Nja ik mis 'm ook niet, maar ik vind 'm niet vergelijkbaar met 'n Dutroux of noem-eens-'n-serie-moordenaar. Het komt op mij over als 'n familiedrama, waarbij de man dus geestelijk instabiel was, in ieder geval op dat moment.quote:Op vrijdag 29 april 2005 20:36 schreef milagro het volgende:
[..]
Als hij nu weer bij zinnen is, zal hij daar best mee bezig zijn, wat het beste is, hoor.
Als hij niet weet waarom hij het gedaan heeft, zou er kans op herhaling kunnen zijn, men kan dan niet vaststellen of het een specifiek gezin gerelateerd iets was.
Als hij wel weet waarom, maar dat een vlaag van paniek of angst was, dan kan dat een verzachtende omstandigheid zijn.
Als hij helemaal niets loslaat, kan er dus ook niet bepaald worden of het koele berekening was (een ander in het spel bijv.) of dat het een vlaag van was.
En al zou er geen sprake van kans op herhaling zijn, boeien, deze man mag van mij levenslang zitten, hij heeft 3 mensen omgebracht, en dat ook nog eens proberen te verbloemen.
Hij heeft zelf bekend???? Ja, maar NIET uit zichzelf, dat is een heel erg groot verschil ja. Als de politie geen bloedsporen had gevonden, omdat die RAT geen waterdicht alibi had, dan had hij echt niet uit zichzelf bekend, maar gewoon als slachtoffer door het leven gegaan.....quote:Op vrijdag 29 april 2005 19:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dus kan ik me ook niet voorstellen dat hij nu bezig is met 'kut ik ben betrapt, wat kan ik beter doen, zwijgen of alles bekennen?'.. Hij heeft zelf bekend, ik denk dat ie zich gewoon d'r bij neer legt. Ik zie 'm niet als 'n gevaarlijke crimineel die geen moeite heeft met mensen pijn doen.
Zo. Rustig maar hoor.quote:Op vrijdag 29 april 2005 20:48 schreef Sissey het volgende:
[..]
Hij heeft zelf bekend???? Ja, maar NIET uit zichzelf, dat is een heel erg groot verschil ja. Als de politie geen bloedsporen had gevonden, omdat die RAT geen waterdicht alibi had, dan had hij echt niet uit zichzelf bekend, maar gewoon als slachtoffer door het leven gegaan.....
Ja, maar erna dusdanig stabiel dat hij alle sporen heeft kunnen verwijderen, de lichamen 1 uur rijden ver weg heeft kunnen begraven en dan nog bijna 2 weken familie, vrienden. collega's 'en politie een compleet toneelstuk heeft kunnen voorschotelen, en dat alles met een toch wel zeer kille berekendheid , vooral ook dat handig en gecalculeerde telefoontje naar de buurvrouw die maandag vanaf zijn werk ...quote:Op vrijdag 29 april 2005 20:47 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nja ik mis 'm ook niet, maar ik vind 'm niet vergelijkbaar met 'n Dutroux of noem-eens-'n-serie-moordenaar. Het komt op mij over als 'n familiedrama, waarbij de man dus geestelijk instabiel was, in ieder geval op dat moment.
En omdat 't zo onwaarschijnlijk is, in zo'n gezin, kan ik me niet voorstellen dat ie nu zit te bedenken hoe hij het snelst weer die gevangenis uit is. Ik denk niet dat ie d'r echt helemaal niet mee zit, namelijk. Ik ken 'm natuurlijk niet, maar dat idee heb ik altijd bij dat soort familiedrama's. De dader doet 't dan toch meestal uit wanhoop, uit gekte.
wat worden wij nu allen vrolijk van dit nieuws?quote:Op zondag 1 mei 2005 02:04 schreef ondeugend het volgende:
130 Teletekst zo 01 mei
Kort buitenlands nieuws
RHEINFELDEN Een 41-jarige Duitser heeft
z'n vrouw en twee kinderen en ouders
doodgeschoten.Daarna probeerde de man
zelfmoord te plegen,maar dat mislukte.
Hij is zwaargewond opgenomen in het
ziekenhuis.
Worden wij vrolijker van dit topicquote:Op zondag 1 mei 2005 02:29 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
wat worden wij nu allen vrolijk van dit nieuws?
welk een toevoegende waarde heeft dit in godsnaam ik wil dit niet eens weten zelfs
![]()
Dat zou idd een geweldige oplossing zijn geweest ;[ .quote:Op zondag 1 mei 2005 02:06 schreef Arcee het volgende:
In plaats van dat zo'n oelewapper nou éérst een gesláágde zelfmoordpoging doet...
Dan wordt Richard wel gepakt hoor.quote:Op vrijdag 29 april 2005 20:37 schreef MyMilkshake het volgende:
als er nou maar geen vormfouten gemaakt worden...
Hier ligt nummer 109 ook direkt naast 110 hoor.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:45 schreef TheMassive het volgende:
Buren aan de overkant zeker, 26 ligt nooit direct naast 25.
Nou, ik zal vanavond een foto voor je makenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:54 schreef TheMassive het volgende:
Geloof er niks van.
Gelukkig ben je niet paranoidequote:
Je liegt....quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:59 schreef N.icka het volgende:
Bij mij in de straat zitten even en oneven ook gewoon naast elkaar . dat is echt niet zo raar hoor
Zeik niet zo. Het komt zeker voor dat 25 naast 26 ligt en daarnaast 27. Niet elke straat heeft een 1-3-5-7 nummering.quote:
Ook zo op z'n plaats dit 'grappige' geneuzel in zo'n soort topic.quote:
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ook zo op z'n plaats dit 'grappige' geneuzel in zo'n soort topic.
En toch blijf ik hopen op iets van een verklaring van die man zelfquote:Op zaterdag 7 mei 2005 01:07 schreef emmy het volgende:
Over het motief nog steeds niets, maar wel dit:
Vader handelde met voorbedachten rade
ZOETERMEER | Het Openbaar Ministerie in Den Haag gaat ervan uit dat de 33-jarige Zoetermeerder die bekend heeft zijn vrouw en dochtertjes van het leven te hebben beroofd, met voorbedachten rade heeft gehandeld. De man zal daarom moord op zijn gezin ten laste worden gelegd. Als het OM de overtuiging zou hebben dat hij het drievoudige levensdelict in een opwelling zou hebben gepleegd, was hem doodslag ten laste gelegd.
www.haagschecourant.nl
Ja, ik ook man. Ik hoop dat hij een persconferentie wil gevenquote:Op woensdag 11 mei 2005 06:46 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
En toch blijf ik hopen op iets van een verklaring van die man zelf
quote:Richard H. bedroog Claudia
Door Annelieke Dijkstra en Marc Kruyswijk
Richard H. uit Zoetermeer, die zijn vrouw Claudia en dochtertjes Charlotte (3) en Marieke (5) vermoordde en in een Brabants bos begroef, had al jarenlang relaties met vrouwen die hij ontmoette via internet. Dit blijkt uit onderzoek van deze krant.
Richard H. gaf zijn vrouw en kinderen in april op als vermist, waarna vrienden en familie een zoekactie begonnen. Na tien dagen deed de politie huiszoeking bij H., vond bloedsporen en pakte de Zoetermeerder op. Die bekende dat hij zijn gezin had omgebracht.
Justitie doet nog onderzoek naar zijn motief. Of de relaties te maken hebben met de moord, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. H. had verschillende e-mailadressen en zeker twee mobiele telefoonnummers, waarvan één bestemd was voor zijn buitenechtelijke relaties. Hij kwam in elk geval drie jaar geleden al via de chatbox van msn in contact met vrouwen, met wie hij in eerste instantie vriendschappelijk afsprak maar wat meestal meer werd. ,,We zagen elkaar tijdens kantooruren'', zegt één van de vriendinnen van H. ,,Dan kneep hij er een paar uur tussenuit en kwam naar me toe.''
H. werkte als automatiseringsmedewerker op de Haagse hotelschool. Het chatten deed hij ook vaak in kantoortijd, hoewel het programma msn-messenger daar verboden is. Op zijn werk vertelde hij geregeld dat hij naar zijn moeder ging die in Den Haag woont. Maar achteraf bleek hij daar niet te zijn geweest. Hij sprak ook wel 's avonds af met vrouwen. Zo vertelde hij zijn echtgenote een keer dat hij met een collega naar de bioscoop was, maar dat bedrog kwam uit toen hij door zijn werk werd gebeld voor een computerstoring.
,,Claudia en Richard hadden veel ruzie, vooral aan de telefoon'', aldus een vriend. Daar leek overigens geen geweld aan te pas te komen. H. wordt getypeerd als een rustige jongen die 'zelfs als hij dronken is' niet agressief wordt. Wel zou hij snel van zijn stuk gebracht worden door kleine dingen. Als iemand boos op hem is, kan hij er dagen over tobben, verklaart een vriendin. Volgens één van de ex-minnaressen voelde H. zich bekneld in zijn huwelijk. ,,Hij hield niet van zijn vrouw en wilde meer vrijheid. Hij was voortdurend op zoek naar andere sociale contacten. Echte vrienden met wie hij uitging had hij niet, alleen met jongens van zijn werk dronk hij soms een biertje'', aldus de vrouw die de relatie uiteindelijk verbrak omdat ze wroeging kreeg. Waarom hij geen scheiding aanvroeg, weet ze niet. ,,Hij zei dat hij dat wel wilde, maar hij heeft het nooit doorgezet.'' Een andere vriendin dreigde H.'s escapades bekend te maken aan Claudia, waarop hij meteen een van zijn e-mailadressen ophief en het contact verbrak. Of Claudia van de affaires wist is onbekend.
Claudia's zus Jacqueline heeft nooit iets gemerkt van spanningen in de relatie. ,,Claudia was wel een sociaal iemand, maar in wezen was ze zeer gesloten. Ze sprak niet over die dingen.'' Jacqueline is geschokt over de buitenechtelijke escapades van de katholieke Richard. ,,Naar buiten toe was hij iemand die zich gedroeg volgens fatsoenlijke normen en waarden. Het is vreselijk dat hij een andere kant heeft en zich kennelijk bezig hield met dit soort dingen.''
Opvallend is dat H. ongeveer twee weken voor de moorden zijn complete contactenlijst van het msn-chatprogramma wiste. Alle contacten op die lijst kregen bericht dat H. hen uit zijn adressenbestand had gehaald.
Kinderen vermoorden is voor meneer blijkbaar minder erg dan echtscheiding? Minder gezichtsverlies? Zijn vrouw dreigde dat hij na een scheiding en zijn escapades de kinderen niet meer zou zien, dus heeft hij maar besloten daar een stokje voor te steken?quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:10 schreef milagro het volgende:
Meneer durfde een scheiding niet door te zetten, maar een drievoudige moord wel.
Er waren dus nogal wat mensen op de hoogte van zijn escapades (iig collega's), zouden die dan allemaal hun mond gehouden hebben tegen de politie over dit toch niet bepaalde droomhuwelijk toen er nog sprake was van een verdwijning?
Ik vond het namelijk opvallend, angezien er nogal wat complottheorieen spelen over de overleden agent in kwestie, zeker dat de politie meegeeft dat de zaken te prive waren, vind ik een erg makkelijk excuus, de SM-perikelen van Melkert kwamen ook naar buiten, evenals de hobbies van Fons Spooren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:53 schreef milagro het volgende:
Ik denk dat het ook te maken heef met het feit dat die agent zelf ook een einde aan zijn leven gemaakt heeft, en deze meneer niet.
De familie van de agent zal verzocht hebben aan de politie de details niet naar buiten te brengen en de familie van Claudia zal niet ms niet gedaan hebben?
In het geval vd agent zou je kun spreken van een dader die ook slachtoffer was, en in dit geval enkel van een dader die er mee weg dacht te komen.
Bovendien, de agent was ' een van hen' en ms heeft de politie zelf dan ook wat meer terughoudenheid met informatie naar buiten brengen, ze kenden de man persoonlijk... ms daarom ook?
Oh en deze zaak 'begon' ook anders, het was eerst een verdwijning, vermissing, een hopeloos ongeruste vader die totaal niet begreep waar zijn geliefde drie konden zijn...
Die heeft toch bekend alquote:Op woensdag 11 mei 2005 12:01 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik vond het namelijk opvallend, angezien er nogal wat complottheorieen spelen over de overleden agent in kwestie, zeker dat de politie meegeeft dat de zaken te prive waren, vind ik een erg makkelijk excuus, de SM-perikelen van Melkert kwamen ook naar buiten, evenals de hobbies van Fons Spooren.
Maar ja, deze man is er dus gloeiend bij en heeft het gelukkig niet kunnen verkopen als een vermissing met onbekende afloop, nu nog hopen dat bij de Nuenense arts ook zaken worden aangetroffen om hem te veroordelen.
Hij heeft naar mijn weten alleen bekend de vrouw te hebben begraven en later in de vloer van de garage van zijn broer verwerkt te hebben.quote:
Het ligt in de aard van de meeste mensen om te willen weten wat er achter iets -en niet alleen een moord overigens- kan zitten. Het is niet voor niets dat detectives zo populair zijn in boek- en tv-vorm. En waarom true-crime verhalen ook zeer populair zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:47 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind het een beetje raar dat dit hele verhaal nu naar buiten komt, terwijl het voor het volk geen reet uit maakt wat de achterliggende gedachte is, de vrouw en kinderen zijn immers vermoord en meer dan een relationeel motief hoeven we denk ik niet te weten.
typisch dat een agent die onlangs zijn gezin uitmoordde volledig wordt genegeerd en de oorzaken van het drama zouden te prive zijn.
Dit laatste bericht zou ik ook zo kunnen omschrijven of is er sprake van een doofpot?
Dat is ook zo, hij heeft het begraven en het liegen bekend, niet de moord.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:05 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Hij heeft naar mijn weten alleen bekend de vrouw te hebben begraven en later in de vloer van de garage van zijn broer verwerkt te hebben.
Deze man wordt ook verdacht van het ombrengen van een 'au-pair' in zijn huis, die dood staat nu als natuurlijk te boek en de arts heeft zelf de plechtigheden in Manilla verzorgd, erg opmerkelijk allemaal, zeker gezien zijn functie en eerder gedane uitlatingen, maar dat is een andere zaak als deze hoewel er vergelijkingen mogelijk zijn.
Het is al langer bewezen dat iedereen tot zoiets in staat mag worden geacht, net als jij en ik.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:09 schreef watchers het volgende:
[..]
Het ligt in de aard van de meeste mensen om te willen weten wat er achter iets -en niet alleen een moord overigens- kan zitten. Het is niet voor niets dat detectives zo populair zijn in boek- en tv-vorm. En waarom true-crime verhalen ook zeer populair zijn.
Het verschil tussen de twee gevallen die je noemt is dat er in de ene, geen rechtzaak meer aan vast zit, en in de andere wel. Overigens wordt bij zaken waarbij de dader moorden pleegt en daarna zelfmoord pleegt ook gerust verder gezocht door justitie en journalisten naar de achtergrond. Het zou misschien zelfs wel beter zijn om de state-of-mind van dat soort daders duidelijk naar buiten brengen, inclusief de signalen waar de omgeving op kan letten. Wellicht dat dan dat soort moordpartijen soms te voorkomen zijn. Door er een taboekleed overheen te hangen zal het in ieder geval steeds weer als donderslag bij heldere hemel blijven komen, ben ik bang.
Dat zou kunnen. Maar ik zelf het idee dat ook de rest van de omgeving vaak en graag de schijn ophoudt -ook voor zichzelf- van een 'perfecte relatie' ook als er duidelijk geen sprake is van een droomhuwelijk (mishandeling, vreemdgaan, etc.). Nou bestaan wat mij betreft droomhuwelijken sowieso alleen in goedkope romannetjes, want in de realiteit zijn we natuurlijk gewoon feilbare mensen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:40 schreef milagro het volgende:
Inderdaad, maar ja dat droomhuwelijk verhaal zal wellicht vd familie komen, ik denk dat je juist voor je familie de schijn probeert op te houden, uit schaamte ms (van Claudia dan, zij wist blijkbaar van tenminste 1 escapade).
Misschien kan het nu nog gegooid worden op meervoudige persoonlijkheidsstoornis... ook vrij populair als excuus.quote:Ja, dat pyschose excuus kan nu wel door de wc gespoeld worden.. jarenlang al allerlei kontakten erop na houden, een week voor de moord alles wissen....
Tja, moeilijk te zeggen wat zijn drijfveren precies waren. Maar het maakt je in ieder geval niet minder verdacht als je de sporen van je minder prettige kant voor een moord al uitgewist hebt. Daar zal justitie vast wel wat mee gaan doen.quote:Vraag me af of hij nu enkel alles gewist heeft om te voorkomen dat men achter zijn nu niet bepaald ideale echtgenoot gedrag zou komen (enkel of vooral dames op zijn msnlijst), of dat hij ook bang was dat ze achter 1 specifiek kontakt zouden komen.
En als hij kort geleden nog afspraakjes had met een dame waarom zij dan niet meteen naar voren gekomen is, toen de verdwijning dus een 3 voudige moord bleek.
Nu ja, ms is dat ook wel gebeurd, al lijkt het nu zo te lezen alsof de kontakten pas duidelijk zijn geworden door op zijn (werk) pc te neuzen en collega's nog eens aan de tand te voelen over zijn surfgedrag.
Dat kon voor internet ook al, hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:22 schreef TheMassive het volgende:
Da's een gevaar van het internet, je kunt er met gemak een dubbelleven lijden.
Iedereen? Nee, denk het niet. Anders zou het wel heel wat vaker gebeuren (enig idee hoeveel mensen in moeilijke relatieomstandigheden leven?). Aardig wat mensen zouden onder de juiste extreme omstandigheden -zoals oorlog- wellicht tot doden in staat zijn. Een aantal mensen zijn onder de minste omstandigheden al in staat tot moord, mede door een gebrekkig geweten en een slechte impulscontrole.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:17 schreef Elgigante het volgende:
Het is al langer bewezen dat iedereen tot zoiets in staat mag worden geacht, net als jij en ik.
Ik had het eigenlijk over die politie-agent in Hilversum, die waarschijnlijk -zoals meestal in dat soort gevallen- al helemaal aan het doordraaien was. Maar op een andere manier dan Richard H.quote:Signalen zijn er niet en de man ging weliswaar vreemd, maar niet iedere schuinsmarcheerder slacht zijn eigen familie af he.
De familie van Klaas Bruinsma had zelf ook vrij weinig in de gaten van de omgeving van Klaas terwijl hij er wel iedere week meermaals over de vloer kwam.
Hoe wil je dan van een buurman/vriend/vrouw/famiie verwachten dat ze een kortsluiting kunnen zien aankomen?
Het is inderdaad wel opvallend dat er zo relatief weinig over naar buiten is gekomen bij die Hilversumse moordzaak. Dat zou misschien best iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij politie-agent was.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:01 schreef Elgigante het volgende:
Ik vond het namelijk opvallend, angezien er nogal wat complottheorieen spelen over de overleden agent in kwestie, zeker dat de politie meegeeft dat de zaken te prive waren, vind ik een erg makkelijk excuus, de SM-perikelen van Melkert kwamen ook naar buiten, evenals de hobbies van Fons Spooren.
Maar ja, deze man is er dus gloeiend bij en heeft het gelukkig niet kunnen verkopen als een vermissing met onbekende afloop, nu nog hopen dat bij de Nuenense arts ook zaken worden aangetroffen om hem te veroordelen.
Rustig maar hoor, jij hoeft niet te reageren op elke opmerking die in dit topic gemaakt wordt hoor. Haal eens rustig adem aub en reageer dan gewoon niet zo aangevallen, okay?quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:28 schreef milagro het volgende:
[..]
Dat kon voor internet ook al, hoor.
Kun je net zo goed stellen dat de gsm een gevaar kan vormen, kun je namelijk vrouw 1 en vrouw 2,3,4 ook keurig mee gescheiden houden
quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:34 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Rustig maar hoor, jij hoeft niet te reageren op elke opmerking die in dit topic gemaakt wordt hoor. Haal eens rustig adem aub en reageer dan gewoon niet zo aangevallen, okay?
Ik zal het anders stellen, tussen jou en mij en de gemiddelde familie-afslachter zit te weinig verschil om dat van buitenaf te zien.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:29 schreef watchers het volgende:
[..]
Iedereen? Nee, denk het niet. Anders zou het wel heel wat vaker gebeuren (enig idee hoeveel mensen in moeilijke relatieomstandigheden leven?). Aardig wat mensen zouden onder de juiste extreme omstandigheden -zoals oorlog- wellicht tot doden in staat zijn. Een aantal mensen zijn onder de minste omstandigheden al in staat tot moord, mede door een gebrekkig geweten en een slechte impulscontrole.
[..]
Ik had het eigenlijk over die politie-agent in Hilversum, die waarschijnlijk -zoals meestal in dat soort gevallen- al helemaal aan het doordraaien was. Maar op een andere manier dan Richard H.
En ja, signalen zijn er meestal wel. Of het nou om stressgerelateerde zaken gaat -overspannenheid, burnout- neuroses of persoonlijkheidsstoornissen: er zijn bijna altijd signalen in de vorm van gedrag. Het probleem ligt niet bij het ontbreken van signalen, het ligt bij het herkennen en erkennen ervan. Ook dat erkennen is erg belangrijk. Het is namelijk voor veel mensen makkelijker te ontkennen dan te erkennen en er dan naar moeten handelen. Vandaar dat bijvoorbeeld duidelijke kindermishandeling zo jarenlang door kan gaan.
Waar het natuurlijk om gaat, is problemen al aan te pakken voordat ze zo extreem uit de hand lopen.
ah, je irritatie is dus meer gericht op het geval in zoetermeer? dacht dat je je geirriteerd voelde op mijn post. De toon van je post leek raar.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:36 schreef milagro het volgende:
[..]
aangevallen
ik reageer gewoon op je post.
internet maakt het ms makkelijker om dingen gescheiden te houden, maar de behoefte zit gewoon in jezelf.
er is geen irritatie naar jouw post en de toon was gewoon neutraalquote:Op woensdag 11 mei 2005 12:39 schreef TheMassive het volgende:
[..]
ah, je irritatie is dus meer gericht op het geval in zoetermeer? dacht dat je je geirriteerd voelde op mijn post. De toon van je post leek raar.
Ik had het voornamelijk over mensen die hun gedrag minder goed in de hand hebben zoals bij stressgerelateerde stoornissen of bijvoorbeeld schizofrenen (hoe vaak moet het daarbij niet eerst extreem uit de hand lopen, terwijl die persoon zich vaak al jarenlang zeer vreemd gedraagt?). Mensen die ernstig overspannen aan het raken zijn, willen meestal ook wel geholpen worden, ook al weten ze niet hoe ze om die hulp moeten vragen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:21 schreef milagro het volgende:
De kortsluiting, als daar sprake van was tenminste, hetgeen ik nog steeds betwijfel, kun je niet zien aankomen, nee, niet altijd of vaak niet.
En op signalen letten, tja, dat is toch vaak wijsheid achteraf, als alle feiten boven tafel komen, vallen de stukken op hun plaats ineens, zelfs al zie je dat er duidelijk problemen zijn in een huwelijk, dan nog hoef je niet te zien dat 1 vd 2 langzaam aan het doordraaien is.
Spreek vooral voor jezelf, zou ik zeggenquote:Op woensdag 11 mei 2005 12:36 schreef Elgigante het volgende:
Ik zal het anders stellen, tussen jou en mij en de gemiddelde familie-afslachter zit te weinig verschil om dat van buitenaf te zien.
Nope. Net zo min als bijvoorbeeld schoolslachtpartijen altijd uit de lucht vallen, of seriemoorden (niet voor niets is er een hele lijst van zaken die bij potentiële seriemoordenaars vaak voorkomen, waaronder brandstichten, dieren martelen en vermoorden, etc.). Er gaat bijna altijd een heel proces aan de kortsluiting/moord vooraf. Een proces dat vaak ook nog eens volgens opvallend vaste patronen verloopt. Mensen zijn psychologisch gezien nogal voorspelbaar. Dat het in sommige gevallen meer verborgen blijft dan in andere: dat is een ander verhaal.quote:Dit soort zaken vallen altijd uit de lucht.
Het ging mij erom dat mensen in de omgeving signalen kunnen oppikken dat er iets niet helemaal jofel is (en ver voor een moord graag), niet de overheid.quote:Als je bijv de zaken van andere mensen in de gaten gaat houden die bij een Richard H. de doorslag gaven, moet je misschien een miljoen mensen in de gaten houden, lijkt me overdreven.
Het is natuurlijk maar wat je onder 'zich het best kunnen redden' verstaat. Als ze zich zo goed zouden kunnen redden, zouden ze natuurlijk gezonde maatregelen nemen en geen moorden plegen. Overigens moet je hierbij duidelijk onderscheid maken tussen mensen die dit soort zaken zeer bewust doen -bijvoorbeeld psychopaten- of mensen die dit doen vanuit een psychose of stressstoornis. Die laatste twee kunnen zich nou niet bepaald best redden in de maatschappij.quote:Een signaal is ook uiterst interpretabel, het zijn vaak de mensen die zich het best kunnen redden in de maatschappij die tot zoiets in staat zijn.
Soms, maar zeker niet altijd.quote:Degene waar je het bij verwacht, of die gedreigd hebben met van alles en nog wat zijn in de regel vaak de meest onschuldige.
Je kunt niet alles voorkomen inderdaad. Mensen kunnen wel eerder en beter behandeld worden als ze last hebben van psychische problemen. Of mensen kunnen meer leren over bepaalde stoornissen en hoe ze zichzelf kunnen beschermen (ipv bijvoorbeeld 5 jaar lang mishandeld te worden... en ja, potentiele mishandelaars zijn al vroeg in een relatie te herkennen aan allerlei zaken).quote:Ik denk werkelijk niet dat er een oplossing is, je kunt dit NIET voorkomen, we beschikken allemaal over een keukenmes en zijn allemaal voorvechters van de privacy, zie ook de regelgeving die vanuit de USA overwaait.
Pff, wat doe jij moeilijk zegquote:Op woensdag 11 mei 2005 13:05 schreef watchers het volgende:
[..]
Spreek vooral voor jezelf, zou ik zeggen
[..]
Nope. Net zo min als bijvoorbeeld schoolslachtpartijen altijd uit de lucht vallen, of seriemoorden (niet voor niets is er een hele lijst van zaken die bij potentiële seriemoordenaars vaak voorkomen, waaronder brandstichten, dieren martelen en vermoorden, etc.). Er gaat bijna altijd een heel proces aan de kortsluiting/moord vooraf. Een proces dat vaak ook nog eens volgens opvallend vaste patronen verloopt. Mensen zijn psychologisch gezien nogal voorspelbaar. Dat het in sommige gevallen meer verborgen blijft dan in andere: dat is een ander verhaal.
[..]
Het ging mij erom dat mensen in de omgeving signalen kunnen oppikken dat er iets niet helemaal jofel is (en ver voor een moord graag), niet de overheid.
[..]
Het is natuurlijk maar wat je onder 'zich het best kunnen redden' verstaat. Als ze zich zo goed zouden kunnen redden, zouden ze natuurlijk gezonde maatregelen nemen en geen moorden plegen. Overigens moet je hierbij duidelijk onderscheid maken tussen mensen die dit soort zaken zeer bewust doen -bijvoorbeeld psychopaten- of mensen die dit doen vanuit een psychose of stressstoornis. Die laatste twee kunnen zich nou niet bepaald best redden in de maatschappij.
[..]
Soms, maar zeker niet altijd.
[..]
Je kunt niet alles voorkomen inderdaad. Mensen kunnen wel eerder en beter behandeld worden als ze last hebben van psychische problemen. Of mensen kunnen meer leren over bepaalde stoornissen en hoe ze zichzelf kunnen beschermen (ipv bijvoorbeeld 5 jaar lang mishandeld te worden... en ja, potentiele mishandelaars zijn al vroeg in een relatie te herkennen aan allerlei zaken).
Ja, nadenken over oplossingen is moeilijk inderdaadquote:
Uhm, sinds kort is verplichte opname weer mogelijk bij gevaar voor jezelf of je omgeving. Maar goed, waarom probeer je er iedere keer de overheid als oplosser bij te slepen? Ik heb het hier in de eerste plaats over de eigen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en anderen uit je omgeving. Nee, je kunt niet alles voorkomen en oplossen, maar je kunt wel proberen te voorkomen dat zaken zo ver uit de hand lopen, door uberhaupt problemen vroeger te signaleren en er iets mee proberen te doen. En ja, dat is mogelijk, en een stuk constructiever dan hard roepen 'Shit happens.' Shit zal nog steeds happenen, maar de kans is kleiner als je vroeg begint met shit wegscheppen.quote:Je wilt een oplossing voor iets dat in onze samenleving niet op te lossen is.
Criminele junks kunnen we al niet dwingen zich op te laten nemen, laat staan de honderdduizenden (zo niet meer) mensen met psychische klachten of stoornissen, bovendien zijn ze lang niet allemaal 'gevaarlijk' en zijn ze persoons gebonden (op iedereen een andere uitwerking).
Burn-out kan tot diepe depressies lijden, en diepe depressies tot....? Juist: wanhoopsacties. Maar goed, het principe dat ik aankaart is simpel: pak problemen vroeg aan, dan voorkom je later veel grotere problemen in welke vorm dan ook.quote:Misstanden dienen aan de kaak gesteld te worden, maar een burn-out en iemand die vreemd gaat zie ik niet 1-2-3 zijn kinderen ombrengen vanwege die reden.
Er zit nog iets tussen zwart-wit in: je verantwoordelijkheden nemen zonder dat je 100% op iemand's lip zit.quote:Ik heb ook het privacy-beginsel al aangekaart, dat zal er voor zorgen dat we niet 100% op elkaars lip zitten en dat dit soort taferelen zich blijven herhalen.
Jammer maar helaas.
Je vertrouwt teveel op de goedheid en de verantwoordelijkheid van de medemens, helaas is dat niet verstandig.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:37 schreef watchers het volgende:
[..]
Ja, nadenken over oplossingen is moeilijk inderdaad
[..]
Uhm, sinds kort is verplichte opname weer mogelijk bij gevaar voor jezelf of je omgeving. Maar goed, waarom probeer je er iedere keer de overheid als oplosser bij te slepen? Ik heb het hier in de eerste plaats over de eigen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en anderen uit je omgeving. Nee, je kunt niet alles voorkomen en oplossen, maar je kunt wel proberen te voorkomen dat zaken zo ver uit de hand lopen, door uberhaupt problemen vroeger te signaleren en er iets mee proberen te doen. En ja, dat is mogelijk, en een stuk constructiever dan hard roepen 'Shit happens.' Shit zal nog steeds happenen, maar de kans is kleiner als je vroeg begint met shit wegscheppen.
[..]
Burn-out kan tot diepe depressies lijden, en diepe depressies tot....? Juist: wanhoopsacties. Maar goed, het principe dat ik aankaart is simpel: pak problemen vroeg aan, dan voorkom je later veel grotere problemen in welke vorm dan ook.
[..]
Er zit nog iets tussen zwart-wit in: je verantwoordelijkheden nemen zonder dat je 100% op iemand's lip zit.
De vrienden van van Gogh hebben een theorie dat die agent dingen wist over de moord op pim fortuyn (geloof ik) Ik weet niet meer precies wat er mee was..quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:33 schreef watchers het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel opvallend dat er zo relatief weinig over naar buiten is gekomen bij die Hilversumse moordzaak. Dat zou misschien best iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij politie-agent was.
Alleen al om die theorie te ontzenuwen zouden ze wat meer openheid mogen geven, ik vind het uiterst toevallig dat prie-zaken ineens wel een rol spelen als meneer agent is.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:45 schreef cpcpb het volgende:
[..]
De vrienden van van Gogh hebben een theorie dat die agent dingen wist over de moord op pim fortuyn (geloof ik) Ik weet niet meer precies wat er mee was..
Laten we vaststellen dat we wat dit betreft in ieder geval op één lijn zittenquote:Op woensdag 11 mei 2005 13:43 schreef Elgigante het volgende:
Je vertrouwt teveel op de goedheid en de verantwoordelijkheid van de medemens, helaas is dat niet verstandig.
We lezen dagelijks hoe verantwoordelijk de maatschappij nu precies is als de maatschappij weet dat er stront aan de knikker is:
Een recent voorbeeld is de aftuiging van twee homo's in Amsterda terwijl het publiek alleen toekeek.
Van hetzelfde publiek verwacht je dat ze psychische zaken kunnen inschatten en daarop kunnen anticiperen?
Als een aframmeling op straat nog niet duidelijk is dat er iets mis is, dan is een burn-out, een gebroken huwelijk of wat dan ook dat zeker niet.
De mensen interesseert het niks of ze durven niet in te grijpen, om andere redenen zullen ze ook niet durven ingrijpen als een familielid ergens dreigt te ontsporen (hoe zie je dat?) of die kant op dreigt te gaan.
Het is een Ik-maatschappij, mensen weten niet meer wat er in de ander omgaat.
Door zelf informatie te verzamelen -zodat je weet waar je het over hebt- en door gewoon eens met hem te gaan praten. En dan gewoon ook vooral open en eerlijk. Zeggen wat je denkt dat er aan de hand is, duidelijk maken dat er goede mogelijkheden zijn om ermee om te gaan en ervanaf te komen, duidelijk maken dat professionele hulp zoeken een goed idee is, aanbieden zelf een handje te helpen, etc.quote:Hoe pak je een burn-out aan volgens jou dan, wat doe je als je weet dat de overbuurman er mee zit?
Net als Mohammeb B ofzo?quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:35 schreef BansheeBoy het volgende:
Weet iemand of de dader een persconferentie gaat beleggen (ivm uitleg beweegredenen) ?
Nou ik vond dat jarenlange msn geklooi anders wel een 'aardige' hap info ineensquote:Op woensdag 11 mei 2005 16:44 schreef helmavankuyk het volgende:
Er zal verder weinig naar buiten komen denk ik, het is angstvallig stil rondom dit onderwerp, ben wel benieuwd wat nu eigenlijk de reden was waarom hij dit gedaan heeft....zoals vele hier denk ik.
Er komt zo mondjesmaat wel wat maar niet veel meer zijn we te weten gekomen...naar mijn idee dan..
Heeft Mohammed B. dat ook gedaan? Nee toch ?quote:
Dat is wel zo maar ik bedoelde verder officiele berichten van het OM, de politie en dergelijken...quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:36 schreef milagro het volgende:
[..]
Nou ik vond dat jarenlange msn geklooi anders wel een 'aardige' hap info ineens
Zwakke reply.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:54 schreef BansheeBoy het volgende:
Heeft Mohammed B. dat ook gedaan? Nee toch ?
Je snapt toch wat ik bedoel..quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:54 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Heeft Mohammed B. dat ook gedaan? Nee toch ?
quote:''Hoorde net dat de kinderen zijn gewurgd en zij is neergestoken van een bron bij de recherche.Echt afschuwelijk allemaal.''
quote:volgens mij zijn ze niet neergestoken hoor,
ik hoorde hier in zoetermeer dat hij zijn vrouw met een stok heeft doodgeslagen, na een ruzie, en dat die kinderen er wakker van werden waarna hij ze gewurgd heeft,
ach het maakt ook niet uit hoe, het is al erg genoeg.
wil er ook eigelijk niet eens meer aan denken
De info van dat de vader+vriendin opgepakt waren heb ik van kennissen die in de buurt wonen en dat van die auto+buurman van dit forum.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:28 schreef Sanne het volgende:
Waar heb je die info vandaan?
Inderdaad, en dzeze feiten kloppen ook in het stukje over dat vader donderdags altijd oppast, en dus gemerkt moest hebben dat zijn schoondochter en kleinkinderen dood waren. Tenzij hij rondgebeld zou hebben om de kids en claudia ziek te melden, maar dat zou verdacht lijken, dus dan moest er tenmiste wel iemand in de naaste omgeving zijn (de vader v/d dader in dit geval) die erbij betrokken waren en dus en alibi konden verschaffen (danwel liegend). Helaas vielen ze door de mandquote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:32 schreef Sanne het volgende:
Hij kon het ook bijna niet allemaal alleen gedaan hebben he.
De vader heeft dus zijn zoon willen helpen achteraf, en de zoon heeft dus als eerste die nacht na de moorden zijn vader gebeld in paniek en om hulp? ... dat is natuurlijk zo na te gaan, of er gebeld is naar de vader van Richard door Richard.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:27 schreef Zephyrus het volgende:
Ik heb gehoord dat de vader en een vriendin uit Brabant van Richard H. ook opgepakt zijn. Het blijkt dus dat die twee mee hebben geholpen de sporen van de moord te verwijderen. De vader heeft Claudia+kids samen met Richard naar het bos gereden en de vriendin heeft de auto staan schoonmaken --> dan was het toch die vreemde vrouw, waar in de eerste instantie men ervan uitging dat ze met de moord te maken had, daarna de buurman er 100% zeker van was dat het zijn eigen vrouw was die hun auto stond te soppen en later de data niet bleken te kloppenen toen werd dit stukje in de doofpot gestopt. Waarschijnlijk had die onbekende vrouw er dan toch mee te maken en was het toch die vriendin van Richard. Wellicht weet iemand iets meer?
Dat gezin (vaders kant) is dan ook niet helemaal gezondquote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:43 schreef milagro het volgende:
[..]
De vader heeft dus zijn zoon willen helpen achteraf, en de zoon heeft dus als eerste die nacht na de moorden zijn vader gebeld in paniek en om hulp? ... dat is natuurlijk zo na te gaan, of er gebeld is naar de vader van Richard door Richard.
Als dat zo is, dat opa een medeplichtige is, in de zin van achteraf medeplichtig, zou dat opnieuw ongelofelijk zijn.
Dat je je zoon niet afvalt en wilt helpen, daar kan ik nog inkomen, maar het gaat hier wel om je kleinkinderen.
Maar goed, wanneer zijn die 2 dan opgepakt? De ouders van Richard waren immers ook op de begrafenis aanwezig, heb ik begrepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |