abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:17:41 #51
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27386961
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 18:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik heb niet ontkent dat het oneerlijk is, ik zeg alleen dat het het voor mensen die niet aan die subsidie regelingetjes meebetalen (dus de afrikanen) niet direct slecht is.
Financieel gezien niet nee, zoals ik eerder al zei, want in de desbetreffende derdewereldlanden hebben ze dus goedkopere melk door onze steun. Maar economisch pakt het minder goed uit voor die landen, want het schaadt de werkgelegenheid daar en je ontneemt dus mogelijkheden van mensen om zelfstandig in hun levensbehoeften te voldoen.

In Jip en Janneke taal: We geven ze vis in plaats van een hengel.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:02:03 #52
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27388396
Kabinet-adepten zien in elke journalist, huisarts en examenvraag-maker de tekenen van de linkse kerk. Zolang de wereldmarkt voor dergelijke goederen niet óf helemaal gereguleerd, óf geheel vrij is, is er sprake van oneerlijke concurrentie.
Wasserwunderland
pi_27388497
Is dat kamerlid nou boos omdat vragen kloppen die in het examen staan?
Echt te triest voor woorden gewoon.
Learn the rules and break them.
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:04:46 #54
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27388507
Wat een onbenul, die Atsma. Maar dat wisten we al. Als je dit referendum wilt winnen, ga je dit toch niet van de daken schreeuwen?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  Eindredactie Games donderdag 26 mei 2005 @ 22:41:48 #55
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27389916
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

jij toont hier maar weer mooi het verschil tussen HBOer (jij) en uni (ik, sizzler en de rest eigenlijk) aan.
nee jij komt met de vergelijking dat de zon slecht voor onze arbeidsparticipatie is
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  vrijdag 27 mei 2005 @ 09:38:47 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27398252
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 22:41 schreef donald_dick het volgende:

[..]

nee jij komt met de vergelijking dat de zon slecht voor onze arbeidsparticipatie is
jij hebt het niet gesnapt
Dat is nou juist de hele grap van het verhaal. Geen serieus mens zal zeggen dat de zon slecht is voor onze arbeidsparticipatie (terwijl ze er toch voor zorgt dat er minder mensen in de lichtindustrie kunnen werken) dus waarom zou het slecht voor onze arbeidsparticipatie zijn als bv de japanners hun scheepsbouw steunden.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 27 mei 2005 @ 09:42:45 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27398374
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:17 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Financieel gezien niet nee, zoals ik eerder al zei, want in de desbetreffende derdewereldlanden hebben ze dus goedkopere melk door onze steun. Maar economisch pakt het minder goed uit voor die landen, want het schaadt de werkgelegenheid daar en je ontneemt dus mogelijkheden van mensen om zelfstandig in hun levensbehoeften te voldoen.
net als de zon mensen de mogelijkheid neemt om zelfstandig een levensbehoefte te ontnemen, ze hadden als de zon er niet was nl kaarsenmaker kunnen worden of bij Philips lighting aan de slag gekunt, echter de zon zorgt al voor licht, is dus een oneerlijke concurrent, en heeft dus banen afgesnoept
quote:
In Jip en Janneke taal: We geven ze vis in plaats van een hengel.
heeft er niks mee te maken
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  Eindredactie Games vrijdag 27 mei 2005 @ 10:23:41 #58
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27399533
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 09:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

net als de zon mensen de mogelijkheid neemt om zelfstandig een levensbehoefte te ontnemen, ze hadden als de zon er niet was nl kaarsenmaker kunnen worden of bij Philips lighting aan de slag gekunt, echter de zon zorgt al voor licht, is dus een oneerlijke concurrent, en heeft dus banen afgesnoept
ja en als wij onze producten niet zo subsideren kunne afrikanenhun eigen African Lightning maken om zo hun eigen bootnjes te kunne doppen ipv op ons geld te wachten en te vluchten naar europa. en die mensen krijgen dus een uitkering en die betaal jij
quote:
wil je het nou echt niet snappen of heb je een bord vor je kop
  Eindredactie Games vrijdag 27 mei 2005 @ 10:26:00 #59
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27399608
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:04 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik zit niet in de scheepsbouw, waarom zou het dan slecht zijn voor mij?
wie betaald die subsidie
jij: als europees burger.
wie betaald straks zijn uitkering
jij als nederlands staatsburger
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:36:14 #60
95608 Speth
Rorschach
pi_27399953
Ergens ben ik het er wel mee eens.... Het maatschappijleer 2 examen van vorig jaar bevatte de vraag "Leg uit in zoveel woorden waarom voorzieningen als veiligheid, onderwijs en zorg wel of niet geprivatiseerd kunnen worden". Ik had dus een heel verhaal opgehangen over hoe het onderwijs en zorg goed geprivatiseerd kunnen worden, maar dat dat voor veiligheid niet opgaat omdat daarbij bepaalde belangen in het spel zijn enzovoorts.

Op het antwoordmodel stond dat je in feite moest zeggen dat geen van de genoemde voorzieningen geprivatiseerd kunnen worden. Aangezien je geen inzage krijgt in examens kon ik niet controleren of het daadwerkelijk fout was gerekend, maar ik vond het toch een behoorlijk staaltje politieke gekleurdheid waar ik niet zo van gediend ben.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:09:26 #61
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27400887
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:26 schreef donald_dick het volgende:

[..]

wie betaald die subsidie
jij: als europees burger.
wie betaald straks zijn uitkering
jij als nederlands staatsburger
[afbeelding]
(1) de subsidie wordt betaalt door de spaanse belastingbetaler, niet door de Nederlandse
(2) Jij gaat er maar weer eens vanuit dat die mensen permanent werkloos blijven. Hen jij nou zo'n bord voor je kop of snap je niet dat we in dyn. een wereld leven die continue aan het veranderen is.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:18:25 #62
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27401193
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 09:42 schreef McCarthy het volgende:

[..]

net als de zon mensen de mogelijkheid neemt om zelfstandig een levensbehoefte te ontnemen
Wat bazel je nu allemaal?
quote:
, ze hadden als de zon er niet was nl kaarsenmaker kunnen worden of bij Philips lighting aan de slag gekunt, echter de zon zorgt al voor licht, is dus een oneerlijke concurrent, en heeft dus banen afgesnoept
Wordt de zon met overheidsgeld gesubsidieerd puur om bepaalde gebieden extra te verlichten? Zo niet, dan kan dit ridicule voorbeeld linea recta de prullenmand in. Het is totaal onvergelijkbaar.

Je weet dat je nu overheidsbemoeienis aan het goedpraten bent, meneer "belasting=diefstal"?
Wat ben jij voor salonkapitalist als je diefstal als eerlijke concurrentie gaat zien.
quote:
[..]

Zeker wel. Jij weet niet eens het verschil tussen financiele en economische belangen, gezien je reactie gisteren om 15:09, dus veel geloofwaardigheid heb jij toch al niet.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:27:13 #63
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27401481
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wat bazel je nu allemaal?
[..]

Wordt de zon met overheidsgeld gesubsidieerd puur om bepaalde gebieden extra te verlichten? Zo niet, dan kan dit ridicule voorbeeld linea recta de prullenmand in. Het is totaal onvergelijkbaar.
je bent echt niet zo snugger he

Als Japan zijn scheepsbouw financieert dan is dat toch niet ONS belastinggeld. Dan komt het allemaal op conto van de Japanse bealstingbetaler net als de verlichting die de zon geeft allemaal op conto van de ZON komt.
quote:
Je weet dat je nu overheidsbemoeienis aan het goedpraten bent, meneer "belasting=diefstal"?
Wat ben jij voor salonkapitalist als je diefstal als eerlijke concurrentie gaat zien.
Zucht, in de economische zone waarin IK leef moeten ze niet aan overheidssteun doen (dus afschaffen met dat landbouwbeleid maar kom niet aanzetten met het feit dat door ons landbouwbeleid de afrikaantjes geen werk hebben), andere eocnomische zones moeten het echt allemaal zelf weten, alhoewel het natuurlijk leuk zou zijn als ze het ook niet deden.
pi_27402047
Hoewel sommige malloten over een tijdje wellicht gaan beweren dat de mens in staat is de zon te beïnvloeden.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:47:51 #65
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27402243
Dat onze landbouwsubsidies mensen in andere landen op de lange termijn werkloos maakt is natuurlijk onzin, het wordt simpel ontkracht met het tegenvoorbeeld Azie, die hebben zich toch ook omhoog kunnen werken ondanks onze landbouwsubsidies.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 27-05-2005 11:57:07 ]
pi_27402853
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:43 schreef speedfreak1 het volgende:
Hoewel sommige malloten over een tijdje wellicht gaan beweren dat de mens in staat is de zon te beïnvloeden.
wat ook kan in feite is kernfusie een "concurent" van de zon
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:13:35 #67
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27403112
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:47 schreef McCarthy het volgende:
Dat onze landbouwsubsidies mensen in andere landen op de lange termijn werkloos maakt is natuurlijk onzin, het wordt simpel ontkracht met het tegenvoorbeeld Azie, die hebben zich toch ook omhoog kunnen werken ondanks onze landbouwsubsidies.
Ik denk dat je je daarin kunt vergissen. De handelsoorlogen tussen Amerika en Europa over subsidies stellen toch iets heel anders. Indien Europa bijvoorbeeld susidies verstrekt aan Airbus waardoor Airbus goedkoper kan werken zal Boeing dat zeer zeker merken aan de omzet.

Hetzelfde geld voor landbouwsubsidies. Indien wij in staat zijn om onze restafval (vlees/melk etc) te dumpen in Afrika vanwege subsidies onder de prijs waarvoor een Afrikaanse boer deze goederen zelf kan maken zijn onder subsidies toch echt een probleem.

En het lijkt me verstandinger als die Afrikaanse boer leert "vissen" en niet elke dag een "vis" krijgt
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:19:55 #68
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27403301
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:13 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daarin kunt vergissen. De handelsoorlogen tussen Amerika en Europa over subsidies stellen toch iets heel anders. Indien Europa bijvoorbeeld susidies verstrekt aan Airbus waardoor Airbus goedkoper kan werken zal Boeing dat zeer zeker merken aan de omzet.
hoe verhoudt dit zich tot de discussie, zeg ik dat het niet zo is?
quote:
Hetzelfde geld voor landbouwsubsidies. Indien wij in staat zijn om onze restafval (vlees/melk etc) te dumpen in Afrika vanwege subsidies onder de prijs waarvoor een Afrikaanse boer deze goederen zelf kan maken zijn onder subsidies toch echt een probleem.
ze zijn voor ONS een probleem want wij moeten er voor opdraaien. Het zou in prinicipe geen probleem hoeven zijn voor Afrika. Zie het tegenvoorbeeld dat ik gaf mbt tot Azie.
  Eindredactie Games vrijdag 27 mei 2005 @ 12:24:24 #69
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27403413
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:09 schreef McCarthy het volgende:

[..]

(1) de subsidie wordt betaalt door de spaanse belastingbetaler, niet door de Nederlandse
en van wie denk je dat de spaanse regering dat geld krijgt, idd uit Brussel. en wie betaalde ook alweer per inwoner het meest aan Brussel?
quote:
(2) Jij gaat er maar weer eens vanuit dat die mensen permanent werkloos blijven. Hen jij nou zo'n bord voor je kop of snap je niet dat we in dyn. een wereld leven die continue aan het veranderen is.
pernament, half jaar, daar draait het niet om. geen werk is geen geld, dus een uitkering die jij en ik betalen
  Eindredactie Games vrijdag 27 mei 2005 @ 12:25:40 #70
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27403448
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:43 schreef speedfreak1 het volgende:
we kunnen een scherm ervoor bouwen, net als bij de The Simpsons
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:27:49 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27403525
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:24 schreef donald_dick het volgende:

[..]

en van wie denk je dat de spaanse regering dat geld krijgt, idd uit Brussel. en wie betaalde ook alweer per inwoner het meest aan Brussel?
[..]
natuurlijk ook van de eigen belastingbetaler, de Sp econ. groeit al een aantal jaar met 3-4%
quote:
pernament, half jaar, daar draait het niet om. geen werk is geen geld, dus een uitkering die jij en ik betalen
ja natuurlijk draait het daar wel om. Jij verwaarloost de tijd eventjes.
  Eindredactie Games vrijdag 27 mei 2005 @ 12:29:00 #72
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27403563
quote:
azie leeft ook niet vande landbouw, maar van technologie, hoeveel van jouw paprika's en gepelde garnalen haal je daar vandaan. komt nog bij dat we welvaard hier in Europa per inwoner een stuk hoger is dan in Azie
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:32:51 #73
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27403673
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:19 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Dat voorbeeld is essentieel voor de discussie, want jij snapt het kennelijk niet.
quote:
[..]

ze zijn voor ONS een probleem want wij moeten er voor opdraaien. Het zou in prinicipe geen probleem hoeven zijn voor Afrika. Zie het tegenvoorbeeld dat ik gaf mbt tot Azie.
Kijk nog eens naar het voorbeeld van Airbus vs Boeing. Precies hetzelfde.

Je Azie-tegenvoorbeeld zegt helemaal niets. Enkele Aziatische landen hebben zich goed weten te ontwikkelen ondanks geimporteerde gesubsidieerde producten (in hoeverre dat ook mar aanwezig is), maar het principe blijft aanwezig.
pi_27403895
quote:
De grenzen van Japan, Korea en China zaten/zitten dan ook potdicht voor buitenlandse goederen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:40:37 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27403906
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:29 schreef donald_dick het volgende:

[..]

azie leeft ook niet vande landbouw, maar van technologie,
daar gaat het niet om
Waar het om gaat is dat ze zich ondanks onze landbouwsubsidies een weg omhoog hebben weten te werken, of ze nu met tech. of wat dan ook hun geld weten te verdienen boeit dan niet.

Het is dus niet aannemelijk dat Afrika arm blijft door onze landbouwsubsidies.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:40:52 #76
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27403911
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:40 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

De grenzen van Japan, Korea en China zaten/zitten dan ook potdicht voor buitenlandse goederen.
ja en dus?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:43:44 #77
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27403980
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:32 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat voorbeeld is essentieel voor de discussie, want jij snapt het kennelijk niet.
[..]
je gaat me toch niet vertellen dat jij het mij aan het uitleggen bent
quote:
Kijk nog eens naar het voorbeeld van Airbus vs Boeing. Precies hetzelfde.
allesbehalve
In afrika subsidieren ze (bij mijn weten) hun landbouw nl niet dus deze analogie gaat neit op
Wat je er ook mee had willen bereiken
quote:
Je Azie-tegenvoorbeeld zegt helemaal niets. Enkele Aziatische landen hebben zich goed weten te ontwikkelen ondanks geimporteerde gesubsidieerde producten (in hoeverre dat ook mar aanwezig is), maar het principe blijft aanwezig.
welk principe?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:44:50 #78
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27404002
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je gaat me toch niet vertellen dat jij het mij aan het uitleggen bent
[..]

allesbehalve
In afrika subsidieren ze (bij mijn weten) hun landbouw nl niet dus deze analogie gaat neit op
Wat je er ook mee had willen bereiken
[..]

welk principe?
En daar ga je de mist in
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:46:12 #79
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27404044
ja wat, vind er in Afrika dan wel grootschalige subsidie van hun landbouw plaats of zo?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:50:05 #80
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27404156
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

welk principe?
Het principe dat jij nota bene hier vermeldt.
pi_27404219
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:40 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ja en dus?
Alle geïndustrialiseerde landen,Engeland, de VS, Japan, Korea, China enz, zijn groot geworden door hetzij de volledige binnenlandsemarkt af te schermen of essentiële elementen daarvan. . Brazilië heeft bv. de import van auto's aan banden gelegd waardoor fabrikanten fabrieken in Brazilië hebben neergezet wat weer goed voor de werkgelegenheid is en zelfs voor de export. (bv Volkswagens).

Afrikaanse en andere ontwikkelingslanden moeten zich organiseren en de grenzen dicht gooien voor alle producten die ze zelf ook kunnen produceren. Dat is in essentie ook wat Europa doet. En de omvang van een dergelijk economisch samenwerkingsverband verstevigd je positie aan de onderhandelingstafel. Zie Europa versus de VS.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:55:25 #82
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27404310
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:50 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het principe dat jij nota bene hier vermeldt.
zeg het nou maar gewon zelf,
kan ik meteen kijken of jij het snapt.
pi_27404360
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

wat ook kan in feite is kernfusie een "concurent" van de zon
Vertel me wat je niet begrijpt aan een afstand van 150 miljoen kilometer.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  vrijdag 27 mei 2005 @ 13:44:28 #84
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27405803
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:51 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Alle geïndustrialiseerde landen,Engeland, de VS, Japan, Korea, China enz, zijn groot geworden door hetzij de volledige binnenlandsemarkt af te schermen of essentiële elementen daarvan. . Brazilië heeft bv. de import van auto's aan banden gelegd waardoor fabrikanten fabrieken in Brazilië hebben neergezet wat weer goed voor de werkgelegenheid is en zelfs voor de export. (bv Volkswagens).
dit zegt natuurlijk helemaal niks, zijn ze zo welvarend dankzij of ondanks dat protectionistische beleid? Misschien zijn er wel andere factoren die voor hun welvaart zorgden en heeft dat protectionisme juist tot teen rem geleid op de welv-groei.

Je Brasil voorbeeld klopt ook niet, er valt niks te exporteren want alle landen voeren juist een prot. beleid.

Het is sowieso onzinnig, waarom zou een markt verkleining (dat is wat jij wilt) tot econ. groei leiden? Dat slaat echt nergens op.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 13:57:58 #85
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27406178
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:19 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Airbus vs Boeing is juist een goed voorbeeld want het toont aan tot welke extremen subsidies kunnen leiden.

Probleem is dat Afrika niet het uithoudingsvermogen heeft om te kunnen concurreren met onze gesubsidieerde landbouwprodukten. Europa dumpt zijn afval (de melkplas, vleesberg etc) in 3de wereld landen waar het veel beter zou zijn als die 3de wereld landen in gelegenheid gesteld worden om zelf voedsel te kunnen maken. Afrika kan zoals het nu voorstaat niet uit dat dal komen omdat wijzelf goedkoper zijn. We helpen ze aan voer maar niet aan de mogelijkheid zelf aan voer te komen zodat wij ze niet meer hoeven te voorzien van onze landbouwprodukten.

Azie heeft een ander voordeel: extreem goedkope werkkrachten. Die mist men in Afrika ook. Het overgrote deel KAN niet werken ivm AIDS of extreme ondervoeding of oorlogen. Dat is in Azie niet meer het geval. Een Japan heeft een werkkracht welke bereid is vele meer uren te maken dan we in Europa doen. Onze landbouwprodukten zijn daarnaast ook nooit in Azie gedumpt dus is dat niet zon goed voorbeeld
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')