Ik zie wel een aantal goede vragen die er bij IPP niet zijn. Bijvoorbeeld vraag 1: "Het is noodzakelijk dat de Europese Unie haar eigen Grondwet krijgt.".quote:Op donderdag 28 april 2005 09:41 schreef dVTB het volgende:
[..]
Die andere stemwijzer waarover hier wordt gepraat, is te raadplegen via http://www.referendumstemwijze.nl (zonder r achter wijze, ja).
Ik heb inmiddels ook die wijzer uitgevoerd en ben nu ineens voor 87% TEGEN de Grondwet, waar ik volgens de stemwijzer van IPP nog 72% voor was...- Welke is nu objectiever? Die alternatieve wijzer onderbouwt keurig op welke vragen ik het oneens ben met de Grondwet. Het is denk ik maar net de selectie die je maakt. Wat vind je zelf belangrijk?
Goed plan. Laat de politici eens doen waar ze voor gekozen zijn: beslissingen nemen.quote:Om heel eerlijk te zijn: ik ben het spoor bijster. Ik weet zo onderhand echt niet meer of ik voor of tegen deze Grondwet moet stemmen. Misschien moet ik dan maar niet stemmen?
Uiteraard... als je opmerkt hoe krampachtig die grondwet door je strot wordt geduwd door 'Den Haag 'dan lijkt mij een tegenreaktie onvermijdelijk.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dus je gebruikt dat referendum om je mening over Den Haag weer te geven
Wegens rechtszaak hebben ze de url veranderd naar referendumwijze (zonder r).nlquote:Op donderdag 28 april 2005 09:41 schreef dVTB het volgende:
Die andere stemwijzer waarover hier wordt gepraat, is te raadplegen via http://www.referendumstemwijze.nl (zonder r achter wijze, ja).
met deze heb je ook is een kans om lager dan 50 % uit te komen.. met die van de overheid niet.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:27 schreef m021 het volgende:
[..]
Wegens rechtszaak hebben ze de url veranderd naar referendumwijze (zonder r).nl
Ik ga hem ook eens doen, maar naar wat ik hier lees vermoed ik dat ik met deze een onjuiste uitslag ga krijgen,
Jaa, maar dat is juist enorm dom ....quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:17 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Uiteraard... als je opmerkt hoe krampachtig die grondwet door je strot wordt geduwd door 'Den Haag 'dan lijkt mij een tegenreaktie onvermijdelijk.
![]()
Ach, deze is gewoon naar de andere kant be-vooroordeeld.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:30 schreef Koos Voos het volgende:
met deze heb je ook is een kans om lager dan 50 % uit te komen.. met die van de overheid niet.
je hebt het dus niet helemaal begrepen...
Of wat dacht je van:quote:51 - 55 punten: "De meeste van uw keuzes komen overeen met de tekst van de Europese Grondwet, maar op een aantal punten is dat niet het geval. In deze Europese Grondwet worden een aantal principiële politieke keuzes vastgelegd voor de toekomst van de Europese Unie. Daarom raden wij u aan om nog eens goed te overwegen of u 'voor' of 'tegen' zult stemmen. Bij twijfel: stem tegen!"
quote:20 - 30 punten: "Uw opvattingen staan over het algemeen lijnrecht tegenover die van de Europese Grondwet. U was waarschijnlijk al van plan om 'tegen' te gaan stemmen. Misschien is het een idee om een actieve rol te gaan spelen in de campagne tegen de Europese Grondwet."
Precies! Dit zijn niet alleen vragen die niet echt teruggaan tot de kern van en de gedachte achter een grondwet, maar ook nog eens misleidend zijn. Zo'n beetje iedereen hier zal wel voorstander zijn van inspraak, dus stemt voor... Maar mede-stemmers, 1 miljoen mensen; weet je hoeveel dat is wanneer wij Nederlanders iets op de agenda willen zetten waar in andere landen weinig animo voor is?quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:02 schreef DaveM het volgende:
Al bij stelling 1 blijkt welke kant IPP je op wil sturen.
"Eén miljoen Europese burgers moeten samen het recht hebben een onderwerp op de Europese agenda te zetten."
Wie kan hier nu op tegen zijn? Niemand, dus dit is alvast 1 puntje voor het ja-kamp.
Ten onrechte want dit punt klinkt mooier dan het is. De belofte dat iets op de agenda komt is namelijk absoluut geen garantie dat er ook naar geluisterd wordt.
Sterker nog, het geeft mensen ten onrechte het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt terwijl vaak al jaren van tevoren een duidelijk afweging heeft plaatsgevonden wiens belangen bij een bepaald voorstel het zwaarste wegen en wiens belangen daarvoor moeten wijken.
Ik denk niet dat ze zo'n jarenlang proces even over gaan doen als zo'n voorstel gerealiseerd wordt en die tweede groep mensen dan de gevolgen merkt en protesten gaat organiseren.
Schijn-inspraak dus, enkel bedoeld om "Brussel" een wat meer democratische uitstraling te geven.
Hoe denk je dan over de Nederlandse Parlementaire democratie?quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:02 schreef DaveM het volgende:
Ten onrechte want dit punt klinkt mooier dan het is. De belofte dat iets op de agenda komt is namelijk absoluut geen garantie dat er ook naar geluisterd wordt.
Hmm, 85% tegen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:27 schreef m021 het volgende:
[..]
Wegens rechtszaak hebben ze de url veranderd naar referendumwijze (zonder r).nl
Ik ga hem ook eens doen, maar naar wat ik hier lees vermoed ik dat ik met deze een onjuiste uitslag ga krijgen.
edit:
"U bent voor 61%TEGEN de EU grondwet."
Hmm, lijkt me een onjuiste uitslag als ik het zo lees... Op die andere had ik 72% VOOR.
Welke drie heb je dan? Ik ken er slechts twee ik zou die derde ook wel willen doen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Hmm, 85% tegen.
Twee van de drie referendumwijzers die ik heb ingevuld adviseren mij tegen te stemmen. De enige die "voor" adviseert is die van de staatspropaganda. De keus lijkt me dus duidelijk.
Ik ben hier op tegen. 1 miljoen is veel te weinig procentueel gezien.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:02 schreef DaveM het volgende:
Al bij stelling 1 blijkt welke kant IPP je op wil sturen.
"Eén miljoen Europese burgers moeten samen het recht hebben een onderwerp op de Europese agenda te zetten."
Wie kan hier nu op tegen zijn? Niemand, dus dit is alvast 1 puntje voor het ja-kamp.
Eurodusnie krijgt ook subsidie, dus jouw redenering kunnen we direct in de prullenmand gooien.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Hmm, 85% tegen.
Twee van de drie referendumwijzers die ik heb ingevuld adviseren mij tegen te stemmen. De enige die "voor" adviseert is die van de staatspropaganda. De keus lijkt me dus duidelijk.
Dan blijft er sowieso nog 1 over die "tegen" adviseert, tegenover 0 die "voor" adviseren.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Eurodusnie krijgt ook subsidie, dus jouw redenering kunnen we direct in de prullenmand gooien.
Maar de stemwijzer van GrondwetNee.org is daarentegen weer niet serieus te nemen, zie deze postquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Dan blijft er sowieso nog 1 over die "tegen" adviseert, tegenover 0 die "voor" adviseren.
Bij mij precies hetzelfde verhaal.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Hmm, 85% tegen.
alsof zo'n stemwijzer een geautomatiseerde vervanging is van het nadenken over politieke problemen...quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:39 schreef DaveM het volgende:
[..]
Bij mij precies hetzelfde verhaal.
Nog een paar die hetzelfde hebben en de stemwijzer van IPP kan de prullenbak in.
Ze zijn alledrie niet objectief, dus er is geen sprake van een 'duidelijke keus'.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:48 schreef thabit het volgende:
Daar heb je gelijk in. Maar ik vind niet dat de twee stemwijzers die een TEGEN advies geven gekleurdere of simpelere vragen stellen dan die van het kabinet IPP. Dus ik zie daar geen verklaring in voor IPP's opvallende advies.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
alsof zo'n stemwijzer een geautomatiseerde vervanging is van het nadenken over politieke problemen...
zo'n automatische vragenformuliertje kan nooit een compleet beeld geven van je mening, sowieso is iedere 'wijzer' op zijn manier subjectief, omdat het zelf al zaken versimpeld voorsteld of een uitsnede maakt van thema's die de maker belangrijk vind ...
Dit soort vragen kom ik dus NIET tegen bij die van het IPP, wel bij referendumwijze.nlquote:Gooi niet alles op zulke formuleirtjes, maar probeer je mening zelfstandig ook te vormen, daarin _kunnen_ zulke stemwijzere een hulpmiddel zijn, omdat je op die manier wel bepaalde thema's leert kennen ...
Maar probeer jezelf ook zelf vragen te stellen over waar je staat, bv vragen als
- vind je een grondwet voor europa noodzakelijk
- (indien ja) wat verwacht je dan precies van zo'n grondwet
We hebben in Europa al een goede samenwerking op economisch gebied. Op het gebied van o.a. terrorismebestrijding en aanpak milieuvervuiling is er nog verbetering mogelijk, maar dat kan heel goed met losse verdragen. Daar is absoluut geen betonnen Grondwet voor nodig.quote:Als je per definitie tegen iedere vorm van europese regelgeving en sterkere samenwerking bent, is het heel waarschijnlijk dat je NEE zou kunnen gaan stemmen (tenzij je denkt dat het grondwetsvoorstel de europese regelgeving eerder ineffectief en minder schadelijk zou maken)...
Dat is als je over de 50% zit natuurlijk. Als je meer voor dan tegen bent drukken ze het uit in VOOR.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:52 schreef m021 het volgende:
[..]
En de uitslag van referendumwijze (zonder r) is uitgedrukt in TEGEN in plaats van VOOR, daardoor lijkt me ook al duidelijk in welk kamp zij zitten...![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |