abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26625184
Dat UV-licht van de zon komt toch niet door normaal glas heen, of wel?
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:20:14 #2
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26625212
Jawel
You onley live once...so BiNaughty....
pi_26628566
Het komt er wel doorheen, alleen minder. Het werkt als een filter. Maar er komt wel degelijk UV doorheen.

Dit past overigens meer in WFL dan DIG.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_26629179
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:17 schreef Lucille het volgende:
Het komt er wel doorheen, alleen minder. Het werkt als een filter. Maar er komt wel degelijk UV doorheen.

Dus daar wordt je ook een beetje bruin van?
pi_26629527
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Dus daar wordt je ook een beetje bruin van?
volgens mij kun je ook achter glas verbranden of bruin worden. De meeste auto's hebben getint glas, dus daar gebeurt het niet zo snel.
pi_26629545
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:53 schreef omearos het volgende:

[..]

volgens mij kun je ook achter glas verbranden of bruin worden. De meeste auto's hebben getint glas, dus daar gebeurt het niet zo snel.
Aha, bedankt.
pi_26629630
waarom wou je het weten?
pi_26630060
Door glas kun je niet bruin worden, doordat bepaalde golflenten niet door het licht kunnen.

Verbranden kan wel

Glas bij zonnebank is een ander soort glas. Had hier laatst een artikel over gelezen, maar de rest is mij ontschoten. Was de vraagbaak van de Quest volgens mij.
pi_26630098
wat is het verschil tussen verbranden en bruin worden? gebeurt dat door een andere golflengte?
  zaterdag 30 april 2005 @ 22:15:18 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26630196
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 22:12 schreef omearos het volgende:
wat is het verschil tussen verbranden en bruin worden? gebeurt dat door een andere golflengte?
Ik weet wel dat er verschillende soorten UV-licht bestaan, waarvan er verschillen zijn in het vermogen om bruin te worden en de schadelijke effecten. Het fijne weet ik hier echter niet van..
  zondag 1 mei 2005 @ 01:38:25 #11
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_26633845
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 22:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik weet wel dat er verschillende soorten UV-licht bestaan, waarvan er verschillen zijn in het vermogen om bruin te worden en de schadelijke effecten. Het fijne weet ik hier echter niet van..
Verbranden en bruin worden wordt niet veroorzaakt door verschillende UV-types(UvA en UvB) maar door allebei.
quote:
UVA and UVB radiation are both involved in sunburn, but skin reacts differently to each one:

UVA - penetrates into the deeper skin layers and damages the site where new skin cells are born. Wrinkles, age spots and sagging skin are the results of long term exposure to UVA radiation.

UVB - affects the surface skin layer. The skin responds by releasing chemicals that dilate blood vessels. This causes fluid leakage and inflammation - better known as sunburn.
Bron: http://www.betterhealth.v(...)plained?OpenDocument

Overigens is er ook UvC maar dat wordt grotendeels gefilterd door de atmosfeer.

[ Bericht 22% gewijzigd door Nembrionic op 01-05-2005 01:44:34 ]
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 1 mei 2005 @ 01:44:06 #12
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_26633890
En hier over hoe bruin worden werkt:

Tanning takes place in the skin's outermost layer, the epidermis. About five percent of the cells in your epidermis are special cells called melanocytes. When exposed to ultraviolet B light (short wave ultraviolet), melanocytes produce melanin -- the pigment that is ultimately responsible for your tan. The pinkish melanin travels up through the epidermis and is absorbed by other skin cells. When exposed to ultraviolet A light (longer wave), the melanin oxidizes or darkens. This darkening is your skin's way of protecting itself against too much UV light.

bron: http://www.tanningbedsnow.com/_content_/howskintans.htm
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_26633954
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 22:10 schreef Koewam het volgende:
Door glas kun je niet bruin worden, doordat bepaalde golflenten niet door het licht kunnen.

Verbranden kan wel
Juist andersom, dacht ik...

UV-a = (relatief) lange golflengte
UV-b = korte golflengte
UV-c = zeer korte golflengte

UV-c komt niet eens door de atmosfeer heen, UV-B komt niet door glas heen, itt UV-a, waar je bruin van wordt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_26634018
uhh ....hoe zit het dan met zonnenbanklampen
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zondag 1 mei 2005 @ 02:00:17 #15
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_26634034
ik heb altijd bij natuurkunde geleerd dat UV straling niet door glas kan whatsoever
  zondag 1 mei 2005 @ 12:22:03 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26638018
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:17 schreef Lucille het volgende:

Ik vind het eigenlijk wel een goede DIG vraag. !
  donderdag 5 mei 2005 @ 19:50:24 #17
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_26760825
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 22:10 schreef Koewam het volgende:

Verbranden kan wel

Glas bij zonnebank is een ander soort glas. Had hier laatst een artikel over gelezen, maar de rest is mij ontschoten. Was de vraagbaak van de Quest volgens mij.
Voor de zonnebank gebruiken ze kwartsglas. Das een speciaal en duur soort glas dat veel beter de UV straling doorlaat. De hoge prijs van zonnebanken wordt dan ook vooral veroorzaakt door de hoge prijs van het kwartsglas, want de verdere materialen zijn nu niet echt super duur.
pi_26760904
Hoe dikker het glas hoe minder UV, voor de rest zie hierboven
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 8 mei 2005 @ 13:26:59 #19
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26822482
UVA gaat wel door glas, UVB en UVC niet.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')