abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 mei 2005 @ 16:54:20 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_27006254
Hier alweer deeltje tien(!) in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen,
komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte
reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er
weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in,
maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag
maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS
Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion
en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS, DB Regionalbahn en het Prignitscher Eisenbahs Gesellschaft..

NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen,
Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder
verzorgt NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en
Zutphen-Oldenzaal. Sinds april 2005 heeft Syntus ook de dienst op Arnhem-Tiel overgenomen van NSR.
Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm,
Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. Enschede-Dortmund is sinds december 2004 in handen van de PEG.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en
Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de
internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de
NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Noordned
Laten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt
haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op
Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele)
tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de ‚‚n delige (DH1), waarvan sommige voorzien van
extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.
Omdat Arriva de aanbesteding recentelijk heeft gewonnen, zullen er nieuwe treinen ingezet worden:
een impressie is te zien op http://www.arriva.nl/taxi/documents/Arriva%20impressies.pdf

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar
een lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder
stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de
diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteert nog enige diesellijnen (Enschede-Zwolle, Apeldoorn-Zutphen,
en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de
tweedelige DM90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion,
en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal ge‰lectrificeerd is, wordt ook veelvuldig
gebruik gemaakt van electrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat
goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn
vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat
betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen
DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag,
Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als
bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat
gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de
reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen
wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm =
gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands
Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra
zitplaatsen te verzorgen.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar
ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht
rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan eenn kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom
worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien
van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de
trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging
sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op
Maastricht/Heerlen-Haarlem, de treinseries 800 en 900..


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en
DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken.
De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken
zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR
blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er ‚‚n of twee DDM-1's in mee. Als
binnenkort de stuurstand (BDs) zijn intrede doet in deze treinseries, zullen de dubbeldeks
bakken gewoon in dienst blijven.

DD-AR is wat korter (stammen van 4 of 5) en heeft groene en blauwe bankjes (2e
respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige
DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de
(1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de
benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens
ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden
in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het
mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een
andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar
Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De
treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een
cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en
Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en soms nog als sneltrein op Den
Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda), al wordt veel ICM stilaan vervangen door IRM's.

Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim
26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit
5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog
twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de
Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen
Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2
bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op
allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen
drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), inmiddels zijn ze
in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en
zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de
'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) Nu het
reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid
niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in
dienst, bijvoorbeeld op Venlo-Haarlem.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de
verlengde stellen. Nu staan op ‚‚n verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat
'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper
van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM90. Is een
experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als
stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer
electronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd
regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig
weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat
het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van
de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en
mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM90) 2+2, en is de inzet beperkt tot
Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter ‚‚n van de fijnste treinen van het land.
Wederom foto'tjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de
rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te
verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64
aan de kant gezet danwel gesloopt omdat men anders de nieuwe IRM-instroom niet aankan.
Plan V rijdt rond in vele kleuren en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn
er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de
nieuwste.
Plan T is wel een serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde
bankjes. Bij drukte zit je met je knie‰n in je nek en in de nek van de persoon tegenover je.
Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland
(Werkspoor) gebouwd zijn.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch
eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat
het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie
smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook
weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een ineffici‰nte
spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als
aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam,
Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam
en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate
geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer
terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv
gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e
klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende
verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgie loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn,
al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van
de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand
succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met
Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en Belgi‰ rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De
rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van
NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm
die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen
door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen
vanuit Aachen.


Op Roosendaal-Antwerpen:


Nieuweschans-Leer:
(nog geen foto's)

Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: sweek)



Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en
Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op
castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de
Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de
helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas
niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:

A32 Gouda-Alphen a/d Rijn van buiten en binnen.

Houtense (uit Hannover) tram van buiten en binnen.

Uit de andere topics:
* Andere] handige linkjes:[/me]
  • Offici‰le NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd,
    maar nog steeds boordevol handige informatie


    [me=Foto's van FOK'ers:
  • MREn, geordend op datum
  • [url=http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen]Sweek, geordend per station/regio.

    Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
  • "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zaterdag 14 mei 2005 @ 16:56:41 #2
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27006295
    De foto's doen het even niet, heb net een nieuwe Windowsinstall, en de topicstartfoto's staan op een andere pc, maar ik zal ze in de loop van de dag weer even online gooien.

    GEEN foto's dus, want dat prutsforum dat FOK in elkaar heeft gedraait gaat over zn nek van het editten van een lange post. (URL's wordne doormidden gehakt, dus ook geen foto's...)

    Er zullen wellicht nog wat foutjes in deze topicstart staan, ik heb even snel een oude versie gebruikt.

    [ Bericht 25% gewijzigd door MREn op 14-05-2005 17:47:24 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_27006363

    Merk en type: Wadloper (DH2)
    Eigenaar: Noordned
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: Hij is groen ; treinnummer 3222; stond klaar voor vertrek naar Groningen CS


    Merk en type: Wadloper (DH1)
    Eigenaar: Noordned
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3108; stond klaar voor vertrek naar Sneek CS


    Merk en type: Wadloper (DH1)
    Eigenaar: Noordned
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3104


    Merk en type: Wadloper (DH1)
    Eigenaar: Noordned
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: treinnummer 3109


    Merk en type: Koploper (ICM3)
    Eigenaar: NS
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: treinnummer 4084


    Merk en type: Koploper (ICM3)
    Eigenaar: NS
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Leeuwarden CS
    Datum: 18-3-2004
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Verdere Bijzonderheden: treinnummer 4039

    --
    Even in mn archief aan het graaien geweest. Staat wat mooier als een tvp
    pi_27006879
    Ik heb een aantal foto's van een verbouwing van een overweg in Eindhoven van afgelopen maand. Past dat hier ook in? Laat het maar weten, dan wil ik er wel moeite voor doen.
      zaterdag 14 mei 2005 @ 17:29:54 #5
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27006920
    quote:
    Op zaterdag 14 mei 2005 17:27 schreef indahnesia.com het volgende:
    Ik heb een aantal foto's van een verbouwing van een overweg in Eindhoven van afgelopen maand. Past dat hier ook in? Laat het maar weten, dan wil ik er wel moeite voor doen.
    Waarom niet? Altijd leuk om te zien!
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zaterdag 14 mei 2005 @ 17:36:42 #6
    48840 Xtreem
    Minimalist in training
    pi_27007073
    Iemand trouwens een foto oid van het net bestelde materiaal van Arriva, om de wadlopers te vervangen?
    The secret to happiness is freedom...
    And the secret to freedom is courage.
    Thucydides
      zaterdag 14 mei 2005 @ 17:37:51 #7
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27007097
    quote:
    Op zaterdag 14 mei 2005 17:36 schreef Xtreem het volgende:
    Iemand trouwens een foto oid van het net bestelde materiaal van Arriva, om de wadlopers te vervangen?
    Staat een linkje naar de PDF in de startpost
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_27007211
    Uit de Leeuwarder COurant:
    Arriva koopt voor 100 miljoen Zwitserse treinen
    HEERENVEEN - De Britse vervoerder Arriva koopt voor 100 miljoen euro 43 nieuwe Zwitserse treinen die in Noord-Nederland gaan rijden. Dat heeft het bedrijf, met de Nederlandse hoofdvestiging in Heerenveen, vrijdag bekendgemaakt.


    Eind maart maakten de provincies Groningen en Friesland bekend dat Arriva vanaf 1 januari 2007 zeker vijftien jaar lang het treinvervoer in Noord-Nederland mag exploiteren. Het Britse concern won die aanbesteding mede door de belofte alle oude dieselboemeltjes, die nu nog in Friesland en Groningen rijden, te vervangen.

    Het Zwitserse bedrijf Stadler heeft de opdracht van Arriva gekregen. De treinenbouwers uit het Alpenland moeten de 43 bestelde lightrail-treinen in 2007 opleveren. De nieuwe treinen gaan in eerste instantie op diesel uit aardolie rijden. Het is de bedoeling in de toekomst ook proeven met biodiesel te gaan doen. De treinen krijgen enkele luxe elementen mee. Zo zijn er 220 volt aansluitingen voor onder meer laptops, zijn de treinen 20 centimeter breder dan gebruikelijk en in tegenstelling tot eerdere berichten zijn er ook toiletten.

    Opvallend is dat de machinist achter een glazen wand komt te zitten, waardoor de passagier hem of haar kunnen zien zitten. ,,Dat was een eis van de provincies'', aldus een woordvoerder van Arriva. In de Achterhoek rijdt vervoersmaatschappij Syntus als enige in Nederland al met de lightrail treinen zoals die in het noorden gaan rijden.

    ANP
    ---
    Zwitserse treinen in Friesland
    LEEUWARDEN - In Friesland rijden de komende jaren nieuwe lichtgewicht treinen van het Zwitserse bedrijf Stadler GTW. De keuze is gisteren gemaakt door het vervoerbedrijf Arriva/Noordned. Met de order is ¤100 miljoen gemoeid. De treinen vervangen vanaf 2007 het huidige materieel op de Friese spoorlijnen van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren. Arriva/Noordned verzorgt vanaf 2006 het treinvervoer in Friesland en Groningen voor de komende vijftien jaar.
    pi_27007531
    In de OP een dode link:

    in overige links: NS FAQ, verouderd,
    maar nog steeds boordevol handige informatie
      zaterdag 14 mei 2005 @ 19:33:47 #10
    25186 ImPrEzA
    @taalpurist
    pi_27009504
    jemig, in mn My Active Topics stroomt alles op 14 mei vol... tvp dus
    Seriously!?
    pi_27010494
    quote:
    Op zaterdag 14 mei 2005 19:33 schreef ImPrEzA het volgende:
    jemig, in mn My Active Topics stroomt alles op 14 mei vol... tvp dus
    Bij jou ook al? Bij mij ook
    pi_27034773
    Nouja ik doe ook even een schaamteloze TVP.

    Maar wil wel zeggen dat dat rood van de nieuwe treinen van Arriva me doet denken aan de eerdere treinstellen van de NS die ook Rood warne. Wellus waar donkerder, maar toch rood
    pi_27124573
    Het doet mij denken aan het rood van de oude Groninger stadsbussen....
      woensdag 18 mei 2005 @ 23:19:01 #14
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27134865
    quote:
    Op woensdag 18 mei 2005 18:50 schreef Alexxxxx het volgende:
    Het doet mij denken aan het rood van de oude Groninger stadsbussen....
    Voor de liefhebbers van rood: de bussen in de concessie Twente worden binnenkort ook allemaal rood.

    Dit was een (zinloze en geldverpillende) eis voor de maatschappij die de concessie zou winnen. Er rijdt al één rode Ambassador200 rond.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_27143317
    quote:
    Op woensdag 18 mei 2005 18:50 schreef Alexxxxx het volgende:
    Het doet mij denken aan het rood van de oude Groninger stadsbussen....
    Die staan nu btw. in Tilburg:


    Maar dat ter zijde....

    Ik vind de kleur wel leuk, lekker rood
    pi_27144294
    Tilburg? Rijden ze daar dan? Dacht dat degene die hier nog konden rijden hier wit/licht groen zijn geverfd...

    Rood was wel mooi, alleen het grijze ernaast niet echt....
    pi_27145060
    quote:
    Op donderdag 19 mei 2005 11:29 schreef the_disheaver het volgende:
    Tilburg? Rijden ze daar dan? Dacht dat degene die hier nog konden rijden hier wit/licht groen zijn geverfd...

    Rood was wel mooi, alleen het grijze ernaast niet echt....
    Nee, deze bussen zijn afgeschreven en worden volgens mij doorverkocht.
      donderdag 19 mei 2005 @ 14:53:00 #18
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27151538
    quote:
    Op donderdag 19 mei 2005 11:54 schreef Dichterbijer het volgende:

    [..]

    Nee, deze bussen zijn afgeschreven en worden volgens mij doorverkocht.
    enkeltje Cuba
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      vrijdag 3 juni 2005 @ 07:24:19 #19
    122053 Stoney3K
    Flatsehats!
    pi_27597267
    Weet iemand in hoeverre de ICM-0 serie (4001 t/m 4007) al afgevoerd is voor de sloop of dat er toevallig nog ééntje op een verlaten terrein staat? In Eindhoven vindt nogal wat ICM rangeerverkeer plaats dus ik zal straks eens kijken of ik nog een ICM-0 daar zie staan.

    Edit: Nop. Eindhoven staan geen afgerangeerde ICM's meer. Of ze stonden er tijdelijk of er zijn er inmiddels naar de sloop verdwenen.

    [ Bericht 21% gewijzigd door Stoney3K op 03-06-2005 10:33:51 ]
    Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
      vrijdag 3 juni 2005 @ 11:31:33 #20
    80690 hooibaal
    Be prepared.
    pi_27602243
    Voor zover ik weet is de laatste van de 7 proto's een aantal maanden geleden al naar de sloop verdwenen, ze zijn eerder afgevoerd dan de rest omdat ze in technisch opzicht iets afweken van de hoofdseries. ICM-1234 wordt geloof ik nog niet afgevoerd, maar er kunnen er natuurlijk altijd 1 of 2 terzijde staan met defecten of tijdelijke werkloosheid.
    Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
      vrijdag 3 juni 2005 @ 13:02:22 #21
    25186 ImPrEzA
    @taalpurist
    pi_27605491
    Volgens mij staan op Amersfoort (Bokkeduinen?) 2 kopbakken van een ICM-0... het is in elk geval een ICM-tweetje, waar dus een middenbak uit mist, en staat achter een uitgebrande Plan U.
    Seriously!?
      vrijdag 3 juni 2005 @ 18:14:44 #22
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27614888
    quote:
    Op vrijdag 3 juni 2005 13:02 schreef ImPrEzA het volgende:
    Volgens mij staan op Amersfoort (Bokkeduinen?) 2 kopbakken van een ICM-0... het is in elk geval een ICM-tweetje, waar dus een middenbak uit mist, en staat achter een uitgebrande Plan U.
    De rest van het overgebleven plan U staat overigens om de hoek bij defensie in de hoop dat ze daar wat minder snel afgetakeld worden.

    De PON-treinen vol auto's (VW/Audi) overnachten daar ook trouwens.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_27615815
    quote:
    Op vrijdag 3 juni 2005 13:02 schreef ImPrEzA het volgende:
    Volgens mij staan op Amersfoort (Bokkeduinen?) 2 kopbakken van een ICM-0... het is in elk geval een ICM-tweetje, waar dus een middenbak uit mist, en staat achter een uitgebrande Plan U.
    Die heb ik idd ook zie staan, dat betekent dat die treinstel verplaatst is. Stond eerst op een gedeelte zonder bovenleidingen tegen een oud locomotieven huis aan bij het station van Amersfoort.
    pi_27616713
    4001 en 4004 zijn oefenobject in Ah resp. Bgn ergens, 4002, 4003 en 4006 zijn gesloopt in Mttrix, kopbakken 4005 (staan in Amf) zijn voor Stator, middenbak 4005 voor NSM, kopbakken 4007 zijn gesloopt in Apn, middenbak 4007 wordt verbouwd tot middenbak 4044.
      donderdag 9 juni 2005 @ 22:51:55 #25
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27790331
    Nog even iets anders, voor eenieder hier die de spoorhobby een warm hart toe draagt; als je lid zou worden van een vereniging op het gebied van spoorwegen (en aanverwante zaken), wat zou je daar van verwachten? En zijn er ook dingen die jullie missen bij een vereniging/club/watdanook?

    Verwacht je bijvoorbeeld nieuws over materieel, infra, etc., of vooral foto's, of excursies, of toegang tot allerlei bronnen, etc? Of wordt je eerder ergens lid van voor de gezelligheid? Bijvoorbeeld met zn allen een buurtspoorweg runnen?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zondag 12 juni 2005 @ 19:08:28 #26
    24341 JMT
    Hrmz...
    pi_27863705
    Ikzelf zou alleen informatie over materieel en infra willen hebben. Foto's zijn leuk maar geen pré
    Pomtiedomtiedom...
      maandag 13 juni 2005 @ 16:38:13 #27
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_27892049
    quote:
    Op zondag 12 juni 2005 19:08 schreef JMT het volgende:
    Ikzelf zou alleen informatie over materieel en infra willen hebben. Foto's zijn leuk maar geen pré
    In welke vorm? Internet, tijdschrift, lezingen?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_27892135
    Een serieuze club heeft zowel een (goede) internetsite als een eigen tijdschrift (mnstens 4 keer per jaar verschijnend). En regelmatig meetings en/of ruilbuerzen en dergeijke. Verder verwacht ik dat de club interessante excursies wet te organiseren.
      dinsdag 14 juni 2005 @ 16:37:37 #29
    24341 JMT
    Hrmz...
    pi_27922942
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 16:38 schreef MREn het volgende:
    [..]
    In welke vorm? Internet, tijdschrift, lezingen?
    Hoofdzakelijk via internet. Eventueel via de media maar vaak is 't via bronnen op internet sneller/up to date
    Pomtiedomtiedom...
      zondag 26 juni 2005 @ 17:01:39 #30
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_28252679
    Laatst bij toeval in Leeuwarden de DE41 tegengekomen tijdens de jaarlijkse Stichting Mat '54 excursie. Fototje:


    Ook leuk: je vriendin zien afknappen bij al die treinenliefhebbers met camera's met gigantische lenzen en andere uitgesproken kenmerken!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_28390794
    quote:
    Op zondag 26 juni 2005 17:01 schreef Duvel het volgende:
    Laatst bij toeval in Leeuwarden de DE41 tegengekomen tijdens de jaarlijkse Stichting Mat '54 excursie. Fototje:
    [afbeelding]

    Ook leuk: je vriendin zien afknappen bij al die treinenliefhebbers met camera's met gigantische lenzen en andere uitgesproken kenmerken!
    Hoe herkenbaar

    En dan blijkt degene met het grootstet statief een vriend van je te zijn die je van achter niet herkend had, hoe beschamend....
      woensdag 6 juli 2005 @ 12:19:22 #32
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_28544572
    ff wat pics en filmpjes van de HSB, de maatschappij die dwars door de Duitse Harz een aantal smalspoorlijnen heeft, met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) de rit naar de Brocken, een puist in het landschap van bijna 1200 meter.















    filmpje

    [ Bericht 5% gewijzigd door Klonk op 06-07-2005 12:32:35 ]
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      woensdag 6 juli 2005 @ 13:31:10 #33
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_28547352
    Gaaf man!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_29422535
    NS zetten dubbeldekker op boot

    een 1stels tweekoppig dubbeldeksbeetsej gaaf
    pi_29596034
    Eigenlijk zou het me best leuk lijken om een dieseltrein op te voeren, paar megagrote turbo's derop en gaan met die banaan
    pi_29596063

    Niet liever een stoomtrein, zoals hierboven?
    pi_29596074
    Stoom sux

    Vraag me af hoe je daar een turbo op wilt lepelen
      Lieve Belg woensdag 17 augustus 2005 @ 13:55:59 #39
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_29718438
    Vraagje, op die internationale treinen van antwerpen naar rotterdam. Hebbie daar stopcontacten in?
    Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
    Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
              «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
    pi_29721164
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 13:55 schreef Jump het volgende:
    Vraagje, op die internationale treinen van antwerpen naar rotterdam. Hebbie daar stopcontacten in?
    De goedkopere niet-ICE trein, maar wel internationaal iig niet.
    pi_29728956
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 13:55 schreef Jump het volgende:
    Vraagje, op die internationale treinen van antwerpen naar rotterdam. Hebbie daar stopcontacten in?
    De Benelux heeft in de 1e klas stopcontacten, in de 2e klas niet. Of de thalys ook stopcontacten heeft weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel.
      Lieve Belg woensdag 17 augustus 2005 @ 20:44:26 #42
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_29730178
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 20:07 schreef Carport het volgende:

    [..]

    De Benelux heeft in de 1e klas stopcontacten, in de 2e klas niet. Of de thalys ook stopcontacten heeft weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel.
    mja, het is met de benelux trein in 2de klas. Zal het wel zien volgende dinsdag

    Lekker nederland onveilig komen maken
    Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
    Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
              «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
    pi_29736622
    Zonet heb ik per mail het onderstaande persbericht ontvangen:

    Uitgeverij Aprilis bv
    Markt 9
    5301 AL Zaltbommel

    T: 0418 512 088
    F: 0418 684 908
    info@aprilis.nl
    www.aprilis.nl
    PERSBERICHT
    ‘Naast het spoor’
    Bij iedere vorm van transport, en dus ook bij transport over de rails, komen incidenten voor waarbij treinen en trams als gevolg van een aanrijding of technisch defect ontsporen en beschadigd raken.
    Ook worden nieuwe of afgedankte locomotieven en trams vaak met behulp van een speciaal transport over de weg getransporteerd.

    Dit boek geeft een overzicht van deze werkzaamheden en de technische aspecten hiervan die voor de buitenstaander vaak achter de schermen plaatsvinden.

    Naast recente fotoreportages zijn er in dit boek ook foto’s over dit onderwerp van de afgelopen 25 jaar opgenomen waardoor er een goed beeld ontstaat van de technische ontwikkelingen van het transport en het hersporen van het materieel.

    Waarom dit boek?
    In de ruim 25 jaar dat de auteur bergingswerk en speciaal transport fotografeert komt hij ook regelmatig in aanraking met incidenten, aanrijdingen en werkzaamheden op en rond het spoor.
    Hierdoor bevond zich in zijn archief veel beeldmateriaal over dit onderwerp. Regelmatig werd hem tijdens zijn fotowerk gevraagd of hij niet eens een boek zou kunnen maken over deze werkzaamheden.

    Het resultaat daarvan is dit kloeke boek!

    Auteur: Rob Dragt
    isbn 90 5994 086 5 - prijs ¤ 34,50
    116 pagina’s, 400 foto’s – geheel fullcolour
    gebonden uitgave, formaat 24 x 28 cm
    Informatie: Kitty Uijthoven-van Kinderen
    0418.512088 – info@aprilis.nl

    ---
    Ik ga het zeker kopen. Wie van de treinenliefhebbers nog meer?
      zondag 21 augustus 2005 @ 14:05:43 #44
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_29837896
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 02:41 schreef yup het volgende:
    Eigenlijk zou het me best leuk lijken om een dieseltrein op te voeren, paar megagrote turbo's derop en gaan met die banaan
    Denk je dat die er nog niet opzitten dan?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      maandag 22 augustus 2005 @ 15:29:07 #45
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_29865929


    Hangt al weer een week in Eindhoven...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      maandag 22 augustus 2005 @ 15:50:28 #46
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_29866221
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 15:29 schreef MREn het volgende:
    [afbeelding]

    Hangt al weer een week in Eindhoven...
    Oh is het weer zover? Dat niemand die pc dan even een dreun geeft...
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      maandag 22 augustus 2005 @ 16:00:32 #47
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_29866375
    Dat ze er gewoon een stabieler OS op zetten
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_29867426
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 15:29 schreef MREn het volgende:
    [afbeelding]

    Hangt al weer een week in Eindhoven...
    In groningen ook. Althans, de gehele vorige week, maar dan besloeg het stuk over Psychologie wel de gehele monitor...
      woensdag 24 augustus 2005 @ 20:54:58 #49
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_29933234
    quote:
    Binnenland


    Schultz verwerpt NS-plan

    Duur kaartje in Randstad 'niet logisch'


    Door een onzer redacteuren


    DEN HAAG, 24 AUG. Een extra prijsverhoging voor treinkaartjes in de Randstad ligt volgens staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat, VVD) niet voor de hand. Dat blijkt uit haar antwoorden op vragen van het Tweede-Kamerlid Dijksma (PvdA).

    Vorige maand werd bekend dat de NS een voorstel naar de consumentenorganisaties heeft gestuurd waarin is opgenomen dat de treintarieven in de Randstad op 1 januari 2006 sterker zullen stijgen dan op de regionale lijnen. De extra verhoging zou gelden voor negen trajecten, waar een enkele reis dan gemiddeld tien eurocent meer kost dan elders. In een eerste reactie liet reizigersorganisatie Rover weten dit ,,de omgekeerde wereld'' te vinden. ,,De wegen in de Randstad worden geteisterd door een verkeersinfarct en dan moet je niet de mensen de trein uitjagen met hogere prijzen'', aldus een woordvoerder van Rover.

    In de antwoorden aan PvdA-Kamerlid Dijksma zegt Schultz dat ze het definitieve voorstel van de NS nog niet heeft. Omdat het drie maanden voor de ingangsdatum op het departement bekend moet zijn, verwacht Schultz dat rond 1 oktober a.s..

    Op de vraag van Dijksma of het plan om reizen in de Randstad duurder te maken dan elders ,,niet zorgt voor ongewenste ongelijkheid tussen reizigers'', zegt Schultz dat er ook nu al ongelijkheid is. Er bestaan verschillende soorten abonnementen, speciale tarieven voor diverse groepen etc.

    De staatssecretaris verwijst verder naar de nota Mobiliteit waarin is opgenomen dat juist de baanvakken waar het reizen niet kostendekkend is, duurder moeten worden gemaakt. ,,En dat zijn nu juist niet de baanvakken in de Randstad'', aldus Schultz. Het gaat om trajecten waar het gemiddeld aantal reizigers onder de 40.000 per werkdag blijft. Daar zijn de opbrengsten lager dan de kosten voor onderhoud en exploitatie.

    Verder moeten de voorstellen van NS ook gericht zijn op groei van het aantal reizigers. ,,Het voorstel dat NS bij mij indient zal zeer goed onderbouwd moeten zijn zodat duidelijk wordt wat het effect is van een dergelijke differentiatie op de reizigersvraag, eventuele verschuivingen in vraag en aanbod'', aldus de staatssecretaris.

    NS heeft eerder gezegd dat de tarieven in het hele land met 2,8 procent zullen stijgen als de ongelijke tariefstelling niet wordt toegestaan. Schultz waarschuwt het spoorbedrijf dat een zware procedure wacht, wanneer een geheel nieuw tariefsysteem zal worden voorgesteld. ,,Dan zal de concessiewet moeten worden gewijzigd'', aldus de staatssecretaris.


    24 augustus 2005
    http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1124859554248.html

    Ik vind het persoonlijk weer een marketing-blunder van NSR om het
    aan te kondigen als een prijsstijging voor de randstad. Het had -net
    als de lokettoeslag- positief gebracht moeten worden, in plaats van
    negatief. Dus 'bij gebruik van de kaartautomaat krijgt u 50 cent kor-
    ting!', tegelijk ingevoerd met de jaarlijkse prijsindexatie van 1 januari.

    Eenzelfde zou hier kunnen gebeuren. Overal de prijs verhogen, maar
    juist op trajecten waar meer reizigers nodig zijn voor een sluitende
    exploitatie deze prijsstijging minder te laten zijn.

    Of positievere presentatie: 'Voor slechts 10 cent meer, zijn wij in
    staat u 6/8 reismogelijkheden per uur te bieden, in plaats van 2/4'.

    Ik persoonlijk heb er graag 10 cent (en 50 ook wel) per reis voor
    over als ik vanuit Enschede vier keer per uur naar Amersfoort/
    Utrecht zou kunnen.

    Al denk ik over het plan in het algemeen dat men die 10 cent
    toch niet merkt, en dat geen mens extra de auto gaat nemen.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      donderdag 25 augustus 2005 @ 15:57:51 #50
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_29959606
    Tja, tien jaar na de verzelfstandiging van NS hebben ze nog steeds het tact van een dolle stier. Dus dit soort idiote dingen (sowieso: wie verzint zoiets achterlijks) zullen als ze door NS gebracht worden, altijd worden afgeschoten door iedereen met gemiddelde verstandelijke vermogens.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')