abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27289794
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:44 schreef du_ke het volgende:
Meki is okay, kan hem wel waarderen .
Absoluut.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_27290529
Leuk verhaal:
quote:
De school
Er was eens, in een land niet ver van hier, een directeur van een middelbare school. De goede man hoorde op een dag een politieke discussie aan tussen drie van zijn wiskundedocenten. De één was een zuivere communist, de ander een sociaal-democraat, en de derde was een overtuigd kapitalist.

De communist vond uiteraard dat alle inspanningen van alle mensen op één hoop gegooid moesten worden, en dat daarna eerlijk tussen iedereen gedeeld moest worden. Dat was het allereerlijkste.

De sociaal-democraat was het daar niet mee eens. Alles verdelen was mooi, maar toch vond hij dat er best een beloning mocht bestaan voor uitzonderlijke prestaties. Maar uiteraard mochten de zwakkeren daar niet de dupe van worden.

De kapitalist kwam bij de anderen over als een hardvochtig iemand, want hij vond dat iedereen gewoon op zijn eigen prestaties beoordeeld moest worden, en daar een overeenkomstige beloning voor zou moeten krijgen.

Deze discussie leek geen einde te krijgen, en de sfeer in de lerarenkamer werd er niet beter op. Dus besloot de directeur dat de docenten hun favoriete systeem maar eens een jaartje in praktijk moesten brengen. Alle drie kregen ze hun eigen eindexamenklas, en de winnaar zou diegene zijn die aan het eind van de rit zijn leerlingen de hoogste cijfers liet halen.

De communistische docent besloot om in goede communistische traditie voortaan iedereen een cijfer te geven dat gelijk was aan het gemiddelde van alle cijfers.

De andere docent besloot om voortaan iedereen minimaal een 6 te geven. Zo waren er geen drop-outs, en volgens zijn ideologie zou iedereen toch wel voldoende gemotiveerd zijn. Er bleef wel een beloning bestaan voor leerlingen die beter konden, zijn konden een zeven,acht, negen of zelfs een tien halen!

De derde docent, een beetje conservatief, besloot om alles te houden zoals het was, en ieder individu op zijn eigen kennis te beoordelen.

Docent 1 kwam er snel achter dat de goede leerlingen steeds minder gingen presteren. De slechte ook trouwens, want zij konden het gemiddelde toch ook niet opkrikken. Uiteindelijk deden sommigen, uit pure interesse, nog wel iets, maar echt veel kwam er niet meer uit de leerlingen. Velen kwamen niet eens meer de les volgen. Het gemiddelde cijfer daalde bij ieder proefwerk.

Docent 2, tja, hij kon aan iedere collega laten zien dat niet één leerling een onvoldoende haalde. Sommige goede studenten deden nog flink hun best om een zeven of hoger te scoren, de meesten deden weinig tot niets, die zes haalden ze toch wel binnen. Ook hier daalde de gemiddelde score fors.

En juist bij docent 3 waren er inderdaad een paar leerlingen die onvoldoendes haalden, maar het gros werkte hard, deed zijn best, en haalde steeds hogere cijfers. En er waren zelfs goede leerlingen die de mindere goden vrijwillig gingen helpen met bijles om te zorgen dat ze ook betere cijfers zouden halen. Niet uit eigenbelang, maar puur omdat ze steeds meer interesse in het vak kregen.
Met als gevolg een steeds beter gemiddelde, en sommige leerlingen gingen vragen om de stof wat te verzwaren.

Op de examendag was het al snel duidelijk. De leerlingen van docent 3 staken met kop en schouders boven hun collega's uit. Ze haalden niet alleen een veel hoger gemiddelde, ze bleken ook nog eens enthousiaster te zijn. Terwijl de andere groepen worstelden, en sommigen nog wel een zesje of zeven scoorden, maar de meesten nog net een vijf wisten binnen te halen.

De directeur riep de docenten bij elkaar, en liet hen de cijfers zien. De kapitalist scoorde op alle fronten beter, en werd tot winnaar uitgeroepen. De anderen vonden het geen eerlijke vergelijking. Zij stelden dat hun systeem duidelijk beter was, omdat de onderlinge verschillen bij hen zoveel kleiner waren. Bij de kapitalist hadden er immers een aantal een tien gescoord, terwijl anderen slechts een vijf hadden. Daar had de kapitalist toch écht iets aan moeten doen.

Dat een vijf bij de anderen het gemiddelde was werd voor het gemak maar vergeten. Uiteindelijk werd de directeur ervan overtuigd dat de leerlingen maar mochten kiezen over wat zij het liefste wilden. Democratie deed zijn intrede. En, niet verbazingwekkend, de leerlingen vonden in grote meerderheid het sociaal-democratische systeem het beste. Daarin hoefden ze immers niks te doen om voldoendes te krijgen, en ze konden indien gewenst toch een iets beter cijfer halen.

De laatste berichten over deze school zijn verontrustend. Afgestudeerde leerlingen hebben vrijwel geen vaardigheden, terwijl allerlei kansarme leerlingen van andere scholen dolgraag deze school willen bezoeken. Goede studenten proberen steeds meer naar een andere school te verhuizen waar hun capaciteiten meer gewaardeerd worden.
De school zelf is bezig te fuseren met andere, deels vergelijkbare, scholen. Want een grote scholengemeenschap biedt heel veel voordelen, zo zegt de directie. Welke dat zijn wordt nog niet duidelijk gemaakt, maar zonder fusie zal de school in een diep dal komen, zo bezweert men. Alleen de docenten zijn erg gelukkig met die fusie. Zij hoeven weinig moeite te doen, en krijgen hun salaris keurig overgemaakt. Ook zij roepen iedereen op om vóór de fusie te stemmen. Al was het maar omdat de kans dat ze dan ergens conrector kunnen worden dan toeneemt. Maar dat vertellen ze er meestal niet bij.
Let op de paralellen met de Europese grondwet/EU en de politiek.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_27291192
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:07 schreef speedfreak1 het volgende:
Leuk verhaal:
[..]

Let op de paralellen met de Europese grondwet/EU en de politiek.
Exact mijn "excuus" om liberaal te zijn. Maar ik heb het in de praktijk meegemaakt: als je in groepjes aan een opdracht werkt dan ga ik voor een 8, terwijl anderen - die weten dat er 1 algemeen groepscijfer gegeven wordt - er de kantjes van aflopen en hun inzet naar beneden instellen, gelijk aan een vier, omdat ze dan met de minimale inzet een 6 kunnen halen. Diezelfde mensen doen meer hun best als ze voor een tentamen moeten leren omdat hun inzet dan gelijk is aan het resultaat. Ik heb dat al zo vaak meegemaakt.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:30:05 #180
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27291394
Dus, we gaan maar niet meer samenwerken op school, op werk, of overal?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27291568
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:30 schreef Sidekick het volgende:
Jawel hoor. Juist wel! als er daardoor meer mensen liberaal worden....
  maandag 23 mei 2005 @ 22:37:04 #182
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27291638
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:30 schreef Sidekick het volgende:
Liefst zo weinig mogelijk.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:38:23 #183
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_27291680
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:24 schreef sizzler het volgende:

[..]

Exact mijn "excuus" om liberaal te zijn. Maar ik heb het in de praktijk meegemaakt: als je in groepjes aan een opdracht werkt dan ga ik voor een 8, terwijl anderen - die weten dat er 1 algemeen groepscijfer gegeven wordt - er de kantjes van aflopen en hun inzet naar beneden instellen, gelijk aan een vier, omdat ze dan met de minimale inzet een 6 kunnen halen. Diezelfde mensen doen meer hun best als ze voor een tentamen moeten leren omdat hun inzet dan gelijk is aan het resultaat. Ik heb dat al zo vaak meegemaakt.
Google maar eens op speltheorie en prisoner's dilemma.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_27292010
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:38 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Google maar eens op speltheorie en prisoner's dilemma.
Die zijn bekend.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:46:53 #185
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27292014
Nou ja, ik moet eerlijk bekennen dat ook ik het dagelijks meemaak.

Ik doe mijn stinkende best om van POL een goed discussierplatform te maken, heb je een collega die de kantjes er van afloopt.

En dan komt het echte prisoner's dilemma naar voren, namelijk dat ik niet kan ontsnappen uit de crew.
pi_27292311
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:46 schreef Sidekick het volgende:
Nou ja, ik moet eerlijk bekennen dat ook ik het dagelijks meemaak.

Ik doe mijn stinkende best om van POL een goed discussierplatform te maken, heb je een collega die de kantjes er van afloopt.

En dan komt het echte prisoner's dilemma naar voren, namelijk dat ik niet kan ontsnappen uit de crew.
!
  maandag 23 mei 2005 @ 23:05:13 #187
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27292745
Liberalen zie ik trouwens meer als mensen die strijden voor maximalisatie van vrijheid voor de gehele maatschappij, dan het kiezen voor het maximaliseren van de eigen vrijheid. En dan laat het prisoner's dilemma zien dat sizzler bij de laatste groep zit.
pi_27293717
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:46 schreef sizzler het volgende:

[..]

Die zijn bekend.
Zoek gelijk ook even the tragedy of the commons erbij .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:33:50 #191
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27295267
Daeg allemael
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_27295469
En wat heb ik vanavond allemaal gedaan? Niets, een beetje 'werken' aan een "Romeins" "graf" dat nog niet echt ueberokay is.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:44:04 #193
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27295503
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:42 schreef Monidique het volgende:
En wat heb ik vanavond allemaal gedaan? Niets, een beetje 'werken' aan een "Romeins" "graf" dat nog niet echt ueberokay is.
kreeg je je vinger er niet achter?
pi_27295864
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:44 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

kreeg je je vinger er niet achter?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:08:53 #195
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27295966
  dinsdag 24 mei 2005 @ 07:01:27 #196
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27297380
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:42 schreef Monidique het volgende:
Werk dan ook aan de Sneker Waterpoort.

Ik heb zelfs al een functie bedacht: Het is de Nederlandse equivalent van de The Great Wall.
pi_27297592
Zakjap, M en Kickie sorry dat de [POL PBEM] vertraagt is, ik had het een beetje heel erg druk met werk. Dubbele shift gedraait en ik was daardoor een beetje heel erg naar de tyfus.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_27300452
Blagh!
pi_27300552
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 10:17 schreef Monidique het volgende:
Blagh!
Ja jij ook geen goedemorgen!

pi_27300695
quote:
Q: [...]And if I may ask you, Mr. President, as you know, the casualties of Iraq is again high today -- 50 more people dying. Do you think that insurgence is getting harder now to defeat militarily? Thank you.

PRESIDENT BUSH: No, I don't think so. I think they're being defeated. And that's why they continue to fight.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')