Uiteraard, maar dat is hier niet van toepassing. Wilders zegt: de euro en de Betuwelijn zijn ons de strot doorgedouwd, en de grondwet ook. Dat is simpelweg niet waar, aangezien er nu een referendum komt.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:05 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van voorbeelden ter illustratie?
Nederland heeft wel degelijk invloed gehad op de samenstelling van de Grondwet. De veto op de begroting is bijvoorbeeld behouden door de Nederlandse lobby, vanwege de hoge bijdrage van Nederland aan de EU. Daarnaast is het vanzelfsprekend dat een document dat de ondertekening nodig heeft van 25 landen, deze landen ook in het proces betrekt van het maken van deze grondwet. Het is geen toeval dat die ene gepensioneerde politicus een verdrag produceerde dat alle vijfentwintig landen wist te overtuigen om te ondertekenen.quote:[..]
Verder, inderdaad heeft Nederland uitgeblonken door afwezigheid bij belangrijke onderhandelingen, dan wel door absoluut geen inbreng in die onderhandelingen.
Het mag inderdaad alletwee, maar ik vind redenering fraaier. Redenatie is een toegelaten germanisme.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
En redenatie is een woord. Tot vanavond.
Ja, maar na de aanslagen in Madrid duurde het veel te lang voordat een Europees arrestatiebevel kwam. Met de grondwet kan dat straks veel sneller worden ingevoerd.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:17 schreef Tikorev het volgende:
Volgens mij hebben wij al zestig jaar vrede zonder EU-Groendwet. Ook heb je geen grondwet nodig om grensoverschrijdende criminaliteit te bestrijden. Dat gebeurt nu allang.
Geert Wilders heeft toch Germaans bloed?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:31 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het mag inderdaad alletwee, maar ik vind redenering fraaier. Redenatie is een toegelaten germanisme.
Voor wie duurde het te lang voordat er een Europees arrestatiebevel kwam? En wat verandert de Grondwet daaraan? Het Europees arrestatiebevel is al in 2004 ingevoerd. Sterker nog, in die hele grondwet komt het woord arrestatiebevel niet voor.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:22 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja, maar na de aanslagen in Madrid duurde het veel te lang voordat een Europees arrestatiebevel kwam. Met de grondwet kan dat straks veel sneller worden ingevoerd.
Als er nu een europees beleidsplan wordt uitgewerkt, moeten alle regeringsleiders van lidstaten ermee instemmen, dat betekent in de praktijk een diplomatische ronde waar alle landen hun eisen kunnen 'onderhandelen' ... wat vaak betekent dat dat-en-dat bureau dan in dat europees land gehuisvest moet worden om die regeringsleider mee te krijgen, andere landen darvoor weer andere 'politieke steun' willen voor een ander plan ...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Voor wie duurde het te lang voordat er een Europees arrestatiebevel kwam? En wat verandert de Grondwet daaraan?
Het duurde gewoon te lang voordat het Europees arrestatiebevel kwam. Omdat iedereen ermee eens moest zijn. Nu met de grondwet kunnen beslissingen zoals deze met meerderheid van stemmen genomen worden. Zodat gewoon sneller ingespeeld kan worden op dit soort dingen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:17 schreef Tikorev het volgende:
Voor wie duurde het te lang voordat er een Europees arrestatiebevel kwam? En wat verandert de Grondwet daaraan? Het Europees arrestatiebevel is al in 2004 ingevoerd. Sterker nog, in die hele grondwet komt het woord arrestatiebevel niet voor.
Dat is inderdaad efficiënter. Nog efficiënter zou zijn als we Nederland gewoon opheffen en alle bevoegdheden overdragen aan Brussel...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:31 schreef RM-rf het volgende:
Een efficienter proces zou zijn als gewoon de commissie dat kan uitwerken en het parlement kan instemmen... mochten er specifieke nationale bezwaren zijn tegen zo'n plan, kunnen regeringen en parlementen achteraf nog pogen bezwaren in te dienen, maar dat hoeft zeker niet te vertragen, en hiermee vermijd je dat 'onderhandelingsproces' tussen nationale regeringsleiders.
En dat vind jij goed?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:44 schreef Sidekick het volgende:
Al die verhalen over de monsterstaat Europa waar nu alle macht wordt gecentraliseerd door de grondwet is ook loos doemdenken. Bij grensoverschreidene problemen/onderwerpen zoals het asielbeleid [...] krijgt Europa meer macht ten koste van de lidstaten
quote:De migratie naar de EU wordt volgens de Europese Grondwet een Europese zaak, omdat er met gekwalificeerde meerderheid over zal worden gestemd. Landen die bijvoorbeeld denken dat ze hun vergrijzing kunnen oplossen door de Europese grenzen open te zetten voor arbeidsmigranten, kunnen Nederland makkelijk overstemmen.
quote:De werkelijkheid luidt, dat de Europese wetgeving Nederland juist beperkt in het nemen van maatregelen die de problematische migratie naar Nederland kan inperken en dat de voortdurende uitbreidingen van de Europese Unie en de invoering van de Europese Grondwet dat alleen maar moeilijker maken.
Als gevolg van bestaande Brusselse verplichtingen mag Nederland van huwelijksmigranten bijvoorbeeld niet verlangen dat ze ouder dan 21 zijn. Dat is een ernstige handicap bij het inperken van de huwelijksmigratie, die een belangrijke bron is van mislukte migratie en integratieproblemen.
Er worden in de nieuwe Grondwet bovendien grondrechten en verdragsverplichtingen opgenomen die het voor Nederland in het vervolg onmogelijk maken om af te zien van immigratieverplichtingen. De Grondwet maakt het immigratiebeleid van buiten Europa tot een Europese bevoegdheid, waarop Nederland ondanks zijn specifieke migratie- en uitkeringsproblemen bijna geen invloed meer heeft.
Onlangs heeft Spanje nog maar eens 700.000 illegalen een verblijfsvergunning gegeven. Als Nederland straks met die EU Grondwet geen persoonscontroles meer mag houden en de Nederlandse overheid wordt ook nog eens verplicht migranten uit andere landen dezelfde rechten als Nederlanders te geven (recht op uitkeringen enz) als ze hierheen komen kun je wel raden wat er gaat gebeuren.quote:De nieuwe Europese Grondwet ontneemt Nederland niet alleen het recht zelf zijn immigratiebeleid te voeren, maar verleent bovendien aan alle Europeanen en aan alle legale migranten van elders ('derdelanders’) ook nog eens dezelfde rechten als Nederlanders op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting. Dat zijn geen papieren rechten. Ze kunnen al meteen gevolgen hebben.
Zo hebben illegalen uit Afrika en Latijns-Amerika, die de Spaanse regering op dit moment aan het legaliseren is, in Nederland al binnen enkele jaren recht op een bijstandsuitkering, een huurwoning, gezondheidszorg en huursubsidie. Dat geldt trouwens ook voor de Roemenen en Bulgaren die over enkele jaren EU-burger worden.
De Grondwet kan ook meteen gevolgen hebben voor de 'inburgeringstoets’ die het kabinet eind 2005 wil laten ingaan om importbruiden uit Turkije, Marokko en elders te ontmoedigen hier te komen. Die regeling wringt met bepalingen over de vrijheid om een gezin te vormen. Het kabinet-Balkenende heeft dan wel bedongen dat een land als Nederland de inwoners van Turkije kan blijven weigeren als Turkije lid wordt van de Europese Unie, maar die bepaling is een dode letter. Zij is strijdig met de nieuwe Europese Grondwet.
Wat wil je dan, wat ik schilder is een federale staat, en je geeft een centralistische staat als alternatief, iets waarvan je zelf al direkt concludeert dat dat nog enger is ...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 18:27 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is inderdaad efficiënter. Nog efficiënter zou zijn als we Nederland gewoon opheffen en alle bevoegdheden overdragen aan Brussel...
Beter lijkt mij dat overigens niet.
volgens mij was het bij twee vandaag...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:22 schreef DaveM het volgende:
Zalm beweerde net in het journaal dat naarmate mensen méér weten over de Grondwet ze eerder vóór gaan stemmen, wat imo gewoon een leugen is. En het journaal zet daar niet eens de tegenovergestelde mening tegenover.
Ja, nu weet ik het weer!quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:37 schreef kingmob het volgende:
[..]
volgens mij was het bij twee vandaag...
En dan niet komen met dat ze zeggen dat het zo niet zal gaan. Is dit mogelijk door deze grondwet of niet?quote:Het ontwerp van grondwet stelt zich tot doel dat de lidstaten de verantwoordelijkheid nemen hun militaire capaciteit op te drijven. Ze willen een Europees agentschap voor bewapening en defensie-onderzoek op poten zetten. In naam van de solidariteit in de strijd tegen het terrorisme voorziet de grondwet de mogelijkheid tot preventieve militaire interventies. De EU bereidt zich er op voor een belangrijke militaire macht met wereldallure te worden, die overal in de wereld kan optreden onder het voorwendsel van terroristische dreiging. Ze stelt de VS niet ter discussie, ze eistalleen haar plaats op in de globale imperialistische agressie. Vandaar de nauwe samenwerking met de NAVO die expliciet in de grondwet staat vermeld. Dit is een gevaar voor de wereldvrede, een enorme escalatie in de wapenwedloop en een mooi cadeau voor het militair-industrieel complex.
Zalm liegt altijd, kijk maar naar die dure euro. Wat mij betreft verdient ie een profielafdruk van een stevige bergschoen op zijn kont.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:22 schreef DaveM het volgende:
Zalm beweerde net in het journaal dat naarmate mensen méér weten over de Grondwet ze eerder vóór gaan stemmen, wat imo gewoon een leugen is. En het journaal zet daar niet eens de tegenovergestelde mening tegenover.
Dat zou betekenen dat er nu al fraude gepleegd wordt, aangezien je je niet fatsoenlijk hebt kunnen voorbereiden op een stemming. Er is toch ook niemand die op een partij zonder programma stemtquote:
Geachte heer/mevrouw
Dank u voor uw bericht. Uw gegevens zijn op de verzendlijst genoteerd. Gezien de grote drukte zijn wij door onze voorraad Grondwetten heen. Een nieuwe voorraad is op korte termijn beschikbaar. Zodra deze binnen is, zult u een exemplaar ontvangen. Dit kan ongeveer twee weken duren.
Met vriendelijke groet,
Eva Frech
Idd. Nu prikken wij daar als goed geïnformeerde tegenstanders wel doorheen, maar zulke opmerkingen kunnen de kleine voorsprong van het NEE-kamp wel weer teniet doen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:48 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Zalm liegt altijd, kijk maar naar die dure euro. Wat mij betreft verdient ie een profielafdruk van een stevige bergschoen op zijn kont.
Het is helaas moeilijk uit te leggen dat de voordelen van de Grondwet te mooi worden voorgesteld en de nadelen en risico's te licht worden opgevat door Jan-Peter "dat is nu niet aan de orde, dus daar ga ik ook niet over speculeren" Balk en Gerrit "na mij de zondvloed" Zalm.quote:Kortom, het resterende handjevol Ja-knikkers weet echt niet beter en die zou je ook gewoon tevreden naar rtl-boulevard ofzo moeten laten blijven kijken. De mensen die er nog wel wat voor voelen om hun stem uit te brengen, weten wel beter
Ik hoorde zelfs bij het ANP-radionieuws dat er een onderzoek/peiling was dat naarmate mensen meer weten over de grondwet ze geneigd zijn om tegen te stemmen, maar ik kan bericht helaas niet vinden. Iemand?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:22 schreef DaveM het volgende:
Zalm beweerde net in het journaal dat naarmate mensen méér weten over de Grondwet ze eerder vóór gaan stemmen, wat imo gewoon een leugen is.
Volgens mij staat d'r in het verdrag van Rome net iets minder. Hadden die Franse eikels het gewoon een vernieuwd verdrag genoemd had niemand zitten zaniken. Maar van mij mag ie er komen. Weg met de Frans-Duitse as. Weg met de impasse.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:17 schreef Tikorev het volgende:
Volgens mij hebben wij al zestig jaar vrede zonder EU-Groendwet. Ook heb je geen grondwet nodig om grensoverschrijdende criminaliteit te bestrijden. Dat gebeurt nu allang.
Natuurlijk doet ze dat, en dan te bedenken dat als er nu verkiezingen zouden zijn diezelfde regering aardig op z'n bek zou gaan. Ergo, ze vertegenwoordigen niet de mening van een meerderheid van de nederlandse bevolking. Vandaar ook mijn mening(en niet alleen die van mij) dat democratie in Nederland niet werkt. Destemeer ik bezorgd ben of de regering zich wel neerlegd bij de uitslag van het referendum als de uitkomst nee is.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:04 schreef Klonk het volgende:
Ik zat me net (tijdens een lange autorit) iets af te vragen, ik heb het gevoel dat de huidige regering misbruik (wat een zwaar woord) maakt van haar positie, alle bewindslieden zullen elke gelegenheid gebruiken om de mensen te overtuigen van het ja, maar is dat wel eerlijk ten opzichte van de nee afdeling ?
Nou ja, het is wel eerlijk dat ze hun mening uiten, en staan voor hun handtekening op de grondwet.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:04 schreef Klonk het volgende:
Ik zat me net (tijdens een lange autorit) iets af te vragen, ik heb het gevoel dat de huidige regering misbruik (wat een zwaar woord) maakt van haar positie, alle bewindslieden zullen elke gelegenheid gebruiken om de mensen te overtuigen van het ja, maar is dat wel eerlijk ten opzichte van de nee afdeling ?
Wat een gelul. Een peiling van Maurice de Hond is minder democratisch dan verkiezingen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:16 schreef Kokomo het volgende:
[..]
Natuurlijk doet ze dat, en dan te bedenken dat als er nu verkiezingen zouden zijn diezelfde regering aardig op z'n bek zou gaan. Ergo, ze vertegenwoordigen niet de mening van een meerderheid van de nederlandse bevolking. Vandaar ook mijn mening(en niet alleen die van mij) dat democratie in Nederland niet werkt. Destemeer ik bezorgd ben of de regering zich wel neerlegd bij de uitslag van het referendum als de uitkomst nee is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |