Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 11:17 |
Voor het lakken van hout, zoals bijvoorbeeld deuren, de trap en kozijnen heb je een paar dingen nodig: - Verf, eventueel grondverf - Terpentine (als de verf niet op waterbasis is) - Afplakband - Schuurmachine en schuurpapier - Amoniac - Kwast - Roller en verfbakje - Houtplamuur en/of vloeibaar hout - Plamuurmessen, een grote en een kleine Voorbereiding van het hout: Kijk eerst wat je wil schilderen. Als je iets alleen in een andere kleur wil hebben volstaat een a twee keer lakken voor een goed resultaat. Ik ga er even vanuit dat we een lelijk kozijn en deur, met wat gaatjes en losse stukken, gaan opknappen. Stap 1: Verwijder alle losse delen van het hout. Hele grote losse delen kan je vaak vastzetten met wat houtlijm maar het beste is deze te verwijderen en op te vullen met vloeibaar hout. Stap 2: Schuren. Gebruik een grof schuurpapier en zorg dat de oude verflaag er dof uitziet. Het mooiste is om de hele oude laag weg te branden met een verfbrander en een krabber maar dat is wel extra werk. Zorg in ieder geval dat je een mooi glad oppervlak overhoudt. Als laatste nog met de hand met een fijn schuurpapiertje erover om de grootste oneffenheden weg te halen. Stap 3: Maar het oppervlak stofvrij, met een handveger of een droge doek. Met de stofzuiger kan ook, met zo’n borstel opzetmond. Maak een emmer warm water doe er een scheut amoniac in en neem het oppervlak af. Het mag best nat worden. Belangrijk is dat alle vet en stof weg is. Goed laten drogen dus! Stap 4 Repareer de grote gaten met vloeibaar hout of plamuur. De kleine gaatjes komen later. Zorg wel dat je het vlak schuurt. Stap 6: Afplakken. Plak secuur alle randjes die je niet wil schilderen af. Probeer wel bij het schilderen het afplakband niet teveel te raken. De verf kan soms toch nog onder het afplakband. Zie het meer als een visueel hulpje. Stap 7: Grondverf. Wordt de deur donker? Gebruik dan donkere, meestal grijze, grondverf. Wordt het oppervlak licht van kleur, gebruik dan ook witte grondverf. Je mag het opbrengen met een roller of een kwast. Stap 8: Als de grondverf droog is schuur je het heel licht met fijn schuurpapier. Nu ga je plamuren. Waarom nu pas? Na de eerste laag grondverf zie je de oneffenheden en gaatjes heel goed. Let op: plamuur krimpt. Nadat het droog is moet je het ff nalopen of alles gelijk loopt met het hout. Deze stap mag je herhalen. Twee keer grondverf is altijd beter. Je kan dan ook nog eens plamuren voor een perfect resultaat. Stap 9: Aflakken. Probeer het niet in een keer te laten dekken, twee lagen is mooier en sterker dan een laag. Zorg ervoor dat je niet in een te stoffige ruimte gaat schilderen want dat is zonde van je lak. Hoekjes en randjes doe je met je kwast, de rest met het rollertje. ![]() Wat het belangrijkste is bij schilderen: Na iedere laklaag, licht opschuren en afnemen met ammoniak en water en goed laten drogen. Ook is het belangrijk om te beginnen met houtwerk lakken en dan pas de muren, als die ook nog moeten. Als je een beetje uitschiet kan je dat wegwerken met latex. Latex kan je makkelijk van je schilderwerk wassen als dat mis gaat dus dat maakt niet uit. Dit heb ik geschreven uit eigen ervaring, toevoegingen stel ik op prijs | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:07 |
en wat adviseer jij op basis van je ervaring?? -dure verf (sikkens, sigma, flex, histor) of gewoon eigenmerk verf? -verf op alkyd (terpentine verdunbaar) of acryl (water verdunbaar) basis? mijn idee: dure verf op alkyd basis, het stinkt wel en is minder snel droog en kost beduidend meer, maar het resultaat is stukken mooier en kwalitatief beter | |
Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:19 |
Ik raad iedereen verf op waterbasis af. Voor dezelfde redenen als jouwe. Nog belangrijker vind ik de duurzaamheid. Bij verf op waterbasis moet je goed uitkijken met het schoonmaken. Alkydverf was je er niet zomaar af, acryl wel. Het beste vind ik merken als Flexa en Histor. Maar die is stukken duurder. Eigen merk van de Praxis is ook erg goed. Ik vind dat als je toch twee laklagen over elkaar heen zet, je best de goedkope eigen merk verf kan nemen. Dure merken hebben gewoon meer en mooiere kleuren. Al kan je tegenwoordig alles laten mengen maar daar heb ik geen ervaring mee. | |
kaashema | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:27 |
als je wat duurdere verf neemt, is er ook nog zoiets van zoveel jaar garantie op de een goede kleur (das dan vooral nuttig met buitenverf) | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:27 |
quote:spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje? quote:mengen is best leuk, alleen wat een hoop mensen vergeten is dat de kleur die je op het voorbeeldstaaltje ziet, straks in een veel groter vlak te zien in, met een heel andere lichtval en dat wil nog wel eens tegenvallen | |
Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:31 |
quote:Ik raad verf op waterbasis af omdat je dat er makkelijk af kan wassen. Ik bedoel dus bij het schoonhouden van je huis. Dan moet je niet met een schuurspons je kozijnen gaan poetsen, dan was je de verf eraf. ik zie niet waar ik mezelf tegenspreek. | |
Jordy-B | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:32 |
quote:Als je een muur met verf op waterbasis schoonmaakt, heb je meer verf dan vuil op je doekje. | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:33 |
oke, nu snap ik hem, ik dacht dat je het bedoelde tijdens het schilderen zelf, dan heb je met verf op waterbasis dat je het makkelijker ergens vanaf haalt dan verf op terpentinebasis maar dan denken we hetzelfde, gewoon goede verf nemen, veel langer plezier van (en dan vergeet je snel dat het meer kost en stinkt tijdens het aanbrengen) | |
Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:34 |
quote: ![]() Tijdens het schilderen zelf hoef je niets schoon te maken, als het goed is ![]() | |
LostFormat | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:36 |
Er mag volgens mij toch alleen nog maar verf op waterbasis verkocht worden? | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:39 |
nee hoor, dat wil de overheid wel ivm de gezondheid van de schilders en de schadelijke stoffen die in het milieu terecht komen, maar dat is nog lang niet zo. wel worden er tegenwoordig heel veel woningen gebouwd (duurzaam bouwen) waarbij alles binnen met verf op waterbasis wordt geverfd, alleen dit resultaat hiervan is beduidend minder als wanneer het is afgelakt met verf op terpentinebasis | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:39 |
quote:als het goed is ja ![]() | |
fokje | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:45 |
quote:een witte hoogglans verf zal langer goed blijven dan bijv. een zijdeglans donkerblauwe verf. Verder is de houdbaarheid (ook van de kleur dus) ook afhankelijk van of het weer erop staat. (verf aan de noordkant van het huis blijft iets langer goed), of je schoonmaakt met een hoge drukspuit of slechts afzemen (--> is beter) Het is van zoveel factoren afhankelijk dat er nooit een garantie op gegeven kan worden. | |
Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 12:53 |
quote:Het is verboden via de Arbowet om te schilderen met verf op terpentinebasis (alkyd). Dit komt door de zogenaamde schildersziekte. Als je veel boven blikken verf met die dampen hangt kan je een hersenbeschadiging krijgen. Wat die schildersziekte precies inhoudt: quote:Maar goed, omdat verf op waterbasis lang niet zo mooi is hebben alle schilders er lak ( ![]() | |
Perico | dinsdag 3 mei 2005 @ 14:26 |
Ik raad iedereen aan, toch te gaan voor verven van Flexa en Histor. Die stellen me NOOIT teleur. Toegegeven, een gemengde kleur indigo die ik hier heb toegepast, op basis van Gamma verf in de Gamma mengmachine deed het ook goed, maar ik heb er ook al hele slechte ervaringen meegehad. Van hema verf bijvoorbeeld word je ronduit misselijk. Dat wil niet zeggen dat je ook met Flexa en Histor niet 2, 3 keer moet rollen over wit behang of een bakstenen muur, voor een mooi resultaat, maar toch... die Baskisch Rood van Histor bijv. Subliem! Andere merken kunnen er niet aan tippen.. Voor muurverf prefereer ik Flexa couleur locale. | |
cptmarco | dinsdag 3 mei 2005 @ 14:28 |
ik moet nog wat gipsplaten van een likje verf voorzien. Kun je daar meteen verf tegen aan gooien of moet je het eerst met iets voor behandelen??? | |
Gurb | dinsdag 3 mei 2005 @ 14:30 |
beter even voorbehandelen met voorstrijk middel, die zorgt ervoor dat niet alle verf de plaat ingezogen wordt. wordt verkocht in elke bouwmarkt | |
cptmarco | dinsdag 3 mei 2005 @ 14:32 |
zoiets dacht ik al ![]() | |
Conflict | dinsdag 3 mei 2005 @ 15:47 |
Veel mensen raaden aan om latex te verdunnen en dat als eerste laag te doen, ipv voorstrijk. Niet naar luisteren, voorstrijken moet! | |
Kluupkluup | dinsdag 3 mei 2005 @ 23:23 |
Ik heb vandaag Latex van de Gamma gebruikt. Ronduit kut. Extra dekkend staat er dan op ![]() | |
Foo_niks | dinsdag 3 mei 2005 @ 23:45 |
ik zou de terpetine inruilen voor wasbenzine droogt veel sneller. Hout binen plamuren gaat ook goed met staalplamuur buiten wat minder door dat hout werkt door vocht en warmte kans op loslaten. Voordeel staalplamuur snelheid en geen krimp. Wanneer je wit gaat aflakken opletten dat er geen oxiderode harder bijzit (bloedt door) Als je helemaal klaar bent met schuren stofvrij maken en ontvetten kan je met een oude nylonkous nog alles napoetsen waar het nog niet glad is zal de kous trekken (ladder) Kous is ook makkelijk om de verf te zeven vooral als hij al wat langer staat of wanneer je de vel er niet netjes uitgesneden kreeg (stopmesje) [miereneukmodes] De basis van de lak is nooit de verdunning zoals bv water/terpetine of wasbenzine De basis is het bindmiddel zoals bv. alkyd, acrylaat, polyvinylacetaat, cloorrubber Gronverf mag je ook aanlengen met 10% aflak zit je dichter bij je eindkleur. Niet meer toevoegen kans op onthechting. Verfrolletjes na gebruik in de verfbus bewaren . Scheelt verdunning (milieu) en je hoeft hem niet droog te rollen of kans op kleurverschil door je verdunning. Tweecomponenten vachtrolletjes (herkenbaar aan de banen die er overheen lopen diagonaal pluizen vele malen minder dan gewone goedkope vachtrolletjes. Rolletjes slijten en laten haren kwijt daarom rollen ze de tweede dag altijd het mooiste . Koop 3M plakband en geen rol van een euro strakker en de lijmlaag blijft niet achter. Voor echt 100% strakke afscheiding van lak op lak eerst fineline tape gebruiken | |
krakkemieke | woensdag 4 mei 2005 @ 01:21 |
Kwasten en rollers kan je ook goed in plastic inpakken en in de vriezer doe (zie tips en trucs in dit topic) Als met verf op waterbasis werkt, kan je beter je afplakband vervangen, dan er dik overheen schilderen. Anders ben je bijna zeker dat met het afplakband, ook bladders verf meekomen. | |
lady-wrb | woensdag 4 mei 2005 @ 08:06 |
mijn mannetje is professioneel schilder. ik hoef lekker nooit meer te schilderen en te behangen thuis. het enige waar ik me druk om hoef te maken is welke kleur ![]() | |
Isabeau | woensdag 4 mei 2005 @ 21:36 |
quote:Het huurhuis wat ik ooit betrok was ook van een prof. schilder geweest. Alles echt perfect in de verf! Super gewoon ![]() Fijne tips in dit topic, dat kan ik wel gebruiken. Moet nog wat schilderen in huis namelijk. | |
Cliffie | donderdag 19 mei 2005 @ 12:32 |
We hebben afgelopen weekend de kozijnen voor de deuren (binnen) gewoon met verf op acrylbasis gedaan. Aangezien we toch niet van glans houden, werkt dit prima. Het resultaat is mooi genoeg in ieder geval, lekker dof (zwarte verf). Het schoonmaken van de kozijnen die je natuurlijk ook niet elke dag ![]() | |
Bierie | donderdag 19 mei 2005 @ 14:07 |
Extra tips: 1. Gebruik plamuur echt voor de meest kleine gaatjes en kieren, je kan dit altijd later nog bijschuuren en het geeft gewoon een veel netter effect als alles egaal is. 2. Als er spijkers of andere ijzeren delen in het hout zitten, sla deze er in of als ze al diep genoeg zitten plamuur hier overheen anders zal zeker buiten onherroepelijk roest door het verf heentrekken als je dit niet af plamuurt. | |
esjuh | donderdag 19 mei 2005 @ 15:03 |
En waar zijn je tips voor de muren en plafonds? Ik ga over 3 weken beginnen in ons nieuwe huisje... * esjuh gaat samenwonen met haar mannetje! ![]() | |
Conflict | donderdag 19 mei 2005 @ 15:17 |
quote:Daar kan niet veel fout aan gaan. Gaatjes vullen met plamuur, schoonmaken met water en amoniac en dan schilderen met een roller of blokwitter ![]() | |
Gurb | donderdag 19 mei 2005 @ 15:41 |
quote:tips: goede latex nemen (geen praxis of gamma eigen merk verf) voorstrijk gebruiken | |
Dirkh | donderdag 19 mei 2005 @ 17:05 |
quote:Precies. Iedere keer (en dat komt nog wel eens voor) als ik weer eens moet witten ergens, dan denk ik: Ach, het scheelt een flinke duit, laat ik toch maar voor het eigen merk gaan. Dan ben ik namelijk de vorige keer alweer vergeten hoe ik heb lopen godver-en. Paar weken terug nog, tjonge wat voel je je dan een eikel. Je weet het, je hebt het al meerdere malen ervaren en toch gaat ie voor de zuinigheid van een emmertje latex. | |
melly | vrijdag 20 mei 2005 @ 23:31 |
Met alle respect conflict,maar waar haal jij deze wijsheden vandaan? Ik zal niet beweren dat je werksysteem van geen kanten klopt,maar ik met mijn 12,5 jaar schilder ervaring zet wel hier en daar mijn vraagtekens neer. Ik ben niet van plan om jouw te corrigeren maar ben wel erg benieuwd of je nu spreekt uit beroeps- of hobbyervaring. | |
Conflict | vrijdag 20 mei 2005 @ 23:44 |
quote:Als je verbeteringen hebt of aanmerkingen ben je geheel vrij te posten wat je wil. Het is in ieder geval niet de bedoeling elkaar af te vallen hier. Als ik in jouw ogen onjuiste informatie gegeven heb hoor ik dat graag. Jouw 12,5 jaar ervaring is niet erg bijzonder, dat heb ik ook en vele andere bezoekers van dit forum met mij. Verder heb ik het geschreven als opstartje van een leuk topic, een toevoeging aan het forum dat net was opgestart. Zoals je kan lezen staat dat ook in het topic dat het puur uit eigen ervaring is geschreven. Verder heb ik bij verschillende groothandels (raab karcher en bouwmaat) gewerkt waar ik best wat kennis over bouwen en verschillende producten heb opgedaan. Niet alleen schilderen. Je bent de eerste met een dergelijke manier van reageren hier trouwens, was wel te verwachten [ Bericht 9% gewijzigd door Conflict op 20-05-2005 23:52:08 ] | |
Foo_niks | zaterdag 21 mei 2005 @ 00:08 |
kom op met die????? | |
Tinkerbell | zaterdag 21 mei 2005 @ 09:01 |
quote:Iedereen spreekt hier uit eigen ervaring, hetzij beroeps of gewoon voor de hobby. Een persoonlijke aanval als deze zie ik dan ook liever niet in dit forum. Dan kan je iedereen wel gaan betwijfelen. Dit forum wordt bezocht door mensen met verstand van zaken en door mensen die nog voor de eerste keer een hamer moeten vasthouden en iedereen is welkom om zijn ervaring te delen. | |
melly | zaterdag 21 mei 2005 @ 23:57 |
Ik lees verbaast mijn geplaatse post nog eens door...mischien ben ligt het aan mij,maar ik kan nergens uit op maken dat dit een persoonlijke aanval was?? Dit was ook totaal niet de bedoeling. Ik gaf ook aan dat ik geen kritiek ga en wil uiten. Ik zet alleen hier en daar mijn vraagtekens bij ..is dit zo verkeerd? Aangezien hij op een zeer uitgebreide wijze verslag deed was ik alleen benieuwd of dit opgedane informatie was of een beroepsschilder. Sorry als dit verkeerd valt...was een onschuldig bedoellende vraag. | |
Tinkerbell | zondag 22 mei 2005 @ 00:00 |
Ok Melly, dan heb ik het in elk geval verkeerd opgevat ![]() | |
melly | zondag 22 mei 2005 @ 00:04 |
Aangezien zowel Conflict als jij het verkeerd opvatten zal het wel aan mijn bericht hebben gelegen. Affijn...hopenlijk hiermee het verduidelijkt te hebben ![]() | |
Foo_niks | zondag 22 mei 2005 @ 08:52 |
Nou we lopen weer een mooie discussie mis over bindmiddelen,vulstoffen en pigmenten ![]() | |
Martijn_77 | zondag 22 mei 2005 @ 10:56 |
quote:Waar wil je dan over discussieren? | |
joshus_cat | zondag 22 mei 2005 @ 19:35 |
quote:Tsja, dit was te verwachten. Ik heb nl.doe-het-zelf een tijdje gevolgd, en uiteindelijk was die nieuwsgroep niet te harden omdat die nieuwsgroep grotendeels werd gevuld door reacties van 'vakmannen' die hun broodwinning in gevaar zagen komen als iemand eens een handige tip postte. Daarnaast had je nog een paar andere 'vaklui' die zorgvuldig desinformatie postten. Ik hoop dat dit subforum zoiets niet overkomt. | |
esjuh | maandag 23 mei 2005 @ 15:39 |
Moet je schrootjes op het plafond ook schuren voordat je gaat schilderen of kunnen we beter een systeemplafond erin knallen.. ![]() | |
Boekel | dinsdag 24 mei 2005 @ 01:28 |
quote:Bij schilderen is het schoonmaken altijd het belangrijkst, tenzij je een spiegelglad oppervlak hebt (en dat heb je niet) is schuren vaak niet nodig. Wat bij schrootjes waarschijnlijk wel lekker werkt is een schuurpad, of hoe dat ook heet, van bijvoorbeeld scotch-brite (dat 3M spul), daarmee ruw je de verf toch nog een beetje op. Mocht er verf loslaten dan zul je helaas toch moeten schuren... Altijd éérst ontvetten en daarna pas schuren, anders schuur je de aanwezige viezigheid helemaal in je oppervlak en is het veel lastiger vetvrij te krijgen (plafonds kunnen er vettig/vies zijn). Als je de tijd hebt kun je een paar stukjes plafond proberen met / zonder schuren, na een week drogen kun je wel voelen of het goed hecht (met een krabbertje ofzo). | |
Conflict | dinsdag 24 mei 2005 @ 09:07 |
quote:Als je je vraagtekens ergens bij zet zeg je dat je er van uitgaat dat iets niet klopt. Vooral die 12,5 jaar ervaring was erg irritant. Maar waar je precies je vraagtekens bij zet is me nog niet echt duidelijk. Ik vond je post vervelend en het kwam betweterig over. Ik lees hem net nog een paar keer maar mijn mening over die post is onveranderd. [ Bericht 3% gewijzigd door Conflict op 24-05-2005 09:18:37 ] | |
Conflict | dinsdag 24 mei 2005 @ 09:10 |
quote:Ja, schuren is belangrijk. Dit maakt het oppervlak ruw waardoor de verf beter hecht. | |
Foo_niks | dinsdag 24 mei 2005 @ 09:50 |
quote:Beter een systeemplafond erin knallen. Schrootjes zetten uit en krimpen in ,als je het niet verduivelt goed uitrachelt hangen er allemaal hoepels aan het plafond of bij krimpen zie je naden waar de verf niet geraakt heeft. Zeker in keukens of badkamers zou ik voor een systeemplafond kiezen. | |
Conflict | dinsdag 24 mei 2005 @ 09:53 |
Je kan ook kunststof schroten nemen in je badkamer, Ik heb net 50 kuub schroten uit dit huis gesloopt dus die komen er hier niet meer in. Maar in de badkamer zijn schrootjes wel ok, kan je goed schoon houden. | |
Tinkerbell | dinsdag 24 mei 2005 @ 10:10 |
Praat mij niet van schroten ![]() Dit hele huis zat vol jaren 70 schrootjes. Muren en plafonds ![]() Alles er uit gesloopt om tot de ontdekking te komen dat er ook nog eens 20 lagen behang onder zaten van de jaren 40 tot en met 70. En daaronder nog eens lelijke muren. Alleen in de keuken zitten ze nog. Geen idee wat we daaronder zouden aantreffen. Sorry, hartstikke off-topic, maar schrootjes ... ![]() | |
esjuh | dinsdag 24 mei 2005 @ 10:32 |
Ontvetten moet zeker, aangezien er in ons nieuwe huisje 30 jaar een familie heeft gezeten die volgens mij alleen zware shag hebben gerookt. ![]() ![]() ![]() | |
SilverStar | dinsdag 24 mei 2005 @ 19:48 |
wat nou als ik een wand dekkend wil krijgen in een leuk kleurtje? bij mij lukt het nooit, ook niet met meerdere lagen, je blijft altijd een soort van vlekken zien ![]() ![]() | |
Foo_niks | dinsdag 24 mei 2005 @ 19:56 |
quote:Aangenomen dat je over latex spreekt (muurverf ) ,werken met een tussenkleur desnoods twee. Dus eerste maal niet echt wit maar een puntje zwart erin en naast het goed doorroeren (mixer)van je verf ook merkproducten gebruiken en niet van die glazige huismerkentroep. Verder een goede vachtroller gebruiken en systemetisch te werk gaan en niet in het midden beginnen. Aanlengen doen we niet aan en desnoods eerst van links naar rechts en je tweede laag van boven naar beneden opbrengen (kruislings dus) [ Bericht 3% gewijzigd door Foo_niks op 24-05-2005 19:58:52 (vraag niet goed gelezen) ] | |
SilverStar | dinsdag 24 mei 2005 @ 20:01 |
hmm. dat moet ooit hoop ik gaan lukken ![]() ![]() | |
Boekel | dinsdag 24 mei 2005 @ 23:40 |
Ik wil binnenkort eindelijk mijn trap aflakken: Wat voor verf zouden jullie aanraden, ik ontkom er denk ik niet aan om van die 'halve maantjes' vloerbedekking te leggen ivm slijten, maar de schopborden zullen ook slijten vrees ik. Wat voor soor verf, en wat voor kleuren zijn het handigst? (of zal een sterke blanke lak de oplossing zijn?) Er zit nu 'Sigma s2u slijtvaste primer' op. | |
Gurb | woensdag 25 mei 2005 @ 09:21 |
volgens mij zijn er twee goede mogelijkheden: slijtvaste verf in kleur erop smeren gewone verf erop smeren, en dan aflakken met transparante trappenlak (glitsa heeft dat bijvoorbeeld) | |
Foo_niks | woensdag 25 mei 2005 @ 16:23 |
quote:Zou altijd in hetzelfde systeem blijven werken. Er zit nu een pur op (Polyurethaan ) zou ik niet in een alkyd verdergaan. Je zou nog kunnen informeren of ze een transparante topcoat hebben om het krassen en vuil tegen te gaan (Sikkens heeft deze namelijk ook in een pursysteem.) Tevens zou ik een rapportje maken van de gebruikte materialen ,weet je later wat je erop gesmeerd hebt (Kleurnummer) en bij garantie heb je wat om op terug te vallen. Weet niet wanneer je gaat schilderen maar hou je de luchtvochtigheid in de gaten de komende dagen. veel succes en vergeet het plintenleertje niet ![]() | |
Boekel | woensdag 25 mei 2005 @ 18:38 |
quote:De komende dagen heb ik lekker geen tijd om te schilderen...mooi weer-->varen ![]() Ik zal m'n plintenladder ook een laagje geven als ik ga schilderen. | |
krakkemieke | woensdag 25 mei 2005 @ 20:36 |
Silverstar, als er nicotine op de muur zit, eerst afnemen met water met ammonia. | |
Madame | donderdag 26 mei 2005 @ 08:08 |
quote:Waarom gebruiken mensen nog ammonia om vet en vuil te verwijderen? Ammonia is adembenemend, stinkt, is slecht voor het milieu en zo geweldig maakt het nou ook weer niet schoon. Ga toch naar de gamma en koop een pak denneharszeep. Daar doe je ook nog eens jaren mee. Is bovendien uiterst bruikbaar bij het schoonmaken van 'verwaarloosde' keukens. ![]() | |
Martijn_77 | zondag 5 juni 2005 @ 15:05 |
Welke verf is het beste voor de buitenboel eigenlijk? | |
Marsepein | zondag 5 juni 2005 @ 16:57 |
quote:Ik zweer bij Sikkens Rubbol SB Met als grondverf Onol HS Wat je niet moet doen: besparen op verf. Je denkt dat het dan goedkoop is, maar je staat 2 jaar later weer op de ladder. [ Bericht 1% gewijzigd door Marsepein op 05-06-2005 17:02:41 (Meeste edits van een post, meer dan 10 edits) ] | |
Martijn_77 | zondag 5 juni 2005 @ 22:32 |
quote:Nee, dat ben ik ook niet van plan vandaar dat ik zeker wil weten dat ik goed spul heb. | |
Gurb | maandag 6 juni 2005 @ 09:20 |
rubbol is inderdaad een hele goede, duurt geloof ik wel 48 uur voordat het helemaal uitgedroogd is, maar dat weet Marsepein misschien wel? | |
Marsepein | maandag 6 juni 2005 @ 20:10 |
Mmm, die 48 uur zeggen mij zo niets, ik heb 2 weekenden geschilderd, en er zat dus ruim 48 uur tussen. Maar in deze pdf staat dat het overschilderbaar is na 16 uur. Dus zaterdagochtend 1e keer schilderen, en dan zondagmiddag nog een keer moet net gaan. | |
Gurb | dinsdag 7 juni 2005 @ 08:23 |
quote:Het is inderdaad al wel overschilderbaar, maar bij rubbol duurt het een hele tijd voordat het volledig uitgehard en belastbaar is. Je kan het vergelijken met beton, dat heeft ook pas zijn volledige hardheid na 28 dagen. Maar idd, wat marsepein zegt, niet besparen op verf (en trouwens ook niet op kwasten en rollers ed) | |
off_topic | dinsdag 7 juni 2005 @ 15:26 |
Hoe haal je de verfresten in de hoeken van de trap er nu het beste af. met een schuurmachine kom je er niet snel tussen. | |
Foo_niks | dinsdag 7 juni 2005 @ 15:41 |
quote:Deltaschuurmachine of afbijt. Al ben ik van de laatste geen fan,het gaat tuusen je houtverbindingen zitten/schopbord en dergelijke,en je bent lang bezig o het goed schoon te krijgen. | |
Vloris | dinsdag 7 juni 2005 @ 16:19 |
In deze hele thread is er een tip / waarschuwing die ik nog helemaal niet gezien heb (of ik heb er per ongeluk overheen gelezen). Acrylverf of Terpentineverf is allemaal leuk en aardig, maar let er even op dat als je een bestaand geverfde ondergrond opnieuw van een kleurtje wilt voorzien je geen terpentineverf over een acrylverf heen aanbrengt. Andersom gaat prima, maar als je per se terpentineverf wilt gebruiken, moet je heel zorgvuldig de oude laag acrylverf weg zien te halen! | |
Gurb | dinsdag 7 juni 2005 @ 16:27 |
das een goede, wist het zelf al wel, maar staat er idd niet tussen | |
basset | dinsdag 7 juni 2005 @ 16:52 |
quote:Een hele goede reden om waterverdunbare verf NIET te gebruiken. Paar jaar terug was het iig nog rotzooi en heb ik er spijt van dat ik het ooit gebruikt heb. Oliebasis is volgens mij ook nu nog beter. | |
bankrupcy | dinsdag 7 juni 2005 @ 17:17 |
quote:GMTA Gruwelijk duur en gruwelijk goed | |
Martijn_77 | dinsdag 7 juni 2005 @ 18:57 |
quote:Vooral met buitenverf wil ik niet bezuinigen op de kwaliteit! Binnen kun je veel makelijker nog een keer schilderen. | |
joshus_cat | zondag 12 juni 2005 @ 17:03 |
Grrrrr.... ben aan het schilderen en merk dat er heel veel 'belletjes' in de verf blijven zitten. Iemand een idee wat er mis is? | |
Martijn_77 | zondag 12 juni 2005 @ 22:40 |
quote:Verkeerde verf er op gezet? Zat er verf op waterbasis op en probeer je er nu met olie basis overheen te gaan of anders om? | |
joshus_cat | zondag 12 juni 2005 @ 23:11 |
quote:Geen van beiden. Gewoon histor verf op oliebasis op een andere laag histor (zelfde pot). Gelukkig verdwenen de meeste belletjes na een dik kwartiert, maar 't is wel even schrikken als je lekker denkt te schilderen en je krijgt dan dit. | |
Foo_niks | zondag 12 juni 2005 @ 23:15 |
quote:Neem aan dat je met een schuimrolletje verft /of een vachtrolletje om op te zetten en een schuimrolletje om uit te rollen? Afhankelijk van de warmte na 10 a 20 minuten nog een keer licht narollen met je schuimroller . . Luchtbelletjes ontstaan door de structuur in je schuimroller. | |
Plompy | donderdag 16 juni 2005 @ 22:48 |
Hi, ik wil een soortgelijke trap schilderen en ook voorzien van halve maantjes. Ik denk aan een speciaal effect met twee kleuren, zodat het er een beetje creatief uitziet. Heeft iemand suggesties? | |
Foo_niks | donderdag 16 juni 2005 @ 23:09 |
quote:Neem een donkere kleur en een lichte kleur . Tel het aantal treden en deel door 100.bv 100 :20 treden = 5% Schilder de eerste trede in 100% donkere kleur Schilder de tweede trede in 100 % + 5% licht Schilder de derde trede in 105% +5% enz . Hoe dichter de kleuren naast elkaar zitten hoe subtieler het effect | |
stoepjong | donderdag 16 juni 2005 @ 23:13 |
Ik actionpaint. | |
e39 | woensdag 22 juni 2005 @ 23:21 |
Goede avond dames en heren, Ik ben een echte amateur met weinig ervaring ![]() Huidige situatie. Ondergrond - paarse latex ![]() 1. Op de muren en het plafond word een beschermingsverf aangebracht (HSF53 van YSHIELD Abschirmfarben) Zie info op: http://www.yshield.com/de/produkte.html Het is een zwarte (grafiet toevoeging) latex verf. 2. Bovenop op wil ik "Flexa Couleur Locale Monaco Wit 2075" gebruiken. Heeft iemand een idee of 1 laag voldoende zal zijn van deze Flexa ? Heeft iemand überhaupt ervaringen met deze HSF53? Een andere vraag is iets makkelijker. Waar kan ik goede rollers (voor Flexa CL Zijdeglans Monaco Nuancewit 2575 en Flexa Couleur Locale Monaco Wit 2075) aanschaffen ? Praxis, Gamma of ergens op internet ? | |
Foo_niks | woensdag 22 juni 2005 @ 23:35 |
Van zwart naar wit zal niet meevallen in een enkele laag. maar waarom zo'n high tech verfie als ik vragen mag? twee componenten vachtrolletjes kopen herkenbaar aan de banen die er diagonaal overheen lopen. Zou naar een echte verfzaak gaan ,voor je gereedschap . Scheelt niks en goed spul | |
e39 | vrijdag 24 juni 2005 @ 21:05 |
Afscherming tegen lage en hoge frequentie straling. Dect, WiFi tv van de buren etc. Kortom tegen electrosmog. Onwijs duur spul ![]() | |
Martijn_77 | vrijdag 24 juni 2005 @ 23:49 |
quote:En hoe bescherm je dan tegen de straling van je eigen apparaten? | |
joshus_cat | zaterdag 25 juni 2005 @ 00:06 |
[ Bericht 51% gewijzigd door Tinkerbell op 25-06-2005 08:45:50 (offtopic) ] | |
g1id | zaterdag 25 juni 2005 @ 00:10 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Tinkerbell op 25-06-2005 08:46:18 (offtopic) ] | |
Tinkerbell | zaterdag 25 juni 2005 @ 08:47 |
quote:Iets voor een ander topic. Niet hier over verder gaarne. | |
Conflict | zaterdag 25 juni 2005 @ 08:53 |
quote:Ik zou eerst een keer met die gooedkope latex van de bouwmarkt schilderen. Dan pas die flexa erover. Die rollers verkopen ze bij iedere bouwmarkt. Goede rollers ken ik niet, wel gewone rollers. | |
Foo_niks | zaterdag 25 juni 2005 @ 11:36 |
quote:Valt me van je tegen. ![]() ( Zit toch echt wel verschil tusssen zo'n verharende shtirol van een euro of een goede tweecomponentenrol van 2.70 Tweede dag rolt een roller natuurlijk wel het beste,is hij door zijn rui heen. | |
e39 | zaterdag 25 juni 2005 @ 17:06 |
quote:Ja het is inderdaad offtoppic. Dus, ik hou het zeer kort. Magnetron, alle draadloze apparaten, CRT TV - alles weg. FUll isolated cabels. Maar je heb gelijk, 100% bescherming zal nooit lukken. quote:Ik ben vandaag bij praxis geweest. Een katoenen roller (18 cm) - bijna 10 euro !, bij een speciale verfzaak - 6 euro maar het ziet er niet beter uit dan die van kwantum voor euro 3,75. Schuimrolletjes - het is helemaal een drama. Zij lijken 100% op elkaar bij alle winkels, het lijkt alsof zij uit dezelfde fabriek komen. ![]() Ik weet het niet meer... ![]() Ik zal inderdaad proberen eerst met een gewone Witte latex (geen goedkoop spul, sorry) van Flexa deze zwarte onderlaag bewerken en dan Flexa Couleur. 22 juli beginnen wij, dus, ik zal wat foto's hier plaatsen ![]() | |
Tinkerbell | zaterdag 25 juni 2005 @ 17:32 |
Is er eigenlijk nog een tip om wit ook echt wit te krijgen op een zwarte ondergrond of is dat alleen een kwestie van meerdere lagen aanbrengen? Ben ik even benieuwd naar ![]() | |
Foo_niks | zondag 26 juni 2005 @ 08:05 |
quote:bij synthetische of twee componentenlakken eerst een primer gebruiken (grondverf ) met een hog vaste stofgehalte (high build) Bij een latex weken met tussenkleuren Dus zwart grijs lichtgrijs wit ,wite pigmenten zijn vrij glazig van zichzelf slaan dus gauw door. | |
Tinkerbell | zondag 26 juni 2005 @ 12:15 |
quote:Ah, zo doe je dat! Bedankt! | |
e39 | zondag 26 juni 2005 @ 18:47 |
quote:Bedoel je dat ik liever geen "zwart >> wit >> flexa Monaco Nuancewit " maar "zwart >> lichtgrijs >> flexa Monaco Nuancewit " moet doen ? | |
Foo_niks | maandag 27 juni 2005 @ 07:47 |
quote:Ja ,zwart-wit gesproken (leuke woordspeling) ga je met Nuance wit met een minder wit afschilderen.. Je kan beter het kleurverloop van donker naar licht houden ,dus niet zwart>wit>bijna wit . | |
Martijn_77 | zaterdag 2 juli 2005 @ 13:59 |
quote:We zijn gegaan voor de Wijzonol LBH. ![]() Voor foto's zie: Show hier je aardig grote opknapproject [ Bericht 29% gewijzigd door Martijn_77 op 02-07-2005 14:18:48 ] | |
Doormat | donderdag 7 juli 2005 @ 21:40 |
quote:Hoe lang heb je gewacht voordat je de 2e laag aangebracht hebt? Als je te snel over de eerste laag een nieuwe laag heen schildert, kan het zijn dat nog niet alle oplosmiddelen uit de eerste laag verdampt zijn, hoewel het al droog aanvoelt. Dit kan zich dan op gaan hopen onder de nieuwe laag, en er dan op sommige plaatsen uit 'poppen'. Hou dus altijd de voorgescreven overschilderbaarheids-tijden aan! ![]() nog een handige tip: als je een roller gebruikt, tape hem dan voor gebruik helemaa rondom in met afplaktape, en trek dat er dan meteen weer vanaf. Je hebt nu een groot deel van de losse haartjes en stofdeeltjes er uit getrokken, en die kunnen dan dus niet meer in je natte verflaag terecht komen! ![]() | |
Frenkie | vrijdag 8 juli 2005 @ 12:29 |
quote:Terpentine? En dat gebruik je vervolgens in je verhaal niet. Overigens zou ik voordat ik begin met schuren de kozijnen vuil en vetvrij maken met een ammoniak sopje. Eerst poetsen, dan schuren. | |
Conflict | vrijdag 8 juli 2005 @ 13:16 |
quote:Terpentine gebruik ik om mijn kwast te reinigen en spettertjes schoon te maken. Vetvrij maken doe ik ook met ammoniac. | |
D-super | maandag 18 juli 2005 @ 01:27 |
quote:Als je netjes schildert spetter je toch niet?? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
kavorka | maandag 18 juli 2005 @ 13:56 |
Hoe verf je het besten een MDF-plaat? Wat voor soort verf en moet ik de plaat nog voorbewerken op één of andere manier? | |
D-super | maandag 18 juli 2005 @ 17:09 |
quote:Afnemen met een doekje thinner en dan twee keer in de grondverf zetten, tussentijds wel even fijn schuren, aflakken met verf naar keuze. | |
Conflict | maandag 18 juli 2005 @ 17:55 |
quote:Als je ADHD hebt wel. | |
Conflict | maandag 18 juli 2005 @ 17:56 |
quote:Inderdaad wat al gezegd is, gewoon tee keer in de grondverf en twee keer aflakken. Tussen de lagen door goed schuren en ontvetten met amoniac. | |
D-super | woensdag 20 juli 2005 @ 00:40 |
quote:Je hoeft tussen de lagen door niet met ammoniak te ontvetten, licht opschuren en stofvrij maken is voldoende. | |
Conflict | vrijdag 22 juli 2005 @ 10:58 |
quote:Stofvrij maken doe ik met een stoffer of de stofzuiger en dan met amoniac en water. Kleine moeite en is altijd beter dan droog afnemen. | |
D-super | woensdag 27 juli 2005 @ 00:10 |
quote:Wel eens van een kleefdoekje gehoord???? Ammoniak is een bijtend produkt dat je verflaag aantast, gebruik je dus alleen om oude verflagen te reinigen niet om stofvrij te maken. ![]() ![]() | |
Conflict | woensdag 27 juli 2005 @ 13:02 |
quote:Nou, ik doe dat al jaren zo en ik heb nog nooit last gehad van een aangetaste verflaag. Als je tussendoor schuurt tast je de verflaag niet aan wil je zeggen? Kom op, niet zo mierenneuken zeg. En een kleefdoekje ken ik niet. Of bedoel je een swiffert? Die zooi komt er bij mij niet in, ik poets gewoon met water en een doek ![]() | |
dolfg | zondag 31 juli 2005 @ 14:58 |
Kleefdoekjes haal je bij de verfspeciaalzaak en daar blijft alle stof aanzitten. Dus na het schuren eerst ruim reinigen met water en na het drogen nog eens afnemen met een kleefdoekje. Dan is gegarandeerd alle stof verdwenen. Voor mensen die niet houden van 2x gronden kan ik overigens Sigma Rapid Primer aanraden. Dekt echt gigantisch goed en is al na een paar uur overschilderbaar. | |
Droeke | maandag 1 augustus 2005 @ 13:10 |
tvp | |
aaipod | maandag 26 maart 2007 @ 11:05 |
Enorme schop maar hij stond wel in de FAQ dus doe het toch maar. Ik ga volgende week op kamers en nu wil ik dus de muren verven. Echter 1 muur is echt knalblauw. Zo'n donkere zomerlucht blauw. Die wil ik dus het liefst helemaal wit hebben. Hoe pak ik dit het beste aan? Gewoon een kwak latex eroverheen of....? Ik heb weinig zin om gedurende een week elke dag een laag eroverheen te gooien ![]() bvd. | |
Marsepein | maandag 26 maart 2007 @ 11:25 |
Van blauw naar wit lijkt me met een goed dekkende kwaliteitslatex in 2 lagen te doen. | |
aaipod | dinsdag 27 maart 2007 @ 09:51 |
Dus gewoon in 1 keer die latex erover heen? Ik las iets over voorstrijk. Wat is dat dan? En wat kost dat? (arme student ![]() | |
Marsepein | dinsdag 27 maart 2007 @ 09:53 |
Voorstrijk heb je niet nodig als als al een keer gesausd is. | |
aaipod | dinsdag 27 maart 2007 @ 10:04 |
Ok dankje ![]() ![]() | |
Marsepein | dinsdag 27 maart 2007 @ 10:07 |
quote: ![]() ![]() | |
aaipod | dinsdag 27 maart 2007 @ 10:15 |
Ik zal eens kijken ![]() | |
esjuh | dinsdag 27 maart 2007 @ 11:18 |
2 jaar later (zie eerste pagina) en er kan weer opnieuw geschilderd worden. Omdat er geen structuur op de muur zit geeft alles nogal af. Resultaat: na 2 jaar zie je precies waar de hond tegen de muur heeft gelegen, waar we spinnenwebben hebben weggehaald en tot waar de tafel komt. ![]() En dat alles in het paasweekend te doen! | |
BrusselseSpruit | donderdag 26 juli 2007 @ 01:50 |
En nu de klusvraag van een kluns. Ik heb in de bouwmarkt het advies opgevolgd van de verkoper voor het type verf. Goed uitgelegd dat het om houten schrootjes ging die rond de badkuip zaten en dus elke keer als de douche gebruikt worden helemaal nat worden. Geen probleem met badkamerverf zei die kerel. Thuisgekomen vlijtig begonnen (mooi eerst ontvet en afgeschuurd, jawel) en na de eerste laag kleur toch even goed het label gelezen, heeft die gewoon satijnlak meegegeven die dus helemaal niet tegen water kan. Er staat wel badkamer op het etiket, maar in de kleine lettertjes staat dan "niet geschikt voor ruimtes die vochtig zijn". Moet je mij eens uitleggen welke badkamer bij tijden niet vochtig is ![]() Goed, het is nu zo en ik vermoed dat ik er met een goede laag vernis wel mee verder kan. Juist? Is er een speciale vernis die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb iets zien staan van houtwerk voor boten, als dat niet tegen water kan ![]() Tips? | |
Gurb | donderdag 26 juli 2007 @ 09:16 |
quote:ik zou het anders doen, gewoon teruggaan naar de bouwmarkt, die verkoper opzoeken en het blik eens onder zijn neus duwen. Vervolgens de afdelingsmanager erbij roepen en een nieuw blik verf eisen, die wel geschikt is voor de badkamer | |
tnimble | donderdag 26 juli 2007 @ 09:45 |
quote:Zeer goede vraag misschien dat ze dat kunnen uitleggen wand daar snap ik ook niets van, badkamers die niet nat worden. quote:Ja vernis kan ook niet tegen water. Dat geeft mooie kringen van ingesloten vocht. Wat Gurb zegt naar de zaak terug met die pot. Wat voor kleur wil je ze maken en moet het dekkend zijn? | |
Automatic_Rock | donderdag 26 juli 2007 @ 11:17 |
Ik zou gewoon buitenbeits nemen, dat kan iig tegen vocht. En tegenwoordig is het in veel kleuren te verkrijgen, zowel dekkend als transparant ![]() PS tnimble: signaalniveau telefoonlijn | |
BrusselseSpruit | donderdag 26 juli 2007 @ 14:03 |
quote:Maar dan moet ik die eerste laag er terug helemaal afschuren eerst? | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 15:56 |
De laag die je nu hebt opgebracht zal niet echt zo dik zijn. Dus die kun je met 80 wel afschuren. Is het eraf dan met 120 gladschuren. Koop een pot Sikkens jachtlak. Is uitemate geschikt voor buiten, dus nat. Halve liter is voor ong 6m2 Hoe meer lagen hoe meer het gaat glimmen. Met een platte brede zachte haren kwast opzetten. Verf verdelen en in de lengte richting een keer nastrijken. Stofvrij Voor elke laag licht opschuren. na eerste laag 230 (nat) 300 (nat) | |
BrusselseSpruit | donderdag 26 juli 2007 @ 23:59 |
quote:Bedankt voor de duidelijke uitleg! ![]() Ga mijn best doen... maar vind het nog steeds spijitg dat ik mijn eerdere plannetje helemaal moet opbergen omdat een niet zo snuggere verkoper (met adviseur op zijn badge, jawel) geen degelijke info kan geven ![]() ![]() | |
Jack. | maandag 28 april 2008 @ 21:01 |
* stevige kick omdat het moet! ![]() ![]() Ik ben van plan om in een nieuwbouw appartement de muren/plafonds/houtwerk met primer te bedekken. Het wordt een huurappartement (dus ik woon er zelf niet), dus ik hoef enkel tot en met de primer fase te doen, vanaf dat punt is het voor de huurder. Ik heb absoluut geen verstand van deze fase van schilderwerken, het enige wat ik al gedaan heb is op een reeds met primer bewerkte muur een verflaag gezet (en dat ging goed). Ben zonet bij de Brico geweest om eens een keer te checken welke soorten en prijsklassen er zijn en daar vond ik ook zo'n folder over "uw interieur schilderen" die ik meegenomen heb (nr 3.1 voor de liefhebbers). Qua materiaal moet ik met het volgende afrekenen: - De muren en plafonds zijn bezet met witte pleister. - De deuren zijn schilderdeuren (wit) - De deurstijlen en een paar stukken houtwerk (gordijnkast boven schuifraam, stuk hout boven de keukenkast) zijn kaal hout (geen idee wat voor soort hout, het standaard hout dat je in nieuwbouw tegenkomt iig) Er is dus nog niets geverfd, alles is spiksplinternieuw zonder ooit verf of primer gezien te hebben. Nu heb ik volgende vragen: 1) muren/plafonds afwassen In die folder lees ik dat ik voor plafonds en muren deze eerst moet afwassen. Is dit gewoon met water of moet daar ook zeep bij. Er staat in de uitleg iets over een plafond met witkalk ook met zeep (geen idee wat witkalk is), en voor plafonds die al een keer verf gezien hebben met amoniak. Dus hoe was ik een nieuw plafond en nieuwe muren (dus enkel bezet met pleister) af ? 2) Schuren Het plafond en muren moet ik na het afwassen schuren met een fijn schuurpapier. Hoe fijn is fijn schuurpapier? In Brico vond ik een soort met dichtheid 600 (voelde je amper dat het schuurpapier was), dus over welk getal spreken we dan ? Op welke manier ga ik hierbij het best tewerk, is het aan te raden om hier een vlakschuurmachine voor te zoeken of kan ik het evengoed met de hand doen ? 3) Schilderdeuren Hoe gaat dit in z'n werk voor een schilderdeur? Moet ik een primer zetten op een schilderdeur of is heet het daarom een schilderdeur en niet meer nodig om een primer te zetten ? Moet je zo'n schilderdeur ook eerst afwassen/afschuren of gewoon gelijk de primer erop? Kan ik hiervoor dezelfde primer gebruiken als voor de plafonds en muren ? 4) Ander houtwerk Dezelfde vraag voor het andere houtwerk, zijnde een gordijnkast boven een schuifraam, een stuk kaal houtwerk boven de keukenkasten en de deurstijlen. Ook eerst afwassen en afschuren of gelijk de primer erop of helemaal geen primer nodig ? Kan ik hiervoor dezelfde primer gebruiken als voor de plafonds en muren ? 5) Mogelijk domme vraag De primer die ik zien staan had was het huismerk van Brico, en deze was wit. Nu voor het plafond lijkt me dit wel handig aangezien ik niet verwacht dat de huurder deze nog gaat schilderen (of zelf wit gaat schilderen). Dan ziet het plafond er netjes wit uit (of vergis ik me dan?) Maar voor de muren en deuren en ander houtwerk lijkt me dit niet zinvol (zijn al wit), als er nadien toch een andere kleur overheen gaat. Bestaat er ook een kleurloze primer, en is deze qua prijs goedkoper dan een witte, of maakt dat totaal geen verschil (en kan ik dus alles uit dezelfde pot gaan doen) ? Tips voor het soort (merk, type) primer zijn ook welkom. Heb nu vooral gekeken naar de prijs/opp verhouding en dan kwam het huismerk van Brico er het beste uit (was 10L voor 25 euro en daarmee kon je volgens de emmer 80m² mee doen), maar als ik hiermee een enorm foute zet mee zou doen hoor ik dat uiteraard graag. Vergelijking: Levis was 60 euro voor ongeveer 60 vierkante meter. Sorry als het domme vragen zijn, maar dit zijn zaken die ik zelf nog nooit gedaan heb en wil het graag goed doen ![]() Als er fotomateriaal gewenst is dan kan ik deze morgenavond wel toevoegen, zodat je het materiaal op foto kan bekijken voor eventuele tips te geven. Dus laat even weten mocht dit nodig zijn. Als ik er beter een nieuw apart topic van maak zeg je 't ook maar, maar het leek mij beter te passen hier in dit topic. Alvast bedankt voor de hulp en tips ![]() | |
hierissieweer | vrijdag 13 februari 2009 @ 17:20 |
Hoe kom ik er nou achter of de vorige laag alkyd of acryl is? | |
Forno | vrijdag 13 februari 2009 @ 18:14 |
quote:Als je er met een doekje met terpentine overheen gaat en de verf wordt zacht. Dan is het alkyd (terpentine basis) | |
JK1982 | zaterdag 14 februari 2009 @ 01:21 |
tvp ![]() | |
Bla_Bla_Bla | zondag 15 februari 2009 @ 11:16 |
Een schildertopic, handig ![]() Ik had geen idee dat er verschil was tot mijn schoonvader me vroeg of ik wel zeker wist dat ik muurverf moest hebben ipv latex ![]() | |
fransbreda | zondag 15 februari 2009 @ 11:20 |
quote:Gewoon het zelfde hoor, hij zit je te kutten. Zo meteen vraagt tie of je ook een plintenladder hebt. | |
Bla_Bla_Bla | zondag 15 februari 2009 @ 11:22 |
hm normaal heb ik wel door als ie me aan t kloten is, volgens mij was ie redelijk serieus ![]() maargoed, t is dus hetzelfde, thnx ![]() | |
hierissieweer | zondag 15 februari 2009 @ 15:59 |
Nou met terpetine (wordt alkyd zacht) en met spiritus(word alcryl zacht) En beiden gaven geen resultaat... Dus er zit nu alkyd op en we zien wel als het er af komt vallen...quote:Muurverf is een verzamelnaam voor alle soorten verf die je op de muur kunt gooien, meestal gebruikt als synoniem voor Latex-verf. Maar kan dus ook verf op kalkbasis betekenen... Maar gewoon latex zal altijd wel lukken denk ik... | |
bitterend | zaterdag 23 juli 2011 @ 16:39 |
Even een vraag over de trap! We willen hem graag gaan verven maar er zit nu een oer lelijke oranje kleur op van de vorige bewoners...vandaag afbijt erop, 4 uur laten inwerken en geprobeerd de verf eraf te krabben..niks aan te doen! het blijft erin ![]() Moeten we opnieuw afbijten? het was super afbijt van Albastine...zijn er sterkere varianten?? | |
blomke | zaterdag 23 juli 2011 @ 17:54 |
Wat wil je gaan verven? | |
Ml-etje | zaterdag 23 juli 2011 @ 18:35 |
LEZEN! De trap.. | |
Ml-etje | zaterdag 23 juli 2011 @ 18:36 |
Hmm en een verfafbrander icm driehoek afkrabber? Overigens wel speciale traplak gebruiken anders kun je binnen een jaar weer beginnen. | |
bobenjanneke | zaterdag 23 juli 2011 @ 20:27 |
Waarom plaats je de vraag niet in Centraal Verftopic? Nu hebben we 2 "verftopics" | |
bobenjanneke | zaterdag 23 juli 2011 @ 20:28 |
En afbijt hoeft er maar gemiddeld 10 minuten op! | |
bobenjanneke | zaterdag 23 juli 2011 @ 20:30 |
Je moet natuurlijk wel weten als je met afbijt gaat werken, of de trap op synthetische of watergedragen basis is. | |
error_404 | zaterdag 23 juli 2011 @ 21:28 |
Precies, dit ![]() Daarnaast kun je je ook afvragen of alle oude verf eraf moet als je hem toch weer dekkend gaat schilderen. | |
pinguin | maandag 25 juli 2011 @ 13:03 |
Maar ff een crosspost vanuit het centraal schilderstopic dan, aangezien er twee topics zijn waarin dezelfde vragen behandeld worden: Hier nog een kleine vraag met betrekking tot het verven en texen in een nieuwbouwwoning. Ik heb een zolder waar: 1. groene (vochtwerend) spaanplaat is verwerkt, 2. gibo blokken zijn gebruikt voor het maken van niet-dragende muren en 3. de betonnen buitenmuren gestuct zijn (behangklaar) Nu wil ik deze materialen netjes dekkend zijdeglans wit afwerken, zodat het er wat fatsoenlijker uitziet. Welke verf en materialen heb ik nodig en welke voorbehandelingen dien ik uit te voeren om dit project tot een net einde te brengen? |