Ik ben ook VOOR, maar hier blaat je onzin uit.quote:Op donderdag 26 mei 2005 00:16 schreef martti het volgende:
Een vraagje aan de potentiële tegenstemmers.. jullie willen dat de EU een ondemocratisch achterkamertjespolitiek bestuur houdt? Want dat houdt een tegenstem o.a. in. Door voor te stemmen krijg je een rechtstreeks gekozen parlement met macht, dat democratisch beslissingen kan nemen.
Een stem tegen de grondwet, is een stem voor een fascistisch bestuur van Europa.
De grondwet omvat ook het stabiliteitspact. En in een nieuw jasje, want nu is het zo dat 1 lidstaat sancties na overtredingen met een veto kan wegstemmen. Duitsland en Frankrijk hebben dankbaar gebruik gemaakt van die regels, terwijl dat duidelijk niet een gewenste situatie is. In de grondwet wordt dat veranderd, en worden dergelijke besluiten met "gekwalificeerde meerderheid" (artikel I-25 van de grondwet) genomen. Zo'n meerderheid bestaat uit minimaal 15 lidstaten, die bijelkaar minimaal 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen. Dus zeg maar een ruime meerderheid.quote:Op donderdag 26 mei 2005 00:38 schreef bankrupcy het volgende:
De grondwet, is dat net zoveel waard als het stabiliteitspact?
Hier kun je een stemming simulerenquote:Op donderdag 26 mei 2005 00:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De grondwet omvat ook het stabiliteitspact. En in een nieuw jasje, want nu is het zo dat 1 lidstaat sancties na overtredingen met een veto kan wegstemmen. Duitsland en Frankrijk hebben dankbaar gebruik gemaakt van die regels, terwijl dat duidelijk niet een gewenste situatie is. In de grondwet wordt dat veranderd, en worden dergelijke besluiten met "gekwalificeerde meerderheid" (artikel I-25 van de grondwet) genomen. Zo'n meerderheid bestaat uit minimaal 15 lidstaten, die bijelkaar minimaal 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen. Dus zeg maar een ruime meerderheid.
En het opleggen van sancties? Moet dat ook met een gekwalificeerde meerderheid?quote:Op donderdag 26 mei 2005 00:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De grondwet omvat ook het stabiliteitspact. En in een nieuw jasje, want nu is het zo dat 1 lidstaat sancties na overtredingen met een veto kan wegstemmen. Duitsland en Frankrijk hebben dankbaar gebruik gemaakt van die regels, terwijl dat duidelijk niet een gewenste situatie is. In de grondwet wordt dat veranderd, en worden dergelijke besluiten met "gekwalificeerde meerderheid" (artikel I-25 van de grondwet) genomen. Zo'n meerderheid bestaat uit minimaal 15 lidstaten, die bijelkaar minimaal 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen. Dus zeg maar een ruime meerderheid.
Als de Euro niet was ingevoerd was ook alles duurder geworden, omdat op het moment van invoering van de Euro we al een lange tijd hoogconjuctuur hadden. Een flinke economische groei zorgt ervoor dat de lonen stijgen, wat uiteraard weer doorberekend wordt in de prijzen.quote:Op woensdag 25 mei 2005 21:04 schreef Mr.Spock het volgende:
[..]
Onzin, dit komt door de prijzenoorlog, en was met de gulden niet anders geweest.
Turkije bij de EU heeft zeer zeker wel met de grondwet te maken, en wij betalen dankzij die gronwet 478 euro ipv 27 (frankrijk en duitsland) per persoon aan de EU
Daarnaast: Ik hoor allerlei oneigenlijke dreigementen en negatieve stemmingmakerij waarom ik vooral niet tegen moet stemmen, maar ik hoor geen redenen waarom ik VOOR zou moeten stemmen.
Ook in jouw betoog niet, althans geen echte, houtsnijdende redenen.
Sorry maar ik ben niet overtuigd, ik stem TEGEN
Kun je dat ook onderbouwen dat de EU ons miljarden kost?quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:56 schreef makker het volgende:
Ons EU lidmaatschap kost miljarden.
De invoering van de EURO heeft ons in 1 klap miljarden gekost.
Welke zegeningen zal de grondwet ons brengen?
Ja daarom is het bedrijfsleven ook voor het overgrote deel voor deze grondwetquote:Op donderdag 26 mei 2005 10:15 schreef NLweltmeister het volgende:
Nogmaals, JA stemmers willen deze Grondwet van hun handtekening voorzien, die moeten dus goed nadenken.
Verder zorgt de Hollandse Handelsgeest die bij mij ingebouwd is ook voor een TEGENstem.
Waarom?
De Euro vezwakt* bij een Tegenstem, zegt het JA kamp, maar daardoor stijgt juist de AEX, want de meeste fondsen in de AEX zijn gebaat bij een sterke dollar.
Lekker betrouwbaar die poll, zitten net boven de 160 stemmen en registratie is niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:36 schreef NLweltmeister het volgende:
Poll van de beleggerssite Blik op de Beurs
http://www.blikopdebeurs.com/forums/showthread.php?s=bf488ec887ed1c10c8524471195a8375&threadid=838
voor 13%
tegen 63%
die beleggers stemmen echt niet tegen hun eigen knip in.
Kijk alle jaarverslagen maar na, de meeste bedrijven voeren de zwakke dollar aan als reden voor de magere resultaten.
Ik stem niet om ergens bij te horen, weer een waardeloos argument om voor te stemmen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:40 schreef macondo het volgende:
Bekijk het eens op deze manier. Misschien al eens geopperd door iemand, maar de partijen die voor zijn: VVD, CDA, D66, PvdA.... En tegen: SP, Geert Wilders
Op wat dierenliefhebbende stierenvechterbestrijders na zijn de meeste organisaties ook voorstander zoals de FNV, ANWB enz enz...
Kortom, weldenkende mensen die zich er in verdiept hebben zijn voor, alleen echt links en rechtse splinters zijn tegen. Waar voel jij je thuis?
Op die site komen wel de mensen die hun spaargeld in het bedrijfsleven steken. Die hebben er echt wel over nagedacht.quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lekker betrouwbaar die poll, zitten net boven de 160 stemmen en registratie is niet noodzakelijk.
VNO-NCW is voor deze grondwet en daar hecht ik meer waarde aan dan aan 1 of andere vage poll. Het is ook wel logisch dat deze organisatie voor is, Nederland verdient het meeste geld aan Europa.
Maar dat maakt deze poll nog niet betrouwbaarquote:Op donderdag 26 mei 2005 10:50 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Op die site komen wel de mensen die hun spaargeld in het bedrijfsleven steken. Die hebben er echt wel over nagedacht.
Maar jij mag van mij die Grondwet blind ondertekenen, Zalm heeft meegeholpen met de onderhandelingen, dus dat zit wel goed....
Je gaat helemaal nergens bij horen als je voor stemt. Het is alleen dat de meeste politieke partijen voor zijn, plus een scala aan belangenbehartigingsclubs. Ik heb vertrouwen in die mensen dat ze zich goed verdiept hebben in de materie. Als FNV zegt dat het goed is voor de werknemer, als Groen Links zegt dat het goed is voor de dieren, en de PvdA dat het goed is voor Nederland waarom zou ik dan tegen stemmen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Ik stem niet om ergens bij te horen, weer een waardeloos argument om voor te stemmen.
De ANWB, die nu ineens voor rekeningrijden is, kan ik niet serieus nemen.
Ja, maar er zijn ook ongetwijfeld velen die tegen zijn die niet deze verklaring tekenen. En je kan niet stellen dat dit domme mensen zijn, toch ?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:23 schreef macondo het volgende:
Dat er een aantal professoren tegen zijn in Europa verbaast me niets. Er zijn namelijk heel erg veel professoren. Ik denk dat de vereniging van universiteiten zeker voor de grondwet zal zijn.
Begint er al een lampje te branden waarom "onze" politici zo voor zijn? Die willen gewoon fijn uit de grote ruif meegraaien.En dan de kop van Borell die ik van de week zag, gewoon een maffia-boss.quote:Toon als Nederlander je lef en stem nu 'nee'
Sp!ts, donderdag 19 mei 2005, door Paul van Buitenen
Nog nooit heb ik Wouter Bos, Gerrit Zalm, J.P. Balkenende, Frits Bolkestein en de ministers Bot, Donner en Brinkhorst schouder aan schouder bezweringen zien uitspreken over het Nederlandse volk. Iedereen die het in zijn hoofd haalt om 'nee' te stemmen tijdens het referendum op 1 juni begaat zowat een misdaad. Europa zou jaren teruggeworpen worden en er dreigt weer oorlog. Gelukkig stelt Balkenende ons weer gerust; een 'nee' bij het referendum verandert niets aan de Nederlandse positie. Maar is dat wel zo? Is 'nee' stemmen bij het referendum dom? En heeft het geen zin?
Lang heb ik als ambtenaar in de Brusselse spelonken vertoefd en daar geen al te frisse indruk van overgehouden. Als europarlementariër is mijn vermoeden omgeslagen in angst, blote angst. Het is niet te geloven; men verkoopt Europa als democratie, bezegeld met een grondwet. In een flits herinner ik mij de voorbije weken:
De Spaanse voorzitter van het Europees Parlement pratend over de eenwording van Europa.
De meterslange archieven over een internationale bankorganisatie met een miljardenstroom aan misdaadgelden. Toenmalig eurocommissaris Bolkestein weigerde dit te onderzoeken.
Een Zwitserse bankier die mij vertelt over de geldstromen rond bepaalde politici. Zij schreven de EU-grondwet waaraan wij ons hebben te houden.
Een medewerker van een eurocommissaris bedreigt de interne accountant van de Commissie: "wij hebben methodes om mensen zoals jij te breken."
Een medewerker van Commissievoorzitter Barroso beklaagt zich over de lobby van de vrijmetselaarsloge 'Grand Oriënt' om de benoeming van een van hun logeleden.
Men verbiedt de Budgetcontrolecommissie van het EP om op bezoek te gaan bij een Europees agentschap dat geplaagd wordt door fraude en misstanden.
Het vertrappen van klokkenluiders en de steun aan directeuren die van fraude worden beschuldigd.
Dit Europa een democratie? Het is een bureaucratie met een kaste bureaucraten en politici. Verborgen netwerken en regenteske besluitvorming passen niet onder een grondwet. Bevoegdheden verschuiven zo van een rechtsstaat naar een bureaucratisch zwart gat. Mensen laat u toch niets wijsmaken. Toon als Nederlander je lef en stem nu 'nee'. Dat is hard nodig om de democratie nog een kans te geven.
Paul van Buitenen
VVD: voorstander vanwege het neoliberale karakter van de grondwet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:40 schreef macondo het volgende:
Bekijk het eens op deze manier. Misschien al eens geopperd door iemand, maar de partijen die voor zijn: VVD, CDA, D66, PvdA.... En tegen: SP, Geert Wilders
Op wat dierenliefhebbende stierenvechterbestrijders na zijn de meeste organisaties ook voorstander zoals de FNV, ANWB enz enz...
Kortom, weldenkende mensen die zich er in verdiept hebben zijn voor, alleen echt links en rechtse splinters zijn tegen. Waar voel jij je thuis?
Verdiep je s.v.p. eerst even in de besluitvorming conform die nieuwe Grondwet voordat je met deze onzin aan komt zetten.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:45 schreef ChillyWilly het volgende:
5. Men is bang dat de grote landen teveel te zeggen krijgen.
etc..
Het 5e puntje is ook flauwekul en bangmakerij door het tegenkamp. Het is namelijk zo dat 55% van de landen (Wat neerkomt op 15 van de 25) die samen 65% van de bevolking vertegenwoordigen het eens moeten zijn voordat belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Dus de grote landen kunnen niets maken zonder steun van de kleinere landen. Verder is Nederland zo klein nog niet; we zijn nummer 7 van de 25. En kijk nou naar Nederland, de gemeente Amsterdam is ook groter dan de gemeente Katwijk, maar doen ze het daar dan zo slecht?
Als er een aanslag van Al Quaida komt heb ik er niet zo moeite mee als die in Brussel of Straatsburg plaatsvindt eerlijk gezegd, dat onze EU en EP een corrupt incapabel en regentesk zootje is, een verzameling mislukte politici die beloond werden met een baantje ver van huis waarvoor ze onkostenvergoedingen krijgen waar de Philipstop jaloers op is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:34 schreef speedfreak1 het volgende:
Van een insider:
[..]
Begint er al een lampje te branden waarom "onze" politici zo voor zijn? Die willen gewoon fijn uit de grote ruif meegraaien.En dan de kop van Borell die ik van de week zag, gewoon een maffia-boss.
Van Buitenen, ook al zo'n clown. Enfin, zolang onze premier moet rondkomen van zo'n ontzettend laag salaris ga ik hem niet als graaier bestempelen..quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:34 schreef speedfreak1 het volgende:
Van een insider:
[..]
Begint er al een lampje te branden waarom "onze" politici zo voor zijn? Die willen gewoon fijn uit de grote ruif meegraaien.En dan de kop van Borell die ik van de week zag, gewoon een maffia-boss.
En dat raakt de kern. Er is helemaal geen behoefte aan een grondwet, waar wel behoefte aan is, het corrupte zooitje opschonen, daar doet men maar niet aan.quote:Als de grondwet de oplossing is...
... wat was het probleem dan eigenlijk??!
Naar aanleiding van het stukje van Hub hieronder, wil ik graag antwoord geven op de vraag/oproep van Mevrouw Halsema.
Het parlement vertegenwoordigt ons. Althans zo is het 200 jaar geleden bedacht en bedoeld. Wij - de mensen, het volk - zijn hun bazen!
Samen met andere parlementen, regeringen en belangen-clubs ('maatschappelijke organisaties') heeft het parlement, ongevraagd en op onze kosten, nu een plannetje bedacht: Een nieuwe staat met een echte president en een echte grondwet. De regering heeft het stuk alvast getekend, maar het moet nog door de 2e kamer goedgekeurd en dan geratificeerd worden.
Nu vraagt de kamer, terecht, aan haar opdrachtgevers, aan ons dus :
"Baas, is dit een goed idee?".
En het lijkt erop dat de bevolking die vraag in meerderheid beantwoordt met: NEE!
En nu gaan ze mokken! Hun goede plannetje (goed voor henzelf!) dreigt niet door te gaan! Dat is flauw!! Ze hadden zo'n mooie oplossing bedacht. Hadden zich echter niet afgevraagd waar het nu eigenlijk precies een oplossing voor is...
Als de bevolking met betrekking tot Europa al een probleem heeft, dan is het wel: de ondemocratische, machtige, bedilleringe politieke en ambtelijke Europesche Unie zelf! Het terugnemen van een groot aantal Brusselse bevoegdheden en het verminderen van onze bijdrage komen dan in aanmerking als mogelijke oplossing.
De 'oplossing' van regeering en parlement, lost helemaal niets op, maar maakt de problemen juist groter. En nu fluiten wij hen terug! En vervolgens vraagt Femke mokkend: "Nou ja zeg, wat hebben jullie voor oplossing dan? Wij hebben hier twee jaar erg hard aan gewerkt (..) hoor!! Bedenken jullie dan zelf maar een oplossing in de komende week!"
Femke, Femke, ... Er was om te beginnen helemaal geen behoefte aan een grondwet, in welke vorm dan ook! Er was geen probleem. Niemand miste dat ding, dus hoeft er ook niets opgelost te worden!
Wel hebben wij als bevolking, een probleem met ALLES wat jullie ONGEVRAAGD in de afgelopen jaren hebben weggegeven aan Brussel, waaronder de Euro, om maar één van de issues te noemen. En dát probleem kunnen we oplossen door die bevoegdheden terug te eisen. Daar hoeven we niets nieuws voor op papier te zetten!
Jullie grondwet is geen oplossing, JULLIE grondwet is het probleem.
En de oplossing daarvoor is eenvoudig, wij verwerpen JULLIE grondwet!
Daarom zeggen we NEE.
Gaan jullie eerst maar een doen waar je voor ingehuurd bent, namelijk het volk te vertegenwoordigen, dat wil zeggen dat jullie doen wat WIJ willen, en niet stiekum omgekeerd, dan praten we na 1 juni wel weer eens verder.
Nu paaien en genoegen nemen met een lager salaris kan je in de toekomst flinke winsten bezorgen...quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:54 schreef macondo het volgende:
[..]
Van Buitenen, ook al zo'n clown. Enfin, zolang onze premier moet rondkomen van zo'n ontzettend laag salaris ga ik hem niet als graaier bestempelen..
De gemeente Amsterdam mag beslissen over de gemeente Katwijk?quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:45 schreef ChillyWilly het volgende:
[...] En kijk nou naar Nederland, de gemeente Amsterdam is ook groter dan de gemeente Katwijk, maar doen ze het daar dan zo slecht? [...]
Interssant stukje, maar de vergelijking van parlement-volk naar werknemer-baas is niet 'heiligmakend ...quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:54 schreef speedfreak1 het volgende:
Nog een opinierend stukje:
[..]
En dat raakt de kern. Er is helemaal geen behoefte aan een grondwet, waar wel behoefte aan is, het corrupte zooitje opschonen, daar doet men maar niet aan.
leg uit.. wat bedoel je met dat erbij te betrekken?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:47 schreef speedfreak1 het volgende:
Nou, dat belooft dan wat met de bouwfraude in het achterhoofd..............
Welke bouwfraude?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:47 schreef speedfreak1 het volgende:
Nou, dat belooft dan wat met de bouwfraude in het achterhoofd..............
Een aanpassing/verandering van de Grondwet eens in de 10 tot 20 jaar is een goed gebruik ...quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:58 schreef isos het volgende:
... immers een grondwet zal niet zo snel veranderd / verbeterd worden.
Het lullige is alleen dat de AANNEMER de enorme gaten in het dak heeft gemaakt.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:41 schreef RM-rf het volgende:
Europa valt best te vergelijken met een lekkend dak ... de parlementen en regeringen met aannemers die een grootschalige renovatie voor nodig achten, in de hoop juist dat grote lekken te stoppen....
Het volk is hier de 'opdrachtgever' die mokkend vaststeld 'maar wat gaat dat me kosten' ?
Het door "onze" regering gewenste gedrag?quote:feitelijk omdat dat zou betekenen dat alle 25 huidige landen opnieuw het gewijzigde gedrag moeten ratificeren ...
ah, jij vind samenwerking tussen landen 'overbodig' ... er bestaat geen 'internationale handel', geen 'europese markt', geen 'internationaal personenverkeer' tussen europese landen, welke gewoon compleet afgesloten van elkaar zijn en geen invloed uitoefenen ....quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:04 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik vind het alleen maar logisch om een volkomen overbodige overspanning van een stad weg te halen.
klopt, dat heb ik ook al aangegeven, die aannemer is ook verantwoordelijk voor het nu duidelijk lekkende dak ...quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het lullige is alleen dat de AANNEMER de enorme gaten in het dak heeft gemaakt.
Natuurlijk mokt de opdrachtgever. Laat de aannemer zijn eigen teringzooi eerst maar eens behoorlijk opruimen, daarna kijken we wel verder.
Europa is m.i. wel nodig, maar op dit moment willen we én én, maar dat gaat gewoon niet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:09 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ah, jij vind samenwerking tussen landen 'overbodig' ... er bestaat geen 'internationale handel', geen 'europese markt', geen 'internationaal personenverkeer' tussen europese landen, welke gewoon compleet afgesloten van elkaar zijn en geen invloed uitoefenen ....
Europa is 'niet nodig' .... volgens jou ...
Dat zeg ik nergens. Wat ik wel opmerk is dat de enorme regelzucht van Brussle zo langzamerhand geen draad meer heeft te maken met vrijheid en democratie, het is gewoon verworden tot een enge almachtige dictatoriale despoot, en dat zou middels dit verdrag nog eens verstevigd worden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:09 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ah, jij vind samenwerking tussen landen 'overbodig' ... er bestaat geen 'internationale handel', geen 'europese markt', geen 'internationaal personenverkeer' tussen europese landen, welke gewoon compleet afgesloten van elkaar zijn en geen invloed uitoefenen ....
Europa is 'niet nodig' .... volgens jou ...
Laten we die vergelijking eens volgen, ja. Dat dak staat op een huis waar, zonder pardon, alle muren uitgesloopt zijn, omdat men van mening was dat iedereen in het huis met elkaar kan samenwerken en samenleven. Waar men géén rekening mee houdt en waar dat mooie dak geen enkele soelaas tegen biedt is dat je te maken hebt met zéér verschillende mensen, die allemaal andere ideeën nahouden op wat er gekookt moet worden, wanneer de was gedaan moet worden, wie waar moet en mag slapen, wie de plee opruimt, wie de boodschappen betaalt, enz. enz. Leuk dat je nu een dak hebt die iedereen door houdt, maar daarmee schep je nog geen unie. Zéker niet wanneer je te maken hebt met zéér eigenwijze en egocentrische personen of personen die vooral in het huis zijn komen wonen omdat ze dan mee kunnen profiteren van het hoge salaris van wat andere bewoners.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:41 schreef RM-rf het volgende:
Europa valt best te vergelijken met een lekkend dak ... de parlementen en regeringen met aannemers die een grootschalige renovatie voor nodig achten, in de hoop juist dat grote lekken te stoppen....
Het volk is hier de 'opdrachtgever' die mokkend vaststeld 'maar wat gaat dat me kosten' ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |