abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26673472
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:16 schreef frenkck het volgende:

[..]

Wel leuk als je dan na een paar dagen je t-shirt uit doet en erachter komt dat alleen je gezicht en armen bruin zijn geworden. Dat ziet er toch niet uit , nee dan maar iets warmer maar wel helemaal bruin..
jij ben zeker ook zo een type die denkt dat je onder glas bruin kan worden
-
pi_26674619
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:20 schreef mechatronics het volgende:

[..]

jij ben zeker ook zo een type die denkt dat je onder glas bruin kan worden
Alsof UV-straling niet door glas heen komt, IR-straling wordt tegengehouden.
pi_26675493
Ik heb zelf ook een zwarte linnen broek. Vraag me niet waarom, ik vind zwart ook niks voor de zomer en er kan bijna niks bij.
pi_26675593
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:54 schreef frenkck het volgende:

[..]

ga jij dat eens uitleggen aan al die mensen die 24/7 onder glas werken, en niet bruin worden
-
pi_26675622
quote:
Op maandag 2 mei 2005 20:20 schreef mechatronics het volgende:

[..]

ga jij dat eens uitleggen aan al die mensen die 24/7 onder glas werken, en niet bruin worden
of aan vrachtwagenchaffeurs, waarvan alleen hun linkerarm bruin is (omdat die op de deur ligt, met het raam open zeg maar) en verder lijkbleek zijn...
-
pi_26675754
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:54 schreef frenkck het volgende:

[..]

UV-straling gaat juist niet door glas, en IR-straling wel. Vandaar dat het warm wordt in zo'n kas, IR-straling is de warmte, UV-straling is wat je bruin maakt.
We gaan toch niet de wapens wegdoen..waarom zouden we de wapens wegdoen?
pi_26675828
quote:
Op maandag 2 mei 2005 20:25 schreef sjengpieterse het volgende:

[..]

UV-straling gaat juist niet door glas, en IR-straling wel. Vandaar dat het warm wordt in zo'n kas, IR-straling is de warmte, UV-straling is wat je bruin maakt.

Ik denk al, hoe komt IR licht anders door dat glaasje van je afstandbediening
en je kan ook zappen als je door het raam mikt (wat toch echt van glas is)
-
pi_26676015
quote:
Op maandag 2 mei 2005 20:25 schreef sjengpieterse het volgende:

[..]

IR-straling juist bijna niet, want die wordt juist weer weerkaatst door het glas. Hierdoor ontstaat de opwarming. Toevallig loopt er nog een leuke discussie hier:

UV licht door glas?
pi_26676108
Ik zeg maar zo: class before comfort!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_26676133
quote:
Op maandag 2 mei 2005 20:32 schreef frenkck het volgende:

[..]

IR-straling juist bijna niet, want die wordt juist weer weerkaatst door het glas. Hierdoor ontstaat de opwarming. Toevallig loopt er nog een leuke discussie hier:

UV licht door glas?
mm nu ben ik even goed aan het nadenken, het zichtbare licht komt in de kas. De dingen (planten enz.) die in de kas zijn absorberen dit en hierdoor wordt het warm. Omdat het warm wordt zendt het IR-straling uit en dat wordt juist weer grotendeels weerkaatst door het glas, anders kan er geen opwarming ontstaan.

Maar ik ben niet van mening dat glas al het UV-licht tegenhoudt, want anders zou elke goedkope zonnebril wel alle UV-straling tegenhouden voor je ogen.
pi_26676141
quote:

[..]

UV licht door glas?
De IR-straling die van de zon binnenkomt heeft een hoge frequentie en dus een korte golflengte en kan daardoor wel door het glas heen. Het wordt opgenomen door de planten, en dan weer uitgezonden, maar met een lagere frequentie en grotere golflengte, en kan daardoor niet door het glas weer naar buiten. Alle warmte blijft dus in de kas, waardoor je opwarming krijgt.
pi_26676342
quote:

[..]

UV licht door glas?
ik heb het een beetje gelezen, en er wordt 1 ding gezegd wat waar is, dat glas als een "filter" werkt.
Dat klopt, maar wel zodanig goed dat je er 20x langer over doet om onder glas bruin te worden, verbranden doe je echter wel (rode huid krijgen), maar dat bruin worden gaat voor geen meter

En ik gooi maar eens de afstandbediening erbij, dat is naar mijn weten IR licht, wacht, ff internet erbij.

http://electronics.howstuffworks.com/inside-rc1.htm
quote:
At the end of the circuit board there is an infrared LED, or Light Emitting Diode. You can think of an LED as a small light bulb. Many LEDs produce visible light, but a remote's LED produces infrared light that is invisible to the human eye. It is not invisible to all eyes, however. For example, if you have a camcorder it can see the infrared light. Point your remote at the camera and push a button. You will be able to see the infrared light flashing in the viewfinder. The receptor in the TV is able to see infrared light as well.
En aangezien ik door het glas heen mijn tv kan bedienen, en als je geen zin hebt om dat na te kijken, kijk dan eens Home Alone, met een afstandbediening en een PVC buisje erop gelijmd-scene

Zo bewijs ik voor mijzelf dat IR zeker wel door glas heen gaat, en ervaringwijs kan ik zeggen dat de stralen die je huid bruinen (dus niet de stralen die je huid rood maken) niet door glas heen gaan.

Nog een intressant iets, in nieuw zeeland hebben ze niet zoveel ozon, gat in de ozonlaag zit er ongeveer boven.
Terwijl er wel onwijs veel zon schijnt, zijn niet zoveel mensen bruin. Leg dat maar eens uit

We dwalen volgens mij aardig offtopic
-
pi_26676556
quote:
Op maandag 2 mei 2005 20:35 schreef frenkck het volgende:

[..]

mm nu ben ik even goed aan het nadenken, het zichtbare licht komt in de kas. De dingen (planten enz.) die in de kas zijn absorberen dit en hierdoor wordt het warm. Omdat het warm wordt zendt het IR-straling uit en dat wordt juist weer grotendeels weerkaatst door het glas, anders kan er geen opwarming ontstaan.

Maar ik ben niet van mening dat glas al het UV-licht tegenhoudt, want anders zou elke goedkope zonnebril wel alle UV-straling tegenhouden voor je ogen.
normaal glas doet dat ook
Maar dan zit je nog steeds te knipperen met je ogen als je in de zon kijkt, daarom is het getint, en later kwamen ze met plastic omdat dat flexibeler is, en vele malen goedkoper.

Mijn laatse reactie op dit offtopic onderwerp
http://nl.wikipedia.org/wiki/UV
daar staat helaas niet zoveel over UV-A, UV-B UV-B etc.
misschien : http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
jawel dus!

Volgens mij gaat UV-B wel door glas, want er staat ook iets over dat UV-B een lasoog effect zou geven, nou weet ik daar het fijne niet van, maar zou je met "normaal lassen" ook al UV-B krijgen? En idd, als je naar de zon kijkt, maakt het geen donder uit of er gewoon doorzichtig glas tussen zit, je krijgt alsnog een lasoog. Dat effect kenmerkt zich in een vlek midden in je gezichtsveld.
-
pi_26676623
de straling die je huid bruin maakt is dezelfde straling die je huid rood maakt: UV-Straling.
IR-straling is puur warmte, en is niet schadelijk voor je huid.
pi_26677677
Eh, ik draag in de zomer zwart, wit, rood, roze etc. etc. Als het warm is voel je dat toch wel, als ik me draag waar ik me die dag het lekkerste in voel is het voor mij goed. Dat een ander daar problemen mee heeft dat ik zwart zou dragen in de zomer
pi_26682759
"Het is 40 graden, maar gelukkig heb ik een witte trui aan, en geen zwarte!"
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_26694020
's avonds ziet zwart er juist erg stylish uit in de zomer - dus ik draag zwart als ik uit ga bijvoorbeeld. maar jullie hebben wel gelijk overdag is het bijna niet te doen met een zwart topje - maar een rokje gaat dan net weer wel.. en alleen maar kleuren en / of wit staat lang niet iedereen (zoals ik)
pi_26700121
quote:
Op maandag 2 mei 2005 23:50 schreef heiden6 het volgende:
"Het is 40 graden, maar gelukkig heb ik een witte trui aan, en geen zwarte!"
Het gaat niet echt om het aantal graden, maar het in de zon zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')