spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Ik raad iedereen verf op waterbasis af. Voor dezelfde redenen als jouwe.
Nog belangrijker vind ik de duurzaamheid. Bij verf op waterbasis moet je goed uitkijken met het schoonmaken. Alkydverf was je er niet zomaar af, acryl wel.
mengen is best leuk, alleen wat een hoop mensen vergeten is dat de kleur die je op het voorbeeldstaaltje ziet, straks in een veel groter vlak te zien in, met een heel andere lichtvalquote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Dure merken hebben gewoon meer en mooiere kleuren. Al kan je tegenwoordig alles laten mengen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik raad verf op waterbasis af omdat je dat er makkelijk af kan wassen. Ik bedoel dus bij het schoonhouden van je huis. Dan moet je niet met een schuurspons je kozijnen gaan poetsen, dan was je de verf eraf.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:
[..]
spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?
[..]
Als je een muur met verf op waterbasis schoonmaakt, heb je meer verf dan vuil op je doekje.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:
[..]
spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:33 schreef Gurb het volgende:
oke, nu snap ik hem, ik dacht dat je het bedoelde tijdens het schilderen zelf, dan heb je met verf op waterbasis dat je het makkelijker ergens vanaf haalt dan verf op terpentinebasis
maar dan denken we hetzelfde, gewoon goede verf nemen, veel langer plezier van (en dan vergeet je snel dat het meer kost en stinkt tijdens het aanbrengen)
als het goed is jaquote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:34 schreef Conflict het volgende:
[..]
![]()
Tijdens het schilderen zelf hoef je niets schoon te maken, als het goed is![]()
een witte hoogglans verf zal langer goed blijven dan bijv. een zijdeglans donkerblauwe verf. Verder is de houdbaarheid (ook van de kleur dus) ook afhankelijk van of het weer erop staat. (verf aan de noordkant van het huis blijft iets langer goed), of je schoonmaakt met een hoge drukspuit of slechts afzemen (--> is beter)quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef kaashema het volgende:
als je wat duurdere verf neemt, is er ook nog zoiets van zoveel jaar garantie op de een goede kleur (das dan vooral nuttig met buitenverf)
Het is verboden via de Arbowet om te schilderen met verf op terpentinebasis (alkyd). Dit komt door de zogenaamde schildersziekte. Als je veel boven blikken verf met die dampen hangt kan je een hersenbeschadiging krijgen. Wat die schildersziekte precies inhoudt:quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:36 schreef LostFormat het volgende:
Er mag volgens mij toch alleen nog maar verf op waterbasis verkocht worden?
Maar goed, omdat verf op waterbasis lang niet zo mooi is hebben alle schilders er lak (quote:Organisch Psycho syndroom
1. Inleiding
Iedereen weet wel wat het is om met gevaarlijke stoffen te werken en de meeste mensen hebben het wel eens ervaren. Het zweverige en soms misselijke gevoel na een dag schilderen. Vooral wanneer een slecht geventileerde ruimte met oplosmiddelhoudende stoffen wordt verfraaid, komen dergelijke klachten voor. Oplosmiddelen krijgen dan(terecht) de schuld. Als bijvoorbeeld een drukker, schilder of stoffeerder(en nog vele andere beroepsgroepen)op zijn veertigste of nog eerder na jarenlange blootstelling al geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen vertoond, dan blijkt die relatie met oplosmiddelen voor de medische wereld, verzekeraars en werkgevers ineens minder duidelijk. In Nederland wordt chronische oplosmiddelvergiftiging dan ook uiterst zelden als beroepziekte erkend. Dit in tegenstelling tot een aantal landen om ons heen, zoals bijvoorbeeld de Scandinavische landen. Men zegt dan altijd: wetenschappelijk is het verband tussen blootstelling aan gevaarlijke stoffen en allerlei daarmee samenhangende klachten niet(of nog niet) bewezen. De wetenschappelijke benaming voor deze ziekte luidt Toxische Encephalopathie of te wel:
"ORGANISCH PSYCHO SYNDROOM"
1.1 WAT HOUDT HET ORGANISCH PSYCHOSYNDROOM IN?
Het is een chronische ziekte/handicap die door de patiënt en ook door zijn omgeving als zeerbelastend wordt ervaren. Aangezien er door de organische oplosmiddelen algehele aantasting aan het centraal zenuwstelsel ontstaat, komen er vele lichamelijke klachten voor. De meest voorkomende zijn:
* geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen op jonge leeftijd
* concentratieproblemen, vergeetachtigheid, geiriteerdheid
* ernstige vermoeidheid, zware hoofdpijnen, depressies
* persoonlijkheidsstoornissen, agressiviteit
* duizelingen, slaapstoornissen
* pijnen in maag, borst en ledematen
* impotentie en onvruchtbaarheid
* kortademigheid en gebrek aan eetlust, enz
Deze klachten kunnen in veel gevallen niet d.m.v. lichamelijk onderzoek worden aangetoond en bevestigd. Dit betekent dus een extra mentale belasting, zowel voor degene die deze klachten heeft als voor zijn naaste omgeving.
bron: http://renerepp.tripod.com/schildersziekte_ops/index.html
Het huurhuis wat ik ooit betrok was ook van een prof. schilder geweest. Alles echt perfect in de verf! Super gewoonquote:Op woensdag 4 mei 2005 08:06 schreef lady-wrb het volgende:
mijn mannetje is professioneel schilder. ik hoef lekker nooit meer te schilderen en te behangen thuis.
het enige waar ik me druk om hoef te maken is welke kleur
Daar kan niet veel fout aan gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:03 schreef esjuh het volgende:
En waar zijn je tips voor de muren en plafonds? Ik ga over 3 weken beginnen in ons nieuwe huisje...
* esjuh gaat samenwonen met haar mannetje!![]()
tips:quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:03 schreef esjuh het volgende:
En waar zijn je tips voor de muren en plafonds? Ik ga over 3 weken beginnen in ons nieuwe huisje...
* esjuh gaat samenwonen met haar mannetje!![]()
Precies. Iedere keer (en dat komt nog wel eens voor) als ik weer eens moet witten ergens, dan denk ik: Ach, het scheelt een flinke duit, laat ik toch maar voor het eigen merk gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:41 schreef Gurb het volgende:
[..]
tips:
goede latex nemen (geen praxis of gamma eigen merk verf)
Als je verbeteringen hebt of aanmerkingen ben je geheel vrij te posten wat je wil. Het is in ieder geval niet de bedoeling elkaar af te vallen hier. Als ik in jouw ogen onjuiste informatie gegeven heb hoor ik dat graag.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:31 schreef melly het volgende:
Met alle respect conflict,maar waar haal jij deze wijsheden vandaan?
Ik zal niet beweren dat je werksysteem van geen kanten klopt,maar ik met mijn 12,5 jaar schilder ervaring zet wel hier en daar mijn vraagtekens neer.
Ik ben niet van plan om jouw te corrigeren maar ben wel erg benieuwd of je nu spreekt uit beroeps- of hobbyervaring.
Iedereen spreekt hier uit eigen ervaring, hetzij beroeps of gewoon voor de hobby.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:31 schreef melly het volgende:
Met alle respect conflict,maar waar haal jij deze wijsheden vandaan?
Ik zal niet beweren dat je werksysteem van geen kanten klopt,maar ik met mijn 12,5 jaar schilder ervaring zet wel hier en daar mijn vraagtekens neer.
Ik ben niet van plan om jouw te corrigeren maar ben wel erg benieuwd of je nu spreekt uit beroeps- of hobbyervaring.
Waar wil je dan over discussieren?quote:Op zondag 22 mei 2005 08:52 schreef Foo_niks het volgende:
Nou we lopen weer een mooie discussie mis over bindmiddelen,vulstoffen en pigmenten![]()
Tsja, dit was te verwachten. Ik heb nl.doe-het-zelf een tijdje gevolgd, en uiteindelijk was die nieuwsgroep niet te harden omdat die nieuwsgroep grotendeels werd gevuld door reacties van 'vakmannen' die hun broodwinning in gevaar zagen komen als iemand eens een handige tip postte. Daarnaast had je nog een paar andere 'vaklui' die zorgvuldig desinformatie postten.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 09:01 schreef Tinkerbell het volgende:
[..]
Iedereen spreekt hier uit eigen ervaring, hetzij beroeps of gewoon voor de hobby.
Een persoonlijke aanval als deze zie ik dan ook liever niet in dit forum.
Bij schilderen is het schoonmaken altijd het belangrijkst, tenzij je een spiegelglad oppervlak hebt (en dat heb je niet) is schuren vaak niet nodig. Wat bij schrootjes waarschijnlijk wel lekker werkt is een schuurpad, of hoe dat ook heet, van bijvoorbeeld scotch-brite (dat 3M spul), daarmee ruw je de verf toch nog een beetje op. Mocht er verf loslaten dan zul je helaas toch moeten schuren...quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Moet je schrootjes op het plafond ook schuren voordat je gaat schilderen of kunnen we beter een systeemplafond erin knallen..![]()
Als je je vraagtekens ergens bij zet zeg je dat je er van uitgaat dat iets niet klopt. Vooral die 12,5 jaar ervaring was erg irritant. Maar waar je precies je vraagtekens bij zet is me nog niet echt duidelijk.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:57 schreef melly het volgende:
Ik lees verbaast mijn geplaatse post nog eens door...mischien ben ligt het aan mij,maar ik kan nergens uit op maken dat dit een persoonlijke aanval was??
Dit was ook totaal niet de bedoeling.
Ik gaf ook aan dat ik geen kritiek ga en wil uiten.
Ik zet alleen hier en daar mijn vraagtekens bij ..is dit zo verkeerd?
Aangezien hij op een zeer uitgebreide wijze verslag deed was ik alleen benieuwd of dit opgedane informatie was of een beroepsschilder.
Sorry als dit verkeerd valt...was een onschuldig bedoellende vraag.
Ja, schuren is belangrijk. Dit maakt het oppervlak ruw waardoor de verf beter hecht.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Moet je schrootjes op het plafond ook schuren voordat je gaat schilderen of kunnen we beter een systeemplafond erin knallen..![]()
Beter een systeemplafond erin knallen.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Aangenomen dat je over latex spreekt (muurverf ) ,werken met een tussenkleur desnoods twee.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:48 schreef SilverStar het volgende:
wat nou als ik een wand dekkend wil krijgen in een leuk kleurtje? bij mij lukt het nooit, ook niet met meerdere lagen, je blijft altijd een soort van vlekken zien.. help??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |