abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:28:00 #1
95608 Speth
Rorschach
pi_26735589
4 april 20:00 is zojuist gepasseerd. Het moment waarop men ieder jaar placht de doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken. Toch lijkt het alsof de fok redactie de betekenis van het begrip "herdenken" niet echt begrepen heeft:

4 mei, de reden dat we op zwart gaan

"Herdenken". Her-denken. Opnieuw denken aan ~. Om te kunnen herdenken moet er eerst gedacht worden, wat men natuurlijk het beste in stilte kan doen, maar voorwaarde voor het denkproces is kennis over datgene waarover men nadenkt. Hier op POL zal het wellicht anders liggen, maar wat weet de gemiddelde frontpage poster of ONZ-nerd nou van Kursk, Stalingrad, Market Garden, de slag om Berlijn, ghetto's in Warschau, het verdrag van Vichy of Operation Torch? De tweede wereldoorlog... dat was met Hitler en Anne Frank enzo... Auswitsch is wel bekend, en in Medal of Honor: Allied Assault zat zo'n vette Normandie missie, dus de geallieerde landing daar zal ook wel een belletje doen rinkelen, maar verder zullen de meesten niet komen afgezien van de melding dat ze ergens een opa ofzo hadden die naast een verzetsstrijder woonde.

Wellicht ben ik wat cynisch, maar dat is met zoveel valse sentimenten wel op zijn plaats... Dat je je redelijk onbeduidende nieuwssite'je offline haalt en daarmee pretendeert te herdenken is wel het toppunt van smakeloosheid. Herdenken is kennis nemen, lezen over de concentratiekampen, over veldslagen en de achterliggende oorzaken, niet 2 minuten je bek houden om daarna weer aan Liverpool-Chelsea of die PSV wedstrijd van 18 minuten later te denken. Fok had er goed aan gedaan om vandaag bijvoorbeeld enkele artikelen over de tweede wereldoorlog te plaatsen, verhalen van mensen uit die tijd, en als dat niet bij de site past, doe dan gewoon niets en pretendeer niet dat fok als site aan herdenken doet. Televisiestations doen het wat dat betreft beter: die zenden rond deze tijd specials uit over de tweede wereldoorlog.

Natuurlijk respecteer ik diegenen die in die twee minuten werkelijk reflecteren op hun kennis over de tweede wereldoorlog, maar diegenen wiens kennis niet verder reikt dan "Het Achterhuis" dat ze voor hun literatuurdossier moesten lezen geldt dat ze die twee minuten beter kunnen besteden aan het lezen van bijvoorbeeld deze site:

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/2WW.htm

Voor wie liever bewegende beelden ziet zijn de WOII documentaires die Discovery doorgaans rond middernacht uitzendt een aanrader, naast de vele boeken over het onderwerp die je in de bibliotheek of betere boekhandel zult vinden. Interesseert dat je niets, hou dan gewoon je mond. Of juist niet, natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speth op 04-05-2005 20:48:39 (Typo) ]
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:32:53 #2
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26735760
Ik ben het helemaal met je eens Speth. De mensen die hier het hardst roepen dat ze stil zijn om 20.00 weten zelf ineens nog niet op welke datum D-Day plaats vondt. De meeste weten er geen helemaal niets van af, misschien een uitzondering de Hearts of Iron spelers .
pi_26735942
Ach, mensen mogen best herdenken; óók als ze er niet alles van weten. Misschien wekt het juist wel interesse op. Volgens mij zou het onderwijs en dan met name de geschiedenisdocent hier wel wat meer op kunnen inspelen

Wat betreft je stelling over FOK!: zou het niet beter kunnen zeggen.
pi_26736037
Ik zat me net inderdaad ook af te vragen hoeveel mensen er nu daadwerkelijk stilstaan bij dodenherdenking. De herdenking is trouwens tegenwoordig voor alle slachtoffers van oorlog, niet alleen de Tweede Wereldoorlog. Hoeveel mensen denken nu serieus na over het feit dat er miljoenen mensen gestorven zijn dankzij oorlogen? De gruwelijk grote aantallen mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid? De gruwelijk grote aantallen mensen die nu nog in een oorlog zitten zonder dat ze het willen? Een hoop mensen zijn verwend tegenwoordig en accepteren hun vrijheid en luxe leventje maar klakkeloos.

Ik heb in ieder geval hierover net eens heel goed zitten nadenken. Doe ik ieder jaar, uiteraard ook op andere dagen, maar vooral op deze datum. En daarna heb ik de liveversie van Brothers In Arms van Dire Straits opgezet, in 9 minuten precies beschreven hoe achterlijk oorlog wel niet is.
pi_26736081
Trouwens ook een fervent Discovery-kijker hier, geweldig interessant al die documentaires over de geschiedenis.
pi_26736159
Opzich ben ik het wel eens met je betoog. Hoewel ik vind dat twee minuten op zwart gaan wel een goed gebaar is.

Voor de rest is het jammer dat de kennis over WOII en geschiedenis in het algemeen toch wel lijkt te ontbreken bij jongeren. Dat is niet alleen de schuld van de jeugd zelf maar toch ook zeker van het onderwijs. Ik denk dat het belangrijk is om te blijven herdenken en te herinneren dat er enorm veel mensen hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

Vrijheid wordt vaak voor lief genomen maar dat is onterecht. Ruim 60 jaar geleden werd hier ook nog gevochten voor vrijheid en vrede.
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:49:57 #7
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736288
Volgens mijn zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk de moeite nemen om zich er verder in te verdiepen. Ik bedoel hoeveel mensen zullen "Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution" gekeken hebben pas op de BBC of Canvas? Ik denk dat ze op één hand te tellen zijn. In ieder geval een dergelijke programma maakt meer indruk dan twee minuten met je handen in je zakken staan en stil zijn. (http://www.bbc.co.uk/history/war/genocide/)
pi_26736371
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:28 schreef Speth het volgende:
4 april 20:00 is zojuist gepasseerd. Het moment waarop men ieder jaar placht de doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken. Toch lijkt het alsof de fok redactie de betekenis van het begrip "herdenken" niet echt begrepen heeft:
Geluukig dat je er wel over nadenkt, maar ik moet je toch effe verbeteren, we herdenken de (Nederlandse) doden uit WW II, en alle volgende oorlogen en vredesoperaties.
Natuurlijk ligt de nadruk op de periode 1940 - 1945, maar we (ik ieder geval wel) herdenken ook diegene die het leven lieten bij het herstellen en waarborgen van vrede en vrijheid, waar ook ter wereld. Ik gebruik dus ook de twee minuten stilte niet om over mijn "kennis" over WWII te reflecteren, maar om op mijn manier uiting te geven aan mijn dankbaarheid voor die mensen die zich niet lieten onderdrukken of wegjagen, maar actie namen.

Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:55:28 #9
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736464
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:52 schreef Guard het volgende:

Ik gebruik dus ook de twee minuten stilte niet om over mijn "kennis" over WWII te reflecteren, maar om op mijn manier uiting te geven aan mijn dankbaarheid voor die mensen die zich niet lieten onderdrukken of wegjagen, maar actie namen.
Twee minuten per jaar is voldoende en de rest van het jaar denken we er niet meer aan. Tevens hoe kun je zonder kennis wel je dankbaarheid tonen. In dat geval kun je net zo goed herdenken dat de Duitsers de oorlog hebben verloren.
pi_26736645
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:55 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Twee minuten per jaar is voldoende en de rest van het jaar denken we er niet meer aan. Tevens hoe kun je zonder kennis wel je dankbaarheid tonen. In dat geval kun je net zo goed herdenken dat de Duitsers de oorlog hebben verloren.
Twee minuten per jaar terugdenken aan zo'n zwarte periode, en de rest van het jaar naar de toekomst kijken, daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
En tja als jij denkt dat ik geen kennis heb van WW II..... gelukkig weet ik wel beter....

woensdag 4 mei 2005 @ 21:06:07 #11
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736780
quote:
Twee minuten per jaar terugdenken aan zo'n zwarte periode, en de rest van het jaar naar de toekomst kijken, daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
Als voor jouw 4 mei de dag is om terug te denken. Waarom zou die dag dan ook de dag moeten zijn dat ik terug denk aan die zwarte periode?
quote:
En tja als jij denkt dat ik geen kennis heb van WW II..... gelukkig weet ik wel beter....
Ik denk dat je Sport kennis groter is.
pi_26737137
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:06 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Als voor jouw 4 mei de dag is om terug te denken. Waarom zou die dag dan ook de dag moeten zijn dat ik terug denk aan die zwarte periode?
[..]

Ik denk dat je Sport kennis groter is.
Ik heb nooit gezegd dat 4 mei de dag moet zijn voor jou om te gedenken, je mag op ieder moment herdenken en gedenken.
En ik praat nu eenmaal liever over sport dan over oorlog, gek he?
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:19:01 #13
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737172
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:17 schreef Guard het volgende:

En ik praat nu eenmaal liever over sport dan over oorlog, gek he?
Vandaar je sport kennis is groter.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:20:20 #14
95608 Speth
Rorschach
pi_26737217
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:01 schreef Guard het volgende:

[..]

Iedereen die de oorlog wil herdenken moet dat natuurlijk op zijn eigen manier doen, en voor sommige mensen geldt dat ze dat liever collectief doen op een vast tijdstip, of slechts dank betonen, dat vind ik prima. Zolang je, als je dan pretendeert te herdenken, maar iets hebt om over na te herdenken.
pi_26737385
Ik heb naar de ceremonie en de kranslegging gekeken en daardoor ook 2 minuten stilte gehouden.
Het was een verademing om die grote schare autochtone mensen op de Dam te zien die aan deze plechtigheid deelnamen.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_26737395
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:19 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Vandaar je sport kennis is groter.
Je hoeft niet over een onderwerp te spreken om er kennis van te bezitten.....
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:28:09 #17
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737453
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:26 schreef Guard het volgende:

Je hoeft niet over een onderwerp te spreken om er kennis van te bezitten.....
..... maar het klopt dat ik meer kennis heb over sport dan over WWII.
pi_26737526
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:28 schreef -Angel- het volgende:

[..]

..... maar het klopt dat ik meer kennis heb over sport dan over WWII.
Daar kan ik niet over oordelen, over jouw kennis
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:32:22 #19
95608 Speth
Rorschach
pi_26737561
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb naar de ceremonie en de kranslegging gekeken en daardoor ook 2 minuten stilte gehouden.
Het was een verademing om die grote schare autochtone mensen op de Dam te zien die aan deze plechtigheid deelnamen.
Waarom autochtoon?
pi_26737651
4 Mei en die 2 minuten stilte zijn meer dan historische feitjes herinneren en herdenken, denk daar maar eens over na Speth. Je snapt kennelijk de bedoeling niet helemaal als je verwacht dat iedereen zo'n beetje geschiedenis moet hebben gestudeerd om überhaupt te mogen herdenken. Iedereen mag die 2 minuten invullen op z'n eigen manier, en herdenken wat ie wil. En uit respect voor een ander hou je je gewoon ff 2 minuten rustig als je niks te herinneren hebt of wil herinneren. 2 Minuten stilte zet mensen sowieso aan het denken, ongeacht historische kennis.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:37:08 #21
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737714
Gelly, hoe kun je iets herdenken zonder er kennis over te hebben. Het herdenken is dan toch een niets zeggend gebaar geworden. Wat ik eerder al zei, zonder kennis kun je net zo goed herdenken dat Duitsland de oorlog heeft verloren.
pi_26737719
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Geweldig dat jij als racist begrijpt wat 4 en 5 mei inhouden. Tip voor de volgende keer : ga wat anders doen. We herdenken namelijk ook mensen die hun leven hebben gegeven zodat onze maatschappij niet langer dan 5 jaar onder het juk van malloten als jij heeft moeten lijden.
pi_26737802
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:37 schreef -Angel- het volgende:
Gelly, hoe kun je iets herdenken zonder er kennis over te hebben. Het herdenken is dan toch een niets zeggend gebaar geworden. Wat ik eerder al zei, zonder kennis kun je net zo goed herdenken dat Duitsland de oorlog heeft verloren.
Herdenken, stilstaan. Het is maar net welke invulling jij eraan geeft. We herdenken alle mensen die tijdens de 2e Wereldoorlog en de afgelopen 60 jaar hun leven hebben gegeven voor vrijheid van anderen. Dat lijkt me toch genoeg. Dan hoef je niet eens te weten waar en wanneer dat allemaal is geweest. Ik zie die 2 minuten als respect voor diegenen, en zo vul ik het ook in.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:41:16 #24
95608 Speth
Rorschach
pi_26737868
quote:
Je snapt kennelijk de bedoeling niet helemaal als je verwacht dat iedereen zo'n beetje geschiedenis moet hebben gestudeerd om überhaupt te mogen herdenken.
Niet "mogen", maar "kunnen". Verder mag je met uitleggen wat ik er dan niet aan zou begrijpen, dat doe je namelijk niet echt.
quote:
Iedereen mag die 2 minuten invullen op z'n eigen manier, en herdenken wat ie wil. En uit respect voor een ander hou je je gewoon ff 2 minuten rustig als je niks te herinneren hebt of wil herinneren.
Zeg ik ergens dat je geen 2 minuten stil moet zijn? Als iemand dat een passende manier en een goed moment vindt om te herdenken vind ik dat prima. Ik zeg slechts dat je geen valse pretenties op moet houden bij zoiets verschrikkelijks, en geen onzinnige dingen moet doen om maar te laten zien dat je "herdenkt", zoals sites offline halen.
pi_26737945
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:41 schreef Speth het volgende:
Ik zeg slechts dat je geen valse pretenties op moet houden bij zoiets verschrikkelijks, en geen onzinnige dingen moet doen om maar te laten zien dat je "herdenkt", zoals sites offline halen.
Jij legt jouw waardeoordeel op aan het herdenken en hoe mensen dat invullen. Jij noemt het offline halen onzinnig, terwijl je niet eens weet welk motief erachter schuil gaat. Persoonlijk word ik een beetje moe van de "ik herdenk beter dan jij" houding. Dat lijkt me namelijk helemaal niet de bedoeling.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:45:15 #26
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737978
gelly, je volgt dus simpelweg de massa en een eigen mening over deze zaak is niet nodig. Een plaats zoals Auschwitz is met jouw denkwijze een nutteloze plaats. Je hoeft immers niet eens te weten waar en wanneer dat allemaal is geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Angel- op 05-05-2005 00:49:51 ]
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:46:49 #27
95608 Speth
Rorschach
pi_26738027
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:43 schreef gelly het volgende:

[..]

Jij legt jouw waardeoordeel op aan het herdenken en hoe mensen dat invullen. Jij noemt het offline halen onzinnig, terwijl je niet eens weet welk motief erachter schuil gaat. Persoonlijk word ik een beetje moe van de "ik herdenk beter dan jij" houding. Dat lijkt me namelijk helemaal niet de bedoeling.
Ik wil in geen geval dat herdenken een soort statussymbool wordt, of invulling van een gebrek aan persoonlijkheid, die houding ben ik dus faliekant tegen... Maar herdenken gaat om het herinneren van de geschiedenis, zodat die niet in onze herinnering vervaagt, of te voorkomen daat die zich herhaalt. Hoe kan dat zonder dat men er kennis van neemt?
pi_26738044
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:45 schreef -Angel- het volgende:
gelly, je volgt dus simpelweg de massa en een eigen mening over deze zaak is niet nodig.
Nee, ik geef juist mijn eigen invulling aan het herdenken zoals zovelen dat doen.
quote:
Een plaats zoals Auswitz is met jouw denkwijze een nutteloze plaats. Je hoeft immers niet eens te weten waar en wanneer dat allemaal is geweest.
Dat vind je zelf een bijster intelligente vergelijking ?
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:50:36 #29
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26738139
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:47 schreef gelly het volgende:

Dat vind je zelf een bijster intelligente vergelijking ?
Gelly het zijn jouw woorden. Lees nog maar eens je post terug. Een plaats zoals deze heeft voor jouw blijkbaar geen enkele waarden.

Tevens op welke wijze geef je een invulling aan je herdenking?
pi_26738194
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:46 schreef Speth het volgende:

[..]

Ik wil in geen geval dat herdenken een soort statussymbool wordt, of invulling van een gebrek aan persoonlijkheid, die houding ben ik dus faliekant tegen... Maar herdenken gaat om het herinneren van de geschiedenis, zodat die niet in onze herinnering vervaagt, of te voorkomen daat die zich herhaalt. Hoe kan dat zonder dat men er kennis van neemt?
Ja, dat is jouw manier van herdenken. Juist door een site offline te halen zet je mensen aan het denken.
Door collectief 2 minuten stilte te houden zet je mensen aan het denken. Je kunt niet om die 2 minuten stilte of 4 mei heen. Het is ook geen vals sentiment als mensen niet precies weten wat ze nou eigenlijk herdenken, als ze er maar bij stil staan. Stil staan bij het feit dat we in die 2 minuten de mensen herdenken die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. En dat weet iedereen wel.
pi_26738214
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:50 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Een plaats zoals deze heeft voor jouw blijkbaar geen enkele waarden.
Je verwacht toch niet serieus dat ik op vragen van jou gaat antwoorden als je me dit soort woorden in de mond legt ?
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:53:47 #32
95608 Speth
Rorschach
pi_26738238
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:50 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Gelly het zijn jouw woorden. Lees nog maar eens je post terug. Een plaats zoals deze heeft voor jouw blijkbaar geen enkele waarden.
Deze insinuatie sta ik ook niet helemaal achter overigens... Ik twijfel er niet aan dat als iemand die geen kennis heeft van de tweede wereldoorlog (wat ik in dit geval ook niet wil suggereren) erover leest, het gelezene verschrikkelijk vindt. Maar figureren in een massale plechtigheid zonder weten waar je nou eigenlijk mee bezig bent, nee... Dat vind ik niet ok.
quote:
Ja, dat is jouw manier van herdenken. Juist door een site offline te halen zet je mensen aan het denken.
Door collectief 2 minuten stilte te houden zet je mensen aan het denken. Je kunt niet om die 2 minuten stilte of 4 mei heen. Het is ook geen vals sentiment als mensen niet precies weten wat ze nou eigenlijk herdenken, als ze er maar bij stil staan. Stil staan bij het feit dat we in die 2 minuten de mensen herdenken die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. En dat weet iedereen wel.
Tja, I disagree. Duidelijker dan ik al heb gedaan kan ik mijn standpunt niet uitleggen. "Erbij stilstaan" heeft in mijn ogen geen waarde als je niet weet waar je precies bij stilstaat. Ik vind het vergelijkbaar met mensen die met een Che Guevara tshirt rondlopen zonder te weten wie dat was (ik weet het ook niet).
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:56:29 #33
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26738324
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:52 schreef gelly het volgende:

Je verwacht toch niet serieus dat ik op vragen van jou gaat antwoorden als je me dit soort woorden in de mond legt ?
Ja, dit verwacht ik eerlijk gezegd wel. Of wil je nu zeggen dat je niet achter je eigen woorden staat?
pi_26738438
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:56 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Ja, dit verwacht ik eerlijk gezegd wel. Of wil je nu zeggen dat je niet achter je eigen woorden staat?
Ik denk dat jij de vermogens mist om mijn woorden te begrijpen. Laat ik het daar maar bij laten.
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:01:34 #35
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26738499
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:59 schreef gelly het volgende:

Ik denk dat jij de vermogens mist om mijn woorden te begrijpen. Laat ik het daar maar bij laten.
De makkelijke uitweg dus, doet me een beetje denken aan de mensen die met hun handen in hun zakken staan te gedenken.
pi_26739101
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:37 schreef gelly het volgende:

[..]

Geweldig dat jij als racist begrijpt wat 4 en 5 mei inhouden. Tip voor de volgende keer : ga wat anders doen. We herdenken namelijk ook mensen die hun leven hebben gegeven zodat onze maatschappij niet langer dan 5 jaar onder het juk van malloten als jij heeft moeten lijden.
Correctie, het zag zwart van de marokkanen op de Dam.
Ben ik nog steeds een racist?
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_26740800
Gelly heeft gelijk.
pi_26740846
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:28 schreef Speth het volgende:
4 april 20:00 is zojuist gepasseerd. Het moment waarop men ieder jaar placht de doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken.
Overigens herdenken we nog steeds, hoor.
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:58:37 #39
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26740921
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 22:55 schreef Monidique het volgende:

Gelly heeft gelijk.
Waarin als ik vragen mag, of is dit meer van ze heeft voor mij altijd gelijk?
pi_26740956
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 22:58 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Waarin als ik vragen mag, of is dit meer van ze heeft voor mij altijd gelijk?
Ik stel slechts vast dat wat Gelly in dit topic geschreven heeft, simpelweg... waar is.
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:05:04 #41
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26741193
Ik stel slechts vast dat wat jij in dit topic geschreven heeft, simpelweg... niet waar is.

Nutteloze post van je.
pi_26741218
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:51 schreef gelly het volgende:

[..]

Hoewel ik het met de quintessens van Uw betoog eens ben, had ik het toch gepaster gevonden als de redactie van dit forum de zaak niet op zwart had gezet.
Immers , het herdenken van hen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid, kan niet afgedwongen worden.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_26741335
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:05 schreef -Angel- het volgende:
Ik stel slechts vast dat wat jij in dit topic geschreven heeft, simpelweg... niet waar is.

Nutteloze post van je.
Aai over je bolletje dan, van mij.
pi_26741624
Gelukkig zijn er weer mensen die denken zich te moeten onderscheiden van het klootjesvolk.
Het gaat toch om de gedachte, niet om de feitenkennis.
Je herdenkt dat er mensen zijn gestorven voor de vrijheid. Niets meer en niet minder. Wat boeit het dat je niet weet wat operatie market garden was.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:16:17 #45
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26741650
Ter vergelijking.... op de ARD of WDR hebben zijn zenden ze een drama serie over de Holocast uit (met Meryl Streep).
Deze serie is ook in Nederland is uitgezonden (ergens eind 70'er jaren).

Hoeveel docu/drama/real life facts zend Nederland eigenlijk uit. ?!, rond deze dagen.
Veel te weinig in mijn optiek.Nederland zou wat meer aan publieke voorlichting moeten doen. De enigste Nederlandse omroep die hier gehoor aan geeft is de EO (die wel eens vaker leuke docu's maken).
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:24:28 #46
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26741959
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:15 schreef Overlast het volgende:

Je herdenkt dat er mensen zijn gestorven voor de vrijheid. Niets meer en niet minder. Wat boeit het dat je niet weet wat operatie market garden was.
In dat geval kunnen we net zo goed de soldaten van de Tachtigjarige Oorlog gaan herdenken. Het gaat immers ook hier om mensen die ooit gestorven zijn voor onze vrijheid.
pi_26742351
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:24 schreef -Angel- het volgende:

[..]

In dat geval kunnen we net zo goed de soldaten van de Tachtigjarige Oorlog gaan herdenken. Het gaat immers ook hier om mensen die ooit gestorven zijn voor onze vrijheid.
Al ontken ik de uniciteit van WO2 niet, ik denk indd dat over 1400 jaar WO2 als minder belangrijk wordt gezien. Maar ja, dat is pas over 1400 jaar. Nu zijn het echter jouw en mijn opa en oma die zijn gestorven voor onze vrijheid. Mara ja, discussieren met jou is een beetje vervelend. Je probeert andermans argumenten te ridiciluliseren. Ik adviseer je altijd de nuance te behouden, dat maakt de discussie productiever.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:36:14 #48
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26742386
quote:
Qua moderne geschiedenis staat WO-II dichter bij de realiteit van alle dag dan de 80-jarige oorlog.

Sterker nog... Hitler wilde een sterk (socialistisch) europa en waarempel 65 jr na dato is dit beeld nog steeds actueel.

Verder was de 80-jarige oorlog geen alles omvattende oorlog in tegenstelling tot WO-I en WO-II.
pi_26742406
quote:

[..]

Dat is ook waar.
Dat is namelijk een constante in de Vaderlandse Geschiedenis.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:51:02 #50
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26742980
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:35 schreef Overlast het volgende:

Mara ja, discussieren met jou is een beetje vervelend. Je probeert andermans argumenten te ridiciluliseren. Ik adviseer je altijd de nuance te behouden, dat maakt de discussie productiever.
Het is niet zo zeer ridiciluliseren. Het gaat hier om iemand die een tekst post, en vervolgens verlangt dat deze tekst niet gebruikt wordt. Dus niet om haar argument tegen te spreken, maar slechts alleen om haar gelijk te geven.

Bovendien als de tekst niet zo bedoeld was, ok, zeg dan gewoon de woordkeuze was niet helemaal gelukkig gekozen. Ik bedoel is het nu zo'n grote moeite om te zeggen, dit bedoel ik niet met deze tekst. Nee, men ontvlucht dan maar gauw de discussie onder het mom "jij denkt verkeerd".
pi_26745543
De vrouw die je kon horen huilen tijdens de twee minuten stilte was zeker ook vals sentiment...
  donderdag 5 mei 2005 @ 01:41:12 #52
95608 Speth
Rorschach
pi_26745734
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 01:27 schreef Braamhaar het volgende:
De vrouw die je kon horen huilen tijdens de twee minuten stilte was zeker ook vals sentiment...
Beetje slap hoor... Als je m'n verhaal had gelezen had je geweten dat ik collectief herdenken prima vind, maar wel als je echt iets weet van de gebeurtenissen in die tijd. Als dat voor die vrouw geldt valt ze dus niet onder mijn betoog.
pi_26745903
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 01:41 schreef Speth het volgende:

[..]

Beetje slap hoor... Als je m'n verhaal had gelezen had je geweten dat ik collectief herdenken prima vind, maar wel als je echt iets weet van de gebeurtenissen in die tijd. Als dat voor die vrouw geldt valt ze dus niet onder mijn betoog.
Kortom, je weet niet eens waarom die mensen herdenken maar hebt wel je oordeel klaar.
pi_26745932
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 01:27 schreef Braamhaar het volgende:
Ik vond dat een beetje ergerlijk, hou jezelf dan een paar minuten in of huil in stilte.
  donderdag 5 mei 2005 @ 01:58:02 #55
95608 Speth
Rorschach
pi_26745979
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 01:52 schreef gelly het volgende:

[..]

Kortom, je weet niet eens waarom die mensen herdenken maar hebt wel je oordeel klaar.
Wederom een nogal slappe redenering...

Natuurlijk; als je een willekeurig individu eruit pakt en mij vraagt of diegene iets weet van de tweede wereldoorlog zal ik dat niet kunnen zeggen. Ik heb het echter over grotere bevolkingsaantallen. Hoeveel voetbalhooligans hebben Shakespeare gelezen, denk je? Misschien wel enkelen, maar over het algemeen zal je toch kunnen zeggen dat er weinig Shakespeare-liefhebbers onder hooligans bevinden.

Op dezelfde manier kan ik zeggen dat er waarschijnlijk onder de Nederlanders die om 20:00 2 minuten lang stil zijn geweest aardig wat mensen zijn die maar weinig weten van datgene wat zij menen te herdenken. En nogmaals: ik heb het alleen over die mensen, dus diegenen die wel iets van de geschiedenis weten hoeven zich niet aangesproken te voelen, of die nou om 20:00 stil waren of niet. Als je het verhaal goed had gelezen (of mijn vorige post, for that matter...) had je dat geweten.
pi_26746002
Ja, maar ik snap je punt niet. Wil je het hele gebeuren nu afschaffen of slechts voor diegenen die niet weten wat ze nu precies herdenken ?
  donderdag 5 mei 2005 @ 02:03:48 #57
95608 Speth
Rorschach
pi_26746041
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 01:59 schreef gelly het volgende:
Ja, maar ik snap je punt niet. Wil je het hele gebeuren nu afschaffen of slechts voor diegenen die niet weten wat ze nu precies herdenken ?
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik het wil afschaffen? Dat wil ik juist niet. Herdenken is goed, en als men dat collectief wil doen vind ik dat uitstekend (mits op gepaste wijze). Echter, diegenen die geen kennis hebben van dit onderwerp, en die zullen zelf wel weten wie ze zijn, kunnen in mijn ogen niet oprecht herdenken en zouden er goed aan doen zich eerst eens echt in het onderwerp te verdiepen alvorens te pretenderen dat ze gedenken.
pi_26746075
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:03 schreef Speth het volgende:

[..]

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik het wil afschaffen? Dat wil ik juist niet. Herdenken is goed, en als men dat collectief wil doen vind ik dat uitstekend (mits op gepaste wijze). Echter, diegenen die geen kennis hebben van dit onderwerp, en die zullen zelf wel weten wie ze zijn, kunnen in mijn ogen niet oprecht herdenken en zouden er goed aan doen zich eerst eens echt in het onderwerp te verdiepen alvorens te pretenderen dat ze gedenken.
En hoe wil je dat bewerkstelligen ?
  donderdag 5 mei 2005 @ 02:10:46 #59
95608 Speth
Rorschach
pi_26746122
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:06 schreef gelly het volgende:

[..]

En hoe wil je dat bewerkstelligen ?
Niet. Ik wil niets bij een ander bewerkstelligen, ik geef slechts mijn mening over hun gedrag. Wat iemand daar eventueel besluit mee te doen kan ik niet echt beinvloeden, en is mijn doel ook niet. Het verhaal is gericht op wie zich erdoor aangesproken voelt, of wie zich erin herkent en misschien mensen kent die zich zo gedragen.
pi_26746569
Wat Speth eigenlijk bedoelt:

- Mensen gedenken massaal Hazes (tot huilens aan toe) en een groot aantal daarvan kende slechts een paar nummers van hem;

- Mensen stonden massaal langs de weg bij de begrafenis van Fortuyn, terwijl een (grote) groep mensen zich nooit een fuck geinteresseerd heeft voor politiek.

- Mensen waren aangeslagen bij de moord op Theo van Gogh, terwijl...

- Stille tochten door zinloos geweld: jankende mensen voor iemand die ze niet persoonlijk hebben gekend.

Ach ja, de mens is een kuddedier en dat is er nu juist de reden van dat dictators aan de macht komen (en blijven); oorlogen zo massaal gevoerd kunnen worden.

Als ik thuis had gezeten vandaag om 20:00 had ik niet meegedaan aan die 2 minuten stilte, maar ik was op mijn werk en dan blijk ik ook een kuddedier, want ik ben heel "braaf" stil geweest.
Echter, ik voel daar niets bij.
Een "goede" oorlogsfilm met realistische beelden maakt bij mij meer los.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')