quote:
Persbericht - 26 april 2005
JAPANS FILM FESTIVAL IN AMSTERDAM
In het laatste weekend van mei vindt het Dejima Japanese Film Festival plaats. Op vrijdag 27 en zaterdag 28 mei kan het publiek kennismaken met een selectie van nieuwe, in Nederland nog niet vertoonde, Japanse films.
BLOOD AND BONES OPENT DEJIMA JAPANESE FILM FESTIVAL
Met trots presenteert het Dejima Japanese Film Festival op vrijdag 27 mei Blood and Bones als openingsfilm. Terecht wachtte regisseur Yoichi Sai maar liefst zes jaar tot steracteur Takeshi Kitano beschikbaar was om de hoofdrol in deze epische film te vertolken. Met zijn grimmige kop past het drinkende en gefrustreerde personage Shunpei hem als geen ander. Kitano speelt op indringende wijze één van de eerste Koreanen die hoopvol voet aan wal zet in Japan. Zijn autoritair gedrag en gewelddadige buien zorgen ervoor dat hij zichzelf langzaam verliest in een wereld die niet bracht wat hij ervan verwachtte. Sai levert na een aantal luchtige films een meeslepend en bikkelhard drama af dat vele decennia bestrijkt. Gebaseerd op de Koreaanse bestseller Chi to Hone van Sogil Yan, staat de film na een succesvolle tocht langs diverse Aziatische festivals op het punt Europa te veroveren.
THE TASTE OF TEA SLOTFILM OP ZATERDAG
Zaterdag 28 mei sluit The Taste of Tea van Katsuhito Ishii het festival af. Na uitbundige films als Shark Skin Man and Peach Hip Girl verrast Ishii hier met een veel subtielere aanpak. The Taste of Tea is een luchtige en vooral fantasievolle comedy met een aantal volwassen trekjes. Alles in de film draait om de dagelijkse bezigheden van een extravagant gezin. De personages vormen dankzij hun bizarre dagelijkse beslommeringen kleine losstaande verhaaltjes, waardoor de aaneenschakeling van frisse ideeën eigenlijk geen overkoepelend verhaal nodig heeft. Dit alles speelt zich af in een herkenbare wereld, maar tegelijk lijkt deze te vreemd en mooi om echt te zijn. Wanneer Tadanobu Asano met een aantal kurkdroge anekdotes ten tonele verschijnt wordt het geheel definitief ondergedompeld in een aangenaam dromerig sfeertje.
DEBAT OVER “DE” JAPANSE FILM
Voor meer achtergrondinformatie over de huidige positie van de Japanse film vindt op zaterdag 28 mei de paneldiscussie plaats. Onder leiding van een internationaal gelouterd gezelschap bestaande uit Tom Mes, schrijver van boeken over Takashi Miike en Shinya Tsukamoto, en Luk van Haute, auteur van Revival van de Japanse film worden internationale ontwikkelingen en terugkerende filmthema’s besproken. Ook zal Tony Rayns, bekend van Sight & Sound en programmeur van Azië-programma’s op verschillende filmfestivals, deelnemen aan de discussie. Het panel wordt gecomplementeerd door Ivo Smits, docent aan het Centre for Japanese and Korean Studies van de Universiteit Leiden. Bezoekers van het festival kunnen deze discussie gratis bijwonen.
WEBSITE ONLINE
Via www.dejimafilmfestival.nl worden bezoekers vanaf nu regelmatig op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het festival. Op 12 mei wordt hier het complete programma bekend gemaakt, maar bezoekers kunnen nu alvast informatie vinden over entreeprijzen, mogelijkheden tot reserveren en de route naar Bioscoop Het Ketelhuis. Daarnaast staan onder het kopje ‘Pers’ de laatste persberichten en meer informatie over beeldmateriaal.
START VOORVERKOOP OP 12 MEI
Vanaf 12 mei zal de voorverkoop van het Dejima Japanese Film Festival starten. Tegelijk is het mogelijk vanaf deze dag telefonisch kaarten te reserveren bij de kassa van bioscoop Het Ketelhuis (020-6840090).
Rob van Ham, Luc Lafleur & Berend Jan Bockting
Voor meer informatie: www.dejimafilmfestival.nl
Mede mogelijk gemaakt door:![]()
![]()
![]()
en nu werkt ie ook voor IE gebruikers via www.dejimafilmfestival.nlquote:Op woensdag 27 april 2005 08:59 schreef Motoko het volgende:
er is momenteel nog een probleempje voor de mensen die IE gebruiken. check dan deze link http://www.dejimafilmfestival.nl/nl/ .
Mag ik mee dan?quote:Op woensdag 27 april 2005 12:31 schreef Karina het volgende:
12 mei in mijn agenda gezet om de kaarten te reserveren.
Nee muts met je naar dat festivalquote:Op woensdag 27 april 2005 19:20 schreef Karina het volgende:
[..]
Lijkt je dat interessant dan, kaartjes reserveren?
Heet dat geen diefstal?quote:Op donderdag 28 april 2005 03:33 schreef Sai het volgende:
is er geen kans dat jullie stiekum de première van Suzuki's nieuwste van Cannes wegjatten?.
Hmn, het uiteindelijke programma wordt zeer gevarieerd. Voor welk soort film loop je meer warm dan?quote:Op donderdag 28 april 2005 11:36 schreef jimjim1983 het volgende:
die 2 films lijken me niks aan, hopen dat er iets interessanters komt.
gewelddadige japanse filmsquote:Op donderdag 28 april 2005 18:30 schreef BJB het volgende:
[..]
Heet dat geen diefstal?
[..]
Hmn, het uiteindelijke programma wordt zeer gevarieerd. Voor welk soort film loop je meer warm dan?
Ikzelf loop echt ontezettend warm voor Akira Kurosawa films, maar die zijn denk ik een beetje te oud voor dit festivalquote:Op donderdag 28 april 2005 18:30 schreef BJB het volgende:
Hmn, het uiteindelijke programma wordt zeer gevarieerd. Voor welk soort film loop je meer warm dan?
Oldboy = Koreaquote:Op donderdag 28 april 2005 18:36 schreef jimjim1983 het volgende:
gewelddadige japanse films
nee maakt me niet echt veel uit, films als Oldboy en Infernal Affairs of zelfs 2046 (maar die is chinees toch?).
Het festival vind plaats in het weekend. Op vrijdag avond draaien we drie films en zaterdag een vijftal.quote:Op donderdag 28 april 2005 22:37 schreef Pietjuh het volgende:
Ikzelf loop echt ontezettend warm voor Akira Kurosawa films, maar die zijn denk ik een beetje te oud voor dit festival
Hoeveel films worden er eigenlijk ongeveer gedraaid per dag?
wanneer worden de andere films bekendgemaakt?quote:Op donderdag 28 april 2005 23:18 schreef Motoko het volgende:
[..]
maar ik zou ons nog niet afschrijven wat als je iets niet van ons programma kunt zeggen is dat het niet divers is
En Oldboy Koreaans en Infernal Affairs volgens mij Taiwanees of Hongkongs ofzoquote:Op donderdag 28 april 2005 18:36 schreef jimjim1983 het volgende:
gewelddadige japanse films
nee maakt me niet echt veel uit, films als Oldboy en Infernal Affairs of zelfs 2046 (maar die is chinees toch?).
Alles!quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:04 schreef Sai het volgende:
Hebben Motoko en BJB nog bepaalde aanraders?.
In ieder geval Kamikaze Girls, maar misschien koop ik zo'n dagkaartquote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:02 schreef BJB het volgende:
Welke gaan het worden?
ik zou er niet te lang mee wachten iig, de zaal van Het Ketelhuis is niet zo groot, 140 stoelen, dus...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:59 schreef Scandalous het volgende:
Motoko, is het nodig om te reserveren?
Ik ga morgen gelijk even langs om zo'n passe partout te halenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 20:56 schreef Motoko het volgende:
[..]
ik zou er niet te lang mee wachten iig, de zaal van Het Ketelhuis is niet zo groot, 140 stoelen, dus...
Ik was vandaag langsgegaan, en toen werd gezegd dat ik zo'n kaartje pas over een week op kon halen. Mijn naam is nu alleen genoteerd voor een reservering.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 12:22 schreef Motoko het volgende:
even om misverstanden te voorkomen, passe partouts kunnen pas op de dag van het festival worden afgehaald. als je nu naar het Ketelhuis gaat krijg je een gewoon filmkaartje mee waar dan passe-partout op staat, die kun je dan op de dag van het festival omruilen voor een "echte" passe-partout.
maar het is wel aan te raden om deze eerder op te halen want dan heb je zeker alle kaartjes
Geeft nietquote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:30 schreef Motoko het volgende:
Ah ok sorry daarvoor, mij was iets anders gemeld. Hoop niet dat je ver hebt moeten reizen hiervoor.
quote:Op maandag 23 mei 2005 20:00 schreef linebear het volgende:
he jammer, wilde naar Taste of Tea gaan.... maar die is uitverkocht
Ik zou wel willen maar heb het te druk komend weekend.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:34 schreef Pietjuh het volgende:
Zijn er dan echt geen andere diehards die ook naar alle films gaan?
Je kan het een half uur voor het begin van de film nog even proberen. Er zijn altijd mensen die hun ticket niet op komen halen.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:00 schreef linebear het volgende:
he jammer, wilde naar Taste of Tea gaan.... maar die is uitverkocht
Hoi, ik wil hem wel hebbenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:27 schreef gr8w8 het volgende:
Ik moet werken in Eindhoven...Kom dus niet, ondanks mijn VIP-vrijkaartje.
Weet nog niet of ik dat wel wil..... dan misschien toch maar naar The House of Waxquote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:57 schreef BJB het volgende:
[..]
Je kan het een half uur voor het begin van de film nog even proberen. Er zijn altijd mensen die hun ticket niet op komen halen.
Met zo'n pasje moet je het doen met 6 euro per kaartjequote:Op donderdag 26 mei 2005 16:03 schreef California het volgende:
Ik heb geen kaartjes, maar ik ga wel even langs om te kijken of er reserveringen blijven liggen denk ik.
Maak ik meer kans met een Off-Screen-pasje?.
Mag Califo als nieuwe filmreviewer mijn VIP-kaartje overnemen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:09 schreef BJB het volgende:
[..]
Met zo'n pasje moet je het doen met 6 euro per kaartje
Maar als je gewoon een half uur voor tijd aanwezig bent moet het wel lukken hoor. Scandalous ook; d'r zijn altijd mensen die niet komen, zeker met dit weer. Je kan vrijdag sowieso nog naar The Bottled Fools trouwens.
Dat is inderdaad een van de uitgangspunten van het festival. Vorig jaar was het volledige programma uniek, er zaten zelfs -uit `t hoofd- twee Europese premieres tussen, dus je hoeft niet bang te zijn voor een herhalingsoefeningquote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:27 schreef Pietjuh het volgende:
Ik neem aan dat jullie er zeker ook wel op letten dat de films die jullie op Dejima willen gaan draaien, al niet gedraaid worden op bijvoorbeeld het Rotterdams Filmfestival? Want het zou minder leuk zijn als er films dubbel gedraaid gaan worden. Dan heb je sowieso kans dat er minder mensen op Dejima afkomen.
Zou het hetzelfde bedrijf zijn?quote:Op zaterdag 14 januari 2006 13:30 schreef BJB het volgende:
@ California: bouwvakkers kennende ..(de planning is volgens de site van Het Ketelhuis voorjaar 2006)
Kijk ook hierquote:DEJIMA PRESENTS
Op de laatste woensdag van maart, april en mei 2006 presenteert het Dejima Japanese Film Festival de vertoning van drie unieke Japanse films, waaronder twee Nederlandse premières. Elke filmvoorstelling wordt geïntroduceerd door een speciale gast. Meer informatie volgt op korte termijn.
Woensdag 29 maart
19:45 Monday
Nederlands ondertiteld
Woensdag 26 april
19:45 A Stranger From Afar (Marebito)
Engels ondertiteld
Woensdag 31 mei
19:45 Bashing
Engels ondertiteld
Ben je lekker aan het schoppen BJ? Sorry, kan niet komen, druk bezig met zoeken van een huis....quote:Op woensdag 29 maart 2006 10:14 schreef BJB het volgende:
Komen er naast Pietjuh (uiteraard) vanavond nog meer mensen van hier?
Het volledige programmaoverzicht vind je hier (pdf). Reserveren kan vanaf donderdag a.s.quote:Alle 21 films van het tweede Dejima Japanese Film Festival zijn bekend.
We zijn trots te kunnen aankondigen dat het programma 5 internationale, 2 Europese en 13 Nederlandse premières kent.
It’s Only Talk, onderdeel van het retrospectief gewijd aan HIROKI Ryuichi, was eerder te zien op het International Film Festival Rotterdam.
Op zaterdagavond 4 november wordt een surprisefilm vertoond, waarvan derhalve de titel nog ontbreekt op het programma.
Over de surprisefilm, het Hiroki retrospectief en andere programmaonderdelen berichten we in de komende weken via de website.
Hahaha, in het programma wordt die omschreven als "the Japanese answer to Dogville?"quote:Op woensdag 13 september 2006 10:25 schreef BJB het volgende:
Op zondagavond 5 november wordt de Amsterdamse editie van het 2e Dejima Japanese Film Festival afgesloten met de Nederlandse première van BIG BANG LOVE, JUVENILE A, een op het oog ondefinieerbare nieuwe stap in de veelomvattende carrière van Takashi Miike (Audition, Ichi the Killer, The Great Yokai War).
Er komt vanaf volgende week vrij veel publiciteit in dag- en weekbladen, dus als je een aantal 'grote' films of speciale voorstellingen niet wil missen (Eli Eli, Big Bang Love, Hanging Garden, Mirrored Mind, etc.) raad ik iedereen aan om nu vast kaartjes te reserveren.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:21 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Verwachten jullie dat het erg druk wordt volgende week? M.a.w. moet ik reserveren of kan ik volgende week gewoon op de bonnefooi gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |