertaalproblemen

En nee, er staan geen teksten in het koptisch bij; die circuleren wel, maar uitsluitend in wetenschappelijke uitgaven in het engels, die vooral enorm veel geld kosten. En mijn koptisch is toch niet meer wat het nooit geweest is

Maar mocht je interesse hebben: hier en hier staan geweldige koptisch-engelse vertalingen voor het Evangelie van Thomas.
'Nuff said
pi_40275865
Bedankt voor de links, zal es kijken

Deze kreeg ik laatst ook binnen :

Hebreeuws-engels woordenboek, schijnt nogal een standaardwerk te zijn. Ben heel erg benieuwd

Daarbij nog een klein leerboekje, waarin de woorden in frequentiegebieden zijn gedeeld.

-edit: deze dus

Bij elkaar nog geen 34 dollar, exclusief verzendskosten
  vrijdag 28 juli 2006 @ 21:41:35 #74
27698 Doffy
pi_40283672
Ik begrijp dat je kennis van het hebreeuws aardig opschiet
'Nuff said
pi_40401225
tvp
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_40545020
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 21:41 schreef Doffy het volgende:
Ik begrijp dat je kennis van het hebreeuws aardig opschiet
Ja, best wel Ik ken alleen nog niet zo gek veel woorden, maar een groot stuk structuur ( werkwoordsysteem, bijwoorden, vervoegingen, suffices etc ) is me al vrij duidelijk. Ik geloof dat de Biblia Hebraica ca 10.000 verschillende woorden kent, waarvan 2000 maar 1 maal voorkomen, dus dan is zo'n woordenboek wel heel handig
pi_42304731
Heeft iemand Russell's "geschiedenis van de westerse filosofie" gelezen, en kan iemand het aanraden?
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:30:26 #78
27698 Doffy
pi_42304821
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:25 schreef Haushofer het volgende:
Heeft iemand Russell's "geschiedenis van de westerse filosofie" gelezen, en kan iemand het aanraden?
* Gelezen heb
* Aanraden kan

Ik vond het een gedegen, zij het duidelijk op persoonlijke mening en visie geīnspireerd werk. Het enige wat ik echt jammer vond, is dat het ophield voor Wittgenstein. Maar da's logisch, natuurlijk
'Nuff said
pi_42309590
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:25 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb het gelezen en kan het zeker aanraden. Ook is het nadat je het gelezen hebt handig als naslagwerk, om snel wat informatie over een filosoof op te zoeken.

Het boek vond ik verder duidelijk geschreven en een goeie inleiding in de filosofie. Bertrand Russel geeft wel vaak zijn mening over filosofen en stromingen, probeer dus wel zelf ook kritisch te kijken naar wat jij er zelf van vindt.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:47:29 #80
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42648156
Kent er iemand Make Magazine?
Het project om DNA fingerprinting in je keuken uit te voeren lijkt me wel iets: http://makezine.com/07/fingerprinting/
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:21:52 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_42649077
The Ancestor's Tale uit, prachtig . In het begin was het zo nu en dan een beetje doorbijten, maar naar het einde toe lees je echt zoveel wonderlijke dingen, je kijkt met hele andere ogen naar de wereld om je heen .

(en dat is toch altijd het beste wat een WFL boek je kunt laten doen)
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:39:46 #82
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42649540
Mocht iemand het vergeten zijn: heel wat oude boeken (zoals de werken van Darwin) zijn verkrijgbaar via het Gutenberg project.

Torrent tracker van Project Gutenberg
quote:
Project Gutenberg periodically generates CD and DVD image files (ISO files) containing books from the collection. When downloaded, they can be used to make a CD or DVD using a CD or DVD writer. Please copy and give away these CDs and DVDs! Keep one for yourself, and give one to a friend … or a library … or a school.
Deze torrents zijn vanzelfsprekend legaal.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42672039
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 18:21 schreef speknek het volgende:
The Ancestor's Tale uit, prachtig . In het begin was het zo nu en dan een beetje doorbijten, maar naar het einde toe lees je echt zoveel wonderlijke dingen, je kijkt met hele andere ogen naar de wereld om je heen .

(en dat is toch altijd het beste wat een WFL boek je kunt laten doen)
Ik heb nog steeds die van Dennett niet uit, kom niet verder dan pagina 200nogwat... druk druk, en da's zonde, want het is zo'n mooi onderwerp
  zondag 15 oktober 2006 @ 15:26:41 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_42698158
Volgens mij is Dennett ook wel een stuk moeilijker dan Dawkins, trouwens . Dawkins kan echt heel goed helder schrijven, ben er altijd weer van onder de indruk.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:29:39 #85
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43093790
Decentraal verder.
pi_43714323
Dan geef ik em even een schop:
quote:
Op zondag 19 november 2006 15:41 schreef Adeline het volgende:
Is er al een topic waarin men elkaar WFL-esque boeken kan aanraden?
Zo nee, dan hierbij. [afbeelding].

Ik, als semi-leek zoek een boek waarin de mechanica wat uitgediept wordt. Het zal waarschijnlijk een populair-wetenschappelijk boek worden, alhoewel ik niet vies ben van wat wiskunde. Wie raadt wat aan?
Ik ken een bepaald boek over Mechanica wat ik zelf gebruikt heb, en wat ik een erg goed boek vind, maar 't is niet echt voor "semi-leken": het is van Marion en Thornton, "classical dynamics of particles and systems". Vrij uitgebreid, en circa 60 euro. De voorkennis is wat differentieren en integreren, Taylorreeksen ed, de rest wordt in het boek zelf behandelt. Ik zou zelf zo gauw niet een wat populairder boek over mechanica weten
  maandag 20 november 2006 @ 14:09:31 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_43716322
Heeft iemand Practical Ethics van Peter Singer gelezen? Is die een beetje goed? Of heeft hij betere? Of is het uberhaupt een suckel?
  maandag 20 november 2006 @ 14:58:37 #88
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43717762
quote:
Op maandag 20 november 2006 14:09 schreef speknek het volgende:
Heeft iemand Practical Ethics van Peter Singer gelezen? Is die een beetje goed? Of heeft hij betere? Of is het uberhaupt een suckel?
Gelezen. Hij is geen sukkel. Alhoewel hij wat suf op de cover staat. Hij argumenteert vanuit een sterk nuts-ethisch standpunt, als je dat tegenstaat kun je het wel vergeten. Het is wel een schok en schop tegen een antropocentrisch wereldbeeld.

Van hem is ook ‘Writings on an Ethical Life’ uit en dat niet al te lang geleden bij de Slegte lag in Nederlandse vertaling, (Ethisch leven misschien, ik weet de titel niet precies meer), dat een soort anthologie is uit verschillende van zijn werken.

Maar Practical Ethics is wel zo'n beetje z'n hoofdwerk en geeft een goed beeld van hetgeen hij voorstaat inzake belangen van wezens (mensen, dieren) en hoe die tot rechten leiden. Hij snijdt zaken aan zoals de vraag wanneer je recht op leven hebt zonder onderscheid des persoons of des soorts.

Het is sowieso wel spraakmakend, of je het nu met hem eens bent of niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 20 november 2006 @ 15:20:15 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_43718275
Nee dat staat mij juist bijzonder aan, vandaar. Ik houd er wel van als iemand met logische stappen tot iets heel radicaals komt. Ik had alleen wat twijfels, want hij scoorde ook niet superhoog op Amazon (maar ik heb het gevoel dat daar vooral veel Christenen zo laag mogelijk geven), en het is ook al een enigszins oud boek. Maar welke zou je me eerder aanraden, Practical Ethics, of die nieuwere?
  maandag 20 november 2006 @ 15:35:50 #90
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43718715
Ik heb eerst Practical Ethics gelezen, het is een goed te snappen en coherent boek. Writings on ethical life wellicht iets minder, maar eigenlijk maakt het niet veel uit. Het nadeel van bloemlezingen is altijd dat als je andere boeken gaat kopen je dan materiaal dubbel hebt.

Ik kan dus niet echt de knoop doorhakken, writings on an ethical life gaat met name nog iets meer in op dierenrechten, terwijl practical ethics met name gericht is op vraagstukken rond mensen, zoals abortus, euthanasie, hongersnood.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 14 mei 2007 @ 00:10:32 #91
111340 Vigile
Always on the move
pi_49349669
Ik ben al jaren geinteresseerd in 'populair' wetenschappelijke boeken, heb bijvoorbeeld ook met plezier de boeken van Hawking gelezen, toegegeven dat ik niet alles volledig kan doorgronden. Nu is het zo dat deze boeken voornamelijk gaan over 'ruimte-gerelateerde' zaken. Ik zou graag een boek willen hebben wat alle grote vlakken van de natuurkunde beslaat, zonder dat het zwaar wiskundig wordt.

Zijn er tips?
I reject your reality and substitute it for my own.
  maandag 14 mei 2007 @ 01:48:09 #92
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_49351360
Bill Bryson - A short history of nearly everything

Dit boek is echt goudomrand platina. Die man weet de wetenschap (en haar geschiedenis) op een ge-wel-dige manier te brengen. Echt een aanrader.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_49355881
quote:
Op maandag 14 mei 2007 01:48 schreef star_gazer het volgende:

Dit boek is echt goudomrand platina. Die man weet de wetenschap (en haar geschiedenis) op een ge-wel-dige manier te brengen. Echt een aanrader.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Dit boek zou verplicht leesvoer moeten zijn op alle middelbare scholen. Is er trouwens ook in het Nederlands, in een luxe, geillustreerde en een 'kale' versie.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  maandag 14 mei 2007 @ 10:54:47 #94
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_49355992
Sluit ik me volledig bij aan, top boek.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  maandag 14 mei 2007 @ 12:44:01 #95
111340 Vigile
Always on the move
pi_49359607
quote:

Nou, net tijdens lunchpauze direct maar even langs de Donner gegaan, waar hij in grote getallen uitgestald ligt. Nederlandse, kale versie gekocht.

Ben benieuwd
pi_49359683
Laat even weten of het wat is, dan heb ik ook weer een nieuw doelwit om mijn leeshonger mee te stillen.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_49359738
*kuch*tvp*kuch*

was toch op zoek naar een nieuw leuk boek en Harry Potter laat nog lang op zich wachten
Die Unheil geschwängerte Nacht zum 19.November 1942 ist hereingebrochen.
Stille liegt über dem Land.
Nur die Stimme aus Moskau hämmert unermüdlich, monoton.
pi_49366461
ik heb "een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson " thuis liggen

ben er nog mee bezig maar dat is echt een leuk en intressant boek
hij legt alles op een duidelijke manier uit
en echt bijna alles komt aan bod
er zijn geen problemen er zijn alleen maar mensen
pi_49366749
Geen natuurkunde, maar gezien je interesse wil ik hem toch graag noemen: Maps of time, van David Christian.
Stukje van http://www.ziedaar.nl/article.php?id=205
quote:
David Christian probeert in het boek Maps of Time een coherent en toegankelijk oorsprongsverhaal samen te stellen, een moderne scheppingsmythe. Hij begint bij de Big Bang en eindigt verrassend met enkele toekomstperspectieven.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:31:07 #100
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_49366839
quote:

Die ga ik eens even opzoeken binnenkort.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  maandag 14 mei 2007 @ 16:47:14 #101
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_49369737
quote:

Sluit ik me ook bij aan.
Alleen -zoals de titel al aangeeft- is dit niet alleen natuurkunde. Ik weet niet in hoeverre TS echt in de natuurkunde door wil gaan.

In ieder geval: je kunt nooit verkeerd gaan met dit boek!
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_49370086
quote:
Op maandag 14 mei 2007 00:10 schreef Vigile het volgende:
Ik ben al jaren geinteresseerd in 'populair' wetenschappelijke boeken, heb bijvoorbeeld ook met plezier de boeken van Hawking gelezen, toegegeven dat ik niet alles volledig kan doorgronden. Nu is het zo dat deze boeken voornamelijk gaan over 'ruimte-gerelateerde' zaken. Ik zou graag een boek willen hebben wat alle grote vlakken van de natuurkunde beslaat...
The road to reality, van Roger Penrose
quote:
...zonder dat het zwaar wiskundig wordt.
Uhm.....of niet Boeken die ikzelf erg leuk vond:

• Over het standaardmodel en deeltjesfysica: de bouwstenen van de schepping, van 't Hooft, dikke aanrader !
  • Over het standaardmodel en het neutrino: het ongrijpbare neutrino, van Solomey
  • Over relativiteit: Mijn theorie, van Einstein, wel met wiskunde, maar dat hoef je niet te doorgronden

Over dat boek van Bryson heb ik ook heel veel goeie verhalen gehoord
  •   maandag 14 mei 2007 @ 17:04:14 #103
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_49370394
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 16:56 schreef Haushofer het volgende:
    The road to reality, van Roger Penrose
    Hier heb ik ook goede dingen over gehoord. Maar je pikt wel wat wiskunde mee ja. Hoe diep gaat die wiskunde?
    "If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
      maandag 14 mei 2007 @ 17:14:35 #104
    179040 The_Art_Of_Dreaming
    Fortuna Fortes Adiuvat
    pi_49370705
    Doos van licht, lucht en liefde

Omschrijving
    Op een stoffige rommelzolder vindt de tweeling Yotta en Yocto een mysterieuze doos. Het is het onvoltooide levenswerk van de vader van de tweeling. In de doos zitten 91 buisjes, een brief en een vliegtuigticket. Er ontbreekt echter nog n buisje aan de verzameling. In de brief vraagt vader de tweeling zijn levenswerk compleet te maken. Hij is ernstig ziek en niet meer in staat zelf op zoek te gaan.

Recensie
    Yotta en Yocto maken een reis om de wereld. Ze hebben een doos bij zich met 91 buisjes. Hun vader, die ernstig ziek is, heeft hun gevraagd de doos compleet te maken. Buisje nummer 61 ontbreekt. Op elke tussenstop van hun reis komen ze meer te weten over wat je kunt doen met de elementen in de buisjes. Zo zien ze dat op IJsland auto's en bussen op waterstof rijden, laten ze bij de Zuidpool een heliumballon op en leren ze over de bouwstenen van de levende natuur: stikstof, zuurstof en koolstof. Dit verklaart de ondertitel 'Yotta en Yocto op zoek naar de bouwstenen van onze wereld'. Tijdens hun spannende avonturen horen de twee kinderen ook veel over bijvoorbeeld de aarde en de sterren en zien ze ook steeds beter in hoe wetenschap werkt. De uitleg is steeds helder en de manier waarop wetenschapsjournalist Mols deze thema's in verhaalvorm verpakt, werkt goed. Het boek is geīllustreerd met enige zwart-wittekeningen. Een aanrader voor kinderen die van nature nieuwsgierig zijn en voor diegenen die nieuwsgierigheid bij kinderen willen bevorderen. Vanaf ca. 12 jaar. Achterin wordt verwezen naar enige websites, waar informatie te vinden is over het periodiek systeem van de elementen.

Wär nicht das Auge sonnenhaft, Die Sonne könnt es nie erblicken
    "Dream lofty dreams, and as you dream, so you shall become. Your vision is the promise of what you shall one day be; your ideal is the prophecy of what you shall at last unveil."
    pi_49377380
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    pi_49377528
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 17:04 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Hier heb ik ook goede dingen over gehoord. Maar je pikt wel wat wiskunde mee ja. Hoe diep gaat die wiskunde?
    Vrij diep. Ben zelf 5e jaars theoreet, en ik moest sommige dingen ook 2 keer lezen voordat ik begreep wat de man bedoelde. Hij is wat positief ingesteld over wat de doorsnee persoon aankan en aanwil qua wiskunde.
      Donald Duck held maandag 14 mei 2007 @ 21:54:57 #107
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_49381061
    Dat boek van Bill Bryson klinkt wel interessant. Ik heb het ff gereserveerd bij de bibliotheek maar.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      dinsdag 15 mei 2007 @ 16:26:44 #108
    77130 star_gazer
    Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
    pi_49406339
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 12:44 schreef Vigile het volgende:

[..]

Nou, net tijdens lunchpauze direct maar even langs de Donner gegaan, waar hij in grote getallen uitgestald ligt. Nederlandse, kale versie gekocht.

Ben benieuwd
    Ik hoop dat 'ie leuk is. De Engelse versie is in ieder geval genieten
    "End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
    -
    [b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
    Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
    pi_49426833
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 20:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vrij diep. Ben zelf 5e jaars theoreet, en ik moest sommige dingen ook 2 keer lezen voordat ik begreep wat de man bedoelde. Hij is wat positief ingesteld over wat de doorsnee persoon aankan en aanwil qua wiskunde.
    Is het redelijk te volgen als je de standaard hoeveelheid wiskunde op Ir. niveau hebt gehad?
    pi_49431973
    quote:

Ik vond het ook wel een goed boek. Het laat zien dat we toch eigenlijk nog maar heel weinig weten als mensen. Verder laat het verschillende keren de mens achter de wetenschappelijke ontdekking zien, zodat je wat meer het idee krijgt wat er speelde tijdens zo'n periode waarin iets ontdekt werd.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_49432877
    quote:
    Op woensdag 16 mei 2007 00:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het redelijk te volgen als je de standaard hoeveelheid wiskunde op Ir. niveau hebt gehad?
    Ja, dat zou wel moeten lukken, denk ik Sowieso hoef je ook niet alle details te kennen, maar ik merkte dat ik bepaalde zaken niet heel duidelijk vond, terwijl ik er wel vakken over had gevolgd.
      woensdag 16 mei 2007 @ 11:32:41 #112
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_49435892
    Critical mass

quote:
    Beschrijving:

Is there a 'physics of society'? Ranging from Hobbes and Adam Smith to modern work on traffic flow and market trading, and across economics, sociology and psychology, Philip Ball shows how much we can understand of human behaviour when we cease to try to predict and analyse the behaviour of individuals and look to the impact of hundreds, thousands or millions of individual human decisions, whether in circumstances in which human beings co-operate or conflict, when their aggregate behaviour is constructive and when it is destructive. By perhaps Britain's leading young science writer, this is a deeply thought-provoking book, causing us to examine our own behaviour, whether in buying the new Harry Potter book, voting for a particular party or responding to the lures of advertisers.
    Een boek die een goede poging doet om het functioneren van de wereldbevolking wetenschappelijk te duiden. Erg interessant. Niet alleen psychologisch trouwens maar ook ( zonder al te diep te gaan met formules) natuurkundig.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_49440598
    quote:

"Een kleine geschiedenis van bijna alles" is een Superboek!!! heerlijk om te lezen!

Deze is ook super: "De geschiedenis van het denken" van André Klukhuhn, Filosofie, Wetenschap, Kunst en Cultuur van de Oudeheid tot Nu.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      maandag 21 mei 2007 @ 15:39:37 #114
    111340 Vigile
    Always on the move
    pi_49609572
    Ik ben inmiddels een aantal hoofdstukken onderweg in het boek "A short history of nearly everything'', en moet zeggen dat het echt heerlijk leest!

I'll keep you informed
      maandag 21 mei 2007 @ 15:58:45 #115
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_49610324
    quote:
    Op woensdag 16 mei 2007 09:34 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Verder laat het verschillende keren de mens achter de wetenschappelijke ontdekking zien, zodat je wat meer het idee krijgt wat er speelde tijdens zo'n periode waarin iets ontdekt werd.
    Er kwamen heel wat kleurrijke figuren in langs ja!
    pi_49652838
    Niet ruimte gerelateerd, maar quantumfysisch, de twee boeken van A. Zeilinger:

Toeval!
    Over toeval in QM en een inleiding in de QM.
    quote:
    Albert Einstein geloofde dat de wereld 'ontdekt' kon worden. Als men de sluier van onwetendheid weg zou halen, zou de ware vorm van de wereld tevoorschijn komen. Maar de kwantumfysica zette dat wereldbeeld op zijn kop. In de subatomaire wereld van de kwantumdeeltjes vervagen de ons zo vertrouwde categorieën van tijd, ruimte en causaliteit. In plaats daarvan blijken termen als 'toeval' en vooral 'informatie' van doorslaggevend belang om deze wereld te begrijpen.
    Teleportatie
    Over verstrengeling en gaat wat verder in op QM
    quote:
    De natuurkundige Anton Zeilinger heeft bewezen dat kwantumteleportatie mogelijk is. Net als fraudebestendig kwantumgeld, supersnelle kwantumcomputers en niet-afluisterbare kanalen voor telecommunicatie.

In dit baanbrekende, onderhoudend geschreven boek wijdt Anton Zeilinger u stapje voor stapje in in zijn experimenten op het gebied van de kwantumfysica.
    Beide in duidelijke, "simpele" taal geschreven, mijns inziens een aanrader...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_49754444
    quote:
    Op woensdag 16 mei 2007 10:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat zou wel moeten lukken, denk ik Sowieso hoef je ook niet alle details te kennen, maar ik merkte dat ik bepaalde zaken niet heel duidelijk vond, terwijl ik er wel vakken over had gevolgd.
    Ik heb hem gisteren even gekocht en de eerste twee hoofdstukken inmiddels gelezen. Had niet verwacht dat het zķ uitgebreid zou zijn trouwens.
    pi_49761869
    tvp, klint interessant
      vrijdag 25 mei 2007 @ 19:36:58 #119
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_49772933
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 15:31 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Die ga ik eens even opzoeken binnenkort.
    Super aanrader, ben 'm nu een weekje aan het lezen en het is echt genieten
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
    pi_81491123
    Ik ben nu "The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life" aan het lezen van Richard Dawkins. Ik vind het een goed boek, het is een populair wetenschappelijk boek van een redelijk niveau, het enige nadeel vind ik dat Dawkins soms wat schoolmeesterachtig overkomt.

Ik zou graag een boek willen lezen dat er nog dieper op in gaat op de verschillende aspecten van evolutie, maar ik vraag me af of zoiets bestaat. Weet iemand zo'n boek, of ben je dan al aangewezen op studieboeken? Of gaan andere boeken van Dawkins hier dieper op in? Want in dit boek worden sommige dingen wel terloops uitgelegd, maar de samenhang is niet altijd even duidelijk. Nu is dat ook niet de bedoeling, de kracht van het boek is ook de stijl waarin het geschreven is. Ik zoek dus een boek wat iets meer gestructureerd uitlegt wat we nu van de evolutie begrijpen.

Nu zag ik afgelopen week "Seeing Further" van o.a. Bryson in de boekenwinkel liggen. Hij is de editor van dit boek, het boek bestaat uit rond de 20 hoofdstukken, geschreven door verschillende auteurs. Het was redelijk geprijsd voor een hardcover van meer dan 400 bladzijden (25 euro), maar ik vroeg me af hoe populair wetenschappelijk dit boek geschreven is. Kent iemand dit boek ook? Zo ja, wat vind je ervan?

Beschrijving van Bol.com, voor diegenen die het boek niet kennen:
    quote:
    Edited and introduced by Bill Bryson, with contributions from Richard Dawkins, Margaret Atwood, Richard Holmes, Martin Rees, Richard Fortey, Steve Jones, James Gleick and Neal Stephenson amongst others, this beautiful, lavishly illustrated book tells the story of science and the Royal Society, from 1660 to the present. On a damp weeknight in November, 350 years ago, a dozen or so men gathered at Gresham College in London. A twenty-eight year old -- and not widely famous -- Christopher Wren was giving a lecture on astronomy. As his audience listened to him speak, they decided that it would be a good idea to create a Society to promote the accumulation of useful knowledge. With that, the Royal Society was born. Since its birth, the Royal Society has pioneered scientific exploration and discovery. Isaac Newton, Charles Darwin, Albert Einstein, Robert Hooke, Robert Boyle, Joseph Banks, Humphry Davy, Isambard Kingdom Brunel, John Locke, Alexander Fleming -- all were fellows. Bill Bryson's favourite fellow was Reverend Thomas Bayes, a brilliant mathematician who devised Bayes' theorem. Its complexity meant that it had little practical use in Bayes' own lifetime, but today his theorem is used for weather forecasting, astrophysics and stock market analysis. A milestone in mathematical history, it only exists because the Royal Society decided to preserve it -- just in case. The Royal Society continues to do today what it set out to do all those years ago. Its members have split the atom, discovered the double helix, the electron, the computer and the World Wide Web. Truly international in its outlook, it has created modern science. 'Seeing Further' celebrates its momentous history and achievements, bringing together the very best of science writing. Filled with illustrations of treasures from the Society's archives, this is a unique, ground-breaking and beautiful volume, and a suitable reflection of the immense achievements of science.
    You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Album top 100 2024
    pi_81491211
    tvp
      zondag 16 mei 2010 @ 15:42:45 #122
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_81491376
    boek van 't hooft staat ook online. Kan alleen de link niet meer vinden. Maar goed boek. Alles werd voor mij zo een stuk duidelijker.
    edit: http://www.dbnl.org/tekst/hoof031bouw01_01/

Is volgens mij legaal. Heb zelf boek gelezen nadat ik hier een hoofdstuk las. Boekvorm leest prettiger vind ik.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_81493465
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 15:35 schreef Felagund het volgende:
    Ik ben nu "The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life" aan het lezen van Richard Dawkins. Ik vind het een goed boek, het is een populair wetenschappelijk boek van een redelijk niveau, het enige nadeel vind ik dat Dawkins soms wat schoolmeesterachtig overkomt.

Ik zou graag een boek willen lezen dat er nog dieper op in gaat op de verschillende aspecten van evolutie, maar ik vraag me af of zoiets bestaat. Weet iemand zo'n boek, of ben je dan al aangewezen op studieboeken? Of gaan andere boeken van Dawkins hier dieper op in? Want in dit boek worden sommige dingen wel terloops uitgelegd, maar de samenhang is niet altijd even duidelijk. Nu is dat ook niet de bedoeling, de kracht van het boek is ook de stijl waarin het geschreven is. Ik zoek dus een boek wat iets meer gestructureerd uitlegt wat we nu van de evolutie begrijpen.
    Er zijn legio boeken op populair wetenschappelijk niveau die een wat specifieker onderwerp hebben en dat ook in meer detail behandelen. Ik vind persoonlijk The plausibility of life erg aardig:

quote:
    The diversity of life forms throughout the history of life on earth is so engaging and impressive that it is easy to overlook the other side of the coin: the continuity that connects all organisms to an array of common ancestors. In fact, any evolutionary model that used only data on divergence and none on conserved traits would fail to make any sense of the emergence of new species from ancestral ones. In The Plausibility of Life, Kirschner and Gerhardt focus on a number of conserved “core cellular processes” shared by all living things. Their thesis is that these core processes represent successful innovations that are inherited by evolutionary descendants. However, they argue that the success of these processes lies not in their highly specified functions, but in their abilities to produce quite variable outcomes under different environmental conditions.

In essence, this is the negation of the “irreducible complexity” argument of “intelligent design” proponents. The authors show how a single molecule with a highly specified function can perform a different one under different environmental conditions. In other words, the molecular imperative for the cell is flexibility, not specificity. The apparent specificity that we observe is so reliably produced, they argue, because the genome is selected for adaptability. How else could such complex organisms so full of complex biochemical and developmental pathways be produced with so few genes?

Kirschner and Gerhardt explore several specific examples in the text that illustrate their points quite effectively. They give examples of metabolic processes, body-plan evolution, developmental and regulatory change, and morphological specialization (for example, adaptations for flight). Two of the key concepts are weak linkage and exploratory behavior.

The first of these is based on the observation that there are many steps between the DNA sequence for a particular protein and the outcome of the process in which that protein will participate. In a number of well-documented cases, a protein produces a weak signal that produces a particular effect only under specific conditions. The “linkages” between the form and function are “weak” or “easily forged and broken” without any significant genetic change in the organism (p 110–1). This allows new pathways and new linkages to be formed to produce new pathways and products while retaining substantially the same DNA sequence.

Exploratory behavior is viewed from both organismal and cellular perspectives as the basis for the appearance of complex organization from simple actions. In the case of ant foraging, it is clear that the brains of ants do not encode territorial or resource “maps” but build a successful complex foraging strategy based on the accumulation of the results of random foraging behaviors. In the case of the development of blood vessels and nerves, the authors show how these structures emerge in response to signals generated by the target tissues so that they grow in the “right” directions and connect to the “right” cells. This exploratory behavior — whether cellular or organismal — produces complex outcomes from simple conditions, and, as the authors point out using the examples of the pattern of blood vessels that we all can see in the skin of our arms and hands, highly variable ones even within the same individual.

These two examples capture only a bit of the flavor of this book, which extracts the results from contemporary research and presents them in a format for nonspecialists. The authors succeed in illustrating their points from the biochemical to the behavioral levels of the organismal hierarchy with examples from each of the levels in between. They are frank about what is known and what is still to be learned, but they present a strong case for the conservation of core processes that allow for the evolution of complex, highly specific functions, but that also allow organisms to adapt these structure-function complexes to a variety of conditions with a variety of outcomes depending on the environment in which the organisms operates. Indeed, in their view of the evolution of complex structures, what is now a mousetrap could easily have started out as a starting gate or a spring latch. The conserved core process is geared to producing components, but the assembly and final configuration are anything but foreordained.
    pi_81494097
    tvp
    Have fun...
    pi_81497366
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 15:42 schreef One_of_the_few het volgende:
    boek van 't hooft staat ook online. Kan alleen de link niet meer vinden. Maar goed boek. Alles werd voor mij zo een stuk duidelijker.
    edit: http://www.dbnl.org/tekst/hoof031bouw01_01/

Is volgens mij legaal. Heb zelf boek gelezen nadat ik hier een hoofdstuk las. Boekvorm leest prettiger vind ik.
    Leuk boek inderdaad, maar ik vind 't Hooft zijn schrijfstijl altijd wat formeel en stijfjes overkomen.
    pi_81497581
    Heb trouwens net There is something about Gödel uit. Ontzettend fijn boekje over Gödel zijn onvolledigheidsstellingen. Natuurlijk wordt niet alles waterdicht bewezen, maar alle subtiliteiten worden goed aangestipt, en de historische context wordt ook leuk meegenomen. Een klein beetje voorkennis over formele logica leest wat makkelijker maar is absoluut niet nodig. Voor mensen die het wel grondig willen doen is deze pdf misschien aardig
      maandag 17 mei 2010 @ 09:34:19 #127
    238961 Stefan
    Leuker wordt het niet
    pi_81524044
    -niet nodig

[ Bericht 51% gewijzigd door Haushofer op 17-05-2010 09:36:32 ]
    Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
    Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
      maandag 17 mei 2010 @ 13:59:42 #128
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_81532999
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 18:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leuk boek inderdaad, maar ik vind 't Hooft zijn schrijfstijl altijd wat formeel en stijfjes overkomen.
    ik hou daar eigenlijk wel van. Maar smaken verschillen.Af en toe een boek wat op die manier is geschreven vind ik wel lekker. Maar dat komt misschien meer door mijn autistische trekjes
    And that is the news.''
      maandag 17 mei 2010 @ 14:05:20 #129
    238961 Stefan
    Leuker wordt het niet
    pi_81533235
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 18:18 schreef Haushofer het volgende:
    niet nodig
    Ik maak zelf wel uit of ik Darwin een fantast vindt of niet
    Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
    Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
      Admin maandag 17 mei 2010 @ 15:43:01 #130
    1 crew  Danny
    always and nevermore
    pi_81536977
    kick
    Zie wat ik kijk: trakt.tv
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')