Ja, daar ben ik het grotendeels mee eens. Want, mensen die écht iets hebben willen niet in de wao, en willen juist wel werken. Zijn gemotiveerd, melden zich niet vaak ziek, etc etc.quote:Op zondag 24 april 2005 14:38 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Beeld gevormd aan de hand van ervaring, wetende dat de echte zieken in mijn omgeving - de mensen met kanker in een vergevorderd stadium - wel proberen te werken, en zich slechts wat vaker ziek melden. Voeg daarbij alle vage en psychologische klachten en je komt tot de conclusie: die mensen kiezen gewoon voor de WAO. Wie er echt niet in wil, komt er ook niet.
Kijk ook naar het onderzoek van prof. Buunk:
http://www.fibromaatje.nl/?pagina=actualiteiten/buunk.php
"Je bent pas iemand als je ziek bent."
[..]
Geen probleem.quote:Excuus.
Nederlanders?quote:Op zondag 24 april 2005 14:09 schreef PJORourke het volgende:
En je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom Nederlanders zieker zijn dan andere Europeanen.
OK, inwoners van Nederland dan.quote:Op zondag 24 april 2005 18:03 schreef Gia het volgende:
Nederlanders?
Nu wordt het hard tegen hardquote:Op maandag 25 april 2005 13:07 schreef thaleia het volgende:
Grotere toestroom WAO door meer geld
UTRECHT - 25/04/05 - (Novum) - Een verhoging van de WAO-uitkering leidt tot een toename van het aantal WAO'ers. Omdat het inkomensverlies daalt, worden werknemers minder geprikkeld te voorkomen dat zij in de WAO raken. Uit een analyse van het Centraal Planbureau (CPB) over de jaren 1996 tot 2000 blijkt maandag dat als de uitkering met een procent wordt verhoogd 2,5 procent meer mensen in de WAO belanden.
Het CPB geeft als voorbeeld een stijging van de uitkering van 70 naar 75 procent van het laatstverdiende loon. De uitkering zou dan met 7 procent omhoog gaan. Volgens de onderzoekers stijgt het aantal mensen dat in de WAO belandt in dat geval met 17,5 procent.
Bij een totale instroom van zestigduizend mensen, zoals vorig jaar, wordt de instroom vergroot met tienduizend mensen. Volgens het CPB leidt dat structureel tot een toename van het WAO-bestand met ruim honderdduizend mensen.
Het CPB heeft onderzoek gedaan naar de bovenwettelijke aanvullingen die werkgevers en werknemers met elkaar afspreken over de WAO. Die aanvullingen verschillen per bedrijf of bedrijfstak. Uit de aanvullingen is gebleken dat vooral vrouwen met een partner, werknemers tussen de 50 en de 60 jaar oud en werknemers in de bouwsector relatief gezien het hoogste risico lopen in de WAO te raken. Werknemers onder de 30 jaar en werknemers met jonge kinderen lopen het minste risico.
Van: http://www.tiscali.nl/content/article/nbinn/281077.htm
http://www.nu.nl/news/517(...)de_WAO_aan_baan.htmlquote:UWV helpt allochtone vrouwen in de WAO aan baan
AMSTERDAM - Uitkeringsinstantie UWV heeft succes met een nieuwe methode om laagopgeleide allochtone vrouwen in de WAO aan een baan te helpen. Dat heeft de uitvoerder van de WW en de WAO maandag gezegd.
In een proef plaatste het UWV tot nu toe 20 procent van de 93 deelnemers in een baan. De organisatie verwacht uiteindelijk 35 procent van de vrouwen aan de slag te helpen.
"Zonder deze nieuwe methode komt slechts 6,5 procent van de arbeidsongeschikte allochtone vrouwen met een lage opleiding weer aan het werk. Aan de hand van resultaten uit de proef gaat UWV de nieuwe methodiek landelijk invoeren", zegt de uitkeringsinstantie. De proef wordt gehouden in Groningen, Hengelo en Venlo.
Volgens het UWV leven veel laagopgeleide allochtone vrouwen in een sociaal isolement, omdat ze vaak slecht Nederlands spreken. De uitkeringsinstantie probeert het isolement te doorbreken door ze korte taal- en werkstages te bieden.
De allochtone vrouwen met een arbeidshandicap gaan gemakkelijker weer aan het werk, als hun partner bij de begeleiding naar een baan betrokken wordt, heeft het UWV ondervonden. De steun van het gezin blijkt erg belangrijk voor de doelgroep. De begeleiding door het UWV vindt in de nieuwe methode daarom niet alleen op kantoor maar ook thuis plaats
Holyfuck.... 50 uit de 100 werkende turkse vrouwen zit gewoon in de WAOquote:Op zondag 24 april 2005 18:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Nederlanders?
http://www.steungroep.nl/archief/kranten/find20020416.txt
My thoughts exactly....quote:Als werk- en taalopleidingen effectief zijn dat zaten deze dames dus niet alleen uit medisch oogpunt in de wao.
Je kunt 'medisch' en maatschappelijk niet scheiden.quote:Op dinsdag 26 april 2005 18:04 schreef thaleia het volgende:
Maar er zijn dus (ook in dit topic) kennelijk nogal wat mensen die het prima vinden dat mensen niet alleen uit medisch oogpunt in de WAO zitten.
Dat kan wel, want de oplossingen liggen op een ander vlak.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:49 schreef machteld het volgende:
[..]
Je kunt 'medisch' en maatschappelijk niet scheiden.
Je kunt in Nederland uitsluitend arbeidsgeschikt bevonden worden voor functies/banen die ook echt bestaan. Arbeids(on)geschiktheid bestaat niet zonder maatschappelijke context.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:28 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat kan wel, want de oplossingen liggen op een ander vlak.
De banen moeten wel bestaan, maar er hoeven geen vacatures te zijn.quote:Op woensdag 27 april 2005 02:29 schreef machteld het volgende:
[..]
Je kunt in Nederland uitsluitend arbeidsgeschikt bevonden worden voor functies/banen die ook echt bestaan. Arbeids(on)geschiktheid bestaat niet zonder maatschappelijke context.
Weet niet of dat een praktijkvoorbeeld is, maar in dit geval heb je gelijk, dat is geen werk voor een afgekeurde bouwvakker.quote:Op woensdag 27 april 2005 11:55 schreef machteld het volgende:
Een afgekeurde bouwvakker kan worden goedgekeurd als luchtjesadviseur in een parfumerie.
Bezwaar maken heeft geen zin.
Het komt mij voor dat je voornamelijk negatieve voorbeelden zoekt. Terwijl de mensen die hier het beleid verdedigen dat voornamelijk op lijnen doen. Op die manier blijven we langs elkaar heenpraten.quote:Op woensdag 27 april 2005 12:41 schreef machteld het volgende:
Ik heb gehoord van mensen waarbij zowel de behandelaar als de verzekeringsgeneeskundige in het verleden geadviseerd, ja soms wel bijna gesmeekt hebben om toch vooral niet meer te proberen te gaan werken en zich bij de situatie (niet meer kunnen werken) neer te leggen.
Deze mensen worden nu opnieuw gekeurd en regelmatig gedeeltelijk goedgekeurd.
Zij moeten, wanneer ik het goed begrepen heb, binnenkort vanuit de bijstand solliciteren op straffe van korting.
Het komt mij voor dat het systeem ietwat doordraait.
Algemeenheden debiteren brengt niet veel.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:23 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het komt mij voor dat je voornamelijk negatieve voorbeelden zoekt. Terwijl de mensen die hier het beleid verdedigen dat voornamelijk op lijnen doen. Op die manier blijven we langs elkaar heenpraten.
Ik geloof best dat er treurige gevallen tussenzitten. Maar waar gehakt wordt vallen spaanders, en op het moment kan je zien waar die overmatige voorzichtigheid in het verleden toe geleid heeft. Ik vind het ook vervelend voor de "slachtoffers", maar ik vind het ook vervelend voor de maatschappij om met een enorm aantal wao-ers te zitten, vooral als bekend is dat daar ook genoeg mensen tussenzitten die er niet tussenhoren.
Ik ben het er niet mee eens, en ik heb daar wel goed over nagedacht.quote:Op woensdag 27 april 2005 11:55 schreef machteld het volgende:
Een afgekeurde bouwvakker kan worden goedgekeurd als luchtjesadviseur in een parfumerie.
Bezwaar maken heeft geen zin.
Is het niet zo dat nu al verschillende keren de verzekeringsvoorwaarden eenzijdig veranderd zijn?: 1993, 1998, 2004.
Ik vind dat werk wel enigszins passend moet zijn. Wie het daar niet mee eens is heeft er denk ik niet goed over nagedacht.
Extremen naar voor schuiven evenmin.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:51 schreef machteld het volgende:
[..]
Algemeenheden debitteren brengt niet veel.
Ben ik met je eens. Er zijn zoveel redenen waarom mensen niet het werk hebben dat ze het leukst vinden. Mijn vader had ook wel iets anders gewild, maar heeft nooit de kans gehad te gaan studeren. Ik zou best de baan van Salma Hayek willen hebben, maar mijn uiterlijk werkt niet mee. Een ander wil het liefst piloot worden maar heeft epilepsie, te slechte ogen, noem het maar op. Jammer, maar dan zul je voor iets anders moeten gaan. Dat geldt voor mensen die nooit in de WAO hebben gezeten, en dat geldt net zo goed voor mensen die er nu wel in zitten.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:55 schreef miss_sly het volgende:
De WAO is voor mensen die door ziekte niet meer kunnen werken. Niet voor mensen die door ziekte niet meer het werk kunnen doen dat ze eigenlijk wilden doen en leuk vonden.
Ben het deels met je eens. Maar ik vind wel dat men een beetje redelijk moet zijn waar het typische vrouwen beroepen en typisch mannen beroepen betreft.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het er niet mee eens, en ik heb daar wel goed over nagedacht.
Als iemand in staat is om met werken (een deel van) zijn eigen geld te verdienen, moet hij/zij dat doen. En welke baan dat dan is, is niet van belang. Als je het ene werk niet meer kunt, maar je kunt wel iets anders doen, dan ga je je daar maar op richten.
De WAO is voor mensen die door ziekte niet meer kunnen werken. Niet voor mensen die door ziekte niet meer het werk kunnen doen dat ze eigenlijk wilden doen en leuk vonden.
Een dameskapsterjes kan waarschijnlijk geen uitsmijter worden, want daarvoor zal ze niet de bouw en houding hebben. Een bouwvakker kan wel in een parfumerie staan, geen probleem. Echter, als hij in een parfumerie kan staat, zijn er ook wel andere dingen die hij kan; het in een parfumerie staan wordt nu als belachelijke oplossing aangedragen om aan te geven hoe belachelijk het is dat hij dat zou moeten doen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook best andere winkels waar hij zou kunnen werken.quote:Op woensdag 27 april 2005 14:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het deels met je eens. Maar ik vind wel dat men een beetje redelijk moet zijn waar het typische vrouwen beroepen en typisch mannen beroepen betreft.
Een bouwvakker in een parfumerie neerzetten slaat natuurlijk nergens op. Een dameskapstertje zet je ook niet als uitsmijter bij de deur van een discotheek.
Vind wel dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met de hoogte van de opleiding. Een ict-er kan ook best vakkenvullen, een schoolmeester kan best de post bezorgen en een directie-secretaresse kan prima als wc-juf werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |