Tientallen jaren zelfs.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:31 schreef Kokomo het volgende:
Maurice de Hond heeft dacht ik een aardige reputatie opgebouwd met peilingen. De laatste tientallen jaren was hij degene die met zijn peilingen het dichts bij de daadwerkelijke verkiezingsuitslag zat.
quote:Krap verschil in peiling over referendum grondwet
Uit het meest recente kiezersonderzoek dat de regering heeft laten uitvoeren blijkt dat de tegenstanders van de grondwet een voorsprong van 1 procentpunt hebben ten opzichte van de voorstanders.
Het telefonisch onderzoek naar het stemgedrag bij het referendum over de Europese grondwet is uitgevoerd in april 2005. Aan het onderzoek deden ruim 800 Nederlanders mee.
In het onderzoek wordt een onderscheid gemaakt tussen mensen die informatie over de grondwet hebben gekregen en mensen die spontaan reageren.
Resultaten
Van de mensen die geïnformeerd zijn over de grondwet, zegt 58% op 1 juni zeker te gaan stemmen. Hiervan gaat 39% voor stemmen en 40% tegen. 15% weet nog niet wat ze op 1 juni gaan stemmen. In april waren er nog 52% voorstanders en 30% tegenstanders.
Als deze groep wordt uitgebreid met mensen die 'waarschijnlijk' gaan stemmen hebben de voorstanders een voorsprong, namelijk 41% tegenover 36% tegenstanders.
Van de mensen die nog niet over de grondwet zijn geïnformeerd, zegt 53% zeker te zullen gaan stemmen. Hiervan is 35% voorstander en 40% tegenstander. Dit verschil lijkt kleiner te worden naarmate mensen geïnformeerd zijn over de grondwet.
Verder blijkt uit het onderzoek dat ook de bekendheid van het referendum en de Europese grondwet toeneemt. 78% van de mensen zegt in de laatste maanden iets gehoord of gelezen te hebben over de grondwet. In april was dit nog 56%.
Ook kunnen in vergelijking met de vorige peiling meer mensen vragen over het verdrag juist beantwoorden. Zo weet nu 52% dat een land de EU kan verlaten door de grondwet. In april was dit nog 47%. Tegelijk geeft ook een veel kleiner percentage aan zich nog slecht geïnformeerd te voelen.
Bron: Regering.nl
Met het bevrijdingsfestival heb ik nog zo'n Groenlinks blijhoofd geholpen door knikkers in buisjes voor of tegen iets te gooien. Ik denk dat hij de schone taak had om de knikkers te tellen ofzo (hoe ongelukkig na de openbaring van Rosenmuller's publieke misstap).quote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:21 schreef DaveM het volgende:
en natuurlijk ook Wouter, Boris en Femke, want die zijn ook liever optimistisch dan realistisch
Het gaat om de representativiteit van de groep. De Nova-peiling was toch maar een simpele poll waar mensen toevallig langs moeten surfen? Dat is niet betrouwbaar.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:22 schreef Kokomo het volgende:
Aan de peiling van NOVA deden 13.000 mee. Uitslag 44% tegen en 30% voor. Lijkt me betrouwbaarder dan met 800.
En alleen de bron doet al mijn wenkbrouwen fronsen.
Dat is dezelfde peiling als die op regering.nl stond.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:35 schreef Kokomo het volgende:
Nieuwe peilingen bevestigen een overwinning voor het 'nee'
Een kiezersonderzoek van de Nederlandse overheid bevestigt dat de tegenstanders van de Europese Grondwet momenteel in de meerderheid zijn. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden is voornemens tegen te stemmen, 39 procent is voor.
Het kiezersonderzoek van de overheid, dat de afgelopen maanden een comfortabele meerderheid voor het 'ja' voorspelde, is nu meer in lijn met de peilingen van het NIPO en Maurice de Hond.
Uit de overheidspeiling blijkt dat niet veel Nederlanders op de hoogte zijn van de inzet van het referendum. Ruim de helft van de ondervraagden stoort zich aan het gebrek aan informatie omtrent de Europese Grondwet. Dit is een daling, in april zei 69 procent nog dat er veel schort aan de informatievoorziening. Overigens weten 15 procent van de Nederlanders überhaupt niet dat er op 1 juni een referendum is.
Bron: De Volkskrant, 13 mei 2005
Waarmee? Jij vind een peiling onbetrouwbaar vanwege de bron, en dan plaats je dezelfde peiling van een andere bron en dan vind je die wel betrouwbaar? Het moet niet gekker worden.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:41 schreef Kokomo het volgende:
Jij bent weer Sidekick
Je hebt me niet kunnen overtuigen waarom die peiling betrouwbaardeer is dan die van NOVA.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waarmee? Jij vind een peiling onbetrouwbaar vanwege de bron, en dan plaats je dezelfde peiling van een andere bron en dan vind je die wel betrouwbaar? Het moet niet gekker worden.
Welke nova-peiling precies?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 23:54 schreef Kokomo het volgende:
[..]
Je hebt me niet kunnen overtuigen waarom die peiling betrouwbaardeer is dan die van NOVA.
Omdat er bron de regering.nl onderstaat. ??
Ten eerste, dat zijn dus geen 13.000 mensen. Je constante overdrijvingen (zoals Maurice de Hond die al tientallen jaren de beste is) maken niet echt indruk op mij.quote:
En een TEGEN-stem betekent nu net dat je de regering vertrouwd om opnieuw te gaan 'onderhandelen' oftewel, dat zij, Balkenende, Zalm en co. in een afgesloten achterkamertje 'betere' voorwaarden zouden kunnnen gaan afdwingen...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:48 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Zalm liegt altijd, kijk maar naar die dure euro. Wat mij betreft verdient ie een profielafdruk van een stevige bergschoen op zijn kont.
Ja hoor, 10 miljoen mensen die toevallig langs een stemhokje komen en toevallig gaan stemmen, zonder ook maar een idee te hebben dat ze een keuze maken die op politiek niveau bepalend is voor de komende 4 jaar.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:17 schreef Kokomo het volgende:
Verkiezingen die ook maar een tijdopname zijn dan ook niet zeker, zijn mensen die toevallig langs een stemhokje komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |