thanx, even aangepastquote:Op woensdag 18 mei 2005 12:29 schreef MissyMirjaM het volgende:
http://www.apple.com/trai(...)inci_code/large.html
is trouwens de goeie link
Ik hou er niet zo van om telkens boeken met films te vergelijken. Het zijn 2 hele aparte media, iedereen die eerst het boek leest (en dat zijn er in dit geval heeel veel) heeft vaak al een eigen interpetatie van hoe hij het voor zich ziet afspelen. Als een film dan een andere weg gaat hoor je maar al te vaak het boek wast toch beter. Je kunt ze gewoon niet zo maar naast elkaar zetten. Ik denk dat Ron Howard maar al te goed beseft dat het een groot deel van het publiek het verhaal al kent en ik ben dan ook heel benieuwd wat hij met die informatie gaat doen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 12:51 schreef dolle_hond het volgende:
zal wel weer een geval worden van: het boek was beter
Zolang er geen Jerry Bruckheimer op de aankondeging staat ben ik daar niet zo bang voor.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:04 schreef MeAndMyself het volgende:
Tom Hanks gaat wel een goede rol neerzetten denk ik, al dat gezeik de hele tijd terwijl het echt wel een sterke acteur is. Hoop alleen dat dit niet weer zo'n overtypische hollywood-film wordt a la national treasure, the mummie etc maar een sterk plot + acteurs + scenes. Het boek geeft in ieder geval alle mogelijkheden...
Ik had misschien ook wel een iets jongere acteur verwacht. ( ik heb zelf de hele tijd met Clive Owen in mn hoofd gezetten)quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
het is een hele goeie acteur, dat is het probleem niet.
ik denk dat het probleem meer is dat mensen [die dat boek hebben gelezen] tom niet in de rol van robert langdon kunnen plaatsen
ik wel eigenlijk , bij het lezen van het boek had ik toch wel iemand in gedachten ala dat type .quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
het is een hele goeie acteur, dat is het probleem niet.
ik denk dat het probleem meer is dat mensen [die dat boek hebben gelezen] tom niet in de rol van robert langdon kunnen plaatsen
Het gaat mij persoonlijk niet om de acteerprestaties van Tom Hanks (die bij vlagen buitengewoon zijn), maar simpelweg om zijn uiterlijk. Ik zie hem niet zo snel Langdon geloofwaardig neerzetten, omdat hij er niet echt als een typische Langdon uitziet. Hij moet dus op zijn opperbest zijn om het geloofwaardig te laten zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:04 schreef MeAndMyself het volgende:
Tom Hanks gaat wel een goede rol neerzetten denk ik, al dat gezeik de hele tijd terwijl het echt wel een sterke acteur is. Hoop alleen dat dit niet weer zo'n overtypische hollywood-film wordt a la national treasure, the mummie etc maar een sterk plot + acteurs + scenes. Het boek geeft in ieder geval alle mogelijkheden...
Wat is een typische Langdon?quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:16 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het gaat mij persoonlijk niet om de acteerprestaties van Tom Hanks (die bij vlagen buitengewoon zijn), maar simpelweg om zijn uiterlijk. Ik zie hem niet zo snel Langdon geloofwaardig neerzetten, omdat hij er niet echt als een typische Langdon uitziet. Hij moet dus op zijn opperbest zijn om het geloofwaardig te laten zijn.
We zullen zien
Tja, meer iemand als russel crowe. Een ruwe bolster/blanke pit amerikaan zeg maar.quote:
iddquote:Op woensdag 18 mei 2005 12:58 schreef Chielus het volgende:
[..]
Ik hou er niet zo van om telkens boeken met films te vergelijken. Het zijn 2 hele aparte media, iedereen die eerst het boek leest (en dat zijn er in dit geval heeel veel) heeft vaak al een eigen interpetatie van hoe hij het voor zich ziet afspelen. Als een film dan een andere weg gaat hoor je maar al te vaak het boek wast toch beter. Je kunt ze gewoon niet zo maar naast elkaar zetten. Ik denk dat Ron Howard maar al te goed beseft dat het een groot deel van het publiek het verhaal al kent en ik ben dan ook heel benieuwd wat hij met die informatie gaat doen.
Russell Crowe is een New Zeelander..quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:21 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, meer iemand als russel crowe. Een ruwe bolster/blanke pit amerikaan zeg maar.
Dat kan ik me goed voorstellen, gelukkig had ik het gelezen voordat nog bekend was dat het een film werd. Anders ga je ook continu zitten denken, "hoe zouden ze dit gaan verfilmen"quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:23 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
idd
weet je wat ik wel een beetje had. terwijl ik het boek was aan t lezen werd bekend dat TH en AT de hoofdrollen zouden doen. vanaf dat moment heb ik robert en sophie al zo gevisualiseerd.
Das nog niet officieel bekend: maar momenteel maakt Christopher Eccleston (misschien wel bekend als de badguy in Gone in 60 Seconds) blijkbaar een grote kans.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:37 schreef fratsman het volgende:Jean Reno!
Alfred Molina!
Alleen Ian mcKellen vind ik niet zo geweldig... Ik zag meer Ian Holm als Teabing.
En wie gaat Silas spelen? (die Albino.)
Dit is in ieder geval weer een "Wanna-see" op mijn lijstje!
Christopher Ecclestonquote:
Ben ik met je eens, maar foto's gaat moeilijk omdat ze nog niet begonnen zijn met filmen (kan je nagaan hoe voorbarig deze teaser is).quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:29 schreef Woodpecker het volgende:
Ik heb een hekel aan dit soort teaser-trailers waarin je dus precies helemaal NIETS te zien krijgt. Zet er dan een paar setfoto's tussen desnoods...
dat is wel heel voorbarig jaquote:Op woensdag 18 mei 2005 14:41 schreef California het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar foto's gaat moeilijk omdat ze nog niet begonnen zijn met filmen (kan je nagaan hoe voorbarig deze teaser is).
20...25 euroquote:Op woensdag 18 mei 2005 18:03 schreef MissyMirjaM het volgende:
20, 25 euro?
ik heb m geleend
en bijna uit
heb em gekocht voor 7,99quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:03 schreef MissyMirjaM het volgende:
20, 25 euro?
ik heb m geleend
en bijna uit
quote:De Da Vinci Code - Luxe Editie, D. Brown
De Da Vinci Code - Luxe Editie, D. Brown
De geïllustreerde De Da Vinci Code bewijst dat een thriller tegelijkertijd flitsend en intelligent kan zijn en ook nog eens vol intrigerende research en details kan staan. ...
meer >> Meer boeken! Klik Hier>>>
¤ 34,95
ff verder kijken...quote:De Da Vinci Code, D. Brown
De Da Vinci Code, D. Brown
In Parijs loopt professor Robert Langdon een afspraak met de curator van het Louvre mis omdat die kort daarvoor is vermoord. Langdon is de belangrijkste verdachte, ook al omdat ...
¤ 19,95
quote:De geheimen van de Da Vinci Code, S. Cox
De geheimen van de Da Vinci Code, S. Cox
De onovertroffen bestseller van dit jaar De Da Vinci code van Dan Brown introduceerde bij een grote groep lezers de mysterieuze wereld van gecodeerde boodschappen in de schilderijen ...
¤ 12,50
quote:Unlocking Da Vinci's Code
Unlocking Da Vinci's Code
Ontdek de verborgen boodschappen in de kunstwerken van een van de grootste artiesten uit de geschiedenis... Leonardo DaVinci!
In Unlocking DaVinci's Code krijgt u antwoord ...
meer >> Meer documentaires!!! Klik Hier>>>
¤ 14,98
Richard Dean Anderson?quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:21 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, meer iemand als russel crowe. Een ruwe bolster/blanke pit amerikaan zeg maar.
Ik zag Richard Attenborough meer a;s Teabingquote:Op woensdag 18 mei 2005 13:37 schreef fratsman het volgende:
Alleen Ian mcKellen vind ik niet zo geweldig... Ik zag meer Ian Holm als Teabing.
Knap, een film downloaden die volgend jaar Mei in premiere gaatquote:Op woensdag 18 mei 2005 18:17 schreef tonks het volgende:
Ik heb laatst trouwens toen ik dacht dat ik de film downloade.. een documantaire over the da vinci code gedownload.. toch maar eens kijken
Misschien kan je proberen begrijpend te lezen..quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:40 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Knap, een film downloaden die volgend jaar Mei in premiere gaat
Misschien kun JIJ begrijpend proberen te lezen. Er staat dat het bleek een docu te zijn, toen hij/zij eigenlijk dacht de film te d/l. Niet met vingertjes naar anderen wijzen die eigenlijk naar jezelf moeten wijzen hequote:Op woensdag 18 mei 2005 18:44 schreef Shreever het volgende:
[..]
Misschien kan je proberen begrijpend te lezen..
Een docu over DVC.. niet de film zelf
Okay, my bad...quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:45 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Misschien kun JIJ begrijpend proberen te lezen. Er staat dat het bleek een docu te zijn, toen hij/zij eigenlijk dacht de film te d/l. Niet met vingertjes naar anderen wijzen die eigenlijk naar jezelf moeten wijzen he
Dat is echt precies zoals ik hem voor me zag... die kop. Had alleen wit haar verwacht, maar dat is te regelenquote:Op woensdag 18 mei 2005 13:59 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Christopher Eccleston
[afbeelding]
Overigens kan het boek prima verfilmd worden. het verhaal is zo rechtlijnig en simpel. De vraag is hoe ze sommige dingen aannemelijk gaan maken.
Tis je vergevenquote:
Gelukkigquote:Op woensdag 18 mei 2005 19:01 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Tis je vergeven
Ik moet trouwens ook wel ff wennen een Tom hanks. Vind hem altijd zo'n all american do goody, plus dat ik dacht uit het verhaal op te maken dat langdon er iets ouder uitzag, maar dat kan ook gewoon mijn verbeleding geweest zijnJean reno vind ik wel erg sterk gecast. En mevrouw Tattou... ach ja... ze blijft voor mij toch Amélie
precies die kop stelde ik me steeds voorquote:Op woensdag 18 mei 2005 19:13 schreef Shreever het volgende:
[..]
Gelukkig
Als je zo hoort tom hanks.. okee dan lijkt het misschien een verkeerde keuze. Maar hij word ook al een dagje ouder. Hoe langer ik erover nadenk hoe geschikter ik hem vind voor deze rol...
[afbeelding]
zo had ik me Teabing ook voorgesteld!quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:39 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik zag Richard Attenborough meer a;s Teabing
[afbeelding]
Of is die inmiddels overleden?
Als dat zo is, hebben ze het hem in ieder geval nog niet verteld.quote:
ik had ook wat meer een klein dikkig mannetje bij hem voorgesteld ipv Ian McKelllenquote:Op woensdag 18 mei 2005 22:17 schreef Fratz het volgende:
[..]
zo had ik me Teabing ook voorgesteld!
ik ben wel benieuwd naar de film. maar hij komt volgend jaar pas uit hè, lang wachten.
quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:35 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Als dat zo is, hebben ze het hem in ieder geval nog niet verteld.
Op amazon.co.uk is ie omgerekend 7.37 euro en op play.com 8.27 euro, maar bij play heb je geen verzendkosten bij en bij amazon wel. Engelse versie ja, dat soort boeken moet je eigenlijk nooit vertaald lezen, kan me niet voorstellen dat ze al die puzzles goed kunnen vertalen naar een andere taal.quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:14 schreef DjDev het volgende:
op kruidvat.nl
[..]
[..]
ff verder kijken...
-edit-
Verder is er niks
maar deze boeken waren er wel
[..]
[..]
Dat verrandert behoorlijk weinig aan z'n uitstralingquote:
Ik vind Crowe nou niet echt het type Americaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:27 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat verrandert behoorlijk weinig aan z'n uitstraling
Dat was ook mijn enige bezwaar bij Ford. Zijn leeftijd.quote:Op donderdag 19 mei 2005 12:15 schreef boskov het volgende:
Langdon was meer een Harrison Ford in zijn jonge jaren vind ik
Maar ja, Ford is nu een beetje te oud jammer genoeg, Tom Hanks vind ik niet passen bij het beeld, maar echt totaal niet. Dan eerder Hugh Jackman
The Godfather part 3 ooit gezien?quote:Op donderdag 19 mei 2005 13:52 schreef Chielus het volgende:
Ik vind Jean Reno echt de perfecte casting voor de rol van Bezu Fache.
Ik ben benieuwd of het Bernini mysterie ooit nog verfilmd gaat worden. Of zou dit te gevoelig liggen tegenover de Christelijke kerk.?
sean patrick flanery had zijn Powder image kunnen uitbouwenquote:Op vrijdag 27 mei 2005 18:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
Paul Bettany gaat Silas spelen.
Vrij logische keuze eigenlijk.
Vind ik ook, beter dan de namen die eerder werden genoemd. Ik had bij het boek alleen wel het gevoel dat Silas een enorme vent was, dat zie ik nog niet echt in Bettany.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 18:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
Paul Bettany gaat Silas spelen.
Vrij logische keuze eigenlijk.
Zeer goed te verfilmen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 19:27 schreef el_hombre het volgende:
Ik vind Tom Cruise wel bij de rol passen.
En het boek is zeer goed te verfilmen
Same here. Qua kop wel, qua lijf wat minder.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:21 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
[..]
Vind ik ook, beter dan de namen die eerder werden genoemd. Ik had bij het boek alleen wel het gevoel dat Silas een enorme vent was, dat zie ik nog niet echt in Bettany.
Is dat niet gewoon Paul Bettany als Paul Bettany?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 02:53 schreef Chielus het volgende:
De blik op Paul Bettany als Silas:
[afbeelding]
ja, maar met Silas Coupequote:Op vrijdag 1 juli 2005 08:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon Paul Bettany als Paul Bettany?
Dat was precies wat ik in gedachten had toen ik wist dat het verfilmd zou worden! Marceau is veel mysterieuzer en wat 'rijper' (ahum). Tautou vind ik te meisjesachtig voor de rol.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 03:09 schreef BasOne het volgende:
...... Sophie Marceau als Sophie Neveu.
quote:Op vrijdag 1 juli 2005 19:28 schreef fratsman het volgende:
Ik weet niet waar ik het las, maar Antonie Kamerling heeft auditie gedaan voor de rol van Silas!![]()
![]()
![]()
Ik bedoel maar... Onderstaand plaatje uit "Exorcist; The beginning" ziet al niet uit. Kan je nagaan wat dat voor de DaVinci code zou betekenen.quote:
tjemig.. die vent lijdt echt een beetje aan zelfoverschatting!quote:Op vrijdag 1 juli 2005 19:28 schreef fratsman het volgende:
Ik weet niet waar ik het las, maar Antonie Kamerling heeft auditie gedaan voor de rol van Silas!![]()
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 1 juli 2005 19:28 schreef fratsman het volgende:
![]()
![]()
doen t nietquote:Op zondag 3 juli 2005 11:38 schreef Chielus het volgende:
Eerste beelden van Tom Hanks als Robert Langdon.
[afbeelding]
[afbeelding]
dat kapsel!quote:Op zondag 3 juli 2005 11:38 schreef Chielus het volgende:
Eerste beelden van Tom Hanks als Robert Langdon.
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op maandag 4 juli 2005 01:29 schreef Chielus het volgende:
oke, hier dan het linkje:
http://www.comingsoon.net/news/davincicodenews.php?id=10236
Druk eens op F5.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:12 schreef wyccie het volgende:
Hee, sinds ik die link heb bezocht, zie ik de plaatjes boven wel
Zonder hoed??? Met glaasje wijn en een baguette :pquote:Op maandag 4 juli 2005 23:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dit lijkt me een hele goede Langdon! Had je soms Harrison Ford met Indiana-hoed verwacht?
Wat zij zegt.quote:Op maandag 4 juli 2005 01:35 schreef lovegrrl het volgende:
heb het boek gelezen en vond het erg goed.. ga dan ook cker de film zien alsie klaar is![]()
Dat komt natuurlijk door de film 'Big'.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 11:31 schreef wyccie het volgende:
[..]
Zonder hoed??? Met glaasje wijn en een baguette :p
hij blijft ook altijd een beetje een jongetje vind ik.
Mee eens!quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:16 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het gaat mij persoonlijk niet om de acteerprestaties van Tom Hanks (die bij vlagen buitengewoon zijn), maar simpelweg om zijn uiterlijk. Ik zie hem niet zo snel Langdon geloofwaardig neerzetten, omdat hij er niet echt als een typische Langdon uitziet. Hij moet dus op zijn opperbest zijn om het geloofwaardig te laten zijn.
We zullen zien
Zo had ik me Robert Langdon dus NOOIT voorgesteld.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:09 schreef Chielus het volgende:
Whoppa, en weer een hele serie setfoto's. Je krijgt beetje bij beetje meer het idee hoe het er uit gaat zien:
Tom Hanks:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ik dacht bij het lezen van het boek aan Richard Branson.. ookal acteert hij nietquote:Op woensdag 18 mei 2005 18:39 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik zag Richard Attenborough meer a;s Teabing
[afbeelding]
Of is die inmiddels overleden?
Ik vond 'm best indrukwekkend. Ron Howard is niet echt m'n favoriet, maar ik wil deze film toch zeker wel zien.quote:
Same here.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:26 schreef bianca en michael het volgende:
Wauw!!! Ik verheug me er enorm op (als groot Dan Brown èn Tom Hanks fan!)
Oh nee, niet goed gekekenquote:Op donderdag 15 december 2005 13:40 schreef Frollo het volgende:
Begrijp ik nou goed dat ik iTunes moet installeren als ik Quicktime 7 wil?
Jep.. en Magneto in X-menquote:Op zondag 18 december 2005 16:38 schreef Viking84 het volgende:
Was Ian McKellen Gandalf in LOTR?
Die gast met dat grote huis toch, hoe heet hij ook alweer. Lang geleden dat ik het boek gelezen heb.quote:Op zondag 18 december 2005 19:29 schreef karoltje het volgende:
Wie speelt Ian McKellen in The Da Vinci Code dan?
quote:Op zondag 18 december 2005 19:30 schreef tonks het volgende:
Die engelse man, met dat grote huis die ridder
![]()
![]()
naam vergeten
Oja!quote:Op zondag 18 december 2005 19:31 schreef tonks het volgende:
Sir Leigh Teabing natuurlijk pff
Zie OP: Sir Leigh Teabingquote:Op zondag 18 december 2005 19:29 schreef karoltje het volgende:
Wie speelt Ian McKellen in The Da Vinci Code dan?
Bedankt, QT werkte hier ook al niet.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef kiwi_nz het volgende:
http://www.filmfocus.com/trailers/item.php?id=16873
Hier de trailer voor Mediaplayer.
Vind hem geweldig, kan niet wachten...
ik had hem eerste "vleziger" in gedachte..quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:50 schreef Coastertommm het volgende:
[afbeelding]
Hij is echt precies zoals ik dacht!Geweldig
Ik ga het boek nog maar een keer lezen denk ik
iddquote:Op dinsdag 20 december 2005 18:10 schreef karoltje het volgende:
Ik ook ja! Zo'n bolle toet en dikke buik!
ik zou zeggen: lees t boek of kijk ff op IMDBquote:
Denk vergezocht en ga dan nog enkele stappen verderquote:
Jezus gaat dood. Sinterklaas bestaat niet.quote:
Forrest had kort haarquote:Op donderdag 22 december 2005 15:55 schreef PM-girl het volgende:
Toch zie ik daar nog steeds Forrest Gump staan: Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get!
Waarom is dat raar? Het is niet alsof het van dezelfde instantie is, of zelfs maar van hetzelfde land..quote:Op donderdag 22 december 2005 10:07 schreef trance_fan het volgende:
Ja eindelijk de trailer.
heb een hele poos terug de teaser gekeken maar daar waren nog geen in-film beelden in te zien.
Ik vind het wel raar dat ze wel in het Louvre mogen filmen maar niet in de Westminster Abbey.
ja zo lust ik er nog wel een paarquote:Op donderdag 22 december 2005 15:55 schreef PM-girl het volgende:
Toch zie ik daar nog steeds Forrest Gump staan: Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get!
Ja maar hoe hij kijkt, in de trailer is een stukje waarbij Tom omhoog kijkt, ik ben benieuwd of hij me kan doen geloven Robert Langdon te zijn.quote:
Ja maar het Louvre heeft natuurlijk wel schilderen van weet ik hoeveel en wat heeft die andere dan?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:07 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waarom is dat raar? Het is niet alsof het van dezelfde instantie is, of zelfs maar van hetzelfde land..
Luie dikke monniken zijn hetquote:Op donderdag 22 december 2005 22:40 schreef Thomas B. het volgende:
Dat andere is wel een kerk he... ik vermoed dat ze gewoon geen zin hebben om Westminster Abbey om te toveren tot een complete filmset. Kan me er wel wat bij voorstellen
hoezo stiekemquote:Op donderdag 22 december 2005 23:19 schreef Ericjuh het volgende:
mmm ben echt benieuwd naar deze film...
verwacht er stiekem toch veel van!
Hij wordt toch juist beschreven als een lange, gespierde monnik met lang wit haar en een sneeuwwitte huid?quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:55 schreef Xilantof het volgende:
[..]
ik had hem eerste "vleziger" in gedachte..
of mag ik hier ook gewoon "dikker" zeggen?
Ja kloptquote:Op vrijdag 23 december 2005 01:14 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Hij wordt toch juist beschreven als een lange, gespierde monnik met lang wit haar en een sneeuwwitte huid?
Dat heet National Treasure, en die film kwam na de DaVinci Code uit. Na het boek, that is. Bovendien vond ik dat weer een mooi voorbeeldje van Amerikanisering waar Hollywoodfilms nog wel eens last van willen hebben. National Treasure bevatte ook niets van het hele verhaal rond de kerk, overigens.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Argento het volgende:
Alsof de verhaallijn van de Da Vinci Code zoveel afwijkt van Treasure Hunters, of hoe die film met Nicolas Cage ook moge heten. Ik snap nog steeds de heisa om dat boek niet.
LOL...It's Tortilla boy...super!!!!! Ik ga hem zometeen weer eens kijken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:20 schreef ImmovableMind het volgende:
De trailer is idd weer verschrikkelijk irritant uitgewerkt door die stem, zeker weer Pablo Francisco stijl: Get duwnnn!!! One man........Destiny. Verschrikkelijk hoe die Amerikanen dat kunnen doen.
Tuurlijk wijkt die niet veel afquote:Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Argento het volgende:
Alsof de verhaallijn van de Da Vinci Code zoveel afwijkt van Treasure Hunters, of hoe die film met Nicolas Cage ook moge heten. Ik snap nog steeds de heisa om dat boek niet.
quote:Op maandag 26 december 2005 11:50 schreef Spindoc het volgende:
Tom Hanks was een geweldige acteur, maar dat is al een tijdje over. Kijk maar naar z'n laatste films: The Ladykillers, The Polar Express en The Terminal. De keuze voor Audrey Tautou vind ik wél een hele sterke.
Het heeft toch veel mensen aan het gelezen gebracht die normaal nooit een boek aanraken. Gisteren toevallig nog gelezen dat Noel Gallagher van Oasis maar drie boeken heeft gelezen in zn leven waarvan allemaal de laatste twee jaar, sinds het uitkomen van de boeken van Dan Brown. Ik vind het toch iets. Dat de serieuze critici het wellicht als thrillerpulp af doet kan ik begrijpen. Een meesterwerk is het niet maar het is wel boeiend en spraakmakend voor een groot publiek en dus komt er ook een film. Ik denk trouwens dat ie een enorme hype gaat creeren, er records worden gebroken maar dat het geen topfilm wordt. Beetje zoals Titanic.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Argento het volgende:
Wat ik zo jammer aan die hype vindt is dat de Da Vinci Code enorm leentjebuur heeft gespeeld bij een boek dat een goeie 20 jaar geleden al is uitgebracht Holy Blood Holy Grail. Als je dat kent, dan is de Da Vinci Code ineens niet zo origineel meer ... desalniettemin kan de film best wel eens een goede en spannende verfilming gaan worden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:36 schreef De_Hertog het volgende:
De DaVinci Code is een aardig geschreven boek die voor veel mensen een nieuwe samenzweringstheorie over de kerk introduceert. Mensen zijn nu eenmaal gek op dat soort theorien, dus als je dat met een spannend boek kunt combineren kan dat best eens een hype worden.
Ach, die urban legends die ook in de Da Vinci Code zitten gaan al eeuwen mee, dat andere boek heeft ze waarschijnlijk ook niet uitgevonden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Weakling het volgende:
[..]
Wat ik zo jammer aan die hype vindt is dat de Da Vinci Code enorm leentjebuur heeft gespeeld bij een boek dat een goeie 20 jaar geleden al is uitgebracht Holy Blood Holy Grail. Als je dat kent, dan is de Da Vinci Code ineens niet zo origineel meer ... desalniettemin kan de film best wel eens een goede en spannende verfilming gaan worden.
Neuh dat is ook zo, maar ik werd een beetje kriegel van de mensen om me heen die de ideeen in het boek brachten alsof de schrijver iets totaal unieks en nieuws had bedacht.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:44 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ach, die urban legends die ook in de Da Vinci Code zitten gaan al eeuwen mee, dat andere boek heeft ze waarschijnlijk ook niet uitgevonden.
Maar de schrijvers van HBHG hebben niet het literaire talent van Dan Brown. Wat een fucking saai boek is dat! Niet om doorhéén te komen gewoon.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Weakling het volgende:
[..]
Wat ik zo jammer aan die hype vindt is dat de Da Vinci Code enorm leentjebuur heeft gespeeld bij een boek dat een goeie 20 jaar geleden al is uitgebracht Holy Blood Holy Grail. Als je dat kent, dan is de Da Vinci Code ineens niet zo origineel meer ... desalniettemin kan de film best wel eens een goede en spannende verfilming gaan worden.
Wel aardig trouwens dat één van de karakters in DVC een anagram is van twee schrijvers van HBHG...
TOTAAL mee eens. Lijkt meer op een publiciteitsstunt dan een serieuze aanklacht zo.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar de schrijvers van HBHG hebben niet het literaire talent van Dan Brown. Wat een fucking saai boek is dat! Niet om doorhéén te komen gewoon.
Ik snap ook niet wat hun probleem is met Dan Brown, die ze nu hebben aangeklaagd wegens plagiaat.
1) waarom doen ze dat nu pas?
2) dan brown heeft toch keurig de titel van het boek genoemd in DVC?
3) en wat dan nog: hun boek wordt nu wel weer verkocht
Tenzij Dan Brown de zaak verliest. Dan zou het wel eens kunnen dat de Da Vinci Code uitgesteld wordt (als het al niet afstel wordtquote:Op maandag 20 maart 2006 18:01 schreef Evilia het volgende:
Nog 60 dagen en dan komt de Da Vinci Code uit![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is al opgelost toch?quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Tenzij Dan Brown de zaak verliest. Dan zou het wel eens kunnen dat de Da Vinci Code uitgesteld wordt (als het al niet afstel wordt)
Nee. Vorige week was er bericht dat de zaak is geweest en dat er over enkele weken een vonnis wordt uitgesproken. De rechter moet de DVC en HBHG nog lezenquote:
Dat zal wel niet.quote:Op zondag 2 april 2006 01:26 schreef bosmeneer het volgende:
En nog iets.. (ik kan m'n berichten niet wijzigen) had iemand het over een relatie tussen Landon en Sophie?
Tom Hanks wordt 50 in juli en Audrey Tauttou 28 in augustus. Dat moeten ze dus maar even achterwege laten, die relatie in de film
bron: http://www.boekbalie.nl/nieuwsdetail.jsp?nieuwsId=1276quote:Hoe bereidt een rechter zich voor op een rechtszaak? Neemt hij alvast de dossiers door of laat hij achter de tafel alles maar op zich afkomen? Dat laatste zou je haast gaan denken als je in de Nederlandse pers leest dat rechter Peter Smith van het Royal Courts of Justice in Londen de maandag begonnen rechtszaak tegen Random House tot volgende week dinsdag heeft verdaagd om zichzelf de tijd te geven de boeken te lezen waarover hij recht moet spreken, De Da Vinci Code van Dan Brown en Het heilige bloed en de heilige graal van Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln. Er klinkt in de berichtgeving geen woord door van verbazing, laat staan van verbijstering, dat de goede man dat dus blijkbaar niet vooraf heeft gedaan. Toen ik ging speuren of daar in de buitenlandse pers ook zo luchthartig overheen wordt gestapt, bleek de werkelijkheid toch iets anders. Smith heeft de zaak verdaagd om al het materiaal door te nemen dat de partijen maandag hebben aangedragen, niet minder dan twintig archiefdozen vol.
Waar gaat het allemaal ook weer om? In 1982 publiceerden Baigent, Leigh en Lincoln The Holy Blood and the Holy Grail (van de nog in datzelfde jaar gepubliceerde Nederlandse vertaling is in 2004 de elfde druk verschenen). Daarin beweerden zij dat de Heilige Graal de avondmaalsbeker was waarin Jozef van Arimathea het bloed uit de wonde van Jezus had opgevangen. Die werd naar Zuid-Frankrijk gebracht door Maria Magdalena. Zij was de vrouw van Jezus geworden en samen hadden ze een kind. Daar ligt het begin van een bloedlijn die via de Merovingische koningen tot in het heden zou doorlopen. De Priorij van Sion, door Godfried van Bouillon tijdens de eerste kruistocht in Jeruzalem opgericht, waakt over dat geheim. Grote geesten als Leonardo da Vinci en Isaac Newton zouden in de loop der eeuwen tot dat mysterieuze genootschap hebben behoord. In The Messianic Legacy (1986, vertaald als De Messiaanse erfenis) werkten Baigent, Leigh en Lincoln hun theorieën verder uit.
Inmiddels is gebleken dat die berusten op een mystificatie, een hersenspinsel van de Fransman Pierre Plantard die zich niet alleen voordeed als een rechtstreekse afstammeling van de Merovingers (met rechten op de Franse troon) maar dus ook van Christus zelf. Leuke stof voor een thriller is al die esoterische geheimzinnigheid natuurlijk wel, zoals Dan Brown overtuigend heeft bewezen. Die maakte er geen geheim van dat hij het boek van Baigent, Leigh en Lincoln had gelezen. In De Da Vinci Code is dat in het bezit van het personage Leigh Teabing, een naam die bestaat uit de naam van een van de auteurs en een anagram van de naam van een andere. Hij heeft zich echter ook op veel andere bronnen gebaseerd over tempeliers en vrijmetselaars, Rozenkruisers en Rennes-le-Château en over de rol van Maria Magdalena bij de oorsprong van het christendom in Europa.
Toch beschuldigen Michael Baigent en Richard Leigh hem nu van plagiaat. Zij beweren dat het hele grondpatroon van De Da Vinci Code aan hun boek is ontleend. Henry Lincoln, destijds documentairemaker voor de BBC en de man die het initiatief nam tot het boek, zou vanwege ziekte van deelname hebben afgezien. Het is overigens niet de eerste rechtszaak wegens plagiaat tegen De Da Vinci Code. Vorig jaar augustus bepaalde het Federaal Districtshof in Manhattan dat er ‘geen substantiële overeenkomst’ is tussen het boek van Brown en twee thrillers van Lewis Perdue met eveneens een religieuze achtergrond: Daughter of God (2000) en The Da Vinci Legacy (1983). Waar sprake is van gelijkenis ligt die volgens de rechter op het niveau van reeds eerder bekende en ook anderszins niet auteursrechtelijk beschermde ideeën.
Perdue had een schadevergoeding van 150 miljoen dollar gevraagd, alsmede een verbod op de verkoop van The Da Vinci Code en op de verfilming ervan. Wat Baigent en Leigh eisen, is niet bekend. Duidelijk is wel dat een veroordeling van The Da Vinci Code niet alleen tot een miljoenenclaim zou leiden maar ook uiterst kwalijk zou zijn voor de film van Ron Howard naar het boek die op 17 mei op het festival in Cannes (buiten mededinging) in première gaat. Bovendien zal er waarschijnlijk een hausse aan plagiaatzaken volgen, aangespannen door auteurs die menen dat anderen succes hebben geboekt met hun ideeën of thema’s, ook al zijn die inmiddels gemeengoed geworden. Het zou tot een ommekeer in het denken over originaliteit en plagiaat leiden, reden waarom veel specialisten geloven dat het niet tot een veroordeling zal komen. En indien het daar toch op uit dreigt te draaien, zal er wel een schikking worden getroffen.
Baigent en Leigh hebben dan ook een behoorlijk risico genomen met de rechtszaak tegen Random House, nota bene tevens de uitgever van hun eigen boek. Geschat wordt dat de kosten voor hun advocaten oplopen tot een half miljoen pond. Maar ook als ze verliezen, zal hun stap hen geen windeieren hebben gelegd. Op hun manier profiteren ook zij van het gigantische succes van De Da Vinci Code, waarvan alleen al in Nederland de afgelopen twee jaar meer dan 800.000 exemplaren zijn verkocht. De verkoop van The Holy Blood and the Holy Grail is explosief gestegen. Ook de Nederlandse vertaling doet het zo goed dat Tirion Uitgevers in april een geïllustreerde luxe-editie uitbrengt.
Hoe ver het staat met The Solomon Key, het ooit door Brown aangekondigde vervolg op De Da Vinci Code, is onduidelijk. Er wordt geen verschijningsdatum en zelfs geen titel meer genoemd. Hij is zo intensief betrokken geweest bij de verfilming van zijn boek dat het schrijven er blijkbaar helemaal bij ingeschoten is. Luitingh heeft inmiddels de honger van zijn fans enigszins gestild met De Delta deceptie, uitgebracht in een oplage van 200.000 exemplaren, een boek dat hij al in 2001 schreef, na Het Bernini mysterie maar vóór De Da Vinci Code.
Tekst en copyright: Jef van Gool \ Literatuurplein
bron: http://www.boekbalie.nl/nieuwsdetail.jsp?nieuwsId=1284quote:Met een pleidooi van Jonathan Rayner James is vandaag in het Royal Courts of Justice in Londen de rechtszaak tegen Random House, de uitgever van The Da Vinci Code van Dan Brown, afgesloten. Die was aangespannen door Michael Baigent en Richard Leigh, twee van de drie auteurs van The Holy Blood and the Holy Grail. Zij beweren dat het grondpatroon van de thriller van Brown op hun boek uit 1982 is gebaseerd. Het zal nog enkele weken duren voordat rechter Peter Smith met een uitspraak komt. Hij hoopt de zaak voor Pasen af te ronden.
Het is een uiterst gecompliceerde zaak en wie een spectaculair proces had verwacht, kwam de afgelopen drie weken bedrogen uit. Gaandeweg spitste alles zich toe op de vraag wanneer Brown The Holy Blood and the Holy Grail heeft gelezen. Was dat vóór hij de eerste synopsis van De Da Vinci Code schreef of pas daarna, zoals hij zelf beweert? Drie dagen lang werd hij in de getuigenbank aan de tand gevoeld, waarbij hij toegaf niet meer te weten wanneer dat precies of zelfs bij benadering is geweest. Bovendien blijkt veel van het voorwerk en de research gedaan door zijn vrouw en assistente Blythe die niet bij de rechtszaak aanwezig was.
Voordat hij de getuigenbank betrad, had Brown een 69 pagina’s tellende verklaring ingebracht. Een correspondent van de BBC noemde die ‘fascinerende lectuur’, een masterclass voor ieder die ervan droomt een bestseller te schrijven. Brown licht toe hoe hij thema’s zoekt, hoe hij begint met het schrijven van het laatste hoofdstuk en daar vervolgens naartoe werkt. Daarbij streeft hij er steeds naar het hele gebeuren binnen het verloop van één etmaal te laten plaatsvinden. Verder gaat hij in op de rol van zijn vrouw Blythe bij de voorbereiding en meldt hij uiteraard dat het boek van Baigent en Leigh tijdens het schrijven slechts één van zijn vele bronnen is geweest.
De getuigenissen die Baigent en Leigh aflegden, waren bepaald niet sterk. Baigent gaf toe dat zeven van de vijftien punten in de aanklacht ongegrond zijn. Leigh moest erkennen dat hij zelf thema’s in The Holy Blood and the Holy Grail aan het werk van anderen had ontleend. ‘Niet overgeschreven, maar herhaald,’ zo verdedigde hij zich. In zijn slotpleidooi beklemtoonde hun advocaat Jonathan Rayner James dat vooral de getuigenis van Brown met diep wantrouwen tegemoet moet worden getreden. ‘Hij wist zich nauwelijks het jaar, laat staan de maand te herinneren waarin hij The Holy Blood and the Holy Grail heeft gelezen. Zijn hele houding in het kruisverhoor was onwelwillend.’ Hij suggereerde verder dat de vrouw van Brown niet aanwezig was bij de rechtszaak om niet als getuige te kunnen worden opgeroepen. Brown had verklaard dat ze wars is van publiciteit en dat hij haar alle media-aandacht had willen besparen. Dan had ze in ieder geval getuigenis kunnen afleggen via bijvoorbeeld een videoboodschap, aldus James.
Eerder had literair agent Patrick Janson-Smith, voorheen uitgever van zowel Brown als van Baigent en Leigh, tegenover de rechter de aanklacht een storm in een glas water genoemd. Het is volgens hem geen toeval dat de zaak is aangespannen kort voor de film naar The Da Vinci Code in première gaat. ‘Ze waren bang dat een film naar het boek van Brown de kans op een verfilming van The Holy Blood and the Holy Grail voorgoed zou verknallen.’ Hoe het zij, als de rechter de klagers toch geheel of gedeeltelijk in het gelijk stelt, zal dat niet alleen voor Random House en Dan Brown grote financiële consequenties hebben, maar ook leiden tot een radicale omkering van het begrip intellectueel eigendom. Dan vallen niet alleen de verwerking en de verwoording van ideeën onder het auteursrecht maar ook die ideeën zelf. Elke roman, elk verhaal moet dan vooraf zorgvuldig tegen het licht worden gehouden of er niet de kans bestaat dat er iemand opstaat die claimt dat zijn ideeën zijn gebruikt.
De ironie wil dat Baigent en Leigh op hun beurt schatplichtig zijn aan Pierre Plantard die de hele santenkraam rond Rennes-Le-Château heeft verzonnen, met het kind van Jezus en Maria Magdalena van wie de bloedlijn tot in het heden doorloopt. Plantard die zich voordeed als een afstammeling van de Merovingers met rechten op de Franse troon, is echter zes jaar geleden overleden. Misschien voelen zijn erven dan wel voor een proces, ook al erkennen ze daarmee geen afstammelingen te zijn van de Merovingische koningen en van Jezus en Maria Magdalena.
Tekst en copyright: Jef van Gool / Literatuurplein
bron: http://www.radio.nl/2003/home/q.entertainment/105693.htmlquote:Dan Brown vrijgesproken van plagiaat
Dan Brown heeft voor 'The Da Vinci Code' geen plagiaat gepleegd. Dit heeft de rechtbank bepaald. De auteur was aangeklaagd door de auteurs van een eerder boek.
(Novum/AP) - Dan Brown heeft voor zijn roman 'The Da Vinci Code' geen plagiaat gepleegd. Dit heeft de rechtbank in Londen vrijdag bepaald. De Amerikaanse succesauteur was aangeklaagd door de twee schrijvers van het boek 'Holy blood, holy grail' uit 1982. Michael Baigent en Richard Leigh hadden beweerd dat Brown een groot deel uit hun werk heeft gestolen en in zijn boek heeft verwerkt.
De 41-jarige Brown reageerde tegen de BBC zelfverzekerd op de uitspraak. "Dit toont aan dat de aanklacht volledig onterecht was". Hij verbaasde zich erover dat de twee auteurs hun aanklacht hebben durven indienen. De rechtszaak heeft in totaal vijf weken geduurd.
Brown heeft eerder toegegeven dat hij 'Holy blood, holy grail' heeft gelezen, net als tientallen andere boeken en honderden documenten. Het boek van de Britse auteurs zou geen cruciaal ingrediënt zijn geweest voor 'The Da Vinci Code'.
In de boeken van Leigh en Baigent en Dan Brown speelt de theorie dat Jezus een relatie had met Maria Magdalena een centrale rol. Baigent zei eerder in de rechtszaal dat Brown 'de hele architectuur' van het onderzoek voor het boek heeft gestolen. Volgens hem zijn er 'zeer specifieke' gelijkenissen in de boeken te vinden, maar hij gaf eveneens toe dat er veel verschillen zijn.
Door de vrijspraak van Brown komt de première van de verfilming van 'The Da Vinci Code', met Tom Hanks in de hoofdrol, niet in gevaar. Deze staat gepland voor 19 mei, tijdens de opening van het filmfestival in Cannes.
[Novum]
quote:Kerk Rome boos om reclame Da Vinci Code
Gepubliceerd op dinsdag 25 april 2006
ROME (ANP) - De kerkelijke autoriteiten in Rome eisen dat een levensgrote advertentie voor de film The Da Vinci Code, die binnenkort uitkomt, wordt verwijderd van de façade van de kerk San Pantaleo.
Marco Frisina van het bisdom Rome noemt de reclame voor de film een ,,provocatie''.
Het Vaticaan is fel tegen de film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Dan Brown. Volgens het boek had Jezus een relatie met Maria Magdalena en hadden ze ook kinderen.
De kerk in hartje Rome is eigendom van de staat en wordt momenteel gerestaureerd.
gewoon de filmposter lijkt mij.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:36 schreef Apfel het volgende:
[..]
Iemand misschien foto's kunnen vinden?
deze:quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:38 schreef Viking84 het volgende:
[..]
gewoon de filmposter lijkt mij.
Nou whoeoeoeh!
Maar wel lef om die op een kerk te plakken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Quickpar fo shizzle
Wel krijgt de rechtszaak nog een grappig staartje: http://nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/4/27/270406_davinci.htmlquote:Op vrijdag 7 april 2006 20:21 schreef Viking84 het volgende:
ZoDan Brown heeft de rechtszaak gewonnen
(zoals we ook al hadden verwacht).
[..]
bron: http://www.radio.nl/2003/home/q.entertainment/105693.html
Teabingquote:Op donderdag 27 april 2006 08:57 schreef Del_Toro het volgende:
kan iemand de relatie tss tiebing & langdon uitleggen? waarom ging ie naar 'm in de eerste plaats?
lang geleden es het boek gelezen en dat vergeten
idd. Echt not donequote:Op woensdag 26 april 2006 20:53 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
deze:
[afbeelding]
omg, dat is idd te erg voor woorden!! hoe kunnen ze!!
Laten we wel even letten op de goede namen; anders krijgen we nog te maken met "De Da Vinci Deceptie" en "Het Bernini Dilemma"quote:Op zondag 14 mei 2006 12:22 schreef -Dries- het volgende:
'T Bernini Code vond ik een leuker boek
quote:Op zondag 14 mei 2006 12:33 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Laten we wel even letten op de goede namen; anders krijgen we nog te maken met "De Da Vinci Deceptie" en "Het Bernini Dilemma"![]()
quote:Op maandag 15 mei 2006 17:02 schreef Chielus het volgende:
Gaat in Antwerpen (Kinepolis) in 6 zalen tegelijk draaien, ik kan me niet herinneren dat dat ooit is gebeurt...
Maar ik moet helaas nog een week wachten voordt ik er naar toe kan....
Mooiquote:Op maandag 15 mei 2006 18:25 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Nee toch? In Nijmegen iig niet.
zou juist goedkoper moeten zijn, want je zit zo lekker knus op elkaar gestapeld dan vrees ikquote:Op maandag 15 mei 2006 18:18 schreef gurlie het volgende:
Is de dag van premiere duurder in de meeste bioscopen?
Ik had over het algemeen niet het idee dat mensen LOTR niet aan de verwachtingen vond voldoen. Ik ken een hoop mensen die vooraf sceptisch waren, maar het eindelijk toch een erg goede film vonden..quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:53 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ben bang dat de verwachtingen voor deze film gewoon té hoog zijn, en dat het dus voor de massa alleen maar kan tegenvallen.
Dat is wel vaker zo, dat zag je ook bij LotR, King Kong etc.
Machtig slecht ja.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:03 schreef Timmai het volgende:
als de film net zo slecht is als het spel...:')
Dat beschouw ik juist als positief..quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:07 schreef Chielus het volgende:
eerste reacties:
Het blad bestempelde de film als "zwaar en sinister".
Dat belooft wat.quote:Proesten om Da Vinci Code
The Da Vinci Code opent vanavond het filmfestival van Cannes en komt morgen wereldwijd in de bioscoop. Van de critici krijgt de film geen vriendelijke ontvangst.
Door onze redacteur Bas Blokker
Tegen het eind van The Da Vinci Code werd het de zaal allemaal te veel. Op het moment dat professor Tom Hanks cryptologe Audrey Tautou plechtig aankeek en zei: „Jij bent de laatste levende afstammeling van Jezus Christus”, proestte de verzamelde internationale pers het uit. Na afloop stonden groepjes critici hoofdschuddend met elkaar te praten. Afgaande op de reacties tijdens en na de eerste publieke vertoning, gisteravond in het festivalpaleis van Cannes, kan de verfilming van Dan Browns megaseller niet op een vriendelijke ontvangst rekenen. De film van de Amerikaanse regisseur Ron Howard opent er vanavond de 59ste editie van het festival en komt daarna wereldwijd in de bioscopen, waaronder maar liefst 142 in Nederland. Misschien dat het galapubliek bij de première milder is.
Regisseur Howard heeft zichtbaar geworsteld met het karakter van het onvoorstelbaar populaire boek: 40 miljoen verkochte exemplaren en talloze na-apers. Brown schreef een puzzelboek, waarin de ene ontdekking leidt tot het volgende raadsel en waarin vooral veel wordt uitgelegd met woorden, rijmpjes en beschrijvingen – allemaal zaken waar Hollywood weinig mee op heeft. Een Amerikaanse film drijft op handeling, nooit op dialoog. Daarom laat Howard zijn camera flink bewegen om drama te suggereren. Daarom heeft hij ook zoveel mogelijk achtervolgingsscènes in zijn film opgenomen en moeten de hoofdrolspelers tussendoor in razend tempo uitleggen welke stappen ze zetten door de geschiedenis van het christelijk geloof, welke symbolen daarbij horen en waarom. Het gaat hun niet makkelijk af.
In boek en film komt professor Robert Langdon (Hanks, naar verluidt voorzien van een haarstukje) op het spoor van de heilige graal. Samen met de cryptologe Sophie (Tautou) en graalkenner Leigh Teabing (Ian McKellen, beroemd geworden als tovenaar Gandalf) lost hij de ene na de andere puzzel op die naar de graal leidt. Deze twee hooggeleerde mannen en de door haar opa ingewijde vrouw weten oneindig veel meer dan de kijkers. Maar omdat die het ook dienen te snappen, krijgen deze kenners om de beurt de rol van domoor. Dus zegt Sophie heel vaak tegen Teabing: „Wacht, u bedoelt*” En dus moet Langdon hoogst verbaasd kijken als Sophie opleest dat Sangreal niet alleen san greal, heilige graal, kan betekenen, maar ook sang real, heilig bloed. Alsof de professor dat niet allang zelf had bedacht.
Het is de vraag of de film, die aan het eind een paar sprongen buiten het boek maakt, de lezers van Dan Brown naar de bioscoop kan krijgen. Liefhebbers van Tempeliersgeheimen en Rozenkruisersmystiek komen bij regisseur Howard minder aan hun trekken dan degenen die het leuk vinden om een Smart achteruit over een Parijse stoep te zien scheuren.
Voor de bioscopen zou het intussen een kleine ramp zijn als The Da Vinci Code flopt. Naar deze film kijkt de filmbranche al een half jaar uit als de film die een lange magere periode zal goedmaken. In Cannes is duidelijk te zien hoe zwaar wordt ingezet op deze productie. Achter het festivalpaleis is een reusachtige zwarte piramide opgetrokken, verwijzend naar een van de belangrijkste locaties in de film. In de stad hangen niet alleen posters van de film, maar ook van de game en van andere producten, zoals een ‘Soundwalk’ door het Louvre met de stem van acteur Jean Reno. Dat hele bouwwerk moet straks op zijn plaats worden gehouden door een weergaloze recette. Aan Cannes zal het niet liggen. Dit festival weet als geen ander om te gaan met glamour, ook als er weinig achter schuilgaat.
http://www.nrc.nl/kunst/article320180.ece
Ik heb het boek hier nog ongelezen liggen en wist dat er een film aankwam. Ik heb elk artikel over de inhoud weten te vermijden.quote:Op woensdag 17 mei 2006 18:18 schreef Doff het volgende:
Dat verhaal is al zo vaak overal en nergens uiteengezet, als je dat nog steeds niet kent is er echt iets goed mis.
Nou die protesten overal waren ook niet mals, dus qua fanatici zal het niet minder zijn, en qua onmetelijke domheid ook niet maar het zag er nog redelijk beschaafd uit dus.. dat hebben ze wel voor, die fundi christenen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 18:50 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik als opgegroeide katholiek ga hem kijken.
Gelukkig breken wij niet de stad af als er een film over ons geloof komt...
Brown schrijft boeken voor mensen die normaal geen boeken lezen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:13 schreef helldeskr het volgende:
Och..
Het boek vond ik een aanfluiting....
Brown is in mijn ogen een echte pulp schrijver... dat hij nu toevallig een tere snaar raakt doet hem eer aan..maar het verhaal is echt super brak....
Mischien heb ik teveel echte boeken gelezen over dit onderwerp, maar ik poep op Brown.
Ik wist al na twee hoofdstukken hoe de vork in de steel zat.... en das best irritant..
Tja ...das ook weer waar...quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brown schrijft boeken voor mensen die normaal geen boeken lezen.
Nope. Vooral om deze zin moest ik erg lachen:quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:19 schreef Ultrawuft het volgende:
cinema.nl is ook niet echt te spreken over deze film....
quote:Het helpt ook niet dat Tom Hanks nog altijd denkt dat een denkende man gefronsd kijkt en langdurig over zijn kin wrijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |