abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_64657715
Ik hoor altijd over de Yellowstone caldere maar hoe zit het met de andere super vulkanen die een hotspot hebben?
Want hoe zit het me de toba caldera?
Of worden die minder in de gaten gehouden?
Want het zal lullig zijn als we Yellowstone in de gaten houden en toba uitbarst.
pi_64657831
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:20 schreef paul280 het volgende:
Ik hoor altijd over de Yellowstone caldere maar hoe zit het met de andere super vulkanen die een hotspot hebben?
Want hoe zit het me de toba caldera?
Of worden die minder in de gaten gehouden?
Want het zal lullig zijn als we Yellowstone in de gaten houden en toba uitbarst.
Yellowstone is "aan de beurt" zeg maar, in principe zelfs al over tijd met zijn volgende uitbarsting.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_64658346
Wat het maar zo simpel.
Elke super vulkaan is een tikkende tijdbom plus dan zijn er nog vulkanen waarvan ze niet eens weten hoe groot ze zijn.
Yellowstone is de beroemdste maar is het ook de gevaarlijkste?
Op 1 of andere reden verwacht ik wel een uitbarsting van de yellowstone maar niet de gevreesde eiv8
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 4 januari 2009 @ 19:42:40 #129
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_64658703
in Yellowstone wordt natuurlijk ook alle activiteit gemeten dus tis zeg alsof hij aan de monitor ligt en als ik me niet vergis is het allemaal wat actiever tegenwoordig dan wat jaren terug dus dan is het ook wel logisch dat het vooral daarover gaat. Van andere mogelijke supervulkanen weet ik dat niet
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_64658727
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:35 schreef paul280 het volgende:
Wat het maar zo simpel.
Elke super vulkaan is een tikkende tijdbom plus dan zijn er nog vulkanen waarvan ze niet eens weten hoe groot ze zijn.
Yellowstone is de beroemdste maar is het ook de gevaarlijkste?
Op 1 of andere reden verwacht ik wel een uitbarsting van de yellowstone maar niet de gevreesde eiv8
Zo simpel is het in feite ja. Het zit er bij Yellowstone weer aan te komen. Of het dit jaar of over 5000 jaar gebeurt is alleen niet te voorspellen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Redactie Sport zondag 4 januari 2009 @ 19:45:16 #131
109131 crew  sportfreak
pi_64658816
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:20 schreef paul280 het volgende:
Ik hoor altijd over de Yellowstone caldere maar hoe zit het met de andere super vulkanen die een hotspot hebben?
Want hoe zit het me de toba caldera?
Of worden die minder in de gaten gehouden?
Want het zal lullig zijn als we Yellowstone in de gaten houden en toba uitbarst.
Er zijn op aarde enkele tientallen supervulkanen. Yellowstone overtijd en zal daardoor waarschijnlijk dus de meeste aandacht krijgen.

De kans dat Toba uitbarst is vrij klein. Die vulkaan barst gemiddeld eens in de 400.000 jaar uit en de laatste keer was 74.000 jaar geleden. Wat de grootste vulkaanuitbarsting op aarde van de laatste 2 miljoen jaar was.
  zondag 4 januari 2009 @ 19:55:34 #132
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_64659317
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:35 schreef paul280 het volgende:
Elke super vulkaan is een tikkende tijdbom plus dan zijn er nog vulkanen waarvan ze niet eens weten hoe groot ze zijn.
Yellowstone is de beroemdste maar is het ook de gevaarlijkste?
Op 1 of andere reden verwacht ik wel een uitbarsting van de yellowstone maar niet de gevreesde eiv8
Yellowstone is vergelijkbaar met Toba, dus de zwaarste categorie VEI=8. Toba is nog het beste vergelijkingsmateriaal omdat het meest recente is. Slechts 74.000 jaar geleden. Rond die periode begon ook een ijstijd, maar we weten niet met zekerheid of deze uitbarsting een doorslaggevende rol heeft gespeeld, of slechts een al opkomende ijstijd heeft versneld. Toba ligt momenteel in coma en er worden praktisch geen aardbevingen gemeten. Yellowstone daarentegen heeft de afgelopen 30 jaar dat er gemeten wordt wel periodes gekend dat het beefde, maar na zo'n periode keert de rust weer voor een tijd terug, en nu wellicht ook. Maar dat neemt niet weg dat je bij zo'n serie bevingen extra alert moet zijn, want uitbarstingen kunnen zich enkele maanden van te voren aankondigen, maar ook binnen enkele dagen. Er zullen nog meer van dit soort bevingen zijn, maar we weten niet welke beving de grote uitbarsting gaat aankondigen. Misschien is dat pas over 10.000 jaar.....
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_64659980
TVP
  zondag 4 januari 2009 @ 20:23:37 #134
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_64660830
quote:
Op zondag 4 januari 2009 01:49 schreef rubbereend het volgende:
deze bedoelen we toch: en verder natuurlijk?
Ik heb het vandaag bekeken. Leuke film, een beetje gedramatiseerd, maar het geeft een aardige impressie van de directe gevolgen. Het zou mooier geweest zijn als ook de aftermath in beeld werd gebracht. Dat b.v. Engeland waar ze naar toe gevlucht zijn ijskoud is in hartje zomer. Een dergelijk verschijnsel heeft zich ook in Nederland voorgedaan met de uitbarsting van de Tambora vulkaan in 1815. Deze had een kracht van VEI=7 en daarmee 10x lichter dan het potentieel van Yellowstone, maar genoeg om in juni/juli 1816 te laten vriezen in Nederland, met de mislukte oogst en hongersnoden van dien. Het wordt ook wel het zomerloze jaar genoemd. Enkele jaren erna krabbelde het klimaat vrij snel terug naar de normale waarden. Moet je eens voorstellen dat het 10x erger is. We weten eigenlijk niet wat er gebeurt, want er bestaat kans dat kou zich in stand houdt als het te lang duurt, want sneeuw reflecteert het zonlicht terug waardoor de kou versterkt wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 4 januari 2009 @ 20:32:05 #135
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_64661305
moet je je voorstellen dat je met de omvang van de wereldbevolking van nu een jaar oogst op het noordelijk halfrond zou missen............ chaos!
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_64674411
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:32 schreef rubbereend het volgende:
moet je je voorstellen dat je met de omvang van de wereldbevolking van nu een jaar oogst op het noordelijk halfrond zou missen............ chaos!
Chaos inderdaad, maar wel effectief tegen de overbevolking.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 17:04:58 #137
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_64735190
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

We weten eigenlijk niet wat er gebeurt, want er bestaat kans dat kou zich in stand houdt als het te lang duurt, want sneeuw reflecteert het zonlicht terug waardoor de kou versterkt wordt.
Daarnaast worden de Sahara+Australië weer een groot donkergroen veld ipv gebroken wit zand. IJstijd is goed mogelijk, maar ook dat houdt op den duur weer op.
pi_64739955
Zelfs als die catastrofale uitbarsting zou plaats vinden zijn de omstandigheden voor een echte ijstijd niet bepaald gunstig, veel broeikasgassen in de atmosfeer en hoge zonneactiviteit. Maar een paar ijskoude decennia krijg je zeker wel
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 6 januari 2009 @ 20:27:45 #139
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_64743945
http://hisz.rsoe.hu/alertmap/woalert_read.php?glide=BH-20090106-19935-IDN&cat=dis&lang=eng
quote:
Sulphur poisoning from volcanic activity is believed to be responsible for the deaths of some 7,000 tons of fish found in West Sumatra’s scenic Maninjau Lake in the past two days, a provincial official said on Tuesday. Kurniawan Syah Putra, chief of the Tanjung Pura subdistrict that encompasses the lake, said that authorities and locals began gathering up floating dead fish on Monday. “It reached 1,588 tons of fish on Monday, but today may be the peak, as we predict the [cumulative] total could reach up to 7,000 tons,” Kurniawan said. The 99.5-square-kilometer Maninjau is a volcanic crater lake in Agam district. The lake, which has a depth of close to 500 meters, is known for its mountain-rimmed panorama and has become one of West Sumatra’s famous tourist destinations. Kurniawan said dead fish had been spotted in the lake since Dec. 24, but authorities were not able to immediately confirm that volcanic activity was behind the mass deaths. He said that some 15,000 fish farms in eight villages on the rim of the lake were affected by what was believed to be contaminated water. He said local residents were looking at about Rp 112 billion ($8.6 million) in losses, based on the assumption of a selling price of Rp 16,000 per kilogram of fish. “It is a very great loss for the fishermen; some of them have lost about Rp 1 billion because of this,” Kurniawan said, adding that all the fish were lost in three of the eight affected villages. Yosmeri, who heads the West Sumatra Maritime Affairs and Fisheries Agency, said the mass deaths were caused by an upwelling, with sulphur-rich colder water from the bottom rising to the surface due to a drastic weather change. He said the fish perished from sulphur poisoning and that his office also detected a small amount of ammonia, “which is not supposed to exist under normal conditions.” Yosmeri said steps were taken to prevent further losses, including moving the remaining fish from the farms to uncontaminated fishponds. However, he said the fish killed by sulphur poisoning were still safe for human consumption. “We instructed fishermen to sell the dead fish, of course at a lower price, Rp 3,000 per kilogram,” or smoke them, he said. "We will also recommend the power plant company open the water gate to flush out the contaminated water and prevent more contamination,” he said, explaining that opening the gate would drain the surface water. He said a similar incident occurred in the lake in 1997 but the damage had been much less severe, with losses amounting to less than Rp 10 billion.


Zit daar ook een caldera achtig iets of valt het mee? .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 6 januari 2009 @ 20:32:23 #140
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_64744183
Ohnee, de Toba caldera zit aan de andere kant .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 7 januari 2009 @ 02:10:15 #141
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_64756546
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 19:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zelfs als die catastrofale uitbarsting zou plaats vinden zijn de omstandigheden voor een echte ijstijd niet bepaald gunstig, veel broeikasgassen in de atmosfeer en hoge zonneactiviteit. Maar een paar ijskoude decennia krijg je zeker wel
als er een paar gunstige zeestromen stoppen dan helpen die paar graden stijging van het broeikaseffect echt niet veel. Dan komen de gletsjers gewoon aanschuiven hoor

wel grappig dat ik jou in het PSV topic, Lowlands topic en hier tegenkom
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_64761669
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 02:10 schreef rubbereend het volgende:

[..]

als er een paar gunstige zeestromen stoppen dan helpen die paar graden stijging van het broeikaseffect echt niet veel. Dan komen de gletsjers gewoon aanschuiven hoor

wel grappig dat ik jou in het PSV topic, Lowlands topic en hier tegenkom
Gletsjers vormen zich ook niet van de een op de andere dag natuurlijk. Ik moet het nog zien of we een echte ijstijd zouden krijgen. Nou ja, ik zie het liever niet natuurlijk, van mij mag die supervulkaan nog wel een jaar of 10000 wachten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_64850712
een paar jaar geleden vielen er ook slachtoffers onder de dieren door de verhoogde activiteit van de supervulkaan, dat is nog niet aan de hand nu?:
quote:
Staat Yellowstone's supervulkaan op ontploffen?

door Thijs Westerbeek van Eerten

09-01-2009

De supervulkaan onder Yellowstone Park in Amerika roert zich. Op Nieuwjaarsdag werd de situatie zo alarmerend dat geologen opriepen om een gebied met een straal van 325 kilometer rond het natuurpark te evacueren. Vier bevingen per uur leken te wijzen op een komende grote uitbarsting. Sinds 1 januari zijn de trillingen iets afgenomen, maar het lijkt er op dat het beest langzaam ontwaakt.

De krater die het grootste deel uitmaakt van Yellowstone Park meet zo'n 40 bij 60 kilometer. Een tiental kilometers onder het aardoppervlak zit een reusachtig reservoir dat zich steeds verder vult met magma. Een deel van de hitte van die magma komt in de vorm van stoom en gas door scheuren en spleten naar boven. Dat veroorzaakt de geisers waar het park zo beroemd om is.

Boem!
Dat deze enorme vulkaan niet slaapt, is sinds enkele dagen volkomen duidelijk. Geoloog Jan Nieuwenhuis van de Technische Universiteit in Delft legt uit wat er met de aarde zou gebeuren als een supervulkaan zoals die onder Yellowstone in één keer tot ontploffing komt: "Er ontstaat een gat in de aarde van 30 bij 30 kilometer of zo. Het merendeel van het materiaal schiet de stratosfeer in, dus dat betekent overal op aarde verspreiding van fijne deeltjes hoog in de atmosfeer. Dat vermindert het zonlicht en heeft effect op de warmte op aarde, die kan wereldwijd zomaar een paar graden zakken. Ter plaatse kan dan ook nog het ontstane gat aan de randen instorten met gigantische aardbevingen tot gevolg; aardbevingen sterk genoeg om heel Amerika te verwoesten"

Een daling van de temperatuur op aarde van maar een paar graden lijkt op het eerste gezicht niet erg, maar heeft enorme gevolgen. De uitbarsting van de Indonesische vulkaan Krakatau in 1883 zorgde in de tien daarop volgende jaren wereldwijd voor een reeks misoogsten. De in de atmosfeer geslingerde as had inderdaad het zonlicht tegengehouden. En de Krakatau verhoudt zich tot de mogelijke uitbarsting van de Yellowstone supervulkaan als een waxinelichtje tot een hoogoven.

Een ondergrondse supervulkaan mag dan ver weggestopt zitten, dat maakt hem niet minder gevaarlijk. Geoloog Nieuwenhuis: "Onder Yellowstone zit een heel taai soort magma, dat niet zomaar door spleten kan wegvloeien en waarbij het gas dat er geleidelijk in ontstaat gewoon blijft zitten. Daardoor kan de druk veel hoger oplopen dan bij een 'gewone' vulkaan. Daarnaast wil het magma omhoog, het wordt immers lichter door het gas wat erin blijft zitten, en het zal het bovenliggend gesteente op een gegeven moment met een enorme knal wegblazen."

De klok tikt
Het is ook zo ongeveer tijd dat de 'Yellowstone-vulkaan' tot uitbarsting komt. Hij 'explodeert' zo eens in de 600.000 tot 700.000 jaar en de laatste eruptie dateert van 650.000 jaar geleden. Als je de lijn doorzet kan het deksel er elk moment afknallen. Christopher Sanders, de Amerikaanse geoloog die het gebied op nieuwjaarsdag wilde laten ontruimen liet er ook geen misverstand over bestaan: "We zien alle waarschuwingssignalen van een gigantische uitbartsing van een supervulkaan. Ik wil dat iedereen Yellowstone en de wijde omgeving van het natuurpark verlaat."

Over welke tekenen had Sanders het eigenlijk? In de week voorafgaand aan 28 december nam het aantal aardbevingen in Yellowstone gestaag toe tot een maximum van 103 per dag. In de week erna was het nog steeds tien per dag. Parkwachters en bezoekers konden de schokken in de wijde omtrek voelen.

Al langer onrustig
Dergelijke zwermen van aardbevingen werden al eerder geregistreerd. In 1985, maar ook in 2004 was het aantal bevingen nauwelijks te tellen, en de grond in het park werd zó heet dat schoenzolen smolten. Drieduizend elanden overleefden het niet. Maar vervolgens kwam de aarde weer tot rust.

In 2007 was er opnieuw groot alarm: de komvormige bodem van de supervulkaan bleek omhoog te komen met 7 centimeter per jaar: een duidelijk bewijs dat de druk in de magmakamer oploopt.

Geologen wereldwijd houden de oude vulkaan dan ook nauwgezet in de gaten, maar ook zij moeten toegeven dat tijdsmarges binnen de geologie berekend wordt in millennia, niet in dagen.
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/wetenschap/090109-yellowstone
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:18:00 #144
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_64853325
ik denk niet dat onze generatie de eruptie van deze vulkaan gaat meemaken
* I intend to live forever, so far so good! *
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:19:33 #145
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_64853389
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:18 schreef IkWilbert het volgende:
ik denk niet dat onze generatie de eruptie van deze vulkaan gaat meemaken
Nu kunnen we weer rustig slapen, bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 15:37:59 #146
8781 crew  Frutsel
pi_64854232
Wel opmerkelijk dat Nederlandse bronnen (op fok na , daar stond het al vanaf 1-1-2009 in NWS) het nieuws pas een week later brengen. Terwijl alles alweer aan het kalmeren is en de zwerm bevingen behoorlijk afneemt Goed gedaan Telegraaf, Geen Stijl, Spits etc etc etc

Laatste beving updates van Yellowstone
  vrijdag 9 januari 2009 @ 19:28:11 #148
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_64862788
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:37 schreef Frutsel het volgende:
Wel opmerkelijk dat Nederlandse bronnen (op fok na , daar stond het al vanaf 1-1-2009 in NWS) het nieuws pas een week later brengen. Terwijl alles alweer aan het kalmeren is en de zwerm bevingen behoorlijk afneemt Goed gedaan Telegraaf, Geen Stijl, Spits etc etc etc

Laatste beving updates van Yellowstone
Dan nog, het is al eerder gekalmeerd maar het moet wel zo blijven natuurlijk .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_64863043
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan nog, het is al eerder gekalmeerd maar het moet wel zo blijven natuurlijk .
Precies, praten over het einde van de wereld en survivaltacktieken is leuk maar in werkelijkheid heb ik al een bloedhekel aan kamperen
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_64863931
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:18 schreef IkWilbert het volgende:
ik denk niet dat onze generatie de eruptie van deze vulkaan gaat meemaken
Wat maakt onze generatie dan zo speciaal dat Yellowstone daarop wacht? Dat ding is al 7000 jaar te laat ofzo.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')