* stevige kick omdat het moet!

*
Ik ben van plan om in een nieuwbouw appartement de muren/plafonds/houtwerk met primer te bedekken. Het wordt een huurappartement (dus ik woon er zelf niet), dus ik hoef enkel tot en met de primer fase te doen, vanaf dat punt is het voor de huurder.
Ik heb absoluut geen verstand van deze fase van schilderwerken, het enige wat ik al gedaan heb is op een reeds met primer bewerkte muur een verflaag gezet (en dat ging goed).
Ben zonet bij de Brico geweest om eens een keer te checken welke soorten en prijsklassen er zijn en daar vond ik ook zo'n folder over "uw interieur schilderen" die ik meegenomen heb (nr 3.1 voor de liefhebbers).
Qua materiaal moet ik met het volgende afrekenen:
- De muren en plafonds zijn bezet met witte pleister.
- De deuren zijn schilderdeuren (wit)
- De deurstijlen en een paar stukken houtwerk (gordijnkast boven schuifraam, stuk hout boven de keukenkast) zijn kaal hout (geen idee wat voor soort hout, het standaard hout dat je in nieuwbouw tegenkomt iig)
Er is dus nog niets geverfd, alles is spiksplinternieuw zonder ooit verf of primer gezien te hebben.
Nu heb ik volgende vragen:
1)
muren/plafonds afwassenIn die folder lees ik dat ik voor plafonds en muren deze eerst moet afwassen. Is dit gewoon met water of moet daar ook zeep bij. Er staat in de uitleg iets over een plafond met witkalk ook met zeep (geen idee wat witkalk is), en voor plafonds die al een keer verf gezien hebben met amoniak.
Dus hoe was ik een nieuw plafond en nieuwe muren (dus enkel bezet met pleister) af ?
2)
SchurenHet plafond en muren moet ik na het afwassen schuren met een fijn schuurpapier. Hoe fijn is fijn schuurpapier?
In Brico vond ik een soort met dichtheid 600 (voelde je amper dat het schuurpapier was), dus over welk getal spreken we dan ?
Op welke manier ga ik hierbij het best tewerk, is het aan te raden om hier een vlakschuurmachine voor te zoeken of kan ik het evengoed met de hand doen ?
3)
SchilderdeurenHoe gaat dit in z'n werk voor een schilderdeur?
Moet ik een primer zetten op een schilderdeur of is heet het daarom een schilderdeur en niet meer nodig om een primer te zetten ? Moet je zo'n schilderdeur ook eerst afwassen/afschuren of gewoon gelijk de primer erop?
Kan ik hiervoor dezelfde primer gebruiken als voor de plafonds en muren ?
4)
Ander houtwerkDezelfde vraag voor het andere houtwerk, zijnde een gordijnkast boven een schuifraam, een stuk kaal houtwerk boven de keukenkasten en de deurstijlen.
Ook eerst afwassen en afschuren of gelijk de primer erop of helemaal geen primer nodig ?
Kan ik hiervoor dezelfde primer gebruiken als voor de plafonds en muren ?
5)
Mogelijk domme vraagDe primer die ik zien staan had was het huismerk van Brico, en deze was wit.
Nu voor het plafond lijkt me dit wel handig aangezien ik niet verwacht dat de huurder deze nog gaat schilderen (of zelf wit gaat schilderen). Dan ziet het plafond er netjes wit uit (of vergis ik me dan?)
Maar voor de muren en deuren en ander houtwerk lijkt me dit niet zinvol (zijn al wit), als er nadien toch een andere kleur overheen gaat. Bestaat er ook een kleurloze primer, en is deze qua prijs goedkoper dan een witte, of maakt dat totaal geen verschil (en kan ik dus alles uit dezelfde pot gaan doen) ?
Tips voor het soort (merk, type) primer zijn ook welkom. Heb nu vooral gekeken naar de prijs/opp verhouding en dan kwam het huismerk van Brico er het beste uit (was 10L voor 25 euro en daarmee kon je volgens de emmer 80m² mee doen), maar als ik hiermee een enorm foute zet mee zou doen hoor ik dat uiteraard graag. Vergelijking: Levis was 60 euro voor ongeveer 60 vierkante meter.
Sorry als het domme vragen zijn, maar dit zijn zaken die ik zelf nog nooit gedaan heb en wil het graag goed doen

Als er fotomateriaal gewenst is dan kan ik deze morgenavond wel toevoegen, zodat je het materiaal op foto kan bekijken voor eventuele tips te geven. Dus laat even weten mocht dit nodig zijn. Als ik er beter een nieuw apart topic van maak zeg je 't ook maar, maar het leek mij beter te passen hier in dit topic.
Alvast bedankt voor de hulp en tips