abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26734300
Wat niet klopt aan die referendumwijzers is het volgende:
De vraag is bijvoorbeeld: vind je dat er een minimumloon in de grondwet opgenomen moet worden? Dan zeg je nee en dan is het resultaat: dat is ook niet opgenomen dus je bent voor de grondwet.

Dan kun je ook zeggen: vind je dat opgenomen moet worden in de grondwet dat Balkenende een grote oetlul is? Dan zeg je nee en dan zeggen ze, nou het staat er ook niet in, dus je bent voor!

Dat is toch een redenatie van likmevestje?
pi_26734348
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:19 schreef bloodymary het volgende:
De vraag is bijvoorbeeld: vind je dat er een minimumloon in de grondwet opgenomen moet worden? Dan zeg je nee en dan is het resultaat: dat is ook niet opgenomen dus je bent voor de grondwet.

Dan kun je ook zeggen: vind je dat opgenomen moet worden in de grondwet dat Balkenende een grote oetlul is? Dan zeg je nee en dan zeggen ze, nou het staat er ook niet in, dus je bent voor!

Dat is toch een redenatie van likmevestje?
Ik denk dat je daarom ook van sommige punten mag aangeven hoe belangrijk je ze vindt.
pi_26735900
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:19 schreef bloodymary het volgende:
Wat klopt er wel aan de referendumwijzers?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_26751240
Kijk hier eens, voor een betere stemwijzer:

http://www.echtereferendumwijzer.nl/

Ik heb deze ook gedaan en vond de stellingen beduidend beter en minder misleidend dan die van referendumwijzer.nl

Mijn uitslag was trouwens 31 punten of terwijl tegen.
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:54:50 #230
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26751483
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:22 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik denk dat je daarom ook van sommige punten mag aangeven hoe belangrijk je ze vindt.
Dus je moet naderhand zelf aangeven welke stellingen onzin zijn?
Ja, erg goede test hoor...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26751580
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dus je moet naderhand zelf aangeven welke stellingen onzin zijn?
Ja, erg goede test hoor...
Waarom zou een uitslag van "zoveel procent" iets zeggen? Je hebt er toch veel meer aan om te weten op welke punten je het eens of oneens bent met de grondwet dan op de hoeveelheid punten?
  donderdag 5 mei 2005 @ 13:27:44 #232
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_26752250
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:43 schreef FatMike het volgende:
Kijk hier eens, voor een betere stemwijzer:

http://www.echtereferendumwijzer.nl/

Ik heb deze ook gedaan en vond de stellingen beduidend beter en minder misleidend dan die van referendumwijzer.nl

Mijn uitslag was trouwens 31 punten of terwijl tegen.
Lees even terug in dit topic.

Die stemwijzer geeft in 95% van de gevallen een advies om tegen te stemmen.
Afrika Paprika
pi_26752419
Sorry, ik wou zoeken of het al geplaatst was, maar de zoekfunctie is uitgeschakeld.
  donderdag 5 mei 2005 @ 13:40:07 #234
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26752541
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:27 schreef LuQas het volgende:

[..]

Lees even terug in dit topic.

Die stemwijzer geeft in 95% van de gevallen een advies om tegen te stemmen.
Niet geheel waar: In 'maar' 87,5% van de gevallen is er het advies om tegen te stemmen.
  donderdag 5 mei 2005 @ 13:41:32 #235
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26752580
Nog even terugkomend op deze post:
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 16:02 schreef thabit het volgende:

[..]

Dan blijft er sowieso nog 1 over die "tegen" adviseert, tegenover 0 die "voor" adviseren.
Ik word ook niet gesubsidieerd, en ik geef jouw het advies om "voor" te stemmen.

Dus, 1 'tegen", 1 "voor". Wat ga je doen?
pi_26752670
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:41 schreef Sidekick het volgende:
Nog even terugkomend op deze post:
[..]

Ik word ook niet gesubsidieerd, en ik geef jouw het advies om "voor" te stemmen.

Dus, 1 'tegen", 1 "voor". Wat ga je doen?
Jij geeft geen uitleg op grond van een aantal punten waarop ik het wel of niet eens kan zijn met de grondwet.
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:04:14 #237
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26753133
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij geeft geen uitleg op grond van een aantal punten waarop ik het wel of niet eens kan zijn met de grondwet.
Nee, de Sidekickwijzetm werkt op een andere manier. Misschien discutabel, maar dat is de "echte referendumwijzer" ook.
pi_26753340
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nee, de Sidekickwijzetm werkt op een andere manier. Misschien discutabel, maar dat is de "echte referendumwijzer" ook.
Maar goed, referendumwijze zonder r laat mij in elk geval zien dat ik het op een aantal zeer fundamentele punten oneens ben met de grondwet. Sidekickwijzetm geeft op een enkele manier een overtuiging.
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:37:15 #239
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26753897
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Niet geheel waar: In 'maar' 87,5% van de gevallen is er het advies om tegen te stemmen.
En dus?
De uitslag van díe stemwijzer is tenminste goed controleerbaar!
Zolang jij geen steekhoudend argument kunt geven waarom uitgerekend dié stemwijzer niet zou deugen en die ondoorzichtige overheidsstemwijzer van het IPP wel, kun je wel mopperen over de uitkomsten maar het lijkt me dan duidelijk dat dat meer aan jou ligt dan aan de test zelf.

Kennelijk klopt het verhaal dat veel vóórstemmers te goedgelovig zijn over de zogenaamde voordelen en wat kritischer gaan oordelen als er ook punten belicht worden waar de overheidsfoldertjes over zwijgen of die maar heel kort aanstipt worden...
pi_26754166
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:37 schreef DaveM het volgende:

[..]

En dus?
Zolang jij geen steekhoudend argument kunt geven waarom uitgerekend dié stemwijzer niet zou deugen en die ondoorzichtige overheidsstemwijzer van het IPP wel, kun je wel mopperen over de uitkomsten maar het lijkt me dan duidelijk dat dat meer aan jou ligt dan aan de test zelf.

Kennelijk klopt het verhaal dat veel vóórstemmers te goedgelovig zijn over de zogenaamde voordelen en wat kritischer gaan oordelen als er ook punten belicht worden waar de overheidsfoldertjes over zwijgen of die maar heel kort aanstipt worden...
Hoezo goed controleerbaar?
Er is wel zichtbaar op welke punten je het eens/oneens bent met de grondwet, maar niet te controleren is hoe de uiteindelijke score berekend wordt. Het zou heel goed kunnen dat die wijzers de 'oneens' punten zwaarder laten meetellen dan de 'eens'. En hoe wordt 'neutraal' meegeteld? Mijn gok is dat ook dat als 'oneens' wordt meegerekend.

Bovendien hebben de 'alternatieve stemwijzers' de reputatie vragen te stellen die niet echt op de inhoud van de grondwet slaan ("ik ben voor de euro" is een vraag die in 1 van de tests voorkomt), en daardoor ook de uitslag vertroebelen.

Oftewel: ga ZELF de grondwet lezen en vorm je oordeel, want die referendumwijzers deugen niet.
  donderdag 5 mei 2005 @ 15:14:09 #241
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26754660
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:37 schreef DaveM het volgende:

[..]

En dus?
Die van het IPP ook.
quote:
Zolang jij geen steekhoudend argument kunt geven waarom uitgerekend dié stemwijzer niet zou deugen en die ondoorzichtige overheidsstemwijzer van het IPP wel
Lees het topic eens door. Ik heb er ook al keer extra naar gelinkt, maar thabit had daar ook geen weerwoord op.
  donderdag 5 mei 2005 @ 15:27:43 #242
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26755006
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:50 schreef m021 het volgende:

[..]
Hoezo goed controleerbaar?
Er is wel zichtbaar op welke punten je het eens/oneens bent met de grondwet, maar niet te controleren is hoe de uiteindelijke score berekend wordt. Het zou heel goed kunnen dat die wijzers de 'oneens' punten zwaarder laten meetellen dan de 'eens'. En hoe wordt 'neutraal' meegeteld? Mijn gok is dat ook dat als 'oneens' wordt meegerekend.
Heel makkelijk.
Een antwoord met lichtgroene achtergrond is 1 punt pro. In lichtrood is 1 punt contra.
Donkere kleuren betekent 2 punten omdat je die vragen dubbel laat tellen.
Glashelder en volkomen objectief.
quote:
Bovendien hebben de 'alternatieve stemwijzers' de reputatie vragen te stellen die niet echt op de inhoud van de grondwet slaan ("ik ben voor de euro" is een vraag die in 1 van de tests voorkomt), en daardoor ook de uitslag vertroebelen.
En al die misleidende vragen van de officiële stemwijzer (IPP) dat wanneer je het eens bent met een regeling die toevallig in de Grondwet staat dat meteen ook uitgelegd wordt als pro Grondwet. Dat zo'n regeling soms al 30 jaar bestaat zonder Grondwet of alsnog zonder Grondwet ingevoerd kan worden daar houden ze mooi geen rekening mee!

Thabit (of was het nu iemand anders) heeft ook zo'n voorbeeld gegeven van manipulatie, die opmerking over Balkenende.
  donderdag 5 mei 2005 @ 15:44:57 #243
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26755411
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 15:25 schreef mici het volgende:

Ik heb overigens wel 'nee' gestemd bij die vraag, omdat ik het addertje onder het gras al door had
Duidelijk teken dat ook de voorstanders leunen op het minder nadenkende deel van de bevolking...
pi_26757287
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 15:27 schreef DaveM het volgende:
Glashelder en volkomen objectief.
Je kan toch niet serieus menen dat het een objectieve test is?
pi_26757564
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 17:19 schreef m021 het volgende:

[..]

Je kan toch niet serieus menen dat het een objectieve test is?
Bij elk punt wordt uitleg gegeven. Als je daarnaar kijkt en niet alleen naar het getal, dan kun vij goed beoordelen of de grondwet iets voor jou is of niet.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld heel bezwaarlijk dat de economie op de verkeerde punten wordt geliberaliseerd. Wel openbaar vervoer en energielevering privatiseren, wat natuurlijk alleen maar kwaliteitsverlies en prijsstijgingen gaat brengen, maar niet de landbouwsubsidies afschaffen, terwijl we een voedseloverschot hebben van hier tot gunter.
pi_26758718
Dat is wel zo, maar ik heb het idee dat er in die tests meer negatieve dan positieve punten genoemd worden. Dus dan zit je je eigen antwoorden door te lezen en denk je "hmm, best wel veel nadelen eigenlijk", terwijl dat helemaal niet zo is.
pi_26778508
Geinig detail, ik heb 3dagen geleden deze test gedaan en net weer en kom weer precies op de 68%

Resultaat
Uw opvattingen komen voor
68%
overeen met de Grondwet.

En aangezien ik bij 'Justitie' en 'Defensie en buitenlands beleid' het met bijna niets een ben,
twijfel ik of ik blanco of tegen zal stemmen.

en op referedumwijze:
De resultaten en de nadere verklaringen.
U bent voor 71%TEGEN de EU grondwet.

en op echtereferendumwijzer.nl:
31-40 punten, uw opvattingen zijn overwegend in stijd met de tekst van de Europese Grondwet. Wij raden u dan ook aan omtegen te stemmen.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2005 15:55:23 ]
pi_26778679
Ik heb 'm eindelijk kunnen doen; nadat de site wekenlang onbereikbaar was (zegt al genoeg):

Maar wat een kut-stemwijzer, de vragen zijn iets te ingewikkeld geformuleerd, en bovendien zeer suggestief en dus niet betrouwbaar.
  vrijdag 6 mei 2005 @ 15:09:02 #249
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26778818
Inderdaad pberends, je uitslag is totaal niet betrouwbaar. Ik zou dus maar "ja" kiezen als ik jou was.
pi_26778864
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 15:09 schreef Sidekick het volgende:
Inderdaad pberends, je uitslag is totaal niet betrouwbaar. Ik zou dus maar "ja" kiezen als ik jou was.
.

* pberends is playing Sugar Lee Hooper - Oh, Wat Ben Je Mooi.mp3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')