spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Ik raad iedereen verf op waterbasis af. Voor dezelfde redenen als jouwe.
Nog belangrijker vind ik de duurzaamheid. Bij verf op waterbasis moet je goed uitkijken met het schoonmaken. Alkydverf was je er niet zomaar af, acryl wel.
mengen is best leuk, alleen wat een hoop mensen vergeten is dat de kleur die je op het voorbeeldstaaltje ziet, straks in een veel groter vlak te zien in, met een heel andere lichtvalquote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Dure merken hebben gewoon meer en mooiere kleuren. Al kan je tegenwoordig alles laten mengen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik raad verf op waterbasis af omdat je dat er makkelijk af kan wassen. Ik bedoel dus bij het schoonhouden van je huis. Dan moet je niet met een schuurspons je kozijnen gaan poetsen, dan was je de verf eraf.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:
[..]
spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?
[..]
Als je een muur met verf op waterbasis schoonmaakt, heb je meer verf dan vuil op je doekje.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:
[..]
spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:33 schreef Gurb het volgende:
oke, nu snap ik hem, ik dacht dat je het bedoelde tijdens het schilderen zelf, dan heb je met verf op waterbasis dat je het makkelijker ergens vanaf haalt dan verf op terpentinebasis
maar dan denken we hetzelfde, gewoon goede verf nemen, veel langer plezier van (en dan vergeet je snel dat het meer kost en stinkt tijdens het aanbrengen)
als het goed is jaquote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:34 schreef Conflict het volgende:
[..]
![]()
Tijdens het schilderen zelf hoef je niets schoon te maken, als het goed is![]()
een witte hoogglans verf zal langer goed blijven dan bijv. een zijdeglans donkerblauwe verf. Verder is de houdbaarheid (ook van de kleur dus) ook afhankelijk van of het weer erop staat. (verf aan de noordkant van het huis blijft iets langer goed), of je schoonmaakt met een hoge drukspuit of slechts afzemen (--> is beter)quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef kaashema het volgende:
als je wat duurdere verf neemt, is er ook nog zoiets van zoveel jaar garantie op de een goede kleur (das dan vooral nuttig met buitenverf)
Het is verboden via de Arbowet om te schilderen met verf op terpentinebasis (alkyd). Dit komt door de zogenaamde schildersziekte. Als je veel boven blikken verf met die dampen hangt kan je een hersenbeschadiging krijgen. Wat die schildersziekte precies inhoudt:quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:36 schreef LostFormat het volgende:
Er mag volgens mij toch alleen nog maar verf op waterbasis verkocht worden?
Maar goed, omdat verf op waterbasis lang niet zo mooi is hebben alle schilders er lak (quote:Organisch Psycho syndroom
1. Inleiding
Iedereen weet wel wat het is om met gevaarlijke stoffen te werken en de meeste mensen hebben het wel eens ervaren. Het zweverige en soms misselijke gevoel na een dag schilderen. Vooral wanneer een slecht geventileerde ruimte met oplosmiddelhoudende stoffen wordt verfraaid, komen dergelijke klachten voor. Oplosmiddelen krijgen dan(terecht) de schuld. Als bijvoorbeeld een drukker, schilder of stoffeerder(en nog vele andere beroepsgroepen)op zijn veertigste of nog eerder na jarenlange blootstelling al geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen vertoond, dan blijkt die relatie met oplosmiddelen voor de medische wereld, verzekeraars en werkgevers ineens minder duidelijk. In Nederland wordt chronische oplosmiddelvergiftiging dan ook uiterst zelden als beroepziekte erkend. Dit in tegenstelling tot een aantal landen om ons heen, zoals bijvoorbeeld de Scandinavische landen. Men zegt dan altijd: wetenschappelijk is het verband tussen blootstelling aan gevaarlijke stoffen en allerlei daarmee samenhangende klachten niet(of nog niet) bewezen. De wetenschappelijke benaming voor deze ziekte luidt Toxische Encephalopathie of te wel:
"ORGANISCH PSYCHO SYNDROOM"
1.1 WAT HOUDT HET ORGANISCH PSYCHOSYNDROOM IN?
Het is een chronische ziekte/handicap die door de patiënt en ook door zijn omgeving als zeerbelastend wordt ervaren. Aangezien er door de organische oplosmiddelen algehele aantasting aan het centraal zenuwstelsel ontstaat, komen er vele lichamelijke klachten voor. De meest voorkomende zijn:
* geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen op jonge leeftijd
* concentratieproblemen, vergeetachtigheid, geiriteerdheid
* ernstige vermoeidheid, zware hoofdpijnen, depressies
* persoonlijkheidsstoornissen, agressiviteit
* duizelingen, slaapstoornissen
* pijnen in maag, borst en ledematen
* impotentie en onvruchtbaarheid
* kortademigheid en gebrek aan eetlust, enz
Deze klachten kunnen in veel gevallen niet d.m.v. lichamelijk onderzoek worden aangetoond en bevestigd. Dit betekent dus een extra mentale belasting, zowel voor degene die deze klachten heeft als voor zijn naaste omgeving.
bron: http://renerepp.tripod.com/schildersziekte_ops/index.html
Het huurhuis wat ik ooit betrok was ook van een prof. schilder geweest. Alles echt perfect in de verf! Super gewoonquote:Op woensdag 4 mei 2005 08:06 schreef lady-wrb het volgende:
mijn mannetje is professioneel schilder. ik hoef lekker nooit meer te schilderen en te behangen thuis.
het enige waar ik me druk om hoef te maken is welke kleur
Daar kan niet veel fout aan gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:03 schreef esjuh het volgende:
En waar zijn je tips voor de muren en plafonds? Ik ga over 3 weken beginnen in ons nieuwe huisje...
* esjuh gaat samenwonen met haar mannetje!![]()
tips:quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:03 schreef esjuh het volgende:
En waar zijn je tips voor de muren en plafonds? Ik ga over 3 weken beginnen in ons nieuwe huisje...
* esjuh gaat samenwonen met haar mannetje!![]()
Precies. Iedere keer (en dat komt nog wel eens voor) als ik weer eens moet witten ergens, dan denk ik: Ach, het scheelt een flinke duit, laat ik toch maar voor het eigen merk gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:41 schreef Gurb het volgende:
[..]
tips:
goede latex nemen (geen praxis of gamma eigen merk verf)
Als je verbeteringen hebt of aanmerkingen ben je geheel vrij te posten wat je wil. Het is in ieder geval niet de bedoeling elkaar af te vallen hier. Als ik in jouw ogen onjuiste informatie gegeven heb hoor ik dat graag.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:31 schreef melly het volgende:
Met alle respect conflict,maar waar haal jij deze wijsheden vandaan?
Ik zal niet beweren dat je werksysteem van geen kanten klopt,maar ik met mijn 12,5 jaar schilder ervaring zet wel hier en daar mijn vraagtekens neer.
Ik ben niet van plan om jouw te corrigeren maar ben wel erg benieuwd of je nu spreekt uit beroeps- of hobbyervaring.
Iedereen spreekt hier uit eigen ervaring, hetzij beroeps of gewoon voor de hobby.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:31 schreef melly het volgende:
Met alle respect conflict,maar waar haal jij deze wijsheden vandaan?
Ik zal niet beweren dat je werksysteem van geen kanten klopt,maar ik met mijn 12,5 jaar schilder ervaring zet wel hier en daar mijn vraagtekens neer.
Ik ben niet van plan om jouw te corrigeren maar ben wel erg benieuwd of je nu spreekt uit beroeps- of hobbyervaring.
Waar wil je dan over discussieren?quote:Op zondag 22 mei 2005 08:52 schreef Foo_niks het volgende:
Nou we lopen weer een mooie discussie mis over bindmiddelen,vulstoffen en pigmenten![]()
Tsja, dit was te verwachten. Ik heb nl.doe-het-zelf een tijdje gevolgd, en uiteindelijk was die nieuwsgroep niet te harden omdat die nieuwsgroep grotendeels werd gevuld door reacties van 'vakmannen' die hun broodwinning in gevaar zagen komen als iemand eens een handige tip postte. Daarnaast had je nog een paar andere 'vaklui' die zorgvuldig desinformatie postten.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 09:01 schreef Tinkerbell het volgende:
[..]
Iedereen spreekt hier uit eigen ervaring, hetzij beroeps of gewoon voor de hobby.
Een persoonlijke aanval als deze zie ik dan ook liever niet in dit forum.
Bij schilderen is het schoonmaken altijd het belangrijkst, tenzij je een spiegelglad oppervlak hebt (en dat heb je niet) is schuren vaak niet nodig. Wat bij schrootjes waarschijnlijk wel lekker werkt is een schuurpad, of hoe dat ook heet, van bijvoorbeeld scotch-brite (dat 3M spul), daarmee ruw je de verf toch nog een beetje op. Mocht er verf loslaten dan zul je helaas toch moeten schuren...quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Moet je schrootjes op het plafond ook schuren voordat je gaat schilderen of kunnen we beter een systeemplafond erin knallen..![]()
Als je je vraagtekens ergens bij zet zeg je dat je er van uitgaat dat iets niet klopt. Vooral die 12,5 jaar ervaring was erg irritant. Maar waar je precies je vraagtekens bij zet is me nog niet echt duidelijk.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:57 schreef melly het volgende:
Ik lees verbaast mijn geplaatse post nog eens door...mischien ben ligt het aan mij,maar ik kan nergens uit op maken dat dit een persoonlijke aanval was??
Dit was ook totaal niet de bedoeling.
Ik gaf ook aan dat ik geen kritiek ga en wil uiten.
Ik zet alleen hier en daar mijn vraagtekens bij ..is dit zo verkeerd?
Aangezien hij op een zeer uitgebreide wijze verslag deed was ik alleen benieuwd of dit opgedane informatie was of een beroepsschilder.
Sorry als dit verkeerd valt...was een onschuldig bedoellende vraag.
Ja, schuren is belangrijk. Dit maakt het oppervlak ruw waardoor de verf beter hecht.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Moet je schrootjes op het plafond ook schuren voordat je gaat schilderen of kunnen we beter een systeemplafond erin knallen..![]()
Beter een systeemplafond erin knallen.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:39 schreef esjuh het volgende:
Aangenomen dat je over latex spreekt (muurverf ) ,werken met een tussenkleur desnoods twee.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:48 schreef SilverStar het volgende:
wat nou als ik een wand dekkend wil krijgen in een leuk kleurtje? bij mij lukt het nooit, ook niet met meerdere lagen, je blijft altijd een soort van vlekken zien.. help??
Zou altijd in hetzelfde systeem blijven werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 23:40 schreef Boekel het volgende:
Ik wil binnenkort eindelijk mijn trap aflakken:
[afbeelding]
Wat voor verf zouden jullie aanraden, ik ontkom er denk ik niet aan om van die 'halve maantjes' vloerbedekking te leggen ivm slijten, maar de schopborden zullen ook slijten vrees ik.
Wat voor soor verf, en wat voor kleuren zijn het handigst? (of zal een sterke blanke lak de oplossing zijn?) Er zit nu 'Sigma s2u slijtvaste primer' op.
De komende dagen heb ik lekker geen tijd om te schilderen...mooi weer-->varenquote:Op woensdag 25 mei 2005 16:23 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Zou altijd in hetzelfde systeem blijven werken.
Er zit nu een pur op (Polyurethaan ) zou ik niet in een alkyd verdergaan.
Je zou nog kunnen informeren of ze een transparante topcoat hebben om het krassen en vuil tegen te gaan (Sikkens heeft deze namelijk ook in een pursysteem.)
Tevens zou ik een rapportje maken van de gebruikte materialen ,weet je later wat je erop gesmeerd hebt (Kleurnummer) en bij garantie heb je wat om op terug te vallen.
Weet niet wanneer je gaat schilderen maar hou je de luchtvochtigheid in de gaten de komende dagen.
veel succes en vergeet het plintenleertje niet![]()
Waarom gebruiken mensen nog ammonia om vet en vuil te verwijderen? Ammonia is adembenemend, stinkt, is slecht voor het milieu en zo geweldig maakt het nou ook weer niet schoon. Ga toch naar de gamma en koop een pak denneharszeep. Daar doe je ook nog eens jaren mee. Is bovendien uiterst bruikbaar bij het schoonmaken van 'verwaarloosde' keukens.quote:eerst afnemen met water met ammonia.
Ik zweer bij Sikkens Rubbol SB Met als grondverf Onol HSquote:Op zondag 5 juni 2005 15:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke verf is het beste voor de buitenboel eigenlijk?
Nee, dat ben ik ook niet van plan vandaar dat ik zeker wil weten dat ik goed spul heb.quote:Op zondag 5 juni 2005 16:57 schreef Marsepein het volgende:
Wat je niet moet doen: besparen op verf. Je denkt dat het dan goedkoop is, maar je staat 2 jaar later weer op de ladder.
Het is inderdaad al wel overschilderbaar, maar bij rubbol duurt het een hele tijd voordat het volledig uitgehard en belastbaar is. Je kan het vergelijken met beton, dat heeft ook pas zijn volledige hardheid na 28 dagen.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:10 schreef Marsepein het volgende:
Mmm, die 48 uur zeggen mij zo niets, ik heb 2 weekenden geschilderd, en er zat dus ruim 48 uur tussen. Maar in deze pdf staat dat het overschilderbaar is na 16 uur. Dus zaterdagochtend 1e keer schilderen, en dan zondagmiddag nog een keer moet net gaan.
Deltaschuurmachine of afbijt.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:26 schreef off_topic het volgende:
Hoe haal je de verfresten in de hoeken van de trap er nu het beste af. met een schuurmachine kom je er niet snel tussen.
Een hele goede reden om waterverdunbare verf NIET te gebruiken. Paar jaar terug was het iig nog rotzooi en heb ik er spijt van dat ik het ooit gebruikt heb.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:19 schreef Vloris het volgende:
In deze hele thread is er een tip / waarschuwing die ik nog helemaal niet gezien heb (of ik heb er per ongeluk overheen gelezen).
Acrylverf of Terpentineverf is allemaal leuk en aardig, maar let er even op dat als je een bestaand geverfde ondergrond opnieuw van een kleurtje wilt voorzien je geen terpentineverf over een acrylverf heen aanbrengt. Andersom gaat prima, maar als je per se terpentineverf wilt gebruiken, moet je heel zorgvuldig de oude laag acrylverf weg zien te halen!
GMTAquote:Op zondag 5 juni 2005 16:57 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik zweer bij Sikkens Rubbol SB Met als grondverf Onol HS
Wat je niet moet doen: besparen op verf. Je denkt dat het dan goedkoop is, maar je staat 2 jaar later weer op de ladder.
Vooral met buitenverf wil ik niet bezuinigen op de kwaliteit!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:17 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
GMTA
Gruwelijk duur en gruwelijk goed
Verkeerde verf er op gezet?quote:Op zondag 12 juni 2005 17:03 schreef joshus_cat het volgende:
Grrrrr.... ben aan het schilderen en merk dat er heel veel 'belletjes' in de verf blijven zitten. Iemand een idee wat er mis is?
Geen van beiden. Gewoon histor verf op oliebasis op een andere laag histor (zelfde pot). Gelukkig verdwenen de meeste belletjes na een dik kwartiert, maar 't is wel even schrikken als je lekker denkt te schilderen en je krijgt dan dit.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Verkeerde verf er op gezet?
Zat er verf op waterbasis op en probeer je er nu met olie basis overheen te gaan of anders om?
Neem aan dat je met een schuimrolletje verft /of een vachtrolletje om op te zetten en een schuimrolletje om uit te rollen?quote:Op zondag 12 juni 2005 23:11 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Geen van beiden. Gewoon histor verf op oliebasis op een andere laag histor (zelfde pot). Gelukkig verdwenen de meeste belletjes na een dik kwartiert, maar 't is wel even schrikken als je lekker denkt te schilderen en je krijgt dan dit.
Neem een donkere kleur en een lichte kleur .quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:48 schreef Plompy het volgende:
Hi,
ik wil een soortgelijke trap schilderen en ook voorzien van halve maantjes. Ik denk aan een speciaal effect met twee kleuren, zodat het er een beetje creatief uitziet. Heeft iemand suggesties?
En hoe bescherm je dan tegen de straling van je eigen apparaten?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 21:05 schreef e39 het volgende:
Afscherming tegen lage en hoge frequentie straling. Dect, WiFi tv van de buren etc. Kortom tegen electrosmog. Onwijs duur spulmaar ik wil gewoon iets langer (gezond) leven.
Iets voor een ander topic. Niet hier over verder gaarne.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:49 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe bescherm je dan tegen de straling van je eigen apparaten?
Ik zou eerst een keer met die gooedkope latex van de bouwmarkt schilderen. Dan pas die flexa erover.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:21 schreef e39 het volgende:
Goede avond dames en heren,
Ik ben een echte amateur met weinig ervaring. Een zeer (naar mijn gevoel) ingewikkelde vraag.
Huidige situatie. Ondergrond - paarse latex![]()
1. Op de muren en het plafond word een beschermingsverf aangebracht (HSF53 van YSHIELD Abschirmfarben) Zie info op: http://www.yshield.com/de/produkte.html
Het is een zwarte (grafiet toevoeging) latex verf.
2. Bovenop op wil ik "Flexa Couleur Locale Monaco Wit 2075" gebruiken.
Heeft iemand een idee of 1 laag voldoende zal zijn van deze Flexa ? Heeft iemand überhaupt ervaringen met deze HSF53?
Een andere vraag is iets makkelijker. Waar kan ik goede rollers (voor Flexa CL Zijdeglans Monaco Nuancewit 2575 en Flexa Couleur Locale Monaco Wit 2075) aanschaffen ? Praxis, Gamma of ergens op internet ?
Valt me van je tegen.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 08:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
. Goede rollers ken ik niet, wel gewone rollers.
Ja het is inderdaad offtoppic. Dus, ik hou het zeer kort. Magnetron, alle draadloze apparaten, CRT TV - alles weg. FUll isolated cabels. Maar je heb gelijk, 100% bescherming zal nooit lukken.quote:En hoe bescherm je dan tegen de straling van je eigen apparaten?
Ik ben vandaag bij praxis geweest. Een katoenen roller (18 cm) - bijna 10 euro !, bij een speciale verfzaak - 6 euro maar het ziet er niet beter uit dan die van kwantum voor euro 3,75.quote:Ik zou eerst een keer met die goedkope latex van de bouwmarkt schilderen. Dan pas die flexa erover.
Die rollers verkopen ze bij iedere bouwmarkt. Goede rollers ken ik niet, wel gewone rollers.
bij synthetische of twee componentenlakken eerst een primer gebruiken (grondverf ) met een hog vaste stofgehalte (high build)quote:Op zaterdag 25 juni 2005 17:32 schreef Tinkerbell het volgende:
Is er eigenlijk nog een tip om wit ook echt wit te krijgen op een zwarte ondergrond of is dat alleen een kwestie van meerdere lagen aanbrengen?
Ben ik even benieuwd naar
Ah, zo doe je dat! Bedankt!quote:Op zondag 26 juni 2005 08:05 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
bij synthetische of twee componentenlakken eerst een primer gebruiken (grondverf ) met een hog vaste stofgehalte (high build)
Bij een latex weken met tussenkleuren
Dus zwart grijs lichtgrijs wit ,wite pigmenten zijn vrij glazig van zichzelf slaan dus gauw door.
Bedoel je dat ik liever geen "zwart >> wit >> flexa Monaco Nuancewit " maarquote:Op zondag 26 juni 2005 08:05 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Bij een latex weken met tussenkleuren
Dus zwart grijs lichtgrijs wit ,wite pigmenten zijn vrij glazig van zichzelf slaan dus gauw door.
Ja ,zwart-wit gesproken (leuke woordspeling) ga je met Nuance wit met een minder wit afschilderen..quote:Op zondag 26 juni 2005 18:47 schreef e39 het volgende:
[..]
Bedoel je dat ik liever geen "zwart >> wit >> flexa Monaco Nuancewit " maar
"zwart >> lichtgrijs >> flexa Monaco Nuancewit " moet doen ?
We zijn gegaan voor de Wijzonol LBH.quote:Op zondag 5 juni 2005 15:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke verf is het beste voor de buitenboel eigenlijk?
Hoe lang heb je gewacht voordat je de 2e laag aangebracht hebt?quote:Op zondag 12 juni 2005 17:03 schreef joshus_cat het volgende:
Grrrrr.... ben aan het schilderen en merk dat er heel veel 'belletjes' in de verf blijven zitten. Iemand een idee wat er mis is?
Terpentine? En dat gebruik je vervolgens in je verhaal niet.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 11:17 schreef Conflict het volgende:
Voor het lakken van hout, zoals bijvoorbeeld deuren, de trap en kozijnen heb je een paar dingen nodig:
- Verf, eventueel grondverf
- Terpentine (als de verf niet op waterbasis is)
- Afplakband
- Schuurmachine en schuurpapier
- Amoniac
- Kwast
- Roller en verfbakje
- Houtplamuur en/of vloeibaar hout
- Plamuurmessen, een grote en een kleine
Terpentine gebruik ik om mijn kwast te reinigen en spettertjes schoon te maken.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:29 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Terpentine? En dat gebruik je vervolgens in je verhaal niet.
Overigens zou ik voordat ik begin met schuren de kozijnen vuil en vetvrij maken met een ammoniak sopje. Eerst poetsen, dan schuren.
Als je netjes schildert spetter je toch niet??quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:16 schreef Conflict het volgende:
[..]
Terpentine gebruik ik om mijn kwast te reinigen en spettertjes schoon te maken.
Vetvrij maken doe ik ook met ammoniac.
Afnemen met een doekje thinner en dan twee keer in de grondverf zetten, tussentijds wel even fijn schuren, aflakken met verf naar keuze.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:56 schreef kavorka het volgende:
Hoe verf je het besten een MDF-plaat?
Wat voor soort verf en moet ik de plaat nog voorbewerken op één of andere manier?
Als je ADHD hebt wel.quote:Op maandag 18 juli 2005 01:27 schreef D-super het volgende:
[..]
Als je netjes schildert spetter je toch niet??![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Inderdaad wat al gezegd is, gewoon tee keer in de grondverf en twee keer aflakken. Tussen de lagen door goed schuren en ontvetten met amoniac.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:56 schreef kavorka het volgende:
Hoe verf je het besten een MDF-plaat?
Wat voor soort verf en moet ik de plaat nog voorbewerken op één of andere manier?
Je hoeft tussen de lagen door niet met ammoniak te ontvetten, licht opschuren en stofvrij maken is voldoende.quote:Op maandag 18 juli 2005 17:56 schreef Conflict het volgende:
[..]
Inderdaad wat al gezegd is, gewoon tee keer in de grondverf en twee keer aflakken. Tussen de lagen door goed schuren en ontvetten met amoniac.
Stofvrij maken doe ik met een stoffer of de stofzuiger en dan met amoniac en water. Kleine moeite en is altijd beter dan droog afnemen.quote:Op woensdag 20 juli 2005 00:40 schreef D-super het volgende:
[..]
Je hoeft tussen de lagen door niet met ammoniak te ontvetten, licht opschuren en stofvrij maken is voldoende.
Wel eens van een kleefdoekje gehoord????quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:58 schreef Conflict het volgende:
[..]
Stofvrij maken doe ik met een stoffer of de stofzuiger en dan met amoniac en water. Kleine moeite en is altijd beter dan droog afnemen.
Nou, ik doe dat al jaren zo en ik heb nog nooit last gehad van een aangetaste verflaag. Als je tussendoor schuurt tast je de verflaag niet aan wil je zeggen? Kom op, niet zo mierenneuken zeg.quote:Op woensdag 27 juli 2005 00:10 schreef D-super het volgende:
[..]
Wel eens van een kleefdoekje gehoord????
Ammoniak is een bijtend produkt dat je verflaag aantast, gebruik je dus alleen om oude verflagen te reinigen niet om stofvrij te maken.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:04 schreef aaipod het volgende:
Ok dankjeVerder kom ik er wel uit en zal nog even laten weten hoeveel lagen ik uiteindelijk nodig had
ik zou het anders doen, gewoon teruggaan naar de bouwmarkt, die verkoper opzoeken en het blik eens onder zijn neus duwen. Vervolgens de afdelingsmanager erbij roepen en een nieuw blik verf eisen, die wel geschikt is voor de badkamerquote:Op donderdag 26 juli 2007 01:50 schreef BrusselseSpruit het volgende:
En nu de klusvraag van een kluns. Ik heb in de bouwmarkt het advies opgevolgd van de verkoper voor het type verf. Goed uitgelegd dat het om houten schrootjes ging die rond de badkuip zaten en dus elke keer als de douche gebruikt worden helemaal nat worden. Geen probleem met badkamerverf zei die kerel. Thuisgekomen vlijtig begonnen (mooi eerst ontvet en afgeschuurd, jawel) en na de eerste laag kleur toch even goed het label gelezen, heeft die gewoon satijnlak meegegeven die dus helemaal niet tegen water kan. Er staat wel badkamer op het etiket, maar in de kleine lettertjes staat dan "niet geschikt voor ruimtes die vochtig zijn". Moet je mij eens uitleggen welke badkamer bij tijden niet vochtig is![]()
Goed, het is nu zo en ik vermoed dat ik er met een goede laag vernis wel mee verder kan. Juist? Is er een speciale vernis die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb iets zien staan van houtwerk voor boten, als dat niet tegen water kan![]()
Tips?
Zeer goede vraag misschien dat ze dat kunnen uitleggen wand daar snap ik ook niets van, badkamers die niet nat worden.quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:50 schreef BrusselseSpruit het volgende:
En nu de klusvraag van een kluns. Ik heb in de bouwmarkt het advies opgevolgd van de verkoper voor het type verf. Goed uitgelegd dat het om houten schrootjes ging die rond de badkuip zaten en dus elke keer als de douche gebruikt worden helemaal nat worden. Geen probleem met badkamerverf zei die kerel. Thuisgekomen vlijtig begonnen (mooi eerst ontvet en afgeschuurd, jawel) en na de eerste laag kleur toch even goed het label gelezen, heeft die gewoon satijnlak meegegeven die dus helemaal niet tegen water kan. Er staat wel badkamer op het etiket, maar in de kleine lettertjes staat dan "niet geschikt voor ruimtes die vochtig zijn". Moet je mij eens uitleggen welke badkamer bij tijden niet vochtig is![]()
Ja vernis kan ook niet tegen water. Dat geeft mooie kringen van ingesloten vocht.quote:Goed, het is nu zo en ik vermoed dat ik er met een goede laag vernis wel mee verder kan. Juist? Is er een speciale vernis die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb iets zien staan van houtwerk voor boten, als dat niet tegen water kan![]()
Tips?
Maar dan moet ik die eerste laag er terug helemaal afschuren eerst?quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik zou gewoon buitenbeits nemen, dat kan iig tegen vocht. En tegenwoordig is het in veel kleuren te verkrijgen, zowel dekkend als transparant
Bedankt voor de duidelijke uitleg!quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:56 schreef Solingjan het volgende:
De laag die je nu hebt opgebracht zal niet echt zo dik zijn. Dus die kun je met 80 wel afschuren.
Is het eraf dan met 120 gladschuren.
Koop een pot Sikkens jachtlak. Is uitemate geschikt voor buiten, dus nat. Halve liter is voor ong 6m2
Hoe meer lagen hoe meer het gaat glimmen.
Met een platte brede zachte haren kwast opzetten. Verf verdelen en in de lengte richting een keer nastrijken.
Stofvrij
Voor elke laag licht opschuren. na eerste laag 230 (nat) 300 (nat)
Als je er met een doekje met terpentine overheen gaat en de verf wordt zacht. Dan is het alkyd (terpentine basis)quote:Op vrijdag 13 februari 2009 17:20 schreef hierissieweer het volgende:
Hoe kom ik er nou achter of de vorige laag alkyd of acryl is?
Gewoon het zelfde hoor, hij zit je te kutten.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:16 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Een schildertopic, handigIk heb nl even een vraag, als je muren gaat verven, doe je dit dan het beste met muurverf of met latex?
Ik had geen idee dat er verschil was tot mijn schoonvader me vroeg of ik wel zeker wist dat ik muurverf moest hebben ipv latex
Muurverf is een verzamelnaam voor alle soorten verf die je op de muur kunt gooien, meestal gebruikt als synoniem voor Latex-verf. Maar kan dus ook verf op kalkbasis betekenen...quote:Op zondag 15 februari 2009 11:16 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Een schildertopic, handigIk heb nl even een vraag, als je muren gaat verven, doe je dit dan het beste met muurverf of met latex?
Ik had geen idee dat er verschil was tot mijn schoonvader me vroeg of ik wel zeker wist dat ik muurverf moest hebben ipv latex
LEZEN! De trap..quote:
Hmm en een verfafbrander icm driehoek afkrabber?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:39 schreef bitterend het volgende:
Even een vraag over de trap!
We willen hem graag gaan verven maar er zit nu een oer lelijke oranje kleur op van de vorige bewoners...vandaag afbijt erop, 4 uur laten inwerken en geprobeerd de verf eraf te krabben..niks aan te doen! het blijft erin![]()
Moeten we opnieuw afbijten? het was super afbijt van Albastine...zijn er sterkere varianten??
Precies, ditquote:Op zaterdag 23 juli 2011 20:30 schreef bobenjanneke het volgende:
Je moet natuurlijk wel weten als je met afbijt gaat werken, of de trap op synthetische of watergedragen basis is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |